תזכיר חוק הדיור הציבורי.docx תזכיר חוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה) (תיקון מס' 6), התשע"ג-2013

תזכיר חוק

 

א.  שם החוק המוצע

תזכיר חוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה)(תיקון מס' 6), התשע"ג-2013

ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו

חוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה), התשנ"ט-1998 (להלן – החוק או חוק הדיור הציבורי), קבע הסדרים לרכישת דירות דיור ציבורי על ידי הזכאים המתגוררים בהן. מאז חקיקתו, נדחה מועד כניסתו לתוקף של החוק, מפעם לפעם, על ידי הכנסת. דחיית התוקף האחרונה נעשתה במסגרת סעיף 53 לחוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו-2012 (תיקוני חקיקה), התשע"א-2010, אשר תיקן את סעיף התחילה של חוק הדיור הציבורי, כך שתאריך התחילה של החוק יהיה 1 בינואר 2013.

בספטמבר 2011 הוגש לממשלה דו"ח הוועדה לשינוי כלכלי-חברתי, בראשות פרופ' מנואל טרכטנברג (להלן – הוועדה), אשר כלל, בין היתר, המלצות מדיניות שונות בנוגע לפעילות הממשלה בתחום הדיור. במסגרת זו, המליצה הוועדה לממשלה לפעול לשמירה על המלאי הקיים של דירות הדיור הציבורי כדי להבטיח שישמש כפתרון דיור גם לזכאים עתידיים, ולהפסיק את מבצעי המכר של דירות הדיור הציבורי. ביום 9.10.11 התקבלה החלטת ממשלה מס' 3756 "לאמץ את עיקרי המלצות דו"ח הוועדה לשינוי כלכלי-חברתי, בראשות פרופסור מנואל טרכטנברג, ולבצע בהקדם את הפעולות הנדרשות ליישומן כמפורט בהחלטה זו".

ביום 18.3.12 אישרה הממשלה שורה של הצעות החלטה פרטניות, המהוות יישום מפורט של  ההמלצות בפרק הדיור בדו"ח הוועדה. בכלל זה, התקבלה החלטת ממשלה מס' 4433 שכותרתה "הגדלת הסיוע הממשלתי בתחום הדיור ושמירת מלאי פתרונות דיור ציבורי לזכאים (במסגרת יישום המלצות דו"ח הוועדה לשינוי כלכלי-חברתי - דו"ח "ועדת טרכטנברג")", ובה נקבע כי כי יש לבטל את חוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה) תשנ"ט-1998.  

בהמשך לכך, בחודש יולי 2012, הפיץ משרד האוצר את תזכיר החוק לשינוי חברתי-כלכלי (תיקוני חקיקה) (דיור), התשע"ב-2012, אשר כלל הוראה בדבר ביטולו של חוק הדיור הציבורי. בשל אישורו בכנסת של חוק התפזרות הכנסת השמונה-עשרה, תשע"ג-2012, ביום 16.10.12, נעצר הליך קידומו של תזכיר החוק.

על רקע זה, נכנס החוק לתוקף ביום 1 בינואר 2013, ואולם לא יושם בפועל על ידי הממשלה. כנגד אי-יישומו של החוק הוגשה עתירה לבג"ץ (בג"ץ 519/13 רן כהן ואח' נ' שר הבינוי והשיכון ואח'). בתגובה מקדמית לעתירה נימקה המדינה את אי-יישומו של החוק בכך שנוכח מצב הדברים הייחודי שנוצר - על רקע פעולתה של הממשלה היוצאת לביטול החוק, על רקע הקדמת הבחירות הכלליות וכינונה של ממשלה חדשה, לאור רגישותה ומורכבותה של סוגית מכירת דירות הדיור הציבורי, ובהיעדרן של תקנות לביצוע החוק - יש לאפשר לממשלה החדשה פרק זמן מסוים בכדי לגבש את עמדתה ביחס לחוק, וכדי לאפשר לשר הבינוי והשיכון החדש לפעול להתקנת תקנות להפעלתו של החוק (ככל שלא ייקבע אחרת) במהירות הראויה.

כשינוי למדיניות הממשלה הקודמת כפי שבאה לידי ביטוי בהחלטת ממשלה מס' 4433 המוזכרת לעיל, החליטה ועדת השרים לענייני דיור, בהחלטה מס' דר/14 מיום 1.7.2013, לאפשר את רכישת דירות דיור ציבורי על ידי זכאי הדיור הציבורי, בהתאם להוראות חוק הדיור הציבורי, תוך כדי תיקון החוק במספר עניינים, כמפורט בתיקון המוצע.

