תזכיר חוק התוכנית הכלכלית לשנת 2015 (תיקוני חקיקה), התשעד-2014 פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים.docx תזכיר חוק התוכנית הכלכלית לשנת 2015 (תיקוני חקיקה), התשע"ד-2014

תזכיר חוק התוכנית הכלכלית לשנת 2015 (תיקוני חקיקה), התשע"ד-2014

פרק __': פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים

א.  שם החוק המוצע

תזכיר חוק התוכנית הכלכלית לשנת 2015 (תיקוני חקיקה), התשע"ד-2014 – פרק __': פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים

ב.  עיקרי החוק המוצע והצורך בו

חוק הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, תשנ"ו – 1996, המגדיר את סמכויות ועדת המחירים והמפקחים במשרדי הממשלה להטיל פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, לא תוקן זמן רב ובמהלך השנים האחרונות התגלו מספר סוגיות אשר בהן החוק אינו מטפל באופן מיטבי. משום כך נוצר צורך לבצע בו מספר שינויים על מנת להתאים אותו למציאות הכלכלית הנוכחית.

 

עיקר 1

תיקון הגדרת מצרך דומה כך שתכלול גם נתונים הנוגעים לעלות ייצורו של המוצר ולנתח השוק של היצרן שמייצר אותו.

 

עיקר 2

במסגרת התיקון לחוק מוצע להבהיר את סמכותם של המפקח על המחירים וועדת המחירים לדרוש מידע הנדרש להם לצורך פעולות הפיקוח, גם בנוגע למצרכים ושירותים שאינם מפוקחים על מנת שניתן יהיה לבחון את הצורך בהטלת פיקוח על מצרכים אלו וכן להורות ליצרן או קמעונאי שחל עליו פיקוח על קיום מערכת חשבונאית נפרדת שתאפשר בדיקה נפרדת של מצרכים, שירותים או מגזרי פעילות שונים.

 

עיקר 3

כמו כן האכיפה הקבועה כיום בחוק היא אכיפה פלילית ועל מנת לייעל את מנגנוני האכיפה ולהתאימן לסוג ההפרות הקבועות בחוק, מוצע במסגרת התיקון לחוק להוסיף אמצעי אכיפה מנהליים באמצעות הטלת עיצומים כספיים.

ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

יתוקנו סעיפים בחוק הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996.

ד.  השפעת החוק על תקציב המדינה

אין.

ה.  השפעת החוק המוצע על התקן המנהלי

אין.

 

ו. נוסח החוק המוצע

להלן נוסח החוק המוצע

הצעת חוק התוכנית הכלכלית לשנת 2015

פרק __': פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים

 

תיקון חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים

X.

בחוק הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996 (בפרק זה - חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים)-

 

(1)   

בסעיף 1, במקום ההגדרה "מצרך דומה" יבוא-

 

 

 

""מצרך דומה"-מצרך אשר מתקיימים בו כל אלה-

 

 

 

(1)   

"מצרך שמבחינת הרכבו והשימוש בו הינו בעל תכונות דומות למצרך פלוני, אף אם אינו זהה מכל הבחינות ואף אם הוא שונה מאותו מצרך במשקלו, בגדלו, באריזתו או בשמו;

 

 

 

(2)   

מצרך שעלות ייצורו דומה לעלות ייצורו של מצרך פלוני;

 

 

 

(3)   

מצרך המיוצר על ידי יצרן אשר ועדת המחירים מצאה כי הוא בעל נתח שוק משמעותי בשוק הרלוונטי של מצרך פלוני.";

 

(2)   

אחרי סעיף 3 יבוא-

 

 

"סמכות הוועדה והמפקח לדרישת מסמכים

המפקח או ועדת המחירים, יהיו מוסמכים לדרוש מכל עוסק ידיעות, מסמכים, פנקסים, דוחות, חשבונות וכיוצא באלה שיש בהם כדי להבטיח את ביצוע הפיקוח בנוגע לכל מצרך ושירות, לרבות מצרך ושירות שחוק זה לא הוחל עליו,  לשם בחינת החלת הפיקוח עליו לפי חוק זה. "עוסק" לעניין זה- כהגדרתו בחוק הגנת הצרכן, תשמ"א-1981.";

