תזכיר חוק-תיקון מס 113 לפקודת התעבורה-הסמכת רשויות מקומיות-להפצה- 6.4.14.doc תזכיר חוק לתיקון פקודת התעבורה[נוסח חדש] (תיקון מס' 113), התשע"ד-2014

תזכיר חוק לתיקון פקודת התעבורה[נוסח חדש] (תיקון מס' 113), התשע"ד – 2014

א. שם החוק המוצע

חוק לתיקון פקודת התעבורה [נוסח חדש] (תיקון מס' 113 ), התשע"ד – 2014.

ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו

סימנים א' ו-ב' לפרק השני לפקודת התעבורה [נוסח חדש] (להלן: "הפקודה"), מסדירים את סמכויות שר התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן: "השר") בכל הקשור לרישוי רכב ורישוי נהיגה, באופן כללי ביותר, ואינם מסדירים בצורה מפורטת את סוגיית הקמת משרדי רישוי לשירות הציבור.

עם השנים, מטעמים תקציביים וארגוניים בעיקרם, התבססה פרקטיקה לפיה משרד התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן: "המשרד") נענה לבקשות של רשויות מקומיות שונות, ומסייע להן לפתוח בתחומן ובמימונן החלקי, סניפים של משרדי רישוי, המספקים לציבור הרחב שירותים בכל הקשור לרישיונות נהיגה ורישיונות רכב. נכון למועד זה, מבין 32 סניפים של משרדי רישוי בארץ, כ- 14 סניפים פועלים במתכונת זו. בחלק מסניפים אלו השתתפה הרשות המקומית רק בעלויות אחזקת המשרד, ובחלקם האחר, אף בהצבת עובדי הרשות המקומית שסיפקו את השירותים, לאחר הכשרה בסיסית בנהלי רשות הרישוי שהועברה להם ע"י נציגי המשרד.

לאחרונה, בעקבות עתירה שהוגשה לבג"צ כנגד החלטת המשרד לסגור את סניף הרישוי שנפתח בעיר נצרת עלית במתכונת מימון משותף כאמור, עקב אי העברת חלקה של העירייה במימון עלויות אחזקת הסניף, קבע המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי) את עמדתו, לפיה ביצוע פעולות רישוי, איננו בגדר סמכויותיה של רשות מקומית, הקבועות בפקודת העיריות [נוסח חדש]. יחד עם זאת, ככל שפעילות זו תוסדר בחקיקה, אשר תהווה מקור הסמכה לרשויות המקומיות לפעול בתחומי הרישוי, הרי שתוסר המניעה לפעילותן בתחום זה.

האפשרות לספק שירותי רישוי לציבור בשיתוף ובאמצעות משרדי הרשויות המקומיות, מהווה התפתחות נוספת בשילוב מתן השירותים לאזרח ע"י השלטון המרכזי, באמצעות הרשויות המקומיות. מדובר במהלך נוסף במסגרת יישום המדיניות להנגשת השירותים הממשלתיים לציבור. במהלך האמור יתרונות משמעותיים, של שיפור השירות לאזרח; אספקת מגוון שירותים ממשלתיים במקום אחד; והכל תוך חיסכון בעלויות המצרפיות וניצול תשתיות פיזיות ואנושיות קיימות.

יצוין, כי העיקרון שבבסיס הצעת חוק זו, איננו חדש, וכבר מיושם בפועל שנים ארוכות, מכוחו של סעיף 38 לחוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה-1965, אשר הסמיך את שר הפנים, להסמיך רשות מקומית בצו, לבצע תפקיד לפי החוק. מכוחו של סעיף זה, פועלות לשכות מרשם אוכלוסין במשרדי רשויות מקומיות מזה שנים.   

הצעת חוק זו נועדה לתקן את הפקודה באופן שיאפשר לשר להסמיך רשות מקומית לבצע תפקידי רישוי, וזאת במגמה לשפר את השירות לציבור, תוך ניצול תשתיות קיימות של רשויות מקומיות.

ג. עיקרי החוק המוצע

 

סעיף 1: הוספת סעיף 85 לפקודה 

כאמור, הפקודה בנוסחה הנוכחי אינה כוללת התייחסות להסדרת מתן שירותי רישוי לציבור הרחב.

 

לאור האמור מוצע להוסיף סעיף 85 לפקודה, שעיקרו קביעת סמכות השר להסמיך רשות מקומית בצו, לספק שירותים לפי הפרק השני, סימנים א' ו-ב' לפקודה.

 

סעיף 2: מועד תחילתו של החוק

מוצע לקבוע כי מועד תחילת התיקון המוצע יהיה 30 יום מיום פרסומו.

 

ד.  השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

 

פקודת התעבורה תתוקן בהוספת סעיף 85 לפקודה.

 

ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המנהלי

 

עיקר השפעת הצעת החוק היא יצירת העוגן החוקי למתן שירותי רישוי לציבור הרחב באמצעות רשויות מקומיות ועל בסיס תשתיות השירות הקיימות שלהן. משכך, לא צפויה השפעה משמעותית על תקציב המדינה, על התקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המנהלי.

 

ו. להלן נוסח החוק המוצע:

 

תזכיר חוק מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים:

 

תזכיר חוק לתיקון פקודת התעבורה [נוסח חדש] (תיקון מס' 113) , התשע"ד - 2014

 

הוספת סעיף 85

1.   

בפקודת התעבורה [נוסח חדש][1], אחרי סעיף 84, יבוא:

"שר התחבורה רשאי, בצו, להסמיך רשות מקומית לבצע תפקידים לפי פרק שני, סימן א' וסימן ב' לפקודה זו, כולם או חלקם (להלן – תפקידי רישוי). בהחלטתו ישקול השר, בין השאר, את השפעת הסמכת הרשות המקומית לביצוע תפקידי הרישוי האמורים על רמת השירות לציבור המתגורר בתחומי הרשות המקומית וסביבתה (להלן – קהל היעד), וזאת, בהתחשב, בין היתר, במספר התושבים בקהל היעד והמרחק בינו לבין סניף הרישוי הקרוב והשירותים הניתנים בו, ובמאפיינים רלוונטיים אחרים לצריכת שירותי רישוי בקהל היעד.

תחילה

2.   

תחילתו של חוק זה הוא 30 ימים מיום פרסומו.

 

 



[1] דיני מדינת ישראל [נוסח חדש] מס' 7 מיום 1.8.1961 עמ' 173.