א. שם החוק המוצע
חוק המועצה הלאומית לחינוך, התשע"ד-2014
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
שיתוף מומחים ונציגים בכירים בתחום החינוך בגיבוש מדיניות החינוך של מדינת ישראל יסייע לביסוס החינוך בישראל והבטחת היציבות בקידום מדיניות זו.
לצד מועצות קיימות בחקיקת החינוך ולצד הבטחת קיומה של רשות ארצית למדידה והערכה של החינוך מוצע להקים במשרד החינוך מועצה לאומית לחינוך, מוסד ממלכתי שיעסוק בסוגיות מדיניות החינוך המרכזיות של מדינת ישראל, שהליך ההיוועצות בה יהיה חובה וכן בנושאים מיוחדים, יידרש גם אישורה.
החוק המוצע נועד להבטיח את עצמאות המועצה , לבסס את היחסים שבין המועצה לבין משרד החינוך והעומדים בראשו, כך שיתאפשר דיון במדיניות החינוך מהותית ומרכזית ולהבטיח את יציבותה ויציבות מערכת החינוך.
ג. עיקרי החוק המוצע.
עיקר 1 (סעיפים 2-4)
מוצע לקבוע בחוק את הקמת המועצה הלאומית לחינוך. עוד מוצע לקבוע שלמועצה יהיה תקציב שנתי, במסגרת התקציב השנתי של משרד החינוך וימונה לה מרכז, מקרב עובדי משרד החינוך, שיטפל בעניינה.
עיקר 2 (סעיף 5)
מוצע לקבוע בחוק את תפקידיה של המועצה. המועצה תייעץ לשר החינוך ולמשרד החינוך בנושאים שנוגעים למדיניות החינוך, ובכלל זה בתוכנית האסטרטגית של משרד החינוך- תכנית רב שנתית לפיה נקבעות מטרות ויעדי מערכת החינוך. כמו כן תייעץ המועצה בקביעת תוכנית היסוד ובקביעת תכנית הזכאות לבגרות. המועצה תוכל לבחון את תפיסת החינוך של מדינת ישראל ולהציע לה עדכונים. בנוסף, תיקון של סעיף 2 לחוק חינוך ממלכתי לעניין מטרות החינוך יחייב קבלת קבלת אישור של המועצה. כמו כן המועצה תייעץ בנושאים נוספים, לפי קביעת שר החינוך.
עיקר 3 (סעיף 6 ו-7)
מוצע לקבוע בחוק, כי מליאת המועצה תורכב מהחברים הבאים: חבר הסגל האקדמי הבכיר במוסד להשכלה גבוהה או מי שהיה חבר סגל כאמור, שהוא בתחום פעילות המועצה; נשיא האקדמיה למדעים, שמונה חברים לפחות שהם אנשי מדע, רוח, חינוך ותרבות המכהנים בועד החינוך או מי שכהנו בו בחמש השנים האחרונות שלא מתוקף היותה מייצגים של גופים הקבועים בועד החינוך, ובין שלושה לחמישה אנשי רוח וספר בישראל, כגון סופרים ומשוררים. עוד מוצע לקבוע כי חברי המועצה יתחלפו בהדרגה. כך החברים המכהנים במועצה יאפשרו מחד יציבות והתמחות של החברים בה ומאידך תתאפשר תחלופה שתיתן ביטוי לשינויים השונים בחברה.
עיקר 4 (סעיפים 8-15)
מוצע לקבוע את סדרי עבודת המועצה, והגמול שינתן לחברי המועצה שאינם עובדי גוף מתוקצב.
כן מוצע לקבוע סייגים למינוי כחבר מועצה, התנאים לפקיעת המינוי, והתנאים להשעיית המינוי. בנוסף, מוצע להחיל על חברי המועצה כללים בדבר הימנעות מניגוד עניינים, ותחולת דינים, שיחילו עליהם כללי התנהגות ראויים.
עיקר 5 (סעיפים 16)
מוצע לקבוע כי המועצה תפרסם, בכל שנת לימודים, דו"ח באשר לפעילותה.