 

(3)   

בסעיף 15-

 

 

(1)   

במקום סעיף קטן (ב) יבוא-

 

 

 

 "(ב)

(1)

לא הודיע המפקח על דחיית הבקשה מחמת שאינה עומדת באמות המידה שנקבעו לפי סעיף 27 או לא הגיב המפקח תוך 45 ימי עבודה מיום שנמסרה לו בקשת העלאה או תוך תקופה ארוכה יותר שאישר שר האוצר - יראו כאילו ניתן למבקש ביום שלאחר מכן היתר להעלאת המחיר בשיעור האמור בבקשת ההעלאה, ואת המחיר האמור כמחיר הקובע.

 

 

 

 

(2)

דרש המפקח פרטים נוספים כאמור בסעיף קטן (א) ולא הודיע תוך 14 ימי עבודה מיום שנמסרו לו, או תקופה ארוכה יותר שלא תעלה על שלושה חודשים אשר אישרה ועדת המחירים - יראו כאילו ניתן למבקש ביום שלאחר מכן היתר להעלאת המחיר בשיעור האמור בבקשת ההעלאה, ואת המחיר האמור כמחיר הקובע.";

 

 

(2)

בסעיף קטן (ד) -

 

 

 

(1)   

האמור בו יסומן "(1)" ולאחריו יבוא-

 

 

 

(2)   

"(2)

בתקופות האמורות בסעיף קטן (ב), אם קיבל המפקח ארכה למתן תגובתו משר האוצר או מוועדת המחירים יודיע על כך למבקש.";

 

 

(3)

בסעיף קטן (ה)- 

 

 

 

(1)   

במקום "בסעיף קטן (ד)" יבוא "בסעיף קטן (ד)(1) או (ד)(2)"; 

 

 

 

(2)   

בסופו יבוא -

 

 

 

 

"(3)

על הורדת המחיר בשיעור שייקבע על ידי המפקח, באישור ועדת המחירים";

 

(4)   

בסעיף 16-

 

 

(1)   

בסעיף קטן (א), אחרי "כי" יבוא "קיבל ארכה למתן החלטתו או כי";

 

 

(2)   

בסעיף קטן (ג), ברישה במקום "20" יבוא "60" ובסיפה במקום "20 ימי עבודה" יבוא "שלושה חודשים";

 

 

(3)   

בסעיף קטן (ד), בסופו יבוא "או על הורדת מחיר בשיעור שתקבע";

 

(5)   

בסעיף 18, האמור בו יסומן "(ב)" ולפניו יבוא-

 

 

"(א)

פרק זה יוחל על מצרך או שירות ואולם ועדת המחירים רשאית, אם ראתה צורך בכך, ובהתאם לאמות מידה שייקבעו על ידה, לקבוע כי צו לפי פרק זה יוטל על יצרן או קמעונאי מסוים של  מצרך או שירות שנקבעו בצו כאמור.";

 

(6)   

בסעיף 19(א), המילים "ובאישור השרים" - יימחקו והסיפה החל במילים "הודעה על קביעה כאמור" - תימחק;

 

(7)   

במקום סעיף 29א(א) יבוא-

 

 

"(א)

מבלי לגרוע מהוראות חוק זה רשאית ועדת המחירים, אם ראתה כי הדבר הכרחי לשם השגת מטרות הפיקוח, להורות ליצרן או לקמעונאי שחל עליו פיקוח לפי פרק ה', ו', או ז' לקיים מערכת חשבונאית שתאפשר בדיקה נפרדת של מצרכים, שירותים או מגזרי פעילות שונים, הכל כפי שתורה; לעניין זה, "מגזר פעילות" – תחום שבו מתבצעת פעילות הנוגעת, במישרין או בעקיפין, למצרך או לשירות.";

 

(8)   

אחרי סעיף 33 יבוא-

 

 