ג. עיקרי החוק המוצע

סעיף 2

סעיף קטן א'

מוצע לתקן את סעיף 3(ח) לחוק, כך שאזורי עדיפות לאומית לעניין חוק זה יהיו אזורי עדיפות לאומית שקבעה הממשלה לפי פרק כ"ו לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התוכנית הכלכלית לשנים 2009-2010), התשס"ט-2009, לעניין מתן הטבות בתחום הבינוי והשיכון, בתחום הסיוע לפרט. כן מובהר, כי אזורי עדיפות לאומית לעניין החוק, במועד תחילת החוק, יהיו אזורי עדיפות לאומית שקבעה הממשלה כאמור בסעיף זה, קודם מועד התחילה. בהתאם לסעיף זה, יהיו אזורי העדיפות הלאומית לעניין החוק, במועד תחילתו, האזורים שנקבעו בהחלטת ממשלה מס' 4192 מיום 29.1.2012, לעניין תחום הסיוע בפרט, כמפורט באותה החלטה. על פי המוצע, רשאים שר הבינוי והשיכון ושר האוצר, באישור הממשלה, לקבוע בעתיד אזורי עדיפות לאומית אחרים, וזאת בהתאם לאמות מידה שיקבעו.

סעיף קטן ב'

מוצע לתקן את סעיף 10(ג) לחוק כך שיקבע בו כי כספי הקרן לדיור ציבורי, כמשמעותה בסעיף 10(א) לחוק, ישמשו להגדלת המלאי של דירות ציבוריות, לשיפוץ דירות דיור ציבורי, ולסיוע בשכר דירה לזכאים.

סעיף קטן ג'

מוצע לבטל את סעיף 14 לחוק, אשר קבע כי הסכומים שייקבעו בתקציב המדינה בשנת כספים פלונית לשיכון ודיור, לא יפחתו מהסכומים שהוקצבו לענין זה בשנת התקציב 1998. ביטול זה נדרש נוכח חלוף השנים ממועד חיקוק החוק, בשנת 1998, ועד מועד תחילתו המוצע, בשנת 2013. 

סעיף קטן ד'

מוצע לקבוע את מועד תחילתו של החוק ליום 1 באוגוסט, 2013, מתוך מטרה שעד למועד תחילתו של החוק יותקנו תקנות בהן יקבעו כלל ההסדרים הפרטניים הנדרשים ליישום הוראות החוק.

ד.  השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

יתוקנו סעיפים 3(ח), 10(ג), 14 ו-21 בחוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה) התשנ"ט-1998.

ה.  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה

להלן פירוט אומדן עלות יישומו של החוק:

היקף ההנחות במחיר הדירות, הצפוי להינתן לפי החוק, מוערך במאות מיליוני שקלים חדשים. בנוסף, צפויות העלויות הבאות (באלפי ₪) -

עלות הליכי המכר

14,000

פיצוי לחברת עמידר בגין הפחתה צפויה במספר הדירות שבניהול החברה

6,000

פיצוי לחברת עמיגור בגין הפחתה צפויה במספר הדירות שבניהול החברה

1,300

עלות מתן הלוואות מדינה לזכאים לצורך רכישת הדירה

33,250

סה"כ

54,550

ו.  

ז. השפעת החוק המוצע על התקן המינהלי

אין

ח.  להלן נוסח החוק המוצע


תזכיר חוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה)(תיקון מס'6), התשע"ג-2013

 

תיקון חוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה)

(1)   

בחוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה), התשנ"ט-1998[1] -

 

 

(א)   

בסעיף 3(ח), האמור בו ימחק, ובמקומו יבוא -

 

 

 

"(1)

אזורי עדיפות לאומית לעניין חוק זה יהיו אזורי עדיפות לאומית שקבעה הממשלה לפי פרק כ"ו לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התוכנית הכלכלית לשנים 2009-2010), התשס"ט-2009[2], לעניין מתן הטבות בתחום הבינוי והשיכון, בתחום הסיוע לפרט, אלא אם קבעו השר ושר האוצר, באישור הממשלה, אזורי עדיפות לאומית אחרים, בהתאם לאמות מידה שקבעו.";

 

 

 

(2)

במועד התחילה, כמשמעותו בסעיף 21, יחשבו אזורי עדיפות לאומית לעניין חוק זה אזורי עדיפות לאומית שקבעה הממשלה כאמור בסעיף קטן (1), קודם מועד התחילה.".

 

 

(ב)   

בסעיף 10 (ג), המילה "בלבד" – תימחק, ואחריה יבוא "לשיפוץ דירות ציבוריות, ולסיוע בשכר דירה";

 

 

(ג)  

סעיף 14 – ימחק;

 

 

(ד)  

בסעיף 21, במקום "י"ט בטבת התשע"ג (1 בינואר 2013)", יבוא "כ"ה באב התשע"ג (1 באוגוסט 2013)";

 



[1] ס"ח תשנ"ט, עמ' 2.

[2] ס"ח תשס"ט, עמ' 157.