חוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים, התשנ"ח-1998 1 |
| 1. [תיקונים: התשס"ה, התשע"ו (מס' 2), התשע"ט, התשע"ט (מס' 2), התשפ"ג (מס' 3)] בחוק זה - (ב) לגבי התאמה ביטחונית - נציג השב"כ; (ב1) לגבי פעולות לאבטחת מידע - (1) לגבי גופים המנויים בתוספת השנייה אך אינם מנויים בתוספת החמישית - נציג השב"כ; (2) לגבי גופים המנויים גם בתוספת השנייה וגם בתוספת החמישית - נציג |
| 3. [תיקון התשס"ה (מס' 3)] (א) לשם ביצוע פעולות אבטחה יהיו לממונה ביטחון בגוף ציבורי הסמכויות המפורטות בפסקאות (1) עד (5) - (1) לערוך חיפוש ולתפוס חפץ לפי הוראות סעיפים 3 ו–4(2) לחוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור, התשס"ה-2005 (בחוקזה - חוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור); (2) לדרוש מאדם הנכנס למקום שבו פועל הגוף הציבורי, או מאדם הנמצא בו או בסביבתו הקרובה, למסור לו את שמו ומענו ולהציג לפניו תעודת זהות או תעודה רשמית אחרת המעידה על זהותו, שהוא חייב בהחזקתה על פי כל דין; (3) סירב אדם לדרישת הזדהות, לחיפוש או לתפיסה, יהיו לממונה ביטחון הסמכויות המפורטות בסעיף 5 לחוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור; (4) היה לממונה ביטחון חשד סביר שאדם נושא שלא כדין נשק או עומד לעשות שימוש שלא כדין בנשק, או שהוא עומד לבצע עבירה העלולה לסכן את ביטחונו של אדם, את ביטחון הציבור או את ביטחון המדינה, יהיו לו סמכויות עיכוב כנגד אותו אדם לפי הוראות סעיף 6 לחוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור; (5) (א) נאסרה לפי כל דין הכנסת נשק או נשיאתו במקום שבו פועל גוף ציבורי, רשאי ממונה ביטחון לדרוש מאדם הנכנס לאותו מקום כי יפקיד בעת שהייתו במקום את הנשק שהוא נושא, או למנוע ממנו את הכניסה עם נשק כאמור, אף תוך שימוש בכוח סביר - אם סירב להישמע להוראותיו; (ב) הפקדת נשק לפי סעיף זה תהיה בדרך שנקבעה לפי סעיף 10(ג) לחוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור; (ב) בגופים ציבוריים שיקבע השר בצו3 , יהיו לממונה ביטחון הסמכויות האמורות בסעיף זה בשינויים המחויבים גם כשהוא מבצע פעולות אבטחה בעת ליווי כלי רכב או אנשים מחוץ למקום שבו פועל הגוף הציבורי. |
| 4. [תיקונים: התשס"ה, התשע"ו (מס' 2), התשע"ט, התשע"ט (מס' 2)] (א) (1) לא ימונה אדם לממונה ביטחון, אלא אם כן נמצא כשיר לכך על ידי הקצין המוסמך. (2) לעניין מינוי בגופים המנויים בתוספת השנייה ואינם מנויים בתוספת החמישית, מינוי ממונה ביטחון טעון אישור של קצין משטרה ונציג השב"כ. (3) לעניין מינוי בגופים המנויים גם בתוספת השנייה וגם בתוספת החמישית, מינוי ממונה ביטחון טעון אישור של קצין משטרה, נציג השב"כ ונציג מערך הסייבר הלאומי. (א1) (1) היה הגוף הציבורי מנוי הן בחלק א' לתוספת השישית והן בתוספת אחרת לחוק זה, יינתן האישור לכשירותו של מועמד לשמש כממונה ביטחון, לפי סעיף קטן (א), בידי כל הקצינים המוסמכים הנוגעים לאותו גוף, יחד. (2) היה הגוף הציבורי מנוי הן בחלק ב' לתוספת השישית והן בתוספת אחרת לחוק זה, יינתן האישור לכשירותו של מועמד לשמש כממונה ביטחון, לפי סעיף קטן (א), בידי כל הקצינים המוסמכים הנוגעים לאותו גוף, יחד, למעט נציג צה"ל. (ב) בקשה לאישור כשירותו של מועמד לשמש כממונה בטחון (להלן -מועמד) תוגש בכתב על ידי הגוף הציבורי לקצין המוסמך. (ג) הקצין המוסמך יאשר את כשירותו של מועמד אם התקיימו בו כל אלה: (1) הוא אזרח ישראלי או תושב קבע בישראל; (2) מלאו לו 25 שנים; (3) הוא בוגר קורס פיקודי בצבא הגנה לישראל, במשטרת ישראל, בשירות הבטחון הכללי, בשירות בתי הסוהר או ביחידת הממונה על הביטחון במערכת הביטחון, או שהוא בעל ניסיון של שלוש שנים רצופות לפחות, במהלך