"סודיות המידע

33א

(א) המפקח, חברי וועדת המחירים, חברי וועדת הערר וכל אדם אחר שבעזרתו מבצע המפקח את תפקידיו חייבים לשמור בסוד כל מידע שהוא סוד מסחרי, שהגיע אליהם אגב פעולות שננקטו לצורך החלטה על הטלת פיקוח לפי חוק זה,  ומידע שהגיע אליהם אגב פעולות הפיקוח על המחירים, לא לעשות בו שימוש ולא לגלותו לאחר, אלא לשם ביצוע תפקידיהם לפי חוק זה;

 

 

 

 

 

 

(ב) המפקח וועדת המחירים יפרסמו את החלטותיהם הסופיות לפי חוק זה, ואולם פרסום כאמור לא יכלול סוד מסחרי בסעיף קטן (א);

 

 

 

 

 

 

(ג) על אף האמור בסעיף קטן (א), רשאי יושב ראש ועדת המחירים להורות על גילוי מידע כאמור בסעיף קטן (א), כולו או חלקו ובתנאים שיקבע, אם לדעתו העניין הציבורי שבגילוי המידע עדיף וגובר על הטעם לשמירת המידע בסוד;

 

 

 

 

 

 

(ד) שקל יושב ראש ועדת המחירים להורות על גילוי מידע לאדם כאמור בסעיף קטן (ג), תודיע ועדת המחירים לבעליו של המידע שהוא סוד מסחרי, בכתב, על דבר הגשת הבקשה ועל זכותו להתנגד למסירת המידע ויודיע על כך למבקש; קיבל אדם הודעה כאמור, רשאי הוא להודיע לוועדת המחירים, בתוך 21 ימים, כי הוא מתנגד למסירת המידע, כולו או מקצתו;

 

 

 

 

 

 

(ה) החליט יושב ראש ועדת המחירים לדחות את התנגדותו של הצד השלישי, ימציא לו, בכתב, את החלטתו המנומקת, ויודיע לו על זכותו לעתור נגד החלטתו על פי חוק זה;

 

 

 

 

 

 

(ו)  יושב ראש ועדת המחירים לא יאפשר את קבלת המידע המבוקש, בטרם חלפה התקופה להגשת העתירה או בטרם הוחלט לדחותה, לפי העניין, אלא אם כן הודיע בעל המידע שהוא סוד מסחרי, כי הוא מוותר על זכותו להגישה;

 

 

 

 

 

 

"סוד מסחרי" לעניין זה - כמשמעותו בסעיף 5 לחוק עוולות מסחריות, התשנ"ט–1999.".

 

(9)   

סעיף 38 - בטל;

 

(10)   

אחרי סעיף 39 יבוא -

 

 

"פרק י1: אמצעי אכיפה מנהליים

 

 

סימן א': הטלת עיצום כספי

 

 

עיצום כספי

39א

(א) הפר אדם הוראה מההוראות לפי חוק זה, כמפורט להלן, רשאי המפקח על המחירים להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בסכום כמפורט לגביו בטור א' לתוספת הראשונה;

 

 

 

 

 

(1) מכר מצרך או עשה שירות במהלך עסקו במחיר העולה על המחיר הקובע בניגוד להוראות סעיף 11(א)(1);

 

 

 

 

 

(2) מכר מצרך או עשה שירות במהלך עסקו במחיר שיש בו למוכר או לעושה השירות יותר מהרווח שנקבע בניגוד להוראות סעיף 11(א)(2);

 

 

 

 

 

(3) מכר מצרך או עשה שירות במהלך עסקו במחיר הנמוך מהמחיר המזערי בניגוד להוראות סעיף 11(א)(3);

 

 

 

 

 

(4) לא הגיש למפקח הודעה ובה תיאור מפורט של המצרך החדש ושל מצרכים אחרים מאותו סוג שהוא מוכר ומחיריהם בניגוד להוראת סעיף  25(א);

 

 

 

 

 

(5) מכר את המצרך החדש במחיר שאינו המחיר של המצרך האחר או במחיר שהותר או נקבע למצרך החדש, בניגוד להוראת סעיף 25(ב);

 

 

