| 1. | הקמת רשותנאות מרפא |
| 2. | הרכב הרשות |
| 3. | תפקידי הרשות |
| 4. | קביעת מחירים |
| 5. | הרשות - תאגיד |
| 6. | הרשות - גוף מבוקר |
| 7. | סדרי עבודה |
| 8. | מינוי ועדות |
| 9. | יושב ראש הרשות וסגנו |
| 10. | מנהל הרשות |
| 11. | סייג לאצילת סמכויות |
| 12. | עובדי הרשות |
| 13. | תקציב הרשות |
| 14. | דו"חות |
| 15. | הכהונה ברשות |
| 16. | שמירת תוקף |
| פרק ב': שטח נאות מרפא | |
| 17. | הכרזה על נאות מרפא |
| 18. | הודעה לבעל המקרקעין ורישום הערה בפנקסי מקרקעין |
| 19. | ביטול הכרזה |
| 20. | סוגי נאות מרפא |
| 21. | סייג להקמת מפעלים ועשיית פעולות בשטח נאות מרפא |
| 22. | סייג לעשיית פעולות בשטח רצועת מגן |
| 23. | התחזות כנאות מרפא |
| 24. | אגרות |
| 25. | זכויות בשטח נאות מרפא |
| 26. | רכישת מקרקעין |
| 27. | הגבלות על שימוש במקרקעין |
| 28. | פיצויים בעד מקרקעין שנפגעו |
| 29. | הסדרת השימוש במקורות מים |
| 30. | סמכות כניסה וביקורת |
| פרק ג': הוראות שונות | |
| 31. | אחריות בנזיקין |
| 32. | מסים |
| 33. | סמכויות עזר |
| 34. | שמירת הוראות |
| 35. | סמכות בית המשפט אחרי הגשת כתב אישום |
| 36. | עונשין |
| 37. | אמצעים נוספים |
| 38. | אי קיום צו בית המשפט |
| 39. | שמירת סמכויות |
| 40. | ביצוע |
| 41. | הוראות מעבר |
חוק רשות נאות מרפא, התשל"ג-1973 1 |
| 1. מוקמת בזה רשות נאות מרפא (להלן - הרשות). |
| 2. (תיקונים:התשס"ו, התשס"ט) (א) הרשות תהיה של 17 חברים; ימנו אותם שר התיירות ושר הבריאות (להלן - השרים), באישור הממשלה, והם - (1) ששה חברים, שיתמנו לפי הצעות שר התיירות, שר הבריאות ומנהל רשות מקרקעי ישראל, שניים שניים לפי כל אחד; (2) שלושה חברים, שיתמנו לפי הצעת שר הפנים, שאחד מהם יהיה נציג מרכז השלטון המקומי בישראל ואחד מהם יהיה נציג ארגון המועצות האזוריות; (3) שני חברים, שיתמנו לפי הצעות שר האוצר והחברה הממשלתית לתיירות, אחד לפי כל אחד; (4) ששה חברים שהם, לדעת השרים, נציגים של מוסדות רפואיים או מדעיים, או אישים בעלי מעמד ברפואה או במדע או בעלי ידע ונסיון בניהול מקומות מרפא. (ב) בכל דיון של הרשות בענין נאות מרפא שבתחום רשות מקומית פלונית זכאי להשתתף בזכות דעה מייעצת ראש אותה רשות מקומית או נציגו בענינים הנוגעים לתחום שיפוטה, והוא יוזמן לדיון האמור; בסעיף קטן זה, (ג) אלה יוזמנו כמשקיפים לדיוני הרשות בענין נאות מרפא: (1) מנהל הרשות הממשלתית למים ולביוב, שמונה לפי סעיף 124יט לחוק המים, התשי"ט-1959 (בחוק זה - מנהל הרשות הממשלתית), או מי שהוא מינה; (2) נציג רשות שמורת הטבע. |