חמש השנים שקדמו להגשת הבקשה, בעיסוק בתחום הבטחון או האבטחה, המכשיר אותו, לדעת הקצין המוסמך, לשמש כממונה בטחון; (4) הוא בעל תואר אקדמי; (5) הוא בעל רשיון לנשיאת כלי יריה לפי חוק כלי יריה, התש"ט-1949 (להלן - חוק כלי יריה), או שמנהל משרד הבריאות או מי שהוסמך על ידו אישר שאין בידו מידע בנוגע למועמד כאמור בסעיפים 11א או 11ב לחוק כלי יריה, אשר בשלו היה ממליץ שלא לתת רשיון לנשיאת כלי יריה לאותו מועמד; (6) הוא המציא אישור מאת רופא מורשה בדבר כשירותו הרפואית כפי שיקבע השר בתקנות, בהתייעצות עם שר הבריאות; (7) אין מניעה, לדעת הקצין המוסמך, לאשר את כשירותו של המועמד מטעמים של שלום הציבור או בטחון המדינה, לרבות לענין עברו הפלילי; (8) נקבעה התאמתו הביטחונית מקום שלמשרתו נקבע סיווג ביטחוני. (ד) הקצין המוסמך רשאי - (1) בגוף ציבורי המנוי בתוספות הראשונה, השניה, הרביעית החמישית והשישית - לקבוע תנאים נוספים להשכלתו, לניסיונו ולהתאמתו לשמש כממונה ביטחון של המועמד; היה הגוף הציבורי מנוי ביותר מתוספת אחת, ייקבעו התנאים האמורים בידי כל הקצינים המוסמכים הנוגעים לאותו גוף, יחד, ואולם לעניין גוף המנוי בחלק ב' לתוספת השישית - למעט נציג צה"ל; (2) בגוף ציבורי המנוי בתוספות הראשונה, השנייה, השלישית והשישית - לפטור מועמד מהתנאי האמור בסעיף קטן (ג)(4) וזאת מטעמים מיוחדים שיירשמו, ובלבד שהוכח להנחת דעתו של הקצין המוסמך, כי לאור ניסיונו, הכשרתו או השכלתו, הוא מתאים למלא את התפקיד אף שלא התקיים לגביו התנאי האמור; (3) בגוף ציבורי המנוי בתוספת השלישית - לפטור מועמד לממונה ביטחון מקומי, נוסף על האמור בפסקה (2), מהתנאי האמור בסעיף קטן (ג)(3). |
| 5. [תיקונים: התשס"ה, התשס"ה (מס' 3), התשע"ו (מס' 2), התשע"ט, התשע"ט (מס' 2)] (א) אישר הקצין המוסמך את כשירותו של מועמד לשמש כממונה בטחון בגוף ציבורי, ימסור הודעה על כך לגוף הציבורי. (ב) (1) לא ימונה מועמד שאושר כאמור בסעיף קטן (א), אלא לאחר שעמד בהצלחה במסלול הכשרה מקצועית שאושר לפי סעיף קטן (ג) בתחום האבטחה ובתחום הסמכויות המסורות לו על פי חוק זה. (2) על אישור הכשרה מקצועית כאמור בסעיף קטן זה יחולו הוראות סעיף 8(7)(ב) לחוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור. (ג) מסלול ההכשרה המקצועית יאושר - (1) לענין הגופים שבתוספת הראשונה - על ידי נציג השב"כ; (2) (א) לעניין הגופים שבתוספת השנייה ואינם בתוספת החמישית - על ידי קצין המשטרה, באישור נציג השב"כ; (ב) לעניין הגופים שבתוספת השנייה ובתוספת החמישית - על ידי קצין המשטרה, באישור נציג השב"כ ונציג מערך הסייבר הלאומי; (3) לענין הגופים שבתוספת השלישית - על ידי קצין המשטרה; (4) לעניין הגופים שבתוספת השישית - על ידי נציג צה"ל, לעניין גוף המנוי הן בחלק א' לתוספת השישית והן בתוספת אחרת לחוק זה - על ידי כל הקצינים המוסמכים הנוגעים לאותו גוף, יחד, ולעניין גוף המנוי הן בחלק ב' לתוספת השישית והן בתוספת אחרת לחוק זה - על ידי כל הקצינים המוסמכים כאמור, יחד, למעט נציג צה"ל. (ד) הקצין המוסמך רשאי לפטור את המועמד ממילוי התנאי לפי סעיף זה, כולו או חלקו, בהתחשב בהכשרותיו הקודמות של המועמד. (ה) מונה ממונה בטחון, ימסור הגוף הציבורי הודעה על כך לקצין המוסמך, ותחילת מילוי תפקידו כממונה בטחון יהיה עם קבלת תעודה מאת הקצין המוסמך, כמפורט בסעיף 14. |
| 8א. (תיקון התשס"ה) (א) על פסילה של מועמד מחמת אי–התאמה ביטחונית יחולו ההוראות לפי סעיף 15 לחוק שירות הביטחון הכללי, התשס"ב-2002. (ב) בסעיף זה, |
