תזכיר הצעת חוק שירות בטחון (תיקון מס' )(שירותם של תלמידי ישיבות), התשע"ג-2013
א. שם החוק המוצע
חוק שירות ביטחון (תיקון מס' ) (שירותם של תלמידי ישיבות), התשע"ג-2013.
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
עם פקיעתו של חוק דחיית שירות לתלמידי ישיבות שתורתם אומנותם, התשס"ב – 2002 (להלן – חוק דחיית שירות) ולאור בג"ץ 6298/07 יהודה רסלר ואחרים נ' כנסת ישראל, נוצר צורך להסדיר את שילובם של תלמידי הישיבות בשירות ביטחון או בשירות אזרחי, כחלף לשירות ביטחון, בתהליך הדרגתי, וזאת על מנת לשלבם בחברה הישראלית ובמעגל התעסוקה.
התיקון מוצע בהתאם להמלצות ועדת השרים לעניין שוויון בנטל בשירות הצבאי, בשירות האזרחי ובשוק העבודה בראשות השר יעקב פרי, ובהתאם להחלטת ממשלה מס' ___.
ג. עיקרי החוק המוצע
החוק קובע את אופן גיוסם של תלמידי ישיבות ועיגונם בחוק של מסלולי שירות לתלמידי ישיבות.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
הוספת פרק ג1 לחוק שירות בטחון [נוסח משולב], התשמ"ו-1986 ועיגון ישיבות ההסדר.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה
בעקבות גיוסם של תלמידי ישיבות יגדלו הוצאות תקציב הביטחון ומשרדי הממשלה המוזכרים בחוק בשל הצורך להתאים את התשתיות ותנאי השירות לאופי המיוחד של מתגייסים אלה ולצורך עמידה בהוראות החוק.
ו. השפעת החוק על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המנהלי
בעקבות גיוסם של תלמידי ישיבות ועיגונו בחוק של השירות האזרחי, יידרשו תנאים נוספים על מנת לעמוד בדרישות החוק.
ז. להלן נוסח החוק המוצע
הצעת חוק שירות ביטחון (תיקון מס' ___) (שירותם של תלמידי ישיבות), התשע"ג-2013*
|
תיקון סעיף 1 |
בחוק שירות ביטחון [נוסח משולב], התשמ"ו – 1986 (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 1:
|
|||||||
|
|
(א) |
לפני ההגדרה "ועדה רפואית" יבוא: ""הכשרה מקצועית"- הכשרה שאושרה לעניין חוק זה על-ידי שר הכלכלה ומטרתה קידום שילובו המקצועי בעבודה של מיועד לשירות ביטחון שהוא תלמיד ישיבה ששירותו נדחה לפי חוק זה, לרבות פעילות הכוונה מקצועית;";
|
||||||
|
|
(ב) |
אחרי ההגדרה "זמן" יבוא: ""חוק דחיית שירות"- חוק דחיית שירות לתלמידי ישיבות שתורתם אומנותם, התשס"ב – 2002;";
|
||||||
|
|
(ג) |
אחרי ההגדרה "חוק שירות המילואים" יבוא: ""חוק השירות האזרחי" – חוק השירות האזרחי למי שנדחה שירותו הצבאי, התשע"ג-2013;";
|
||||||
|
|
(ד) |
