תקנות משק החשמל (תנאים ונהלים למתן רשיון וחובות בעל רשיון), התשנ"ח-1997
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
פרק ב': בקשה לרשיון
סימן א': מתכונת הבקשה ותוכנה
2. מתכונת הבקשה
3. הגשת בקשה
4. סוג הבקשה
סימן ב': מידע ומסמכים
5. מבקש שהוא יחיד
6. מבקש שהוא תאגיד
7. צירוף אישורים והיתרים
8. אימות מסמכים
9. פרטים בדבר התאמתו של המבקש לקבלת הרשיון
סימן ג': רשיון הולכה ורשיון חלוקה
10. בקשה לרשיון הולכה או לרשיון חלוקה
11. פרטים לרשיון הולכה
12. פרטים לרשיון חלוקה
13. ציון פעולות נוספות
סימן ד': בקשה לרשיון ייצור
14. פרטי בקשה לרשיון ייצור
סימן ה': רשיון ייצור עצמי
15. פרטי בקשה לרשיון ייצור עצמי
15א. פרטי בקשה לרישיון הספקה
15ב. תקופת רישיון הספקה
15ג. הגדרות
15ד. פרטי בקשה לרישיון הספקה לטעינת רכב חשמלי
15ה. טעינה חופשית
15ו. פרסום עלות הטעינה
15ז. בקרה על רשת החלוקה
פרק ג': הוראות מיוחדות
16. חידוש רשיון או שינויו
17. שמירת סודיות
פרק ד': סדר פעולות
18. דרישת תיקונים, השלמה והודעה על שינויים
פרק ה': תנאים למתן רשיון ודרכי בחירה בין מבקשי רשיון
19. הגשת בקשה תקינה
20. תנאים למתן רשיון ייצור
20א. הפחתת שיעור הון עצמי
21. תנאים למתן רשיון ייצור עצמי
22. יחידת ייצור
23. תנאים למתן רשיון להולכה
24. התנאים למתן רשיון חלוקה
25. דרישות לשינוי ארגוני
26. תקופת תוקפו של רשיון ייצור
27. איתנות כלכלית התאמת הבקשה לתכנית הפיתוח
28. שיקולי בחירה
29. מילוי תנאי הרשיון ותנאי הכשירות לקבלתו
29א. הליכים טרם ביטול רישיון ייצור
30. ערבויות ובטוחות
31. ביטוח
פרק ו': פסילת מועמדים
32. סירוב ליתן רשיון
33. פרסום ברשומות
פרק ז': פיקוח
סימן א': פיקוח על פעילות בעל רשיון
34. מסירת ידיעות ומסמכים לשר
35. פיקוח הרשות על בעל רשיון
37. דו"חות בעל רשיון
38. תיקון ליקויים ופגמים
39. דו"חות כספיים
40. דיווח על אירוע מיוחד
סימן ב': חובת דיווח של בעל רשיון
41. דין וחשבון על ציוד תפעול ותחזוקה
42. דין וחשבון על כוח אדם
סימן ג': הוראות מיוחדות לפיקוח על בעל רשיון
43. הגשתן של תכניות
44. תחילה
45. הוראת מעבר
תוספת ראשונה5
תוספת שניה6

תקנות משק החשמל (תנאים ונהלים למתן רשיון וחובות בעל רשיון), התשנ"ח-1997 1

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 7 ו-63 לחוק משק החשמל, התשנ"ו-1996 (להלן - החוק), ובהתייעצות עם הרשות, אני מתקין תקנות אלה:
פרק א': פרשנות
 
1.   
הגדרות
סימן א': מתכונת הבקשה ותוכנה

(תיקונים: התשס"ה, התשס"ט, התשע"א, התשע"ח, התשפ"ג)
בתקנות אלה -
"בקשה" - בקשה לרשיון לחידושו או לשינויו;
"הון עצמי" ו"חברה-בת" - כמשמעותם בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968;
"זכויות במקרקעין" - (נמחקה);
"יחידת ייצור" - מערכת טכנית המיועדת להמרת אנרגיה ממקור כלשהו לאנרגיה חשמלית או לאנרגיה חשמלית ותרמית שימושית או לאנרגיה חשמלית ומכנית שימושית; אפשר שיחידת ייצור תכלול יותר ממחולל (גנרטור) אחד, אם מערכות הנעת המחוללים (גנרטורים) קשורות בקשר טכנולוגי לשם ניצול מרבי של אותו מקור אנרגיה;
"מבקש" - יחיד או תאגיד המגיש בקשה;
"מקרקעי ישראל" - כמשמעותם בחוק-יסוד: מקרקעי ישראל;
"רשיון" - רשיון לפעילות;
"שווי" - ערך, בהתאם לדו"חות הכספיים של המבקש או בהתאם לתכנית עסקית אחרת, אשר יגיש מבקש רשיון לפי דרישת הרשות;
"תקנות קוגנרציה" - תקנות משק החשמל (קוגנרציה), התשס"ה-2004;
"תקנות קונבנציונלי" - תקנות משק החשמל (יצרן חשמל פרטי קונבנציונלי), התשס"ה-2005.
פרק ב': בקשה לרשיון

(תיקונים: התשס"ה, התשס"ט, התשע"א, התשע"ח, התשפ"ג)
סימן א': מתכונת הבקשה ותוכנה
2.   
מתכונת הבקשה
בקשה תהיה לפעילות אחת ולמקום או אזור מוגדר, ולענין ייצור - ליחידת ייצור אחת.
3.   
הגשת בקשה

(תיקון התשס"ט)
(א) בקשה תוגש לפי טופס הבקשה שבתוספת הראשונה.
(ב) הבקשה תיחתם ביד המבקש, ואם הוא תאגיד - ביד מי שהוסמך לחייב את התאגיד בחתימתו, ויצורף לה אישור של עורך דין או של רואה חשבון, בדבר זכויות החתימה בתאגיד והסמכתו של החותם להגיש את הבקשה.
(ג) מבקש יגיש את בקשתו במשרדי הרשות, והרשות תאשר בכתב, את קבלת הבקשה, תוך 14 ימי עבודה ממועד קבלתה.
4.   
סוג הבקשה
סימן ב': מידע ומסמכים
(א) מבקש יציין בבקשה את סוג הרשיון המבוקש ויפרט את הפעילות שלשמה הוא מבוקש וכן את תקופת הפעילות.
(ב) מבקש יציין אם היא בקשה ראשונה לרשיון, בקשה לחידוש רשיון או לשינויו וכן אם הגיש בקשה לרשיון נוסף אם בידו רשיון נוסף או אם הוא בעל ענין או מחזיק אמצעי שליטה בבעל רשיון אחר או במבקש רשיון אחר, או אם בעל ענין או מחזיק אמצעי שליטה בו הוא בעל רשיון או מבקש רשיון אחר.
סימן ב': מידע ומסמכים
5.   
מבקש שהוא יחיד
מבקש שהוא יחיד יכלול בבקשתו מידע מלא, מפורט ומדויק לפי אלה:
(1) שם מלא, מספר תעודת זהות, מען ומספר טלפון;
(2) עיסוק והכשרה מקצועית;
(3) היותו בעל ענין או מחזיק אמצעי שליטה בתאגידים;
(4) נסיון בתחום הפעילות שלגביו הוא מבקש רשיון;
(5) אזרחות ומקום מגורים קבוע.
6.   
מבקש שהוא תאגיד
(א) מבקש שהוא תאגיד, ימסור פרטים מלאים ומדויקים לגבי אלה:
(1) בחברה - שם, מספר רישום, מטרות, הון רשום ומונפק, והון נפרע, משרד רשום, בעלי מניות וחלקם היחסי בהון החברה, נושאי משרה, בעלי ענין או מחזיקים באמצעי שליטה במישרין או בעקיפין בחברה, היות החברה בעל ענין או מחזיק אמצעי שליטה, במישרין או בעקיפין, בתאגידים אחרים, הסכמים בין בעלי מניות, והסכמים לענין שימוש באמצעי שליטה בחברה או לענין הפעלת שליטה בחברה בדרך אחרת ונסיון בתחום שלגביו מבוקש הרשיון;
(2) בשותפות - שם, מספר רישום, מהות עסקים של השותפות, סוג השותפות, זהות השותפים, אחריותם וחלקם היחסי בשותפות, ממלאי תפקידים בכירים, בעלי ענין או מחזיקים באמצעי שליטה, במישרין או בעקיפין בשותפות, היותה של השותפות בעל ענין או מחזיק אמצעי שליטה במישרין או בעקיפין בתאגידים אחרים, הסכמים בין השותפים, הסכמים לענין שימוש באמצעי שליטה בשותפות או לענין הפעלת שליטה בשותפות בדרך אחרת ונסיון בתחום שלגביו מבוקש הרשיון;
(3) הסכמים מהותיים למימון הפעילות על פי הרשיון;
(4) תכנית עסקית לחמש השנים הראשונות של תקופת הרשיון או לתקופה קצרה יותר אם הרשיון הוא לזמן קצר יותר, לרבות פירוט השקעות והוצאות צפויות לתפעול ותחזוקה ודו"חות כספיים פרופורמה הכוללים, בין היתר, תזרים מזומנים וחוות דעת רואה חשבון לענינם;
(ב) מבקש שהוא תאגיד ימציא העתקים נבונים ותקפים של אלה:
(1) מסמכי ההתאגדות או מסמכי היסוד של התאגיד, בחברה - החלטות מיוחדות והסכמים בין בעלי מניות, לרבות הסכמי הצבעה; ובשותפות - הודעות לרשם השותפויות לפי סעיפים 7 ו-9 לפקודת השותפויות [נוסח חדש], התשל"ה-1975, והסכמים בין השותפים, לרבות הסכמי הצבעה;
(2) אישור על ניהול ספרי חשבונות כדין;
(3) תעודת "עוסק מורשה" לפי סעיף 35 לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1976;
(ג) מבקש יצרף לבקשתו תצהיר כי לא נתמלא לגביו אף אחד מן הסייגים שבסעיף 6(ב) לחוק לקבלת רשיון, לפי הטופס שבתוספת השניה.
7.   
צירוף אישורים והיתרים
קיימת חובה על פי דין לקבל רשיון או היתר, למעט רשיון לפי החוק, לביצוע פעילות לפי הרשיון המבוקש, יצרף המבקש העתק של רשיון או היתר כאמור.
8.   
אימות מסמכים
מסמך מן המסמכים המפורטים בתקנות 6 ו-7 שאינו מקור, יאומת בידי עורך דין או רואה חשבון לענין התאמתו למקור.
9.   
פרטים בדבר התאמתו של המבקש לקבלת הרשיון
סימן ג': רשיון הולכה ורשיון חלוקה
(א) מבקש יכלול בבקשתו פרטים מלאים אודות התאמתו לביצוע הפעילות לפי הרשיון נושא הבקשה, לרבות -
(1) האמצעים הכלכליים העומדים לרשותו לשם ביצוע הפעילות לפי הרשיון במשך תקופת תוקפו של הרשיון;
(2) האמצעים הטכניים והמיתקנים העומדים לרשותו לשם ביצוע הפעילות לפי הרשיון;
(3) כוח האדם המקצועי והכללי שמעסיק או יעסיק המבקש לצורך הפעילות לפי הרשיון;
(ב) מבקש יצרף מסמכים המאמתים את יכולתו לבצע את הפעילות לפי הרשיון.
סימן ג': רשיון הולכה ורשיון חלוקה
10. 2
בקשה לרשיון הולכה או לרשיון חלוקה