| 10. [תיקונים: התשס"ה, התשע"ט (מס' 2), התשפ"ג (מס' 3)] (א) קצין מוסמך או מי שהוא הסמיך לכך רשאי לתת הנחיות מקצועיות לגוף ציבורי, לממונה ביטחון או לאחראי על אבטחת מערכות ממוחשבות חיוניות, בכל הנוגע לפעולות אבטחה, לרבות הנחיות בענין בקרה ודיווח (בחוק זה - הנחיות מקצועיות); השר, בהתייעצות עם השר הממונה, רשאי לקבוע כי הנחיות מקצועיות לגוף ציבורי יימסרו באמצעות ממונה ביטחון של גוף ציבורי אחר; לענין זה, (א1) הנחיות מקצועיות לפי סעיף קטן (א) לעניין פעולות אבטחה ימית של גוף המנוי בפרט 1 בחלק א' לתוספת השישית יינתנו לאחר התייעצות עם מנהל רשות הגז הטבעי שמונה לפי חוק משק הגז הטבעי, לעניין הנחיות כאמור של גוף המנוי בפרט 2 בחלק א' לתוספת השישית - לאחר התייעצות עם הממונה על ענייני נפט שמונה לפי חוק הנפט, ולעניין הנחיות כאמור של גוף המנוי בחלק ב' לתוספת השישית - לאחר התייעצות עם מנהל רשות הספנות והנמלים שמונה לפי חוק רשות הספנות והנמלים. (א2) (1) קצין מוסמך או מי שהוא הסמיך לכך לא ייתן לגוף ציבורי הנחיות מקצועיות מהסוגים המפורטים בסעיף 11א(ה) אלא לאחר ששקל שיקולים כלכליים ותקציביים ובחן את ההשפעות המשקיות האפשריות של ההנחיות המקצועיות, ולאחר שהביא לפני הוועדה המייעצת את ההנחיות ושקל את המלצותיה, אם ניתנו, בהתאם להוראות סעיף 11א; בחוק זה, (2) לשם ביצוע הבחינה האמורה בפסקה (1), רשאי הקצין המוסמך או מי שהוא הסמיך לכך לפנות לגוף הציבורי לשם קבלת הערכת עלויות של יישום ההנחיות המקצועיות וכן סקירה של ההשפעות המשקיות האפשריות; הגוף הציבורי ימסור לקצין המוסמך את הערכת העלויות והסקירה בתוך 15 ימים ממועד פניית הקצין המוסמך. (א3) הנחיה מקצועית שעלות יישומה עולה על העלות התקציבית תעמוד בתוקפה לתקופה שלא תעלה על חמש שנים; ואולם, אין בכך כדי לגרוע מסמכותו של הקצין המוסמך, לאחר שפעל כאמור בסעיף קטן (א2), לחדש את ההנחיה המקצועית לתקופות נוספות. (ב) גוף ציבורי, ממונה ביטחון ואחראי על אבטחת מערכות ממוחשבות חיוניות, ימלאו אחר הנחיות מקצועיות שניתנו לפי הוראות סעיף זה. (ג) הקצינים המוסמכים יקבעו בנוהל כללים לתיאום הנחיות מקצועיות וליישוב מחלוקות ביניהם. (ד) הקצין המוסמך יתעד באופן מרוכז את ההנחיות המקצועיות שנתן לגופים הציבוריים שהוא מנחה. (ה) הקצין המוסמך יידע בכתב את הגוף הציבורי, בעת מתן ההנחיות המקצועיות או שינוין, כי יש אפשרות לעיון חוזר בהנחיות המקצועיות לפי סעיף 10א, ולהגשת ערר על החלטה שניתנה בבקשה לעיון חוזר לפי סעיף 11. |
| 11א. [תיקון התשפ"ג (מס' 3)] (א) תוקם ועדה מייעצת שתפקידה לייעץ לקצין המוסמך בשאלות הנוגעות לתהליך קבלת ההחלטות וניהול הסיכונים באבטחה בגופים ציבוריים בשים לב להשפעות הכלכליות, התקציביות והמשקיות, אם יש כאלה, של הנחיות מקצועיות מהסוגים המפורטים בסעיף קטן (ה). (ב) חוות דעתה של הוועדה המייעצת תכלול את מסקנותיה בדבר אופן הביצוע של תהליך בחינת ניהול הסיכונים בשים לב להשפעות הכלכליות, התקציביות והמשקיות של ההנחיות המקצועיות, ועשויה לכלול המלצות לטיוב התהליך האמור; חוות דעת הוועדה תהיה מייעצת, ואין בה כדי לגרוע מסמכותו של הקצין המוסמך לתת הנחיות מקצועיות לפי סעיף 10(א). (ג) אלה חברי הוועדה המייעצת: (1) נציג רשות האסדרה שימנה יושב ראש רשות האסדרה, והוא יהיה היושב ראש; (2) נציג הגוף שהקצין המוסמך משתייך אליו שימנה ראש הגוף כאמור, לפי העניין; (3) נציג אגף תקציבים במשרד האוצר שימנה הממונה על התקציבים במשרד האוצר; (4) נציג בעל מומחיות בתחום האבטחה, שימנה השר האחראי על הקצין המוסמך, לפי העניין, מקרב עובדי משרדו או מקרב הציבור; (5) לעניין הנחיות מקצועיות לגוף ציבורי שאינו משרד ממשלתי - נציג המשרד הממשלתי האחראי על הגוף הציבורי או על תחום הפעילות שלו, שימנה השר האחראי על אותו משרד. (ד) על הוועדה המייעצת יחולו הוראות אלה: (1) לא ימונה חבר ועדה אלא אם כן נקבעה לו התאמה ביטחונית למשרה בהתאם לסיווג הביטחוני הדרוש, כפי