| 3. תפקידי הרשות הם - (1) להמליץ לפני השרים שיכריזו, בדרך האמורה בפרק ב', כי שטח פלוני שלדעת הרשות יש בו או בחלק ממנו תכונות העשויות להביא אליו מבקשי מרפא והחלמה, הוא שטח נאות מרפא, ורצועת קרקע בסמוך לשטח האמור היא רצועת מגן לענין סעיף 22; (2) להמליץ לפני השרים שיקבעו, בדרך האמורה בפרק ב', סוגו של שטח נאות מרפא לפי סוגי המרפא שהוא מיועד להם; (3) להחליט על סיווגם של שטחים ומפעלים שבשטח נאות מרפא כאמור המשמשים לתיירות מרפא או העשויים לשמש למטרה זו ושל המיתקנים הדרושים לכך (להלן - נאות מרפא), הכל לפי סגולותיהם של אלה; (4) לעודד ולערוך מחקרים ולרכז ידע על נאות מרפא ועל מקומות אחרים המשמשים או העשויים לשמש נאות מרפא, ועל שיטות הטיפול המומלצות בהם ועל יעילותן; (5) להחליט על סיווגם של שירותים הניתנים בשטח נאות מרפא והמשמשים או העשויים לשמש תיירות מרפא; (6) לקדם את רמתם של נאות מרפא קיימים; לעודד ולתכנן פיתוחם של מקומות המשמשים או העשויים לשמש נאות מרפא ומיתקנים לטיפול ומקומות לאכסון ולאירוח בהם; ליזום ולעודד גילויים של מעיינות מרפא; (7) לעודד תיירות אל נאות מרפא, לרבות תכנון ותיאום דרכי פרסומם; (8) לספק שירותי מחקר ופרסום על נאות מרפא; (9) להתקין, באישור השרים, תקנות לענין נאות מרפא בדבר - (א) מתן השירותים והטיפול, לרבות מיתקנים ומבנים; (ב) פיקוח כימי, בקטריולוגי, ביולוגי, תברואי וגיהותי; (ג) הכשירות וההכשרה של המפעילים והצוות; (ד) אופן ניצולם ושימורם של מעיינות מרפא ומשאבים טבעיים אחרים; (ה) קביעת כללי התנהגות במקום; (10) לעודד, לתכנן ולקדם את הניצול, השיווק והייצוא של מים מינרליים וחמרים אחרים בעלי תכונות מרפא, ולפקח על ניצול, שיווק וייצוא כאמור; (11) לייעץ למוסדות התכנון שלפי חוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965 (להלן - חוק התכנון), ולרשויות המקומיות בדבר ייעוד שטחים לנאות מרפא; (12) לייעץ לשרים בכל הנוגע לחוק זה. |
| 4. השרים רשאים, לפי הצעת הרשות, לקבוע בתקנות מחירים ומרכיביהם לשירותים הניתנים בנאות מרפא. |
| 5. הרשות היא תאגיד כשר לכל חובה, זכות ופעולה משפטית. |
| 6. הרשות תהיה גוף מבוקר כמשמעותו בסעיף 9(2) לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב]. |
| 8. הרשות רשאית למנות ועדות מבין חבריה, לרבות ועד מנהל שיהיו בו יושב ראש הרשות וסגנו, לקבוע תפקידיהן ולאצול להן מסמכויותיה. |
| 9. (א) השרים ימנו יושב ראש הרשות מבין חברי הרשות ובהתייעצות עמה, ורשאים הם למנות לו מתוכם סגן אחד. (ב) הרשות רשאית לקבוע את תפקידי יושב ראש הרשות, ולאצול לו מסמכויותיה. |
| 12. מינוי עובדי הרשות, התקן, השכר, הגימלאות, דיני המשמעת, השיפוט המשמעתי ותנאי העבודה, יהיו כשל עובדי המדינה. |
| 16. |
| 17. 2 (א) השרים רשאים, על פי המלצת הרשות ובהסכמת שר הפנים, להכריז בהודעה ברשומות כי - (1) שטח פלוני, שגבולותיו צויינו בהודעה, הוא שטח נאות מרפא; (2) רצועת קרקע בסמוך לשטח נאות מרפא, שגבולותיה צויינו בהודעה, היא רצועת מגן לענין סעיף 22. (ב) לא יתן שר הפנים את הסכמתו כאמור אלא לגבי שטח שיועד לכך בתכנית כהגדרתה בחוק התכנון (להלן - תכנית). (ג) שטח שהוא שמורת טבע או מיועד להיכלל בשמורת טבע כאמור בסעיפים 6 ו-27 לחוק הגנים הלאומיים ושמורות טבע, התשכ"ג-1963, לא יוכרז עליו שהוא שטח נאות מרפא או רצועת מגן אלא לאחר התייעצות עם שר החקלאות. |
