חוק תכנון משק החלב, התשע"א-2011 1 |
| 1. |
| 2. בחוק זה - |
| 9. לא ישמיד אדם חלב במכסה או חלב עודף אלא בהיתר מאת ועדת המכסות או אחד מחבריה שהיא הסמיכה לעניין זה. |
| 10. על תמורה המתקבלת אצל יצרן שהעביר את מכסתו, במלואה, ליצרן אחר, בהתאם להיתר לפי סעיף 7(ו), עד לסכום שיקבע השר, יחול מס בשיעור של 10 אחוזים. |
| 11. (א) הרואה את עצמו נפגע מהחלטה של ועדת המכסות רשאי לערור עליה לפני ועדת הערר בתוך 45 ימים מהיום שנמסרה לו ההחלטה. (ב) ועדת הערר תהיה בת שלושה חברים, והם: (1) מי שכשיר להיות שופט של בית משפט שלום, שימנה שר המשפטים, והוא יהיה היושב ראש; (2) שני חברים שימנה השר, האחד מבין עובדי משרדו והשני מתוך רשימה שהגיש לו ארגון יציג. (ג) על ועדת הערר יחולו הוראות חוק בתי דין מינהליים, התשנ"ב-1992. (ד) על החלטת ועדת הערר ניתן לערער לבית המשפט לעניינים מינהליים. |
| 13. (א) חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996 (להלן -חוק הפיקוח), יחול על חלב בקר במכסה, על חומרי גלם חלביים ועל שירותי ייבוש וחיבוץ של חלב, בשינויים אלה: (1) על אף האמור בסעיף 9 לחוק הפיקוח, השרים יקבעו, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, עקרונות לקביעת המחירים בצו האמור בסעיף קטן (ב); (2) על אף האמור בסעיף 12(ג) לחוק הפיקוח, קביעת מחירים מזעריים לפי סעיף זה אינה טעונה את אישור הממשלה; (3) בסעיף 13(א) לחוק הפיקוח, במקום "מחיר מזערי - הגבוה מביניהם" יקראו "מחיר מזערי - יועבר לשרים פירוט הדעות של חברי הוועדה". (ב) לשם השגת מטרות חוק זה, יקבעו השרים, בצו לפי פרק ה' לחוק הפיקוח - (1) מחירים מזעריים שעל מחלבה לשלם ליצרן בעבור חלב בקר במכסה (בסימן זה - המחירים המזעריים); (2) מחירים מרביים לחומרי גלם חלביים ולשירותי ייבוש וחיבוץ של חלב (בסימן זה - המחירים המרביים); (3) הדרכים לעדכון המחירים האמורים בפסקאות (1) ו–(2). |
| 15. על אף האמור בסעיף 9 לחוק הפיקוח, לצורך קביעת מחירים למוצרי חלב לפי פרק ה' לחוק הפיקוח, תקבע ועדת המחירים כהגדרתה בחוק האמור, אמות מידה שלפיהן, בין השאר, מחירי מוצרי החלב יעודכנו בהתאם למועדם ולשיעורם המצטבר של השינויים במחירים המזעריים של חלב בקר במכסה. |
| 17. (א) בלי לגרוע מהוראות כל דין, מסמכי היסוד של מועצת החלב לא ישונו אלא באישור השר וועדת הכלכלה של הכנסת. (ב) הוראות לפי חוק זה גוברות על כל הוראה סותרת במסמכי היסוד. |
| 18. (א) הוראות סעיפים 345יא ו–345כ לחוק החברות, התשנ"ט-1999 (להלן - חוק החברות), לא יחולו על מועצת החלב. (ב) (1) על אף האמור בסעיף 345יב לחוק החברות, עסקה של מועצת החלב עם דירקטור או חבר ועדת ביקורת או עם תאגיד בשליטתו של מי מהם, אשר מתקיימים לגביה התנאים שבסעיף 36(ה), אינה טעונה את אישורם של האסיפה הכללית ובית המשפט ואינה טעונה הודעה לרשם ההקדשות. (2) על אף האמור בסעיף 345יב(א)(2) לחוק החברות, עסקה חריגה של מועצת החלב עם בעל מניה בחברה שמתקיימים לגביה התנאים לפי סעיף 36(ה)(1) עד (3) טעונה את אישור ועדת הביקורת והדירקטוריון, ואם לא נקבע