עיקר 6 (סעיף 17)
מוצע לקבוע חובת סודיות שלפיה אדם שהגיע אליו מידע מזוהה לפי החוק המוצע, תוך כדי תפקידו או במהלך עבודתו, חייב לשומרו בסוד, לא לגלותו לאחר ולא לעשות בו כל שימוש אלא לפי הוראות החוק המוצע או לפי צו בית משפט.
עיקר 12 (סעיף 18-19)
מוצע לקבוע כי השר מוסמך להתקין תקנות לצורך יישום חוק זה. כמו כן מוצע לקבוע כי לצורך יישומו של החוק, חוק זה יכנס לתוקף בחלוף חצי שנה מיום פרסומו.
עיקר 13 (סעיף 20 ו-21)
מוצע לתקן תיקון עקיף בחוק חינוך ממלכתי ולקבוע בסעיף 2 לחוק חינוך ממלכתי את חובת מתן האישור של המועצה לתיקון במטרות החינוך
כמו כן מוצע לתקן תיקון עקיף בחוק חינוך ממלכתי ובחוק לימוד חובה, ולקבוע כי בנושאים שנוגעים לתוכנית הלימודים לא יהיו בסמכות ועד החינוך וכן במידה ונועץ שר החינוך במועצה, בסוגיות ובנושאים בהם הוא נדרש להיוועץ בועד החינוך לפי החוקים האמורים, יראו בהיוועצות עם המועצה כאילו קיומה חובת ההיוועצות בועד החינוך.
ד. השפעת החוק המוצע על הדין הקיים
יתוקנו חוק חינוך ממלכתי, התשי"ג-1953 וחוק לימוד חובה, התש"ט-1949
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה ועל תקנים במשרדי ממשלה
יוקצה תקציב לטובת פעילות המועצה ויוקצה תקן למרכז המועצה.
|
|
|
פרק א': הגדרות |
||
|
הגדרות |
1. |
בחוק זה - |
||
|
|
|
"האקדמיה
הלאומית למדעים"- האקדמיה הלאומית למדעים שהוקמה לפי |
||
|
|
|
"ועד החינוך"- ועד החינוך שהוקם לפי סעיף 12 לחוק חינוך ממלכתי; |
||
|
|
|
"חוק חינוך ממלכתי" – חוק חינוך ממלכתי, התשי"ג-1953[2]; |
||
|
|
|
"חוק יסודות התקציב"- חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[3]; |
||
|
|
|
"המועצה"- המועצה הלאומית לחינוך שהוקמה לפי הוראות סעיף 2; |
||
|
|
|
"המליאה"- מליאת המועצה שמונתה לפי סעיף 8; |
||
|
|
|
"מערכת החינוך"- כלל מוסדות החינוך בפיקוח משרד החינוך; |
||
|
|
|
"מרכז המועצה"- מי ששר החינוך מינהו לכהן כמרכז הועדה; |
||
|
|
|
"השר" - שר החינוך; |
||
|
|
|
פרק ב': המועצה הלאומית לחינוך |
||
|
הקמת המועצה |
2. |
מוקמת בזה במשרד החינוך, מועצה לאומית לחינוך שהיא המוסד הממלכתי לייעוץ בעניני חינוך, לפי הוראות חוק זה. |
||
|
תקציב המועצה |
3. |
תקציב המועצה ייקבע בחוק התקציב השנתי, בתכנית נפרדת במסגרת תקציב משרד החינוך; לעניין זה, "תכנית" - כהגדרתה בחוק תקציב שנתי כמשמעותו בחוק יסודות התקציב. |
||
|
מרכז המועצה |
4. |
למועצה יהיה מרכז מועצה לטיפול בעניינה השוטפים ובכלל זה סיוע בקיום תפקידיה. |
||
|
תפקידי המועצה |
5. |
תפקידי המועצה הם: |
||
|
|
|
(1) יעוץ לשר ולהנהלת משרד החינוך בסוגיות מדיניות מרכזיות ומהותיות בתחום החינוך. |
||
|
|
|
(2) אישור לגבי תיקון מטרות החינוך בסעיף 2 לחוק חינוך ממלכתי; |
