טיוטת הצעה לתיקון חוק
1.
שם החוק והתיקון המוצע
חוק זכויות הסטודנט (תיקון מס' 18 – ארגון סטודנטים ארצי יציג), התשע"ד –
2014.
2.
מטרת התיקון המוצע והצורך
בו
החוק בנוסחו הנוכחי (פרק ד' לחוק), מתייחס לקיומן של אגודות הסטודנטים
במוסדות בלבד. פעילותן של האגודות הינה ברמה המקומית בלבד ומוקדשת לקידום ענייניהם ורווחתם של הסטודנטים הלומדים במוסד המסוים בו פועלת
האגודה. החוק בנוסחו כיום, אינו מכיר ואינו מתייחס לארגון המאחד תחתיו את אותן אגודות
ואשר פועל לטובת ולרווחת הסטודנטים בישראל בפריסה ארצית במטרה לייצג את
כלל הסטודנטים כלפי גופי ממשל ואף כלפי גורמים בינלאומיים. כיום, פועלת התאחדות הסטודנטים הארצית (ע"ר)
המייצגת את מרבית אגודות הסטודנטים למימוש המטרות האמורות. המדינה מתנהלת מולה ומאפשרת לה לפעול בשם הסטודנטים
בישראל לקידום ענייניהם ורווחתם, ואף מסתייעת
בה כדי לגייס את הסטודנטים בישראל למשימות לאומיות וחברתיות חשובות במסגרת פרויקטים
רבים ושונים. מוצע לעגן מעמד יציג לארגון על כאמור שיהיה תאגיד ללא כוונת רווח המהווה את הארגון היציג של הסטודנטים בישראל, שיוכר כך במידה שחברות בו מרבית
אגודות הסטודנטים בישראל המייצגות את מרבית הסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל.
3.
עיקרי החוק המוצע:
א.
תיקון סעיף 1.
ב.
הוספת פרק ד'1 סעיפים
21א.-21ו.
ג.
סעיף תחילה.
ד.
הוראת מעבר.
ה.
תיקון עקיף לחוק המועצה
להשכלה גבוהה תשי"ח – 1958.
עיקר 1 – בסעיף 1 לחוק – הגדרות – אחרי הגדרת "אגודת
סטודנטים" תתווסף הגדרת "ארגון סטודנטים ארצי יציג".
עיקר 2 – אחרי פרק ד': אגודת הסטודנטים במוסד, ייתווסף
פרק ד'1: ארגון הסטודנטים הארצי היציג. פרק זה יסדיר (סעיף 21א.) הגשת הבקשה להכרה
כארגון היציג והתנאי לקבלת ההכרה כאמור; (סעיף 21ב.) ציון שם הארגון היציג; (סעיף
21ג ו-21ד.) יגדיר הרכב מוסדות הארגון היציג והייצוג לאגודות הסטודנטים בארגון היציג;
(סעיף 21ה.) יגדיר את אופיו של הארגון כבלתי תלוי מפלגתית; (סעיף 21ו.) ויקבע את תפקידי
הליבה של הארגון היציג.
עיקר 3 – קביעת סעיף תחילה הקובע כי תחילתו של החוק חודשיים
מיום פרסומו.
עיקר 4- הוראת המעבר
תקבע, כי בקשה ראשונה להכרה כארגון סטודנטים ארצי יציג תוגש בתוך חודשיים מיום
פרסומו של חוק זה.
עיקר 5 – יתוקנו סעיף 4א (א) ו(ב) לחוק המל"ג לעניין
הרכב המועצה –חבר המועצה שהוא יושב-ראש התאחדות הסטודנטים בישראל ונציג נוסף מטעמו–
יתוקן ליושב ראש ארגון הסטודנטים הארצי היציג בישראל ונציג נוסף מטעם הארגון שיתמנה
על ידי המוסד העליון של הארגון.
4.
השפעת התיקון המוצע על
החוק הקיים -
תיקון חוק זכויות הסטודנט בהתאם למפורט לעיל.
5.
