| 1. | הגדרות |
| 2. | דרגות בתי מלון |
| 3. | ועדה מייעצת לדירוג |
| 4. | פעולת הוועדה המייעצת |
| 5. | בקשה לקביעת דרגה |
| 6. | מינוי בודק |
| 7. | קביעת דרגה |
| 8. | מתן תעודה |
| 9. | מתן תעודה |
| 10. | מתן תעודה |
| 11. | השגה על החלטת הממונה |
| 12. | ועדת השגה |
| 13. | קביעת דרגה בעקבות השגה |
| 14. | בקשה לשינוי דרגה |
| 15. | דרגה זמנית |
| 16. | ביטול דרגה |
| 17. | סמכויות הממונה |
| 18. | פרסום והטעיה |
| 19. | הצגת מחירים |
| 20. | ביטול |
| 21. | תחילה |
| 22. | הוראת מעבר |
| 23. | פרסום ראשון של הדירוג |
| תוספת ראשונה | |
| תוספת שנייה | |
| תוספת שלישית3 | |
| תוספת רביעית4 | |
| תוספת חמישית4 | |
| תוספת שישית4 |
תקנות שירותי תיירות (בתי מלון), התשע”ג-2013 1בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3(1)(ב), (4) ו–(5), 5, 11, 12(ג), 20 ו–24 לחוק שירותי תיירות, התשל”ו1976- (להלן - החוק), ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
| 1. בתקנות אלה - |
| 2. דרגות בתי המלון ייקבעו על פי אמות המידה. |
| 3. (א) השר ימנה ועדה מייעצת של חמישה חברים והם: (1) שני עובדי משרד התיירות, אחד מכל מין, שאחד מהם הוא היועץ המשפטי או נציגו, ומתוכם ימנה השר את היושב ראש; (2) שני חברים, אחד מכל מין, שהמליץ עליהם הארגון; לא המליץ הארגון על מועמדים לוועדה בתוך עשרים ואחד ימי עבודה מן היום שנמסרה לו בקשה על כך מאת השר, יתמנו החברים לפי בחירת השר; (3) נציג ציבור מבין ארגון צרכנים שאישר שר המשפטים לפי סעיף 31(ג) לחוק הגנת הצרכן, התשמ”א1981-, הבקי בתחום המלונאות. (ב) לא יכהן כחבר בוועדה המייעצת מי שעלול להימצא, במישרין או בעקיפין, באופן תדיר, במצב של ניגוד עניינים בין תפקידו כחבר הוועדה לבין עניין אישי שלו או של קרובו, או תפקיד אחר שלו. (ג) חבר הוועדה המייעצת יימנע מהשתתפות בדיון ומהצבעה בישיבות הוועדה, אם הנושא הנדון עלול לגרום לו להימצא, במישרין או בעקיפין, במצב של ניגוד עניינים בין כהונתו בוועדה לבין עניין אישי שלו או של קרובו, או תפקיד אחר שלו. (ד) הוועדה תייעץ לשר בעניין תקנות אלה, ובכלל זה תמליץ לו על שינויים באמות המידה; המלצה על שינויים באמות המידה תגבש הוועדה רק לאחר שנתנה הזדמנות לנוגעים בדבר להשמיע את עמדתם בנושא. (ה) הממונה ימסור לוועדה המייעצת אחת לשישה חודשים נתונים סטטיסטיים על אודות בקשות שהוגשו לקביעת דרגה לפי תקנות אלה, על מתן תעודות ועל סירוב לתתן. |
| 6. (א) השר ימנה בודק בעל ניסיון בדירוג לפי השיטה המוגדרת באמות המידה. (ב) הבודק יערוך את בדיקת בתי המלון לצורך קביעת דרגה, לפי אמות המידה. |
