תזכיר מידע גנטי - תנאי הכשירות ליועץ גנטי תשעג.doc תזכיר חוק מידע גנטי (תיקון מס' _) (תנאי הכשירות ליועץ גנטי), התשע"ג - 2013

תזכיר חוק מידע גנטי (תיקון מס' --) (תנאי הכשירות ליועץ גנטי), התשע"ג-2013

 

א.

שם החוק המוצע:

 

הצעת חוק מידע גנטי (תיקון מס' --) (תנאי הכשירות ליועץ גנטי), התשע"ג - 2013

 

 

ב.

מטרת החוק המוצע והצורך בו:

 

מטרתו של חוק זה להתאים את דרישות ההשכלה וההכשרה למקצוע הייעוץ הגנטי למגוון תוכניות הלימודים המוכרות באוניברסיטאות בישראל, אשר תוכנית הלימודים בהן תואמת את ההשכלה הנדרשת לדעת משרד הבריאות לעניין הכשרת יועצים גנטיים, ולהסדיר את מקצוע הייעוץ הגנטי באופן ברור ובדומה להסדרת מקצועות אחרים בתחום הבריאות. 

 

 

ג.

עיקרי הוראות החוק המוצע:

 

עיקר 1 - סעיף 1 להצעת החוק

 

בסעיף זה מוצע לתקן את סעיף 9(3) לחוק מידע גנטי, כך שבמקום הדרישה להשכלה של תואר שני בגנטיקה של האדם, בלבד, יתאפשרו מספר מסלולי לימודים מתאימים. נוסחו הנוכחי של הסעיף הוא:

9.   כשירות מקצועית מתאימה

לענין חוק זה בעל כשירות מקצועית מתאימה הוא אחד מאלה:

(1) ...

(2) ...

(3) לענין יועץ גנטי - בעל תואר שני בגנטיקה של האדם ממוסד מוכר, או ממוסד מחוץ לישראל שאישר המנהל, שקיבל הכשרה מעשית במתן ייעוץ גנטי במעבדה לבדיקות גנטיות או במכון גנטי, שהכיר בהם המנהל ואשר קיבל הכרה מהמנהל כיועץ גנטי;

        (4)   ...

 

ראשית, בסעיף 9(3)(א) יקבעו תנאי סף לקבלת הכרה כיועץ גנטי בישראל בדומה לתנאים הקבועים בחקיקה ביחס למקצועות הבריאות השונים, ובהם בגירות, אזרחות או תושבות בישראל, ידיעה מספקת של השפה העברית, היעדר עבר פלילי ומצב בריאות שאינו מסכן את המטופלים.

 

בסעיף 9(3)(ב) יקבעו כל מסלולי הלימודים אשר משרד הבריאות מצא כי תוכנית הלימודים בהן מתאימה והולמת את ההשכלה הנחוצה למבקשים לעסוק בייעוץ גנטי, בכפוף לביצוע הכשרה מעשית ובחינה כפי שיפורט בהמשך.

כמו כן, יאפשר החוק הכרה על ידי המנהל בתארים מתאימים מחו"ל, ממוסדות אקדמיים המוכרים על ידו, כך שיתאפשר גם להם, בכפוף לבחינת המנהל, לבצע הכשרה לייעוץ גנטי ולעמוד בבחינה, לשם קבלת הכרה כיועץ גנטי בישראל.

 

בסעיף 9(3)(ג) - תעוגן במפורש בחוק דרישת ההכשרה המעשית, ויושם דגש על קבלת אישור לתחילתה ועל תכניה ותקופת ההכשרה, הואיל והיא חלק מרכזי וחשוב בהכשרת יועצים גנטיים והם אף עוסקים במהלכה במתן שירות לציבור, בפיקוח צמוד של הממונים על הכשרתם;

כן תצוין במפורש, בסעיף 9(3)(ד) לחוק, הדרישה הקיימת והמעוגנת כיום בתנאי ההכרה במקצוע אליהם מפנה החוק בנוסחו הנוכחי, של מעבר בחינה מקצועית בסיום ההכשרה.