השפעת התיקון המוצע על
המועצה להשכלה גבוהה – המנהל הכללי של המועצה
להשכלה גבוהה יכיר בארגון הסטודנטים הארצי היציג.
6.
השפעת התיקון המוצע על
תקציב המדינה - לתיקון המוצע אין השפעה על תקן ותקציב
המשרד.
7.
השפעת התיקון המוצע על
תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המנהלי - לתיקון המוצע אין
השפעה על התקנים במשרדי הממשלה השונים.
|
תיקון סעיף 1 |
1.
|
בחוק זכויות הסטודנט תשס"ז – 2007[1] (להלן - החוק
העיקרי), אחרי ההגדרה ל"אגודת סטודנטים" יבוא: |
|||||
|
|
|
"ארגון
סטודנטים ארצי יציג" |
הארגון שלמעלה ממחצית אגודות הסטודנטים במוסדות המפורטים בסעיפים (1) עד (4) להגדרת
מוסד, הן חברות או בעלות מניות בו, לפי העניין ובלבד שאגודות אלה מייצגות למעלה
ממחצית הסטודנטים הלומדים במוסדות המפורטים בסעיפים (1) עד (4) להגדרת
מוסד, והעומד בהוראות פרק ד'1 (בחוק זה
– ארגון יציג); |
||||
|
ייווסף פרק ד'1 |
2. |
בחוק העיקרי, אחרי
פרק ד': אגודת הסטודנטים במוסד, יבוא פרק ד'1: ארגון הסטודנטים הארצי היציג
סעיפים 21א.-21ו כמפורט להלן. |
|||||
|
ייווסף סעיף 21א. |
2.1 |
"הכרה
כארגון יציג |
21א. |
(1) עמותה או חברה לתועלת הציבור המעוניינת להיות מוכרת כארגון
יציג, (בסעיף זה- "התאגיד המבקש הכרה") תהיה רשאית להגיש בקשה להכרה
כארגון יציג ותעביר למועצה להשכלה גבוהה
נתונים אודות אגודות הסטודנטים החברות בה או בעלות המניות בה לפי העניין, במהלך
חודש ינואר אחת לשנה; לא יוכר אלא ארגון ארצי יציג אחד בזמן
נתון. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(2) הוכח להנחת דעתו של המנהל הכללי של המועצה להשכלה גבוהה כי מעל מחצית אגודות הסטודנטים במוסדות המפורטים
בסעיפים (1) עד (4) להגדרת מוסד, חברות בתאגיד מבקש ההכרה או בעלות מניה בתאגיד
לפי העניין, וכי אגודות אלה מייצגות למעלה ממחצית הסטודנטים הלומדים במוסדות המפורטים
בסעיפים (1) עד (4) להגדרת מוסד, יכיר בו כארגון יציג; ורשאי המנהל הכללי של המועצה להשכלה גבוהה להתייעץ לצורך מתן הכרה
עם רשות התאגידים במשרד המשפטים. |
|
|
ייווסף סעיף 21ב. |
2.2 |
"שם
הארגון היציג |
21ב. |
תאגיד אשר
הוכר לפי סעיף 21א יציין במסגרת שמו הרשמי את היותו ארגון הסטודנטים הארצי
היציג, כל עוד הוא מוכר כארגון יציג." |
|||
|
ייווסף סעיף 21ג. |
2.3 |
"האסיפה
הכללית |
21ג. |
(א)
באסיפה
הכללית של הארגון היציג יהיו נציגים של
כל אגודות הסטודנטים של המוסדות כהגדרתם בסעיף 1 לחוק זה ואשר יהיו החברות או
בעלות מניות בו, לפי העניין. הארגון יקבל לחברות או יקצה מניה, לפי העניין, לכל
אגודת סטודנטים שתבקש להתקבל כחברה או להיות בעלת מניה, לפי העניין, לפי הליך
שנקבע בתקנון הארגון. |
|||
|
|
|
|
|
|
(1) מספר החברים או המניות, או זכויות ההצבעה,
לפי העניין, שיוקצו לכל אחת מן האגודות בארגון היציג ישקף את היחס בין מספר
