חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (תיקון מס'), התשע"ד-2014.
ב. עיקרי החוק המוצע והצורך בו
בהתאם להחלטת ממשלה מס' 1490 (חכ/23), מיום 21 במרס 2014, ממשלת ישראל נמצאת בימים אלה בשלבים אחרונים לקראת חתימה על הסכם בין ממשלת ישראל לממשלת ארצות הברית של אמריקה בדבר שיפור ציות מס בינלאומי ויישום פטקא.
Agreement between the Government of the United States of America and the Government of Israel to Improve International Tax Compliance and Implement FATCA.
(להלן – הסכם פטקא).
לפי נספחI להסכם פטקא יחוייב כל מוסד פיננסי בישראל לברר את זהותו של בעל זכות בחשבון המופקד בידיו, כדי לברר האם הוא אדם אמריקאי כהגדרתו בהסכם פטקא (אדם אמריקאי כולל בין השאר, תושב ארצות הברית או אזרח ארצות הברית וחברה או שותפות שהתאגדו בארצות הברית). לגבי בעל זכות בחשבון שהוא אדם אמריקאי ידרש המוסד הפיננסי, (לאחר שהודיע על כך לאותו אדם ואף נתן לו אפשרות לטעון כי אינו אדם אמריקאי), לדווח על קיום החשבון לרשות המיסים בישראל, כדי שזו תעביר את המידע לשלטונות המס בארצות הברית (IRS), הכל כקבוע בהסכם פטקא.
לגבי מי שיפתח חשבון חדש במוסד פיננסי תחול חובת הבדיקה האמורה לפי הסכם פטקא כבר לגבי פתיחת חשבון ביום ג' באב התשע"ד (1 ביולי 2014).
|
לענין זה "מוסד פיננסי" – כמוסד למשמורת, מוסד לפיקדונות, יישות העוסקת בהשקעות, חברת ביטוח מסויימת, הכל כפי שמוצע להגדירם בתזכיר חוק זה וכן מי שיקבע על ידי שר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת כמוסד פיננסי. |
השר יקבע בתקנות את אופן העברת המידע לרשות המסים.
כמו כן לאחרונה אישרה הוועדה לענינים פיסקלים (CFA) של ארגון ה-OECD
Organization for economic Cooperation and Development)(להלן – ארגון ה-OECD) את נוסח הצהרת השרים של המדינות החברות בארגון לגבי קיום חילופי מידע אוטומטיים.
Declaration on Automatic Exchange of Information for OECD Ministerial Meeting (להלן - הצהרת השרים), לפיה המדינות החברות בארגון ה- OECD יקבלו על עצמן ליישם באופן אחיד חילופי מידע אוטומטיים לצורך יישום אמנה מולטילטרלית לחילופי מידע.
Multilateral Convention on Mutual Administrative Assistance in Tax Matters (להלן – האמנה המולטילטרלית לחילופי מידע). כל המדינות החברות בארגון ה- ,OECDלמעט ישראל, כבר חתמו על האמנה האמורה. ישראל עתידה לחתום על האמנה בקרוב, לאחר השלמת הליכי החקיקה שיאפשרו את כניסתה לתוקף בישראל.
לפי הצהרת השרים, על המדינות לפעול במהירות כדי ליישם את חילופי המידע האוטומטיים, בהתאם לסטנדרט לחילופי מידע שיקבע ארגון ה-OECD. לפיכך, יש לחייב את המוסדות הפיננסים לברר את הפרטים של בעלי הזכויות בחשבונות המופקדים אצלם, ולגבי אמריקאים את היותם אדם אמריקאי לפי הסכם פטקא. לכן מוצע לאפשר לשר האוצר לקבוע בתקנות חובת זיהוי פרטים של בעל זכות בחשבון במוסד פיננסי. בתקנות יקבע גם אופן העברת המידע מהמוסדות הפיננסיים לרשות המסים.
