א. שם החוק המוצע
הצעת חוק להסדר ההימורים בספורט (תיקון מס'...), התשע"ג - 2013 .
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
1. הוועדה הציבורית לבדיקת המבנה הניהולי של ענף הכדורגל בישראל, בראשות פרופ' ירון זליכה (להלן – "וועדת זליכה"). מונתה על-ידי שרת התרבות והספורט במטרה לבחון, בין השאר, את מבנה ההתאחדות לכדורגל והליכי קבלת ההחלטות בה וניגודי עניינים בקרב בעלי תפקידים בהתאחדות לכדורגל ומוסדותיה. הוועדה הגישה את המלצותיה לשרת התרבות והספורט, אשר החליטה על אימוצן.
2. חלק מהמלצות וועדת זליכה רלוונטיות לשיפור טוהר המידות, ההתנהלות התקינה והשקיפות בכלל גופי הספורט, ולא רק בענף הכדורגל.
3. השינויים המוצעים בהצה"ח נולדו מתוך המלצות ועדת זליכה, ומטרתם לשפר את התנהלותם התקינה של גופי הספורט בשלושה נושאים:
א. העברת כספי תמיכת המועצה להסדר ההימורים בספורט ישירות לקבוצות, ולא דרך מרכזי הספורט או האיגודים וההתאחדויות, וביטול האפשרות הקיימת כיום בחוק המועצה להסדר ההימורים בספורט, התשכ"ז– 1967 (להלן – החוק העיקרי) להעביר את כספי הקבוצות דרך גופי צינור.
ב. מימון פעילות למניעת אלימות וגזענות בספורט.
ג. הטלת חובת שקיפות על נוהלי המועצה להסדר ההימורים בספורט.
4. בנושאים אלו, המליצה וועדת זליכה על תיקוני החקיקה הבאים:
א. "נתנו דעתנו לסוגיית תקצוב מניעת אלימות ותופעות הגזענות, אך העיסוק בנושא יוחד למועצה למניעת אלימות בספורט, העושה מלאכת קודש. על כן, אנו ממליצים, כי המועצה להסדר ההימורים בספורט תוסיף לתמוך בפעילות המועצה".
ב. "על המועצה להסדר ההימורים בספורט, וכן על כל גוף ציבורי אחר, להעביר כספים לעידוד קבוצות כדורגל ישירות לקבוצות. כל העברת כספי קבוצות באמצעות גופים שלישיים (להלן "עמותות צינור"), לרבות ההתאחדות לכדורגל או מרכזי הספורט – תיאסר. יצוין, בהקשר זה, כי הכלל לפיו תמיכת המדינה במוסדות ציבור מיועדת לפעילות שמקיימים גופים אלה ולא לגופים עצמם יחול אף בענייננו. במקרה דנן עסקינן בפעילויות ספורט אותן מבצעות הקבוצות ולא המרכזים או ההתאחדות. ביצוע הפעילות הנתמכת על ידי גוף אחר מהגוף מקבל התמיכה, אינו ראוי בעיננו ואינו יעיל. יצוין, כי לגבי תמיכת משרדי ממשלה במוסדות ציבור הדבר נאסר מפורשות, כאקט הסותר את לשון חוק יסודות התקציב ואת תכליתו. מן הראוי שהכלל יחול גם על הקצבות המועצה להסדר ההימורים בספורט וגורמים ציבוריים אחרים. בנוסף, מנגנון תמיכה באמצעות גורם מתווך אינו מאפשר לפקח על הפעילות הנתמכת ולבצע את פעולות הביקורת הנדרשות. מצב זה אף עלול לגרום לכך שמוסדות ציבור ישמשו מסווה או צינור לגופים ו/או לגורמים אשר כשלעצמם אינם זכאים לתמיכת המדינה, למשל, מחמת היותם פועלים באופן לא תקין, אינם עומדים בתנאי הסף או מכל סיבה אחרת. זאת ועוד, עמותות צינור עלולות לעשות שימוש בכספי הציבור בכדי לצבור כוח על חשבון המוטבים או להעדיף ביניהם באופן בלתי שוויוני ומפלה, ללא פיקוח ובקרה נאותים של הגוף הציבורי שהקצה כספים אלו במקור לפיכך, פעילות אשר הגופים המבקשים עבורה תמיכה אינם מקיימים אותה בעצמם – אלא מבוצעת בפועל על ידי אחרים, תאגידים או פרטים, אינה ראויה לתמיכה. ראה לעניין זה הנחיית היועץ המשפטי לממשלה 1.2005 מיום 18.8.09 בעניין תמיכת המדינה במוסדות ציבור לפי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 ".