שיקבע הגוף שהקצין המוסמך משתייך אליו, לפי העניין; (2) מי שמוסמך למנות חבר ועדה מייעצת לפי סעיף זה רשאי למנות לו ממלא מקום, שעליו יחולו הכללים החלים על חבר הוועדה המייעצת; (3) קיום הוועדה המייעצת, סמכויותיה ותוקף החלטותיה לא ייפגעו מחמת שהתפנה מקומו של חבר בה או מחמת ליקוי במינויו או בהמשך כהונתו, ובלבד שמכהנים בה רוב חבריה; (4) בלי לגרוע מהוראות פסקה (3), מונה נציג הגוף שהקצין המוסמך משתייך אליו, יהיה המניין החוקי לישיבת הוועדה המייעצת רוב חבריה ובהם נציג הגוף האמור, אלא אם כן הוא נעדר מהישיבה בלא הודעה ליושב ראש הוועדה המייעצת או הודיע על הסכמתו לקיום הישיבה בהיעדרו; (5) דיוני הוועדה המייעצת יהיו חסויים, אולם לגבי עניינים שאינם מסווגים - הוועדה רשאית לקבוע אחרת בהסכמת נציג הגוף שהקצין המוסמך משתייך אליו; המלצות הוועדה המייעצת יימסרו לבעלי סיווג ביטחוני מתאים בלבד; (6) הוועדה המייעצת תקבע את סדרי עבודתה אם לא נקבעו לפי חוק זה, בכפוף לקביעת הגוף שהקצין המוסמך משתייך אליו לעניין סיווג ביטחוני ואבטחת מידע. (ה) הנחיה מקצועית שתוגש לוועדה המייעצת (בסעיף זה - הנחיה מקצועית נבחנת), תהיה אחת מאלה: (1) הנחיה מקצועית ראשונה של הקצין המוסמך לגוף ציבורי שלא הונחה על ידו בעבר לעניין אותו סוג פעולות אבטחה, אם עלותה עולה על מחצית העלות התקציבית; (2) אחת לחמש שנים - בחינה כמכלול של כלל ההנחיות המקצועיות מאותו סוג פעולות אבטחה, שניתנו לגוף ציבורי, אם עלותן המצטברת עולה על פי שניים מהעלות התקציבית; (3) שינוי בהנחיות מקצועיות מאותו סוג פעולות אבטחה הניתנות לגוף ציבורי בשנה נתונה, שמתקיים לגביו אחד או יותר מהמאפיינים האלה: (א) עלות יישום השינוי בעבור הגוף הציבורי היא בסכום העלות התקציבית, לפחות; (ב) העלות של יישום שינוי ההנחיה המקצועית עולה על 25% מעלות ההנחיה הקיימת, על בסיס הערכה תקציבית של הגוף הציבורי, ובלבד שהעלות של יישום שינוי ההנחיה לא פוחתת ממחצית העלות התקציבית; (ג) שינוי ההנחיה חל על כמה גופים ציבוריים הכפופים להנחיית הקצין המוסמך, והעלות המצטברת של יישום שינוי ההנחיה עולה על פי שלושה מהעלות התקציבית; (ד) הגוף הציבורי הניח לפני הקצין המוסמך ממצאים מבוססים המעלים חשש ממשי כי ההנחיה המקצועית הנבחנת תביא לפגיעה משמעותית ביוקר המחיה, בפריון, בתוצר או בשגרת החיים התקינה. (ו) על אף האמור בסעיף 10(א2), הוועדה המייעצת רשאית לפטור קצין מוסמך מהתייעצות עימה, בעניינים מסוימים או בהנחיות מקצועיות הניתנות לגופים ציבוריים מסוימים, אם מצאה כי לא מתקיימות התכליות שלשמן מבוצעת ההתייעצות לפי סעיף זה. (ז) הוועדה המייעצת לא תדון בהנחיות מקצועיות אלה: (1) הנחיות של קצין מוסמך הניתנות לגוף שהוא משתייך אליו; (2) הנחיות של קצין מוסמך שחלה עליו לפי חוק זה חובת התייעצות עם גורם אחר, לפני מתן ההנחיות המקצועיות; (3) הנחיות בתחומים שלגביהם התקבלה החלטה בענייני אבטחה של הממשלה, של ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי או של ועדת השרים שהוקמה לפי סעיף 5 לחוק שירות הביטחון הכללי, התשס"ב-2002, ובלבד שהוסדר להם מקור תקציבי; (4) הנחיות שנציג הממונה על הביטחון במערכת הביטחון נותן למשרד הביטחון, ל"מפעלי מערכת הביטחון" ולמפעלים המייצרים מוצרים בעבור מערכת הביטחון, כפי שהם מוגדרים בצו של שר הביטחון, בהתאם לפרט (3) לתוספת הראשונה. (ח) לשם גיבוש חוות דעתה של הוועדה המייעצת, יעביר הקצין המוסמך לעיונה, עם העתק לגוף הציבורי, את טיוטת ההנחיות המקצועיות הנבחנות, בצירוף התייחסות הכוללת את כל אלה: (1) הסבר בדבר הצורך האבטחתי שההנחיות המקצועיות הנבחנות מיועדות לענות עליו; הסבר כאמור יכול שייערך בידי הגוף הציבורי אם ההנחיות המקצועיות הנבחנות גובשו איתו, לפי