תיק הצעת חוק מס': 803-10-2013-000079
תזכיר חוק
א. שם החוק המוצע
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
סימן ב'1 לפקודת בתי הסוהר [נוסח חדש], התשל"ב -1971 (להלן: "הפקודה") מסדיר את סוגיית החזקתו של אסיר בהפרדה, כאשר הדבר נדרש לשם ביטחון המדינה, ביטחון בית הסוהר, שמירה על שלומם או בריאותם של האסיר או אסירים אחרים, או לשם מטרות נוספות המנויות בסעיף 19ב לפקודה.
סעיף 19ה לפקודה קובע כי החזקת אסיר בהפרדה בתא לבדו תקופה העולה על ששה חודשים, טעונה אישור בית המשפט, אשר מוסמך להאריך את תקופת ההפרדה לתקופה שלא תעלה על ששה חודשים. כמו כן קובע הסעיף כי החזקת אסיר בהפרדה בתא עם אסיר או אסירים אחרים, שגם לגביהם יש צורך בהחזקה בהפרדה, תקופה העולה על שנים עשר חודשים, טעונה אישור בית המשפט, אשר מוסמך להאריך את ההפרדה לתקופה שלא תעלה על שנים עשר חודשים. סעיף 19ה(ב) קובע כי הדיון בבית המשפט יתקיים בנוכחות האסיר או בא כוחו.
נוכח רגישות הנושא בו מדובר והשלכותיה המשמעותיות של החזקת אסיר בנפרד על שיגרת יומו, מוצע לקבוע כי בית המשפט לא יורה על הארכת החזקתו של אסיר בהפרדה, אלא אם האסיר מיוצג על ידי סניגור, או שהאסיר הודיע לבית המשפט כי אין ברצונו להיות מיוצג. יצוין כי בדיקה שנערכה על ידי הסניגוריה הציבורית העלתה כי כיום כמחצית מהאסירים אינם מיוצגים בהליך זה.
ג. עיקרי החוק המוצע
עיקר 1 (סעיף1)
סעיף 18 לחוק הסניגוריה הציבורית, התשנ"ו-1995 מסדיר את הזכאים לייצוג הסניגוריה הציבורית. מוצע להוסיף לרשימה זו גם אסיר שהוגשה בעניינו לבית המשפט בקשה להחזקה בהפרדה לפי סעיף 19ה לפקודת בתי הסוהר והתקיימו בו הוראות סעיף 19ה(ד) לפקודה.
עיקר 2 (סעיף 2)
מוצע לקבוע כי בית המשפט לא יורה על הארכת החזקתו של אסיר בהפרדה, אלא אם האסיר מיוצג על ידי סניגור. חריג לכך הוא כאשר האסיר הודיע לבית המשפט שאין ברצונו להיות מיוצג על ידי סניגור.
עוד מוצע כי אם לא היה לאסיר סניגור והוא לא הודיע שאין ברצונו להיות מיוצג, ימונה לו סניגור ציבורי ויחולו לעניין זה הוראות חוק הסניגוריה הציבורית, התשנ"ו-1995. מוצע כי כל עוד לא נתמנה סניגור, רשאי בית המשפט להורות על החזקתו של האסיר בהפרדה לתקופה שלא תעלה על 7 ימים, בכל פעם. זאת, על מנת למנוע הוצאתו של אסיר מהפרדה, שעה שאינו בשל לכך, רק בשל היותו לא מיוצג. הסדר דומה מצוי בסעיף 21(ג) לחוק סדר הדין (סמכויות אכיפה – מעצרים), התשנ"ו-1996.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
יתוקן סעיף 18 לחוק הסניגוריה הציבורית, התשנ"ו-1995.
יתוקן סעיף 19ה לפקודת בתי המשפט [נוסח חדש], התשל"ב-1971.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המינהלי
להערכת הסניגוריה הציבורית, צפויה תוספת תקציבית מסוימת שאינה גבוהה מאחר שמדובר בכמאה הליכים בשנה.
ו. נוסח החוק המוצע:
להלן נוסח החוק מוצע:
תזכיר חוק מטעם משרד המשפטים:
תזכיר חוק הסניגוריה הציבורית (תיקון מס'...)(ייצוג אסירים בהליכי הפרדה), התשע"ג-2013
|
תיקון סעיף 18 |
1. ב |
בחוק הסניגוריה הציבורית, התשנ"ו-1995[1], (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 18(א), אחרי פסקה (16), יבוא: |
|
|
|
"(17) אסיר שהוגשה בעניינו לבית המשפט בקשה להחזקה בהפרדה לפי סעיף 19ה לפקודת בתי הסוהר [נוסח חדש], התשל"ב-1971, והתקיימו בו הוראות סעיף 19ה(ד) לפקודה זו." |
|
תיקון פקודת בתי הסוהר |
2. |
בפקודת בתי הסוהר [נוסח חדש] התשל"ב-1971[2], בסעיף 19ה, אחרי סעיף קטן (ב) יבוא: |
|
|
|
"(ג) בית המשפט לא יורה כאמור בסעיף קטן (א), אלא אם האסיר מיוצג בהליך זה על ידי סניגור; ואולם, בית המשפט רשאי להורות כאמור אף אם האסיר אינו מיוצג, אם האסיר הודיע לבית המשפט שאין ברצונו להיות מיוצג בהליך זה על ידי סניגור; |
|
|
|
(ד) לא היה לאסיר סניגור והוא לא הודיע כאמור בסעיף קטן (ג), ימונה לו סניגור ציבורי ויחולו לעניין זה הוראות חוק הסניגוריה הציבורית, התשנ"ו-1995; כל עוד לא נתמנה סניגור, רשאי בית המשפט להורות על החזקתו של האסיר בהפרדה לתקופה שלא תעלה על 7 ימים, בכל פעם."
|