עידן + ברשת האינטרנט 14 7 14.docx תזכיר חוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות (תיקון מס' _), התשע"ד-2014

תזכיר חוק

א.  שם החוק המוצע

הצעת חוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות (תיקון מס'   ), התשע"ד-2014

ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו

חוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות, תשע"ב - 2012 (להלן – החוק) חוקק במטרה להרחיב את מערך הפצת השידורים הקרקעי בטכנולוגיה ספרתית (דיגיטאלית) (להלן – המערך), כך שניתן יהיה להפיץ באמצעותו שידורי טלוויזיה ורדיו מגוונים ונוספים, לרבות באמצעות טכנולוגיית חדות גבוהה, ועל מנת שצרכני המערך ייהנו מתוכן מוצע גדול ומגוון יותר שיגדיל את התחרות בתחום הטלוויזיה הרב ערוצית.

בשנים האחרונות, נוכח השינויים וההתפתחויות הטכנולוגיות הרבות, הורחבו דרכי ההפצה והקליטה של תכני טלוויזיה ורדיו, בין היתר,  גם על גבי רשת האינטרנט.

במסגרת התיקון לחוק, מוצע לחייב את הגורם המפעיל של המערך, כיום – הרשות השנייה,  להקים אתר אינטרנט ולאפשר גישה לשידורים המופצים באמצעות המערך שהינם פתוחים לציבור ואינם ממומנים באמצעות דמי מנוי (להלן – השידורים הפתוחים) על גבי רשת האינטרנט, באופן בו יוכל כל אדם לצפות בשידורים אלו באתר האינטרנט, ללא תמורה. כמו כן, מוצע לאפשר לגורמי תקשורת נוספים להשתמש בשידורים הפתוחים ולהפיצם על גבי רשת האינטרנט ללא תמורה, כך שיורחב היקף הפצת השידורים והמערך יהפוך לנגיש לציבור הרחב. 

בנוסף, על מנת לאפשר את הפצת השידורים הפתוחים כמפורט לעיל, הן באמצעות הגורם המפעיל והן באמצעות גורמי תקשורת נוספים, מוצע לפטור את הגורם המפעיל ואת מפיצי המשנה מהסדרת זכויות בשידורים הפתוחים ובלבד שהפצת השידורים תוגבל לטריטוריית מדינת ישראל, תעשה בזמן אמיתי, ללא קטיעה או עריכה וללא תמורה.

בנוסף, מוצעים במסגרת תיקון זה מספר תיקונים נוספים, שמטרתם לאפשר יישום יעיל של הרחבת המערך ובכלל זה, שינוי והסרת מגבלות הקיימות כיום בחוק הנוגעות למכרזים  לערוצים נושאים.

ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

הוראות חוק זה יחולו על אף האמור בכל דין.

ד.  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה

לא צפויה השפעה של החוק המוצע על תקציב המדינה.

ה.  השפעת החוק המוצע על ההיבט המנהלי של המשרד

לא צפויה השפעה של החוק המוצע על ההיבט המנהלי של המשרד.

ו. להלן נוסח החוק המוצע ודברי ההסבר:


 

הצעת חוק מטעם הממשלה:

 

 

הצעת חוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות (תיקון מס'...), התשע"ד-2014

תיקון סעיף 1

1.

(א)

בסעיף 1 לחוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות, התשע"ד-2014 (להלן: החוק העיקרי)[1] אחרי ההגדרה "חוק התקשורת" יבוא:

 

 

 

 

""חוק זכויות מבצעים ומשדרים" – חוק זכויות מבצעים ומשדרים, תשמ"ד-1984;

 

 

 

 

 

"חוק זכות יוצרים" – חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007;".

 

 

 

(ב)

בסעיף 1 לחוק העיקרי, אחרי ההגדרה "הרשות השנייה" יבוא:

 

 

 

 

""רשת האינטרנט" – רשת בזק גלובלית שלגבי כולה או חלקה מתקיימים אלה:

 

 

 

 

 

(1)   

משתמשת ותומכת במרחב כינויי-מען (address space) המבוסס על פרוטוקול האינטרנט (Internet Protocol), כפי שהוא מתעדכן מעת לעת;

 

 

 

 

 

(2)   

מספקת, משתמשת או מאפשרת גישה לשירותים המבוססים על מרחב כינויי המען והפרוטוקולים האמורים.".

 

 

 

(ג)

בסעיף 1 לחוק העיקרי, אחרי ההגדרה "שידורים" יבוא :

 

 

 

 

""שידור משנה" – כהגדרתו בחוק זכויות מבצעים ומשדרים;".

 

תיקון סעיף 6

2.

