תזכיר חוק
א. שם החוק המוצע
חוק הפיקוח על צעצועים מסוכנים, התשע"ג -2013 .
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
מטרת התיקון המוצע הינה לבטל את צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (איסור ייצור, יבוא ומכירה של צעצועים מסוכנים), התשמ"ז-1986[1] (להלן – צו צעצועים מסוכנים) ולקבוע הסדר חקיקה ייחודי לפיקוח על צעצועים מסוכנים המנותק מחקיקת חירום. צו הצעצועים המסוכנים צווה על ידי שר התעשייה, המסחר והתעסוקה מתוקף סמכותו לפי סעיף 5 ו-15 לחוק הפיקוח על מצרכים ושירותים, התשי"ח-1957[2] (להלן – חוק הפיקוח על מצרכים ושירותים) וסעיף 2 לפקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש], התשל"ט-1979[3] ובמסגרת חקיקת החירום.
ההסדר החוקי הקיים כיום לפיקוח על צעצועים מסוכנים קבוע בצו הצעצועים המסוכנים מכוח חקיקת חירום ולפיו מוגדר צעצוע מסוכן כצעצוע אשר השימוש המקובל בו עלול לגרום למשתמש בו או לבני אדם אחרים נזק גופני או לסכן את בריאותם או לגרום להם הטרדה, לרבות צעצוע פולט אש, צעצוע נפיץ הגורם להתפוצצות, צעצוע שנועד לגרום לגירוי, דימוע או עיטוש וצעצוע אשר הוא חיקוי של כלי ירייה או הנראה ככלי ירייה כמשמעותו בחוק כלי ירייה, התש"ט-1949[4]. בהתאם לסעיף 2 לצו הצעצועים המסוכנים נקבע איסור על אדם לייצר, לייבא, למכור, להחזיק או להעביר לאחר צעצוע מסוכן בכל דרך מדרכי ההעברה במהלך עסק בלבד. לאיסור זה נקבע חריג לפיו האיסור בצו לא יחול אם הצעצוע עומד בדרישות תקן רשמי ת"י 562 – "צעצועים: דרישות בטיחות", על פי תעודת בדיקה שניתנה מאת מעבדה מאושרת כמשמעותה בחוק התקנים, התשי"ג- 1953 [5] .
במסגרת אכיפת צו הצעצועים המסוכנים הוקמה במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה דאז וממשיכה לפעול היום במשרד הכלכלה (להלן – משרד הכלכלה) ועדה בין -משרדית לצעצועים מסוכנים (להלן – הועדה לצעצועים מסוכנים). הועדה לצעצועים מסוכנים עורכת מעקב אחר צעצועים מסוכנים הנכנסים לשוק וכן אחרי השימוש אשר נעשה בהם במהלך עסק בלבד. בוועדה לצעצועים מסוכנים כאמור, חברים נציגי גופים ממשלתיים ומשטרת ישראל ובסמכותה לקבוע מתי צעצוע הינו צעצוע מסוכן שלגביו חל האיסור הקבוע בסעיף 2 לצו הצעצועים המסוכנים. כמו כן, הועדה הינה גורם ממליץ לרשות מוסמכות בדבר אכיפה ופיקוח על צעצועים מסוכנים. במהלך עבודתה קבעה הועדה לצעצועים מסוכנים רשימה של צעצועים מסוכנים בהתאם להגדרת צעצוע מסוכן בצו הצעצועים המסוכנים. כך נקבעו צעצועים מסוכנים, כגון: צעצוע שהינו חיקוי של כלי ירייה, רובי פינטבול, רובי איירסופט, קשתות וחצים, תרסיסי שלג, מקלעות יד, סמני לייזר ללא סימון וסמני לייזר האסורים לשימוש הציבור, תרסיסי ריח, נפצים, חזיזים, כדורי עשן ועוד. כאמור הללו נקבעו כצעצועים מסוכנים שסעיף 2 לצו הצעצועים המסוכנים חל עליהם. עוד יוזכר שמבין הפעולות החשובות שמקיימת הועדה כאמור הינן קיום ישיבות ועדה קבועות מספר פעמים בשנה ובעיקר מגבירה את ההסברה והמודעות של הציבור לסכנות הצפויות משימוש בצעצועים מסוכנים לקראת החגים באמצעות פרסום הודעות לציבור ועלוני הסברה.
חשוב לציין כי במסגרת אכיפת צו הצעצועים המסוכנים הוסמכו מפקחים מכוח חוק הפיקוח על מצרכים ושירותים. בנוסף, ישנן רשויות מקומיות שהתקינו גם חוקי עזר בכל הנוגע לאיסורים הנוגעים לצעצועים מסוכנים.
לפיכך, ההסדר המוצע הינו הסדר שבא לעגן בחקיקה ראשית את ההסדר שנקבע בצו הצעצועים המסוכנים וההסדרים הנוספים שנקבעו מכוחו כאמור לעיל ולקבוע אותם באופן מפורש בחוק תוך מתן סמכויות לביצוע הפיקוח והאכיפה הנדרשת. כמו כן ובעיקר גם לנתק את התלות של אכיפת ההסדר לעניין צעצועים מסוכנים ממצב של חקיקת חירום ומצב חירום.
ג. עיקרי החוק המוצע
לסעיף 1
מוצע להגדיר מונחים שונים בחוק המוצע ובהם מונחים אלה:
"צעצוע" – מוצע להגדיר מונח זה באופן רחב על מנת לכלול בתוכו גם מערכת או קבוצת חפצים שנועדו למשחק, לשעשוע או לבילוי.
"צעצוע מסוכן" – מוצע להגדיר מונח זה בהתאמה להגדרה הקבועה כיום בצו הצעצועים המסוכנים, תוך יצירת אבחנה בהגדרה בין צעצועים לשימוש רק של ילדים וצעצועים שגם יכולים להיות בשימוש ילדים וגם מבוגרים. לפיכך, מוצע לקבוע כי צעצוע מסוכן יכול להיות צעצוע המיועד לשימוש ילדים והעלול לגרום למשתמש בו או לאחר נזק גופני או לסכן את בריאותו או במטרה לעורר פחד או בהלה. בנוסף, מוצע לקבוע כי צעצוע מסוכן יכול גם להיות צעצוע לשימוש שגם שלא בידי ילדים שהוא פולט אש, או נפיץ, דליק או גורם להתפוצצות לרבות חיקוי של כלי ירייה או הנראה ככלי ירייה.
"ועדה לצעצועים מסוכנים" – מוצע לקבוע בחוק המוצע את סמכותה של הועדה לצעצועים מסוכנים המתקיימת כיום כוועדה בין-משרדית במסגרת האכיפה של צו הצעצועים המסוכנים. בהתאם להסדר החוקי המוצע הוועדה תפעל מכוח החוק המוצע ואשר יהיו נתונות לה סמכויות מפורשות בהוראות החוק.
"ממונה על צעצועים מסוכנים" – מוצע לקבוע בעל תפקיד שימנה שר הכלכלה (להלן – השר) ואשר יהיה אחראי על אכיפת הוראות חוק מוצע זה.
לסעיף 2
מוצע לקבוע במפורש את הממונה כי מי שהשר ימנה לביצוע הוראות חוק זה והוא יהיה האחראי על ביצוען.
לסעיף 3
מוצע לקבוע את ההסדר החוקי לאיסור מכירה, ייצור, ייבוא או החזקה במהלך עסק של צעצוע מסוכן בהתאמה להסדר החוקי הקיים כיום בסעיף 2 לצו הצעצועים המסוכנים וההסדרים הנוספים שהתפתחו בוועדה הבין-משרדית לצעצועים מסוכנים בשל הצורך באכיפתו. כך מוצע לקבוע בסעיף קטן (א) כי השר יהיה רשאי להכריז על צעצוע כצעצוע מסוכן לאחר התייעצות עם ועדת צעצועים מסוכנים ועם התקיימות התנאים בסעיף 5 ובין היתר קבלת המלצתה בכתב של הוועדה וקביעתה כי יש להכריז על צעצוע כצעצוע מסוכן. עוד מוצע לקבוע כי בהכרזת השר כי צעצוע הינו צעצוע מסוכן השר יקבע הוראות בדבר הגבלת מכירה או מקום המכירה או מקום השימוש, הגבלת מכירה לגיל המשתמש, הגבלות לעניין ייצור או יבוא, הגבלות לעניין זמן המכירה, היבוא או הייצור, לפי העניין, כולם או חלקם. עוד מוצע לקבוע בסעיף קטן (ב) את דרך פרסום הכרזתו של צעצוע כצעצוע מסוכן.
