תזכיר חוק במשטרה ותיקון פקודת בתי הסוהר - חיים = מיום 16 יוני.docx תזכיר חוק דין משמעתי במשטרת ישראל ובשירות בתי הסוהר (תיקוני חקיקה), התשע"ג–2013

 

תזכיר חוק

 

1.   שם החוק המוצע

הצעת חוק דין משמעתי במשטרת ישראל ובשירות בתי הסוהר (תיקוני חקיקה), התשע"ג – 2013

 

2. מטרת החוק המוצע והצורך בו

בשנת 2006 נחקק חוק המשטרה (דין משמעתי, בירור קבילות שוטרים והוראות שונות), התשס"ו – 2006 (להלן- "החוק"), בעקבותיו תוקנה בשנת 2008, במסגרת תיקון מס' 35, פקודת בתי הסוהר,  התשל"ב-1971 (להלן- "הפקודה") באופן שעודכנו ההסדרים הנוגעים לדין המשמעתי.

 

בתקופה שעברה מאז חקיקת החוק ותיקון הפקודה, עלה הצורך לקבוע כאפשרות ענישה על תנאי גם בעונשים של ריתוק או הורדה בדרגה, לצד עונש המחבוש על תנאי הקבוע כיום בחוק ובפקודה.

 

הדין המשמעתי נועד להגן ולשמור על טוהר המידות בשירות הציבורי, תוך חיזוק אמון הציבור במשרתיו. עונש על תנאי משרת שתי תכליות החוסות זו בצד זו: מחד, מתן הזדמנות נוספת לנאשם ומאידך הרתעה מפני ביצוע עבירה דומה.

 

צמצומה של אפשרות ענישה על תנאי למחבוש בלבד מעקר שתי תכליות אלו.

 

בהתאם להלכה הפסוקה, הטלת עונש מחבוש על תנאי משמעותו, שלהלכה, ביה"ד גוזר את דינו למאסר אלא שביצועו נדחה עד לזמן שבו יתמלא התנאי שנקבע בגזר הדין.

ברבים מהמקרים הנדונים בפני ביה"ד למשמעת אין זו כוונתם שכן עונש מחבוש מוטל במקרים חמורים ונדירים בלבד, ולכן –גזירת עונש מחבוש על תנאי – כמוהו כהטלת עונש מחבוש שאין לו מקום ברבים מהמקרים.

משכך, נוצר מצב בו ניטל מביה"ד כלי חיוני, שכתוצאה מכך נאלץ ביה"ד להוביל לאחת משתי תוצאות בלתי רצויות:

הטלת עונש מחבוש על תנאי שאינו מידתי ביחס לעבירה שבוצע, או לחילופין הימנעות מהטלת עונש מותנה במקום שהיה ראוי להטילו, זאת מחשש שהפרת התנאי תביא לידי ריצוי מחבוש - שיהפוך בסופו של יום לעונש בלתי מידתי ביחס לעבירות שבוצעו.

 

במסגרת  בחינת הוספת עונשי על תנאי הוחלט כי אין מקום להוסיף עונש קנס על תנאי שכן ברוב

פסיקות בית הדין למשמעת, לרבות בית הדין לערעורים, עונש הקנס מושת כרכיב עונשי מוחשי לצד רכיב עונשי שאינו מוחשי כדוגמת נזיפה או נזיפה חמורה.

 

 

בנוסף, עלה הצורך לתקן את החוק ואת הפקודה כך שבעבירות הטרדה מינית, בית הדין יהיה רשאי לחייב בפיצויים לא רק בשל גרימת נזק למתלונן אלא גם בשל גרימת סבל ועוגמת נפש וזאת ללא הוכחת נזק.

חיוב בפיצויים על נזקי סבל ועוגמת נפש ע"י בית הדין חייב ויתור על דרישת הוכחת קיומו של נזק משתי סיבות:    

1.  בהוכחת נזקי סבל ועוגמת נפש קיימת מורכבות וקושי שאינם קיימים בהוכחת נזקי גוף או רכוש. מורכבות זו עלולה להביא לסרבול ולהתארכות ההליכים בבית הדין, מה שעומד בניגוד למטרתו ומהותו המרכזית של בית הדין שהם חתירה מהירה למיצוי הדין וגילוי האמת ביחס לשוטר או סוהר  החשודים בביצוע עבירה, בין השאר בכדי לאפשר את הדחתם המהירה משורות הארגון ככל שיתברר כי הם אינם ראויים לשרת בו. 