בסעיף 6 לחוק העיקרי, בסעיף קטן (א) –

 

 

(א)

בפסקה (7), אחרי "חדות רגילה" יבוא "או גבוהה";

 

 

(ב)

בפסקה (8), המילה "נוסף" והסיפה החל במילים "ונבחר בהליך" –  ימחקו.

הוספת סעיף 7ב

3.

בחוק העיקרי, אחרי סעיף 7א יבוא:

 

 

"הפצת השידורים

ברשת האינטרנט

7ב.

(א) הגורם המפעיל יפיץ את השידורים הפתוחים וכן יאפשר גישה אליהם באמצעות ממשק סטנדרטי ברשת האינטרנט, במתכונת שיקבע המנהל הכללי של משרד התקשורת, באופן מלא, בזמן אמיתי, ללא קטיעה או עריכה והכל ללא תמורה ובטריטוריית מדינת ישראל בלבד;

 

 

 

 

(ב) הפצת השידורים הפתוחים ומתן הגישה אליהם באמצעות ממשק סטנדרטי ברשת האינטרנט כאמור בסעיף קטן (א) בידי הגורם המפעיל או בידי אחר שאינו הגורם המפעיל (להלן – מפיץ המשנה) לרבות באופן של שידור משנה, לא יהוו הפרה לפי חוק זכות יוצרים וחוק זכויות מבצעים ומשדרים והגורם המפעיל או מפיץ המשנה, אינם חייבים בעד מתן הגישה או ההפצה כאמור, בהתאם להוראות חוק זה, בתשלום כלשהו למי שמשדר את השידור המקורי ולבעלי זכויות היוצרים והמבצעים בשידורים הפתוחים; כל שימוש בשידורים הפתוחים והפצתם כאמור בסעיף זה, ייעשו באופן מלא, בזמן אמיתי, ללא קטיעה או עריכה והכל ללא תמורה ובטריטוריית מדינת ישראל בלבד;

 

 

 

 

(ג) בסעיף זה – "השידורים הפתוחים" - שידורים המופצים באמצעות תחנות שידור ספרתיות, כאמור בסעיף 6(א)(1) – (6) ו-(7) ובלבד שמשדר הערוץ הנושאי מימן את שידוריו באמצעות שידורי פרסומות, וכאמור בסעיף 7(א)(1) – (4)".

תיקון סעיף 9

4.

בסעיף 9 לחוק העיקרי –

 

 

(א)

בסעיף קטן (ב)(2), הסיפה החל במילים "תקנות כאמור" – תימחק;

 

 

(ב)

בסעיף קטן (ג), אחרי "חדות גבוהה" יבוא "ואופן מימון שידורי הערוץ כאמור בסעיף 13(ה)".

 תיקון סעיף 12

5.

בסעיף 12 לחוק העיקרי, אחרי "תחנות השידור הספרתיות" יבוא ", בעד מתן הגישה אליהם או בעד הפצתם, באמצעות רשת  האינטרנט".

תיקון סעיף 13

6.

בסעיף 13 לחוק העיקרי –

 

 

(א)

בסעיף קטן (ד) –

 

 

 

(1)

בפסקה (1) –

 

 

 

 

(א)

סעיפים קטנים (א) עד (ד)- יימחקו;

 

 

 

 

(ב)

אחרי סעיף קטן (ח) יבוא:

 

 

 

 

 

"(ט) מי ששידורי הטלוויזיה שהוא משדר מופצים באמצעות תחנות שידור ספרתיות בהתאם לסעיפים 6(א)(3), 6(א)(4) ו-6(א)(6) לחוק זה.".

 

 

 

(2)

במקום פסקה (2) יבוא:

 

 

 

 

"(2)

מחזיק אמצעי שליטה במשדר ערוץ נושאי, יהיה רשאי להשתתף במכרז נוסף לערוץ נושאי, ובלבד שלא יופצו באמצעות תחנות השידור הספרתיות יותר מארבעה ערוצים נושאיים שאותו גורם הנמנה על הגורמים המפורטים להלן מחזיק בהם:

 

 

 

 

 

 

(א) מי ששידורי הטלוויזיה שהוא משדר  מופצים באמצעות תחנות שידור ספרתיות בהתאם לסעיפים 6(א)(1) ו- 6(א)(2) לחוק זה (בסעיף קטן זה – גוף מופץ);

 

 

 

 

 

 

 

(ב) מי שהוא בעל עניין בגוף מופץ;

 

 

 

 

 

 

 

(ג) מי שגוף מופץ הוא בעל עניין בו;

 

 

 

 

 

 

 

(ד) מי שאדם מסוים הוא בעל ענין בו וכן בעל עניין בגוף המופץ.".

 

 

 

 

(3)

פסקה (3) – תימחק.

 

 

(ב)

בסעיף קטן (ה), אחרי "שידורי פרסומת" יבוא "בהתאם לקבוע במכרז".

