כתבי אופציה.docx תזכיר חוק ניירות ערך ( מס' _) (כתבי אופציה), התשע"ג-2013

תזכיר חוק

א.  שם החוק המוצע

חוק ניירות ערך (תיקון מס' ...)(כתבי אופציה), התשע"ג-2013.

ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו

ביום 25 באוקטובר 2012 הופץ תזכיר חוק שעניינו תיקון חוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968, אשר נועד לכונן את התשתית המשפטית להקמתה ולפעילותה של מערכת הצבעות אינטרנטית, שבאמצעותה יוכלו מחזיקים בניירות ערך להצביע באסיפות שבהן הם זכאים להצביע, באמצעות האינטרנט. מהלך זה נועד לעודד מחזיקים בניירות ערך מן הציבור לממש את זכויות ההצבעה שלהם באסיפות ועל ידי כך להביא להגברת מעורבותם בקבלת החלטות.

מטרת חוק זה היא להרחיב את האפשרות לשימוש במערכת ההצבעות האמורה לא רק לבעלי מניות ולמחזיקים בתעודות התחייבות אלא גם למחזיקים בכתבי אופציה. לפיכך, מוצע לקבוע בחוק ניירות ערך הוראות מפורשות ביחס למחזיקים בכתבי אופציה כך שיתאפשר גם למחזיקים בנייר ערך מסוג כתב אופציה להצביע במערכת ההצבעות האינטרנטית.

ג. עיקרי החוק המוצע

מוצע לתקן את חוק ניירות ערך ולהוסיף בו את פרק ה'2 שעניינו קביעת התשתית המשפטית שתאפשר למחזיקים בכתבי אופציה לעשות שימוש במערכת ההצבעה האינטרנטית בבואם להצביע באסיפות. לפיכך, מוצע לקבוע הוראות שיקבעו מיהו מחזיק בכתב אופציה, לחייב תאגיד המנפיק כתבי אופציה לנהל מרשם של מחזיקים בכתבי אופציה וכן לקבוע כי מחזיק בכתב אופציה זכאי לקבל בלא תנאי מחבר בורסה אישור בעלות בכתב אופציה בו הוא מחזיק דרכו. כמו כן מוצע לקבוע כי למחזיק בכתב אופציה הזכות להצביע באסיפת מחזיקים בכתבי אופציה בעצמו, באמצעות שלוח או בכתב הצבעה, וכי הוא זכאי לקבל את כתב ההצבעה מאת חבר הבורסה.

ד.  השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

יתווסף פרק ה'2 בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968, ובמסגרתו יוספו סעיפים 35טז עד 35טז9.

ה.  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה

לתיקון המוצע לא צפויה השפעה על תקציב המדינה.

ו. השפעה על ההיבט המינהלי והתקן

לתיקון המוצע לא צפויה השפעה על ההיבט המינהלי והתקן.

ז. מצורף נוסח החוק המוצע.

הצעת חוק מטעם הממשלה:

הצעת חוק ניירות ערך (תיקון מס' ...)(כתבי אופציה), התשע"ג-2013

הוספת פרק ה'2

1.   

בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968[1] (להלן – החוק העיקרי), אחרי סעיף 35טז2, יבוא:

 

 

 

"פרק ה'2: כתבי אופציה

 

 

 

הגדרות

35טז3.

בפרק זה -

 

 

 

 

 

 

 

"חבר בורסה" – מי שהוא חבר הבורסה בהתאם לתקנון הבורסה כמשמעותו בסעיף 46;

 

 

 

 

 

 

 

"כתב אופציה" - נייר ערך שהנפיק תאגיד לציבור המקנה למחזיק בוזכות לרכוש מניות שינפיק התאגיד האמור, במועד ובתנאים שנקבעו לגביו, תמורת סכום שיש לשלם בעת רכישת המניות, ולמעט תעודת התחייבות כאמור בסעיף 35א;

 

 

 

 

 

 

"אסיפת מחזיקים בכתבי אופציה" - אסיפה של מחזיקים בכתבי אופציה מסדרה מסוימת".

 

 

 

מחזיק בכתב אופציה

35טז4.

