תזכיר חוק דחיית הטלת ארנונה בשנת בחירות הפצה.docx

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תזכיר חוק

 

א.  שם החוק המוצע

 

חוק לתיקון פקודת העיריות (מועד החלטה בדבר הטלת ארנונה כללית בשנת בחירות) (תיקון מס'...) התשע"ד-2013

 

 

ב. מטרות החוק המוצע והצורך בו

סעיף 276 לפקודת העיריות, וסעיפים 156 לצו המועצות המקומיות (א), התשי"א-1950, 140א לצו המועצות המקומיות (ב), התשי"ג-1953, ו-68א לצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), התשי"ח-1958 (להלן: "צווי המועצות המקומיות") קובעים, כי החלטת מועצה בדבר הטלת ארנונה כללית תתקבל לא יאוחר מיום 1 בדצמבר שלפני שנת הכספים בגינה מוטלת הארנונה.

 

סעיף 14 לתוספת השנייה לפקודת העיריות קובע כי הזמנות לישיבת מועצה שידונו בה בנושא ארנונה ימסרו לחברי המועצה לפחות 10 ימים לפני מועד הישיבה. הדברים נהוגים אף במועצות מקומיות על אף שהסדר זה לא נקבע לגביהן במפורש. כמו כן צו הארנונה נדון בוועדת הכספים של העירייה בטרם העברתו לקבלת החלטה במועצה כאמור לעיל.

 

סעיף 10 לחוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב) התשנ"ג-1992 קובע כי אם המועצה לא הטילה ארנונה לשנת כספים מסוימת במועד, תשולם הארנונה באותה שנת כספים בסכומים ובמועדים אשר נקבעו בשנה הקודמת בתוספת שיעור העדכון הקבוע בחוק.

 

כמו כן, סעיף 277 לפקודת העיריות וסעיף 157 לצו המועצות המקומיות (א) קובעים כי על המועצה לפרסם הודעה בדבר שיעורי הארנונה שהחליטה עליהם ומועדי תשלומה עד ליום 15 בדצמבר שלפני שנת הכספים בגינה מוטלת הארנונה.

 

בהתאם להוראות סעיף 4 לחוק הרשויות המקומיות (בחירות), התשכ"ה-1965, הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות יקוימו כל חמש שנים ביום ג' השלישי לחודש חשוון (ואם הייתה השנה הרביעית שלאחר הבחירות האחרונות שנה מעוברת, ביום ג' הראשון לאותו חודש), מועד אשר חל בשלושת החודשים האחרונים של שנת הכספים. סעיף 3 לחוק הרשויות המקומיות (בחירת ראש הרשות, סגניו וכהונתם), התשל"ה-1975 (להלן – "חוק בחירת ראש הרשות") קובע כי כל אימת שיתקיימו בחירות למועצה יתקיימו גם בחירות לראש הרשות והן יתקיימו באותו יום. סעיף 9(ב) לחוק בחירת ראש הרשות קובע כי במקרה בו לא קיבל אף מועמד 40% מהקולות או ששני מועמדים קיבלו מספר קולות שווה הגבוה מ- 40% יתקיימו בחירות חוזרות לראש הרשות לאחר 14 יום מיום הבחירות (להלן – "בחירות חוזרות"). כך, השנה, ב- 22.10.13 התקיימו בחירות ב- 191 עיריות ומועצות מקומיות ובחירות חוזרות התקיימו ב-38 רשויות מקומיות ביום 5.11.13.

 

בהתאם להוראות סעיף 3 לחוק המועצות האזוריות (מועד בחירות כלליות) התשנ"ד-1994 הבחירות הכלליות הקרובות ב-24 מועצות אזוריות צפויות להתקיים ב- 24.12.13. ככל שיידרשו בחירות חוזרות הן ייערכו ביום 7.1.14. בהתאם לתיקון שנעשה לחוק האמור, נקבע כי הבחירות הבאות לכלל המועצות האזוריות, תתקיימנה כל חמש שנים ביום ג' השלישי לחודש טבת ואולם אם הייתה השנה הרביעית שלאחר הבחירות האחרונות שנה מועברת, ביום ג' הראשון לאותו חודש.

 

סעיף 24 לפקודת העיריות, סעיף 11 לצו המועצות המקומיות (א) וסעיף 7ב לצו המועצות המקומיות (ב) קובעים כי חברי המועצה יתחילו לכהן לאחר 21 יום ממועד הבחירות הראשונות או החוזרות וכי ישיבת המועצה הראשונה תתקיים תוך 14 יום מיום תחילת כהונת חברי המועצה.

 

סעיף 22 לצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות) קובע כי תחילת כהונת המועצה תהא ביום השביעי שלאחר יום פרסום ההודעה בדבר תוצאות הבחירות. סעיף 35 לצו האמור קובע כי ישיבת המועצה הראשונה תתקיים בתוך 14 יום מיום תחילת הכהונה.