הוספת פרק ד'1

7.

בחוק העיקרי, אחרי סעיף 13 יבוא:

 

 

                                "פרק ד'1: עיצומים כספיים

 

 

עיצום כספי

13א.

הפר משדר ערוץ נושאי תנאי מתנאי הרישיון כאמור בסעיף 13, רשאי יושב ראש המועצה לשידורי כבלים ולווין (בפרק זה – יושב ראש המועצה) להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בסכום כאמור בסעיף 37ב1(ב) לחוק התקשורת.

 

 

סכומים מופחתים

13ב.

(א) יושב ראש המועצה אינו רשאי להטיל עיצום כספי בסכום נמוך מהסכום הקבוע בסעיף 13א, אלא לפי הוראות סעיף קטן (ב);

 

 

 

 

 

 

(ב) השר, בהתייעצות עם המועצה לשידורי כבלים ולווין ובהסכמת שר המשפטים, רשאי לקבוע נסיבות ושיקולים אשר בשלהם ניתן יהיה להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכום הקבוע בסעיף 13א, ובשיעורים שיקבע.

 

 

הפרה נמשכת והפרה חוזרת

13ג.

(א) בהפרה נמשכת יוסף על העיצום הכספי הקבוע לאותה הפרה, החלק החמישים שלו לכל יום שבו נמשכת ההפרה;

 

 

 

 

 

 

(ב) בהפרה חוזרת יוסף על העיצום הכספי הקבוע לאותה הפרה, סכום השווה לעיצום הכספי כאמור; לעניין זה, "הפרה חוזרת" – הפרת הוראה מההוראות לפי חוק זה כאמור בסעיף 13א, בתוך שנתיים מהפרה קודמת של אותה הוראה שבשלה הוטל על המפר עיצום כספי או שבשלה הורשע.

 

 

הודעה על כוונה להטיל עיצום כספי

13ד.

(א) היה ליושב ראש המועצה יסוד סביר להניח כי משדר ערוץ נושאי הפר הוראה כאמור בסעיף 13א (בסעיף זה – המפר), ובכוונתו להטיל עליו עיצום כספי לפי אותו סעיף, ימסור לו הודעה על הכוונה להטיל עליו עיצום כספי כאמור (בסעיף זה - הודעה על כוונת חיוב);

 

 

 

 

 

 

(ב) בהודעה על כוונת חיוב יציין יושב ראש המועצה בין השאר את אלה:

 

 

 

 

 

 

 

(1) המעשה או המחדל (בפרק זה – המעשה)   המהווה את ההפרה;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) פירוט התשתית העובדתית המבססת לכאורה את ביצוע ההפרה;

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) סכום העיצום הכספי והתקופה לתשלומו;

 

 

 

 

 

 

 

 

(4) זכותו של המפר לטעון טענותיו בפני יושב ראש המועצה, בהתאם להוראות סעיף 13ה;

 

 

 

 

 

 

 

 

(5) שיעור התוספת על העיצום הכספי בהפרה נמשכת או בהפרה חוזרת לפי הוראות סעיף 13ג.

 

 

 

זכות טיעון

13ה.

(א) מפר שנמסרה לו הודעה על כוונת חיוב לפי הוראות סעיף 13ד, רשאי לטעון את טענותיו לפני יושב ראש המועצה, בכתב או בעל-פה, כפי שיורה יושב ראש המועצה, לעניין הכוונה להטיל עליו עיצום כספי ולעניין סכומו, בתוך 30 ימים ממועד מסירת ההודעה;

 

 

 

 

 

 

(ב) יושב ראש המועצה רשאי, לבקשת המפר, להאריך את התקופה האמורה בסעיף קטן (א) בתקופה שלא תעלה על 60 ימים.

 

 

החלטת יושב ראש המועצה ודרישת תשלום

13ו.

(א)   

(1) יושב ראש המועצה יחליט, לאחר ששקל את הטענות שנטענו לפי סעיף 13ה, אם להטיל על המפר עיצום כספי ואת סכום העיצום הכספי שיוטל, וימסור הודעה על כך לפי סעיף קטן (ב);

 

 

 

 

 

 

(2) החלטת יושב ראש המועצה תינתן בתוך 60 ימים מתום התקופה האמורה בסעיף 13ה(א) או (ב), לפי המאוחר; ואולם מצא יושב ראש המועצה כי נדרשות בדיקות נוספות לשם קבלת החלטתו, רשאי הוא להאריך את התקופה האמורה ב-60 ימים כל פעם, מנימוקים שיודיע עליהם בכתב למפר.

