__ תזכיר חוק הממשלה (תיקון מס' 6), התשע"ד-2014

מזהה מלי: 338714D

תזכיר חוק

א.         שם החוק המוצע

חוק הממשלה(תיקון מס׳ 6), התשע״ד־*201

ב.         מטרת החוק המוצע והצורן בו

הצעת החוק באה לאפשר את כינוס ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי בעת היעדרו של ראש הממשלה מן הארץ.

1. בסעיף 6 לחוק הממשלה, התשס״א-2001 (להלן: ״חוק הממשלה״) נקבע שבממשלה תפעל ועדת שרים לענייני ביטחון לאומי(להלן: ״הוועדה״), וכי ראש הממשלה יהא יושב ראש הוועדה. עוד נקבע הרכב חברי הוועדה, הכולל את ממלא מקום ראש הממשלה אם מונה, ושרים נוספים, וכן כי הממשלה רשאית, לפי הצעת ראש הממשלה להוסיף שרים להרכב שנקבע.

החוק אינו קובע הסדר למילוי מקומו של ראש הממשלה בעת שהוא נעדר מן הארץ.

הואיל ועלולות להיווצר נסיבות שבהן יש צורך בקבלת החלטות על ידי הוועדה בעת שראש הממשלה שוהה בחו״ל, יש מקום להסדיר בחוק את כינוסה וניהולה בנסיבות אלו על ידי ממלא מקום.

2. א. סעיף 16(א) לחוק יסוד: הממשלה (להלן: ״חוק היסוד״) קובע כי בהעדרו של

ראש הממשלה מהארץ, יזמן ממלא מקומו את ישיבות הממשלה. הוראה זו אינה מסמיכה את ממלא מקומו של ראש הממשלה למלא את מקומו של ראש הממשלה בוועדה. יתר על כן, ממלא מקום ראש הממשלה עשוי להיות שר שאינו חבר הוועדה.

ב. סעיף 16(ג) לחוק היסוד קובע, בין היתר, כי אם לא היה ממלא מקום לראש הממשלה תקבע הממשלה שר אחר, שהוא חבר כנסת, למלא את התפקידים המנויים בסעיף 16. קרי, לזמן את ישיבות הממשלה ולנהלן בעת שראש הממשלה נעדר מן הארץ, וכן למלא את תפקידו של ראש הממשלה במצב של נבצרות זמנית. הוראות אלו אף הן אינן מסדירות את מילוי מקומו של ראש הממשלה בוועדה, בעת שהותו בחו״ל.

3. סעיף 6 לחוק הממשלה קובע כי בין חברי הועדה יהיה ממלא מקומו של ראש הממשלה, אם מונה. מוצע כי בעת שראש הממשלה נעדר מן הארץ, ימלא את מקומו שר שהוא חבר כנסת, שראש הממשלה ימנהו, מבין חברי הוועדה.

4. תוקף החלטותיה של הועדה הוא סופי. הועדה לא הוקמה על ידי הממשלה מכח סמכותה לפי סעיף 31(ה) לחוק היסוד, אלא בחוק הממשלה, ולכן לא ניתן להגיש ערר על החלטותיה. הנושאים שבתחום אחריותה של הועדה הם נושאים כבדי משקל - חוץ ובטחון. דא עקא, שמספר חברי הועדה, כאשר ראש הממשלה אינו בארץ וכאשר ממלא מקומו מכנס אותה, עשוי לעמוד על פי הוראת החוק על 6 חברים בלבד.

בהרכב הממשלה שיושבים בה כל חבריה, גלום איזון משמעותי ורב ערך בין האינטרסים השונים והדעות השונות של חברי הממשלה. איזון כזה עלול שלא להתקיים או להתקיים במידה מועטת בכינוס הוועדה, בלא שראש הממשלה, שנבחר לעמוד בראשה, יהא נוכח.

אשר על כן מוצע כי כינוס הוועדה על ידי ממלא מקומו של ראש הממשלה, בעת שהוא בחו״ל, כמו גם ניהול ישיבותיה, יעשו רק באישור ראש הממשלה, באופן שתתקיים בקרה על ידי ראש הממשלה בדבר נחיצות ישיבות הוועדה והנושאים שידונו בהן, בהעדרו.

ג.          עיקרי החוק המוצע

לקבוע כי כשראש הממשלה נעדר מן הארץ, יזמן ממלא מקומו את ישיבות ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי וינהלן, באישור ראש הממשלה ולפי הנחיותיו.