רציונל זה בא לידי ביטוי בדברי ההסבר להצעת חוק המשטרה (דין משמעתי, בירור קבילות שוטרים, עובדים שאינם שוטרים והוראות שונות), התשס"ה - 2005 (פורסם ברשומות בחוברת 174 מתאריך 17/5/2005), שם נאמר בדברי ההסבר לסעיף 71 כי ככלל אין מקום שבית הדין ידון בפיצויי עוגמת נפש בשל מורכבות אמדנם.

2.  בעבירות הטרדה מינית, נקודת המוצא היא כי לעולם הנפגע סבל מפגיעה נפשית ברמה זו או אחרת. כמו"כ, לא פעם, בשל הרגישות הייחודית הקיימת אצל נפגעי עבירות אלו, קיים קושי ממשי בקבלת עדות הנפגע/ת ושיתוף פעולתו אף במסגרת ההליכים המתנהלים בבית הדין. ההבנה לרגישות ייחודית קיימת זו מוצאת ביטוי בסעיף 6(ב) לחוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח – 1998, הקובע ולפיו: "בית המשפט רשאי לפסוק בשל הטרדה מינית או בשל התנכלות פיצוי שלא יעלה על סך 50,000 ש"ח, ללא הוכחת נזק...".

על אף שכפי שהובא לעיל, ככלל, בתי הדין של המשטרה ושב"ס אינם מוסמכים לפסוק פיצויי עוגמת נפש וסבל, לאור הבעייתיות הייחודית הנ"ל הקיימת בעבירות הטרדה מינית, ולאור רצונם של אירגוני משטרת ישראל ושב"ס למגר ככל הניתן תופעות אלו במסגרתם, וכן למצות את הדין עם אנשי משטרה או סוהרים שהורשעו בעבירות אלו, עלה הצורך לאפשר לבית הדין להשית פיצוי עוגמת נפש וסבל בעבירות הטרדה מינית, ובלבד שכאמור יהיה זה ללא הוכחת נזק.    

 

3. עיקרי החוק המוצע

1.  תיקון סעיף 64 ו-66 לחוק וסעיף 110נט ו- 110סא לפקודה – מתן אפשרות לבית הדין או לדן יחיד לגזור עונשי על תנאי גם בעונשי הורדה בדרגה ובעונשי ריתוק וכן הסדרת עונשי על תנאי אלו ככל שהם חופפים זה לזה.

2.  תיקון סעיף 65(א) לחוק וסעיף 110ס(א) לפקודה – מתן אפשרות לבית הדין או לדן יחיד להאריך את תקופת העונש על תנאי גם בעונשי הורדה בדרגה ובעונשי ריתוק.

 

 

 

3.  תיקון סעיף 70 לחוק המשטרה וסעיף 110סה לפקודה – מתן אפשרות לבית הדין לחייב בפיצויים בעבירות הטרדה מינית לא רק בשל גרימת נזק גוף לנפגע/ת אלא גם בשל גרימת סבל ועוגמת נפש – וזאת ללא כל דרישה להוכחת נזק.

4.   השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

תיקון סעיפים 64-66 ו-70 לחוק המשטרה.

תיקון סעיפים  לפקודה 110נט-110סא ו-110סה לפקודה.

 

5.   השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, תקן המשרד וההיבט המנהלי

לא צפוי שינוי בהיבט התקציבי או  המנהלי.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.    להלן נוסח החוק המוצע:

הצעת חוק מטעם הממשלה:

הצעת חוק דין משמעתי במשטרת ישראל ובשירות בתי הסוהר (תיקוני חקיקה), התשע"ג - 2013

 

 

תיקון חוק המשטרה

1.   

בחוק המשטרה, התשס"ו - 2006[1]  (להלן - חוק המשטרה) - 

 

 

 

(א) בסעיף 64 לחוק המשטרה, בכותרת השוליים, במקום "מחבוש", יבוא "עונש";

 

 

 

(ב) בסעיף 64(א) לחוק המשטרה, אחרי "מחבוש" יבוא  "או הורדה בדרגה או ריתוק" ואחרי "יהיה על תנאי" יבוא  "(בפרק זה - "עונש על תנאי")";

 

 

 

(ג) בסעיף 64(ב) לחוק המשטרה, המילה "מחבוש" - תמחק.

