הצעת חוק מטעם הממשלה:
|
|
|
|
|
תיקון סעיף 40 |
1. ס |
בסעיף 40 לחוק לשינוי סדרי עדיפויות לאומיים (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנים 2013 ו-2014), התשע"ג – 2013[1], סעיף קטן (23) – בטל. |
דברי הסבר
רקע כללי
בהמשך להחלטת הממשלה מס' 106 מיום 05.05.2013 שעניינה תיקון חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית, התשנ"ב-1992 אישרה הכנסת את תיקון מס' 13 לחוק האמור. התיקון קבע כי תקרת הגירעון לשנים 2013-2014 תעמוד על 4.65% ו-3% תוצר בהתאמה. על מנת לעמוד בתקרת הגירעון האמורה ובגידול התקציבי המותר, המוגדר גם הוא בחוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית, נדרשה הממשלה לבצע בשנים 2013 ו-2014 התאמות בהיקף רחב הן בצד הוצאותיה והן בצד הכנסותיה.
כחלק מההתאמות בצד ההכנסה הוחלט לעלות את שיעורי מס הכנסה בתחילת שנת 2014 באופן המובא להלן:
על הכנסה שנתית של עד 63,360 ₪ הוחלט לעלות את שיעור מס ההכנסה מ-10% ל-11%
על הכנסה שנתית מ-63,361 ועד 108,120 ש"ח הוחלט לעלות את שיעור מס ההכנסה מ-14% ל-15%
על הכנסה שנתית מ- 108,121 ועד 168,000 ש"ח הוחלט לעלות את שיעור מס ההכנסה מ-21% ל-22%
על הכנסה שנתית מ- 168,001 ועד 240,000 ש"ח הוחלט לעלות את שיעור מס ההכנסה מ-31% ל-32.4%
על הכנסה שנתית מ- 240,001 ועד 501,960 ש"ח הוחלט לעלות את שיעור מס ההכנסה מ-34% ל-36%
על הכנסה שנתית מעל 501,961 ש"ח הוחלט לעלות את שיעור מס ההכנסה מ-48% ל-50%
ההחלטה האמורה בדבר העלאת שיעורי מס הכנסה בשנת 2014 אושרה ע"י הכנסת ביום ה-30.7.2013, והיא הייתה צפויה להגדיל את הכנסות המדינה ממיסים בסכום של כ-3.3 מיליארד ש"ח.
במסגרת הערכות מצב מחודשות שבוצעו בשבועות האחרונים במשרד האוצר לקראת תחילת שנת הכספים 2014 נמצא כי בשל גירעון נמוך מהמתוכנן בשנת הכספים 2013 ובשל שערי חליפין וסביבת ריביות עולמית נמוכים לעומת התחזית שהונחה בעת בניית התקציב, הוצאות תשלומי הריבית בתקציב המדינה לשנת 2014 צפויות להיות נמוכות מהמתוכנן בהיקף של כ-2 מיליארד ש"ח ושבנוסף גברה הודאות בדבר היקף המחויבויות התקציביות לאותה שנה כך שמתאפשרת הפחתה ברזרבה לעמידה ביעד הוצאה, הנמצאת בבסיס תקציב המשרדים, בהיקף של כ-1.3 מיליארד ש"ח.
לאור האמור, בהינתן ביצוע ההפחתה בתקציב הריבית וברזרבה לעמידה ביעד ההוצאה בשנת 2014 תוכל הממשלה לעמוד בתקרת הגירעון גם ללא העלאת שיעורי מס ההכנסה בשנה זו. על כן, לשם הפחתת נטל המס על אזרחי מדינת ישראל, מוצע לבטל את העלאה המתוכננת בשיעורי מס הכנסה בשנת המס 2014 על יחידים ולצד זאת, לצורך עמידה בתקרת הגירעון ושמירה על מדיניות פיסקאלית אחראית, מוצע להפחית את תקציב הריבית בסכום של 2 מיליארד ₪ ואת תקציב הרזרבה לעמידה במגבלת ההוצאה בסכום של 1.3 מיליארד ש"ח.
השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה
צפוי הפסד הכנסות של כ-3.3 מיליארד ₪ בשנת המס 2014 והפסד הכנסות של כ-3.6 מיליארד ₪ בשנת מס מלאה, החל משנת המס 2015.
השפעת החוק המוצע על התקן המינהלי
אין.