שיקול דעתו של הקצין המוסמך; (2) הערכת עלויות של יישום ההנחיות המקצועיות הנבחנות וסקירת השפעות משקיות אפשריות של ההנחיות, על בסיס התייעצות עם גורמים שהקצין המוסמך ימצא לנכון; הקצין המוסמך רשאי להנחות את הגוף הציבורי לערוך ולהעביר הערכת עלויות וסקירה כאמור ישירות לוועדה המייעצת, עם העתק אליו; (3) התייחסות להיבטי ניהול סיכונים, בחירת תוכנית פעולה לטיפול בסיכונים וניתוח תוחלת הסיכון, שנשקלו בנוגע להנחיות המקצועיות, ואם אלה בידו - נתונים בדבר העלות של חלופות האבטחה האפשריות אל מול התועלת מהן. (ט) הוועדה המייעצת רשאית לפטור את הקצין המוסמך מהעברת מסמכים או מהתייחסות לפרטים המפורטים בסעיף קטן (ח), כולם או חלקם, לפי שיקול דעתה. (י) הוועדה המייעצת תפעל בהתאם למועדים אלה: (1) בתוך 15 ימים מיום שהעביר הקצין המוסמך את המסמכים כאמור בסעיף קטן (ח), רשאי הגוף הציבורי להעביר מיוזמתו לוועדה המייעצת, עם העתק לקצין המוסמך, הערכת עלויות של יישום ההנחיות המקצועיות הנבחנות וסקירת השפעות משקיות אפשריות של ההנחיות; נוסף על כך, רשאית הוועדה המייעצת לבקש מהגוף הציבורי סקירת השוואה בין-לאומית לגבי הנחיות מקצועיות הנהוגות בקרב מדינות מפותחות בעולם, בנוגע לצורכי אבטחה של גופים ציבוריים דומים; (2) הוועדה המייעצת תודיע לקצין המוסמך בכתב, בתוך 30 ימים מיום שקיבלה את המסמכים כאמור בסעיף קטן (ח), אם בכוונתה לייעץ לו בעניין ההנחיות המקצועיות הנבחנות; (3) הודיעה הוועדה המייעצת לקצין המוסמך על כוונתה לייעץ לו כאמור בפסקה (2), תמסור לו את חוות דעתה בעניין ההנחיות בתוך 90 ימים מיום שקיבלה את המסמכים כאמור בסעיף קטן (ח); (4) לא הודיעה הוועדה המייעצת לקצין המוסמך על כוונתה לייעץ לו או הודיעה שאין בכוונתה לייעץ כאמור, בתוך 30 ימים, או לא מסרה לו את חוות דעתה בתוך 90 ימים מיום קבלת המסמכים כאמור בסעיף קטן (ח), ייתן הקצין המוסמך את ההנחיות המקצועיות לגוף הציבורי ללא חוות דעתה של הוועדה המייעצת. (יא) מצא הקצין המוסמך כי יש דחיפות ביטחונית במתן ההנחיות, רשאי הוא לתת הנחיות מקצועיות מהסוגים המפורטים בסעיף קטן (ה) אף ללא התייעצות עם הוועדה המייעצת, ובלבד שיגיש לוועדה המייעצת את ההנחיות בתוך 180 ימים ממתן ההנחיות, והוועדה תהיה רשאית למסור חוות דעת כאמור בסעיף קטן (ב). |
| 12. היה הגוף הציבורי עסק טעון רישוי על פי חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968, יראו את רשיון העסק כאילו הותנה גם בקיום הוראות חוק זה. |
| 13. (תיקון התשס"ה) (א) גוף ציבורי ימנה מאבטח אחד או יותר, לפי דרישת קצין מוסמך בגוף ציבורי ובאישורו; דרישה כאמור תינתן לאחר שהקצין המוסמך מצא כי לשם מילוי פעולות האבטחה בגוף הציבורי, נדרש מינוי מאבטח. (ב) בקשה לאישור מינויו של מועמד לשמש מאבטח בגוף ציבורי תוגש בכתב לקצין המוסמך על ידי ממונה הביטחון של אותו גוף ציבורי. (ג) הקצין המוסמך יאשר את כשירותו של מועמד לשמש כמאבטח אם התקיימו בו התנאים האמורים בסעיף 4(ג)(1), (6) ו–(8) ואחד מאלה: (1) הוא בעל רישיון לפי סעיף 18(ב) לחוק חוקרים פרטיים ושירותי שמירה, התשל"ב1972-, או בעל אישור לפי סעיף 19(ב) לחוק האמור; (ד) הקצין המוסמך ימסור הודעה על החלטתו לגבי כשירות מועמד כמאבטח בגוף ציבורי לממונה הביטחון באותו גוף ציבורי. (ה) לא ימונה מועמד, שהקצין המוסמך אישר את כשירותו כאמור בסעיף קטן (ג), אלא לאחר שעבר הכשרה מקצועית בתחום האבטחה ובתחום הסמכויות המסורות לו כאמור בסעיף 13א ובלבד שלא חל שינוי בתנאי כשירותו כאמור בסעיף קטן (ג). (ו) על אישור הכשרה מקצועית כאמור בסעיף קטן (ה) יחולו הוראות סעיף 5(ב)(2). |
| 13א. (תיקון התשס"ה) למאבטח יהיו סמכויות כמפורט בסעיף 3 לצורך ביצוע פעולות אבטחה והוא יפעל על פי הנחיות ממונה הביטחון. |
