תזכיר תיקון חוק פיקוח -סופי.doc תזכיר חוק פיקוח על בתי-ספר (תיקון מס' _), התשע"ד-2014

 

 

תזכיר חוק

1. שם החוק המוצע:

חוק פיקוח על בתי-ספר (תיקון מס' ...), התשע"ד-2014

2. מטרת החוק המוצע והצורך בו:

מוצע לתקן את חוק פיקוח על בתי-ספר, תשכ"ט-1969 (להלן – חוק הפיקוח), ולחדד את הוראותיו כך שהוראותיו יתאמו לצורך בתכנון מערכת החינוך בהתחשב בפתיחתם של מוסדות חינוך פרטיים, וכן לאפשר פיקוח וניהול אפקטיבי של מערך מתן הרישיונות למוסדות חינוך שאינם רשמיים.

3. עיקרי החוק המוצע:

עיקר 1 – פיקוח וניהול אפקטיבי של מערך הרישוי (סעיפים 5, 14, 15). הפעלת מערך בחינת בקשות לקבלת רישיונות הינה מורכבת, עתירת עבודה, ומחייבת גמישות בקבלת החלטות. על כן מוצע לאפשר מתן התראה בלוחות זמנים קצרים יותר או מיידיים ככל שקיים חשש לשלומם של התלמידים, במקרה של אי קיום תנאי שבו הותנה רישיון או הימצאות ליקוי המסכן את שלומם. כמו כן, לאור המשאבים העצומים המושקעים בטיפול בבקשות לקבלת רישיון וכן בעררים המוגשים על החלטות מנכ"ל משרד החינוך, מוצע להסמיך את שר החינוך לקבוע אגרות להגשת בקשות לרישיון או עררים.

עיקר 2 – הכללת שיקולי תכנון מערכת החינוך והשפעת פתיחתו של מוסד חינוך פרטי על מערכת החינוך ובכלל זה מערכת החינוך הרשמית בשיקולים בבחינת בקשה למתן רישיון (סעיפים 5, 9א). פתיחת בית ספר בבעלות פרטית, משפיעה על סביבתו החינוכית, ואף על תלמידים שאינם לומדים בו. יש להביא בחשבון בהחלטה בעניין רישיון השפעות אלו, וכן לאפשר היוועצות ברשויות מקומיות אשר עשויות להיות מושפעות מפתיחתו האפשרית של בית הספר או מהמשך פעילותו.

4. השפעת החוק המוצע על התקינה:

לא רלבנטי.

5. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה:

לא רלבנטי.

6. השפעת החוק על הדין הקיים:

עיקר התיקונים יביא לכך שבמסגרת השיקולים להחלטה בבקשה לקבלת רישיון להפעלת מוסדות חינוך לפי חוק הפיקוח, יהיה רשאי מנכ"ל משרד החינוך לשקול שיקולים תכנוניים – חינוכיים ואת השפעת הקמת המוסד הפרטי על מערכת החינוך ובכלל זה על מערכת החינוך הממלכתית. שקילת שיקולים אלו עשויים להביא לדחיית בקשה לקבלת רישיון, ככל שיימצא כי מוסד המבקש רישיון יביא לפגיעה במערכת החינוך הממלכתית. במצב החקיקתי כיום, לא ניתן לשקול שיקולים אלו כנימוק להחלטה בבקשה לקבלת רישיון.

כמו כן, ככל שיתגלה ליקוי שעשוי להביא לשלילת רישיון, ניתן יהיה להתריע על כך בלוחות זמנים קצרים יותר משלושה חודשים במצב החקיקתי כיום, ואף לשלול רישיון מיידית ככל שקיימת סכנה לשלומם של תלמידים.

7. להלן נוסח החוק המוצע:

 

 

 

הוספת סעיף 4(ג) הסמכת שר החינוך לקבוע אגרת בקשה לרישיון

1.   

בחוק הפיקוח יתווסף סעיף 4(ג) כדלקמן:

"שר החינוך רשאי לקבוע אגרה שתשולם לאוצר המדינה, להגשת בקשה לרישיון."

