תזכיר חוק
א. שם החוק המוצע
חוק שירות הקבע בצבא-הגנה לישראל (גימלאות) (תיקון מס' 29) (ביטול מודל הקבע החדש), התשע"ד-2014
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
בתחילת שנת 2011, נחקק חוק שירות הקבע בצבא הגנה לישראל (גימלאות)תיקון מס' 24), התשע"א – 2011, שעניינו בהעלאה משמעותית של גיל הפרישה המזערי מן השירות, ותוצאתו שינוי דרמטי במודל שירות הקבע בצה"ל.
התיקון נערך לאחר שמשרד האוצר הניח מספר פעמים על שולחן הממשלה הצעות קיצוניות בנושא, ובעקבות החלטת הממשלה מס. 2035 מיום 15.07.2010, במסגרתה הוטל על משרד האוצר וצה"ל להגיע להסכמות על הפרטים הנוגעים להעלאת גיל הפרישה הממוצע של משרתי הקבע לגיל 50 בהדרגה, ועיגון הנושא בחקיקה.
בעקבות החלטת הממשלה, נערך בחודש אוגוסט 2010 סיכום בין משרדי בין משרד האוצר למשרד הביטחון וצה"ל. במסגרת הסיכום הוסכם בצד העלאת גיל הפרישה, על הענקת תוספות שכר ותמריצים למשרתי הקבע בעקבות העלאת גיל הפרישה והארכת משך השירות הנובעת מכך. זאת, על מנת לאפשר לצה"ל ליישם את שינוי מודל השירות עליו הוסכם, ובתוך שנה, לכל המאוחר.
במסגרת הדיונים בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בהצעת החוק, התחייבו נציגי משרד האוצר, כי לאחר כניסת תיקון החקיקה בדבר העלאת גיל הפרישה לתוקף, יינתן מענה בנושא שכרם של משרתי הקבע נוכח העלאת גיל הפרישה כאמור.
לאור התחייבויות אלו, ניתנה הסכמת צה"ל לשינוי המוצע, והחוק הובא להצבעה במליאת הכנסת, ואושר על-ידה. על מנת ליישם את ההסכמה על המעטפת השכרית, נקבע בחוק, כי שר הביטחון ושר האוצר יגישו לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות דיווח בדבר גיבושו של מענה למשרתי הקבע, בעקבות העלאת גיל הפרישה, אחת לשלושה חודשים ועד לגיבושו של מענה.
גם לאחר חקיקת החוק, שבו והצהירו גורמי האוצר, לרבות בדיונים שהתקיימו בכנסת, כי יפעלו למתן מענה כאמור. למרות זאת, לא גובש כל הסדר בנושא שכר משרתי הקבע, שמטרתו להעניק מענה להעלאת גיל הפרישה. לאחר מאמצים רבים, בחודש פברואר 2013 נחתם הסכם הנותן מענה חלקי בלבד להעלאת גיל הפרישה, אולם הסכם זה טרם נכנס לתוקף, מכיוון שהוא מותנה בקבלת החלטת ממשלה ובתיקון חקיקה, אשר משרד האוצר לא פעל עד ליום זה על מנת לקדמם.
לאור העובדה כי משרד האוצר הפר התחייבויותיו כלפי משרד הביטחון וצה"ל, פגע במשרתי הקבע, ולא נקט בצעדים שבהם התחייב כלפי המחוקק שהיו תנאי לאישור שינוי מודל שירות הקבע - מוצע לבטל את תיקון חוק שירות הקבע (גימלאות) בעניין העלאת גיל הפרישה, ולהחזיר את החוק למצבו טרם התיקון. שהרי, אלמלא התחייבויות אלה, ספק אם התיקון היה נחקק מלכתחילה. בהקשר זה, ראו דברי יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, ח"כ חיים כץ, שנאמרו ביום 16 בינואר 2012, בדיון בוועדה בנושא "דיווח ראש אכ"א, אלוף אורנה ברביבאי, בדבר מצב גיבוש הסדר שכר לחיילים בשירות קבע":
"אנחנו פה מרגישים מרומים. אתם באוצר אמרתם שתוך שלושה-ארבעה חודשים יסתיים כל נושא אופק השירות. אני לא הייתי מעביר את החקיקה, לא הייתי מעלה את גיל הפרישה. פשוט לא הייתי מעלה את גיל הפרישה"
חשוב מכך עריכת שינוי קיצוני במודל שירות הקבע ללא מתן תוספות שכר ותמריצים כנדרש בהתחשב בשינוי ולשם יישומו, פוגעת קשות ביכולתו של צה"ל למלא את תפקידיו ולממש אחריותו. זאת, נוכח הפגיעה הבלתי-הוגנת במשרתים, וביכולת לרתום אותם לשירות ארוך טווח בצה"ל. כבר עתה נתוני אגף כוח אדם בצה"ל מלמדים על ירידה בנכונות של משרתי הקבע האיכותיים להמשיך בשירות. על כן, לא ניתן להשלים עם המצב הנוכחי.