| 15א. (תיקון התשס"ה) התוקף ממונה ביטחון או מאבטח - דינו כדין התוקף עובד הציבור לפי סעיף 381(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977. |
| 17. [תיקונים: התשס"ה, התשפ"ג, התשפ"ג (מס' 3)] (א) השר ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי, בהתייעצות עם ראש הממשלה ושר הבטחון ובאישור הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת, להתקין תקנות בכל ענין הנוגע לביצועו. (ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), תקנות שענינן אבטחת מידע ואבטחת מערכות ממוחשבות חיוניות יתקין ראש הממשלה, בהתייעצות עם השר ובאישור הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת; הורה ראש הממשלה כאמור בסעיף 21, יותקנו תקנות לענין הגופים המנויים בפרטים 2 ו–3 בתוספת הראשונה, גם בהסכמת שר הביטחון. (ג) הסכום הנקוב בהגדרה "עלות תקציבית" יתעדכן ב-1 בינואר של כל שנה לפי שיעור השינוי במדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ולעניין זה יראו את עדכון הסכומים לפי הוראות סעיף 3ג(ה) לחוק-יסוד: משק המדינה, כאילו נעשה גם לעניין הגדרה זו כל עוד לא נקבע סכום אחר בסעיף 3ג(ד) לחוק היסוד האמור. |
| 18. [תיקונים: התשס"ה, התשע"ו (מס' 2), התשע"ט (מס' 2), התשפ"ג] (א) השר, בהתייעצות עם השר הממונה, כהגדרתו בסעיף 10, ובאישור הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת, רשאי לשנות את התוספות, מטעמים של בטחון המדינה, שלום הציבור ובטחונו; שינוי כאמור בתוספות הראשונה, השניה, הרביעית החמישית והשישית טעון גם אישור ראש הממשלה ובתוספת השישית - גם של שר הביטחון. (א1) שינוי כאמור בסעיף קטן (א), לשם הנחיית גוף תקשורת לעניין אבטחת מערכות ממוחשבות חיוניות, יהיה באמצעות שינוי התוספת הרביעית בלבד; לעניין זה, (ב) ראש הממשלה, בהתייעצות עם השר, רשאי לקבוע, לגבי גופים ציבוריים המנויים בתוספות הראשונה, השניה, הרביעית והחמישית, תחומים מסוימים של פעולות אבטחה, שעליהם לא יחולו הוראות חוק זה ולעניין גופים ציבוריים המנויים בתוספת השישית, רשאי ראש הממשלה לקבוע כאמור לאחר התייעצות עם שר הביטחון. (ג) לענין הגופים המנויים בפרטים 2 ו–3 בתוספת הראשונה - הורה ראש הממשלה כאמור בסעיף 21, תהיה סמכות ראש הממשלה לפי סעיפים קטנים (א) ו–(ב), נתונה לשר הביטחון. |
| 19. (תיקון התשפ"ג) עד יום תחילתו של חוק זה יביא השר לאישור הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת רשימת גופים אשר ייכללו בתוספת השלישית לחוק זה. |
| 22. (תיקון עקיף בחוק מבקר המדינה [נוסח משולב], התשי"ח-1958 - התיקון שולב בחוק). |
| 22ב. 4 [תיקון התשע"ו (מס' 2)] (א) לעניין פעולות לאבטחת מידע בגוף המנוי גם בתוספת השנייה וגם בתוספת החמישית, יחולו הוראות אלה: (1) לעניין פעולות לאבטחת מידע ברמת סיווג עד "שמור", יהיה הקצין המוסמך נציג הרשות הלאומית להגנת הסייבר, ואולם הוא יהיה אחראי להנחות גוף כאמור בהתאם לעקרונות לפי חוק שירות הביטחון הכללי, התשס"ב 2002- בעניין שמירה על מידע מסווג; (2) לעניין פעולות לאבטחת מידע מסווג ברמת סיווג גבוהה מ"שמור", יהיה הקצין המוסמך נציג הרשות הלאומית להגנת הסייבר, ואולם הוא יהיה אחראי להנחות גוף כאמור בהתאם להוראות שירות הביטחון הכללי בעניין שמירה על מידע מסווג. |
| 23. הוראות חוק זה יחולו גם על גופים ציבוריים הפועלים באזור כהגדרתו בחוק להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (יהודה והשומרון וחבל עזה - שיפוט בעבירות ועזרה משפטית), התשכ"ח-1967. |
| 24. תחילתו של חוק זה בתום שנה מיום פרסומו. |