לסעיף 4
מוצע לקבוע את סמכותו המפורשת של השר לשנות ולבטל הכרזה בדבר צעצוע מסוכן ובלבד שהתייעץ עם הועדה לצעצועים מסוכנים והתקיימו גם התנאים הקבועים בסעיף 5 לחוק מוצע זה.
לסעיף 5
מוצע לקבוע את התנאים שרק בהתקיימותם יהא רשאי השר להכריז על צעצוע כצעצוע מסוכן ולקבוע הוראות בהכרזתו. כך מוצע לקבוע בסעיף קטן (א) כי הועדה לצעצועים מסוכנים תפרסם באתר האינטרנט של המשרד ובשני עיתונים יומיים שלפחות אחד מהם בשפה הערבית את כוונתה לקבוע כי צעצוע הינו צעצוע מסוכן ונתנה אפשרות באמצעות פרסום זה לציבור ולכל הנוגע בדבר את ההזדמנות להביא את עמדתם בפניה בכתב וזאת כאמור תוך 21 יום מיום הפרסום באתר האינטרנט או מיום הפרסום בעיתונים כאמור, לפי המוקדם. בנוסף מוצע לקבוע בסעיף קטן (ב) את חובתה של הועדה לקיים דיון בדבר פניות הציבור שהוגשו לה וכן את סמכותו של יושב ראש הועדה לקיים דיון פומבי שאליו הוזמנו גם הפונים. על מנת לאפשר לוועדה לקיים את תפקידה עת מצאה כי ישנה אפשרות ממשית לפגיעה מיידית בשלומו, בריאותו או בטיחותו של אדם או בביטחון הציבור, מוצע לקבוע בסעיף קטן (ג) את סמכותה של הועדה שלא להודיע כאמור בסעיף קטן (א) אם מצאה שישנה אפשרות ממשית לפגיעה מיידית לשלומו או בטיחותו של אדם ובלבד שהודעה כאמור בסעיף קטן (א) תינתן בהקדם האפשרי ותפעל גם לקיים את הדיון האמור בסעיף קטן (ב). בנוסף על כל אלה, מוצע לקבוע בסעיף קטן (ד) את חובתה של הועדה לקבוע כי הצעצוע הינו צעצוע מסוכן ולהמליץ לשר להכריז עליו כצעצוע מסוכן תוך התייחסות בהמלצתה בכתב להוראות שהשר ייקבע בהכרזתו בהתאם להוראות סעיף 3(א) לחוק מוצע זה. על מנת לשמור על ממשק תקין בין חוק מוצע זה לחוק התקנים, התשי"ג-1953 והתקנים הרשמיים החלים על צעצועים בפרט מוצע לקבוע בסעיף 5 את חובתה של הועדה לציין במפורש בהמלצתה בכתב לשר אם חל על צעצוע שקבעה כי הינו צעצוע מסוכן, גם תקן רשמי. עוד מוצע כי הועדה תעדכן את הממונה על התקינה על קביעתה על מנת שזה יבחן את האפשרות להציע לועדות התקינה את האפשרות לשנות או להרחיב את חלות התקן או לקבוע הוראות בנוגע אליו.
לסעיף 6
מוצע לקבוע הסדר בדבר הצורך בהכרזה דחופה על צעצוע כצעצוע מסוכן וזאת אם מצאה הועדה לצעצועים מסוכנים כי מתקיימת אפשרות ממשית לפגיעה מיידית לשלומו, בריאותו או בטיחותו של אדם מצעצוע ומבלי לקיים את ההסדר המוצע הקבוע בסעיף 5 ובלבד שתפרסם הודעה ותקיים דיון כאמור בסעיף 5, בשקידה סבירה לאחר מכן.
לסעיף 7
מוצע לקבוע במפורש הוראה בדבר חובתו של אדם לשמור על הוראת אכרזה על צעצוע כצעצוע מסוכן ובתוך כך לקבוע בסעיף קטן (א) כי לא ימכור, לא ייצר ולא יחזיק במהלך עסק צעצוע שהכריז עליו השר כצעצוע מסוכן או שלא בהתאם לתנאים שקבע השר בהכרזה לפי הוראות סעיף 3. עוד מוצע לקבוע בסעיף קטן (ב) כי אם חל על צעצוע תקן רשמי שמעמדו כתקנה בעלת פועל תחיקתי והשר הכריז עליו צעצוע כצעצוע מסוכן ימשיך האיסור הקבוע בסעיף קטן (א) גם אם עומד הצעצוע המסוכן בדרישות התקן הרשמי שחל עליו. תכליתו של סעיף קטן (ב) לאפשר לוועדה לצעצועים מסוכנים במסגרת ההגדרה של צעצוע מסוכן להתמודד עם תופעה של שימושים בצעצועים שחל עליהם אומנם תקן רשמי, אבל השימוש שילדים או מבוגרים עושים בהם חורג מיעוד השימוש בהם ויש בו כדי לגרום להם או לאחרים נזק גופני או לסכן את בריאותם או לגרום לפחד ובהלה, כאמור בהגדרת צעצוע כצעצוע מסוכן לפי חוק מוצע זה.
לסעיף 8 עד 20
מוצע לקבוע בסעיפים 8 עד 20 את סמכותו של השר למנות את הועדה לצעצועים מסוכנים וכן לקבוע בחוק באופן מפורש את הרכבה. מוצע לקבוע כי בהרכב הועדה יהיו נציגי משרד הכלכלה, הממונה על התקינה, משרדי הממשלה כאמור בסעיף ושני נציגי ציבור. בנוסף, מוצע לקבוע בסעיף 10 כי יושב ראש הועדה יהיה אחד מן הנציגים של משרד הכלכלה או הממונה על התקינה. עוד מוצע לקבוע בסעיף 11 המוצע כי חברי הועדה שמונו לפי סעיף 8(2) עד (7) יתמנו לתקופה של שלוש שנים וניתן לשוב למנותם לתקופה נוספת. בסעיף 12 המוצע מוצע לקבוע את התנאים לפקיעת כהונה ובסעיף 13 את סמכותו של השר להעביר מכהונתו חבר הועדה לפני תום תקופת כהונתו. על מנת לאפשר את רציפות פעולת הועדה מוצע לקבוע במפורש בסעיף 14 המוצע את תוקף הפעולות של הוועדה וכן את תפקידה וסמכויותיה כאמור בסעיף 15 ובכלל זה בסעיף 16 את סדרי הדין ואת זמני התכנסותה כאמור בסעיף 17. על מנת לאפשר את ההשתתפות בדיוני הועדה מוצע לקבוע בסעיף 18 המוצע גם הוראות בדבר ניגוד עניינים, הוראות לעניין גמול והוצאות ובסעיף 20 המוצע את תחולת החוקים שיחולו על חברי הועדה שאינם עובדי מדינה.
לסעיף 21
מוצע לקבוע בסעיף 21(א) את סמכותו של השר למנות מפקחים שיהיו נתונות להם סמכויות פיקוח ואכיפה ומקרב עובדי המשרד, מקרב עובדי המדינה שאינם עובדי המשרד, מקרב הרשויות המקומיות. סמכות מינוי רחבה זו באה לשקף ולעגן את ההסדר הקיים כיום לאכיפת האיסורים בדבר צעצועים מסוכנים כפי שנקבעו בצו הצעצועים המסוכנים ובעיקר לעת חגים עת הציבור עושה שימוש נרחב בצעצועים מסוכנים. עוד מוצע לקבוע בסעיפים קטנים (ב) ו-(ג) את חובת פרסום מינוי מפקח ברשומות ואת חובתו של מפקח בטרם מינויו לקבל הכשרה מתאימה, עמידתו בתנאי כשירות בעניין ניסיון והשכלה ואישורה של משטרת ישראל למינוי.