 

 

 

(6) לא הגיש למפקח הודעה ובה תיאור מפורט של השירות החדש ושל שירותים דומים שהוא נותן ומחיריהם בניגוד להוראת סעיף 26(ב);

 

 

 

 

 

(7) נתן את השירות החדש במחיר שאינו המחיר של השירות  האחר או במחיר שהותר או נקבע לשירות  החדש, בניגוד להוראת סעיף 26(ב);

 

 

 

 

(ב) הפר אדם הוראה מההוראות לפי חוק זה, כמפורט להלן, רשאית ועדת המחירים להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בסכום כמפורט לגביו בטור ב' לתוספת הראשונה;

 

 

 

 

 

(1) לא מסר אדם מידע שדרש ממנו המפקח או ועדת המחירים, בניגוד להוראות סעיף 3א;

 

 

 

 

 

(2) לא קיים מערכת חשבונאית נפרדת בניגוד להוראת המפקח לפי סעיף 29א(א);

 

 

הודעה על  כוונת חיוב

39ב

(א) היה למפקח על המחירים או לוועדת המחירים, לפי העניין  יסוד סביר להניח כי אדם הפר הוראה מההוראות לפי חוק זה, כאמור בסעיף 39א (בפרק זה - המפר), ובכוונתו להטיל עליו עיצום כספי לפי אותו סעיף, ימסור למפר הודעה על הכוונה להטיל עליו עיצום כספי (בפרק זה - הודעה על כוונת חיוב).

 

 

 

 

 

 

(ב) בהודעה על כוונת חיוב יציינו המפקח על המחירים או וועדת המחירים, לפי העניין, בין השאר, את אלה-

 

 

 

 

 

 

 

(1) המעשה או המחדל (בפרק זה  - המעשה), המהווה את ההפרה;

 

 

 

 

 

 

 

(2) סכום העיצום הכספי והתקופה לתשלומו;

 

 

 

 

 

 

 

(3) זכותו של המפר לטעון טענותיו בפני המפקח על המחירים או בפני ועדת המחירים, לפי העניין לפי הוראות סעיף 4 ;

 

 

 

 

 

 

 

(4) הסמכות להוסיף על סכום עיצום הכספי בשל הפרה נמשכת או הפרה חוזרת לפי הוראות סעיף 6, והמועד שממנו יראו הפרה כהפרה נמשכת לעניין הסעיף האמור.

 

 

זכות טיעון

39ג

מפר שנמסרה לו הודעה על כוונת חיוב לפי הוראות סעיף 39ב רשאי לטעון טענותיו, בכתב , בהתאם להחלטת המפקח על המחירים או ועדת המחירים, לפי העניין, לעניין הכוונה להטיל עליו עיצום כספי ולעניין סכומו, בתוך 30 ימים ממועד מסירת ההודעה, ורשאים המפקח על המחירים או ועדת המחירים, לפי העניין, להאריך את התקופה האמורה בתקופה נוספת שלא תעלה על 30 ימים.

 

 

החלטת המפקח על המחירים או ועדת המחירים, לפי העניין ודרישת תשלום

39ד

(א) המפקח על המחירים או ועדת המחירים, לפי העניין, יחליטו, לאחר ששקלו את הטענות שנטענו לפי סעיף 39ג, אם להטיל על המפר עיצום כספי, ורשאים הם להפחית את סכום העיצום הכספי לפי הוראות סעיף 39ו.

 

 

 

 

 

 

(ב) החליטו המפקח על המחירים או ועדת המחירים, לפי העניין, לפי הוראות סעיף קטן (א) -

 

 

 

 

 

 

 

(1)       להטיל על המפר עיצום כספי - ימסרו לו דרישה, בכתב, לשלם את העיצום הכספי (בפרק זה – דרישת תשלום), שבה יציין, בין השאר, את סכום העיצום הכספי המעודכן ואת התקופה לתשלומו;

 

 

 

 

 

 

 

(2)       שלא להטיל על המפר עיצום כספי -  ימסרו לו הודעה על כך, בכתב.