[תיקונים: התשס"ה, התשס"ז, התשס"ז (מס' 3), התשע"ט (מס' 2)] 1. משרד ראש הממשלה. 2. משרד הבטחון. 3. 4. לשכת נשיא המדינה. 5. משרד החוץ. 6. הגופים כדלקמן, למעט במקומות ובנושאים כפי שייקבע על ידי הממשלה: (א) רשות שדות התעופה; (ב) חברת נמל כהגדרתה בחוק רשות הספנות והנמלים; (ג) חברות תעופה; (ד) חברות ספנות; (ה) (נמחקה); (ו) גוף המפעיל מסוף מטענים מוטסים מישראל; (ז) מינהלת המעברים שבמשרד הביטחון, ככל שנוגע לאבטחת המעברים, למעט אבטחת מידע, לפי החלטת ממשלה מיום י"ג בכסלו התשס"ו (14 בדצמבר 2005); (ח) חברת אס.איי.פי.ג'י. טרמינל בייפורט חברה בע"מ - בתחום השטח בנמל חיפה שבתפעולה בהתאם לכתב ההסמכה שניתן לה לפי חוק רשות הספנות והנמלים; (ט) חברת הדרום קונטיינר בע"מ - בתחום השטח בנמל אשדוד שבתפעולה בהתאם לכתב ההסמכה שניתן לה לפי חוק רשות הספנות והנמלים. |
[תיקונים: התשס"ג, התשס"ה, התשס"ז, התשס"ז (מס' 2), (מס' 3), התשס"ט, התש"ע, התשע"ד, התשע"ד (מס' 2), התשע"ה (מס' 2), התשע"ז, התשע"ז (מס' 2), (מס' 3), התשע"ח (מס' 2), התשע"ט (מס' 2), התשפ"ב (מס' 2), התשפ"ג (מס' 2)] 1. משרדי ממשלה שאינם מנויים בתוספת הראשונה. 2. הסוכנות היהודית לארץ ישראל. 3. תאגיד השידור הישראלי ותאגיד החדשות. 4. הרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו. 5. בנק ישראל. 6. מקורות, חברת המים בע"מ. 7. חברת החשמל לישראל בע"מ וחברת ניהול המערכת בע"מ. 8. בזק, החברה הישראלית לתקשורת בע"מ, חברת פלאפון תקשורת בע"מ, חברת סלקום ישראל בע"מ, חברת פרטנר תקשורת בע"מ, בזק בינלאומי, ברק אי.טי.סי (1955), החברה לשירותי בזק בינלאומיים, קווי זהב שירותי תקשורת בינלאומיים בע"מ, חברת מירס תקשורת בע"מ, וכן בעל רישיון כאמור בסעיף 13 לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982, אשר ניתנו לגביו הוראות כאמור בסעיף 13(ב) לחוק האמור. 9. חברת דואר ישראל בע"מ. 10. דלק פי גלילות - שותפות מוגבלת. 11. חברת קו צינור אילת אשקלון בע"מ וכן גורם מפעיל כהגדרתו בחוק תשתיות להולכה ולאחסון של נפט על ידי גורם מפעיל, התשע"ז-2017. 12. תשתיות אנרגיה בע"מ. 13. א. חברת בתי זיקוק לנפט בע"מ; ב. חברת פז בית זיקוק אשדוד בע"מ. 14. (נמחק). 15. הגופים כדלקמן, למעט במקומות ובנושאים כפי שייקבע על ידי הממשלה: (א) רשות שדות התעופה; (ב) חברת נמל כהגדרתה בחוק רשות הספנות והנמלים; (ג) חברות תעופה; (ד) חברות ספנות. (ה) (נמחקה); (ו) גוף המפעיל מסוף מטענים מוטסים מישראל ונמצא בשטח נמל התעופה בן–גוריון; (ז) חברת נמלי ישראל - פיתוח ונכסים בע"מ; (ח) מינהלת המעברים שבמשרד הביטחון, ככל שנוגע לאבטחת המעברים, למעט אבטחת מידע, לפי החלטת ממשלה מיום י"ג בכסלו התשס"ו (14 בדצמבר 2005); (ט) חברת אס.איי.פי.ג'י. טרמינל בייפורט חברה בע"מ - בתחום השטח בנמל חיפה שבתפעולה בהתאם לכתב ההסמכה שניתן לה לפי חוק רשות הספנות והנמלים; (י) חברת הדרום קונטיינר בע"מ - בתחום השטח בנמל אשדוד שבתפעולה בהתאם לכתב ההסמכה שניתן לה לפי חוק רשות הספנות והנמלים. 16. המוסד לביטוח לאומי. 17. רשות מקרקעי ישראל. 18. המרכז למיפוי ישראל. 19. חברת רכבת ישראל בע"מ. 20. חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל בע"מ. 21. מפעיל מיתקן יבשתי לעיבוד גז טבעי המתקבל מצנרת מהים או ממדינה זרה, מכוח רישיון או על פי דין. 22. רשות המסים בישראל. 23. חברת תרכובות ברום בע"מ. 24. רשות ניירות ערך. 25. המרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים. |