אחרת בתקנון החברה - גם את אישור האסיפה הכללית, ואינה טעונה את אישור בית המשפט. (3) על אף האמור בסעיף 345יב(א)(3) לחוק החברות, עסקה שאינה עסקה חריגה של מועצת החלב עם בעל מניה במועצה אינה טעונה הודעה לרשם ההקדשות. (4) מועצת החלב תכלול בדוח המילולי כמשמעותו בסעיף 345כד לחוק החברות דיווח לגבי עסקאות שאושרו לפי סעיף קטן זה, בסעיף נפרד. (ג) על אף האמור בסעיף 345יח לחוק החברות, לא ימונה חוקר לחקור בענייניה של מועצת החלב אלא על פי בקשת המנהל הכללי של המשרד או בהסכמתו. |
| 19. (א) פירוק מועצת החלב ייעשה בידי בית משפט בלבד, לפי הוראות פרק י"ב לפקודת החברות [נוסח חדש], התשמ"ג-1983 (להלן - פקודת החברות), ובלבד שלא תוגש בקשה לפירוק על ידי מועצת החלב או על ידי בעל מניות בה אלא בהסכמת המדינה שתינתן בהחלטת הממשלה; על הגשת בקשה לפירוק מועצת החלב ועל הגשת כל בקשה אחרת במסגרת הליך הפירוק, ימסור המבקש הודעה גם ליועץ המשפטי לממשלה. (ב) נוסף על האמור בכל דין, המפורטים להלן רשאים להגיש בקשה לבית המשפט לפירוק מועצת החלב כאמור בסעיף קטן (א): (1) היועץ המשפטי לממשלה - באחת מעילות אלה: (א) אם סבר כי פעולות המועצה מתנהלות בניגוד לחוק, למטרות המועצה או למסמכי היסוד, ובלבד שניתנה למועצה התראה, בכתב, לתקן את המעוות והיא לא עשתה כן בתוך זמן סביר לאחר קבלת ההתראה; (2) הממשלה - באחת מעילות אלה: (א) אם התקבלה החלטת ממשלה כי מימוש מטרות המועצה לפי חוק זה אינו אפשרי או שהמועצה אינה מגשימה את מטרותיה; (ב) אם התקבלה החלטת ממשלה שאין עוד צורך בקיומה של מועצת החלב. (ג) הוגשה לבית המשפט בקשה לפירוק מועצת החלב, למעט בקשה לפי סעיף קטן (ב)(2)(ב), לא יורה בית המשפט על הפירוק אלא לאחר שנוכח כי בנסיבות העניין לא ניתן להביא לפעילות תקינה של המועצה או למימוש מטרותיה. (ד) החליט בית המשפט על פירוק מועצת החלב, רשאית הממשלה להודיע לבית המשפט כי חברה אחרת תמלא את תפקידי מועצת החלב לפי חוק זה ממועד פירוקה של מועצת החלב; הודיעה הממשלה כאמור, יוקנו לאותה חברה, החל במועד הפירוק, סמכויות מועצת החלב, ויחולו עליה הוראות חוק זה החלות לגבי המועצה, בשינויים המחויבים ובשינויים שיורה בית המשפט. |
| 21. (א) מינוים של אלה ייעשה לאחר התייעצות עם הוועדה לבדיקת מינויים כהגדרתה בחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975 (בסעיף זה - חוק החברות הממשלתיות), בהרכבה לפי סעיף 60א לחוק האמור, ויחולו לעניין זה הוראות סעיפים 16א, 17, 17א, 18א עד 18ג, 24(ג) ו–37(ג) לחוק החברות הממשלתיות, לפי העניין: (1) יושב ראש הדירקטוריון של מועצת החלב; (2) המנהל הכללי של מועצת החלב; (3) דירקטור מטעם המדינה. (ב) החליטה הוועדה לבדיקת מינויים שלא להמליץ על מועמד למשרה מהמשרות האמורות בסעיף קטן (א) שהתקיים בו האמור בסעיף 18ג(א) לחוק החברות הממשלתיות, לא ימונה המועמד למשרה כאמור. (ג) דירקטור שאינו מטעם המדינה יתמנה רק אם קבע דירקטוריון מועצת החלב שלא מתקיימים בו הסייגים לפי סעיף 22 ושהוא אינו פסול לכהן כדירקטור לפי כל דין. |