לסעיף 22 עד 23
מוצע לקבוע במפורש בסעיף 22 המוצע את הסמכויות הפיקוח שיהיו נתונות למפקח וביניהן את סמכותו לדרוש מכל אדם למסור לו את שמו ואת מענו ולהציג לו תעודת זהות או תעודה רשמית אחרת, לדרוש מכל אדם להציג לפניו כל ידיעה או מסמך כהגדרתו בפסקה (1) לסעיף קטן (א), להיכנס לכל מקום שיש יסוד להניח שמוחזק בו צעצוע מסוכן, או מייצרים, משווקים, או מוכרים בו צעצוע כאמור בפסקה (4) לסעיף קטן (א). כמו כן, מוצע לקבוע במפורש כי כניסת מפקח למקום המשמש למגורים בלבד תהיה אלא בהסכמת המחזיק בו או על פי צו של בית משפט. עוד מוצע לקבוע בפסקה (3) כי מפקח יוכל לבצע מדידות וליטול דוגמאות ולהורות על מסירת הדוגמאות לבדיקת מעבדה וכן להורות על שמירתן. סמכות אחרונה זו חשובה מאוד לאור כך שצעצועים מסוכנים לעיתים רבות מכילים חומרי נפץ בכמויות שונות. בסעיף 23 מוצע לקבוע את סמכויות החקירה, התפיסה והחיפוש שיהיו נתונות למפקח לצורך אכיפת הוראות חוק זה עת התעורר חשד לביצוע עבירה לפי חוק מוצע זה.
לסעיף 24
מוצע לקבוע בסעיף מוצע זה את חובת הזיהוי של המפקח.
לסעיף 25
מוצע לקבוע כי העושה מעשה כאמור בפסקאות (א) עד (ג) דינו – מאסר שנה או קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין: מכר, ייצר או ייבא צעצוע מסוכן בניגוד לאכרזה בדבר צעצוע מסוכן לפי סעיף 3; מפר צו הגבלה מינהלי שניתן לפי סעיף 27(ב); מפריע למפקח למלא את תפקידו או לא מילא אחר דרישת מפקח לפי סעיף 22. בנוסף, מוצע לקבוע כי אם נעברה העבירה בידי תאגיד, הקנס יהיה כפל הקנס האמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין.
לסעיף 26
מוצע לקבוע את אחריתו של נושא משרה בתאגיד למנוע קיומה של עבירה לפי הוראות סעיף 25 לחוק מוצע זה כאמור בסעיף קטן (א). בנוסף מוצע לקבוע בסעיף קטן (ב) כי אם נעברה עבירה בידי תאגיד או בידי עובד מעובדיו חזקה כי נושא המשרה בתאגיד הפר את חובתו לפי סעיף קטן (א) אלא אם כן עשה ככל שניתן כדי למלא את חובתו האמורה.
לסעיף 27
מתן סמכות לממונה על הצעצועים המסוכנים ליתן התראה וצו הגבלה מינהלי מאפשרת לו להתמודד עם מצבים דחופים אשר בין השאר מסכנים את שלומם, בריאותם ובטיחותם של אדם ובכלל זה של הציבור. לפיכך, מוצע לקבוע בסעיף קטן (א) כי אם היה לממונה יסוד סביר לחשד כי אדם מכר, ייצר, ייבא או החזיק במהלך עסקו צעצוע שהשר הכריז עליו לפי הוראות סעיף 3 או סעיף 6(ב) כי הינו צעצוע מסוכן או חדל להתקיים תנאי מהתנאים שקבע השר באכרזה כאמור, וכי נגרמת בשל כך פגיעה בבריאות הציבור או בטיחותו או שישנו יסוד סביר לחשד שתיגרם פגיעה כאמור וטרם הוגש כתב אישום, רשאי יהיה הממונה לדרוש ממי שגרם לפגיעה או עלול לגורם לה כאמור לקיים את התנאי או ההוראה שחדלו להתקיים או הופרו והכל באופן ובתוך המועד שנקבעו בהתראה. במסגרת ההתראה יהיה רשאי הממונה בין היתר לדרוש איסוף הצעצוע המסוכן, החזקתו ומניעת פעולות מכירה, השמדתו, פרסום מודעה לציבור בדבר מסוכנתו וכן לתת הוראות לעניין זה. עוד מוצע לקבוע בסעיף קטן (ב) את סמכותו של הממונה להוציא צו הגבלה מינהלי במקרה כי הוראות התראה שהוציא לא קוימו באופן ובמועד שקבע ובמסגרתו להורות למפר להפסיק את המעשה הגורם לפגיעה או להימנע מעשיית המעשה הכל בתנאים שנקבעו בצו והכל במידה שלא תעלה על הנדרש בנסיבות העניין. על מנת לאפשר לממונה לפעול באופן מיידי במקרים של חשש מיידי לפגיעה בבריאותו או בטיחותו של אדם, מוצע לקבוע בסעיף קטן (ג) את סמכותו של הממונה להוציא צו הגבלה מינהלי למפר ללא מתן התראה קודם לכן. בנוסף מוצע לקבוע במפורש בסעיף קטן (ד) כי צו הגבלה מינהלי יינתן על ידי הממונה רק לאחר מתן זכות הטיעון למפר ובמידה שלא ניתן לאתרו תינתן אפשרות זו מאוחר יותר ככל שניתן לאתרו בשקידה סבירה. עוד מוצע לקבוע בפסקה (2) כי עת מצא הממונה כי יש חשש לבריאותו או בטיחותו של אדם יהיה בסמכותו להוציא למפר צו הגבלה מינהלי גם מבלי שניתנה למפר זכות הטיעון ובלבד אם סבר כי מתן זכות הטיעון מסכלת את מטרת הצו ושהזדמנות למתן זכות טיעון כאמור תינתן בהקדם האפשרי לאחר מכן.
בנוסף, על מנת לקבוע במפורש את סמכותו של הממונה לקבוע הוראות בצו מינהלי שהוציא, מוצע לקבוע בסעיף קטן (ה) את סמכותו לקבוע הוראות לעניין ביצועו של הצו וכן הוראות בדבר מסירת הודעה לציבור בדבר מתן הצו כאמור, טעמיו והוראותיו.
עוד מוצע לקבוע בסעיף קטן (ו) כי צו הגבלה מינהלי יעמוד בתוקף לתקופה שיקבע בו ורשאי יהיה הממונה להאריך את תוקפו לתקופות נוספות ובלבד שסך התקופות לא יעלה על 45 ימים מיום שניתן. כמו כן, מוצע לקבוע את סמכותו של בית המשפט המוסמך לדון בעבירה להאריך את תוקפו של הצו לתקופות נוספות של 30 ימים כל אחת למעט במצב שהוגש כתב אישום שאז בית המשפט יהיה רשאי להאריך את תוקף הצו עד ל-30 ימים לאחר הגשת כתב האישום.
לסעיף 28
מוצע לקבוע בסעיף קטן (א) את סמכותו של מי שנפגע מצו הגבלה מינהלי להגיש לבית המוסמך לדון בעבירה על הפרת הצו המינהלי בקשה לביטולו. בנוסף מוצע לקבוע כי הגשת בקשה לביטול הצו לפי סעיף קטן (א) אינה מתלה את תוקפו של הצו כל עוד לא החליט בית המשפט אחרת וכן לקבוע הסדרי דיון כאמור בסעיף קטן (ב).
לסעיף 29
מוצע לקבוע בסעיף קטן (א) את סמכותו של בית המשפט להוציא צו הגבלה שיפוטי עת הוגש כתב אישום בשל עבירה לפי סעיף 25.
לסעיף 30
מוצע לקבוע את סדר הדין במתן החלטה בעניין צו באין הוראות בחוק זה או בחיקוק אחר לפיו יהיה רשאי בית המשפט בדונו במתן החלטה בעניין צו, לנהוג בדרך הנראית לו הטובה ביותר להכרעה צודקת ומהירה.
לסעיף 31
מוצע לקבוע את סדר הדין לעניין עיון חוזר בהחלטה לעניין צו כאמור בסעיף החוק המוצע.
לסעיף 32
מוצע לקבוע כי על החלטה בעניין צו שניתן לפי הוראות חוק זה יהיה ניתן לערער לבית המשפט של ערעור כאמור בסעיף קטן (א) המוצע ואילו הוראה עצמו נפגע מהחלטה למתן צו הגבלה שיפוטי לפי סעיף 29 יהיה רשאי לערער עליו במסגרת הערעור על גזר הדין.
לסעיף 33
מוצע לתקן את התוספת הראשונה לחוק בתי המשפט לעניינים מינהליים, התש"ס-2000[6], להוסיף בה פרט שעניינו "צעצועים מסוכנים" ולכלול במסגרת פרט זה החלטה של רשות לפי הוראות החוק המוצע. כך על החלטה כאמור יהיה ניתן להגיש עתירה מינהלית בהתאם להוראות חוק בתי המשפט לעניינים מינהליים.