 

 

 

 

 

(ב) החליט יושב ראש המועצה לפי הוראות סעיף קטן (א) –

 

 

 

 

 

 

(1) להטיל על המפר עיצום כספי – ימסור לו דרישה, בכתב, לשלם את העיצום הכספי (בסימן זה – דרישת תשלום); בדרישת התשלום יציין יושב ראש המועצה, בין השאר, את סכום העיצום הכספי המעודכן והתקופה לתשלומו;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) שלא להטיל על המפר עיצום כספי – ימסור לו הודעה על כך, בכתב.

 

 

 

 

 

(ג) דרישת התשלום או בהודעה לפי סעיף קטן (ב) יפרט יושב ראש המועצה את נימוקי החלטתו;

 

 

 

 

(ד) לא טען המפר את טענותיו לפי הוראות סעיף 13ה(א) בתוך 30 ימים מיום שנמסרה לו ההודעה על כוונת חיוב או בתוך תקופה ארוכה יותר שנקבעה לפי סעיף 13ה(ב), אם נקבעה, יראו את ההודעה על כוונת חיוב, בתום התקופה האמורה, כדרישת תשלום שנמסרה למפר במועד האמור.

 

 

המועד לתשלום עיצום כספי

13ז.

עיצום כספי ישולם בתוך 30 ימים מיום מסירת דרישת התשלום כאמור בסעיף 13ו.

 

 

הפרשי הצמדה וריבית

13ח.

לא שולם עיצום כספי במועד, ייווספו עליו, לתקופת הפיגור, הפרשי הצמדה וריבית עד לתשלומו.

 

 

גבייה

13ט.

(א) עיצום כספי ייגבה לאוצר המדינה, ועל גבייתו תחול פקודת המסים (גבייה);

 

 

 

 

(ב) בלי לגרוע מסמכויות הגבייה לפי כל דין, יושב ראש המועצה רשאי לגבות עיצום כספי בדרך של מימוש הערבויות שהמציא משדר ערוץ נושאי לפי הוראות סעיף 11 כולן או חלקן; יושב ראש המועצה רשאי לפרוס את תשלומי העיצום הכספי אף אם גבייתו בוצעה בדרך של מימוש ערבויות כאמור.

 

 

מניעת כפל עיצום

13י.

על מעשה אחד המהווה הפרה של הוראה מההוראות לפי חוק זה כאמור בסעיף 13א ושל הוראה מההוראות לפי חוק אחר, לא יוטל יותר מעיצום כספי אחד.

 

 

עיכוב תשלום

13יא.

(א) אין בהגשת עתירה לפי חוק בתי משפט לעניינים מנהליים, התש"ס-2000, על הטלת עיצום כספי, כדי לעכב את תשלום העיצום הכספי, אלא אם כן הסכים לכך יושב ראש המועצה או אם בית המשפט הורה על כך;

 

 

 

 

 

 

 

(ב) החליט בית המשפט לקבל עתירה כאמור בסעיף קטן (א) לאחר ששולם העיצום הכספי לפי הוראות סימן זה, יוחזר סכום העיצום הכספי, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום תשלומו עד יום החזרתו.

 

 

 

פרסום בדבר הטלת עיצום כספי

13יב.

(א) הטיל יושב ראש המועצה עיצום כספי לפי סימן זה, יפרסם באתר האינטרנט של המועצה לשידורי כבלים ולווין את הפרטים שלהלן, בדרך שתבטיח שקיפות לגבי הפעלת שיקול דעתו בקבלת ההחלטה להטיל עיצום כספי:

 

 

 

 

 

 

 

(1) דבר הטלת העיצום הכספי;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) מהות ההפרה שבשלה הוטל העיצום הכספי ונסיבות ההפרה;

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) סכום העיצום הכספי שהוטל ועיקרי הנימוקים לעניין סכומו, וכן הסכום המרבי שהיה ניתן להטיל על המפר בשל ההפרה;

 

 

 

 

 

 

 

 

(4) פרטים על אודות המפר, הנוגעים לעניין;

 

 

 

 

 

 

 

 

(5) שמו של המפר, למעט אם הוא יחיד, ואולם יושב ראש המועצה רשאי לפרסם את שמו של מפר שהוא יחיד, אם סבר שהדבר נחוץ לשם אזהרת הציבור, והעיצום הכספי הוטל בשל הפרה הקשורה למתן שירות לציבור על ידי המפר.