הסטודנטים הלומדים במוסד בו פועלת אותה האגודה לבין מספר הסטודנטים הלומדים בכלל
המוסדות שאגודות הסטודנטים הפועלות בהם חברות בארגון היציג. |
||
|
|
|
|
|
|
(2) מספר
הסטודנטים לצורך קביעת ההרכב או זכויות
ההצבעה כאמור בס"ק (1) ייקבע בהתאם לנתונים שבידי הארגון היציג ביום ה15 לינואר בכל שנת לימודים. |
||
|
|
|
|
|
(ב)
יו"ר
הארגון היציג ייבחר על ידי האסיפה הכללית, בהתאם להליך שייקבע בתקנון
הארגון." |
|||
|
ייווסף
סעיף 21ד. |
2.5 |
"אי
תלות מפלגתית |
21ד. |
הארגון
היציג יהיה בלתי מפלגתי; מוסדותיו, פעיליו, ונציגיו, לא יקבלו תמיכה מגורמים
מפלגתיים בכל דרך ולא יהיו תלויים בהם." |
|||
|
ייווסף
סעיף 21ה. |
2.6 |
"
מטרות הארגון היציג |
21ה. |
תפקידיו ומטרותיו
של ארגון הסטודנטים ייקבעו בתקנונו, והם יכללו, בין היתר, את אלו: |
|||
|
|
|
|
|
(1)
לייצג את
ציבור הסטודנטים בישראל כלפי מוסדות המדינה, המועצה להשכלה גבוהה, הרשויות
המקומיות וכל אדם וגוף אחר במדינת ישראל וכן מול גורמים בינלאומיים רלבנטיים; |
|||
|
|
|
|
|
(2)
לפעול
לקידום, שילוב והגברת מעורבותם של סטודנטים בישראל בעניינים הנוגעים לאקדמיה,
למדע, לחברה, לתרבות, לכלכלה ולתחום הציבורי בכללותו במדינת ישראל; |
|||
|
|
|
|
|
(3)
לפעול
לפיתוח וקידום תיאום בין הסטודנטים בישראל; |
|||
|
תחילה |
3. |
תחילתו של חוק זה חודשיים מיום פרסומו (בחוק זה – יום התחילה). |
|||||
|
הוראת מעבר |
4. |
(1)
בקשה להכרה ראשונה תוגש בתוך חודשיים מיום פרסומו
של חוק זה. (2) ארגון שהוכר לפי חוק זה, יפעל לשינוי מטרותיו
ותקנונו ככל שנדרש, בתוך שלושה חודשים ממועד ההכרה. |
|||||
|
תיקון עקיף
לחוק המועצה להשכלה גבוהה תשי"ח – 1958. |
5. |
"הרכב המועצה |
4א (1). 4א(2) |
במקום "יושב-ראש
התאחדות הסטודנטים בישראל" – יבוא "יושב ראש ארגון הסטודנטים הארצי
היציג ." במקום "וחבר אחד יהיה יושב ראש ארגון הסטודנטים
ואקדמאים בישראל" – יבוא "
נציג נוסף מטעם ארגון הסטודנטים הארצי היציג שיבחר על ידי המוסד העליון
שלו." יימחק. |
|||
דברי הסבר
סעיף 1 - החוק
בנוסחו כיום, אינו מכיר ואינו מתייחס לארגון המאחד תחתיו את אגודות הסטודנטים הפועלות
במוסדות לפי פרק ד' לחוק, אשר פועל לטובת ולרווחת הסטודנטים בישראל בפריסה ארצית במטרה
לייצג את כלל הסטודנטים כלפי גופי ממשל ואף כלפי גורמים בינלאומיים. זאת, חרף העובדה
שהלכה למעשה, המדינה מתנהלת מול ארגון מעין זה, כיום, התאחדות הסטודנטים בישראל, ומאפשרת
לו לפעול בשם הסטודנטים לקידום ענייניהם ורווחתם, ואף מסתייעת בו כדי לגייס את הסטודנטים
בישראל למשימות לאומיות וחברתיות חשובות במסגרת פרויקטים רבים ושונים. מוצע לעגן מעמד
יציג לארגון על כאמור שיהיה עמותה או חברה
לתועלת הציבור המהווה את הארגון היציג של הסטודנטים בישראל, שיוכר כך במידה וחברות בו מרבית
אגודות הסטודנטים בישראל.