(תיקון התשס"ט)
(א) בנוסף לאמור בתקנות 2 עד 4 ו-6 עד 9, תכלול בקשה לרשיון הולכה או רשיון חלוקה, פרטים בדבר אלה:
(1)-(2) (נמחקו);
(3) מידע על הסכמי הידע עם גורמים בארץ ובחוץ לארץ שהמבקש צד להם, לצורך הפעילות לפי הרשיון;
(4) דו"חות כספיים מבוקרים בידי רואה חשבון של החברה המבקשת לשלוש שנים שקדמו להגשת הבקשה; חברה הרשומה תקופה קצרה משלוש שנים, תגיש דו"חות כספיים, של חברה או שותפות שהיא בעלת שליטה בחברתו של המבקש, מבוקרים כאמור בידי רואה חשבון;
(5) דו"חות כספיים מבוקרים בידי רואה חשבון של חברה או שותפות שהיא בעלת ענין או מחזיקה אמצעי שליטה בחברתו של המבקש או שהמבקש הוא בעל ענין או מחזיק אמצעי שליטה בה, לשלוש שנים שקדמו להגשת הבקשה;
(6) תיאור מלא של המקרקעין שלמבקש זכויות בהם, בצירוף מסמכים המעידים על זכויות אלה;
(7) פירוט הזכויות שיש לצד ג' בנכסים של המבקש, לרבות שיעבודים;
(8) שמות נושאי משרה במבקש.
11.   
פרטים לרשיון הולכה
מבקש רשיון הולכה יכלול בבקשה פרטים ותיאור, לרבות תיאור טכני, של מיתקני החשמל ורשת החשמל שבאמצעותם יבצע את הפעילות על פי הרשיון לפי אלה:
(1) תיאור גבולות מערכת ההולכה, בצירוף תשריט;
(2) אופן חיבור המערכת לתחנת כוח ולרשת החשמל;
(3) תיאור תחנת המיתוג ותחנת המשנה שלמבקש הרשיון זכויות בהן; לענין זה, "תחנת מיתוג" - מיתקן ממיתקני רשת החשמל, המקבל חשמל ממקור ייצור על-עליון ומעבירו לתחנת משנה;
(4) מספר שנאים ויכולת ההשנאה ברמות מתחים שונות;
(5) היכולת למלא את הדרישות הטכניות והתפעוליות לחיבור יצרני חשמל פרטיים או בעלי רשיון ייצור עצמי לרשת החשמל;
(6) האמצעים להבטחת בטיחות רשת החשמל וסדירות פעילותה;
(7) תכנית פיתוח מערכת ההולכה לחמש השנים הבאות;
(8) תכנית אחזקה למערכת ההולכה;
(9) איבודים משוערים של חשמל בהולכה.
12.   
פרטים לרשיון חלוקה
מבקש רשיון חלוקה יפרט ויתאר את דרך פעולתה של רשת החשמל המשמשת לפעילותו לפי הרשיון (להלן - רשת החלוקה), לפי אלה:
(1) תיאור תחנות המשנה המחוברות לרשת החלוקה;
(2) מספר שנאי החלוקה ויכולת ההשנאה ברמות מתחים שונות;
(3) תכנית פיתוח של רשת החלוקה;
(4) תכנית אחזקה של רשת החלוקה;
(5) האמצעים להבטחת בטיחות רשת החלוקה וסדירות אספקת החשמל;
(6) איבודים משוערים של חשמל בחלוקה.
13.   
ציון פעולות נוספות
סימן ד': בקשה לרשיון ייצור
מבקש רשיון הולכה או רשיון חלוקה יציין בבקשתו פעולות אחרות, כאמור בסעיף 6(ד) לחוק, שבהן הוא מבקש לעסוק, בנוסף לפעילויות לפי רשיונו או רשיונותיו ואת הפעולות הנלוות.
סימן ד': בקשה לרשיון ייצור
14.   
פרטי בקשה לרשיון ייצור
סימן ה': רשיון ייצור עצמי
בנוסף להוראות תקנות 2 עד 9, מבקש רשיון ייצור -
(1) יציין בבקשתו את הספק הייצור שלגביו מבוקש הרשיון ואת האמצעים הטכניים שבהם הוא מבקש לייצר חשמל, לרבות תיאור מלא של יחידות הייצור ותחנות הכוח שישמשו לצורך פעילותו לפי הרשיון;
(2) ימציא תכנית של תחנת הכוח שבאמצעותה הוא מבקש לייצר חשמל לפי הרשיון, יתאר את כושר הייצור של תחנת הכוח ויחידות הייצור, ותפוקת השיא שלהן; בתקנה זו, "תכנית" - כהגדרתה בחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965;
(3) יציין בבקשתו, אם מכר בעבר חשמל לבעל רשיון ספק שירות חיוני ואת פרטי ההתקשרות עמו, בין אם פגה ההתקשרות ובין אם היא תקפה;
(4) יציין בבקשתו למי הוא מבקש למכור חשמל;
(5) יציין בבקשתו את כמות החשמל שהוא מבקש לייצר ולמכור לבעל רשיון ספק שירות חיוני ואת הכמות שהוא מבקש למכור לאחר;
(6) יציין בבקשתו את סוגי הדלק שבהם הוא מתכוון להשתמש בהפעלת יחידות הייצור ותחנת הכוח.
סימן ה': רשיון ייצור עצמי
15.   
פרטי בקשה לרשיון ייצור עצמי
(א) בנוסף להוראות תקנות 2 עד 9, מבקש רשיון ייצור עצמי, יציין בבקשתו את הספק הייצור שלגביו מבוקש הרשיון.
(ב) מבקש רשיון ייצור עצמי המבקש למכור חשמל לבעל רשיון ספק שירות חיוני, יציין בבקשתו את שם ספק השירות החיוני לו הוא מבקש למכור חשמל ואת כמות החשמל שהוא מבקש למכור לו.
(ג) מבקש רשיון ייצור עצמי, המבקש למכור חשמל לתאגיד הנמנה עם תשלובת חברות שעמה נמנה בעל הרשיון, יפרט את החזקותיו והשקעותיו במישרין או בעקיפין, באותו תאגיד ואת החזקותיו, במישרין או בעקיפין, של אותו תאגיד בו, וכן את כמות החשמל שהוא מבקש למכור לאותו תאגיד, ויצרף תיאור מלא של המקרקעין שדרכם יוליך חשמל על פי רשיונו בציון בעלי הזכויות באותם מקרקעין.
(ד) מבקש רשיון ייצור עצמי יתאר בבקשתו את השימוש העצמי שיעשה בחשמל שהוא מבקש לייצר על פי רשיונו ואת כמות החשמל שהוא מבקש לייצר לשימושו העצמי.
סימן ו': רישיון הספקה
סימן ו': רישיון הספקה
15א.   
פרטי בקשה לרישיון הספקה

