תזכיר קיצור לוז ארנונה 25-12-13.docx תזכיר חוק לתיקון פקודת העיריות (מועד החלטה בדבר הטלת ארנונה כללית)(תיקון מס' _), התשע"ד-2013

תזכיר חוק

 

א.  שם החוק המוצע

 

חוק לתיקון פקודת העיריות (מועד החלטה בדבר הטלת ארנונה כללית)(תיקון מס'___ ) התשע"ד - 2013

 

ב. מטרות החוק המוצע והצורך בו

סעיף 276 (א) לפקודת העיריות, שהוחל גם על מועצות מקומיות ואזוריות קובע, כי החלטת מועצה בדבר הטלת ארנונה כללית תתקבל לא יאוחר מיום 1 בדצמבר שלפני שנת הכספים שלגביה מוטלת הארנונה.

סעיף 9(ב) לחוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב) התשנ"ג – 1992 (להלן: "חוק ההסדרים") קובע כי סכום הארנונה הכללית שתטיל המועצה על כל נכס בתחומה יהיה הסכום שהגיע כדין בשנת הכספים הקודמת בתוספת שיעור העדכון הקבוע בחוק. סעיף 9(ב)(2) לחוק ההסדרים קובע, כי רשות מקומית המטילה ארנונה בשונה מהאמור, צריכה לקבל את אישור שר הפנים ושר האוצר (להלן: "השרים"). המשמעות היא כי העלאת ארנונה, הפחתתה ושינויי סיווג ותת סיווג בארנונה שיש להם משמעות כספית טעונים אישור השרים.

תקנה 10(ב) לתקנות הסדרים במשק המדינה (ארנונה כללית ברשויות המקומיות) התשס"ז – 2007 (להלן: "תקנות הארנונה") קובעת כי בקשה של רשות מקומית לאשר את השינויים בהטלת הארנונה עליהם החליטה תוגש עד ליום 28 לפברואר של שנת הכספים שבעדה מוטלת הארנונה (להלן: "בקשה לאישור חריג"). סעיף 9(ב)(2) לחוק ההסדרים קובע שתוקפו של אישור השרים בראשית שנת הכספים בגינה הוא ניתן. יצויין כי הפרשנות הנוהגת על ידי המדינה הינה כי אם לא ניתן אישור השרים עד ליום 31.12 של שנת הכספים בגינה התבקשה הבקשה, יראו אותה כבקשה שנדחתה. זאת בשים לב, בין היתר, לעובדה שהארנונה מוטלת מדי שנה מחדש ולמעשה צו הארנונה שבגינו התבקש האישור כבר הוחלף אותה עת בצו ארנונה חדש ולאור הצורך ליצור סופיות לשומת הארנונה.

סעיף 133(א) לצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות) התשי"ח 1958 מחיל את הוראות חוק ההסדרים גם על ארנונת ועד מקומי. סעיף 9(ב) לחוק ההסדרים קובע כי בוועד מקומי גם הטלה ראשונה של ארנונה טעונה אישור השרים. 

בשנים האחרונות מוגשות למשרד הפנים מדי שנה למעלה מ- 100 בקשות לאישור חריג של רשויות מקומיות ועשרות רבות של בקשות לאישור חריג של ועדים מקומיים. כל בקשה עשויה לכלול שינוי אחד ועד עשרות של שינויים שיש לבחון ולהכריע בעניינם.

תהליך הבחינה והאישור של הבקשות לאישור חריג הינו ארוך ומורכב וכולל בדיקות כלכליות הנערכות בהתאם למדיניות השרים בנושא האישורים החריגים הנקבעת לשנת הכספים הרלבנטית ובחלק לא מבוטל מהמקרים גם בדיקות משפטיות שונות.

לאור האמור נוצר מצב לפיו בשל אילוצי לוח הזמנים ומורכבות הנושא, האישורים לחלק מן הבקשות ניתנים בשלהי שנת הכספים בגינה הן מבוקשות באופן שהשינוי המבוקש מוחל על הנישומים למפרע מתחילת השנה. אמנם, סעיף 9(ב)(2) לחוק ההסדרים קובע כי הרשות המקומית תשלח לכל נישום הודעה על הכוונה להטיל ארנונה שונה מזו שהוטלה בשנה הקודמת, עוד בטרם פנייתה לשרים, על מנת שיוכל להיערך לכך, בפרט בכל הנוגע להעלאת ארנונה. על אף האמור, מצב בו מוטל בפועל על הנישום נטל נוסף בשל שינוי שאושר בצו הארנונה לקראת שלהי שנת הכספים אינו רצוי ומוצע לשנותו.