[תיקונים: התשס"ז (מס' 3), התשע"ב (מס' 2), התשע"ה, התשע"ו, התשפ"ב (מס' 2), התשפ"ד, התשפ"ו] 1. הקרן הקיימת לישראל. 2. רשות העתיקות. 3. רשות לשמירת הטבע והגנים הלאומיים. 4. א. האוניברסיטה העברית; ב. אוניברסיטת תל–אביב; ג. אוניברסיטת חיפה; ד. הטכניון; ה. מכון וייצמן; ו. אוניברסיטת בר–אילן; ז. אוניברסיטת בן–גוריון. 5. המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים. 7. חברת נת"ע, נתיבי תחבורה עירוניים. 8. שירות התעסוקה. 9. עיריית ירושלים - לעניין יחידת הביטחון של הרכבת הקלה. 10. חברה מבצעת כהגדרתה בחוק רכבת תחתית (מטרו), התשפ"ב-2021. 11. חברת נתיבי איילון בע"מ - לעניין מיתקני התשתיות של התחבורה הציבורית. 12. חברת חוצה ישראל בע"מ - לעניין תכנון, הקמה והפעלה של הרכבת הקלה "נופית". 13. משרד התחבורה - לעניין יחידת האבטחה לאוטובוסים הפועלים במסלולי קווי השירות ובמיתקני התשתית המשרתים אותם |
[תיקונים: התשס"ה, התשס"ז (מס' 3), התשס"ח, התשע"א, התשע"ב, התשע"ד, התשע"ו (מס' 2), (מס' 3), התשע"ז (מס' 3)] הגופים כדלקמן במקומות ובנושאים כפי שתקבע הממשלה: 1. (נמחק). 2. (נמחק). 3. (נמחק). 4. בזק, החברה הישראלית לתקשורת בע"מ. 5 - 14. (נמחקו). 15. חברת מדיטרניאן נאוטילוס (ישראל) בע"מ. 16 - 19. (נמחקו). 20. פלאפון תקשורת בע"מ. 21. סלקום ישראל בע"מ. 22. פרטנר תקשורת בע"מ. 23. 012 סמייל טלקום בע"מ. 24. 013 נטוויז'ן בע"מ. 25. בזק בינלאומי בע"מ. 26. הוט טלקום שותפות מוגבלת. 27. מירס תקשורת בע"מ. 28. (נמחק). 29. חברת נט 4 פי.אייץ'.איי. תאגיד מס' 515132728. |
[תיקונים: התשע"ו (מס' 2), (מס' 3), התשע"ז, התשע"ז (מס' 3), התשע"ח, התשע"ח (מס' 2), התשע"ט, התשפ"ב (מס' 2), התשפ"ג (מס' 2), התשפ"ד, התשפ"ה] הגופים כדלקמן במקומות ובנושאים כפי שתקבע הממשלה: 1. משרד האוצר. 2. רשות האוכלוסין וההגירה. 3. הרשות לניהול המאגר הביומטרי. 4. רשות התקשוב הממשלתי - מערך ממשל זמין. 5. בנק ישראל. 6. חברת בתי זיקוק לנפט בע"מ. 7. חברת פז בית זיקוק אשדוד בע"מ. 8. חברת החשמל לישראל בע"מ וחברת ניהול המערכת בע"מ. 9. חברת קו צינור אילת אשקלון בע"מ וכן גורם מפעיל כהגדרתו בחוק תשתיות להולכה ולאחסון של נפט על ידי גורם מפעיל, התשע"ז-2017. 10. מגן דוד אדום. 11. מקורות חברת מים בע"מ. 12. נתיבי הגז הטבעי לישראל בע"מ. 13. רכבת ישראל בע"מ. 14. רשות שדות התעופה. 15. תשתיות אנרגיה בע"מ. 16. הבורסה לניירות ערך. 17. (נמחק). 18. דשנים וחומרים כימיים בע"מ. 19. בעלי החזקות כמשמעותם בחוק הנפט, התשי"ב-1952: I /10 "אשקלון", I /12 "תמר", I /13 "דלית", l /7 "נועה", l /14 "לוויתן צפון" ו–l /15 "לוויתן דרום", "I /16 תנין ו–I /17 כריש", לעניין המערכות הממוחשבות החיוניות המופעלות בקשר לחזקות אלה. 20. חברת נמל אשדוד וחברת נמל חיפה. 21. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. 22. חברת נת"ע, נתיבי תחבורה עירוניים. 23. (נמחק). 24. רשות המסים בישראל. 25. חברת תרכובות ברום בע"מ. 26. איגוד האינטרנט הישראלי. 27. חברת נמלי ישראל - פיתוח ונכסים בע"מ (חנ"י). 28. חברת קו מוצרי דלק בע"מ. 29. חברת שירותי בנק אוטומטיים בע"מ (שב"א). 30. חברת מרכז סליקה בנקאי בע"מ (מס"ב). 31. המרכז למיפוי ישראל (מפ"י). 32. המרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים. 33. חברה מבצעת כהגדרתה בחוק רכבת תחתית (מטרו), התשפ"ב-2021. 34. המוסד לביטוח לאומי. |
| 1. 2. 3. 1. 2. [תיקון התשע"ט (מס' 2)] חלק א' 1. בעל רישיון כהגדרתו בחוק משק הגז הטבעי שבבעלותו מיתקן ימי או שהוא מפעיל מיתקן כאמור - לעניין אותו מיתקן ימי. 2. בעל היתר מוקדם, רישיון או חזקה כהגדרתם בחוק הנפט, שבבעלותו מיתקן ימי או שהוא מפעיל מיתקן כאמור - לעניין אותו מיתקן ימי. חלק ב ' 1. חברת נמל אשדוד וחברת נמל חיפה - בתחום בריכת הנמל שמפעילה כל אחת מהן, לעניין פעולות אבטחה ימית של בריכת הנמל. 2. חברת נמלי ישראל - פיתוח ונכסים בע"מ - בתחום בריכות הנמל של נמל חיפה ונמל אשדוד שבאחריותה בהתאם לכתב ההסמכה שניתן לה לפי חוק רשות הספנות והנמלים.
|