(תיקון התשס"ט)
נוסף על תקנות 2 עד 9 מבקש רישיון הספקה יציין בבקשתו -
(1) רישיונות נוספים, לרבות רישיונות מותנים לפי תקנות קוגנרציה, תקנות קונבנציונלי וכללי עסקאות, שבהם הוא מחזיק, במישרין או בעקיפין, או שמחזיק אמצעי שליטה בו מחזיק, או שחברה קשורה בומחזיקה;
(2) סוג והיקף הצרכנים שאתם הוא מבקש להתקשר;
(3) ההסדרים המתוכננים בינולבין מנהל המערכת לקבלת שירותי תשתית, שירותי גיבוי, ושירותים נלווים לרבות שירותי גבייה;
(4) אם למבקש אין רישיונות נוספים לפעילות - פירוט המקורות לרכישת החשמל לצורך מכירתו לצרכנים.
15ב.   
תקופת רישיון הספקה

(תיקון התשס"ט)
תקופת תוקפו של רישיון הספקה תהיה -
(1) למי שהוא בעל רישיון חלוקה - לפי תוקף רישיון החלוקה שבו הוא מחזיק;
(2) למי שאינו בעל רישיון חלוקה - עד 20 שנים.
סימן ז': רישיון הספקה לטעינת רכב חשמלי
סימן ז': רישיון הספקה לטעינת רכב חשמלי
15ג. 3
הגדרות

(תיקון התשע"ב)
(א) לעניין סימן זה -
"עמדת טעינה" - מכשיר חשמלי ייעודי המשמש לטעינת רכב חשמלי בלבד;
"רכב חשמלי" - רכב מסוג M או N כמשמעותו בתקנה 271א לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961, המונע באופן מלא או חלקי מאנרגיה חשמלית.
15ד.   
פרטי בקשה לרישיון הספקה לטעינת רכב חשמלי

(תיקון התשע"ב)
(א) על רישיון הספקה לטעינת רכב חשמלי יחולו תקנה 15א למעט פסקה (2), ותקנה 15ב.
(ב) נוסף על כך, מבקש רישיון הספקה לטעינת רכב חשמלי יציין בבקשתו את ההסדרים האלה:
(1) תיאור מלא של עמדת הטעינה והציוד שישמשו להספקת חשמל לרכב חשמלי, לרבות תכנית חשמלית של העמדה, האמצעים למדידת כמות החשמל הנצרך ממנה, זיהוי הרכב הנטען, ומנגנוני התקשורת שיהיו בה בין עמדת הטעינה לבין בעל רישיון חלוקה, כדי לאפשר, ככל הנדרש, בקרה וניהול של העומסים על רשת החשמל, והתחשבנות לעניין צריכת החשמל בין בעל הרישיון לבין לקוחותיו הקבועים והמזדמנים;
(2) פירוט ההתקשרויות או ההסדרים עם בעל רישיון חלוקה לעניין ביצוע הפעילות נושא הרישיון;
(3) פירוט האמצעים למתן שירותים ללקוחות באמינות וברציפות.
15ה.   
טעינה חופשית

(תיקון התשע"ב)
(א) הסכם התקשרות בין בעל רישיון הספקה לטעינת רכב חשמלי לבין לקוח לא יכלול -
(1) הוראות המגבילות אפשרות הלקוח להפסיק את ההסכם בכל זמן;
(2) הוראות המגבילות אפשרות הלקוח להטעין את רכבו באמצעות בעלי רישיונות אחרים.
(ב) בעל רישיון הספקה לטעינת רכב חשמלי -
(1) לא יסרב לתת שירותים ללקוחות מזדמנים;
(2) לא ייתן עדיפות בהספקת האנרגיה החשמלית ללקוחותיו הקבועים על פני לקוחות מזדמנים; לעניין זה, "עדיפות" - למעט עלות הטעינה שפורסמה לפי תקנה 15ו .
15ו.   
פרסום עלות הטעינה

(תיקון התשע"ב)
בעל רישיון הספקה לטעינת רכב חשמלי יפרסם את עלות הטעינה ללקוחות מזדמנים במקום בולט לעין.
15ז.   
בקרה על רשת החלוקה

(תיקון התשע"ב)
(א) ראה בעל רישיון חלוקה כי יש חשש לאמינות ולרציפות חלוקת החשמל כתוצאה מטעינת רכב חשמלי, יפעיל אמצעים שונים לרבות מכשור מתאים לבקרה ולניהול של עומסי הביקוש על רשת החלוקה.
(ב) בעל רישיון חלוקה יאפשר אספקת חשמל לטעינת רכב חשמלי בתעריפים שונים, ככל שייקבעו.
פרק ג': הוראות מיוחדות

(תיקון התשע"ב)
16.   
חידוש רשיון או שינויו

(תיקונים: התשס"ט, התשע"ח)
(א) בקשה לחידוש רשיון, תוגש לא יאוחר משנה לפני תום תקופת הרשיון ותכלול דו"ח מפורט אודות היקף הפעילות של המבקש בתקופת הרשיון; בבקשה כאמור יפרט המבקש שינויים שחלו בפרטים שמסר לראשונה.
(ב) בעל רשיון שבידו רשיון לתקופה של שנה או לתקופה קצרה יותר, יגיש בקשה לרשיון לא יאוחר משלושה חודשים לפני תום תקופת רשיונו.
(ג) על אף האמור בתקנת משנה (א), ניתן להורות ברישיונו של ספק שירות חיוני כי בקשתו לחידוש רישיון, תוגש לא יאוחר משלוש שנים לפני תום תקופת רשיונו.
(ד) הוגשה בקשה לעריכת שינוי ברשיון, יצורף לבקשה הסבר בכתב, על סוג השינוי, היקפו, מהותו, משמעותו והשלכותיו השונות.
(ה) לא הוגשה בקשה לחידוש רשיון כאמור בתקנה זו, ייערך מכרז לבחירת בעל רשיון חדש במקום בעל הרשיון שתוקף רשיונו פג.
17.   
שמירת סודיות

(תיקונים: התשס"ט, התשע"ח)
הרשות, וכל מי שהגיעו אליו ידיעה, דין וחשבון או מסמך שנמסר לו לפי תקנות אלה, לא יגלה אותם לזולת, אלא אם כן נדרש הדבר על פי כל דין או לצורך ביצוע הוראות החוק ותקנות אלה.
פרק ד': סדר פעולות

(תיקונים: התשס"ט, התשע"ח)
18.   
דרישת תיקונים, השלמה והודעה על שינויים

(תיקונים: התשס"ט, התשע"ח)
(א) השר או הרשות רשאים לדרוש תיקון או השלמה של הבקשה וכל מידע נוסף הדרוש לצורך החלטה בבקשה.
(ב) מבקש רשיון או בעל רשיון יודיע לרשות על כל שינוי שחל בפרטים, במסמכים או במידע שמסר לענין בקשתו, לא יאוחר מ-7 ימים מיום השינוי.
פרק ה': תנאים למתן רשיון ודרכי בחירה בין מבקשי רשיון