||
|
|
|
(3) יעוץ לגבי קביעת תכנית היסוד; |
||
|
|
|
(4) יעוץ לגבי תכנית הלימודים המזכה בבגרות ממשלתית שקבע השר; |
||
|
|
|
(5) יעוץ לגבי התכנית האסטרטגית של משרד החינוך- תכנית רב שנתית לפיה נקבעות מטרות ויעדי מערכת החינוך; |
||
|
|
|
(6) לבחון את תפיסת החינוך של מדינת ישראל ולהציע לה עדכונים; |
||
|
|
|
(7) יעוץ בנושאים אחרים, כפי שיקבע שר החינוך. |
||
|
|
|
פרק ג': מליאת המועצה |
||
|
מינוי המליאה והרכבה |
6. |
(א) למועצה תהיה מליאה שלא תפחת ממספר של 11 חברים ולא תעלה על מספר של 15 חברים, שימנה השר, באישור הממשלה והם: |
||
|
|
|
|
(1) חבר הסגל האקדמי הבכיר במוסד להשכלה גבוהה או מי שהיה חבר הסגל כאמור, בתחום פעילות המועצה; |
|
|
|
|
|
(2) נשיא האקדמיה הלאומית למדעים; |
|
|
|
|
|
(3) שמונה נציגים לפחות של חברים שהם אנשי מדע, רוח, חינוך ותרבות המכהנים בועד החינוך או שכהנו כחברים בועד החינוך, בחמש השנים האחרונות, שלא מתוקף היותם מייצגים של גופים, שהם פעילים בשדה החינוך; |
|
|
|
|
|
(4) מספר שלא יפחת משלושה ולא יעלה על חמישה אנשי רוח וספר בישראל. |
|
|
|
|
(ב) השר ימנה מקרב חברי המועצה את יושב ראש המועצה. |
||
|
תקופת כהונה |
7. |
בחלוף כל שלוש שנים מיום מינוי המועצה, יפרשו מחצית מחברי מועצה, לפי סדר שיקבע שר החינוך וימנה אותו מספר חברים שפרש תחתם; למעט חבר המועצה שהוא נשיא האקדמיה, שישמש חבר המועצה כל זמן שהוא מכהן בתפקידו. |
||
|
סדרי עבודת המועצה |
8. |
(א) המועצה תתכנס שלוש פעמים בשנה לפחות; יושב ראש המועצה, שר החינוך, המנהל הכללי של משרד החינוך או שלושה מחברי המועצה רשאים לזמן ישיבות מועצה נוספות; הזמנה לישיבת המועצה תישלח לחבריה בדואר או בדואר אלקטרוני, עשרה ימים לפחות לפני מועד הישיבה, ויצורף לה סדר היום של הישיבה. |
||
|
|
|
(ב) המניין החוקי בישיבות המועצה הוא מחצית מחבריה לפחות, ובהם יושב ראש המועצה או מי שנקבע על ידי המועצה כממלא מקומו. |
||
|
|
|
(ג) ישיבות המועצה תתקיימנה בירושלים אולם בנסיבות מיוחדות רשאי יושב המועצה, לכנס את המועצה במקום אחר; |
||
|
|
|
(ד) ישיבות המועצה תהיינה פומביות. |
||
|
|
|
(ה) סדר היום של ישיבת המועצה יקבע במשותף על ידי שר החינוך ויושב ראש המועצה. |
||
|
|
|
(ו) השר רשאי לקבוע הוראות לעניין סדרי עבודתה של המועצה; המועצה תקבע את סדרי עבודתה ככל שלא נקבעו בידי השר. |
||
|
גמול והחזר הוצאות |
9. |
(א) חבר המועצה שאינו עובד המדינה, עובד גוף מתוקצב או עובד גוף נתמך, זכאי לקבל מהמועצה גמול בעבור השתתפות בישיבת המועצה, לפי הוראות סעיף קטן (ג), ובלבד שאינו זכאי לקבל, ממקור אחר, תמורה בעבור ההשתתפות. |
||
|
|
|