לסעיף 34
מוצע לקבוע חובת סודיות לפיה אדם אשר הגיע אליו מידע לפי הוראות חוק זה תוך כדי מילוי תפקידו או במהלך עבודתו ישמרנו בסוד, לא יגלה אותו לאחר ולא יעשה בו כל שימוש, אלא לפי הוראות חוק זה או חיקוק אחר או לפי צו של בית משפט. לעניין זה מוצע לקבוע מידע לרבות כל ידיעה, נתון או רישום בין על גבי מסמך ובין בתצלום, הקלטה או מאגר מידע אלקטרוני.
לסעיף 35
מוצע לקבוע בעל תפקיד אשר יהיה אחראי לטיפול בפניות הציבור לעניין הפרות הוראות לפי חוק זה.
לסעיף 36
מוצע לקבוע כי הוראות חוק זה יחולו גם על המדינה תוך קביעת מפורשת כי הוראות החוק לא יחולו לגבי פעולות בצעצוע מסוכן שנדרשות למערכת הביטחון.
לסעיף 37
מוצע לקבוע כי הוראות חוק זה באות להוסיף על הוראות כל דין וזאת בין היתר לשמור על זכותם של הרשויות המקומיות להוציא חוקי עזר לאכיפת נושא הצעצועים המסוכנים שבתחום שיפוטם.
לסעיף 38
מוצע לקבוע את סמכותו של השר להתקין תקנות בכל הנוגע לביצוע הוראות חוק זה.
לסעיף 39
מוצע לקבוע כי תחילתו של חוק זה תהא תוך שלושה חודשים מיום פרסומו.
לסעיף 40
מוצע לקבוע הוראות מעבר בדבר תחולתו של צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (איסור ייצור, יבוא ומכירה של צעצועים מסוכנים) והחלטות הועדה הבין-משרדית בדבר צעצועים מסוכנים שהתקבלו ערב יום התחילה. בהתאם להוראת המעבר המוצעת החלטה של הועדה הבין משרדית, ערב יום תחילתו של חוק זה, על צעצוע כצעצוע מסוכן שלגביו חל הצו האמור, ימשיך לחול לגביה הצו עד שיכריז השר על הצעצוע כצעצוע מסוכן בהתאם להוראות חוק זה. עוד מוצע לקבוע כי עת הכריז השר על צעצוע כצעצוע מסוכן לפי הוראות חוק זה לא יחול לגביו עוד הוראות הצו ויחולו לגביו הוראות החוק המוצע.
ד. השפעת החוק המוצע על הדין הקיים
החוק המוצע משפיע על הדין הקיים בעיקר בביטול צו הצעצועים המסוכנים שהינו הסדר שמכוחו פועל משרד הכלכלה באכיפת האיסורים הנוגעים לצעצועים מסוכנים במהלך עסק וכן פועל להגברת מודעות הציבור לסכנה הטמונה משימוש בצעצועים מסוכנים וביצע פעולות אכיפה. לראשונה ייקבע בחקיקה ראשית המנותקת ממצב של חירום, הסדר חוק לפיקוח על צעצועים מסוכנים תוך הבטחת הכלים המנהליים בידי הממונה על הצעצועים המסוכנים לאכיפתו. ההסדר החוקי המוצע יעגן לראשונה בחקיקה גם את מעמדה של הועדה לצעצועים מסוכנים שפעלה במשרד עד כה וכן יאפשר לשר להכריז באכרזה שפורסמה ברשומות על צעצוע כצעצוע מסוכן, מה שיקנה לאכרזה מעמד של תקנה בעלת פועל תחיקתי.
ה. השפעת החוק המוצע על ההיבט התקציבי והמינהלי
תהיה השפעה של החוק המוצע על תקציב משרד הכלכלה ובעיקר בשל הצורך למנות מפקחים לאכיפת החוק, עיגון מעמדה של הועדה לצעצועים מסוכנים והליכי האכרזה ברשומות. ההשפעה על התקציב ייתכן שלא תהיה ישירה ומיידת בשל הפעלת הסדר אכיפה בדבר צעצועים מסוכנים מכוח חקיקת החירום ואשר אותו מוצע לבטל בחוק מוצע זה והחלפתו בהוראות חוק זה. הוראות חוק זה וקביעת הסדר שאינו עוד מכוח חקיקת החירום תוך הקניית סמכויות פיקוח מפורשות ירחיבו את פעילותו של המשרד באכיפה כפועל ישיר של גידול השימוש שהציבור עושה בצעצועים מסוכנים, בשנים האחרונות. לפיכך, יש להוראות חוק זה השפעה גם ישירה על תקציב המדינה וההיבט המינהלי.
ו. להלן נוסח החוק המוצע
תזכיר חוק מטעם משרד הכלכלה
|
|
|
פרק א': הגדרות |
||||
|
הגדרות |
1. |
בחוק זה – |
||||
|
|
|
"צעצוע" – חפץ או מערכת או קבוצת חפצים שנועדו למשחק, לשעשוע או לבילוי. |
||||
|
|
|
"צעצוע מסוכן" – צעצוע המיועד לשימוש ילדים והעלול לגרום למשתמש בו או לאחר, נזק גופני או לסכן את בריאותו או במטרה לעודד פחד או בהלה לרבות צעצוע לשימוש גם שלא בידי ילדים שהוא פולט אש, או נפיץ או דליק או הגורם להתפוצצות או אשר הוא חיקוי של כלי ירייה או הנראה ככלי ירייה שהוכרז לפי חוק זה כצעצוע מסוכן. |
||||
|
|
|
"ועדה לצעצועים מסוכנים" – ועדה שמינה שר הכלכלה בהתאם לסעיף 8 לחוק זה; |
||||
|
|
|
"ממונה על צעצועים מסוכנים" – מי שמינה שר הכלכלה בהתאם לסעיף 2 לחוק זה להיות אחראי על אכיפת הוראות חוק זה; |
||||
|
|
|
"מפקח" – מי שמונה על ידי השר, להיות מפקח על ביצועו של חוק זה, כולו או מקצתו לפי הוראות סעיף21; |
||||
|
|
|
"תקן", "תקן ישראלי" ו"תקן רשמי" – כמשמעותם בחוק התקנים, התשי"ג- 1953[7]; |
||||
|
|
|
"מכירה" – לרבות שיווק, אספקה, ייצוא, החזקה או תצוגה לשם מכירה, חליפין או השכרה או כל העברת בעלות או החזקה בדרך אחרת; החזקת צעצוע במקום העסק תיחשב החזקה לשם מכירה, החזקה במקום אחר תיחשב החזקה לשם מכירה במידה שהכמות והנסיבות אינן שכיחות בשימוש עצמי, הכל זולת אם יוכיח המחזיק כי אין הוא מחזיקו לשם מכירה; |
||||
|
|
|
"מערכת הביטחון" - |
||||
|
|
|
|
(1) משרד הביטחון ויחידות הסמך שלו; |
|||
|
|
|
|
(2) יחידות ויחידות הסמך של משרד ראש הממשלה שעיקר פעילותן בתחומי ביטחון המדינה; |
|||
|
|
|
|
(3) צבא ההגנה לישראל; |
|||
|
|
|
|
(4) מפעלי מערכת הביטחון כמשמעותם בסעיף 20 לחוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים, תשנ"ח-1998[8], שאינם יחידות כאמור בפסקה (2) ואשר שר הביטחון הודיע עליהם לשר; |
|||
|
|
|
|
(5) משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר והרשות להגנת עדים. |
|||
|
|
|
"המשרד" – משרד הכלכלה; |
||||
|
|
|
"השר" – שר הכלכלה. |
||||
|
|
|
פרק ב': הממונה |
||||
|
הממונה על צעצועים מסוכנים |
2. |
השר ימנה את הממונה על צעצועים מסוכנים (להלן- הממונה), במינוי שהודעה עליו פורסמה ברשומות. |
||||
|
|
|
פרק ג': איסור מכירה, ייצור או ייבוא של צעצוע מסוכן |
||||
|
אכרזה על צעצוע מסוכן
|
3. |
(א) השר רשאי לאחר התייעצות עם ועדת צעצועים מסוכנים ובלבד שהתקיימו גם התנאים לפי סעיף 5, להכריז על צעצוע כעל צעצוע מסוכן; השר ייקבע באכרזה הוראות בעניינים אלה, כולם או חלקם - |