(תיקונים: התשס"ט, התשע"ח)
19.   
הגשת בקשה תקינה

(תיקון התשס"ט)
לא יינתן רשיון אלא למי שהגיש בקשה מלאה שצורפו לה כל המסמכים כנדרש בתקנות אלה והומצא כל המידע הנחוץ, לדעת הרשות או השר, למתן החלטה בבקשה, לרבות כל נתון, ותיאור של יחידת ייצור, תחנת כוח ומיתקני חשמל אשר ישמשו לפעילות לפי הרשיון.
20.   
תנאים למתן רשיון ייצור

(תיקונים: התשס"ה, התשס"ט, התשע"א, התשע"ו, התשע"ח, התש"ף, התשפ"ג)
(א) בנוסף לאמור בתקנות 2 עד 9 ו-14 לא יינתן רשיון ייצור אלא אם כן נתמלאו תנאים אלה:
(1) המבקש הוכיח יכולת כספית; לענין זה, "יכולת כספית" -
(א) בחברה בעלת הון מניות ובשותפות - ההון העצמי יהיה בסכום שלא יפחת מ-20% משוויה של יחידת הייצור או תחנת הכוח המשמשת לפעילות על פי הרשיון ואם מבקש הרישיון הוא שותפות - הוא גם יתחייב להמציא דוחות כספיים שנתיים מבוקרים מדי שנה, להוכחת עמידתו בדרישת ההון העצמי כאמור;
(ב) בחברה ללא הון מניות, ביחיד או באגודה שיתופית, אם המבקש המציא לרשות ערבות בנקאית למשך כל תקופת הרשיון, בשיעור שלא יפחת מ-20% משוויה של יחידת הייצור או תחנת הכוח כאמור;
(2) שיעור המימון העצמי של יחידת ייצור או תחנת כוח לא יפחת מ-20% משוויה; היה לבעל רשיון יותר מרשיון אחד או הגיש כמה בקשות לרשיון, יידרש הון עצמי ושיעור מימון עצמי שלא יפחת מהשיעור הנדרש לפי פסקאות (1) ו-(2) לכל אחד מן הרשיונות שבידיו או שהוא מבקש;
(3) במבקש יתקיימו כל אלה:
(א) המבקש הוא בעל זכות במקרקעין או זכות לגבי מקרקעין, שהוקמה בהם יחידת ייצור או תחנת כוח, המאפשרת לו שימוש במקרקעין לצורך ייצור חשמל; המבקש יוכיח את קיומה של זכות כאמור באמצעות תצהיר ערוך לפי הטופס שבתוספת השלישית א' אשר חתום בידי המבקש ומאומת בידי עורך דין;
(ב) אם הוקמה יחידת הייצור או תחנת הכוח במקרקעין שהם מקרקעי ישראל - בידי המבקש אסמכתה כי ניתנה הסכמת רשות מקרקעי ישראל להיתר בנייה לפי תקנה 36(ה) לתקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה), התשע"ו-2016; ואולם אם יחידת הייצור או תחנת הכוח שהוקמה במקרקעין שהם מקרקעי ישראל היא מהמפורטות בסעיף 60א(ב)(4) ו–(6) לחוק והחזקה בה תועבר מחברת החשמל למבקש מכוח הסכם מכר - בידי המבקש אישור מרשות מקרקעי ישראל שלפיו אין מניעה לתת למבקש הרישיון זכויות המאפשרות לו שימוש במקרקעין לצורך ייצור חשמל למשך כל תקופת הרישיון;
(4) המבקש הוא בעל זכויות ביחידת ייצור או תחנת כוח שמתקיימות בה הדרישות הטכניות הנדרשות לקבלת הרשיון או התחייב להיות בעל זכויות כאמור במועד שתורה הרשות ולהנחת דעתה;
(5) אם יחידת הייצור או תחנת הכוח טרם הוקמה - בידי המבקש היתר בניה להקמת יחידת ייצור או תחנת כוח לצורך פעילות לפי הרשיון;
(6) הציוד המיועד העומד לרשות המבקש לפעילות לפי הרשיון, הוא במצב תקין וראוי לשימוש, להנחת דעתה של הרשות, והמבקש התחייב כי הציוד האמור יהיה במצב זה במשך כל תקופת תוקפו של הרשיון;
(7) המבקש התחייב להפעיל את יחידת הייצור או את תחנת הכוח בסוגי דלק שאישרה הרשות;
(8) המבקש התחייב להתחיל בפעילות לפי הרשיון במועד שהורתה הרשות;
(9) המבקש זכה במכרז לפעילות במשק החשמל שפרסם השר, אם פורסם מכרז כאמור;
(10) המבקש הציג לפני הרשות, עובר לקבלת הרישיון, תכנית אסטרטגית כלכלית לניהול סיכונים כמפורט בתוספת הרביעית.
(ב) תקנת משנה (א)(1) ו–(2) לא תחול על -
(1) מבקש רישיון ייצור, בהספק שאינו עולה על 10 מגוואט;
(2) מי שיינתן לו רישיון ייצור לאחר שזכה באחד מהמכרזים המפורטים להלן ובמסגרת תנאי המכרז אישר השר הסדר אחר להוכחת איתנות כלכלית ולעמידת הזוכה במכרז במלוא ההתחייבויות החלות עליו לפי הוראות הדין והמכרז -
(א) מכרז שפורסם לפי החלטת ממשלה מס' 3338, מיום כ' באדר ב' התשס"ח (27 במרס 2008);
(ב) מכרז שפורסם לפי החלטת ממשלה מס' 2117, מיום כ"ח בתשרי התשע"ה (22 באוקטובר 2014);
(ג) מכרז להקמת מיתקן לטיפול בפסולת עירונית באזור השפד"ן.
20א.   
הפחתת שיעור הון עצמי

(תיקונים: התשס"ט, התש"ף)
(א) חברה בעלת הון מניות או שותפות שקיבלה רישיון ייצור, תהיה רשאית להפחית את שיעור ההון העצמי הקבוע בתקנה 20(א)(1)(א) במהלך תקופת הרישיון אחרי 3 שנים מיום מתן הרישיון - לשיעור של 15% משווי יחידת הייצור או תחנת הכוח המשמשת לפעילות על פי הרישיון.
(ב) מי שקיבל רישיון ייצור, לפי תקנה 20(א)(1)(ב) יהיה רשאי להפחית את שיעורי הערבות לפי תקנה זו במועדים ובשיעורים המקבילים לאמור בתקנת משנה (א).
21.   
תנאים למתן רשיון ייצור עצמי
לא יינתן רשיון ייצור עצמי אלא אם כן המבקש מילא אחר הוראות תקנה 20(א)(3) עד (8).
22.   
יחידת ייצור

(תיקונים: התשס"ה, התשס"ט)
לכל יחידת ייצור יינתן רשיון נפרד, וניתן לקבוע ברישיון כי ליחידת ייצור יינתן יותר מרישיון אחד או כי יחולו עליה הוראות שונות לענין העסקאות שתוכל לבצע עם בעל רישיון ספק שירות חיוני.
23.   
תנאים למתן רשיון להולכה

(תיקון התשע"ח)
בנוסף לאמור בתקנות 2 עד 4 ו-6 עד 11, לא יינתן רשיון להולכה, אלא אם כן נתקיימו תנאים אלה:
(1) למבקש רשיון הולכה או לנושאי משרה בו, יכולת מוכחת לאירגון תכנון, הקמה, מימון, תפעול והחזקה של הפעילות נושא הרשיון המבוקש;
(2) ההון העצמי של החברה המבקשת רשיון לא יפחת מ-20% משווי מיתקני החשמל ורשת החשמל הדרושים לפעילות לפי הרשיון, ושיעור המימון העצמי של המיתקנים והרשת לא יפחת מ-15% משווים; היה לבעל הרשיון יותר מרשיון אחד או הגיש מספר בקשות לרשיון, יידרשו הון עצמי ושיעור מימון עצמי שלא יפחת מן השיעור הנדרש לפי תקנות אלה, לכל אחד מן הרשיונות שבידיו או לכל אחד מן הרשיונות שהוא מבקש; השר רשאי לשנות את התנאים לענין הון עצמי ושיעור המימון העצמי שבפסקה זו;
(3) המבקש הוא בעל זכויות במיתקני חשמל ורשת חשמל הדרושים לביצוע הפעילות לפי הרשיון, ומתקיימות בהם הדרישות הטכניות לביצוע הפעילות כאמור;
(4) מיתקני החשמל ורשת החשמל כאמור בפסקה (3), הם במצב תקין וראוי לשימוש, להנחת דעתו של המנהל, והמבקש התחייב כי יהיו במצב זה במשך כל תקופת תוקפו של הרשיון;
(5) בידי המבקש זכויות במערכת שליטה ובקרה על הולכה של חשמל, לרבות בחדרי פיקוד וקשר;
(6) המבקש התחייב לעסוק רק בפעילויות לפי הרשיון או הרשיונות שניתנו לו ובפעולות נלוות להן, הכל כאמור בסעיף 6(ג) לחוק;
(7) המבקש התחייב להתחיל בפעילות לפי הרשיון במועד שהורתה הרשות.
24.   
התנאים למתן רשיון חלוקה