(ב) חבר המועצה שאינו זכאי לגמול לפי הוראות סעיף קטן (א), זכאי לקבל מהמועצה החזר הוצאות שהוציא לצורך השתתפות בישיבות המועצה, לפי הוראות סעיף קטן (ג), ובלבד שאינו זכאי לקבל, ממקור אחר, החזר הוצאות. |
||
|
|
|
(ג) השר, בהסכמת שר האוצר, יקבע כללים ותנאים שלפיהם תשלם מהמועצה גמול או החזר הוצאות לחבר המועצה, בהתאם להוראות סעיפים קטנים (א) ו-(ב) ואת שיעוריהם. |
||
|
|
|
(ד) בסעיף זה, "עובד המדינה", "עובד גוף מתוקצב" ו"עובד גוף נתמך" – כהגדרתם בסעיף 32 לחוק יסודות התקציב[4]. |
||
|
סייג למינוי חבר מועצה |
10. |
לא ימונה לחבר מועצה מי שהורשע בעבירה פלילית או בעבירת משמעת, אשר מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לכהן כחבר מועצה, וכן מי שהוגשו נגדו כתב אישום או קובלנה בעבירה כאמור וטרם ניתן בעניינו פסק דין סופי. |
||
|
פקיעת כהונה |
11. |
(א) חבר מועצה יחדל לכהן לפני תום תקופת כהונתו, בהתקיים אחד מאלה: |
||
|
|
|
|
(1) הוא התפטר במסירת כתב התפטרות לשר; |
|
|
|
|
|
(2) חדל להתקיים בו התנאי שמכוחו מונה; |
|
|
|
|
|
(3) נבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו; |
|
|
|
|
|
(4) נתקיימה בו אחת הנסיבות הפוסלות אדם מלהיות חבר המועצה. |
|
|
|
|
(ב) השר רשאי להעביר חבר מועצה מכהונתו לפני תום תקופת כהונתו אם הוא נעדר ללא סיבה מוצדקת משלוש ישיבות רצופות של המועצה. |
||
|
השעיה מכהונה |
12. |
הוגשו נגד חבר מועצה כתב אישום או קובלנה בעבירה כאמור בסעיף 16, רשאי השר להשעות את חבר המועצה מכהונתו עד למתן פסק דין סופי בעניינו. |
||
|
ניגוד עניינים |
13. |
(א) לא ימונה ולא יכהן כחבר מועצה מי שעלול להימצא, במישרין או בעקיפין, באופן תדיר, במצב של ניגוד עניינים בין תפקידו כחבר המועצה לבין עניין אישי שלו או לבין תפקיד אחר שלו, למעט התפקיד שבשלו התמנה כחבר המועצה. |
||
|
|
|
(ב) חבר המועצה יימנע מהשתתפות בדיון ומהצבעה בישיבות המועצה, אם הנושא הנדון עלול לגרום לו להימצא, במישרין או בעקיפין, במצב של ניגוד עניינים בין תפקידו כחבר המועצה לבין עניין אישי שלו או לבין תפקיד אחר שלו, למעט התפקיד שבשלו התמנה כחבר המועצה; חבר המועצה לא יטפל במסגרת תפקידו במועצה בנושא כאמור גם מחוץ לישיבות המועצה. |
||
|
|
|
(ג) נתברר לחבר המועצה כי הנושא הנדון עלול לגרום לו להימצא במצב של ניגוד עניינים כאמור בסעיפים קטנים (א) או (ב), יודיע על כך, בכתב, בהקדם האפשרי ליושב ראש המועצה. |
||
|
|
|
(ד) לעניין סעיף זה, אחת היא אם מילוי התפקיד האחר הוא בתמורה או שלא בתמורה. |
||
|
|
|
(ה) בסעיף זה - |
||
|
|
|
|
"עניין אישי" - לרבות עניין אישי של קרובו או עניין של גוף שחבר המועצה או קרובו מנהלים או עובדים אחראים בו, או עניין של גוף שיש לכל אחד מהם חלק בהון המניות שלו, בזכות לקבל רווחים, בזכות למנות מנהל או בזכות הצבעה; |