 

 

 

(ד) בסעיף 64(ה) לחוק המשטרה, במקום "למחבוש על תנאי" יבוא "לעונש על תנאי" ובמקום "המחבוש על תנאי" יבוא "העונש על תנאי".

 

 

 

(ה) בסעיף 64 לחוק המשטרה, אחרי סעיף קטן (ו) יבוא:

 

 

 

 

"(ז)     הוטל על נאשם ריתוק בפועל בשל עבירת משמעת נוספת, והופעל נגדו עונש הריתוק על תנאי, יישא, על אף האמור בסעיף 66, את שתי תקופות הריתוק בזו אחר זו, אלא אם כן בית הדין או הדן יחיד שהרשיעו בעבירת המשמעת הנוספת הורה, מטעמים שיירשמו, כי שתי התקופות, כולן או חלקן, יהיו חופפות; ואולם תקופת הריתוק הרצופה שעל הנידון לשאת לא תעלה על 70 ימים.".

 

 

 

(ו)  בסעיף 65(א) לחוק המשטרה, אחרי "מחבוש" יבוא "או הורדה בדרגה או ריתוק" ובכל מקום, במקום "המחבוש על תנאי" יבוא "העונש על תנאי".

 

 

 

(ז)  בסעיף 66 לחוק המשטרה  -

 

 

 

 

(1) האמור בו יסומן "(א)" ובכותרת השוליים במקום "נשיאת מספר עונשי מחבוש" יבוא "נשיאת מספר עונשים";

 

 

 

 

(2) אחרי סעיף קטן (א), יבוא:

 

 

 

 

 

"(ב)     הוראות סעיף קטן (א) יחולו לעניין נאשם שנידון בדין משמעתי לעונשי ריתוק, בשינויים המחויבים;

 

 

 

 

 

(ג)       הוראות סעיף קטן (א) יחולו לעניין נאשם שנידון בדין משמעתי לעונשי הורדה בדרגה, בשינויים המחויבים; אולם תקופת ההורדה בדרגה הרצופה שעל הנידון לשאת לא תעלה על 24 חודשים."

 

 

 

(ח)      בסעיף 70 לחוק המשטרה -

 

 

 

 

(1) בסעיף קטן (א), האמור בו החל מהמילים "בית דין או דן יחיד לא יחייב נאשם בתשלום פיצויים לפי סעיף זה" יסומן "(א2)".

 

 

 

 

(2) אחרי סעיף קטן (א) יבוא:

 

 

 

 

 

"(א1)  מבלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (א), בית הדין שהרשיע שוטר בעבירת משמעת של הטרדה מינית או התנכלות כמשמעותן בחוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח-1998[2], רשאי לחייבו, נוסף על כל עונש, בתשלום פיצויים על נזק, סבל ועוגמת נפש ללא הוכחת נזק."

תיקון פקודת בתי הסוהר

2.   

בפקודת בתי הסוהר [נוסח חדש] התשל"ב-1971[3]  (להלן – פקודת בתי הסוהר) -  

 

 

 

(א) בסעיף 110נט לפקודת בתי הסוהר, בכותרת השוליים, במקום "מחבוש", יבוא "עונש";

 

 

 

(ב) בסעיף 110נט(א) לפקודת בתי הסוהר, אחרי "מחבוש" יבוא  "או הורדה בדרגה או ריתוק" ואחרי "יהיה על תנאי" יבוא  "(בפרק זה - "עונש על תנאי")";

 

 

 

(ג) בסעיף 110נט(ב) לפקודת בתי הסוהר, במקום "למחבוש", יבוא "לעונש".

 

 

 

(ד) בסעיף 110נט(ה) לפקודת בתי הסוהר, המילה "מחבוש" תימחק ובמקום "המחבוש על תנאי" יבוא "העונש על תנאי".

