תזכיר חוק ביטוח בריאות ממלכתי (תיקון מס' 2 ) (העברת מידע לקופות ועדכון תשלומי השתתפות עצמית), התשע"ג– 2013
א. שם החוק המוצע
חוק ביטוח בריאות ממלכתי (תיקון מס' 2) (העברת מידע לקופות ועדכון תשלומי השתתפות עצמית), התשע"ג - 2013.
ב. מטרת החוק המוצע
לתיקון המוצע שתי מטרות:
האחת - להנגיש את המידע אודות שיעורי ההשתתפויות העצמית של מבוטחים הנגבות לפי חוק על ידי קופות החולים.
השניה - לאפשר לקופות החולים לקבל מידע אודות מבוטחיהן הזכאים לשירותי בריאות לפי חיקוק אחר.
ג. עיקרי החוק המוצע
עיקר 1 - פרסום עדכונים לתשלומי השתתפות עצמית
החוק המוצע קובע כי באחריות המנהל הכללי לפרסם את השיעורים המעודכנים של ההשתתפויות העצמיות הנגבות ממבוטחים על פי החוק, באתר האינטרנט של משרד הבריאות. הוראה זאת נועדה להחליף את פרסום התשלומים המעודכנים ברשומות, פרסום שאינו נגיש כלל לרוב רובם של המבוטחים, ומקשה על פירוט ההסדרים הנוהגים בתחום ההשתתפויות העצמיות, בשפה שווה לכל נפש.
יודגש, כי פרסום ההודעה הינו דקלרטיבי ואינו משפיע, בכל מקרה, על תוקף העדכון.
עיקר 2 - העברת מידע לקופות חולים
סעיף 3 (א) לחוק ביטוח בריאות ממלכתי קובע כי "כל תושב זכאי לשירותי בריאות לפי חוק זה, אלא אם כן הוא זכאי להם לפי חיקוק אחר".
הסעיף האמור פוטר את קופות החולים מחובתן לספק שירות למבוטח הרשום אצלן, אף אם הוא כלול בסל השירותים שלפי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, במקרים בהם הוא זכאי לקבלו לפי חיקוק אחר. עם זאת, לקופות החולים אין מידע בדבר זכאות המבוטח לשירות, לפי "חיקוק אחר", ואין כיום הוראת חוק ראשית המחייבת או מאפשרת לגוף, האחראי לפי חוק על מתן שירותי בריאות לאדם "לפי חיקוק אחר", לתת הודעה מתאימה לקופות החולים.
כך, למשל, אין היום הוראה המסמיכה ומחייבת את משרד הביטחון להעביר לקופות החולים מידע בדבר רשימת מבוטחיהן, הזכאים לשירותי בריאות לפי חוק הנכים (תגמולים ושיקום), תשי"ט – 1959 (נוסח משולב).
ביהמ"ש העליון (ע"א 8825/03 שירותי בריאות כללית נ' משרד הביטחון) ציין כי הסוגיה מחייבת פתרון, במישור החקיקתי, שכן "המצב שנוצר אינו ראוי ואינו צודק".
הצעת חוק זאת קובעת, אפוא, כי גוף האחראי על מתן שירותים למבוטחי קופות החולים "לפי חיקוק אחר" יהיה חייב למסור מידע לקופות בדבר מבוטחיהן הזכאים לקבל מידיו את השירותים.
ד. השפעות על תקציב המדינה
אין.
ה. סעיפי החוק
יתוקן סעיף 8(ח) לחוק ביטוח בריאות ממלכתי כך שעדכון תשלומי ההשתתפות העצמית יתפרסם באתר האינטרנט של משרד הבריאות במקום ברשומות.
כמו כן יתוסף לחוק סעיף 40א, שיקבע את חובתם של גופים (תאגידים שהוקמו בחוק או רשויות מדינה) האחראים למתן שירותים למבוטחי הקופות לפי חיקוק אחר, למסור על כך הודעה לקופות החולים בהן הם רשומים.