 

 

 

 

 

 

 

(ב) על אף האמור בסעיף זה, לא יפרסם יושב ראש המועצה פרטים שהם בגדר מידע שרשות ציבורית מנועה מלמסור לפי סעיף 9(א) לחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998, וכן רשאי הוא שלא לפרסם פרטים לפי סעיף זה, שהם בגדר מידע שרשות ציבורית אינה חייבת למסור לפי סעיף 9(ב) לחוק האמור;

 

 

 

 

 

 

 

(ג) פרסום כאמור בסעיף קטן (א) בנוגע לעיצום כספי שהוטל על תאגיד יהיה לתקופה של ארבע שנים, ובנוגע לעיצום כספי שהוטל על יחיד – שנתיים; שר המשפטים יקבע הוראות בדבר הדרכים שימנעו, ככל הניתן, את אפשרות העיון בפרטים שפורסמו לפי סעיף קטן (א), לאחר שחלפה תקופת הפרסום האמורה;

 

 

 

 

 

 

 

(ד) הוגשה עתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים על הטלת עיצום כספי לפי הוראות סימן זה, יפרסם יושב ראש המועצה את דבר הגשת העתירה ואת תוצאותיה;

 

 

 

 

 

 

 

(ה) השר רשאי לקבוע דרכים נוספות לפרסום הפרטים האמורים בפסקאות (1) עד (3) שבסעיף קטן (א).

 

 

 

שמירת אחריות פלילית

13יג.

(א) תשלום עיצום כספי לפי הוראות סימן זה לא יגרע מאחריותו הפלילית של אדם בשל הפרת הוראה מההוראות לפי חוק זה כאמור בסעיף 13א, המהווה עבירה;

 

 

 

 

 

 

 

(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), שילם המפר עיצום כספי בשל הפרה כאמור באותו סעיף קטן, לא יוגש נגדו כתב אישום בשל אותו מעשה, אלא אם כן התגלו עובדות או ראיות חדשות המצדיקות זאת; שילם המפר עיצום כספי והוגש נגדו כתב אישום בנסיבות האמורות בסעיף קטן זה – יוחזר לו הסכום ששילם, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום תשלומו עד יום החזרתו;

 

 

 

 

 

 

 

(ג) הוגש נגד אדם כתב אישום בשל הפרה המהווה עבירה כאמור בסעיף קטן (א), לא ינקוט נגדו יושב ראש המועצה הליכים לפי פרק זה בשל אותה הפרה.".

 

 

 

 

דברי הסבר

חוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות, התשע"ב- 2012 (להלן – החוק)  חוקק במטרה להרחיב את מערך הפצת השידורים הקרקעי בטכנולוגיה ספרתית (דיגיטאלית) (להלן – המערך), כך שניתן יהיה להפיץ באמצעותו שידורי טלוויזיה ורדיו מגוונים ונוספים, לרבות באמצעות טכנולוגיית חדות גבוהה.

מטרת הקמתו של המערך והרחבתו ובכלל כך הוספת שני מרבבים הייתה להגדיל את האטרקטיביות של המערך לצרכנים ולהביא לכך שצרכני המערך ייהנו מתוכן מוצע גדול ומגוון יותר. כמו כן, הרחבת המערך נועדה לעודד את התחרות בתחום הטלוויזיה הרב ערוצית.

החוק קובע כי במסגרת המערך יופצו שידורי הטלוויזיה של הגופים הבאים: בעלי הזיכיונות לשידורי טלוויזיה בערוץ 2 ובעל הזיכיון לשידורי טלוויזיה בערוץ השלישי, בעלי רישיונות לשידורי טלוויזיה, הכנסת, רשות השידור, משדרי ערוץ ייעודי (אם ביקש זאת), הטלוויזיה הלימודית (אם ביקשה זאת), ומשדרי ערוץ נושאי.

על גבי המערך מופצים גם שידורי הרדיו של הגופים הבאים (אם ביקשו זאת): רשות השידור, גלי צה"ל, בעלי זיכיונות לשידורי רדיו לפי חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, תש"ן-1990 .

בהתאם לחוק, מערך ההפצה מתוכנן, מוקם ומופעל בידי הגורם המפעיל, המפיץ את השידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות בלבד. כיום, הגורם המפעיל את המערך הוא הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו.

בשנים האחרונות, נוכח השינויים וההתפתחויות הטכנולוגיות הרבות, הורחבו דרכי ההפצה והקליטה של תכני טלוויזיה ורדיו, בין היתר, גם על גבי רשת האינטרנט.

בהתאם לכך, מוצע לחייב את הגורם המפעיל להקים אתר אינטרנט ולאפשר גישה לשידורים המופצים באמצעות המערך שהם פתוחים לציבור ואינם ממומנים באמצעות דמי מנוי (להלן – השידורים הפתוחים) על גבי רשת האינטרנט, באופן בו יוכל כל אדם לצפות בשידורים אלו באתר האינטרנט, ללא תמורה. כמו כן, באמצעות מתן אפשרות גישה יוכלו גורמי תקשורת נוספים להשתמש בשידורים הפתוחים ולהפיצם על גבי רשת האינטרנט (להלן – מפיצי משנה) ללא תמורה. באופן המתואר, יורחב היקף ההפצה של השידורים הפתוחים ותגדל התחרות בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית.  