 

 

 

(ה) בסעיף 110נט לפקודת בתי הסוהר, אחרי סעיף קטן (ו) יבוא:

 

 

 

 

"(ז)     הוטל על נאשם ריתוק בפועל בשל עבירת משמעת נוספת, והופעל נגדו עונש הריתוק על תנאי, יישא, על אף האמור בסעיף 110סא1, את שתי תקופות הריתוק בזו אחר זו, אלא אם כן בית הדין או הדן יחיד שהרשיעו בעבירת המשמעת הנוספת הורה, מטעמים שיירשמו, כי שתי התקופות, כולן או חלקן, יהיו חופפות; ואולם תקופת הריתוק הרצופה שעל הנידון לשאת לא תעלה על 70 ימים.".

 

 

 

(ו)  בסעיף 110ס(א) לפקודת בתי הסוהר, אחרי "מחבוש" יבוא "או הורדה בדרגה או ריתוק" ובכל מקום, במקום "המחבוש על תנאי" יבוא "העונש על תנאי".

 

 

 

(ז)  בסעיף 110סא לפקודת בתי הסוהר -

 

 

 

 

(1) האמור בו יסומן "(א)" ובכותרת השוליים במקום "נשיאת מספר עונשי מחבוש" יבוא "נשיאת מספר עונשים";

 

 

 

 

(2) אחרי סעיף קטן (א), יבוא:

 

 

 

 

 

"(ב)     הוראות סעיף קטן (א) יחולו לעניין נאשם שנידון בדין משמעתי לעונשי ריתוק, בשינויים המחויבים;

 

 

 

 

 

(ג)       הוראות סעיף קטן (א) יחולו לעניין נאשם שנידון בדין משמעתי לעונשי הורדה בדרגה, בשינויים המחויבים; אולם תקופת ההורדה בדרגה הרצופה שעל הנידון לשאת לא תעלה על 24 חודשים."

 

 

 

(ח)      בסעיף 110סה לפקודת בתי הסוהר -  

 

 

 

 

(1) בסעיף קטן (א), האמור בו החל מהמילים "בית דין או דן יחיד לא יחייב נאשם בתשלום פיצויים לפי סעיף זה" יסומן "(א2)".

 

 

 

 

(2) אחרי סעיף קטן (א) יבוא:

 

 

 

 

 

"(א1)  מבלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (א), בית הדין שהרשיע סוהר בעבירת משמעת של הטרדה מינית או התנכלות כמשמעותן בחוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח-1998[4], רשאי לחייבו, נוסף על כל עונש, בתשלום פיצויים על נזק, סבל ועוגמת נפש ללא הוכחת נזק."

דברי הסבר

בשנת 2006 נחקק חוק המשטרה (דין משמעתי, בירור קבילות שוטרים והוראות שונות), התשס"ו – 2006 (להלן- "החוק"), בעקבותיו תוקנה בשנת 2008, במסגרת תיקון מס' 35, פקודת בתי הסוהר,  התשל"ב-1971 (להלן- "הפקודה") באופן שעודכנו ההסדרים הנוגעים לדין המשמעתי.

 

בתקופה שעברה מאז חקיקת החוק ותיקון הפקודה, עלה הצורך לקבוע כאפשרות ענישה על תנאי גם בעונשים של ריתוק או הורדה בדרגה, לצד עונש המחבוש על תנאי הקבוע כיום בחוק ובפקודה.

 

הדין המשמעתי נועד להגן ולשמור על טוהר המידות בשירות הציבורי, תוך חיזוק אמון הציבור במשרתיו. עונש על תנאי משרת שתי תכליות החוסות זו בצד זו: מחד, מתן הזדמנות נוספת לנאשם ומאידך הרתעה מפני ביצוע עבירה דומה.

 

צמצומה של אפשרות ענישה על תנאי למחבוש בלבד מעקר שתי תכליות אלו.

 

בהתאם להלכה הפסוקה, הטלת עונש מחבוש על תנאי משמעותו, שלהלכה, ביה"ד גוזר את דינו למאסר אלא שביצועו נדחה עד לזמן שבו יתמלא התנאי שנקבע בגזר הדין.

ברבים מהמקרים הנדונים בפני ביה"ד למשמעת אין זו כוונתם שכן עונש מחבוש מוטל במקרים חמורים ונדירים בלבד, ולכן –גזירת עונש מחבוש על תנאי – כמוהו כהטלת עונש מחבוש שאין לו מקום ברבים מהמקרים.

