תזכיר חוק
א. שם החוק המוצע
חוק העסקת עובדים על ידי קבלני שירותים בענפי שמירה וניקיון בגופים ציבוריים, התשע"ג – 2013
ב. עיקרי החוק המוצע והצורך בו
על מנת להבטיח את תנאי עבודתם של עובדים אצל קבלן שירותים בענפי השמירה והניקיון המתקשרים עם גוף ציבורי מוצע בתזכיר החוק להחיל על עובדי קבלן שירותים כאמור, את תנאי השכר שפורטו בסעיפים 4 ו- 5 בהסכם הקיבוצי המיוחד שנחתם בין מדינת ישראל וההסתדרות הכללית החדשה מיום 4 בדצמבר 2012 (להלן- תנאי השכר)
כפועל יוצא מהחלת תנאי העבודה האמורים לעיל, מוצע לקבוע כי גוף ציבורי יחויב לכלול בהסכמי התקשרות עתידיים שהוא עורך עם קבלני שירותים בתחומי השמירה והניקיון, הוראה שקבלן השירותים כאמור יחויב להחיל על עובדיו הנותנים שירות בגוף הציבורי, תנאי עבודה, שלא יפחתו מתנאי העבודה המפורטים בהסכם הקיבוצי (להלן- הוראה בדבר תנאי שכר).
בנוסף, מוצע לקבוע כי ביחס להתקשרויות קיימות בין הגוף הציבורי וקבלני השירותים כאמור (להלן- חוזה קיים), יותנה קבלת תיקון בחוזה קיים בהכללת הוראה בדבר תנאי שכר.. כמו כן, בידי הצדדים לחוזה הקיים תינתן האפשרות לבטל את החוזה בתוך 90 ימים מבלי שביטול כזה ייחשב להפרת חוזה לפי כל דין.ככל שלא תבוטל ההתקשרות בתוך הזמן האמור, יראו את תנאי השכר כאילו נכללו בחוזה שבין הצדדים.
ביחס ל הוראות המוצעות בסעיף 8 לעניין התקשרויות קיימות יוער, כי היועץ המשפטי לממשלה מבקש לגבש את עמדתו לאחר קבלת הערות הציבור לתזכיר החוק.
ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, התשע"ב- 2011 (להלן- החוק להגברת האכיפה) יתוקן כך שהוראות חוק זה יתווספו לתוספת השלישית שבחוק להגברת האכיפה.
ד. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה
לחוק המוצע אין השפעה ישירה על תקציב המדינה.
ה. השפעת החוק המוצע על התקן המינהלי
לחוק המוצע אין השפעה על התקן המנהלי.
ו. להלן נוסח החוק המוצע ודברי ההסבר
|
|
|
|
|
|
הגדרות |
1. |
בחוק זה- |
|
|
|
|
"גוף ציבורי" - גוף מתוקצב, גוף נתמך ותאגיד בריאות כהגדרתם בסעיפים 21 ו– 32 לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה- [1]1985; |
|
|
|
|
"קבלן שירותים" - כהגדרתו בחוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם, התשנ"ו- [2]1996.
|
|
|
תנאי עבודה |
2. |
תנאי עבודה, המפורטים בתוספת הראשונה (להלן – תנאי עבודה) החלים על העובדים של קבלן שירותים בתחום השמירה או בתחום הניקיון, אשר מבצעים עבודתם עבור המדינה, יחולו, כפי שיהיו מזמן לזמן, על העובדים של קבלן שירותים אשר מבצעים עבודתם עבור גוף ציבורי, בין אם עבודתם מבוצעת בחצרי הגוף הציבורי ובין אם מחוצה לו.