ד.          השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

יתוקן חוק הממשלה, התשס״א-2001, כך שסעיף 6 יהפוך לסעיף 6(א) ואחריו יבוא סעיף 6(ב).

ה.        השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה ועל ההיבט המנהלי

אין השפעה.

ו.          להלן נוסח החוק המוצע:


הצעת חוק הממשלה(תיקון מס׳ 6), התשע״ג־2013

תיקוןסעיף6 1• בחוק הממשלה, התשס״א־2001!, סעיף 6 יהפוך לסעיף 6(א), ואחריו יבוא:

״6(ב) ראש הממשלה ימנה מבין חברי הועדה שר שהוא חבר הכנסת, אשר יהא מוסמך, בעת שראש הממשלה נעדר מן הארץ, לזמן את ישיבות הוועדה ולעמוד בראשן, באישור ראש הממשלה ובהתאם להוראותיו, ככל שניתנו״.

דברי הסבל

1. בסעיף 6 לחוק הממשלה, התשס״א-2001 (להלן: ״חוק הממשלה״) נקבע שבממשלה תפעל ועדת שרים לענייני ביטחון לאומי(להלן: ״הוועדה״), וכי ראש הממשלה יהא יושב ראש הוועדה. עוד נקבע הרכב חברי הוועדה, הכולל את ממלא מקום ראש הממשלה אם מונה, ושרים נוספים, וכן כי הממשלה רשאית, לפי הצעת ראש הממשלה להוסיף שרים להרכב שנקבע.

החוק אינו קובע הסדר למילוי מקומו של ראש הממשלה בעת שהוא נעדר מהארץ.

הואיל ועלולות להיווצר נסיבות שבהן יש צורך בקבלת החלטות על ידי הוועדה בעת שראש הממשלה שוהה בחו׳׳ל, יש מקום להסדיר בחוק את כינוסה וניהולה בנסיבות אלו על ידי ממלא מקום.

2. סעיף 16(א) לחוק יסוד: הממשלה (להלן: חוק יסוד) קובע כי בהעדרו של ראש הממשלה מהארץ, יזמן ממלא מקומו את ישיבות הממשלה. הוראה זו אינה מסמיכה את ממלא מקומו של ראש הממשלה למלא את מקומו של ראש הממשלה בוועדה.

סעיף 16(ג) לחוק היסוד קובע, בין היתר, כי אם לא היה ממלא מקום לראש הממשלה תקבע הממשלה שר אחר, שהוא חבר כנסת, למלא את התפקידים המנויים בסעיף 16, קרי, לזמן את ישיבות הממשלה ולנהלן בעת שראש הממשלה נעדר מן הארץ, וכן למלא את תפקידו של ראש הממשלה במצב של נבצרות זמנית. גם הוראה זו אינה מסמיכה את

1 ס״ח התשס״א, עמי 168

ממלא מקומו של ראש הממשלה למלא את מקומו של ראש הממשלה בוועדה בעת שהוא נעדר מהארץ.

3. מוצע אפוא לקבוע כי ראש הממשלה ימנה שר שהוא חבר כנסת מבין חברי הועדה, אשר ימלא את מקומו בעת היעדרו מהארץ.

־4. תוקף החלטותיה של הועדה המוקמת על פי חוק הממשלה הוא סופי בעוד שהנושאים שבתחום אחריותה הם נושאים כבדי משקל - חוץ ובטחון. דא עקא שמספר חברי הועדה, כאשר ראש הממשלה אינו בארץ וכאשר ממלא מקומו מכנס אותה, עשוי לעמוד על פי הוראות החוק על 6 חברים בלבד.

בהרכב הממשלה שיושבים בה כל חבריה, גלום איזון משמעותי ורב ערך בין האינטרסים השונים והדעות השונות של חברי הממשלה. איזון כזה עלול שלא להתקיים או להתקיים במידה מועטת, בכינוס הוועדה, בלא שראש הממשלה, שנבחר לעמוד בראשה, יהא נוכח.

אשר על כן מוצע כי כינוס הוועדה על ידי מי שראש הממשלה מינהו למלא מקומו בועדה, בעת שהוא בחו״ל, יעשה רק באישור ראש הממשלה, וניהול ישיבות הוועדה יעשה רק בהתאם להנחיות ראש הממשלה, ככל שניתנו, באופן שתתקיים בקרה על ידי ראש הממשלה בדבר נחיצות ישיבת הוועדה והנושאים שידונו בהן, בהעדרו.