משכך, נוצר מצב בו ניטל מביה"ד כלי חיוני, שכתוצאה מכך נאלץ ביה"ד להוביל לאחת משתי תוצאות בלתי רצויות:

הטלת עונש מחבוש על תנאי שאינו מידתי ביחס לעבירה שבוצע, או לחילופין הימנעות מהטלת עונש מותנה במקום שהיה ראוי להטילו, זאת מחשש שהפרת התנאי תביא לידי ריצוי מחבוש  - שיהפוך בסופו של יום לעונש בלתי מידתי ביחס לעבירות שבוצעו.

 

במסגרת  בחינת הוספת עונשי על תנאי הוחלט כי אין מקום להוסיף עונש קנס על תנאי שכן ברוב פסיקות בית הדין למשמעת, לרבות בית הדין לערעורים, עונש הקנס מושת כרכיב עונשי מוחשי לצד רכיב עונשי שאינו מוחשי כדוגמת נזיפה או נזיפה חמורה.

 

 

בנוסף, עלה הצורך לתקן את החוק ואת הפקודה כך שבעבירות הטרדה מינית, בית הדין יהיה רשאי לחייב בפיצויים לא רק בשל גרימת נזק למתלונן אלא גם בשל גרימת סבל ועוגמת נפש וזאת ללא הוכחת נזק.

חיוב בפיצויים על נזקי סבל ועוגמת נפש ע"י בית הדין חייב ויתור על דרישת הוכחת קיומו של נזק משתי סיבות:    

1.  בהוכחת נזקי סבל ועוגמת נפש קיימת מורכבות וקושי שאינם קיימים בהוכחת נזקי גוף או רכוש. מורכבות זו עלולה להביא לסרבול ולהתארכות ההליכים בבית הדין, מה שעומד בניגוד למטרתו ומהותו המרכזית של בית הדין שהם חתירה מהירה למיצוי הדין וגילוי האמת ביחס לשוטר או סוהר  החשודים בביצוע עבירה, בין השאר בכדי לאפשר את הדחתם המהירה משורות הארגון ככל שיתברר כי הם אינם ראויים לשרת בו. 

רציונל זה בא לידי ביטוי בדברי ההסבר להצעת חוק המשטרה (דין משמעתי, בירור קבילות שוטרים, עובדים שאינם שוטרים והוראות שונות), התשס"ה - 2005 (פורסם ברשומות בחוברת 174 מתאריך 17/5/2005), שם נאמר בדברי ההסבר לסעיף 71  כי  ככלל אין מקום שבית הדין ידון בפיצויי עוגמת נפש בשל מורכבות אמדנם.

2.  בעבירות הטרדה מינית, נקודת המוצא היא כי לעולם הנפגע סבל מפגיעה נפשית ברמה זו או אחרת. כמו"כ, לא פעם, בשל הרגישות הייחודית הקיימת אצל נפגעי עבירות אלו, קיים קושי ממשי בקבלת עדות הנפגע/ת ושיתוף פעולתו אף במסגרת ההליכים המתנהלים בבית הדין. ההבנה לרגישות ייחודית קיימת זו מוצאת ביטוי בסעיף 6(ב) לחוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח – 1998, הקובע ולפיו: "בית המשפט רשאי לפסוק בשל הטרדה מינית או בשל התנכלות פיצוי שלא יעלה על סך 50,000 ש"ח, ללא הוכחת נזק...".

 

על אף שכפי שהובא לעיל, ככלל, בתי הדין של המשטרה ושב"ס אינם מוסמכים לפסוק פיצויי עוגמת נפש וסבל, לאור הבעייתיות הייחודית הנ"ל הקיימת בעבירות הטרדה מינית, ולאור רצונם של אירגוני משטרת ישראל ושב"ס למגר ככל הניתן תופעות אלו במסגרתם, וכן למצות את הדין עם אנשי משטרה או סוהרים שהורשעו בעבירות אלו, עלה הצורך לאפשר לבית הדין להשית פיצוי עוגמת נפש וסבל בעבירות הטרדה מינית, ובלבד שכאמור יהיה זה ללא הוכחת נזק.    

 

02803013 מט 40



[1] ס"ח התשס"ו, עמ' 130; התשס"ט, עמ' 115.

[2] ס"ח 1661, התשנ"ח (19.3.1998), עמ' 166.

 

[3]   דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 21,  התשל"ב, עמ'  459.

[4] ס"ח 1661, התשנ"ח (19.3.1998), עמ' 166.