 

 

 

 

 

 

(ג) בדרישת התשלום או בהודעה, לפי סעיף קטן (ב), יפרטו המפקח על  המחירים או ועדת המחירים, לפי העניין, את נימוקי החלטתם.

 

 

 

 

 

 

(ד) לא טען המפר את טענותיו לפי הוראות סעיף 39ג, בתוך התקופה האמורה בסעיף 39ג, יראו הודעה זו, בתום אותה תקופה, כדרישת תשלום שנמסרה למפר במועד האמור.

 

 

הפרה נמשכת והפרה חוזרת

39ה

(א) בהפרה נמשכת יווסף על העיצום הכספי הקבוע לאותה הפרה, החלק החמישים שלו לכל יום שבו נמשכת ההפרה;

 

 

 

 

 

 

(ב) בהפרה חוזרת יווסף על העיצום הכספי הקבוע לאותה הפרה, סכום השווה לעיצום הכספי כאמור; לענין זה, "הפרה חוזרת" – הפרת הוראה מההוראות לפי חוק זה כאמור בסעיף 2, בתוך שנתיים מהפרה קודמת של אותה הוראה שבשלה הוטל על המפר עיצום כספי או שבשלה הורשע.

 

 

סכומים מופחתים

39ו

(א) המפקח על המחירים או ועדת המחירים, לפי העניין אינם רשאים להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים הקבועים בסימן זה, אלא לפי הוראות סעיף קטן (ב).

 

 

 

 

 

 

(ב) שר האוצר, בהסכמת שר הכלכלה והמשפטים, רשאי לקבוע מקרים, נסיבות ושיקולים שבשלהם ניתן יהיה להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים הקבועים בסימן זה, ובשיעורים שיקבע.

 

 

סכום מעודכן של העיצום הכספי

39ז

(א)      העיצום הכספי יהיה לפי סכומו המעודכן ביום מסירת דרישת התשלום, ולגבי מפר שלא טען טענותיו בפני המפקח על המחירים או ועדת המחירים, לפי העניין, כאמור בסעיף 39ד(ד) – ביום מסירת ההודעה על כוונת חיוב; הוגש ערעור לבית משפט לפי סעיף 39יב, ועוכב תשלומו של העיצום הכספי בידי המפקח על המחירים או בידי ועדת המחירים, או בידי בית המשפט - יהיה העיצום הכספי לפי סכומו המעודכן ביום ההחלטה בערעור.

 

 

 

 

 

 

(ב)       סכומי העיצום הכספי הקבועים בתוספת הראשונה יתעדכנו ב-1 בינואר בכל שנה (בסעיף קטן זה – יום העדכון), בהתאם לשיעור עליית המדד הידוע ביום העדכון לעומת המדד שהיה ידוע ב-1 בינואר של השנה הקודמת; הסכום האמור יעוגל לסכום הקרוב שהוא מכפלה של 10 שקלים חדשים; לענין זה, "מדד" – מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

 

 

 

 

 

 

(ג)       המפקח על המחירים או ועדת המחירים, לפי העניין, יפרסמו ברשומות הודעה על סכומי העיצום הכספי המעודכנים לפי סעיף קטן (ב).

 

 

המועד לתשלום העיצום הכספי

39ח

המפר ישלם את העיצום הכספי בתוך 30 ימים מיום מסירת דרישת התשלום כאמור בסעיף 39ד. 

 

 

הפרשי הצמדה וריבית

39ט

לא שילם המפר עיצום כספי במועד, ייווספו על העיצום הכספי, לתקופת הפיגור, הפרשי הצמדה וריבית כהגדרתם בחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961[1] (בפרק זה - הפרשי הצמדה וריבית), עד לתשלומו.

 

 

גביה

39י

עיצום כספי ייגבה לאוצר המדינה, ועל גבייתו תחול פקודת המסים (גביה)[2].

 

 

סימן ב': שונות 

 

 

עיצום כספי בשל הפרה לפי חוק זה ולפי חוק אחר

39יא

על מעשה אחד המהווה הפרה של הוראה מההוראות לפי חוק זה המנויות בסעיף 39א ושל הוראה מההוראות לפי חוק אחר, לא יוטל יותר מעיצום כספי אחד.