||||
|
|
|
|
(1) הוראות בדבר מכירה לרבות בדבר הגבלתה; |
|||
|
|
|
|
(2) הוראות בדבר הגבלות על מקום המכירה או מקום השימוש או מקום הייצור; |
|||
|
|
|
|
(3) הוראות בדבר הגבלת מכירה, ייצור או ייבוא בהתאם לגיל המשתמש; |
|||
|
|
|
|
(4) הוראות בדבר הגבלת זמן המכירה, הייצור או היבוא; |
|||
|
|
|
|
(5) הוראות בדבר מניעת ייצור או ייבוא ובלבד שלעניין זה גם קבעה הוראה בדבר הגבלה זמן כאמור פסקה (4). |
|||
|
|
|
(ב) אכרזה כאמור בסעיף קטן (א) תפורסם ברשומות ורשאי השר להורות על פרסום אכרזה כאמור גם בשני עיתונים יומיים, מהם אחד בשפה הערבית; אכרזה שפורסמה בעיתונים כאמור תחייב מיום הפרסום בעיתונים או מיום הפרסום ברשומות, לפי המוקדם, או ממועד מאוחר יותר שקבע השר באכרזה; |
||||
|
שינוי וביטול אכרזה
|
4. |
השר רשאי לאחר התייעצות עם הועדה לצעצועים מסוכנים ובלבד שהתקיימו גם התנאים בסעיף 5 לבטל או לשנות אכרזה שהכריז לפי סעיף 3;
|
||||
|
שיתוף הציבור והמלצת הועדה
|
5. |
לא יכריז השר על צעצוע מסוכן כאמור בסעיף 3, אלא אם התקיימו כל אלה- |
||||
|
|
|
|
(א) הועדה פרסמה בהודעה באתר האינטרנט של המשרד ובשני עיתונים יומיים מהם אחד בשפה הערבית את כוונתה לקבוע כי צעצוע הינו צעצוע מסוכן וכן נתנה אפשרות לציבור ולכל גורם הנוגע בדבר את ההזדמנות להביא בפניה בכתב את עמדתם בנוגע לכוונתה כאמור וזאת תוך 21 מיום הפרסום באתר האינטרנט או מיום הפרסום בעיתונים כאמור, לפי המוקדם. |
|||
|
|
|
|
(ב) הועדה קיימה דיון בדבר עמדות הציבור שהוגשו לה לפי סעיף קטן (א); יו"ר הועדה רשאי לדון בהערות גם בדיון פומבי שאליו הוזמנו גם מגישי העמדות. |
|||
|
|
|
|
(ג) הועדה קבעה במסמכיה כי צעצוע הינו צעצוע מסוכן ונתנה את המלצתה בכתב לשר להכריז על צעצוע כצעצוע מסוכן; בהמלצתה הועדה תיתן, בין היתר גם את המלצתה להוראות שהשר רשאי לקבוע באכרזה לפי הוראות סעיף 3(א) פסקאות (1) עד (4). |
|||
|
|
|
|
(ד) מצאה הועדה כי על הצעצוע שיש בכוונת השר להכריז כצעצוע מסוכן חל גם תקן רשמי, תציין זאת בהמלצתה וכן תקבע את התקופה להכרזת הצעצוע כצעצוע מסוכן ואת התנאים להכרזתו. |
|||
|
אכרזה דחופה |
6. |
(א) הועדה רשאית שלא להודיע כאמור לפי סעיף 5(א) ולא לקיים דיון לפי סעיף 5(ב) ולקבוע לפי סעיף 5(ג) כי צעצוע הינו צעצוע מסוכן ולהמליץ לשר להכריז עליו כצעצוע מסוכן אם מצאה כי ישנה אפשרות ממשית לפגיעה מיידית לשלומו, בריאותו או בטיחותו של אדם ובלבד שתפרסם הודעה כאמור בסעיף 5(א) בהקדם האפשרי ותקיים דיון כאמור לפי סעיף 5(ב) בשקידה סבירה לאחר מכן. |
||||
|
|
|
(ב) נתנה הועדה את המלצתה כאמור בסעיף קטן (א), יהיה רשאי השר להכריז על צעצוע כצעצוע מסוכן לפי הוראת סעיף 3. |
||||
|
חובת שמירה על הוראת אכרזה |
7. |
(א) לא ימכור אדם, לא ייצר, לא ייבא ולא יחזיק במהלך עסקו צעצוע שהכריז עליו השר לפי הוראות סעיף 3 כי הינו צעצוע מסוכן או שלא בהתאם לתנאים שקבע השר באכרזה. |
||||
|
|
|
(ב) חל על צעצוע תקן רשמי והשר הכריז על הצעצוע כעל צעצוע מסוכן, יחול סעיף קטן (א) גם אם עמד הצעצוע המסוכן בדרישות התקן הרשמי. |
||||
|
|
|
פרק ד': הועדה לצעצועים מסוכנים |
||||
|
הרכב וכהונה |
8. |
השר ימנה ועדת צעצועים מסוכנים, אשר תמנה שלושה עשר חברים כלהלן: |
||||
|
|
|
|
(1) הממונה על התקינה; |
|||
|
|
|
|
(2) ארבעה נציגי משרד הכלכלה; |
|||
|
|
|
|
(2) נציג משרד הפנים שהוא עובד משרד הפנים, לפי המלצת שר הפנים |
|||
|
. |
|
|
(3) נציג משרד החינוך שהוא עובד משרד החינוך, לפי המלצת שר החינוך; |
|||
|
|
|
|
(4) נציג רשות המסים, שהוא עובד אגף המכס, לפי המלצת שר האוצר; |
|||
|
|
|
|
(5) נציג משרד הבריאות שהוא עובד משרד הבריאות, לפי המלצת שר הבריאות; |
|||
|
|
|
|
(6) שני נציגי המשטרה שהם עובדי משטרת ישראל, לפי המלצת השר לביטחון פנים; |
|||
|
|
|
|
(7) שני נציגי ציבור כמפורט להלן: |
|||
|
|
|
|
|
(א) נציג מכון התקנים הישראלי לפי המלצת המנהל הכללי של המכון; |
||
|
|
|
|
|
(ב) נציג ארגון הפועל למען בטיחות הילד. |
||
|
|
9. |
לא ימונה לחבר ועדה מי שמתקיים בו אחד מאלה: |
||||
|
|
|
|
(א) הוא הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לשמש חבר ועדה; |
|||
|
|
|
|
(ב) הוגש נגדו כתב אישום בשל עבירה כאמור בסעיף קטן (א); |
|||
|
|
|
|
(ג) הוא עלול להימצא, במישרין או בעקיפין, באופן תדיר, במצב של ניגוד עניינים בין תפקידו כאמור לבין עניין אישי שלו או לבין תפקיד אחר שלו או של קרובו; לעניין זה - |
|||
|
|
|
|
"עניין אישי" – לרבות עניין אישי של קרובו של חבר ועדה, או עניין של גוף שחבר הוועדה או קרובו, מנהלים או עובדים אחראים בו, או של גוף שיש לכל אחד מהם חלק בהון המניות שלו, בזכות לקבל רווחים, בזכות למנות מנהל או בזכות ההצבעה; |
|||
|
|
|
|
"קרוב" – בן זוג, הורה, הורי הורה, הורה של בן זוג, ילד, אח או אחות, דוד או דודה, גיס או גיסה, או אדם אחר הסמוך על שולחנו של חבר הועדה, וכן בן זוגו או ילדו של כל אחד מהם. |
|||
|
יושב ראש הועדה וסגנו |
10. |
יושב ראש הועדה וסגנו ימונו על ידי השר, מקרב הנציגים האמורים בסעיף 8(1) או (2). |
||||
|
תקופת הכהונה |
11. |
חברי הועדה שמונו לפי סעיף 8(2) עד (7) יתמנו לתקופה של שלוש שנים וניתן לשוב ולמנותם לתקופה נוספת. |
||||
|
פקיעת הכהונה |
12. |
(א) חבר הועדה יחדל לכהן לפני תום תקופת כהונתו, בהתקיים לגביו כל אחד מאלה, לפי העניין: |
||||
|
|
|
|
(1) הוא התפטר במסירת כתב התפטרות לשר; |
|||
|
|
|
|
(2) הוא הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה ונסיבותיה אין הוא ראוי לשמש חבר הוועדה; |
|||
|
|
|
|
(3) התקיימה בו אחת הנסיבות הפוסלות אדם מלכהן כחבר הועדה או הגוף שהוא מייצג בוועדה; |
|||
|
|
|
|
(4) הוא חדל להיות עובד המשרד הממשלתי או הגוף שהוא מייצג בוועדה. |