 

למען הסר ספק יובהר כי כל הכרה של יועץ גנטי,  אשר ניתנה ע"י המנהל ערב תחילתו של חוק זה, תמשיך ותעמוד בתוקפה אף לאחר יום תחילתו של חוק זה, גם אם ניתנה שלא בהתאמה מלאה להוראות החוק בנוסחו הקיים.

 

עיקר 2 - סעיף 2 להצעת החוק – הוספת סעיף 9א

 

על מקצוע יועץ גנטי יוחלו, בשינויים המתחייבים, הוראות מרכזיות שבחוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות, תשס"ח-2008, העוסקות בנושאים אלה: ייחוד התואר, אפשרות למתן היתר מיוחד למי שאינו אזרח או תושב, הפרוצדורה להגשת בקשה להכרה, קבלת ההחלטה על ידי המנהל, הוראות בדבר חובות אמון ואתיקה מקצועית, לרבות שמירה על כבוד המקצוע והגבלת פרסומת, הוראות בדבר עבירות משמעת ודין משמעתי, וההוראות בדבר פיקוח מקצועי על בעלי המקצוע ועל כשירותם הרפואית לטפל במטופלים. עם זאת, לא יוחלו הוראות בדבר עונשין, שכן הוראות עונשיות מצויות כבר בחוק מידע גנטי.

 

עיקר 3 – סעיף 2 להצעת החוק – הוספת סעיף 9ב

 

מוצע לקבוע בחוק כי ניתן, בתקנות, לקבוע אגרות בעד בקשות להכרה כיועץ גנטי על כל שלבי הכשרה.

 

עיקר 4 – סעיף 3 להצעת החוק

 

מוצע כי ערכאת הערעור על החלטות בעניין הכרה במקצועות הגנטיים תהיה בית המשפט לעניינים מינהליים, כפי שהדבר הוא ביחס למקצועות הבריאות המוסדרים האחרים.

 

עיקר 5 – סעיף 4 להצעת החוק – הוראות מעבר

 

במסגרת הוראות מעבר, החוק יאפשר למי שמצויים כבר עתה בעיצומה של הכשרה מעשית (לאחר שסיימו אל לימודי התואר), להמשיך את הכשרתם ולקבל הכרה לאחר שיסיימו אותה בהצלחה ויעמדו בבחינה, גם אם התואר שלמדו אינו תואם את התואר האמור בחוק הנוכחי או בחוק המתקן, באופן מדוייק.

כמו כן, הואיל ויש כיום תלמידים בודדים שאינם בעלי תואר שני מתאים, או שהם בעלי תואר שלישי (PhD) אך הקשור בדרך כלשהי בעקיפין לנושא, שהחלו ללמוד במטרה להיות יועצים גנטיים מתוך אי ידיעה של החוק ועקב אי-הבנות - מוקנה שיקול דעת למנהל, מטעמים מיוחדים, לאפשר להם להתחיל בהכשרה המעשית או להמשיך ולסיים הכשרה מעשית שהחלו בה, בין אם קיבלו לה אישור מראש או לא, ולהכיר בהם כיועצים גנטיים - בכפוף לכך שישלימו את ההכשרה בהצלחה ויעמדו בבחינה.

ד.

השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המנהלי:

אין.

ה.

להלן נוסח הצעת החוק:

 


 

 

תזכיר חוק מידע גנטי (תיקון מס' --) (תנאי הכשירות  ליועץ גנטי), התשע"ג -2013

 

 

 

 

 

תיקון סעיף 9

1.  

בסעיף 9 לחוק מידע גנטי, התשס"א-2000[1] (להלן - החוק), במקום פיסקה (3) יבוא -

 

 

 

"(3)     לענין יועץ גנטי - מי שקיבל הכרה מן המנהל כיועץ גנטי לאחר שהוכיח, להנחת דעתו, כי מתקיימים בו כל אלה:

 

 

 

         

(א) הוא -

 

 

 

 

 

(1)  בגיר;

 

 

 

 

 

(2)  אזרח ישראלי או תושב ישראל;

 

 

 

 

 

(3)  אינו חולה במחלה מסכנת כהגדרתה בחוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות, תשס"ח - 2008[2] (להלן – חוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות);

 

 

 

 

 