| 23. דירקטור יחדל לכהן לפני תום תקופת כהונתו אם התקיימה בו אחת הנסיבות הפוסלות אדם מכהונה בדירקטוריון, או בהתאם להוראות תקנון מועצת החלב. |
| 24. (א) קבלת עובדים למועצת החלב תיעשה על פי נהלים שיבטיחו שקיפות ופומביות וימנעו כל הפליה. (ב) עובד מועצת החלב הממלא תפקיד מתפקידיה לפי חוק זה - (1) יחולו עליו הוראות חוק שירות המדינה (משמעת), התשכ"ג-1963 (בסעיף זה - חוק המשמעת), בשינויים המחויבים, והסמכויות הנתונות לשר ולמנהל כללי לפי סעיף 31 לחוק המשמעת, יהיו נתונות לשר ולמנהל הכללי של המשרד, בהתאמה; |
| 25. על מועצת החלב, נושאי משרה בה ועובדיה יחולו הוראות החוקים המפורטים להלן, לפי העניין, כאילו היתה חברה ממשלתית, וכן הכללים המחייבים אדם הממלא תפקיד ציבורי על פי דין: (1) חוק שיווי זכויות האשה, התשי"א-1951; (2) חוק עבודת הנוער, התשי"ג-1953; (3) חוק מבקר המדינה, התשי"ח1958- (נוסח משולב]; (4) חוק שירות המדינה (סיוג פעילות מפלגתית ומגבית כספים), התשי"ט-1959; (5) חוק העונשין; (6) חוק שירות הציבור (מתנות), התש"ם-1979; (8) חוק הגבלת פרסומים (גופים ציבוריים), התשנ"ו-1996; (9) חוק הגנה על עובדים (חשיפת עבירות ופגיעה בטוהר המידות או במינהל התקין), התשנ"ז-1997; (10) חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998; (11) חוק חופש המידע, התשנ"ח-1998; (12) חוק השימוש בתאריך העברי, התשנ"ח-1998. |
| 27. מועצת החלב תגיש תכנית שנתית לאישור השר, ותפעל בהתאם לתכנית המאושרת. |
| 31. (א) מי שעשה אחד מאלה, דינו - מאסר שלושה חודשים, או קנס הגבוה מבין אלה: קנס כאמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין או קנס פי שלושה מערך הטובין או השירות שלגביהם נעברה העבירה: (1) ייצר חלב גולמי בניגוד להוראות סעיף 8(א) או (ב); (2) שיווק חלב גולמי בניגוד להוראות סעיף 8(ד); (3) ייצר או שיווק מוצרי חלב בניגוד להוראות סעיף 8(ה); (4) ייצר, שיווק, רכש או מכר חלב עודף או עודפי חלב במכסה, בניגוד להוראות סעיף 8(ו); (5) השמיד חלב במכסה או חלב עודף בלא היתר, בניגוד להוראות סעיף 9; (6) ייצר, שיווק, רכש או מכר חלב, או ביצע כל פעולה אחרת, בניגוד להוראות לפי סעיף 12; (7) מכר או רכש חלב בקר במכסה, חומרי גלם חלביים או שירותי ייבוש וחיבוץ של חלב, בניגוד להוראות סעיף 14. (ב) בסעיף זה, |
| 32. (א) נושא משרה בתאגיד חייב לפקח ולעשות כל שניתן למניעת עבירות לפי סעיף 31 על ידי התאגיד או על ידי עובד מעובדיו; המפר הוראה זו, דינו -קנס כאמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין; לעניין סעיף זה, " (ב) נעברה עבירה לפי סעיף 31 בידי תאגיד או בידי עובד מעובדיו, חזקה היא כי נושא המשרה בתאגיד הפר חובתו לפי סעיף קטן (א), אלא אם כן הוכיח כי עשה כל שניתן כדי למלא את חובתו . |