 

 

סימן ג' ערעור לבית משפט שלום

 

 

ערעור

39יב

(א) על החלטה סופית של המפקח על המחירים או של ועדת המחירים לפי פרק זה ניתן לערער לבית משפט השלום שבו יושב נשיא בית משפט השלום; ערעור כאמור יוגש בתוך 30 ימים מיום שבו נמסרה למפר הודעה על ההחלטה.  

 

 

 

 

 

 

(ב) אין בהגשת ערעור לפי סעיף קטן (א) כדי לעכב את תשלום העיצום הכספי, אלא אם כן הסכימו לכך המפקח על המחירים או ועדת המחירים , לפי העניין או שבית המשפט הורה על כך.

 

 

 

 

 

 

(ג) החליט בית המשפט לקבל ערעור שהוגש לפי סעיף קטן (א), לאחר ששולם העיצום הכספי לפי הוראות פרק זה, והורה על החזרת סכום העיצום הכספי ששולם או על הפחתת העיצום הכספי, יוחזר הסכום ששולם או כל חלק ממנו אשר הופחת, לפי העניין, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום תשלומו, עד יום החזרתו.

 

 

פרסום

39יג

(א) הטילו המפקח על המחירים או ועדת המחירים, עיצום כספי לפי פרק זה,יפרסמו באתר האינטרנט של המשרד את הפרטים שלהלן, בדרך שתבטיח שקיפות לגבי הפעלת שיקול דעתו בקבלת ההחלטה להטיל עיצום כספי-  

 

 

 

 

 

 

 

(1) דבר הטלת העיצום הכספי;

 

 

 

 

 

 

 

(2) מהות ההפרה שבשלה הוטל העיצום הכספי ונסיבות ההפרה;

 

 

 

 

 

 

 

(3) סכום העיצום הכספי שהוטל;

 

 

 

 

 

 

 

(4) אם הופחת העיצום הכספי - הנסיבותשבשלהן הופחת סכום העיצום ושיעורי ההפחתה;

 

 

 

 

 

 

 

(5) פרטים אודות המפר, הנוגעים לעניין;

 

 

 

 

 

 

 

(6) שמו של המפר - ככל שהמפר הוא תאגיד.

 

 

 

 

 

 

(ב) הוגש ערעור לפי סעיף 39יב, יפרסמו המפקח על המחירים או ועדת המחירים, לפי העניין את דבר הגשת הערעור ואת תוצאותיו.

 

 

 

 

 

 

(ג) על אף הוראות סעיף קטן (א)(6), רשאים המפקח על המחירים או ועדת המחירים, לפרסם  את שמו של מפר שהוא יחיד, אם סברו שהדבר נחוץ לצורך אזהרת הציבור.

 

 

 

 

 

 

(ד) על אף האמור בסעיף זה, לא יפרסמו המפקח על המחירים או ועדת המחירים, פרטים שהם בגדר מידע שרשות ציבורית מנועה מלמסור לפי סעיף 9(א) לחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998[3], וכן רשאים הם שלא לפרסם פרטים לפי סעיף זה, שהם בגדר מידע שרשות ציבורית אינה חייבת למסור לפי סעיף 9(ב) לחוק האמור. 

 

 

 

 

 

 

(ה) פרסום כאמור בסעיף קטן (א) בנוגע לעיצום כספי שהוטל על תאגיד יהיה לתקופה של ארבע שנים, ובנוגע לעיצום כספי שהוטל על יחיד – שנתיים וחצי.  שר האוצר בהסכמת שר הכלכלה יקבע הוראות בדבר הדרכים שימנעו, ככל הניתן, את אפשרות העיון בפרטים שפורסמו לפי סעיף קטן (א), לאחר שחלפה תקופת הפרסום האמורה.  השר רשאי לקבוע דרכים נוספות לפרסום הפרטים האמורים בסעיף קטן (א).