בנוסף, על מנת לאפשר את הפצת השידורים הפתוחים כמפורט לעיל, הן באמצעות הגורם המפעיל והן באמצעות גורמי תקשורת נוספים, מוצע לפטור את הגורם המפעיל ואת מפיצי המשנה מהסדרת זכויות בשידורים הפתוחים ובלבד שהפצת השידורים תוגבל לטריטוריית מדינת ישראל ותעשה בזמן אמיתי, ללא קטיעה או עריכה וללא תמורה.

בנוסף, מוצעים במסגרת תיקון זה מספר תיקונים נוספים, שמטרתם לאפשר יישום יעיל של הרחבת המערך ובכלל זה, שינוי והסרת מגבלות הקיימות כיום בחוק הנוגעות למכרזים  לערוצים נושאים.

 

לסעיף 1 –

מוצע להוסיף לסעיף 1 לחוק הגדרות הרלוונטיות לתיקונים המוצעים. על מנת להגביר את הנגישות לשידורים הפתוחים לכלל הציבור, מוצע כי הגורם המפעיל יקים אתר אינטרנט ויאפשר גישה לשידורים הפתוחים על גבי רשת האינטרנט הן לכלל האזרחים באמצעות אתר האינטרנט והן למפיצי המשנה אשר יהיו רשאים להפיץ את השידורים הפתוחים. בהתאם לכך, מוצע להוסיף לחוק  הגדרות של  רשת אינטרנט, חוק זכויות מבצעים ומשדרים, חוק זכויות יוצרים והגדרה של שידור משנה בהתאם לקבוע בחוק זכויות מבצעים ומשדרים, תשמ"ד-1984.

 

לסעיף 2 –

כיום, החוק קובע כי משדר ערוץ נושאי ישדר בערוץ בטכנולוגיית חדות רגילה ואם יבקש, יוכלו בנוסף, לשדר גם בערוץ בטכנולוגית חדות גבוהה, זאת רק לאחר עריכת הליך בחירה שוויוני בין המבקשים לשדר בערוץ בטכנולוגיית חדות גבוהה. מגבלה זו נקבעה בחוק נוכח ההערכה הטכנולוגית כי קיימת מגבלה על מספר הערוצים הניתן להפיץ באמצעות מרבב אחד. בהתאם להערכה זו נקבע, כי הקצאת הקיבולת הפנויה במרבב תנוצל באמצעות הליך שוויוני. תשלום עבור שני ערוצים, האחד בטכנולוגיית חדות רגילה והשני בטכנולוגיית חדות גבוהה, מגדיל את עלות ההפצה בעבור המשדר, שכן תשלום דמי ההפצה נגזר גם ממספר הערוצים.

ההתפתחות הטכנולוגית הביאה לכך כי כיום ניתן לשדר על כל מרבב מספר רב יותר של ערוצים מזה שהוערך עם הקמת המערך ובנוסף, ישנם תכנים רבים, לגביהם שידור בערוץ בטכנולוגיית חדות רגילה אינו אטרקטיבי כלל.

לפיכך, מוצע לתקן את סעיף 6 ולהסיר את המגבלה לפיה תנאי לשדר בטכנולוגיה חדות גבוהה הוא שידור בטכנולוגיית חדות רגילה. בהתאם למוצע, הגופים המתמודדים במכרז לערוץ נושאי יוכלו לבחור בין שידור בטכנולוגיית חדות גבוהה לשידור בטכנולוגיית חדות רגילה. בדרך זו, יגדל מספר המבקשים להשתתף במכרז ולהצטרף למערך ותגבר אטרקטיביות התכנים המופצים באמצעות המערך.

בנוסף, מוצע  באופן דומה לאפשר לכל משדר בטכנולוגיית חדות רגילה להחליף ולשדר בטכנולוגיית חדות גבוהה על ידי הסרת המגבלה לפיה תנאי לשדר בטכנולוגיה חדות גבוהה הוא גם שידור בטכנולוגיית חדות רגילה.

 

לסעיף 3 –

מוצע להוסיף את סעיף 7ב לחוק ולקבוע כי הגורם המפעיל יקים אתר אינטרנט וכן יאפשר גישה לשידורים הפתוחים על גבי רשת האינטרנט, לכל אדם ולמפיצי המשנה.

בנוסף, מוצע לאפשר לגורמים הנוספים להפיץ את השידורים הפתוחים על גבי רשת האינטרנט.

מוצע להוסיף את סעיף קטן (א) ולקבוע כי הגורם המפעיל יאפשר גישה לשידורים הפתוחים באמצעות ממשק סטנדרטי ברשת האינטרנט, בהתאם למתכונת ותנאים טכנולוגיים שיקבע המנהל הכללי של  משרד התקשורת. בהתאם לאמור, מוצע, כי הגורם המפעיל יקים ויפעיל אתר אינטרנט במסגרתו תתאפשר גישה לשידורים הפתוחים לכלל האזרחים וכן תתאפשר גישה לשידורים הפתוחים גם למפיצי משנה.