התיקון
נועד להכיר בארגון על של הסטודנטים המייצג סטודנטים רבים ככל הניתן. הסטודנטים חברים
באגודות סטודנטים במוסדות ואלו מאוגדות תחת ארגון על אחד אשר ההצטרפות אליו הינה על
בסיס וולונטרי. מוצע כי לצורך קבלת הכרה כארגון
סטודנטים ארצי יציג יוכח כי התאגיד מאחד תחתיו
את מרבית האגודות במוסדות המוכרים כהגדרתם בסעיפים (1) עד (4) להגדרת מוסד בחוק, בדרך
של חברות בעמותה או בעלות במניה לפי העניין, ובכך יובטח כי אכן אותו ארגון מייצג את
מרבית הסטודנטים בישראל.
סעיף 2 - (סעיף 2.1) על
מנת לאפשר לארגון היציג לבסס ולפתח את פעילותו ולהשיא פירות למהלכים ארוכי טווח מוצע
לאפשר הגשת בקשה להכרה כארגון יציג אחת לשנה. הארגון היציג יוחלף רק ככל שיוכר גוף
אחר כארגון יציג..
(סעיף 2.3-2.4)
מוצע לקבוע כי באסיפה הכללית שהיא המוסד העליון של הארגון היציג יינתן ייצוג לכלל אגודות
הסטודנטים החברות בארגון. הואיל וקיימים הבדלים גדולים בין גודל המוסדות שאגודותיהן
חברות בארגון, ייקבע בחוק מפתח להתאמת ההרכב/ זכויות ההצבעה למספר הסטודנטים הלומדים
במוסד והמיוצגים ע"י האגודה החברה בארגון. שיטה זו תבטיח התנהלות דמוקרטית של
הארגון וייצוג דמוקרטי לכלל הסטודנטים. בכל מקרה, הואיל והארגון מהווה תאגיד הכפוף
לרגולציה ופיקוח של רשות התאגידים, וכן מתנהל בכפוף לתקנון עליו הסכימו חבריו, יקיים
הארגון היציג הוראות חוק זה בד בבד עם הקפדה כי מוסדותיו יפעלו בכפוף לאותם הכללים
והתקנות החלים עליו על פי דין.
סעיף 3 - מוצע לקבוע כי תחילתו של החוק חודשיים מיום פרסומו
על מנת לאפשר להתאחדות הסטודנטים הארצית בישראל להמשיך בפעילותו עד למועד מתן הכרה
כארגון יציג ראשון לפי חוק זה.
סעיף 4 - מוצע לקבוע כי בתוך חודשיים תוגש בקשה להכרה לראשונה בארגון וזאת בכדי לאפשר
לכל תאגיד המבקש לקבל הכרה, וכן למל"ג שהות להיערך ליישום החוק הסטודנטים הארצי
היציג .
סעיף 5 - חוק המל"ג קובע כי על חברי המועצה ימנה גם
יושב ראש התאחדות הסטודנטים בישראל וכן חבר נציג נוסף מטעמו. תיקון מס' 8 לחוק המל"ג
קבע את חברותו של יו"ר התאחדות הסטודנטים בישראל במועצה, במטרה לתת "ביטוי
לנציגו הנבחר והמקובל של ציבור הסטודנטים" (ר' דברי ההסבר לתיקון מס' 8 לחוק המל"ג,
ה"ח תש"ן מס' 1979 עמ'
132). לאור התיקון המוצע, הארגון היציג הינו זה שיחשב כגוף הנבחר והמיצג של ציבור הסטודנטים
ומשכך, יו"ר הארגון היציג הוא זה שמהווה נציגו הנבחר והמקובל של הסטודנטים וכן
יתמנה נציג ארגון נוסף על ידי המוסד העליון של הארגון.