|||
|
|
|
(ב) הוגש כתב אישום נגד חבר הועדה בשל עבירה בשל עבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לכהן כחבר הועדה, רשאי השר להשעותו מכהונתו עד לסיום ההליך בעניינו ולמנות לו ממלא מקום למשך תקופת ההשעיה. |
||||
|
העברה מכהונה |
13. |
השר רשאי להעביר מכהונה חבר הועדה מכהונתו, לפני תום תקופת כהונתו אם נבצר ממנו דרך קבע למלא את כהונתו או את תפקידו. |
||||
|
תוקף פעולות |
14. |
קיום הועדה, סמכויותיה ותוקף החלטותיה לא ייפגעו מחמת שנתפנה מקומו של חבר הועדה, או מחמת ליקוי במינויו או בהמשך כהונתו, ובלבד שרוב חברי הועדה מכהנים כדין. |
||||
|
תפקידים וסמכויות |
15. |
(א) תפקידה וסמכויותיה של הועדה הם: |
||||
|
|
|
|
(1) לקבוע אם צעצוע הוא צעצוע מסוכן ולתת את המלצתה לשר לפי הוראות סעיף 5; |
|||
|
|
|
|
(2) לאסוף מידע בנוגע לצעצועים מסוכנים ולבחון את מידת בטיחותו של צעצוע ומסוכנותיו לשימוש לרבות ממאפייניו, הרכבו, אריזתו, ייעודו, הוראות הרכבתו או התקנתו, אחזקתו והשפעתו על מצרך אחר; |
|||
|
|
|
|
(3) לייעץ לרשויות המוסמכות והמטפלות בצעצועים מסוכנים ולהנחותן; |
|||
|
|
|
|
(4) ליזום פרסום, הסברה והדרכה לציבור בדבר צעצועים מסוכנים; |
|||
|
|
|
|
(5) לייעץ לשר בכל עניין הנוגע לחוק. |
|||
|
|
|
(ב) לשם ביצוע תפקידה רשאית הועדה לשמוע כל אדם ויו"ר הועדה או סגנו רשאים לבקש מכל אדם למסור לוועדה מידע ומסמך הנוגע לצעצוע, כפי שתבקש; לעניין זה, "מסמך" – לרבות מידע הנוגע לצעצועים, תעודות וכן פלט כהגדרתו בחוק המחשבים, התשנ"ה-1995[9]. |
||||
|
סדרי הדין
|
16. |
(א) המניין החוקי בישיבות הועדה הוא חמישה חברים ובהם יושב ראש הועדה או ממלא מקומו, נציג משרד הפנים, אחד מנציגי המשטרה, נציג רשות המסים והממונה על התקינה; |
||||
|
|
|
(ב) החלטות הועדה יתקבלו ברוב של דעות החברים המשתתפים בהצבעה; היו הדעות שקולות, יכריע יושב ראש הועדה, ובהעדרו – ממלא מקומו. |
||||
|
|
|
(ג) לא התקיים מניין חוקי כאמור בסעיף קטן (א), תתכנס הועדה פעם נוספת בתוך שבעה ימים מהמועד שנקבע להתכנסותה הקודמת; התכנסה הוועדה בתוך שבעה ימים כאמור, יתקבלו החלטות הוועדה ברוב דעות הנוכחים ובלבד שיושב ראש הוועדה נוכח בישיבה; היו הדעות שקולות יכריע יושב ראש הוועדה. |
||||
|
|
|
(ד) הועדה תקבע את סדרי עבודתה, ככל שאלה לא נקבעו בחוק או בתקנות. |
||||
|
התכנסות הועדה |
17. |
(א) ישיבות הועדה יתקיימו לפחות שלוש פעמים בשנה; יושב ראש הועדה או שלושה מחבריה רשאים לדרוש את כינוסה בכל עת; |
||||
|
|
|
(ב) יושב ראש הועדה יזמן את חברי הועדה, יקבע את זמן התכנסותה, מקום ישיבתה וסדר יומה; יושב ראש הועדה יכנס את הועדה לפי דרישת חברי הועדה, כאמור בסעיף קטן (א), תוך 21 ימים ממועד הדרישה. |
||||
|
ניגוד עניינים |
18. |
(א) חבר הועדה יימנע מהשתתפות בדיון ומהצבעה בישיבות הועדה, אם הנושא עלול לגרום לו להימצא, במישרין או בעקיפין, במצב של ניגוד עניינים בין תפקידו לבין עניין אישי שלו או לבין תפקיד אחר שלו ולא יטפל במסגרת תפקידו בנושא העלול לגרום לו להימצא במצב כאמור גם מחוץ לישיבות הועדה. |
||||
|
|
|
(ב) התברר לחבר הועדה כי הנושא הנדון בישיבת הועדה או המטופל על ידו עלול לגרום לו להימצא במצב של ניגוד עניינים כאמור בסעיף קטן (א) יודיע על כך ליושב ראש הועדה או לשר, לפי העניין, ויפעל על פי הוראותיו. |
||||
|
|
|
(ג) על אף האמור בסעיף זה, חבר הועדה רשאי להביא בחשבון גם את עניינו של הגוף או הציבור שהוא נציגם ולא יראו אותו כמצוי במצב של ניגוד עניינים בשל כך בלבד. |
||||
|
|
|
(ד) בסעיף זה - "עניין אישי" - כהגדרתו בסעיף 9. |
||||
|
הוצאות וגמול |
19. |
(א) חבר הועדה שאינו עובד מדינה, עובד גוף מתוקצב או עובד גוף נתמך, זכאי לקבל מהמשרד גמול בעבור ההשתתפות בישיבות המועצה לפי הוראות סעיף קטן (ג), ובלבד שאינו זכאי לקבל תמורה בעבור ההשתתפות ממקור אחר. |
||||
|
|
|
(ב) חבר מועצה שאינו זכאי לגמול לפי הוראות סעיף קטן (ג) זכאי לקבל מהמשרד החזר הוצאות שהוציא לצורך השתתפות בישיבות הועדה, לפי הוראות סעיף קטן (ג), ובלבד שאינו זכאי לקבל החזר הוצאות ממקור אחר. |
||||
|
|
|
(ג) השר, בהסכמת שר האוצר, יקבע כללים ותנאים שלפיהם ישולם גמול והחזר הוצאות לחבר הועדה בהתאם להוראות סעיפים קטנים (א) ו-(ב) ואת שיעוריהם. |
||||
|
|
|
(ד) בסעיף זה, "עובד מדינה", "עובד גוף מתוקצב" ו"עובד גוף נתמך" – כהגדרתם בסעיף 32 לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985. |
||||
|
תחולת חוקים |
20. |
דין חבר הועדה שאינו עובד מדינה, כדין עובדי המדינה, לעניין חיקוקים אלה: |
||||
|
|
|
|
(1) חוק שירות הציבור (מתנות), התש"ם-1979 [10]; |
|||
|
|
|
|
(2) חוק העונשין, התשל"ז-1977[11] – הוראות הנוגעות לעובדי הציבור; |
|||
|
|
|
|
(3) חוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ"ט-1969[12]; |
|||
|
|
|
|
(4) חוק שירות המדינה (סיוג פעילות מפלגתית ומגבית כספים), התשי"ט-1959[13]. |
|||
|
|
|
|
(5) פקודת הראיות [נוסח חדש], תשל"א-1971[14]; |
|||
|
|
|
פרק ה': פיקוח |
||||
|
מינוי מפקחים
|
21. |
(א) השר ימנה מפקחים שיהיו נתונות להם הסמכויות לפי סעיף 22 כולן או חלקן, לשם פיקוח על ביצוע ההוראות לפי חוק זה, כמופרט להלן: |
||||
|
|
|
|
(1) מפקחים מקרב עובדי המשרד; |
|||
|
|
|
|
(2) מפקחים מקרב עובדי המדינה שאינם עובדי המשרד, בהסכמת השר הממונה על אותם עובדים; |
|||
|
|
|
|
(3) מפקחים מקרב עובדי רשות מקומית, בהסכמת ראש הרשות המקומית ובהתייעצות עם שר הפנים. |
|||
|
|
|
(ב) הודעה על מינוי מפקח לפי סעיף זה תפורסם ברשומות. |
||||
|
|
|
(ג) לא יתמנה מפקח לפי סעיף זה, אלא אם כן מתקיימים לגביו כל אלה: |
||||
|
|
|
|