אחרי ההגדרה "יוצא צבא" יבוא: ""ישיבה" – ישיבה או כולל, שמתקיימים בהם לימודים תורניים, והכלולים ברשימה שקבע לעניין זה שר הביטחון בשים לב להמלצת ועד הישיבות בארץ ישראל או איגוד הישיבות הגבוהות הציוניות או איגוד ישיבות ההסדר. רשימה שקבע שר הביטחון לפי סעיף 8 לחוק דחיית שירות – יראו אותה כאילו נקבעה לפי חוק זה ואולם תוקפה יהיה למשך שנה מיום תחילתו של חוק זה;";
|
||||||
|
|
(ה) |
אחרי ההגדרה "מיועד לשירות ביטחון" יבוא: ""עיסוק" – כל עבודה שמקובל לקבל בעבורה שכר, בין שהיא נעשית בשכר ובין שנעשית שלא בשכר, וכן כל עיסוק אחר שקבע שר הביטחון;";
|
||||||
|
|
(ו) |
אחרי ההגדרה "רופא שיניים" יבוא: ""שירות אזרחי" – כמשמעותו בחוק השירות האזרחי למי שנדחה שירותו הצבאי, התשע"ג-2013;";
|
||||||
|
תיקון סעיף 15 |
2. |
בסעיף 15 לחוק העיקרי, במקום האמור בפסקה (1), יבוא: |
||||||
|
|
|
"(1) |
של שלושים ושישה חודשים, ואם נקרא להתייצב לשירות סדיר החל מיום י"ד בתמוז התשע"ה (1 ביולי 2015) - של שלושים ושניים חודשים - והוא באחד הגילים שמשמונה עשרה עד עשרים ושש;"
|
|||||
|
תיקון סעיף 16 |
3. |
בסעיף 16 לחוק העיקרי, במקום פסקה (1) יבוא: |
||||||
|
|
|
"(1) |
של עשרים וארבעה חודשים, ואם נקראה להתייצב לשירות סדיר החל מיום י"ד בתמוז התשע"ה (1 ביולי 2015) - של עשרים ושמונה חודשים- והיא באחד הגילים שמשמונה עשרה עד עשרים ושש או כשהיא רופאה או רופאת שיניים והיא באחד הגילים שמעשרים ושבע עד שלושים וארבע; אלא שאם באה לארץ כעולה אחרי שהגיעה לגיל עשרים ושבע תהיה חייבת בשירות סדיר של שמונה עשר חדשים בלבד;"
|
|||||
|
תיקון סעיף 20 |
4. |
בסעיף 20(ב) לחוק העיקרי, לאחר המילים "בהתאם לסעיף 36" יבוא: "או בהתאם להוראות פרק ג1". |
||||||
|
הוספת סעיף 22א |
5. |
אחרי סעיף 22 יבוא: |
||||||
|
|
|
"ישיבות הסדר |
22א |
(א) |
בסעיף זה – "ישיבת הסדר" – ישיבה המיועדת למשרתים בשירות משולב, שנקבעה על ידי שר הביטחון, בשים לב להמלצת איגוד ישיבות ההסדר או להמלצת ועד הישיבות בארץ ישראל; "שירות משולב" – שירות סדיר המשלב פרק זמן או פרקי זמן של שירות צבאי פעיל ופרק זמן או פרקי זמן של לימוד בישיבת הסדר בתנאים של שירות ללא תשלום;
|
|||
|
|
|
|
|
(ב) |
יוצא צבא רשאי לשרת בשירות משולב ובלבד שבקשתו אושרה על פי הכללים שנקבעו בפקודות הצבא;
|
|||
|
|
|
|
|
(ג) |
מיועד לשירות ביטחון שבקשתו לשרת בשירות משולב אושרה, ייקרא לשירות משולב לתקופה שלא תפחת מתקופת השירות שהוא חייב בה לפי חוק שירות ביטחון, בתוספת של 12 חודשים;
|
|||
|
|
|
|
|
(ד) |
שר הביטחון יקבע בתקנות את הכללים להפעלת השירות המשולב ואת אמות המידה לאישור בקשות לפי סעיף זה."