(4)  לא הורשע, בישראל או מחוץ לישראל, בעבירה פלילית או בעבירת משמעת, שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לקבל הכרה כיועץ גנטי, ולא הוגשו נגדו כתב אישום או קובלנה בשל עבירה כאמור שטרם ניתן בהם פסק דין סופי;

 

 

 

 

 

(5)  בעל ידע בסיסי בשפה העברית;

 

 

 

(ב)     הוא בעל תואר אקדמי ממוסד מוכר לפי חוק המועצה להשכלה גבוהה, באחד מאלה:

 

 

 

 

 

(1)       תואר שני בגנטיקה של האדם או בייעוץ גנטי;

 

 

 

 

 

(2)       תואר שני במדעי החיים, במדעי הטבע או במדעי הרפואה, במסלול בגנטיקה של האדם או בייעוץ גנטי בכל אחד מהתארים האמורים;

 

 

 

 

 

(3)       תואר שני בבריאות הציבור (MPH) במסלול בגנטיקה של האדם.

 

 

 

 

 

(4)       תואר דוקטור ברפואה  (MD);

 

 

 

 

וכן רשאי המנהל לאשר תואר אקדמי שני לפחות, בתחומים האמורים או דומים להם, ממוסד אקדמי להשכלה גבוהה בחוץ לארץ, שהוכר על ידי המנהל, ובלבד שהוכח, להנחת דעתו של המנהל, כי התואר האקדמי ומכלול לימודיו של המבקש שווה ערך לאחד מן התארים האמורים בסעיף קטן זה.

 

 

 

(ג)

(1)       הוא ביצע הכשרה מעשית בייעוץ גנטי, לאחר קבלת התואר, כאמור בסעיף קטן (א), לאחר קבלת אישור המנהל לתחילת ההכשרה, במכון גנטי שהכיר בו המנהל לעניין זה ולפי תוכנית הכשרה שהכיר בה המנהל, וקיבל אישור מנהל המכון על השלמת ההכשרה בהצלחה.

 

 

 

 

(2)       לעניין זה, ועל אף האמור בסעיף קטן (1), המנהל רשאי להכיר בהכשרה מעשית שהתקיימה מחוץ לישראל. בהחלטה לפי סעיף קטן זה ישקול המנהל, בין היתר, את רמת ההכשרה, את תכנית ההכשרה, את היקף ההכשרה ומשכה בהשוואה לתוכנית ההכשרה המעשית הנהוגה בישראל.

 

 

 

(ד)       הוא עמד בבחינה בייעוץ גנטי, בנושאים ולפי סדרי בחינות שהורה המנהל, בסמוך לסיום הכשרתו המעשית כאמור בסעיף קטן (ג)."

הוספת סעיפים 9א-9ב

2.  

אחרי סעיף 9 לחוק יבוא -

 

 

"החלת הוראות חוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות

9א.

הוראות סעיפים 6, 9, 10, 12,  ו-22 עד 46 לחוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות, יחולו, בשינויים המתחייבים, על יועץ גנטי.

 

 

אגרות

9ב.

השר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, רשאי לקבוע אגרה בכל עניין הנוגע לכשירות מקצועיות, לרבות בעניין -

 

 

 

 

 

 

 

(1)  בקשה לקבל אישור לתחילת הכשרה מעשית;

 

 

 

 

 

 

 

(2)        בקשה להיבחן;

 

 

 

 

 

 

 

(3)        ערעור על תוצאות בחינה;

 

 

 

 

 

 

 

(4)        תעודת הכרה במעמד יועץ גנטי, או במעמד גנטיקאי קליני, לרבות תעודה זמנית במקצועות אלה;

 

 

 

 

 

 

 

(5)        אישורים או בדיקות."

תיקון עקיף לחוק בתי משפט לעניינים מינהליים

3.  

בתוספת הראשונה לחוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס-2000, בפרט 21, אחרי פרט משנה (26) יבוא "החלטה של רשות לפי סעיף 9 לחוק מידע גנטי, התשס"א-2000."

הוראות מעבר

4.  