(תיקון התשע"ח)
בנוסף לאמור בתקנות 2 עד 4, 6 עד 10 ו-12 לא יינתן רשיון לחלוקה אלא אם כן נתקיימו תנאים אלה:
(1) הוראות תקנה 23(1) עד (4) ו-(6);
(2) למבקש זכויות בתחנת משנה העומדת בדרישות הטכניות הנדרשות לקבלת הרשיון, או התחייב שיהיו לו זכויות בתחנת משנה כאמור במועד כפי שתודיע לו הרשות;
(3) למבקש כל האמצעים הארגוניים והטכניים להבטחת הספקה סדירה של חשמל לציבור הצרכנים לפי אמות מידה שקבעה הרשות.
25.   
דרישות לשינוי ארגוני
(א) השר רשאי להתנות מתן רשיון של ספק שירות חיוני במבנה ארגוני ומשפטי של מבקש הרשיון או במתן התחייבות לשינוי המבנה כאמור, במועד שיורה השר, וכן בביצוע פעילויות לפי הרשיון על ידי חברה-בת או חברה הנמנית עם תשלובת חברות שעמה נמנה בעל הרשיון בתנאים שיקבע.
(ב) השר רשאי להורות לבעל רשיון ספק שירות חיוני, לשנות את המבנה הארגוני והמשפטי שלו במהלך תקופת תוקפו של הרשיון; השר לא יורה כאמור, אלא לאחר שנתן לבעל הרשיון הודעה, זמן סביר מראש, והזדמנות להשמיע טענותיו לפני השר לענין הוראותיו כאמור.
(ג) לענין תקנות משנה (א) ו-(ב) "מבנה ארגוני ומשפטי" - לרבות הקמת חברה-בת או תאגיד אחר הנמנה עם התשלובת שעמה נמנה מבקש רשיון ספק שירות חיוני או בעל רשיון כאמור, לצורך פעילות לפי החוק, וכן מיזוג או פיצול.
(ד) הוראות תקנות משנה (א) ו-(ב) לא יחולו על בעל רשיון ספק שירות חיוני, שניתן לו רשיון לפי סעיף 60(ד) לחוק, במשך תקופת תוקפו של אותו רשיון.
26.   
תקופת תוקפו של רשיון ייצור
(א) תקופת תוקפו של רשיון ייצור, לא תעלה על 30 שנים, אם תחנת הכוח שבאמצעותה ייצר בעל הרשיון חשמל היא מסוג טורבינות גז, ועל 50 שנים - אם תחנת הכוח היא תחנת קיטור.
(ב) בבואו לקבוע את תקופת תוקפו של רשיון לפי תקנת משנה (א), ישקול השר, בין היתר, ובנוסף לשיקולים לפי סעיף 8 לחוק, את סוג התחנה, טיבה ומועד הקמתה.
27.   
איתנות כלכלית התאמת הבקשה לתכנית הפיתוח

(תיקונים: התשס"ט, התשע"ח)
לא ייעתרו השר והרשות לפי העניין לבקשה לרשיון, אלא אם כן שוכנעו כי למבקש איתנות כלכלית, ובמבקש רשיון ספק שירות חיוני - שהבקשה תואמת את תכנית הפיתוח שאישר השר לפי סעיף 19 לחוק.
28.   
שיקולי בחירה
הוגבל מספר מקבלי הרשיונות בהתאם לשיקול דעת השר לפי סעיף 8 לחוק, ייבחרו מקבלי הרשיונות במכרז שתערוך הממשלה.
29.   
מילוי תנאי הרשיון ותנאי הכשירות לקבלתו
במשך כל תקופת הרשיון, יתקיימו בבעל הרשיון תנאי הכשירות וההתאמה לקבלת הרשיון והוא ימלא אחר כל תנאי הרשיון.
29א.   
הליכים טרם ביטול רישיון ייצור

(תיקונים: התשס"ט, התשע"א, התשע"ח)
(א) בעל רישיון לפי תקנות הקוגנרציה, תקנות הקונבנציונלי או כללי עסקאות, רשאי לבקש במועד הסגירה הפיננסית, כי אם תהיה כוונה לבטל את רישיונו, המותנה או הקבוע, תישלח הודעה על כך גם לגורם מממן, כהגדרתו בתקנות האמורות.
(ב) הוגשה בקשה כאמור בתקנת משנה (א) וראתה הרשות כי קיימת עילה לביטול הרישיון, תמסור הודעה על הכוונה לבטל את הרישיון לגורם המממן, שבה יפורטו האירוע המהווה עילה לביטול הרישיון, ופרק הזמן הנדרש מבעל הרישיון לתקן את האירוע, כמתחייב מאופי האירוע ועל פי שיקול דעתה של הרשות; פרק הזמן כאמור לא יעלה על 30 ימים, אלא אם כן ראתה הרשות, כי אופי ההפרה מצדיק מתן תקופה ארוכה יותר לתיקונה.
(ג) קיבל הגורם המממן הודעה כאמור בתקנת משנה (ב) רשאי הוא לפעול כדלקמן:
(1) עד לא יאוחר מחלוף 30 ימים ממועד קבלת ההודעה, יודיע לרשות כי אם יבוטל הרישיון בכוונתו לבקש שהרישיון יינתן לגורם חליף;
(2) עד לא יאוחר מחלוף 120 ימים ממועד קבלת ההודעה, יהיה רשאי להגיש בקשה לאישור גורם חליף לבעל הרישיון העומד בהוראות הדין ובתנאים לקבלת רישיון, אשר יקבל על עצמו את כל התחייבויות בעל הרישיון; בקשה כאמור תוגש לרשות;
(3) בקשה למינוי חליף תכלול את כל הנדרש בדין ממבקשי הרישיון החדשו תוגש לרשות, תוך פירוט האם הבקש המוגשת לפי סעיף 11 או 12 לחוק, וכשהיא כוללת כל מידע רלוונטי בנוגע לחליף לרבות, הוכחה מספקת בדבר כל אלה:
(א) היכולת הפיננסית והמקצועית המתקיימת בחליף, ואשר דרושה כדי לעמוד במלוא התחייבויות בעל הרישיון על פי רישיונו ועסקת הרכישה;
(ב) כי החליף עומד בדרישות הדין לקבלת הרישיון המתאים או לצורך קבלת אישור בדבר שינוי השליטה בבעל הרישיון הקיים;
(ג) הסכמת החליף לקבל על עצמו את כל התחייבויות בעל הרישיון לפי הדין ולפי הסכמים בינו לבין ספק שירות חיוני ולצרכנים.
(ד) אושר החליף בידי הרשות, יוענק לו, רישיון באותם תנאים אשר ניתנו לבעל הרישיון אשר החליף בא במקומו והחליף יקבל על עצמו את התחייבויות בעל הרישיון הקודם, לרבות התחייבויות שקדמו למינויו.
(ה) לא אישרה הרשות את החליף, תהיה הרשות רשאית לבטל את הרישיון.
(ו) תיקן בעל הרישיון, לשביעות רצונה של הרשות, את העילה שבשלה סברה כי יש לבטל את רישיונו, תודיע על כך לגורם המממן, וההליכים לפי תקנות משנה (ג) עד (ה) יופסקו.
30.   
ערבויות ובטוחות

(תיקונים: התשס"ט, התשע"ח)
(א) להבטחת מילוי התחייבויותיו של בעל הרשיון לביצוע הפעילות לפי הרשיון יכלול הרישיון דרישה למתן ערבויות או בטוחות.
(ב) כתנאי לקבלת רישיון ייצור ליצרן חשמל פרטי יפקיד מבקש הרישיון בידי הרשות, ערבות בנקאית אוטונומית בלתי חוזרת לפי הטופס שבתוספת השישית, בגובה 4.8 דולר ארה"ב לקילוואט, אך לא פחות מסך בשקלים השווה ל–8,000 דולר ארה"ב.
31.   
ביטוח

(תיקון התשס"ה)
השר רשאי להורות לרשות לדרוש ברשיון, כי בעל רשיון יבטח מפני סיכונים, באופן שיורה, את יחידת הייצור, תחנת הכוח, מיתקני החשמל, הציוד ושאר הנכסים המשמשים לדעתו, לביצוע הפעילות לפי הרשיון; הכיסויים הביטוחיים המינימליים שירכוש בעל הרישיון לצורך פעילותו לפי הרישיון, יהיו כמפורט בתוספת החמישית.
פרק ו': פסילת מועמדים