|
|||
|
הוספת פרק ג1 |
6. |
אחרי פרק ג' יבוא: |
||||||
|
|
|
"פרק ג1: תלמידי ישיבות
|
||||||
|
|
|
דחיית שירות לתלמיד ישיבה |
26ב |
(א) |
שר הביטחון רשאי, לבקשת מיועד לשירות ביטחון שהוא תלמיד ישיבה, לדחות, בצו, את מועד התייצבותו לשירות ביטחון (להלן בפרק זה – צו דחיית שירות) אם מצא לעשות כן בהתחשב בצרכי הביטחון והיקף הכוחות הסדירים וכן מצא כי התמלאו בו כל אלה: (1) לומד בישיבה באופן סדיר, בהיקף שלא יפחת מארבעים וחמש שעות בשבוע. ואולם, בתקופה שבה ישתלם בהכשרה מקצועית, לא יפחת היקף שעות הלימוד בישיבה משלושים שעות בשבוע; (2) אינו עוסק בכל עיסוק נוסף על לימודיו בישיבה, למעט הכשרה מקצועית; (3) הפוקד לא מצא כי עד למועד הגשת הבקשה הפר את חובותיו לפי חוק זה. (4) הצהיר, בתצהיר שניתן בהתאם לסעיף 15 לפקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971, כי מתקיימים בו התנאים בפסקאות (1) - (3); (5) ראש הישיבה שבה הוא לומד, אישר בתצהיר שניתן בהתאם לסעיף 15 לפקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971 כי מתקיים בו התנאי שבפסקה (1), והתחייב כי אם יחדל להתקיים בו התנאי האמור יודיע על כך לפוקד בתוך 14 ימים.
|
|||
|
|
|
|
|
(ב) |
שר הביטחון רשאי לקבוע בתקנות חובות דיווח אשר יחולו על הישיבה."
|
|||
|
|
|
הוראות בדבר מתן הצו |
26ג. |
(א) |
צו דחיית שירות שניתן לפי פרק זה יינתן לתקופה שלא תעלה על שנה אחת.
|
|||
|
|
|
|
|
(ב) |
שר הביטחון רשאי לחזור ולתת צו דחיית שירות כאמור בסעיף קטן (א), ובלבד שהתצהירים וההתחייבויות לפי סעיף 26ב(א)(4) ו-(5) יינתנו מחדש עובר למתן כל צו."
|
|||
|
|
|
קריאה לשירות |
26ד. |
(א) |
מיועד לשירות ביטחון ששירותו נדחה לפי חוק זה מעת לעת עד הגיעו לגיל 21 שנים, רשאי פוקד, בצו, לקרוא לו להתייצב למיון, במקום ובזמן שהפוקד או מי שהוא הסמיך לכך, קבע בצו. מי שנקרא להתייצב כאמור חייב להתייצב במקום ובזמן שנקבעו כאמור;
|
|||
|
|
|
|
|
(ב) |
מצא הפוקד כי המיועד לשירות ביטחון מתאים לשרת בשירות ביטחון, רשאי הפוקד, בצו, לקרוא לו להתייצב, תוך התקופות הנזכרות בסעיף 20, לשירות סדיר, במקום ובזמן שקבע הפוקד, או מי שהוא הסמיך לכך, והמיועד לשירות ביטחון חייב להתייצב כאמור;
|
|||
|
|
|
|
|
(ג) |
על אף האמור בסעיף קטן (ב) רשאי הפוקד, להפנות את המיועד לשירות ביטחון לשירות אזרחי. הסכים המיועד לשירות ביטחון להפנייתו לשירות אזרחי, ידחה שר הביטחון את שירותו לצורך ביצוע השירות כאמור בחוק השירות האזרחי. לא הסכים המיועד לשירות ביטחון להפנייתו או שלא קיים את כללי השירות האזרחי כפי שנקבעו בחוק השירות האזרחי, יחול עליו סעיף קטן (ב). |
|||
|
|
|
|
|
(ד) |
מי ששירת שירות אזרחי ועמד בתנאי השירות בהתאם להוראות חוק השירות האזרחי, יפטור אותו שר הביטחון משירות סדיר.
|
|||
|
|
|
תלמידי ישיבה מתמידים |
26ה. |
(א) |
על אף האמור בסעיף 26ד, רשאי שר הביטחון לדחות, בצו, את מועד התייצבותו לשירות ביטחון של מיועד לשירות ביטחון, בשים לב להמלצת ועד הישיבות בארץ ישראל שתועבר עד ליום 1 באוגוסט החל בתחילת שנת דחיית השירות השלישית של אותו תלמיד, ובלבד ששירותו נדחה מעת לעת לפי חוק זה עד הגיעו לגיל 21 שנים והתקיימו התנאים לפי סעיפים 26ב ו-26ג (להלן – תלמיד ישיבה מתמיד).