בנוסף, מוצע לקבוע מגבלות על מתן אפשרות הגישה לשידורים הפתוחים וכן הפצתם באמצעות הגורם המפעיל ולקבוע כי  מתן אפשרות הגישה והפצת השידורים ייעשו כמות שהם באופן מלא, בזמן אמיתי, ללא קטיעה או עריכה, ללא תמורה ובטריטוריית מדינת ישראל בלבד.

עוד מוצע, להוסיף את סעיף קטן (ב) לפיו, הגורם המפעיל ומפיצי המשנה לא יהיו מחויבים, בגין מתן אפשרות הגישה לשידורים הפתוחים והפצתם על גבי רשת האינטרנט, לרבות בשידור משנה, בתשלום למשדרים המקוריים ולבעלי הזכויות בתכנים הכלולים בשידורים הפתוחים.

התכנים הכלולים בשידורים הפתוחים, כולם או חלקם, כוללים תוכן מוגן בהתאם לחוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007 וחוק זכויות מבצעים ומשדרים, תשמ"ד-1984.

בדומה לפטור הקבוע כיום בחוק התקשורת (בזק ושידורים), תשמ"ב-1982, לפיו אין מחויב בעל רישיון כללי לשידורי כבלים ובעל רישיון לשידורי לווין בתשלום כלשהו בגין העברת שידורי הטלוויזיה הארציים המשודרים לפי חוק לציבור והניתנים לקליטה מהאוויר, מוצע לאפשר לגורמים הנוספים בשוק להיות פטורים מהסדרה כאמור בגין הפצת השידורים הפתוחים וכן לקבוע כי פעולות אלו לא יהוו הפרה בהתאם לחוקים הרלוונטיים ובלבד שלא יקבלו תמורה בעבור ההפצה ולא יחרגו מהוראות החוק המוצע.

בנוסף, מוצע לקבוע כי שימוש מפיצי המשנה בשידורים הפתוחים והפצתם ובכלל זה שידורם בשידור משנה, יהיו כפופים למגבלות ויעשו בזמן אמיתי, ללא קטיעה או עריכה וללא קבלת תמורה.

כמו כן, מוצע לקבוע כי הפצת השידורים הפתוחים כאמור, לא תחרוג מטריטוריית מדינת ישראל וזאת על מנת להגן על זכויות בתכנים הכלולים בשידורים הפתוחים אשר טריטוריית השידור שלהם מוגבלת למדינת ישראל בלבד ולא להפר אמנות בינלאומיות אליהן הצטרפה מדינת ישראל ועל פיהן הינה מחויבת בשמירת הזכויות כאמור.

 

לסעיף 4 –

לסעיף  קטן (א) –

סעיף 9(ב)(2) לחוק קובע כי שר התקשורת ושר האוצר יהיו רשאים לקבוע בתקנות הפחתה של דמי ההפצה, בהם מחויבים הערוצים הייעודיים והנושאיים, באופן בו סכום ההפחתה יועבר  מאוצר המדינה אל הגורם המפעיל. עוד קובע הסעיף, כי תקנות אלו יותקנו בטרם יבקש משדר ערוץ ייעודי להפיץ שידוריו באמצעות המערך ובטרם פרסום המכרז לערוצים נושאיים, לפי העניין.

כיום, טרם הותקנו התקנות האמורות. לפיכך, מוצע למחוק את הסיפא של הסעיף ולאפשר לשרים להתקין תקנות אלו גם לאחר הצטרפותם של חלק מהערוצים הייעודים להפצת שידוריהם במערך או פרסום המכרז לערוצים נושאיים.

לסעיף קטן (ב) -

עלות התפעול והתחזוקה של מערכת ההצפנה שתיושם במערך (עלות שוטפת להבדיל מעלות רכישה והטמעה ראשונית), אמורה להיות מגולמת בתוך דמי ההפצה שיושתו על הערוצים המופצים באמצעות המערך. יחד עם זאת, סעיף 9 לחוק, הקובע את הפרמטרים מהם ייגזר גובה דמי ההפצה, אינו מבחין בין ערוצים הממומנים בדמי מנוי העושים שימוש במערכת ההצפנה, לבין הערוצים שימומנו בפרסומות ולא ישתמשו במערכת ההצפנה. סעיף קטן (ג) קובע פרמטר של סוג הטכנולוגיה בה משדר הערוץ, דהיינו טכנולוגיית חדות גבוהה או רגילה.