מחזיק בכתב אופציה הוא כל אחד מאלה:

 

 

 

 

 

 

 

 

(1)       מי שלזכותו רשום אצל חבר בורסה כתב אופציה, ואותו כתב אופציה נכלל בין כתבי האופציה הרשומים במרשם המחזיקים בכתבי אופציה, על שם חברה לרישומים;

 

 

 

 

 

 

 

(2)       מי שלזכותו רשום כתב אופציה במרשם המחזיקים בכתבי אופציה.

 

 

 

מרשם המחזיקים בכתבי אופציה

35טז5.

המנפיק ינהל מרשם של מחזיקים בכתבי אופציה שהנפיק, שיהיה פתוח לעיונו של כל אדם (בפרק זה – מרשם המחזיקים בכתבי אופציה).

 

 

 

תוכן מרשם המחזיקים בכתבי אופציה

35טז6.

(א)      במרשם המחזיקים בכתבי אופציה יירשמו -

 

 

 

 

 

 

 

 

(1)       מספר כתבי האופציה שהונפקו לציבור, בציון הסדרה, הערך הנקוב ומועד הפירעון;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2)       מספר כתבי האופציה המוחזקים בידי כלל המחזיקים בכתבי האופציה;

 

 

 

 

 

 

 

 

(3)       שמו, מספר זהותו ומענו של כל מי שמחזיק בכתבי האופציה;

 

 

 

 

 

 

 

 

(4)       תאריך ההנפקה של כתבי האופציה או מועד העברתם למחזיק, לפי העניין;

 

 

 

 

 

 

 

 

(5)       סומנו כתבי האופציה במספרים סידוריים, יציין המנפיק לצד שמו של כל מחזיק בכתב אופציה את מספרי כתבי האופציה הרשומים על שמו.

 

 

 

 

 

 

 

(ב)       הוראות סעיפים 130(ב), 131 עד 134 ו-299 לחוק החברות החלות על בעל מניה ועל בעל מניה שהוא נאמן, יחולו על מחזיק בכתב אופציה ועל מחזיק בכתבי אופציה בנאמנות, בהתאמה ובשינויים המחויבים.

 

 

 

הוכחת בעלות בכתבי אופציה

35טז7.

מחזיק בכתב אופציה המעוניין להצביע באסיפת מחזיקים בכתבי אופציה, זכאי לקבל, בלא תנאי, מאת חבר בורסה שבאמצעותו מוחזק כתב האופציה, אישור המוכיח את בעלותו בכתב האופציה, באופן שיקבע שר האוצר; שר האוצר, לפי הצעת הרשות או לאחר התייעצות עמה ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, רשאי לקבוע תנאים ונסיבות שבהם יידרש תשלום בעבור אישור הבעלות, ואת גובה התשלום או התשלום המרבי.

 

 

 

הצבעה באסיפת מחזיקים בכתבי אופציה

35טז8.

(א)      מחזיק בכתב אופציה רשאי להצביע באסיפת מחזיקים בכתבי אופציה, בעצמו או באמצעות שלוח וכן בכתב הצבעה שבו יציין את אופן הצבעתו, ולפי הוראות סעיף קטן (ב).

 

 

 

 

 

(ב)       כתב הצבעה יישלח על ידי התאגיד לכל מחזיקי כתבי האופציה; מחזיק בכתב אופציה רשאי לציין את אופן הצבעתו בכתב ההצבעה ולשולחו לתאגיד.

 

 

 

 

 

(ג)       כתב הצבעה שבו ציין מחזיק בכתב אופציה את אופן הצבעתו, אשר הגיע לתאגיד עד למועד האחרון שנקבע לכך, ייחשב כנוכחות באסיפה לעניין קיום המניין החוקי בה.

 

 

 

 

 

(ד)       בכפוף להוראות לפי סעיף 35טז9(4), מחזיק בכתב אופציה זכאי לקבל, בלא תנאי, כתב הצבעה מאת חבר הבורסה שבאמצעותו מוחזקים כתבי האופציה; לעניין זה, "מחזיק בכתב אופציה" – כמשמעותו בסעיף 35טז4(1).