|
|||
|
|
|
|
|
(ב) |
נדחה שירותו של תלמיד ישיבה מתמיד כאמור בסעיף קטן (א) עד הגיעו לגיל 26, רשאי שר הביטחון לפטור אותו משירות ביטחון.
|
|||
|
|
|
|
|
(ג) |
מספר תלמידי הישיבה המתמידים ששירותם יידחה לפי סעיף קטן (א), לא יעלה על 1800 תלמידים בשנתון;
|
|||
|
|
|
|
|
(ד) |
לא העביר ועד הישיבות בארץ ישראל את המלצתו כאמור בסעיף קטן (א), תקבע רשימת תלמידי הישיבה המתמידים באופן שייקבע שר הביטחון בתקנות.
|
|||
|
|
|
|
|
(ה) |
תקנות ראשונות לפי סעיף זה יותקנו לא יאוחר משנתיים מיום כניסתו לתוקף של פרק זה."
|
|||
|
|
|
ישיבות ציוניות גבוהות |
26ו. |
(א) |
בסעיף זה - "ישיבה גבוהה ציונית" – ישיבה שהוכרה ככזו על ידי שר הביטחון, בשים לב להמלצת איגוד הישיבות הגבוהות הציוניות.
|
|||
|
|
|
|
|
(ב) |
על אף האמור בסעיף 26ד, רשאי שר הביטחון לדחות, בצו, את מועד התייצבותו לשירות ביטחון של מיועד לשירות ביטחון, בשים לב להמלצת איגוד הישיבות הציוניות הגבוהות, שתועבר עד ליום 1 באוגוסט החל בתחילת שנת דחיית השירות השלישית של אותו תלמיד, ובלבד ששירותו נדחה מעת לעת לפי חוק זה עד הגיעו לגיל 21 שנים והתקיימו התנאים לפי סעיפים 26ב ו-26ג.
|
|||
|
|
|
|
|
(ג) |
נדחה שירותו של מיועד לשירות ביטחון כאמור בסעיף קטן (א) עד להגיעו לגיל 26, רשאי שר הביטחון לפטור אותו משירות ביטחון.
|
|||
|
|
|
|
|
(ד) |
מספר המיועדים לשירות ביטחון ששירותם יידחה משירות סדיר לפי סעיף זה לא יעלה על 300 תלמידים בשנתון.
|
|||
|
|
|
יעדים לגיוס |
26ז. |
(א) |
הממשלה תפעל להגדלת שיעור המתגייסים לשירות סדיר, מקרב תלמידי הישיבות. לשם כך תקבע יעדים לגיוס לשירות ביטחון ולשירות אזרחי ואת אופן השגתם. היעדים שתקבע הממשלה לא יפחתו ממספר תלמידי הישיבה שהתגייסו בשנת 2012 ויעלו בכל שנה עד להחלה של חובת התייצבות לשירות סדיר על כל תלמידי הישיבות הנמנים עם אותו שנתון אשר נמצאו כשרים לשירות והכל בכפוף לאמור בסעיפים 26ה ו-26ו;
|
|||
|
|
|
|
|
(ב) |
לא ייפגע כבודה, מעמדה ושילובה של יוצא צבא אישה בשירות ביטחון בשל שירותם של תלמידי ישיבות;
|
|||
|
|
|
|
|
(ג) |
אחת לשנה, יימסר דיווח לועדת החוץ והביטחון של הכנסת לגבי התקופה שחלפה, כלהלן: |
|||
|
|
|
|
|
|
(1) |
משר הבטחון על: |
||
|
|
|
|
|
|
|
(א) |
מספר המתגייסים לשירות סדיר לרבות מספר המתגייסים מקרב תלמידי הישיבות;
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) |
מספר הפטורים והדחיות שניתנו משירות סדיר |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) |
נתונים השוואתיים לשנים קודמות; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) |
השלכות יישום החוק על השירות בצבא הגנה לישראל, לרבות בכל הנוגע לכבודן, מעמדן ולשילובן של נשים בשירות ביטחון. דיווח על פי סעיף זה יונח גם בפני הוועדה לקידום מעמד האישה של הכנסת. |
|
|
|
|
|
|
|
(2) |
משר הכלכלה: |
||
|
|
|
|
|
|
|
(א) |
מספר המשרתים בשירות אזרחי ותחומי עיסוקם; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) |
סדרי הפיקוח על מילוי חובת השירות האזרחי; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) |
נתונים השוואתיים לשנים קודמות."