| 18. (א) הופקדה תכנית שבה יועד שטח לנאות מרפא או לרצועת מגן, תפרסם הרשות, בנוסף להודעות הניתנות על פי סימן ו' לפרק ג' לחוק התכנון, הודעה על פרטי התכנית בשני עתוני בוקר בשפה העברית ובעתון ערב אחד ועל לוחות המודעות של הרשות המקומית שבתחומה נמצא שטח כאמור, ותמסור הודעה בדואר רשום למי שרשום בפנקסי המקרקעין כבעל המקרקעין או כבעל טובת-הנאה בהם, לפי מענם הידוע לאחרונה. (ב) הוראות סעיף קטן (א) יחולו, בשינויים המחוייבים, גם לגבי הכרזה שניתנה לפי סעיף 17(א). (ג) ניתנה הכרזה לפי סעיף 17(א), תעביר הרשות תשריט של שטח נאות מרפא ורצועת מגן שהוכרז עליהם כאמור, בצירוף פרטי ההודעה שפורסמה ברשומות, לועדה מחוזית ולועדה מקומית כמשמעותן בחוק התכנון, הנוגעות בדבר, וכן לממונה על המרשם כמשמעותו בחוק המקרקעין, התשכ"ט-1968; הממונה על המרשם יורה תוך 15 ימים מיום קבלת התשריט על רישום הערה לגבי מקרקעין שבשטח נאות מרפא ורצועת מגן הרשומים בפנקסי מקרקעין. (ד) הוראות סעיף זה יחולו, בתיאומים ובשינויים המחוייבים, גם על ביטול הכרזה לפי סעיף 19. |
| 19. 3 השרים רשאים, על פי המלצת הרשות ובהסכמת שר הפנים, לבטל, בהודעה ברשומות, הכרזה כאמור בסעיף 17(א). |
| 20. השרים רשאים, על פי המלצת הרשות, לקבוע בהודעה ברשומות סוגו של שטח נאות מרפא לפי סוגי המרפא שהוא מיועד להם. |
| 22. בתחום רצועת מגן לא יעשה אדם פעולה שהרשות קבעה בתקנות באישור השרים שהיא מהווה מפגע לענין רצועת מגן. |
| 23. לא יתאר אדם ולא יציין במלים נאת מרפא או מקום מרפא או בניב כיוצא באלה, לצרכי עסק או פרסומת, מקום, מפעל, מיתקן או שירות, אלא אם יש לגביהם הרשאה. |
| 24. שר התיירות רשאי לקבוע בתקנות, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אגרות בעד מתן הרשאה וחידושה, דרך כלל או לפי סוגי נאות מרפא. |
| 26. (א) לפי בקשת הרשות שניתן לה אישור השרים ירכוש שר האוצר לטובת המדינה מקרקעין הנמצאים בשטח נאות מרפא, ובלבד שלרכישה האמורה יש הרשאה וכיסוי בתקציב המדינה או בתקציב הרשות. (ב) בקשת הרשות כאמור בסעיף קטן (א) תשמש ראיה כי המקרקעין דרושים לצורך ציבורי כמשמעותו בפקודת הקרקעות (רכישה לצרכי ציבור), 1943 (להלן - פקודת הרכישה), ושר האוצר יהיה רשאי להשתמש לגביהם בסמכויותיו לפי סעיף 3 לפקודת הרכישהפקודת הרכישה, בהתאם לבקשת הרשות. (ג) על מקרקעין כאמור יחול האמור בסעיף 25. (ד) לענין הערכת הפיצויים לפי סעיף 12 לפקודת הרכישה, במקום "בזמן ששר האוצר פרסם ברשומות את ההודעה על כוונתו לרכוש" יש לקרוא - (1) (2) |