ג. "המועצה להסדר ההימורים בספורט תפרסם את כל נוהלי הקצאת כספים, הקצבות והעברות בפועל. נהלים אלו יעודכנו באופן שוטף ויפורסמו באתר המועצה להסדר ההימורים בספורט ....".
5. דברים אלו מדברים בעד עצמם והתיקון המוצע נועד לתת להם את העיגון הסטטוטורי הדרוש.
ג. עיקרי החוק המוצע והשפעת החוק המוצע על החוק הקיים
תיקון חוק המועצה להסדר ההימורים בספורט, התשכ"ח – 1967 (להלן – החוק העיקרי), בנושאים שיפורטו להן.
עיקר 1: תיקון סעיף 9 לחוק העיקרי
סעיף 9 לחוק העיקרי, קובע את סוגי הפעילויות הזכאיות לתמיכת המועצה להסדר ההימורים בספורט, מכוח החוק העיקרי.
סעיף 9(ב1)(3) לחוק העיקרי קובע כי תינתן תמיכה לאגודות ספורט ולמועדוני ספורט, אולם אלו רשאים לבקש כי התמיכה תועבר אליהם בדרך אחרת. נוסח סעיף 1 בתיקון המוצע מבטל את האפשרות של גוף נתמך לבקש כי תמיכת המועצה להסדר ההימורים עבורו תועבר באמצעות גוף אחר (סעיף 1(א) לתיקון.
סעיף 9(ב1)(4) לחוק העיקרי קובע כי תינתן תמיכה לספורט נשים ולספורט באיזורי עדיפות לאומית, אולם המועדונים והקבוצות הזכאים לתמיכה לפי סעיף זה, רשאים לבקש כי התמיכה תועבר אליהם בדרך אחרת. נוסח סעיף 1 בתיקון המוצע מבטל את האפשרות של גוף נתמך לבקש כי תמיכת המועצה להסדר ההימורים עבורו תועבר באמצעות גוף אחר (סעיף 1(ב) לתיקון.
סעיף 1(ג) לתיקון מוסיף לפעילויות הנתמכות על-ידי המועצה להסדר ההימורים בספורט גם בפרויקטים של מניעת אלימות וגזענות בספורט, בהתאם לאמות מידה שיקבעו לפי סעיף 17יג לחוק הספורט, ולאחר התייעצות עם המועצה למניעת אלימות בספורט, מכוח החוק לאיסור אלימות בספורט, התשס"ח – 2008.
תיווסף פיסקה 9(ב1ב), אשר תחייב את המועצה לפרסם את נוהלי הקצאת הכספים, ההקצבות וההעברות.
השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה: אין השפעה
ה. השפעת החוק המוצע על ההיבט המינהלי והתקן: אין השפעה.
ו. להלן נוסח החוק המוצע
הצעת חוק מטעם הממשלה:
סעיף ראשי
|
תיקון סעיף 9 |
1. |
בסעיף 9 בחוק להסדר ההימורים בספורט, תשכ"ז-1967[1] (להלן – החוק העיקרי), בפיסקה (ב1)- |
||
|
|
|
(א) בתת פיסקה (3) יימחקו המלים "ואולם רשאי גוף כאמור לבקש כי ההעברה תיעשה לגביו בדרך אחרת". |
||
|
|
|
(ב) בתת פיסקה (4) יימחקו המלים "ואולם רשאי גוף כאמור לבקש כי ההעברה תיעשה לגביו בדרך אחרת". |
||
|
|
|
(ג) לאחר תת פיסקה (6) יבוא: |
||
|
|
|
|
|
"(7) סכום שתקבע המועצה הלאומית לספורט לחלוקה כתמיכה בפרויקטים של מניעת אלימות וגזענות בספורט, בהתאם לאמות מידה שיקבעו לפי סעיף 17יג לחוק הספורט, ולאחר התייעצות עם המועצה למניעת אלימות בספורט, מכוח החוק לאיסור אלימות בספורט, התשס"ח - 2008[2]". |
|
|
|
(ד) תתווסף פסקה (ב1ב)- "המועצה תפרסם ותעדכן בקביעות באתר האינטרנט את נהלי הקצאת הכספים, ההקצבות וההעברות כאמור בסעיף זה". |
||
|
|
|
|||