| 34. (א) לשם פיקוח על ביצוע הוראות חוק זה, רשאי מפקח, לאחר שהזדהה לפי סעיף 35 - (1) לדרוש מכל אדם למסור לו את שמו ומענו ולהציג לפניו תעודת זהות או תעודה רשמית אחרת המזהה אותו; (2) לדרוש מכל אדם הנוגע בדבר למסור לו כל ידיעה או מסמך שיש בהם כדי להבטיח או להקל את ביצוע הוראות חוק זה; בפסקה זו, "מסמך" - לרבות פלט, כהגדרתו בחוק המחשבים, התשנ"ה-1995; (3) לערוך בדיקות או מדידות או ליטול דוגמאות לשם בדיקה וכן להורות על מסירת דוגמאות לבדיקת מעבדה או על שמירתן לתקופה שיורה, או לנהוג בהן בדרך אחרת; (4) להיכנס למקום, לרבות לכלי טיס או לכלי רכב, ובלבד שלא ייכנס למקום המשמש למגורים אלא על פי צו של בית משפט. (ב) התעורר חשד לביצוע עבירה לפי חוק זה, רשאי מפקח - (1) לחקור כל אדם הקשור לעבירה כאמור, או שעשויות להיות לו ידיעות הנוגעות לעבירה כאמור; על חקירה לפי פסקה זו יחולו הוראות סעיפים 2 ו–3 לפקודת הפרוצדורה הפלילית (עדות), בשינויים המחויבים; (2) לתפוס בעלי חיים, חלב, חומרי גלם חלביים, מוצרי חלב, מסמכים וחפצים הקשורים לעבירה כאמור; על תפיסה לפי פסקה זו יחולו הוראות הפרק הרביעי לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) [נוסח חדש], התשכ"ט-1969 (בסעיף זה - פקודת מעצר וחיפוש), בשינויים המחויבים, ככל שלא נקבעו לגביה הוראות לפי סעיף 12(ב)(7) לחוק זה; (3) לבקש מבית משפט צו חיפוש על פי סעיף 23 לפקודת מעצר וחיפוש ולבצעו; על חיפוש לפי פסקה זו יחולו הוראות סעיפים 24(א)(1), 26 עד 28 ו–45 לפקודת מעצר וחיפוש, בשינויים המחויבים. (ג) סירב אדם להיענות לדרישות מפקח, על פי סמכותו בהתאם להוראות סעיף זה, והיה חשש שיימלט או שזהותו אינה ידועה, רשאי המפקח לעכבו עד לבואו של שוטר, ויחולו על עיכוב כאמור הוראות סעיף 75(ב) ו–(ג) לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - מעצרים), התשנ"ו-1996, בשינויים המחויבים. (ד) אין בסמכויות מפקח לפי חוק זה כדי לגרוע מסמכויות פיקוח שניתנו לו לפי כל דין אחר. |
| 36. (א) חבר הדירקטוריון או האסיפה הכללית של מועצת החלב, חבר ועדת המכסות או עובד מועצת החלב (בסעיף זה - חבר), יימנע מהשתתפות בדיון ומהצבעה בישיבות, אם הנושא הנדון עלול לגרום לו להימצא, במישרין או בעקיפין, במצב של ניגוד עניינים בין תפקידו לבין עניין אישי שלו או לבין תפקיד אחר שלו; חבר לא יטפל במסגרת תפקידו בנושא העלול לגרום לו להימצא במצב כאמור גם מחוץ לישיבות. (ב) התברר לחבר כי נושא הנדון בישיבה או המטופל על ידיו עלול לגרום לו להימצא במצב של ניגוד עניינים כאמור בסעיף קטן (א), יודיע על כך ליושב ראש הדירקטוריון, ליושב ראש האסיפה כללית, ליושב ראש ועדת המכסות או למנהל הכללי של מועצת החלב, לפי העניין. (ג) לעניין סעיף זה, אחת היא אם מילוי התפקיד האחר הוא בתמורה או שלא בתמורה. (ד) על אף האמור בסעיף קטן (א), חבר באסיפה הכללית של מועצת החלב רשאי להביא בחשבון את עניינו האישי הנובע מעיסוקיו במגזר שהוא מייצג, או את עניינו של הגוף שהוא נציגו, לפי העניין, בתום לב ובאופן ההולם את מטרות מועצת החלב, ולא יראו אותו כמצוי במצב של ניגוד עניינים בשל כך בלבד. (ה) על אף האמור בסעיף קטן (א), דירקטור במועצת החלב רשאי להביא בחשבון את עניינו האישי או את עניינו של הגורם שמינה אותו אם התקיימו כל אלה: (1) הוא פועל בתום לב והנושא הנדון בישיבה או המטופל על ידיו או אישורו אינם פוגעים בטובת