(תיקון התשס"ה)
32.   
סירוב ליתן רשיון

(תיקונים: התשס"ט, התשע"ח)
(א) בנוסף לאמור בסעיף 6(ב) לחוק, רשאים השר או הרשות לסרב ליתן רשיון למבקש, אם הם סבורים כי מתן הרשיון למבקש -
(1) נוגד את טובת הציבור או את מדיניות הממשלה במשק החשמל;
(2) עלול להוות סיכון לבטחון המדינה.
(ב) סירבו השר או הרשות לתת רישיון כאמור בתקנת משנה (א), ינמקו בכתב את סירובם.
33.   
פרסום ברשומות
סימן א': פיקוח על פעילות בעל רשיון
הודעה על מתן רשיון תפורסם ברשומות.
פרק ז': פיקוח
סימן א': פיקוח על פעילות בעל רשיון
34.   
מסירת ידיעות ומסמכים לשר

(תיקון התשס"ט)
השר או הרשות רשאים לדרוש מבעל רשיון או ממי שפועל מטעמו, כל ידיעה ומסמך אודות הפעילות לפי הרשיון במועד, במתכונת ובאופן שיורו.
35.   
פיקוח הרשות על בעל רשיון

(תיקונים: התשס"ט, התשע"ח)
(א) הרשות תפקח על פעולותיו של בעל רשיון לענין הפעילות נושא הרשיון; לשם פיקוח כאמור רשאית הרשות לעשות כל פעולה הדרושה לפי תקנות אלה ורשאית היא לדרוש מבעל רשיון להציג לה כל מסמך הנזכר בתקנות אלה.
(ב) הרשות תפקח על -
(1) קיום הוראות החוק ותקנות אלה;
(2) קיום תנאי הרשיון, לרבות מילוי אחר ההתחייבויות שנכללו בבקשה לקבלת רשיון ותוקפם של האישורים שצורפו לבקשה;
(3) אופן ביצוע הפעילות לפי הרשיון;
(4) רמת התחזוקה של מיתקני בעל רשיון, הציוד והמלאי המשמשים לצורכי הפעילות לפי הרשיון.
(ג) אין בסמכויות הפיקוח של הרשות כדי לגרוע מסמכויות המנהל לפי החוק.
36. 4
לשם פיקוח על בעל רישיון, רשאים הרשות או המנהל -
(1) להיכנס, בכל עת סבירה, לחצרים של בעל רשיון, ובהסכמתו של צרכן חשמל - גם לחצריו, לצורך עריכת מדידות ובדיקות של מיתקני חשמל הנמצאים בחצרים כאמור, וכן בדיקת אופן ביצועה של הפעילות לפי הרשיון;
(2) להיכנס, בכל עת סבירה, במהלך שעות העבודה, למשרדיו של בעל רשיון לצורך עיון במסמכים הנוגעים לביצוע פעילות לפי הרשיון.
37.   
דו"חות בעל רשיון

(תיקונים: התשס"ט, התשע"ח)
(א) בעל רשיון ימציא לרשות ולמנהל דו"חות ומסמכים אחרים כאמור בתקנות 39 עד 42, במועדים הקבועים בתקנות אלה או ברשיונו, בנושאים המפורטים בהם וכפי שיורו הרשות או המנהל. נקבע מועד להגשת תכנית או דו"ח ברשיון - יוגש הדו"ח במועד שנקבע ברשיון.
(ב) דו"ח כאמור ייחתם בידי מי שמוסמך לחתום בשם בעל רשיון.
(ג) הרשות או המנהל רשאים לדרוש מבעל רשיון לערוך מחדש דו"ח שהוגש להם או להשלימו, אם ראו כי הדו"ח אינו ערוך לפי תקנות אלה או כי חסרים בו פרטים או מידע אחר שלדעתם יש לכלול בדו"ח.
(ד) הרשות רשאית לדחות את מועד הגשת הדו"חות והתכניות המפורטים בתקנות אלה, אם התקיימו, לדעתה, נסיבות המצדיקות זאת.
38.   
תיקון ליקויים ופגמים

(תיקונים: התשס"ט, התשע"ח)
(א) הרשות תודיע לבעל רשיון, בכתב, על ליקויים או פגמים שמצאה בפעולותיו על סמך דו"חות שהגיש או על סמך מדידות ובדיקות שערכה הרשות.
(ב) בעל רשיון שקיבל הודעה כאמור בתקנת משנה (א), ימסור לרשות בכתב, תוך שלושים ימים מיום קבלת ההודעה, את תגובתו לאמור בהודעה, ואם נקט פעולות לתיקון הליקויים והפגמים כאמור, יפורטו התיקונים.
(ג) סברה הרשות כי יש בליקויים או בפגמים שעליהם הודיעה לבעל הרשיון כאמור בתקנת משנה (א) משום הפרה של תנאי מתנאי הרשיון או הפרה של הוראה שבדין, תודיע על כך לשר.
39.   
דו"חות כספיים

(תיקונים: התשס"ט, התשע"ח)
בעל רשיון יגיש לרשות דו"חות כספיים שנתיים מבוקרים בידי רואה החשבון; בעל רשיון ספק שירות חיוני - יגיש את הדו"חות בנפרד לכל אזור, לכל פעילות ולכל מרכז רווח, וכן יגיש דו"חות מאוחדים לענין פעילויותיו לפי כל הרשיונות שבידו; בתקנה זו -
"מרכז רווח" - יחידה בעלת מבנה הכנסות והוצאות סגור, ללא סבסוד צולב עם פעולות של יחידה אחרת, ואשר בשל פעולותיה יוגשו דו"חות כספיים נפרדים מיתר פעולות בעל הרשיון.
"הוצאות" - לרבות עלויות בשל עובדים, נכסים והתחייבויות אחרות.
40.   
דיווח על אירוע מיוחד
סימן ב': חובת דיווח של בעל רשיון

(תיקונים: התשס"ט, התשע"ח)
(א) בעל רשיון ימסור לרשות דו"ח מלא ומפורט על כל אירוע שהשפיע או עלול להשפיע באופן מהותי על מתן שירות לפי הרשיון לקבוצה של צרכנים (להלן - אירוע מיוחד), מיד עם התרחשותו; דו"ח כאמור יימסר ישירות לרשות או למי שהיא הסמיכה לכך מראש, בדרך המהירה ביותר, ויכיל מידע מלא ומפורט אודות האירוע המיוחד, לרבות מקומו, היקפו, השפעתו והצעדים שננקטו להפסקתו.
(ב) כל עוד נמשך אירוע מיוחד, ידווח בעל רשיון כאמור בתקנת משנה (א) בתדירות שתורה עליה הרשות, והיא רשאית לדרוש מבעל רישיון למסור לה, בכל עת, כל מידע הקשור לאירוע מיוחד.
(ג) אחת לשישה חודשים יגיש בעל רשיון דו"ח מפורט לרשות על כל האירועים המיוחדים שאירעו בששת החודשים האחרונים, שבו יפורטו הלקחים שהפיק בעל הרשיון מכל אירוע והצעדים שנקט לפיהם.
סימן ב': חובת דיווח של בעל רשיון
41.   
דין וחשבון על ציוד תפעול ותחזוקה

(תיקונים: התשס"ט, התשע"ח)
(א) בעל רשיון יגיש לרשות דו"ח על ציוד ומיתקנים (להלן - ציוד), שבאמצעותם מבצע בעל רשיון את פעילותו לפי הרשיון והדרושים לקיום תנאי הרשיון ולמתן שירות נאות; הרשות תקבע בדרישתה את סוגי הציוד שלגביהם יש להגיש את הדו"ח, דרכי הפעלת הציוד ואחזקתו לרבות נתונים אלה, שיש לכלול בדו"ח:
(1) כמות הציוד לפי סוגיו וייעודו, תוך הבחנה בין ציוד מוזמן, ציוד שבמלאי וציוד המותקן אצל מקבלי שירות;
(2) קיומם של הסכמי תחזוקה לציוד ועיקרי ההסכמים, ובנוסף פירוט האמצעים העומדים לרשותו של בעל רשיון לתחזוקת הציוד.
(ב) הרשות רשאית לדרוש מבעל רשיון להמציא לה, מזמן לזמן, מפרטים טכניים של הציוד שברשותו, כולו או חלקו ואת תכניות ההפעלה והתחזוקה.
(ג) בעל רשיון יגיש דו"ח כאמור בתקנת משנה (א) אחת לשנה, תוך שלושה חודשים מתום השנה.
42.   
דין וחשבון על כוח אדם
סימן ג': הוראות מיוחדות לפיקוח על בעל רשיון