|
|
|
|
|
סמכות לדחות שירות מעבר ליעדי הגיוס |
26ח. |
(א) |
על אף האמור בסעיף 26ד, מולאו יעדי הגיוס שנקבעו לפי סעיף 26ז(א), לגבי השנה המסתיימת בחודש יולי 2017 ובכל שנה שלאחריה, רשאי שר הביטחון לדחות, בצו, את מועד התייצבותו לשירות ביטחון של מיועד לשירות ביטחון ובלבד ששירותו נדחה מעת לעת לפי חוק זה עד הגיעו לגיל 21 שנים והתקיימו בו התנאים לפי סעיפים 26ב ו- 26ג;
|
|||
|
|
|
|
|
(ב) |
מיועד לשירות ביטחון ששירותו נדחה כאמור בסעיף קטן (א) עד הגיעו לגיל 26 בהתאם לתנאים שנקבעו בסעיפים 26ב ו- 26ג, רשאי שר הביטחון לפטור אותו משירות ביטחון;
|
|||
|
|
|
|
|
(ג) |
לא נתמלאו היעדים בשנה המסתיימת בחודש יולי 2017 או בכל שנה שלאחריה, יחולו הוראות סעיף 26ד, מאותה שנה ואילך, למעט על מי שנדחה שירותו בהתאם לסעיף קטן (א);
|
|||
|
|
|
|
|
(ד) |
אין באמור בסעיף זה כדי לגרוע מהאמור בסעיפים 26ה ו- 26ו."
|
|||
|
תיקון סעיף 37 |
7. |
בסעיף 37 לחוק העיקרי, במקום המלים "דחיית שירות לפי סעיף 36(3)", יבוא "דחיית שירות לפי חוק זה".
|
||||||
|
תיקון סעיף 38 |
8. |
בסעיף 38 לחוק העיקרי – (א) בפסקה (א) במקום "צו לפי סעיף 36", יבוא "צו דחיית שירות או פטור משירות לפי חוק זה"; (ב) בפסקה (ד) במקום "סעיף 36(3)", יבוא "בחוק זה".
|
||||||
|
תיקון סעיף 43 |
9. |
בסעיף 43(א) לחוק העיקרי, לאחר המלים "צבא- הגנה לישראל" יבוא "או המצויים בדחיית שירות לפי חוק זה".
|
||||||
|
תיקון סעיף 57 |
10. |
האמור בסעיף 57 לחוק העיקרי יסומן "(א)" ואחריו יבוא: "(ב) תקנות שייקבעו לפי פרק ג1 לחוק זה, טעונות אישור של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת."
|
||||||
|
הוראות מעבר |
11. |
(א) |
על אף האמור בסעיף 6, מיועד לשירות ביטחון, שביום תחילתו של חוק זה מלאו לו 18 שנים לפחות וטרם מלאו לו 22 שנים, יהיה שר הביטחון רשאי לדחות את שירותו, בהתאם לאמור בסעיפים 26ב ו – 26ג לחוק העיקרי. הגיע המיועד לשירות ביטחון לגיל 24 רשאי שר הביטחון לפטור אותו משירות ביטחון.