 

נוסיף ונציין כי מבחינה מעשית אין ביכולתה של המועצה לקבל מיד עם כניסתה לכהונה את ההחלטות הנדרשות לצורך הטלת הארנונה. זאת בין היתר על רקע הצורך של המועצה להקדים ולקבל החלטה בדבר הרכבי הועדות, לרבות ועדת הכספים, הדנה כאמור בצו הארנונה בטרם העברתו לקבלת החלטה במועצה.

 

במצב דברים זה בו הבחירות למרבית הרשויות המקומיות מתקיימות בשלהי שנת הכספים, ובהתאם להנחיות בדבר האיפוק הנדרש בהפעלת סמכויות בתקופת הבחירות, אין זה ראוי כי מועצת הרשות המקומית היוצאת תקבל החלטה בדבר הטלת ארנונה. מנגד, ובהתאם למועדים הקבועים בהוראות הדין לגבי הליך הבחירות ומועד כינוס ישיבת המועצה הראשונה כאמור לעיל, יתקשו המועצות הנכנסות לקבל החלטה בדבר הטלת ארנונה במסגרת סד הזמנים הקיים.

 

מטרת החוק המוצע לאפשר לרשויות המקומיות בשנת כספים בה מתקיימות בחירות לקבל החלטה בדבר הטלת ארנונה ולפרסם את שיעוריה ומועד תשלומה במועד מאוחר יותר מיום 1 בדצמבר שלפני שנת הכספים בגינה מוטלת הארנונה.

 

יוער כי הסדר דומה נקבע לעניין המועד לאישור תקציב הרשות המקומית בסעיף 206 (ב1) לפקודת העיריות (שהוחל על מועצות מקומיות) לפיו מועצה שלא אישרה את התקציב במועד והתקיימו בחירות באותה רשות, תוכל לאשר את התקציב עד שישה חודשים לאחר מועד אישור תקציב המדינה ולא בתוך שלושה חודשים כפי הנהוג בשנה רגילה.

 

ג. עיקרי החוק המוצע

 

סעיף 1 – מוצע לקבוע כי בשנת כספים בה נערכות בחירות לרשויות המקומיות, יוארך המועד האחרון לקבלת החלטת מועצה בדבר הטלת ארנונה עד שלושה חודשים מיום תחילת הכהונה של חברי המועצה.

 

סעיף 2 - מוצע להאריך בהתאמה את המועדים לפרסום שיעורי הארנונה ומועדי תשלומה בהתאם למועד בו נתקבלה ההחלטה על הטלת הארנונה, כך שהמועד יהיה 15 יום לאחר קבלת ההחלטה המתקנת.

 

סעיף 3 – מוצע להחיל את ההסדר האמור על מועצות מקומיות. יצוין כי במועצות אזוריות אין חובה כיום על פרסום הודעה בדבר שיעורי הארנונה ומועדי תשלומה ותיקון זה מציע להשוות את הדין הנוהג ולהחיל את החובה גם על מועצות אזוריות.

 

ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

החוק מתקן את סעיפים 276 ו- 277 לפקודת העיריות וסעיף 34א לפקודת המועצות המקומיות.

 

ה.  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה והתקן

אין.

 

 

ו.  להלן נוסח החוק המוצע


 

הצעת חוק מטעם הממשלה:

חוק לתיקון פקודת העיריות (מועד החלטה בדבר הטלת ארנונה כללית בשנת בחירות), התשע"ד - 2013

 

תיקון סעיף 276

1.  

בפקודת העיריות[1], בסעיף 276, האמור בו יסומן (א) ואחריו יבוא:

 

 

"(ב)

על אף האמור בסעיף קטן (א), התקיימו בחירות לראש העירייה בתקופה שבין 1 באוקטובר ובין 31 בדצמבר שלפני שנת הכספים בגינה מוטלת הארנונה, תתקבל החלטת המועצה בדבר הטלת ארנונה כללית לא יאוחר משלושה חודשים מיום תחילת הכהונה של חברי המועצה כאמור בסעיף 24(א). התקבלה החלטה כאמור, יהיה תחילת תוקפה ביום 1 בינואר של שנת הכספים בגינה התקבלה".

תיקון סעיף 277

2.

בסעיף 277 לפקודת העיריות, האמור בו יסומן (א) ואחריו יבוא:

 

 

 

"(ב)

התקבלה החלטה כאמור בסעיף 276(ב), תפורסם הודעה בדבר שיעורי הארנונה ומועדי תשלומה עד 15 יום לאחר קבלת ההחלטה".

תיקון פקודת המועצות המקומיות

3.

בפקודת המועצות המקומיות[2], בסעיף 34א, לאחר המילים "249ב," יבוא: "276(ב) ו-277(ב)".

 

 

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 8, עמ' 197; ס"ח התשע"ג, עמ' 204

[2] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 9, עמ' 256; ס"ח התשע"ג, עמ' 204