תיק הצעת חוק מס':
סימוכין: 803-99-2013-082089
תזכיר חוק
א. שם החוק המוצע
חוק קרן קיימת לישראל (תיקון - הקרן הקיימת לישראל - גוף מבוקר), התשע"ד - 2013
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
הקרן הקיימת לישראל הוקמה לכתחילה כחברה בתחום המשפט הפרטי. יחד עם זאת, מעמדה של הקרן הקיימת לישראל מיוחד בכך שהוקמה מחדש בשנת 1953 בחוק ונוכח העובדה שביסוד יעדיה ותפקידיה מאז כינונה מצויות משימות לאומיות כלליות.
הקרן הקיימת לישראל ממלאת תפקידים ציבוריים בעלי חשיבות ומפעילה סמכויות שבמהותן הן סמכויות שלטוניות מובהקות שאלמלא היו מבוצעות בידי הקרן הקיימת לישראל, הן היו מבוצעות בידי מוסד ממוסדות המדינה.
אנשי הקרן הקיימת לישראל מוסמכים כפקידי יערות לפי פקודת היערות ומבצעים פעולות תכנון ססטוטורי, ביצוע ותפקידי פיקוח ואכיפה מכוח הפקודה שבהם נתינת ונטילת רישיונות כריתת עצים, העתקתם, דילול ועקירת עצים.
הקרן הקיימת בישראל ממלאת תפקיד ציבורי מובהק גם בכל הנוגע לתחום פיתוח המרחב החקלאי בפריפריה. במסגרת תחום זה הקרן הקיימת לישראל שותפה למימון פרויקטים של פיתוח ובחלק מהמקרים מהווה זרוע ביצועית של הממשלה לצורך ביצועם, באמצעות מנהל פיתוח הקרקע בקרן הקיימת בישראל.
בנוסף לתפקידים האמורים, מעורבת הקרן הקיימת לישראל בפיתוח והקמת ישובים ותשתיות.
עוד יצוין בהקשר זה כי בהתאם לאמנה שבין המדינה לקרן הקיימת לישראל, מנוהלות הקרקעות שבבעלות קק"ל בידי רשות מקרקעי ישראל.
מעמדה הציבורי המיוחד של הקרן הקיימת לישראל מקבל ביטוי בדברי חקיקה שונים. כך, בחוק קרן קיימת לישראל, התשי"ד - 1953 (סעיף 6) ניתן לקרן הקיימת לישראל מעמד של רשות מקומית לעניין פקודת הקרקעות (רכישה לצורכי ציבור); חוקים שונים ממנים נציג של הקרן הקיימת לישראל כחבר במועצות ציבוריות. כך למשל: חוק גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה, התשנ"ח-1998, חוק גנים בוטניים התשס"ו-2006, ועוד. כמו כן לקק"ל נציגות במועצת מקרקעי ישראל, בהתאם לחוק רשות מקרקעי ישראל, התש"ך-1960;
בחוקים שונים מוסמכים עובדי הקרן הקיימת לישראל להפעיל סמכויות שלטוניות. ראו למשל: חוק איסור נהיגה ברכב בחוף הים, התשנ"ז-1997;
בחוק העונשין, התשל"ז-1977, בסעיף 34כד נקבע כי עובדי הקרן הקיימת לישראל הם בגדר עובדי ציבור; גם בחוק הגנה על עובדים (חשיפת עבירות ופגיעה בטוהר המידות או במינהל התקין), התשנ"ז-1997 נקבעה הקרן הקיימת כגוף ציבורי שהחוק חל עליו.
מכלול מאפייניה של הקרן הקיימת לישראל, יעדיה, התפקידים הציבוריים אותם היא ממלאת והזיקה בינה ובין המדינה ורשויותיה מצדיקים הכפפת גוף זה לביקורת המדינה.
ג. עיקרי החוק המוצע
החלת ביקורת מבקר המדינה על הקרן הקיימת לישראל.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
יוסף סעיף 11 לחוק קרן קיימת לישראל, התשי"ד – 1953.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המינהלי
אין.
ו. נוסח החוק המוצע:
להלן נוסח החוק המוצע:
תזכיר חוק מטעם משרד המשפטים:
|
הוספת סעיף 11 |
35. |
בחוק קרן קיימת לישראל, התשי"ד - 1953[1]-
|
||||
|
|
|
(1) אחרי סעיף 10 יבוא: |
||||
|
|
|
"הקרן הקיימת לישראל - גוף מבוקר |
11. |
על אף האמור בכל דין, הקרן הקיימת לישראל תהיה גוף מבוקר כמשמעותו בחוק מבקר המדינה, התשי"ח – 1958.[2] |
||
|
|
|
|
|
|
||