|
|||||
|
|
|
(ב) |
יוצא צבא שביום פקיעת תוקפו של חוק דחיית שירות היה במעמד של דחוי שירות לפי החוק האמור ומלאו לו 22 לפחות ביום תחילתו של חוק זה, רשאי הפוקד לזמנו, בצו, להתייצב לשם בחינת שילובו בשירות, במקום ובזמן שהפוקד או מי שהוא הסמיך לכך קבע בצו. מי שנקרא להתייצב, חייב להתייצב במקום ובזמן שנקבעו כאמור; |
|||||
|
|
|
|
בחר יוצא צבא, להשתלב בשירות לפי חוק זה, יחולו הוראות סעיף 26ד לחוק העיקרי; |
|||||
|
|
|
|
בחר יוצא צבא שלא להשתלב בשירות כאמור, רשאי שר הביטחון לפטור אותו משירות ביטחון. |
|||||
דברי הסבר
בבג"ץ 6298/07 יהודה רסלר ואחרים נ' כנסת ישראל קבע בית המשפט העליון כי אין להאריך את חוק דחיית שירות לתלמידי ישיבות שתורתם אומנותם, התשס"ב– 2002 (להלן – חוק דחיית שירות) במתכונת שהייתה לו וזאת בשל חסרונן של הוראות היוצרות מימד של חובה מהותית, חיסרון אשר פוגע בעיקרון השוויון.
עם כינונה, לאחר הבחירות לכנסת ה- 19, הקימה הממשלה ועדת שרים לעניין השוויון בנטל בשירות הצבאי, בשירות האזרחי ובשוק העבודה, אשר הוסמכה להכין בתוך פרק זמן קצר הצעת חוק אשר תסדיר את גיוסם של תלמידי הישיבות.
לסעיף 1
מוצע לקבוע הגדרות ל"הכשרה מקצועית", "שירות אזרחי", "ישיבה" ו- "עיסוק" על מנת שישמשו לניסוח הוראות בפרק ג1 החדש לחוק.
לסעיפים 2 ו- 3
חוק שירות ביטחון [נוסח משולב], התשמ"ו – 1986 (להלן – החוק העיקרי), קובע כי משך השירות לגברים הינו 30 חודשים, יחד עם זאת, נחקקה הוראת שעה המאריכה את משך השירות ומעמידה אותו על 36 חודשים. ההסדר האחרון בעניין זה נקבע בחוק שירות ביטחון(הוראת שעה)(תיקון מס' 15), התשע"ג – 2013 שתוקפו עד ליום 30 ביוני 2014. מוצע לקבוע כי החל מיום 1 ביולי 2015, יקוצר משך השירות לגברים ויעמוד באופן קבוע על 32 חודשים. עד לאותו מועד, יהיה משך השירות 36 חודשים.
במטרה לאפשר קיצור משך השירות לגברים, מוצע כמו כן, כי משך השירות לנשים יוארך ויעמוד על 28 חודשים, במקום 24 חודשים, החל מיום 1 ביולי 2015.
לסעיף 4
לאור הוספת פרק ג1 לחוק העיקרי והסמכות שניתנה לשר הביטחון לדחות את שירותו של תלמיד ישיבה לפי פרק זה, מוצע לתקן את סעיף 20 לחוק, הקובע את תקופת הקריאה להתייצבות לשירות סדיר, כך שיתחשב גם בדחיית שירות שניתנה לפי פרק ג'1 הנכלל בתיקון.
לסעיף 5
ישיבות ההסדר הוסדרו עד עתה בחוק דחיית שירות ובפקודות הצבא. עם פקיעתו של חוק דחיית שירות, מוצע לעגן את ישיבות ההסדר בחוק העיקרי. הסעיף מבהיר כי ישיבת הסדר תקבע ע"י שר הביטחון, בשים לב להמלצת איגוד ישיבות ההסדר או להמלצת ועד הישיבות בארץ ישראל (לגבי ישיבות הסדר חרדיות), ותלמידיה ישרתו, לאחר פרק דחיית שירות, בשירות משולב הכולל פרק של שירות צבאי פעיל ופרק של לימודים בישיבת ההסדר. לשר הביטחון סמכות לקבוע תקנות ביחס להפעלת השירות המשולב, אופן קביעת ישיבות ההסדר ואופן קבלת הבקשות של המבקשים להיכלל בהסדר זה.