(תיקון התשס"ט)
(א) בעל רשיון יגיש דו"ח על כוח האדם העומד לרשותו למתן שירותיו לפי הרשיון, ויפרט בו את מספר המועסקים על ידו, לפי חלוקה ליחידות ולאזורים, תוך הבחנה בין עובדים לבין קבלנים; לגבי מהנדסים וטכנאים יפרט את תפקידיהם, השכלתם ונסיונם המקצועי.
(ב) דו"ח כאמור בתקנת משנה (א) יוגש לרשות אחת לשנה, תוך שלושה חודשים מתום השנה.
סימן ג': הוראות מיוחדות לפיקוח על בעל רשיון
43.   
הגשתן של תכניות

(תיקונים: התשס"ט, התשע"ח)
(א) בעל רשיון ספק שירות חיוני יגיש לרשות תכנית עבודה שנתית ותכנית רכש רב שנתית.
(ב) מבלי לגרוע מהוראות סעיף 19 לחוק, ימציא בעל רשיון הולכה או חלוקה תכנית פיתוח רב שנתית לשר.
(ג) התכניות לפי תקנות משנה (א) ו-(ב) יהיו לפי התוספת השלישית ויוגשו במועדים ובתדירות הקבועים בה.
44.   
תחילה
תחילתן של תקנות אלה ביום ב' באלול התשנ"ז (4 בספטמבר 1997) (להלן - יום התחילה).
45.   
הוראת מעבר
על אף האמור בתקנה 19, רשאי השר ליתן רשיון לפעילות לפי החוק לתקופה שתסתיים ביום ג' בטבת התשנ"ט (1 בינואר 1998) למי שעסק בפעילות במשק החשמל כדין, לפני יום התחילה, אף אם אינו ממלא אחר כל התנאים שבתקנות אלה ולא הגיש בקשה לרשיון.
תוספת ראשונה5
(תקנה 3)
תוספת שניה6
(תקנה 6(ג))
תוספת שלישית

(תיקון התשע"ח)
(תקנה 43)
חלק א'
תכניות תקופתיות
תכנית פיתוח רב שנתית של בעל רשיון הולכה או חלוקה
1. בעל רשיון הולכה או חלוקה יגיש לשר ולרשות במועד שנקבע ברשיונו או במועד שיידרש על ידי השר תכנית פיתוח רב שנתית לחמש השנים הבאות (להלן - תכנית פיתוח) אשר תכלול, נושאים אלה:
(1) יעדים והנחות יסוד לגיבוש תכנית הולכה או חלוקה מן ההיבט הכלכלי והטכנולוגי ביחס לביקוש הקיים והצפוי לחשמל;
(2) השקעות כספיות ותכנון תקציב;
(3) פיתוח המערכת הכלל-ארצית של רשת החשמל;
(4) האמצעים המתוכננים לשיפור שירותי ההולכה או החלוקה של בעל רשיון;
(5) שינויים צפויים במערך כוח האדם ובהיקף כוח האדם המקצועי;
(6) תוספת צפויה במיתקני חשמל - או תחנות כוח או תחנות משנה.
דו"ח שנתי
2. בתום שלושה חודשים מתום כל שנת כספים יוגש דו"ח שנתי הכולל השוואה של ביצוע תכנית הפיתוח לעומת התכנון, בצירוף ניתוח ומסקנות, וכן עדכון ליתרת תקופת תכנית הפיתוח.
תכנית רכש רב שנתית של בעל רשיון ספק שירות חיוני:
3. בעל רשיון ספק שירות חיוני יגיש תכנית רכש לשלוש שנים (להלן - תכנית רכש), שתכלול תכנית רכישות של ציוד והקמה של תחנות כוח, לרבות תחנות משנה ומיתקני חשמל בשלוש השנים שאליהן מתייחסת התכנית.
4. תכנית רכש תוגש אחת לשלוש שנים במועד שתודיע לו הרשות.
5. בתום כל שנת כספים יוגש דו"ח שנתי הכולל השוואה של ביצוע תכנית רכש לעומת התכנון, בצירוף ניתוח ומסקנות, וכן עדכון ליתרת תקופתה של תכנית רכש.
חלק ב'

תכנית עבודה שנתית של בעל רשיון ספק שירות חיוני:
6. בעל רשיון ספק שירות חיוני יגיש תכנית עבודה שנתית לא יאוחר מחודש לפני תחילת כל שנת כספים לגבי אלה:
(1) יעדי התכנית, מסגרת כללית של התקציב ואומדן הביקוש לחשמל;
(2) התפלגות הייצור לפי אתרים;
(3) ייצור שנתי של חשמל לפי סוג יחידות הייצור;
(4) אחוז שעות הניצול וההפסקות ביחידות הייצור;
(5) עקומות עומס עונתיות אופייניות;
(6) עקומות עומס ביום שיא וביום שפל;
(7) צריכת חשמל לפי סוג התעריף ומתח אספקה;
(8) מגמות בהתפתחות צריכת החשמל הביתית;
(9) מגמות בהתפתחות צריכת החשמל המסחרית-הציבורית;
(10) התפלגות הצריכה הביתית לפי עשירונים;
(11) מגמות בהתפתחות צריכת החשמל התעשייתית;
(12) טיפול בתקלות;
(13) האמצעים המתוכננים לשיפור איכות השירות;
(14) שינויים צפויים במערך כוח האדם ובהיקף כוח האדם המקצועי.
7. תוך שלושה חודשים מתום תקופתה של תכנית עבודה שנתית יוגש דו"ח הכולל השוואה של ביצוע התכנית לעומת התכנון, לפי הנושאים הכלולים בתכנית, בצירוף סקירת אירועים מיוחדים, ניתוח ומסקנות.
תוספת שלישית א'

(תיקון התשפ"ג)
(תקנה 20(א)(3)(א))
תצהיר
אני החתום/ה מטה ______________________ נושא תעודת זהות מס' ______________________, לאחר שהוזהרתי כי עליי לומר את האמת ואם לא כן אהיה צפוי לעונשים הקבועים בחוק, מצהיר בזה לאמור:
1. אני החתום/ה מטה ______________________, מס' זהות ______________________, המורשה בחתימתי לחייב את מבקש/ת הרישיון ______________________, מס' חברה ______________________
2. אני נותן את תצהירי זה בתמיכה לבקשה לקבלת רישיון ייצור כהגדרתו בחוק משק החשמל, התשנ"ו-1996 ((להלן - הרישיון).
3. אני מצהיר כי מבקש הרישיון הוא בעל זכות במקרקעין או זכות לגבי המקרקעין, שהוקמה בהם יחידת הייצור או תחנת הכוח מסוג ______________________, הנמצאת ב ______________________, המאפשרת למבקש הרישיון שימוש במקרקעין לצורך ייצור חשמל, למשך כל תקופת הרישיון, כנדרש בתקנה 20(א)(3)(א) ובתקנה 29 לתקנות משק החשמל (תנאים ונהלים למתן רישיון וחובות בעל רישיון), התשנ"ח-1997.
4. ידוע לי כי אין במתן הרישיון כדי להוות אישור של רשות החשמל על קיומן של זכויות במקרקעין.


חתימה
 
תאריך
אישור

אני החתום/ה מטה ______________________, מס' רישיון ______________________, מאשר בזה כי ביום ______________________, הופיע/ה לפני במשרדי ברח' ______________________, מר/גב' ______________________, שזיהה/זיהתה את עצמו/ה לפני לפי תעודת זהות ______________________/ המוכר/ת לי באופן אישי, ולאחר שהזהרתיו/ה כי עליו/ה להצהיר את האמת, וכי י/תהיה צפוי/ה לעונשים הקבועים בחוק אם לא י/תעשה כן, אישר/ה את נכונות ההצהרה הנ"ל וחתם/ה עליה.