| 27. (א) אושרה תכנית לפי חוק התכנון, לא יינתן במשך חמש שנים מיום אישורה היתר לבניה או לשימוש בקרקע שיועד בתכנית לשטח נאות מרפא או לרצועת מגן ולא יתחיל אדם בתקופה האמורה בבניה מכוח היתר כאמור שניתן לפני אישור התכנית, אלא אם נתנה תחילה הרשות הסכמתה לכך בכתב. (ב) על מתן הסכמת הרשות לפי סעיף זה, סירוב לתיתה או דחייתה, יחולו התנאים והנוהל שייקבעו בתקנות, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, דרך כלל או לגבי מקום פלוני. (ג) לא הותקנו תקנות תוך ששה חדשים מיום אישור התכנית, לא יחולו הוראות סעיף קטן (א) בתקופה שלאחר ששה חדשים כאמור ועד יום תחילתן של תקנות שיותקנו לפי סעיף קטן (ב). (ד) יראו תנאים כאמור בסעיף קטן (ב) כחלק מן התנאים לפי סעיף 78 לחוק התכנון לענין תחום תכנית או שינוי הנוגעים לייעודו של שטח או רצועת קרקע כאמור בסעיף קטן (א). (ה) הוגבלו זכויותיו של אדם בקרקע מכוח סעיף זה, יחולו הוראות סעיף 79 לחוק התכנון. (ו) האמור בסעיף זה אינו גורע מהוראות כל דין לענין בניה או שימוש בקרקע. (ז) הוראות סעיף 158 לחוק התכנון יחולו גם לגבי קרקע או בנין שבתחום שטח נאות מרפא או רצועת מגן כאמור בסעיף קטן (א), בתיאומים ובשינויים המחוייבים. |
| 28. (א) נפגעו מקרקעין, שלא בדרך הפקעה, על ידי יעודו של שטח או רצועת קרקע כאמור בסעיף 17(ב), על פי עצת הרשות כאמור בסעיף 3(11) או על ידי הכרזה לפי סעיף 17(א), מי שביום תחילתה של התכנית או ביום פרסום ההודעה על ההכרזה היה בעל המקרקעין או בעל זכות בהם, זכאי לפיצויים מאת הרשות. (ב) על תביעת פיצויים לפי סעיף קטן (א) יחולו הוראות פרק ט' לחוק התכנון, למעט סעיף 198; ולענין זה, כל מקום בפרק שנאמר בו "ועדה מקומית" יראו כאילו נאמר בו "הרשות" וכל מקום שנאמר בו "שר הפנים" יראו כאילו נאמר בו "השרים". |
| 29. (תיקון התשס"ו) |
| 31. לענין אחריות בנזיקין דין הרשות כדין המדינה. |
| 32. דין רכושה של הרשות לענין ארנונות, מסים ותשלומי חובה אחרים -כדין נכסי המדינה. |
| 33. הרשות מוסמכת לבצע כל פעולה משלימה וכל פעולת לוואי הדרושות במידה סבירה לביצוע תפקידיה ולשימוש בסמכויותיה לפי חוק זה. |
| 34. (א) שום דבר בחוק זה לא יתפרש כאילו הוא בא לפגוע בפקודת העתיקות. (ב) הפעלת הוראות חוק זה לגבי המקומות הקדושים תהיה בתיאום עם שר הדתות4 . (ג) חוק זה אינו בא לגרוע מזכויות זכיון שהוקנו בחוק, אולם השרים רשאים לקבוע הוראות בדבר תיאום פעולותיהן של הרשות ושל בעל זכיון כאמור בשטח נאות מרפא. |
| 39. שום דבר בחוק זה לא יתפרש כאילו בא לגרוע מסמכותו של בית המשפט לפי פקודת בזיון בית המשפט; אך לא ישא אדם באחריות גם לפי חוק זה וגם לפי פקודת בזיון בית המשפט. |
| 40. השרים ממונים על ביצוע חוק זה והם רשאים, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, להתקין תקנות בכל ענין הנוגע לביצועו. |