|
|
|
|
|
"קרוב" - בן זוג, הורה, צאצא, אח או אחות או אדם אחר הסמוך על שולחנו של חבר המועצה, ובן זוגו של כל אחד מהם. |
|
|
|
|
(ו) על אף האמור בסעיף זה, ראשי חבר המועצה להביא בחשבון גם את ענייניו של הגוף או האוכלוסייה שהוא נציגם, ככל שהם קשורים לחוק זה, ולא יראו אותו כמצוי במצב של ניגוד עניינים בשל כך בלבד. |
||
|
תוקף פעולות |
14. |
קיום המועצה, סמכויותיה ותוקף החלטותיה לא ייפגעו מחמת שנתפנה מקום של חבר בה, או מחמת ליקוי במינויו או בהמשך כהונתו, ובלבד שרוב חברי המועצה מכהנים כדין. |
||
|
החלת דינים על חברי המועצה |
15. |
חברי המועצה שאינם עובדי המדינה, דינם כדין עובדי המדינה לעניין חיקוקים אלה: |
||
|
|
|
|
(1) חוק שירות הציבור (מתנות), התש"ם- 1979[5]; |
|
|
|
|
|
(2) חוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ"ט- 1969 [6]; |
|
|
|
|
|
(3) חוק העונשין, התשל"ז- 1977[7] - ההוראות הנוגעות לעובדי הציבור. |
|
|
|
|
פרק ד': שונות |
||
|
דוח שנתי
|
16. |
(א) המועצה תפרסם, בתוך 4 חודשים מתום כל שנה, באתר האינטרנט של המועצה, דוח שנתי לגבי פעילותה. |
||
|
|
|
(ב) המועצה תגיש את הדוח השנתי לעיונו של השר, עשרה ימים לפחות טרם פרסומו כאמור בסעיף קטן (א), וכן תעבירו, במועד הפרסום, למנהל הכללי של משרד החינוך, למנהל הרשות הארצית למדידה ולהערכה בחינוך ולוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת; פרסום הדוח השנתי כאמור בסעיף קטן (א) אינו טעון אישורו של השר. |
||
|
חובת סודיות |
17. |
אדם שהגיע אליו מידע מזוהה לפי חוק זה, תוך כדי תפקידו או במהלך עבודתו, ישמרנו בסוד לא יגלה אותו לאחר ולא יעשה בו כל שימוש אלא לפי הוראות חוק זה או לפי צו בית משפט. |
||
|
ביצוע ותקנות |
18. |
השר ממונה על ביצוע חוק זה, והוא רשאי להתקין תקנות בכל עניין הנוגע לביצועו. |
||
|
תחילה |
19. |
תחילתו של חוק זה, ששה חודשים מיום פרסומו. |
||
|
תיקון עקיף בחוק חינוך ממלכתי |
20. |
(א) האמור בסעיף 2 לחוק חינוך ממלכתי יסומן "(א)". אחרי סעיף קטן (א) יבוא: |
||
|
|
|
|
" (ב) תיקון סעיף זה יהיה באישור המועצה הלאומית לחינוך." |
|
|
|
|
(ב) האמור בסעיף 14 לחוק חינוך ממלכתי יסומן "(א)" ואחרי המילים "לפי הסעיפים" יתווסף "4". |
||
|
|
|
(ג) אחרי סעיף קטן (א) יבוא: |
||
|
|
|
|
"(ב) הוראות סעיף קטן א(א) לא יחולו במידה ונועץ השר בנושאים המנויים בסעיף קטן (א) עם המועצה הלאומית לחינוך." |
|
|
תיקון עקיף בחוק לימוד חובה |
21. |
(א) האמור בסעיף 14 לחוק לימוד חובה, התש"ט-1949[8] יסומן "(א)". אחרי סעיף קטן (ב) יבוא: |
||
|
|
|
|
"(ב) הוראות סעיף קטן א(א) לא יחולו במידה ונועץ השר בנושאים המנויים בסעיף קטן (א) עם המועצה הלאומית לחינוך." |
|