|
|
|
התקשרות של גוף ציבורי |
3. |
גוף ציבורי שהתקשר עם קבלן שירותים בתחום הניקיון או בתחום השמירה יכלול בהסכם ההתקשרות הוראה לפיה קבלן השירותים יחיל על עובדיו הנותנים שירותי שמירה או ניקיון בגוף הציבורי, בין אם בחצרי הגוף הציבורי ובין אם מחוצה להם, תנאי העבודה, שלא יפחתו מן התנאים המפורטים בתוספת הראשונה. |
|
|
שמירת דינים |
4. |
היו חלים על עובד קבלן שירותים כאמור, תנאי העבודה גם מכח דין, הסכם קיבוצי או חוזה עבודה, הולכים אחר ההוראה שהיא לטובת העובד. |
|
|
הודעת גוף ציבורי |
5. |
גוף ציבורי יחויב להודיע לקבלן שירותים בתחום הניקיון והשמירה, טרם התקשרות עימו או לאחר ההתקשרות ככל שמדובר בהתקשרות קיימת, על הגדרתו כגוף ציבורי. |
|
|
|
6. |
שר האוצר יהיה השר הממונה על ביצוע הוראות חוק זה. |
|
|
תיקון חוק להגברת האכיפה של דיני העבודה |
7. |
בחוק להגברת אכיפה של דיני עבודה, התשע"ב – 2011[3], בתוספת השלישית יתווסף אחרי פריט (18): |
|
|
|
|
|
"(19) חוק העסקת עובדים על ידי קבלני שירותים בענפי שמירה וניקיון בגופים ציבוריים, התשע"ג – 2013." |
|
הוראות מעבר |
8. |
לעניין התקשרות של גוף ציבורי עם קבלן שירותים שנערכה לפני יום התחילה (להלן–חוזה קיים) יחולו הוראות אלה: |
|
|
|
|
(א) |
גוף ציבורי לא יערוך כל תיקון בחוזה קיים, לא יאריך את תקופת ההסכם, ולא יממש זכות ברירה הכלולה בו אלא אם כן יתוקן החוזה כך שיכלול הוראה כאמור בסעיף3 , לרבות ביחס לחלקים בהתקשרות שלא נערך לגביהם התיקון; |
|
|
|
(ב) |
תוקן החוזה הקיים כך שייכלול הוראה כאמור בסעיף 3, ההתקשרות המתוקנת, ליתרת תקופת ההתקשרות המקורית, לרבות כל זכות ברירה מכוחה, תהיה התקשרות מותרת על אף האמור בחוק חובת המכרזים, התשנ''ב-1992 ; |
|
|
|
(ג) |
בתקופה של 90 ימים מיום פרסומו של חוק זה, יהיה רשאי כל אחד מהצדדים לחוזה, על אף האמור בכל דין, לבטלו מבלי שהדבר ייחשב כהפרת החוזה; |
|
|
|
(ד) |
לא תוקן החוזה כאמור בפסקאות (א) ו-(ב) ולא בוטל החוזה כאמור בפסקה (ג), יראו את ההוראה כאמור בסעיף 3 כחלק מהחוזה בין הקבלן והגוף הציבורי. |
תוספת
(סעיפים 2, 3)
תנאי העבודה שאת תשלומם או הענקתם יבטיח גוף ציבורי בחוזה עם קבלן שירות בענף השמירה והניקיון יהיו כמפורט בסעיפים 4 ו-5 להסכם הקיבוצי המיוחד שנחתם ביום כ' כסליו התשע"ג (4 בדצמבר 2012) בין מדינת ישראל להסתדרות העובדים הכללית החדשה כפי שיעודכן מזמן לזמן.
דברי הסבר
תזכיר החוק (להלן - התזכיר) המוצע מבקש להחיל על עובדי קבלן שירותים בתחום הניקיון והשמירה המעניק שירותים בתחומים אלו, לגופים ציבוריים, את תנאי השכר שפורטו בסעיפים 4 ו- 5 בהסכם הקיבוצי המיוחד שנחתם בין מדינת ישראל וההסתדרות הכללית החדשה מיום 4 בדצמבר 2012 (להלן - תנאי השכר).
כפועל יוצא מהחלת תנאי השכר האמורים, מוצע בסעיף 3 לתזכיר, לקבוע כי גוף ציבורי יחויב לכלול בהסכמי התקשרות עתידיים שהוא עורך עם קבלני שירותים בתחומי השמירה והניקיון הוראה בדבר חובת הקבלן להחיל על עובדיו הנותנים שירות בגוף הציבורי, תנאי עבודה, שלא יפחתו מתנאי העבודה המפורטים בהסכם הקיבוצי המיוחד.
בנוסף, מוצע לקבוע הוראות מעבר ביחס להתקשרויות קיימות בין הגוף הציבורי וקבלני השירותים כאמור בסעיף 8 לתזכיר.
סעיף 4 לתזכיר מבהיר שבמידה ותנאי עבודה נקבעו מכוח חוק וגם מכוח דין, חוזה עבודה או הסכם קיבוצי, יהיה זכאי העובד לתנאי העבודה המיטיבים מבין כל אלו.
על מנת שניתן יהיה לאכוף את ביצוע הוראות חוק זה, מוצע בסעיף 7 לתזכיר להוסיף לתוספת השלישית של החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, התשע"ב- 2011 (להלן- החוק להגברת האכיפה) גם את הוראות תזכיר זה. בדרך זו, בין היתר, המדינה תוכל לבצע אכיפה מינהלית כנגד מפרי הוראות החוק וכן ניתן יהיה להגיש תביעות אזרחיות כנגד הגופים הציבוריים בשל אי קיום חובות הקבלן כלפי העובד, והכל בהתאם להוראות והתנאים המפורטים בחוק להגברת האכיפה.