לסעיף 6
מוצע לכלול פרק בחוק שיסדיר את שילובם, בהדרגה, של תלמידי הישיבות בשירות צבאי ובשירות אזרחי (וזאת לצד חוק השירות האזרחי (להלן – חוק שירות אזרחי)).
הסדר דחיית שירות (סעיף 26ב, סעיף 26ג)
מיועד לשירות ביטחון שהוא תלמיד ישיבה (להלן: תלמיד ישיבה) יהא חייב להתייצב לרישום ולבדיקה בהגיעו לגיל הקבוע בחוק העיקרי. תלמיד ישיבה, שעומד בתנאים שנקבעו בחוק וייקבעו בתקנות, רשאי לבקש דחיית שירות לשנה לשם לימוד תורה. שר הביטחון יהא רשאי לדחות את התייצבותו לשירות ביטחון של תלמיד ישיבה כאמור. לצורך דחיית השירות יתחייב תלמיד הישיבה ללמוד בישיבה בהיקף שלא יפחת מ- 45 שעות, אלא אם ישתלם בהכשרה מקצועית של משרד הכלכלה, שאז יתחייב ללמוד בישיבה בהיקף שלא יפחת מ- 30 שעות. בנוסף יתחייב שלא לעסוק בעיסוק נוסף כהגדרתו בחוק. על תלמיד הישיבה להצהיר ולהציג תצהיר מטעם ראש הישיבה לפיהם הוא עומד בתנאים האמורים. תלמיד הישיבה יוכל לחזור ולבקש בכל שנה דחיית שירות לשם לימוד תורה לשנה נוספת עד הגיעו לגיל 21.
חובת שירות (סעיף 26ד)
תלמיד ישיבה ששירותו נדחה מעת לעת עד הגיעו לגיל 21 יתייצב, בהתאם לדרישת הפוקד, למיון לשירות ביטחון ולאחר מכן יתייצב לשירות ביטחון. קבע הפוקד כי תלמיד הישיבה ישרת בשירות אזרחי, ותלמיד הישיבה הסכים לכך, ידחה שר הביטחון את שירותו הצבאי עד שישלים את השירות האזרחי בהתאם לתנאי חוק השירות האזרחי ותקנותיו. השלים תלמיד הישיבה את שירותו האזרחי, יפטור אותו שר הביטחון משירות סדיר. תלמיד ישיבה שסירב לשרת בשירות האזרחי או שלא עמד בתנאי מתנאיו, יפעל בהתאם לאמור בסעיפים 37 או 38 לחוק העיקרי וישרת שירות ביטחון בהתאם לסעיף 26ד לחוק.
תלמידי ישיבה מתמידים (סעיף 26ה)
על אף האמור בפסקה לעיל, רשאי שר הביטחון לדחות מדי שנה את שירותם של עד 1800 תלמידי ישיבה מתמידים בכל שנתון שיתחייבו להמשיך בלימודיהם עד הגיעם לגיל 26, בשים לב להמלצת ועד ראשי הישיבות בארץ ישראל ובהתאם לתנאים הקבועים בסעיף 26ה לחוק העיקרי ולתקנות שיותקנו מכוחו.
ישיבות גבוהות ציוניות (סעיף 26ו)
במסגרת פרק ג1 לחוק, סעיף 26ו החדש, מוצע לעגן את מעמדן של "הישיבות הציוניות הגבוהות". שר הביטחון, בשים לב להמלצת איגוד הישיבות הגבוהות הציוניות, רשאי לדחות מדי שנה את שירותם של עד 300 בני השנתון מתלמידי ישיבות שהוכרו על ידו כישיבות כאמור, אם יעמדו בתנאים שנקבעו בסעיף 26ו לחוק העיקרי. יתר תלמידי הישיבות יהיו חייבים בהתייצבות לשירות סדיר.