ו. להלן נוסח החוק המוצע
חוק ביטוח בריאות ממלכתי (תיקון מס' 2), (העברת מידע לקופות ועדכון תשלומי השתתפות עצמית), התשע"ג - 2013
|
תיקון סעיף 8(ח) |
1. |
בחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994[1] (להלן - החוק), בסעיף 8(ח), במקום "ברשומות" יבוא "באתר האינטרנט של משרד הבריאות". |
||
|
הוספת סעיף 41 |
2. |
אחרי סעיף 40 לחוק יבוא: |
||
|
|
|
"מסירת מידע מרשות מדינה |
40א. |
שר הבריאות רשאי לקבוע בתקנות כי רשות מרשויות המדינה, לרבות המוסד לביטוח לאומי, החייבת במתן שרותי בריאות למבוטח לפי חיקוק אחר, תודיע על כך לקופת החולים בה רשום המבוטח; בתקנות כאמור ייקבעו הפרטים שייכללו בהודעה, והן יותקנו בהתייעצות עם השר הממונה על החיקוק האחר." |
דברי הסבר
סעיף 1
סעיף 8 לחוק ביטוח בריאות ממלכתי קובע כי חובה לפרסם ברשומות את השיעורים המעודכנים של ההשתתפויות העצמיות הנגבות ממבוטחים על פי החוק. בסעיף 1 לחוק המוצע מוחלפת חובת פרסום זו בחובת פרסום באתר האינטרנט של משרד הבריאות.
הוראה זאת נועדה להחליף את פרסום התשלומים המעודכנים ברשומות, שכן הפרסום ברשומות אינו נגיש כלל לרוב המבוטחים, ומקשה על פירוט ההסדרים הנוהגים בתחום ההשתתפויות העצמיות בשפה ברורה ושווה לכל נפש. פרסום ההודעה הוא, בכל מקרה, דקלרטיבי ואינו משפיע על תוקף העדכון.
סעיף 2
סעיף 3 (א) לחוק ביטוח בריאות ממלכתי קובע כי "כל תושב זכאי לשירותי בריאות לפי חוק זה, אלא אם כן הוא זכאי להם לפי חיקוק אחר". סעיף זה פוטר את קופות החולים מחובתן לספק שירות למבוטח הרשום אצלן, אף אם הוא כלול בסל השירותים שלפי החוק, במקרים בהם הוא זכאי לקבלו לפי חיקוק אחר. אולם, לקופות החולים אין מידע בדבר זכאות המבוטח לשירות לפי "חיקוק אחר", ואין כיום הוראת חוק המחייבת או מתירה לגוף האחראי לפי חוק על מתן שירותי בריאות לאדם "לפי חיקוק אחר" – למסור מידע או הודעה על כך לקופות החולים.
כך, למשל, אין היום הוראה המסמיכה ומחייבת את משרד הביטחון להעביר לקופות החולים מידע בדבר רשימת מבוטחיהן, הזכאים לשירותי בריאות לפי חוק הנכים (תגמולים ושיקום) [נוסח משולב], תשי"ט – 1959.
ביהמ"ש העליון (ע"א 8825/03 שירותי בריאות כללית נ' משרד הביטחון) ציין כי הסוגיה מחייבת פתרון, במישור החקיקתי, שכן "המצב שנוצר אינו ראוי ואינו צודק".
סעיף זה בהצעת חוק קובע לפיכך, כי גוף שהוא רשות מרשויות המדינה, לרבות המוסד לביטוח לאומי, האחראי על מתן שירותים למבוטחי קופות החולים "לפי חיקוק אחר" יהיה חייב למסור מידע לקופות בדבר מבוטחיהן הזכאים לקבל מידיו את השירותים, ומסמיך את שר הבריאות לקבוע בתקנות את הפרטים שיש להעביר, וזאת בהתייעצות עם השר האחראי על אותו "חיקוק אחר".