חתימה וחותמת עו"ד
 
תאריך
תוספת רביעית

(תיקון התשס"ה)
(תקנה 20(א)(10))
תכנית לניהול סיכונים
1. (א) בעל רישיון יתכנן ויישם, על חשבונו ועל פי שיקול דעתו, במשך כל תקופת הרישיון, תכנית אסטרטגית כלכלית לניהול סיכונים, שתעסוק, בין השאר, בסיכונים האלה:
(1) נזק או סיכונים לבני אדם שעלולים להיפגע מפעילות של בעל הרישיון, לרבות עובדיו, לקוחותיו, מחזיקי נכסים והציבור בכללותו, מפני נזק או אבדן לגוף או לרכוש, לרבות נזקי זיהום אוויר, מים וקרקע, וכן מפני נזקים כספיים ואחרים שעלולים להיגרם כתוצאה מהפסקת ייצור או אספקת החשמל;
(2) נזק או סיכונים לרכוש וציוד לרבות יחידות הייצור, המשמשים את בעל הרישיון או מי מטעמו לבצע את הפעילות לרבות מפני נזקי טבע, רעידת אדמה, אש, ברק, שבר מכני וכיוצא באלה;
(3) אבדן הכנסותיו כתוצאה מנזק לאמצעי הייצור או ללקוחותיו או לתשתית ההולכה או החלוקה או לצרכנים הסופיים;
(4) אבדן או נזק שייגרם כתוצאה מפעילות של קבלני משנה מטעמו של בעל הרישיון;
(5) אבדן או נזק אשר ייגרם בעת פעילות ההקמה של אמצעי הייצור, קווי התשתית והממשק עם לקוחותיו, לרבות כתוצאה מפעילות קבלני משנה מטעמו.
(ב) בהתבסס על התכנית לניהול הסיכונים כאמור בפרט משנה (א), ירכוש בעל הרישיון ביטוחים מתאימים בסכומים ובגבולות אחריות מתאימים לכיסוי אחריותו ולהגנה על רכוש, והכל על פי שיקול דעתו של בעל הרישיון.
(ג) בתכנית ניהול הסיכונים יפורטו ענינים אלה לפחות:
(1) החשיפה לסיכונים שונים והערכת הסיכונים;
(2) אמצעי מיגון, בקרה, נטרול וריסון סיכונים;
(3) העברת הסיכון לאחרים, לרבות על ידי ביטוחים מתאימים;
(4) נטילה של סיכון עצמי מוגדר, לרבות קביעת גובה ההשתתפויות העצמיות, ונשיאה בהן.
תוספת חמישית

(תיקונים: התשס"ה, התשע"ח)
(תקנה 31)
כיסוי ביטוחי מינימלי
1. (א) בעל רישיון ירכוש על חשבונו, ביטוחים מחברת ביטוח מוכרת ובעלת מוניטין, המורשה לפי חוק לעסוק בעסקי ביטוח בישראל ויחזיק בתוקף במשך כל תקופת הרישיון ועד תום 24 חודשים ממועד פקיעת רישיונו את הביטוחים המפורטים להלן, לפחות:
(1) ביטוחי חבות, לכיסוי אחריות בעל הרישיון על פי כל דין, בקשר לפעילות על פי הרישיון וכל פעילות הנלווית לפעילות זו, בגבולות אחריות שלא יפחתו מהסכומים האמורים בטור ב' בטבלה שבפרט 6, לתובע, למקרה וסך הכל במצטבר לתקופת הביטוח; כיסוי ביטוחי זה יורחב לכסות את אחריות המדינה וכל מי מטעמה, בגין כל תביעה שתוגש כנגד המדינה או מי מטעמה בקשר למעשה או מחדל של בעל הרישיון בקשר לפעילותו על פי הרישיון;
(2) ביטוח חבות מעבידים לכיסוי אחריות בעל הרישיון כלפי עובדיו בגבולות אחריות שלא יפחתו מהסכומים האמורים בטור ג' בטבלה שבפרט 6, לתובע, למקרה וסך הכל במצטבר לתקופת הביטוח; בעל הרישיון יוסיף את המדינה כמבוטח נוסף בפוליסה;
(3) ביטוח לנכסים, לרכוש, ציוד ומלאי של בעל הרישיון שמשמש אותו בפעילות לרבות יחידת הייצור והדלק - לפחות מפני סיכונים של אש, ברק, רעידת אדמה, נזקי טבע וסיכונים נוספים בהתאם לתכניות ניהול הסיכונים של בעל הרישיון. בביטוח זה תבוטל זכות השיבוב כלפי המדינה או מי מטעמה, למעט כלפי מי שגרם לנזק, בכוונת זדון.
(ב) בביטוחים כאמור בפרט משנה (א) ייכלל תנאי שמחייב את המבטח להודיע גם לרשות בכתב, על ביטול הביטוחים 60 ימים מראש לפני ביטולם.
(ג) אין בביצוע דרישות הביטוח כאמור בפרטי משנה (א) ו–(ב), כדי לפטור את בעל הרישיון מכל חבות, בהתאם לרישיון ועל פי כל דין לרבות אחריותו לעריכה ויישום תכנית ניהול סיכונים מתאימה לפי התוספת הרביעית; נוסף על כך, אין בדרישות הביטוח כדי להטיל אחריות כלשהי על המדינה או מי מטעמה.
2. בעל רישיון ימציא לרשות, לפני התחלת מועד פעילותו על פי הרישיון, אישור מאת מבטחיו על עריכה וקיום הביטוחים המינימליים המפורטים בפרט 1(א) על כל תנאיהם הנדרשים, לתקופת הביטוח; בעל הרישיון ישמור את הביטוחים בתוקף וימציא אישור בתוקף, בתקופת הרישיון; אין בהמצאת האישור או אי–המצאתו, כדי להסיר מבעל הרישיון, חבות כלשהי, ואין בכך להטיל על המדינה או מי מטעמה חבות, לרבות חבות בקשר לבדיקת האישורים.
3. בלי להטיל בכך כל אחריות על המדינה או מי מטעמה, הרשות תהיה רשאית לדרוש מבעל הרישיון למסור לידיה, את תכנית ניהול הסיכונים של בעל הרישיון, לרבות מערך פוליסות הביטוח שהוציא מבטח מטעם בעל הרישיון.
4. הרשות רשאית אך לא חייבת, להורות לבעל הרישיון למסור לידיו פרטים נוספים, לתקן את תכנית ניהול הסיכונים ולערוך ביטוחים נוספים לכיסוי אחריות בעל הרישיון, או להגנה על נכסיו; הורתה הרשות כאמור או החליטה שלא להורות, אין בכך להטיל אחריות כלשהי על המדינה או מי מטעמה.
5. היקף הכיסויים הביטוחיים כמפורט בפרט 1, חל או יחול ביחס למיתקן כולו, ולא יידרש כיסוי ביטוחי נפרד לכל אחת מיחידות הייצור.
6. יצרן המשתמש במתחים המפורטים בטור (א) בטבלה שלהלן, ייבטח בסכומים הנקובים לצדם בטורים (ב) ו–(ג):
 
טור ב'
טור ג'
טור א'
ביטוחי חבות
חבות מעבידים
מתח (מגה וואטים)
במיליוני דולרים
במיליוני דולרים
נמוך - עד 0.6 MW
2
5
גבוה - 0.6 עד 10 MW
5
5
עליון -
 
 
10 עד 50 MW
7.5
5
50 עד 150 MW
10
5
150 עד 300 MW
15
10
300 ער 650 MW
20
10
650 עד 1000 MW
25
10
תוספת שישית

(תיקונים: התשס"ט, התשע"ח)
(תקנה 30(ב))
כ"ב באלול התשנ"ז (24 בספטמבר 1997)
אריאל שרון
שר התשתיות הלאומיות
[1.] ק"ת 5859, התשנ"ח (2.11.1997), עמ' 40.
תיקונים:ק"ת 6356, התשס"ה (28.12.2004), עמ' 268;
ק"ת 6802, התשס"ט (9.8.2009), עמ' 1197;
ק"ת 6974, התשע"א (3.2.2011), עמ' 633;
ק"ת 7032, התשע"א (15.9.2011), עמ' 1376;
ק"ת 7113, התשע"ב (29.4.2012), עמ' 1077;
ק"ת 7677, התשע"ו (28.6.2016), עמ' 1457;
ק"ת 7965, התשע"ח (19.3.2018), עמ' 1130;
ק"ת 8560, התש"ף (14.5.2020), עמ' 1408;
ק"ת 10357, התשפ"ג (18.10.2022), עמ' 112.
[2.] תקנה 10 פורסמה במקור כשבה תקנת משנה (א) בלבד.
[3.] במקור פורסם סעיף 15ג עם ס"ק (א) בלבד.
[4.] תקנה 36 פורסמה במקור ללא כותרת.
[5.] התוספת הראשונה, הכוללת טפסים שונים - הושמטה ע"י מערכת "דינים".
[6.] התוספת השניה, הכוללת נוסח תצהיר - הושמטה ע"י מערכת "דינים".