תזכיר חוק
א. שם החוק המוצע
הצעת חוק לתיקון פקודת בריאות העם (מס' ___)(הגדרת מפקח), התשע"ג – 2013
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
ביום א' באב התשע"א (1 באוגוסט 2011) נכנס לתוקף חוק הגנת הסביבה (סמכויות פיקוח ואכיפה), התשע"א – 2011 (להלן – חוק אכיפה סביבתית), שנועד להקנות לעובדי גופי החקירה של המשרד להגנת הסביבה (להלן – המשרד) סמכויות פיקוח ואכיפה לשם אכיפת חיקוקי סביבה (המפורטים בתוספת לחוק האמור). חוק אכיפה סביבתית כלל שורה ארוכה של תיקונים עקיפים אשר נועדו לרכז את כלל סמכויות הפיקוח והאכיפה הקיימות לגופי החקירה של המשרד בחוק אחד, וכן להביא לאחידות בין הסעיפים השונים המאפשרים לשר להגנת הסביבה להסמיך עובדי גופים אחרים.
במסגרת התיקונים האמורים תוקנה הגדרת "מפקח" בסעיף 2 לפקודת בריאות העם, 1940 (להלן – הפקודה). כתוצאה מתיקון זה, לא ניתן כיום להסמיך את כל עובדי המשרד בסמכויות מפקח לפי הפקודה, אלא רק את עובדי גופי החקירה של המשרד וזאת מכוח חוק אכיפה סביבתית. זאת בניגוד לכוונה המקורית של התיקון כפי שפורסמה בהצעת חוק אכיפה סביבתית, התש"ע – 2010, שפורסמה בהצ"ח התש"ע, עמ' 342.
ג. עיקרי החוק המוצע
מוצע לתקן את הגדרת המונח "מפקח" בסעיף 2 לפקודת בריאות העם, כך שנוסחה יהיה על פי הנוסח שאושר בקריאה ראשונה של הצעת חוק אכיפה סביבתית. תיקון זה יאפשר הסמכה של גורמי המקצוע במשרד, גם שלא כחלק מהליכי אכיפה המבוצעים על ידי גופי החקירה, כפי שנעשה בעבר לפני חקיקת חוק אכיפה סביבתית.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים –
החוק המוצע מתקן את פקודת בריאות העם, 1940.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה
לחוק המוצע לא צפויה להיות השפעה על תקציב המדינה.
ו. השפעת החוק המוצע על התקן ועל ההיבט המנהלי של המשרד
לחוק המוצע לא צפויה להיות השפעה על התקן ועל ההיבט המנהלי של המשרד
להלן נוסח החוק המוצע –
הצעת חוק מטעם הממשלה:
|
|
|
|
|
|
תיקון סעיף 2 |
1. |
בפקודת בריאות העם, 1940[1] (להלן – הפקודה), בסעיף 2, בהגדרת המונח "מפקח": |
|
|
|
|
(1) במקום "שאינם עובדי משרדו" יבוא "שאינם מפקחי הגנת הסביבה". |
|
|
|
|
(2) בפסקה (2), אחרי "נחלים ומעיינות;" יבוא "לא ימונה למפקח אלא מי שהתקיימו לגביו כל אלה: |
|
|
|
|
|
(1) הוא לא הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי, לדעת השר, להיות מפקח; |
|
|
|
|
(2) הוא בעל הכשרה מתאימה כפי שהורה השר.". |
דברי הסבר
כללי ביום א' באב התשע"א (1 באוגוסט 2011) נכנס לתוקף חוק הגנת הסביבה (סמכויות פיקוח ואכיפה), התשע"א – 2011 (להלן – חוק אכיפה סביבתית), שנועד להקנות לעובדי גופי החקירה של המשרד להגנת הסביבה (להלן – המשרד) סמכויות פיקוח ואכיפה לשם אכיפת חיקוקי סביבה (המפורטים בתוספת לחוק האמור). חוק אכיפה סביבתית כלל שורה ארוכה של תיקונים עקיפים אשר נועדו לרכז את כלל סמכויות הפיקוח והאכיפה הקיימות לגופי החקירה של המשרד בחוק אחד, וכן להביא לאחידות בין הסעיפים השונים המאפשרים לשר להגנת הסביבה להסמיך עובדי גופים אחרים.
במסגרת התיקונים האמורים הוספה לסעיף 2 לפקודת בריאות העם, 1940 (להלן – הפקודה), הגדרת המונח "מפקח הגנת הסביבה" אשר מפנה לחוק אכיפה סביבתית. כמו כן, תוקנה הגדרת "מפקח" באותו סעיף. נוסחה של ההגדרה האמורה טרם התיקון היה:
"מפקח" – מי ששר הבריאות או השר לאיכות הסביבה, לפי הענין, הסמיכו כמפקח לענין פקודה זו".
נוסחה של הגדרת "מפקח" כיום, לאחר התיקון, הינו:
""מפקח" – אחד מאלה, לפי העניין:
(1) מי ששר הבריאות הסמיכו כמפקח לעניין פקודה זו;
(2) מי שהשר להגנת הסביבה הסמיכו כמפקח לעניין פקודה זו, מקרב עובדי המדינה, שאינם עובדי משרדו, ומקרב עובדי רשויות נחלים ומעיינות;".
תיקון זה הביא, בשל טעות, לכך שלא ניתן כיום להסמיך את כל עובדי המשרד בסמכויות מפקח לפי הפקודה, אלא רק את עובדי גופי החקירה של המשרד וזאת מכוח חוק אכיפה סביבתית. זאת בניגוד לכוונה המקורית של התיקון כפי שפורסמה בהצעת חוק אכיפה סביבתית, התש"ע – 2010, שפורסמה בהצ"ח התש"ע, עמ' 342.
סעיף 1 עובדי המשרד להגנת הסביבה נדרשים לפקח על קיום הוראות חלקים ה' ו- ו' לפקודה. פיקוח כאמור נדרש לגורמי המקצוע במשרד לשם ביצוע תפקידי הרגולציה המצויים בסמכות המשרד להגנת הסביבה, גם שלא כחלק מהליכי אכיפה המבוצעים על ידי גופי החקירה. יש לתקן את הגדרת המונח "מפקח" בסעיף 2 לפקודה, כך שנוסחה יהיה על פי הנוסח שאושר בקריאה ראשונה של הצעת חוק אכיפה סביבתית, כמוצע בסעיף 1.
כמו כן, מוצע להתאים את נוסח סעיף ההסמכה לנוסחים עדכניים הנהוגים בחקיקה, כך שלצורך הסמכת עובד המשרד בסמכויות פיקוח, יעבור העובד הכשרה מתאימה וייבדק רישומו הפלילי, על מנת לוודא כי הוא לא הורשע בעבירה שבגינה אין זה ראוי להסמיכו כמפקח.