מטרת החוק המוצע להקדים את מועד הטלת ארנונה על ידי הרשות המקומית על מנת שאישור השרים יינתן, לכל המאוחר, עד 15 בדצמבר של שנת הכספים שלפני שנת הכספים בגינה מוטלת הארנונה כך שכל נישום ידע כבר בתחילת השנה את גובה הארנונה הסופי שיוטל עליו.

יובהר כי בהמשך לתיקון פקודת העיריות יתוקנו בהתאמה, גם תקנות הארנונה המתייחסות למועד הגשת בקשות לאישור חריג.

ג.  עיקרי החוק המוצע

 

סעיף 1 – מוצע לקבוע כי המועד האחרון לקבלת החלטה בדבר הטלת ארנונה לשנת כספים יהא ה- 1 ליולי של שנת הכספים שלפניה. הוראה זו חלה גם על מועצות מקומיות ואזוריות מכוח סעיף 34א לפקודת המועצות המקומיות (נוסח חדש).

 

סעיף 2 – מוצע לתקן את חוק ההסדרים ולקבוע כי אישור השרים בבקשה לאישור חריג יכול שיינתן רק עד  ליום 15 בדצמבר שלפני שנת הכספים בגינה מוטלת הארנונה.

 

סעיף 276(ב) לפקודת העיריות קובע כי אם התקיימו בחירות בשלושת החודשים האחרונים של שנת הכספים שלפני שנת הכספים שבגינה מוטלת הארנונה, תתקבל החלטת המועצה בדבר הטלת ארנונה 3 חודשים לאחר תחילת הכהונה של ראש המועצה. לפיכך, מוצע לקבוע כי בכל הנוגע להחלטה בדבר הטלת ארנונה שהתקבלה שלא במועד הרגיל, אלא במועד הקבוע לפי הוראת סעיף 276(ב) לפקודת העיריות,  אישור השרים יכול שיינתן רק עד ליום 1 ביוני של שנת הכספים שבעדה מוטלת הארנונה כך שבשנה זו יידרשו השרים לדון ולהכריע הן בבקשות עבור שנת הכספים שלאחר הבחירות והן בבקשות של השנה שלאחריה.

 

 

סעיף 3 –על מנת לאפשר את ההיערכות הנדרשת,  מוצע לקבוע כי תחילת החוק תהא לגבי ארנונה המוטלת לשנת 2015 ואילך.

 

 

ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

 

החוק מוצע מתקן את סעיף 276 (א) לפקודת העיריות וסעיף 9 לחוק ההסדרים 1993.

 

ה.  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה והתקן

 

אין.

 

ו.  להלן נוסח החוק המוצע


 

הצעת חוק מטעם הממשלה:

חוק לתיקון פקודת העיריות (מועד החלטה בדבר הטלת ארנונה כללית)(תיקון מס'___) התשע"ד - 2013

 

תיקון סעיף 276

1.  

בסעיף 276(א) לפקודת העיריות[1] במקום "1 בדצמבר" יבוא "1 ביולי".

תיקון חוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב)[2]

2.

בחוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב) התשנ"ג – 1992, בסעיף 9(ב)(2), לאחר המילים "ובלבד שקבלה לכך אישור השרים"" יבוא  "וזאת עד ליום 15 לדצמבר שלפני שנת הכספים שבשלה ניתן האישור ולגבי החלטה שהתקבלה כאמור בסעיף 276(ב) לפקודת העיריות עד ליום  1 ביוני של שנת הכספים שבשלה ניתן האישור".

תחילה

3.

תחילתו של חוק זה, לגבי החלטה על הטלת ארנונה לשנת הכספים 2015.

 

 

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 8, עמ' 197; ס"ח התשע"ג, עמ' 204

[2] ס"ח התשנ"ג, עמ' 10, ס"ח התשע"ג, עמ' 121.