(1) הוא קיבל הכשרה מתאימה בתחום הסמכויות שיהיו נתונות לו לפי פרק זה, כפי שהורה השר ובהתייעצות עם השר לביטחון הפנים; |
|||
|
|
|
|
(2) הוא עומד בתנאי כשירות נוספים כפי שהורה השר, בהתייעצות עם השר לביטחון הפנים. |
|||
|
סמכויות פיקוח |
22. |
(א) לשם פיקוח על ביצוע ההוראות לפי חוק זה, רשאי הממונה והמפקח - |
||||
|
|
|
|
(1) לדרוש מכל אדם למסור לו את שמו ומענו ולהציג בפניו תעודת זהות או תעודה רשמית אחרת המזהה אותו; |
|||
|
|
|
|
(2) לדרוש מכל אדם הנוגע בדבר להציג לפניו כל ידיעה או מסמך שיש בהם כדי להבטיח את ביצוען של ההוראות לפי חוק זה או להקל את ביצוען; בפסקה זו "מסמך" – לרבות מידע הנוגע לצעצועים, תעודות וכן פלט כהגדרתו בחוק המחשבים, התשנ"ה-1995[15]. |
|||
|
|
|
|
(3) לערוך מדידות וליטול דוגמאות ולהורות על מסירת הדוגמאות לבדיקת מעבדה או על שמירתן לתקופה שיורה או לנהוג בהן בדרך אחרת. |
|||
|
|
|
|
(4 להיכנס למקום שיש לו יסוד להניח שמוחזק בו צעצוע מסוכן, או לכל מקום שיש לו יסוד להניח שמייצרים בו או מחזיקים בו או משווקים בו או מוכרים בו צעצוע שהוכרז כצעצוע מסוכן, ובלבד שלא ייכנס למקום המשמש למגורים בלבד, אלא בהסכמת המחזיק בו או על פי צו של בית משפט; |
|||
|
סמכויות אכיפה |
23. |
התעורר חשד לביצוע עבירה לפי חוק זה, רשאי הממונה ומפקח שהוסמך לכך- |
||||
|
|
|
|
(1) לחקור כל אדם הקשור לעבירה כאמור או שעשויות לו להיות ידיעות הנוגעות לעבירה כאמור; על חקירה לפי פיסקה זו יחולו הוראות סעיפים 2 ו-3 לפקודת הפרוצדורה הפלילית (עדות)[16], בשינויים המחויבים; |
|||
|
|
|
|
(2) לתפוס כל חפץ הקשור לעבירה כאמור; על תפיסה לפי פסקה זו יחולו הוראות הפרק הרביעי לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) [נוסח חדש], התשכ"ט-1969 [17]. (בסעיף זה – פקודת מעצר וחיפוש), בשינויים המחויבים; |
|||
|
|
|
|
(3) לבקש מבית משפט צו חיפוש לפי סעיף 23 לפקודת מעצר וחיפוש, ולבצעו; על חיפוש לפי פסקה זו יחולו הוראות סעיפים 24(א)(1), 26 עד 28 ו-45 לפקודת מעצר וחיפוש, בשינויים המחויבים. |
|||
|
זיהוי מפקח |
24. |
(א) מפקח לא יעשה שימוש בסמכויות הנתונות לו לפי פרק זה, אלא בעת מילוי תפקידו ובהתקיים שניים אלה: |
||||
|
|
|
|
(1) הוא עונד באופן גלוי תג המזהה אותו ואת תפקידו, ולובש מדים בצבע ובצורה שהורה השר לעניין זה, ובלבד שהמדים אינם נחזים להיות מדי משטרה; |
|||
|
|
|
|
(2) יש בידו תעודה החתומה בידי השר, המעידה על תפקידו ועל סמכויותיו, שאותה יציג על פי דרישה. |
|||
|
|
|
פרק ו': עונשין |
||||
|
עונשין |
25. |
העושה אחד מאלה, דינו מאסר שנה או קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 [18] (להלן- חוק העונשין) ואם נעברה העבירה בידי תאגיד – כפל הקנס האמור: |
||||
|
|
|
|
(א) מכר, ייצר, ייבא או החזיק צעצוע מסוכן, בניגוד להוראת סעיף 7 ולאכרזה בדבר צעצוע מסוכן לפי סעיף 3 ; |
|||
|
|
|
|
(ב) מפר צו הגבלה מינהלי שניתן לפי הוראות סעיף 27(ב); |
|||
|
|
|
|
(ג) הפריע למפקח לבצע את תפקידו או לא מילא אחר דרישת מפקח בניגוד להוראות סעיף 22; |
|||
|
אחריות נושא משרה בתאגיד
|
26. |
(א) נושא משרה בתאגיד יפקח ויעשה כל שניתן למניעת עבירות לפי סעיף 25, בידי התאגיד או בידי עובד מעובדיו; המפר הוראה זו, דינו – קנס כאמור בסעיף 61(א)(3)לחוק העונשין;לעניין סעיף זה, "נושא משרה" – מנהל פעיל בתאגיד או בעל תפקיד אחר בתאגיד האחראי מטעם התאגיד על התחום שבו נעברה העבירה |
||||
|
|
|
(ב) נעברה עבירה לפי סעיף 25 בידי תאגיד או בידי עובד מעובדיו, חזקה היא כי נושא משרה בתאגיד הפר את חובתו לפי סעיף קטן (א), אלא אם כן הוכיח כי עשה כל שניתן כדי למלא חובתו האמורה. |
||||
|
|
|
פרק ז': צו הגבלה מינהלי וצו הגבלה שיפוטי |
||||
|
צו הגבלה מינהלי
|
27. |
(א) היה לממונה יסוד סביר לחשד כי אדם מכר, ייצר, ייבא או החזיק במהלך עסקו צעצוע שהשר הכריז עליו צעצוע מסוכן באכרזה לפי סעיף 3 או לפי סעיף 6(ב), לפי העניין, או חדל לקיים תנאי מן התנאים שקבע השר באכרזה כאמור וכי נגרמת בשל כך פגיעה בשלומו, בריאותו או בטיחותו של אדם או שישנו יסוד סביר לחשד שתיגרם בשל כך פגיעה כאמור, וטרם הוגש כתב אישום בעניין זה, רשאי הוא לדרוש בכתב ממי שגרם לפגיעה כאמור לקיים את התנאי או ההוראה שחדלו להתקיים או שהופרו ולהפסיק את הפעולה האסורה (בפרק זה- התראה) באופן ובתוך המועד שנקבעו בהתראה. |
||||
|
|
|
(ב) ניתנה התראה לפי הוראות סעיף קטן(א) ולא קוימו הוראותיה באופן ובמועד שנקבעו בה, רשאי הממונה להורות, בצו, על מי שגרם לפגיעה או שעומד לעשות כן, להפסיק את המעשה הגורם לפגיעה או להימנע מעשיית המעשה, הכל במגבלות ובתנאים שנקבעו בצו, והכל במידה שלא תעלה על הנדרש בנסיבות העניין (בפרק זה - צו הגבלה מינהלי); הממונה רשאי לקבוע בצו הוראות לעניין האחראים לביצועו ודרכי הבטחת מילויו. |
||||
|
|
|
(ג) על אף הוראות סעיף קטן(א), מצא הממונה כי ישנה אפשרות ממשית לפגיעה מיידית בשלומו, בריאותו או בטיחותו של אדם, רשאי הוא להוציא צו הגבלה מינהלי כאמור בסעיף קטן(ב) בלי שנתן קודם לכן התראה. |
||||
|
|
|
(ד) |
(1) לא יינתן צו הגבלה מינהלי אלא לאחר שניתנה למי שניתן הצו הזדמנות סבירה לטעון את טענותיו בפני הממונה; לא ניתן לאתר בשקידה סבירה את מי שגרם לפגיעה או עלול לגרום לה, תינתן ההזדמנות כאמור למי שגרם לפגיעה או עלול לגרום לה, ככל שניתן לאתרו בשקידה סבירה. |
|||
|
|
|
|
(2) על אף הוראות פסקה (1), מצא הממונה כי יש חשש לפגיעה מיידית בשלומו, בריאותו או בבטיחותו של אדם, רשאי הוא להוציא צו הגבלה מינהלי לפי סעיף קטן (ב), גם בלא שניתנה הזדמנות לטעון טענות כאמור בפסקה (1), אם סבר שיהיה במתן הזדמנות זו כדי לסכל את מטרת הוצאת הצו, ובלבד שהזדמנות כאמור תינתן בהקדם האפשרי לאחר מכן. |
|||
|
|
|