זהות בעלי החשבונות נבדקת כבר היום, לצורך חוק איסור הלבנת הון, התש"ס-2000, אך לפי החוק האמור אין סמכות להשתמש במידע שנתקבל אלא לצרכי יישום החוק האמור. לפיכך מוצע להסמיך את שר האוצר להתקין תקנות שיאפשרו את זיהוי הבעלים של החשבונות המופקדים במוסדות פיננסים, בנוסף לזיהוי שנעשה לפי חוק איסור הלבנת הון, כדי שישראל תוכל לעמוד בהתחייבויותיה לפי הסכמים בינלאומיים שהיא עתידה לחתום עליהם.
ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
יווסף סעיף 135ב לפקודת מס הכנסה.
ד. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה
בטווח הארוך צפוי גידול בהכנסות המדינה, שקשה לאמוד אותו, בשל קבלת מידע על הכנסות של תושבי ישראל מחו"ל.
תידרש תוספת תקציב של מיליונים בודדים לצורך היערכות, הן מבחינת כח אדם והן מבחינת אמצעים טכנולוגיים, לצורך קיום הסכם פטקא ולאחר מכן לקיום חילופי מידע אוטומטיים לפי האמנה המולטילטרלית.
ה. השפעת החוק המוצע על התקן המינהלי
תידרש תוספת של מספר עובדים ברשות המסים שיהיו אחראיים על קבלת המידע, עיבודו וקיום ההליכים לחילופי מידע אוטומטיים.
בפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 [1], אחרי סעיף 135א יבוא:
|
|
|
|
|
|
דרישת מידע ממוסד פיננסי |
135ב. |
שר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, יקבע בתקנות הוראות לזיהוי פרטים של בעל זכות בחשבון במוסד פיננסי ואופן העברתם למנהל.
לענין זה "מוסד פיננסי"- מוסד למשמורת, מוסד לפיקדונות, יישות העוסקת בהשקעות, חברת ביטוח מסויימת ומי שיקבע על ידי שר האוצר, באישור וועדת הכספים של הכנסת כמוסד פיננסי.
"בעל זכות בחשבון במוסד פיננסי" - לרבות נהנה כהגדרתו בחוק איסור הלבנת הון, התש"ס- 2000 2) |
|
|
|
|
"מוסד למשמורת" – אדם המחזיק כחלק מהותי מעסקיו נכסים פיננסים בשביל אחר, ויראו אדם כמחזיק כחלק מהותי מעסקיו נכסים פיננסים בשביל אחר אם הכנסתו מהחזקת נכסים פיננסים כאמור היא 20% או יותר מכלל הכנסתו במהלך התקופה הקצרה מבין אלה: |
|
|
|
|
(1) שלוש שנות המס הקודמות לשנת המס שבה נבדק האם הוא נותן שירותי משמורת; |
|
|
|
|
(2) אם הוא חבר בני אדם – התקופה שמיום התאגדותו. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"ישות העוסקת בהשקעות" – אדם המנהל כעסק אחת או יותר מהפעולות הבאות, למען אחר: |
|
|
|
|
(1) מסחר בשוק ההון, מסחר במכשירים בשוק ההון ובהם המחאות, שטרות, תעודות פיקדון, נגזרים, ניירות ערך סחירים, שערי חליפין, המרה, מכשירים הצמודים למדד או חוזים עתידיים לגבי סחורות; |
|
|
|
|
(2) ניהול תיקים ליחיד או לקבוצה; |
|
|
|
|
(3) כל השקעה או ניהול של כסף בדרך אחרת עבור אחר. |
|
|
|
|
"חברת ביטוח מסויימת" – אדם המתחייב לבצע תשלומים ביחס לחוזה ביטוח וכן חבר בני אדם שהוא בעל שליטה המחזיק באדם כאמור; לענין זה " שליטה" – כהגדרתה בסעיף 85א.
|