| 12. (א) תוקם במשרד התיירות ועדת השגה של שלושה חברים שאינם חברי הוועדה המייעצת, ואלה הם: (1) עורך דין הכשיר להתמנות שופט של בית משפט שלום, שימנה שר המשפטים, והוא יהיה היושב ראש; (2) חבר משפטן מבין עובדי הלשכה המשפטית של משרד התיירות, שימנה שר התיירות; (3) חבר הבקי בתחום המלונאות לפי המלצת הארגון, שימנה שר התיירות. (ב) לא יתמנה לחבר ועדת ההשגה ולא יכהן בה מי שעלול להימצא, במישרין או בעקיפין, באופן תדיר, במצב של ניגוד עניינים בין תפקידו כחבר הוועדה לבין עניין אחר שלו או של קרובו. (ג) חבר ועדת ההשגה יימנע מהשתתפות בדיון ומהצבעה בישיבות הוועדה אם הנושא הנדון עלול לגרום לו להימצא, במישרין או בעקיפין, במצב של ניגוד עניינים בין כהונתו בוועדה לבין עניין אישי שלו או של קרובו. (ד) סדרי הדין שלפיהם תפעל ועדת ההשגה יהיו סדרי הדין של בית דין מינהלי, לפי חוק בתי דין מינהליים, התשנ”ב1992-. (ה) ועדת ההשגה רשאית לאשר את החלטת הממונה או לשנותה, בתנאים או בלעדיהם. |
| 13. החליטה ועדת ההשגה על שינוי דרגה שקבע הממונה, יוציא הממונה תעודה חדשה לבית המלון, על פי הדרגה שקבעה הוועדה בתוך 45 ימים מיום קבלת ההחלטה. |
| 15. (א) הממונה רשאי לקבוע לבית מלון דרגה זמנית בדרך שבה נקבעת דרגה לפי תקנה 7, באחד מאלה: (1) לבית מלון שברשותו היתר זמני לפי חוק רישוי עסקים, התשכ”ח1968- - עד תום תוקף ההיתר הזמני; (2) בעל בית המלון מגיש בקשה לחידוש הדרגה בתום המועד שנקבע לכך, עד תום שלושה חודשים מיום שפקע תוקף הדרגה שנקבעה לו; תוקף הדרגה הזמנית לא יעלה על שישה חודשים. (ב) תוקף דרגה זמנית יפקע עם קביעת דרגה לבית מלון על ידי הממונה, או בחלוף המועד שקבע הממונה לדרגה הזמנית, לפי המוקדם. |
| 17. (א) הממונה רשאי להתרות בבעל בית מלון או לבטל או להתלות את דרגת בית המלון, אם אירע אחד מאלה: (1) על פי ממצאי בדיקה של הבודק אין רמת בית המלון מתאימה עוד לדרגה שנקבעה לו, משאינו עומד עוד באמות המידה; (2) על פי קביעה של רשות מוסמכת על פי דין התגלו ליקויים העלולים לפגוע בבריאותו או בבטיחותו של אורח בבית מלון. (ב) הודעה בכתב על החלטת הממונה לבטל או להתלות דרגת בית מלון תימסר לבעל בית המלון, והוא רשאי להגיש עליה השגה לוועדת ההשגה, כאמור בתקנה 11. (ג) החליטה ועדת ההשגה לבטל או להתלות את דרגת בית המלון, רשאי בעל בית המלון להגיש ערר בכתב על החלטה זו לשר, כאמור בסעיף 12 (ג) לחוק, בתוך שלושים ימים מיום קבלת ההודעה על החלטת ועדת ההשגה; הערר יהיה ערוך לפי הנוסח שבתוספת השישית בצירוף - (1) מסמך מאושר בידי עורך דין או רואה חשבון המעיד כי המבקש הוא בעל בית המלון או מי שבידו הניהול של בית המלון; (2) תעודת הדרגה שניתנה לבית המלון או החלטת הממונה בדבר קביעתה; (3) העתק החלטת ועדת ההשגה לבטל או להתלות את דרגת בית המלון. |
| 20. תקנות שירותי תיירות (בתי מלון), התשס”א2001- (להלן - התקנות הקודמות) - בטלות ביום תחילתן של תקנות אלה. |
| 21. תחילתן של תקנות אלה שמונה חודשים מיום פרסומן. |