(ה) הממונה יקבע בצו ההגבלה המינהלי הוראות לעניין ביצועו ובכלל זה הוראות בדבר מסירת הודעה לציבור בדבר מתן הצו כאמור, הטעמים למתן הצו ועל הוראותיו. |
||||
|
|
|
(ו) צו הגבלה מינהלי יעמוד בתוקפו לתקופה שתיקבע בו, ורשאי הממונה להאריך את תוקפו לתקופות נוספות ובלבד שסך כל התקופות לא יעלה על 45 ימים מיום שניתן; בית המשפט המוסמך לדון בעבירה לפי סעיף 25(ב) רשאי להאריך את תוקפו של צו כאמור לתקופות נוספות שלא יעלו על 30 ימים כל אחת; ואולם הוגש כתב אישום בעבירה שבקשר אליה הוצא צו הגבלה מינהלי, לא יאריך בית המשפט את תוקפו של הצו לפי סעיף זה מעבר ל-30 ימים לאחר הגשת כתב האישום. |
||||
|
בקשה לביטול צו הגבלה מינהלי |
28. |
(א) הרואה עצמו נפגע מצו הגבלה מינהלי רשאי להגיש לבית המשפט המוסמך לדון בעבירה לפי סעיף 25(ב) בקשה לביטולו. |
||||
|
|
|
(ב) הגשת בקשה לביטול צו הגבלה מינהלי לפי סעיף קטן (א), אינה מתלה את תוקפו של הצו, כל עוד לא החליט בית המשפט אחרת; החליט בית המשפט להתלות את תוקפו של הצו במעמד צד אחד, תידון הבקשה במעמד הצדדים בהקדם האפשרי ולא יאוחר מתום שבעה ימים מיום ההחלטה. |
||||
|
|
|
(ג) בית המשפט רשאי לבטל צו הגבלה מינהלי, לאשרו או לשנותו. |
||||
|
צו הגבלה שיפוטי |
29. |
(א) הוגש כתב אישום בשל עבירה לפי סעיף 25(א) או (ב), רשאי בית המשפט שאליו הוגש כתב האישום לצוות כי לא ייעשה שימוש בצעצוע המסוכן, או כי ייעשה בו שימוש כאמור במגבלות ובתנאים שנקבע בצו, עד לסיום ההליכים המשפטיים (בפרק זה – צו הגבלה שיפוטי); בית המשפט רשאי לקבוע בצו הגבלה שיפוטי הוראות לעניין האחראים לביצוע הצו ודרכי הבטחת ביצועו. |
||||
|
|
|
(ב) הורשע אדם בעבירה כאמור בסעיף קטן (א), רשאי בית המשפט, נוסף על כל עונש שיטיל עליו, לתת צו הגבלה שיפוטי לתקופה שלא תעלה על שישה חודשים. |
||||
|
סדר דין במתן החלטה בעניין צו באין הוראות |
30. |
בכל עניין של סדרי דין שאין עליו הוראה אחרת לפי חוק זה או בחיקוק אחר, ינהג בית המשפט בדונו בבקשה בעניין צו, בדרך הנראית לו הטובה ביותר להכרעה צודקת ומהירה. |
||||
|
עיון חוזר בהחלטה בעניין צו |
31. |
בית משפט שנתן החלטה בבקשה בעניין צו רשאי לדון מחדש בהחלטתו, לבקשת מי שרואה את עצמו נפגע מההחלטה אשר לא הוזמן להשמיע את טענותיו, או אם ראה כי הדבר מוצדק בשל נסיבות שהשתנו או עובדות חדשות שהתגלו לאחר מתן ההחלטה. |
||||
|
ערעור על החלטה בעניין צו ועל החלטה למתן צו הגבלה שיפוטי |
32. |
(א) על החלטה בבקשה בעניין צו ניתן לערער לבית המשפט שלערעור . |
||||
|
|
|
(ב) הרואה את עצמו נפגע מצו הגבלה שיפוטי שניתן לפי סעיף 29 רשאי לערער עליו במסגרת הערעור על גזר הדין. |
||||
|
|
|
פרק ח': שונות |
||||
|
תיקון חוק בתי משפט לעניינים מינהליים.
|
33. |
בחוק בתי המשפט לעניינים מינהליים, התש"ס-2000 [19], בתוספת הראשונה, אחרי פרט XX יבוא:
|
||||
|
|
|
"צעצועים מסוכנים |
XX |
החלטה של רשות לפי חוק הפיקוח על צעצועים מסוכנים, התשע"ג-2013".
|
||
|
סודיות
|
34. |
אדם שהגיע אליו מידע לפי הוראות חוק זה תוך כדי מילוי תפקידו או במהלך עבודתו, ישמרנו בסוד; לא יגלה אותו לאחר ולא יעשה בו כל שימוש, אלא לפי הוראות חוק זה או חיקוק אחר או לפי צו של בית משפט ; לעניין זה, "מידע" – לרבות כל ידיעה, נתון או רישום, בין על גבי מסמך ובין בתצלום, הקלטה או מאגר מידע אלקטרוני. |
||||
|
טיפול בפניות ציבור
|
35. |
הממונה ימנה אדם שיהיה אחראי לטיפול בפניות הציבור לעניין ההוראות לפי חוק זה; פרטי האדם שמונה ואופן הפניה כאמור יפורסמו באתר האינטרנט של המשרד. |
||||
|
תחולה על המדינה |
36. |
(א) הוראות לפי חוק זה יחולו גם על המדינה. |
||||
|
|
|
(ב) על אף האמור בסעיף קטן(א), חוק זה לא יחול על מערכת הביטחון. |
||||
|
שמירת דינים |
37. |
הוראות חוק זה באות להוסיף על הוראות כל דין ולא לגרוע מהן ואין בהם כדי למנוע מרשות של מדינה או מרשות מקומית לקבוע הוראות נוספות על הוראות חוק זה בתחום סמכויותיהן כדין. |
||||
|
ביצוע ותקנות |
38. |
השר הממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות בכל הנוגע לביצועו. |
||||
|
תחילה |
39. |
תחילתו של חוק זה שלושה חודשים מיום פרסומו. |
||||
|
הוראת מעבר |
40. |
צעצוע שקבעה לגביו הועדה הבין-משרדית לצעצועים מסוכנים במשרד, ערב יום התחילה, כי הינו צעצוע מסוכן יחולו לגביו הוראות צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (איסור ייצור, יבוא ומכירה של צעצועים מסוכנים), התשמ"ז-1986[20] (להלן- הצו) וזאת עד הכרזתו של השר לפי הוראות חוק זה על הצעצוע כצעצוע מסוכן ותוך שנה מיום תחילתו של חוק זה; הכריז השר לפי הוראות חוק זה על צעצוע מסוכן שקבעה הועדה הבין-משרדית ערב יום התחילה שהינו צעצוע מסוכן כאמור, לא יחול עוד הצו על הצעצוע האמור ויחולו עליו הוראות חוק זה. |
||||
|
|
|
בסעיף זה – "הועדה הבין-משרדית לצעצועים מסוכנים" – ועדה שמינה המנהל הכללי של המשרד לצורך סיוע בהפעלת הצו ובקיומו ואשר חברים בין היתר נציגי משרדי ממשלה, המשטרה ומכון התקנים הישראלי. |
||||
[1] ק"ת תשמ"ד, עמ' 268; ק"ת תשמ"ד, עמ' 572.
[2] ס"ח תשי"ח, עמ' 24.
[3] דיני מדינת ישראל 32, עמ' 625.
[4] ס"ח תש"ט, עמ' 143.
[5] ס"ח התשי"ג, עמ' 30.
[6] ס"ח התש"ס, עמ' 190.
[7] ס"ח התשי"ג, עמ' 30; התשע"ב, עמ' 402.
[8] ס"ח התשנ"ח, עמ' 348
[9] ס"ח התשנ"ה, עמ' 366.
[10] ס"ח התש"ם, עמ' 2.
[11] ס"ח התשל"ז, עמ' 226.
[12] ס"ח התשכ"ט, עמ' 144.
[14] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 18, עמ' 421.
[15] ס"ח התשנ"ה, עמ' 366.
[16] חוקי א"י, כרך א', עמ' (ע) 439, (א) 467.
[17] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 12, עמ' 284.
[18] ס"ח התשל"ד, עמ' 226.
[19] ס"ח התש"ס, עמ' 190; התשס"ז, עמ' 411.
[20] ק"ת תשמ"ד, עמ' 286; ק"ת תשמ"ד, עמ' 572