ג. עיקרי החוק המוצע
עניינו של החוק המוצע בביטול חוק שירות הקבע בצבא-הגנה לישראל (גימלאות) (תיקון מס' 24), במלואו, והשבת נוסח חוק שירות הקבע בצבא-הגנה לישראל (גימלאות) [נוסח משולב], התשמ"ה – 1985, בסעיפים שתוקנו במסגרת התיקון האמור, כפי שהיה ערב התיקון.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
כאמור לעיל.
ה. השפעת החוק המוצע על התקן המנהלי ועל תקציב המדינה
העלאת גיל הפרישה מצה"ל כפי שנקבע בתיקון מס' 24 לחוק שירות הקבע גמלאות הביאה לשינוי מודל שירות הקבע, ביגור אוכלוסיית הקבע וכתוצאה מכך להעלאת עלויות השכר והגמלאות בצה"ל.
בנוסף, העלאת גיל הפרישה גורמת לירידה משמעותית ביכולת ההשתכרות של פורשי צה"ל בשל הירידה בהסתברות לפיתוח קריירה שנייה, עובדה שפוגעת בתרומת גמלאי הקבע לתוצר המשק.
יתר על כן, העלאת גיל הפרישה מצה"ל גורמת להאטה בקידומים בשירות הצבאי ומקשה על קשירת כ"א איכותי לשירות ארוך.
ו. להלן נוסח החוק המוצע:
הצעת חוק שירות הקבע בצבא-הגנה לישראל (גימלאות) (תיקון מס' 29) (ביטול מודל הקבע החדש), התשע"ד-2014
|
תיקון סעיף 5 |
1. |
בסעיף 5 לחוק העיקרי - |
|
|
|
|
(א) |
בסעיף קטן (א) – |
|
|
|
|
(1) בפסקה (4), במקום "מחמת אי מילוי תפקידו כנדרש, מחמת תפקוד לקוי, או מחמת התנהגות החורגת מאמות המידה הנדרשות מחייל בשירות קבע בדרגתו או במעמדו, לאחר שהגיע לגיל" יבוא "כשהוא בגיל", ולאחר המילים "בחלק א' בתוספת", יתווסף "או יותר"; |
|
|
|
|
(2) פסקה (5) – בטלה. |
|
|
|
(ב) |
סעיף קטן (ג) – בטל. |
|
תיקון סעיף 13 |
2. |
בסעיף 13, במקום "בחלק א'1 בתוספת השלישית, בהתאם לסוג השירות שאליו הוא משויך לפי התנאים שנקבעו לפי סעיף 10(ג)" יבוא "בהתאם לחודש לידתו בחלק א' בתוספת השלישית"; |
|
|
תיקון סעיף 15 |
3. |
בסעיף 15, במקום "פסקאות (2) עד (5)" יבוא "פסקאות (2), (3) או (4); |
|
|
תיקון סעיף 54 |
4. |
בסעיף 54(ב), במקום "הקבוע לגביו בחלק ד' בתוספת השלישית, בהתאם לסוג השירות שאליו הוא משויך לפי התנאים שנקבעו לפי סעיף 10(ג)" יבוא "חמישים, והרמטכ"ל, לא הסכים בכתב לפרישתו" ובמקום "יגיע לגיל חמישים" יבוא "יגיע לגיל האמור"; |
|
|
תיקון התוספת השלישית |
5. |
בתוספת השלישית - |
|
|
|
|
(א) |
בכותרת, במקום "(סעיפים 10(א)(4) ו-(5) ו-(ג), 12(2), 13, 23א(ג), 33, 34(ה)(1), 54(ב))" יבוא "(סעיפים 10(א)(4), 12(2), 13, 23א(ג), 33, 34(ה)(1)"; |
|
|
|
(ב) |
בחלק ב', בכותרת, במקום "(סעיף 10(א)(4))" יבוא (סעיף 10(א)(4), 13); |
|
|
|
(ג) |
חלק א'1 – בטל; |
|
|
|
(ד) |
חלק ד' – בטל. |
|
מימון |
6. |
הוצאות שייגרמו כתוצאה מחוק זה ישולמו מאוצר המדינה במסגרת תקציב משרד האוצר. |
|