 

 

שמירת אחריות פלילית

39יד

(א) תשלום עיצום כספי, לפי פרק זה, לא יגרעו מאחריותו הפלילית של אדם בשל הפרת הוראה מההוראות לפי חוק זה המנויות בסעיף 39א, המהווה עבירה.

 

 

 

 

 

 

(ב) שלחו המפקח על המחירים או ועדת המחירים, לפי העניין, למפר הודעה על כוונת חיוב בשל הפרה המהווה עבירה כאמור בסעיף קטן (א), לא יוגש נגדו כתב אישום בשל אותה הפרה, אלא אם כן התגלו עובדות חדשות, המצדיקות זאת.

 

 

 

 

 

 

(ג) הוגש נגד אדם כתב אישום בשל הפרה המהווה עבירה כאמור בסעיף קטן (א), לא ינקטו נגדו המפקח על המחירים או ועדת המחירים, הליכים לפי פרק זה בשל אותה הפרה, ואם הוגש כתב האישום בנסיבות האמורות בסעיף קטן (ב) לאחר שהמפר שילם עיצום כספי יוחזר לו הסכום ששולם, לפי העניין, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום תשלום הסכום, עד יום החזרתו."

 

(11)   

בסופו יבוא -

 

 

"תוספת ראשונה

 

 

בתוספת זו, "מחזור מכירות שנתי"- סך ההכנסות של החברה ממכירות בשנת המס האחרונה עבורה פורסמו נתונים רשמיים.

 

 

מחזור מכירות שנתי (במיליוני שקלים חדשים)

סכום העיצום הכספי (בשקלים חדשים)

טור א'

הפרה המנויה בסעיף 39א(א)

טור ב'

הפרה המנויה בסעיף

 39א(ב)

עד 1

10,000

5,000

מעל 1 ועד 10

30,000

15,000

מעל 10 ועד 25

60,000

30,000

מעל 25 ועד 100

100,000

50,000

מעל 100 ועד 1,000

500,000

250,000

מעל 1,000

2,000,000

1,000,000"


דברי הסבר

 

לסעיף 1

ההגדרה בחוק ל"מוצרים דומים" רחבה ביותר ולמעשה לא אפשרה אכיפה אפקטיבית של הפיקוח על מוצרים אלו. בנוסף ההגדרה מחייבת הטלת פיקוח גם על מוצרים המיוצרים על ידי חברות בעלות נתח שוק קטן או על מוצר שאינו בעל מבנה עלויות זהה למוצר המפוקח, כך שהטלת רגולציית הפיקוח על מוצרים אלו לא משרתת את מטרות החוק, ואף עשויה להקטין את פוטנציאל התחרות ואת מגוון המוצרים בשוק המוצר הרלוונטי. בהתאם לכך, מוצע לתקן את ההגדרה כך שתכלול גם נתונים הנוגעים לעלות ייצורו של המוצר ולנתח השוק של היצרן שמייצר אותו.

 

לסעיף 2

עבודת הפיקוח מושתת על קבלת נתונים ובחינתם, אולם חלק מהסמכויות לדרישת מידע ונתונים אשר חיוניות לצורך הטלת פיקוח אינן מנוסחות באופן בהיר ורחב דיו בחוק ועל כן מוצע להבהיר סמכויות אלו מפורשות.

 

לסעיפים 3 ו-4

הוראות פרק ו' לחוק שעניינו "בקשה להעלאת מחירים" קובעות כי אם רמת הפיקוח על מוצר מסוים תהיה על פי פרק זה, הרי שהמבקש להעלות את מחירו יגיש בקשה למפקח. הוראות החוק קובעות מועדים קצרים ביותר למתן תשובה והחלטה של המפקח ושל ועדת המחירים בהתאם לעניין, כאשר בפועל לשם בחינה מעמיקה וקבלת החלטה מושכלת על בסיס תשתית עובדתית מלאה נדרש זמן ארוך יותר. לכן מוצע להאריך מועדים אלה, למועדים סבירים המתאימים למציאות.