תיקון  סעיף  5

2.   

סעיף 5 יתוקן ויהיה כדלקמן:

 

"5(א)  המנהל הכללי יעביר העתקים של הבקשה ושל מצורפותיה לחוות דעתה של רשות החינוך המקומית כמשמעותה בחוק לימוד חובה, תש"ט-1949, ושל הועדה המקומית לתכנון ולבניה, כמשמעותה בחוק התכנון והבניה, תשכ"ה-1965, שבתחומן נמצא בית הספר שהבקשה מתייחסת אליו, וכן רשאי יהיה להעביר העתק הבקשה ומצורפותיה לחוות דעתן של רשויות חינוך מקומיות נוספות העשויות לגעת לעניין."

 

"5(ב)   רשות החינוך המקומית והועדה המקומית לתכנון ולבניה, וככל הנדרש רשויות חינוך מקומיות נוספות, יעבירו את חוות דעתן למנהל הכללי תוך חודשיים מיום קבלת ההעתקים כאמור."

הוספת סעיף 9א

שיקולי תכנון מערכת החינוך

3.  

בחוק הפיקוח יתווסף סעיף 9א כדלקמן:

 

 

 

"בבחינת בקשה לקבלת רישיון, רשאי המנהל הכללי, לשקול שיקולים הנוגעים לתכנון מערכת החינוך ברשות החינוך המקומית וברשויות הסמוכות לה, וכן שיקולים חינוכיים וכלכליים, שיקולים של מדיניות שעניינם שימור דמותה, איכותה ויכולתה של מערכת החינוך הממלכתית לפעול, וכל שיקול אחר שלדעתו נוגע לעניין זה, לרבות אלה:  

 

 

 

(1)

סגירה צפויה של כיתות, מוסד חינוך או מוסדות חינוך במערכת החינוך הממלכתית; פגיעה צפויה במספר התלמידים או בשיעורם במערכת החינוך הממלכתית;

 

 

(2)

פגיעה צפויה בהרכב האינטגרטיבי של התלמידים במערכת החינוך הממלכתית; קיומה של מדיניות רישום אינטגרטיבית ובכלל זה שילוב תלמידים בעלי יכולות למידה שונות ומשכבות חברתיות-כלכליות מגוונות;

 בפסקה זו, "הרכב אינטגרטיבי", משמעו הרכב התלמידים בכיתת הלימוד באופן המשלב תלמידים בעלי יכולות למידה שונות ומשכבות חברתיות-כלכליות מגוונות;

 

 

(3)

הצורך בבית הספר והמענה הקיים במערכת החינוכית;

 

 

(4)

עמידה בהוראות הדין לעניין גביית שכר לימוד ותשלומי הורים.

 

 

(5)

הצורך בפתיחת בית הספר לאור התכנון הצפוי ופתיחת מוסדות נוספים;

 

 

 

בסעיף זה, "מערכת חינוך ממלכתית" – מוסד או מוסדות חינוך רשמי או מוסד או מוסדות חינוך בבעלות רשות מקומית או בבעלות רשויות מקומיות אחדות במשותף, ברשות חינוך מקומית מסוימת או ברשויות חינוך מקומיות הסמוכות לה."

הוספת סעיף 14ב אגרה להגשת ערר

4.   

בחוק הפיקוח יתווסף סעיף 14ב כדלקמן:

 

"שר החינוך רשאי לקבוע אגרה שתשולם לאוצר המדינה, להגשת ערר לפי פרק זה."

תיקון סעיף 15

5.  

בסעיף 15(א) במקום המילים "שלושה חודשים" יבואו המילים "בתוך שלושים ימים"

 

6.  

הוספת סעיף 15(ב) כדלקמן:

 

 

"נוכח המנהל הכללי בקיומו של ליקוי המסכן את שלומם, בטיחותם או בריאותם של התלמידים הלומדים בו – רשאי המנהל הכללי לבטל את הרישיון באופן מידי."

 

7.  

סעיף 15(ב) בחוק הפיקוח יהפוך לסעיף 15(ג).