 

 

 

תקנות

35טז9.

שר האוצר רשאי, לפי הצעת הרשות או לאחר התייעצות עמה ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, לקבוע הוראות בדבר כתב הצבעה לפי סעיף 35טז8, בין השאר בעניינים אלה:

 

 

 

 

 

(1)       אופן המצאת כתבי הצבעה למחזיקים בכתבי אופציה, או פרסומם כחלופה להמצאתם, ואופן המשלוח של כתבי ההצבעה לתאגיד, לרבות באמצעות חברי בורסה או באמצעות תאגיד בשליטתם או באמצעות תאגיד אחר, חובת צירוף אישור המעיד על הבעלות בכתבי האופציה במועד הקובע, וכן מועדים ולוחות זמנים לביצוע הפעולות הדרושות ליישום האמור בפרק זה;

 

 

 

 

 

(2)       התמורה המרבית שתשולם בשל משלוח כתב הצבעה ואופן הטלת התשלומים וההוצאות בשל משלוח כאמור בין הגורמים השונים שייטלו בו חלק;

 

 

 

 

 

(3)       אופן הפיקוח על ביצוע ההוראות לפי פרק זה, לרבות לעניין חובת ניהול רישומים על ביצוע הוראות שקבע;

 

 

 

 

 

(4)       מתכונת לנוסח של כתב הצבעה לנושאים שפרק זה חל לגביהם.".

 

תחילה

2.  ת

תחילתו של חוק זה 30 יום מיום פרסומו.

 

דברי הסבר

כללי          ביום 25 באוקטובר 2012 פורסם תזכיר חוק לתיקון חוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968 אשר נועד לכונן את התשתית המשפטית להקמתה ולפעילותה של מערכת הצבעות אינטרנטית, שבאמצעותה יוכלו מחזיקים בניירות ערך להצביע באסיפות שבהן הם זכאים להצביע, באמצעות האינטרנט.

מטרת חוק זה היא להרחיב את האפשרות לשימוש במערכת ההצבעות האמורה לא רק לבעלי מניות ולמחזיקים בתעודות התחייבות אלא גם למחזיקים בכתבי אופציה. לפיכך, מוצע לקבוע בחוק ניירות ערך הוראות מפורשות ביחס למחזיקים בכתבי אופציה כך שיתאפשר גם למחזיקים בנייר ערך מסוג כתב אופציה להצביע במערכת ההצבעות האינטרנטית.

 

סעיף 1          הוספת פרק ה'2

בהמשך לאמור לעיל, מוצע להוסיף את פרק ה'2 שעניינו קביעת התשתית המשפטית שתאפשר למחזיקים בכתבי אופציה לעשות שימוש במערכת ההצבעה האלקטרונית בבואם להצביע באסיפות. לפיכך, מוצע לקבוע הוראות שיקבעו מיהו מחזיק בכתב אופציה, לחייב תאגיד המנפיק כתבי אופציה לנהל מרשם של מחזיקים בכתבי אופציה, וכן לקבוע כי מחזיק בכתב אופציה זכאי לקבל בלא תנאי מחבר בורסה אישור בעלות בכתב אופציה בו הוא מחזיק דרכו. כמו כן מוצע לקבוע כי למחזיק בכתב אופציה הזכות להצביע באסיפת מחזיקים בכתבי אופציה בעצמו, באמצעות שלוח או בכתב הצבעה, וכי הוא זכאי לקבל את כתב ההצבעה מאת חבר הבורסה.

פרק ה'2 יכלול את סעיפים 35טז3 עד 35טז9, כדלהלן:

 

סעיף 35טז3           הגדרות

מוצע להגדיר את המונחים הבאים:

"כתב אופציה" -

מוצע להגדיר כתב אופציה כנייר ערך שהונפק לציבור על ידי תאגיד, המקנה זכות לרכוש מניות שינפיק התאגיד האמור, תמורת סכום שיהא לשלם בעת ההמרה.