יעדי גיוס (סעיף 26ז, סעיף 26ח)
בשל צרכי ההערכות לקליטת מתגייסים ומשרתים בשירות האזרחי שהם תלמידי ישיבות והרצון לאפשר את השתלבותם ההדרגתית, מוצע להסמיך את הממשלה לקבוע יעדי גיוס מדורגים ובלבד שלא יפחתו ממספר תלמידי הישיבות שהתגייסו בשנת 2012 ויעלו מדי שנה עד להחלה של חובת גיוס כללית בכפוף להסדרים האמורים ביחס לתלמידי ישיבה מתמידים ולתלמידי ישיבות גבוהות ציוניות. אחת לשנה ימסרו שר הביטחון והשר הממונה על השירות האזרחי דיווח לועדת החוץ של הכנסת על יישומו של החוק ושל חוק השירות האזרחי וכן השלכות יישום החוק על מעמדן ושילובן של הנשים בצה"ל. דיווח על השפעות יישום החוק על כבודן, מעמדן ושילובן של הנשים בצה"ל יימסר גם לועדה לקידום מעמד האישה של הכנסת. כמו כן, שר הביטחון יפעל על מנת לוודא כי שילוב הנשים בצה"ל לא ייפגע כתוצאה מיישומו של החוק.
ככל שיעדי הגיוס יתקיימו החל מיולי 2017 ובכל שנה שאחריה, יהיה שר הביטחון רשאי לדחות את שירותם של יתר תלמידי הישיבות בני אותו שנתון עד לגיל 26 בהתאם לתנאים האמורים בסעיף 26ח לחוק העיקרי ולאחר מכן יהא השר רשאי לפטור אותם משירות ביטחון. לא יתמלאו היעדים בשנה פלונית החל מיולי 2017, יחולו הוראות סעיף 26ד לפיו יזמן הפוקד את תלמידי הישיבות למיון ולאחר מכן לשירות ביטחון, על בני אותו שנתון ואילך.
לסעיף 7 ו- 8
מוצע לתקן את סעיפים 37 ו- 38 לחוק העיקרי שעניינם תנאים לדחיית שירות והאפשרות לבטל את דחיית השירות במקרה של הפרתם כך שיחולו גם על דחיית שירות שניתנה לפי פרק ג1 לחוק.
לסעיף 9
מוצע לתקן את סעיף 43(א) לחוק העיקרי שעניינו יציאה לחו"ל של מי שהחוק חל עליו כך שיחול גם על מי שנמצא בדחיית שירות מכוח פרק ג1 לחוק.
לסעיף 10
מוצע לתקן את סעיף 57 לחוק העיקרי המסמיך את שר הביטחון להתקין תקנות לחוק, כך שתקנות שיותקנו מכוח פרק ג1 לחוק יהיו טעונות אישור של ועדת חוץ וביטחון של הכנסת.
לסעיף 11
מוצע כי תלמידי ישיבות אשר מלאו להם 18 לפחות וטרם מלאו להם 22, יהיו רשאים להמשיך את לימודיהם בתנאים שנקבעו בחוק עד הגיעם לגיל 24, שאז יהא שר הביטחון רשאי לפטור אותם משירות ביטחון. השאיפה היא כי במהלך השנים הקרובות יופעלו גם לגבי קבוצה זו תמריצים כלכליים אשר יעודדו תלמידי ישיבות להשתלב בשירות ביטחון או בשירות אזרחי.
באשר לתלמידי ישיבות ששירותם נדחה מעת לעת בהתאם לחוק דחיית שירות ואשר גילם הוא 22 לפחות: בשל גודלה של קבוצה זו (כ- 27,000 איש), גילם, מצבם המשפחתי, ולאחר בחינה של צרכי הצבא ואפשרות הקליטה של תלמידי ישיבה אלה בשירות כלשהו ומנגד, הצורך המשקי החשוב שבשילובם בשוק העבודה, מוצע לקבוע כי מי שנמנה על קבוצה זו יידרש להתייצב לשם בחינת האפשרויות העומדות בפניו, דהיינו השתלבות בשירות ביטחון או בשירות אזרחי. בחר שלא להשתלב בשירות ביטחון או בשירות אזרחי, רשאי שר הביטחון לפטור אותו משירות ביטחון.