מוצע לתקן את סעיף 9(ג) לחוק, באופן שייקבע במפורש כי יובא בחשבון גם אופן מימון השידורים כאמור בסעיף 13(ה) לחוק.

 

לסעיף 5 -

מוצע להרחיב את סעיף 12 לחוק, באופן בו יובהר כי הגורם המפעיל ומפיצי המשנה אינם רשאים לדרוש מהציבור תשלום בעד מתן הגישה לשידורים הפתוחים והפצתם ברשת האינטרנט והכל  למעט ערוץ נושאי.

 

לסעיף 6 – 

לסעיף קטן (א) –

סעיף 13(ד) לחוק, קובע הסדר לעניין איסור על בעלויות צולבות, בין היתר, בין מי ששידוריו כבר מופצים באמצעות המערך או מי שקשור לגורמים אלו, לבין מי שמבקש להשתתף במכרז למשדר ערוץ נושאי.

לאחר בחינת מערכים דומים מצליחים בעולם בנושא, ועל מנת לייצר תחרות בתחום הטלוויזיה הרב ערוצית,  מוצע לאפשר החזקת מספר רב יותר של ערוצים נושאיים בידי גורם אחד.

לפיכך, מוצע להסיר את המגבלה הקבועה בחוק בהתייחס לגורמים המופצים כיום על גבי המערך, למעט ערוץ הכנסת, רשות השידור והטלוויזיה הלימודית ולאפשר להם להתמודד במכרז לערוץ נושאי, בכפוף לכך כי לא יהיו רשאים להחזיק יותר מארבעה ערוצים נושאיים וזאת על מנת למנוע ריכוזיות בשוק התוכן שעלולה לפגוע בכניסת גורמים חדשים למערך.

בנוסף, מוצע להסיר את המגבלות הקבועות בחוק בהתייחס לגורם אשר מחזיק באמצעי שליטה בערוץ ייעודי, שאינו נופל בגדר המגבלות המוצעות בחוק ובהתייחס לגורם אשר מחזיק באמצעי שליטה בערוץ נושאי ולאפשר לגורמים אלו להחזיק בבעלותם מספר רב של ערוצים נושאיים, ללא מגבלה.

לסעיף קטן  (ב) –        

מוצע לתקן את סעיף 13(ה) לחוק, באופן שיאפשר למועצה לקבוע בתנאי המכרז את אופן מימון השידורים של הערוץ. בהתאם לחוק כיום, אין למועצה אפשרות לפרסם מכרז בו ייקבע מראש אופן המימון, אלא אופן המימון נקבע בידי המציע בלבד לאחר זכייתו. מוצע לאפשר למועצה לפרסם מכרז בו ייקבע מראש אופן המימון ובכך להגדיל את הוודאות למתמודדים במכרז (בכך שתקבע רק דרך אחת למימון), להפוך את המכרז לאטרקטיבי יותר ולהגדיל את מספר המציעים.

 

לסעיף 7

מוצע להוסיף לחוק את פרק ד1 וליתן ליושב ראש המועצה סמכות להטלת עיצום כספי על ערוץ נושאי שאינו עומד בחובותיו על-פי הוראות הרישיון הניתן לו בהתאם לחוק זה. מטעמי אחידות, מוצע לקבוע שסכום העיצום הכספי יהיה זהה לסכום שיושב ראש המועצה רשאי להטיל על בעלי רישיונות לשידורים מכוח סעיף 37ב1(ב) לחוק התקשורת.  סמכות זו דומה מעיקרה לסמכות הקיימת של יושב ראש המועצה, לפי פרק ז1 לחוק התקשורת, אך ההוראות המוצעות המסדירות את ההליך תואמות את המקובל כיום בחקיקה בנוגע להטלת עיצומים כספיים על ידי רשות מנהלית.

כך לדוגמה, מוצע לקבוע הוראות לעניין מתן הודעה בדבר כוונה להטיל עיצום כספי, לעניין זכותו של בעל רישיון להביא טענותיו בפני יושב ראש המועצה, לעניין פרסום דבר הטלת העיצום הכספי בידי יושב ראש המועצה וכיוצא באלה. 

במסגרת ההתאמה לנורמות המקובלות כמתואר לעיל, מוצע כי השר יהיה רשאי לקבוע בתקנות, בהתייעצות עם המועצה ובהסכמת שר המשפטים, נסיבות ושיקולים, אשר בשלם יהיה רשאי יושב ראש המועצה להפחית את סכום העיצום הכספי הקבוע בחוק והשיעורים להפחתה, וזאת כדי לאפשר ליושב ראש המועצה להביא בחשבון נסיבות ושיקולים אשר מצדיקים הפחתה של סכום העיצום הכספי.



[1] ס"ח התשע"ב, עמ' 286; ס"ח התשע"ג, 131.