"אסיפת מחזיקים בכתבי אופציה"

מוצע להגדיר מהי אסיפה של מחזיקים בכתבי אופציה בדומה לקבוע בחוק ניירות ערך לגבי תעודות התחייבות ובדומה לקבוע בחוק החברות לגבי בעלי מניות, ולהבהיר כי כל ההוראות הנוגעות לאסיפות של מחזיקים בכתבי אופציה חלות ביחס לכל סדרת כתבי אופציה בנפרד.

 

סעיף 35טז4           מחזיק בכתב אופציה

מוצע לקבוע כי מחזיק בכתב אופציה הוא מי שלזכותו רשום אצל חבר בורסה כתב אופציה, הנכלל בין כתבי האופציה הרשומים על שם חברה לרישומים במרשם המחזיקים בכתבי האופציה כמשמעותו בסעיף 35טז5 כנוסחו המוצע בסעיף 1 להצעת החוק, או מי שלזכותו רשום כתב אופציה במרשם האמור. זאת, בדומה להגדרה הקבועה בסעיף 35א לגבי מחזיק בתעודת התחייבות ובדומה להגדרה הקבועה בסעיף 177(1) ו-(2) לחוק החברות, לגבי בעל מניה בחברה ציבורית.

 

סעיפים 35טז5 ו-35טז6     מרשם של מחזיקים בכתבי אופציה

מוצע לחייב תאגיד המנפיק כתבי אופציה לנהל מרשם של מחזיקים בכתבי אופציה, כדי להקנות ודאות בקשר לזהות המחזיקים שלהם מוקנות זכויות לפי חוק ניירות ערך. זאת, בדומה להוראות בסעיפים 35ח2 ו-35ח3 לגבי מחזיק בתעודת התחייבות ובדומה לקבוע בסעיפים 127 ו-130 לחוק החברות, לגבי בעל מניה בחברה ציבורית.

 

סעיף 35טז7           הוכחת בעלות בכתב אופציה

מוצע לקבוע כי מחזיק בכתב אופציה המעוניין להצביע באסיפת מחזיקים בכתבי אופציה זכאי לקבל מחבר הבורסה אישור המוכיח את בעלותו בכתב האופציה. זאת, על מנת למנוע מצב הנוהג כיום, בו מחזיק בכתב אופציה נדרש לקבל יפויי כח מאת החברה לרישומים על שמה רשום כתב האופציה, ובכך לקבוע דין דומה לקבוע בסעיף 35יב9 לגבי מחזיק בתעודת התחייבות ולאמור בסעיף 71 לחוק החברות לגבי בעל מניה.

 

סעיף 35טז8           הצבעה באסיפת מחזיקים בכתבי אופציה

כדי להגביר את מעורבותם של מחזיקים בכתבי אופציה בקבלת החלטות מהותיות, ולאפשר את השימוש שלהם במערכת ההצבעה האלקטרונית, מוצע לאפשר להם להצביע באמצעות כתבי הצבעה ובלא נוכחות פיזית או מינוי מיופה כוח, בדומה לזכותם של מחזיקים בתעודות התחייבות לפי סעיף 35יב3 לחוק ניירות ערך ולזכותם של בעלי מניות על פי סעיף 87 לחוק החברות. כמו כן, מחזיק בכתב אופציה באמצעות חבר בורסה, זכאי לקבל, בלא תנאי, כתב הצבעה מאת חבר הבורסה האמור, ובכפוף למתכונת כתב ההצבעה שתיקבע בתקנות.

 

סעיף 35טז9           תקנות

מוצע לקבוע להסמיך את שר האוצר, לפי הצעת הרשות או לאחר התייעצות עמה ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, לקבוע הוראות בדבר כתב הצבעה האמור בסעיף 35טז8 המוצע, בין השאר בנוגע לאופן המצאת כתבי הצבעה למחזיקים בכתבי אופציה, או פרסומם, אופן המשלוח של כתבי ההצבעה לתאגיד, מועדים ולוחות זמנים לביצוע הפעולות הדרושות ליישום האמור בפרק זה, התמורה המרבית שתשולם בשל משלוח כתב הצבעה, אופן הפיקוח על ביצוע ההוראות לפי פרק זה, והמתכונת לנוסח של כתב הצבעה.

 



[1] ס"ח התשכ"ח, עמ' 234; התשע"ג, עמ' 11.