על אף האמור בסעיף 9 לחוק -

 

 

 

(א) בעל תואר מבין התארים האמורים בסעיף 9(3)(ב) לחוק בנוסחו בסעיף 1 לחוק זה, אשר החל, ערב תחילתו של חוק זה, בביצוע הכשרה מעשית במכון גנטי המוכר על ידי המנהל לעניין זה, יהא זכאי לקבל הכרה כיועץ גנטי, ובלבד שקיבל אישור מנהל המעבדה או המכון על השלמת ההכשרה בהצלחה, ועמד בבחינה כאמור בסעיף  9(3)(ד) לחוק.

 

 

 

(ב)  המנהל רשאי, מנימוקים מיוחדים, להכיר כיועץ גנטי בבעל תואר שלישי בנושא גנטיקה של האדם או בייעוץ גנטי, אשר הגיש בקשה להכרה כיועץ גנטי או לקבלת אישור לביצוע הכשרה מעשית בייעוץ גנטי, ערב תחילתו של חוק זה, ובלבד שקיבל אישור מנהל המעבדה או המכון על השלמת ההכשרה בהצלחה, ועמד בבחינה כאמור בסעיף  9(3)(ד) לחוק.  

דברי הסבר

לסעיף 1

בסעיף זה מוצע לתקן את סעיף 9(3) לחוק מידע גנטי, בשני עניינים – ראשית בקביעת דרישות סף להכרה מקצועית בדומה לקבוע לגבי מקצועות בריאות אחרים כמפורט בחוק להסדרת העיסוק במקצועות הבריאות וחוקים נוספים, ושנית, לקבוע שבמקום הדרישה להשכלה של תואר שני בגנטיקה של האדם, בלבד, כקבוע כיום בחוק, יתאפשרו מספר מסלולי לימודים נוספים המתאימים להכשרתו של יועץ גנטי. נוסחו הנוכחי של הסעיף הוא:

9.   כשירות מקצועית מתאימה

לענין חוק זה בעל כשירות מקצועית מתאימה הוא אחד מאלה:

(1) ...

(2) ...

(3)     לענין יועץ גנטי - בעל תואר שני בגנטיקה של האדם ממוסד מוכר, או ממוסד מחוץ לישראל שאישר המנהל, שקיבל הכשרה מעשית במתן ייעוץ גנטי במעבדה לבדיקות גנטיות או במכון גנטי, שהכיר בהם המנהל ואשר קיבל הכרה מהמנהל כיועץ גנטי;

(4)   ...

                        סעיף 9(3)(א) לחוק המתוקן יקבע תנאי סף לקבלת הכרה כיועץ גנטי בישראל בדומה לתנאים הקבועים בחקיקה ביחס למקצועות הבריאות השונים, שהם: בגירות, אזרחות או תושבות בישראל, ידיעה מספקת של השפה העברית, היעדר עבר פלילי ומשמעתי  רלוונטי, ומצב בריאות שאינו מסכן את המטופלים.

                        בסעיף 9(3)(ב) יקבעו כל מסלולי הלימודים אשר משרד הבריאות מצא כי תוכנית הלימודים בהן מתאימה והולמת את ההשכלה הנחוצה למבקשים לעסוק בייעוץ גנטי, שהם, בנוסף לתואר שני בגנטיקה של האדם, גם תואר שני בייעוץ גנטי, תואר שני במדעי החיים, במדעי הטבע או במדעי הרפואה, במסלול בגנטיקה של האדם או בייעוץ גנטי בכל אחד מהתארים האמורים, תואר שני בבריאות הציבור (MPH) במסלול בגנטיקה של האדם.וכן לימודי רפואה שלמים, דהיינו תואר דוקטור ברפואה (MD): .

 

                        כמו כן, יאפשר החוק הכרה על ידי המנהל בתארים מתאימים מחו"ל, אם ימצא שמכלול הלימודים של המבקש שווה ערך לתארים שנמצאו מתאימים בישראל, ממוסדות אקדמיים שיוכרו על ידי המנהל, כך שיתאפשר גם לבוגרי אותם תארים לבצע את ההכשרה המעשית הנדרשת ולעמוד בבחינה, לשם קבלת הכרה כיועץ גנטי בישראל.