בנוסף לכך אם המפקח או ועדת המחירים מצאו לאחר בחינת הבקשה כי יש להוריד את מחירו של המוצר, אין בידם כיום סמכות להורות כן ולפיכך נדרש להעביר את המוצר המפוקח באופן זמני לפיקוח על פי פרק ה' לחוק ואז להוריד בצו את מחירו. לאור זאת, מוצע לתקן את הוראות פרק ו' ולתת למפקח ולוועדת המחירים סמכות גם להוריד את מחירו של המוצר במידה ומצאה שיש לעשות כן.   

 

לסעיף 5

הוראות פרק ז' לחוק שעניינו "דיווח על רווחיות ומחירים", קובעות שהטלת צו על פי פרק זה היא על מצרך מסוים כך שהטלתו של צו כזה, מחייבת למעשה את כלל היצרנים, הקמעונאים או היבואנים הנוגעים למצרך לדווח בעוד שלעיתים יש צורך בדיווח רק מיצרן מסוים או מקמעונאי מסוים ולפיכך מוצע לתקן את סעיף 18 בפרק זה ולהסמיך את ועדת המחירים, אם ראתה שיש צורך בכך, להטיל צו אישי.

 

לסעיפים 6 ו-7

סעיפים 19 ו- 29א (א) לחוק מסמיכים להורות ליצרן או קמעונאי על מתכונת הדיווח אותה יידרש להעביר למפקח ואף לדרוש כי תקוים מערכת חשבונאית נפרדת למוצרים המפוקחים וזאת על מנת שניתן יהיה לבצע בחינה מדויקת של מוצרים אלו. כיום סמכויות אלו נתונות לשרים או באישורם ומוצע על מנת לייעל את מנגנוני הפיקוח להסמיך את המפקח על המחירים או ועדת המחירים לפי העניין לקבוע את מתכונת הדיווח ולהורות על קיום מערכת חשבונאית נפרדת למוצר המפוקח, במקום הסמכות הנתונה כיום לשרים.

 

לסעיף 8

הטלת פיקוח על מצרכים או שירותים מחייבת קבלת נתונים מהמפוקחים ובחינתם על ידי המפקחים על המחירים וועדת המחירים לשם מתן המלצתם לשרים, המדובר בנתונים רגישים מאוד המהווים סודות מסחריים ולהם ערך כלכלי רב, מוצע אם כן לתקן את החוק כך שייקבע כי נתונים אלו ישמרו על ידי ועדת המחירים בסוד ולא יועברו לכל גורם אחר.

 

לסעיף 9 ו-10

האכיפה הקבועה כיום בחוק היא אכיפה פלילית ועל מנת לייעל את מנגנוני האכיפה ולהתאימן לסוג ההפרות הקבועות בחוק, מוצע במסגרת התיקון לחוק להוסיף אמצעי אכיפה מנהליים באמצעות הטלת עיצומים כספיים ועל כן מוצע לבטל את מנגנון הכופר הקבוע בסעיף 38 לחוק.

העיצומים הכספיים יוטלו על הפרות מסוג הפקעת מחירים בניגוד לצו פיקוח על המחירים, הפרות של הוראות החוק בנוגע למצרכים ושירותים חדשים הדומים למצרכים ושירותים עליהם חל פיקוח ועל הפרות מסוג אי העברת מידע או נתונים שדרשו המפקח על המחירים או ועדת המחירים או אי קיום הוראות המפקח על המחירים בנוגע לקיום מערכת חשבונאית נפרדת.

גובה העיצום הכספי שיוטל על המפר יקבע בהתאם למחזור המכירות שלו בשנת הכספים האחרונה, כך שככל שמדובר בגוף בעל מחזור גדול יותר, גובה העיצום שיוטל עליו יהיה גבוה בהתאם.

במידה ולמפקח על המחירים ולוועדת המחירים לא יהיו נתונים על מחזור המכירות של הגוף המפר, העיצום יוטל בהתאם למחזור המכירות המשוער או בהתאם למחזור המכירות הנמוך ביותר.

 

 

 



[1] ס"ח התשכ"א, עמ' 192.

[2] חא"י, כרך ב' עמ' (ע) 1374, (א) 1399

[3] ס"ח התשנ"ח, עמ' 226.