| 22. תעודת מלון רשום שניתנה לבית מלון על פי התקנות הקודמות תישאר בתוקף עד לקבלת דרגה לפי תקנות אלה, או עד 12 חודשים מיום תחילתן של תקנות אלה, לפי המוקדם. |
| 23. הפרסום הראשון לפי תקנה 18(א)(2) של בתי מלון שדורגו לפי בקשות לקביעת דרגה שהוגשו בתוך 45 ימים מיום תחילתן של תקנות אלה יהיה במועד אחד. (תקנה 1) אמות המידה לדירוג בתי מלון בישראל דירוג בתי המלון בישראל מבוסס על שיטת ארגון HOTELSTARS האירופי, הכולל כ–11 מדינות (נכון ליולי 2012). השיטה האירופית כוללת 270 אמות מידה אובייקטיביות ומקצועיות, שלפיהן נקבעת דרגת המלון. ניתן לראות את עקרונות השיטה ואמות המידה המקוריות באתר: http://www.hotelstars.eu אמות המידה הותאמו לתנאי הארץ, ולאחר ההתאמה ישנן 267 אמות מידה. מספרי אמות המידה נשארו על פי המספרים בשיטה המקורית, כמה אמות מידה הוסרו, ואמות מידה שהוספו סומנו באות א. אמות מידה שצוינה לידן האות Mandatory ) M ), הן חובה שעל המלון לעמוד בה כדי לקבל את רמת הניקוד המצוינת לצדה. לצד כל אמת מידה צוין הניקוד שיזכה בו בית מלון אם היא מתקיימת בו. הניקוד נע בין 1 ל–25 נקודות. אמות מידה שסומן לצדן מלבן בצבע אפור רצוף, הן אמות מידה חלופיות. בית מלון יהיה זכאי לניקוד בשל חלופה אחת בלבד, לפי הגבוהה מביניהן. צבירת הנקודות וקביעת רמת המלון: כוכב אחד: בבית המלון מתקיימות 42 אמות המידה שנקבעו כחובה לרמה זו, והוא צבר 90 נקודות לפחות לפי אמות המידה. כוכב אחד פלוס ( Superior ) - בית מלון שעמד בכל אמות המידה שנקבעו כחובה לכוכב אחד וצבר מעל 170 נקודות לפי אמות המידה. שני כוכבים: בבית המלון מתקיימות 51 אמות המידה שנקבעו כחובה לרמה זו, והוא צבר 170 נקודות לפחות לפי אמות המידה. שני כוכבים פלוס ( Superior ) - בית מלון שעמד בכל אמות המידה שנקבעו כחובה לשני כוכבים וצבר מעל 250 נקודות לפי אמות המידה. שלושה כוכבים: בבית המלון מתקיימות 81 אמות המידה שנקבעו כחובה לרמה זו, והוא צבר 250 נקודות לפחות לפי אמות המידה. שלושה כוכבים פלוס ( Superior ) - בית מלון שעמד בכל אמות המידה שנקבעו כחובה לשלושה כוכבים וצבר מעל 380 נקודות לפי אמות המידה. ארבעה כוכבים: בבית המלון מתקיימות 102 אמות המידה שנקבעו כחובה לרמה זו, והוא צבר 380 נקודות לפחות לפי אמות המידה. ארבעה כוכבים פלוס ( Superior ) - בית מלון שעמד בכל אמות המידה שנקבעו כחובה לארבעה כוכבים וצבר מעל 570 נקודות לפי אמות המידה. חמישה כוכבים: בבית המלון מתקיימות 120 אמות המידה שנקבעו כחובה לרמה זו, והוא צבר 570 נקודות לפחות לפי אמות המידה. חמישה כוכבים פלוס ( Superior ) - בית מלון שעמד בכל אמות המידה שנקבעו כחובה לחמישה כוכבים וצבר מעל 650 נקודות לפי אמות המידה. (תקנה 1) דוגמת תעודה2 תוספת שלישית3 (תקנות 5, 10 ו-14) תוספת רביעית4 (תקנה 11) תוספת חמישית4 (תקנה 16) תוספת שישית4 (תקנה 17) ה' בחשוון התשע"ג (21 באוקטובר 2012) סטס מיסז'ניקוב שר התיירות |