            בסעיף 9(3)(ג) לחוק תעוגן במפורש ובאופן מפורט, דרישת ההכשרה המעשית המפורטת כיום בתנאי ההכרה המעוגנים בחוק, ויושם דגש רב יותר על קבלת אישור מראש לתחילת ביצוע ההכשרה, ולאישור תכניה של הכשרה זו בידי המנהל, שכן ההכשרה המעשית היא חלק מרכזי וחשוב בהכשרת יועצים גנטיים והם אף עוסקים במהלכה במתן שירות לציבור, בפיקוח צמוד של הממונים על הכשרתם; 

כן תצוין במפורש, בסעיף 9(3)(ד) לחוק, הדרישה הקיימת והמעוגנת כיום בתנאי ההכרה במקצוע אליהם מפנה החוק בנוסחו הנוכחי, של מעבר בחינה מקצועית בסיום ההכשרה.

            למען הסר ספק יובהר כי כל הכרה של יועץ גנטי,  אשר ניתנה ע"י המנהל ערב תחילתו של חוק זה, תמשיך ותעמוד בתוקפה אף לאחר יום תחילתו של חוק זה, גם אם ניתנה שלא בהתאמה מלאה להוראות החוק בנוסחו הקיים.

לסעיף 2

על מקצוע יועץ גנטי יוחלו, בשינויים המתחייבים, הוראות מרכזיות שבחוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות, תשס"ח-2008, העוסקות בנושאים אלה: ייחוד התואר, אפשרות למתן היתר מיוחד למי שאינו אזרח או תושב, הפרוצדורה להגשת בקשה להכרה, קבלת ההחלטה על ידי המנהל, הוראות בדבר חובות אמון ואתיקה מקצועית, לרבות שמירה על כבוד המקצוע והגבלת פרסומת, הוראות בדבר עבירות משמעת ודין משמעתי, וההוראות בדבר פיקוח מקצועי על בעלי המקצוע ועל כשירותם הרפואית לטפל במטופלים. עם זאת, לא יוחלו הוראות בדבר עונשין, שכן הוראות עונשיות שונות הייחודיות לעיסוק בגנטיקה - מצויות כבר בחוק מידע גנטי.

כן מוצע לקבוע בחוק כי ניתן, בתקנות, לקבוע אגרות בעד בקשות להכרה כיועץ גנטי על כל שלבי הכשרה.

לסעיף 3

מוצע לקבוע בסעיף 9ב לחוק כי ערכאת הערעור על החלטות בעניין הכרה במקצועות הגנטיים תהיה בית המשפט לעניינים מינהליים, כפי שהדבר הוא ביחס למקצועות הבריאות המוסדרים האחרים.

לסעיף 4

סעיף 4 להצעת החוק מפרט את הוראות המעבר, אשר במסגרתן יתאפשר למי שמצויים כבר עתה בעיצומה של הכשרה מעשית, או סיימו אותה בהצלחה (כמובן, לאחר שכבר סיימו אל לימודי התואר, אף אם תואר זה אינו עומד בדרישות החוק הנוכחי), להמשיך את הכשרתם ולקבל הכרה, לאחר שיסיימו את ההכשרה בהצלחה ויעמדו בבחינה, וזאת, כאמור, אף שתואריהם האקדמיים אינם תואמים את האמור בחוק הנוכחי – אך הם תואמים את החוק כפי שיתוקן.

            כמו כן, הואיל ויש כיום תלמידים בודדים שאינם בעלי תואר שני מתאים, או שהם בעלי תואר שלישי (PhD) הקשור בדרך כלשהי בעקיפין לנושא, שהחלו ללמוד במטרה להיות יועצים גנטיים מתוך אי ידיעה של החוק ועקב אי-הבנות, הנמצאים בתהליך לימודים או בעיצומה של הכשרה מעשית - מוקנה שיקול דעת למנהל, מטעמים מיוחדים, לאפשר להם להתחיל בהכשרה המעשית או להמשיך ולסיים הכשרה מעשית שהחלו בה, בין אם קיבלו לה אישור מראש או ללא אישור כזה, ולהכיר בהם כיועצים גנטיים בכפוף להשלמת ההכשרה בהצלחה ולעמידה בבחינה.

             

 



[1] ס"ח התשס"א, עמ' 62; התשס"ח, עמ' 736

[2] ס"ח תשס"ח, עמ' 720