המועצה; (2) הוא גילה למועצה, זמן סביר לפני מועד הדיון, את מהות העניין, לרבות כל עובדה או מסמך מהותיים; (3) הנושא הנדון בישיבה או המטופל על ידיו נוגע באופן ישיר להשגת מטרות המועצה לפי חוק זה; (4) אין לו או לגורם שמינה אותו, בנושא הנדון בישיבה או המטופל על ידיו, עניין אישי מעבר לעניינו של המגזר שהוא משתייך אליו. (ו) לעניין סעיף זה, היה לקרוב של דירקטור במועצת החלב חלק בהון המניות של גוף, בזכות לקבל רווחים, בזכות למנות מנהל או בזכות ההצבעה באותו גוף, יראו את הדירקטור כבעל עניין אישי בגוף האמור רק אם קרובו הוא בעל עניין, כהגדרתו בחוק החברות, באותו גוף. (ז) בסעיף זה - |
| 37. (תיקון התשע"ו) אין בהוראות חוק זה כדי לגרוע מהוראות לפי חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968, ולפי חוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו-2015. |
| 38. |
| 39. חוק תכנון משק החלב בישראל, התשנ"ב-1992 - בטל. |
| 40. (תיקון עקיף בחוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס-2000 - התיקון שולב בחוק). |
| 41. תחילתו של חוק זה, למעט סעיפים 42 ו–44(ב), שישה חודשים מיום פרסומו (להלן - יום התחילה). |
| 44. (תיקונים: התשע"ג, התש"ף, התשפ"א) (א) על אף האמור בסעיף 13(ב)(1), בתקופה שמיום התחילה עד יום י"ט בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2023), יראו את מחירי המטרה כשהם מעודכנים לפי הוראות סעיף קטן (ב), כמחירים המזעריים לעניין אותו סעיף; בסעיף זה, (א1) השרים רשאים, בצו, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, להאריך את התקופה האמורה בסעיף קטן (א) בתקופה אחת נוספת, עד יום י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025). (ב) (1) השרים, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, יקבעו, עד יום התחילה, את המנגנון לעדכון מחירי המטרה, לפי נוהל ההתחשבנות של מחיר המטרה שנקבע בפרסום האחרון שהוציא המשרד בעניין זה לפני יום התחילה (להלן - נוהל ההתחשבנות). (2) על אף האמור בפסקה (1), לשם יישום החלטת הממשלה מס' 5177 מיום ה' בחשוון התשע"ג (21 באוקטובר 2012), רשאים השרים, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, לקבוע בתקנות לפי אותה פסקה הוראות שאינן לפי נוהל ההתחשבנות, בנושאים אלה: שנים שבהן לא ייערך סקר הוצאות ייצור, אוכלוסיית המדגם שתיכלל בסקר הוצאות ייצור, קביעת רכיב ההתייעלות וניכוי רכיב כאמור בשנה מסוימת ממחירי המטרה שעודכנו לפי פסקה (1); בפסקה זו, (3) על אף האמור בפסקה (1), השרים, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, יקבעו בתקנות לפי אותה פסקה הוראות שאינן לפי נוהל ההתחשבנות כך שבתקופה שעד יום י"ט בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2023) חישוב עלויות ייצור חלב ייעשה לפי עלויות הייצור השנתיות ברפתות של יצרנים שמכסתם היא בהיקף של 700 אלף ליטר או יותר. (4) בתקנות כאמור בפסקה (3) ייקבע כי מהמחיר הרבעוני לליטר חלב ברבעון השלישי וברבעון הרביעי של שנת 2021 יופחתו 28 אגורות, ובלבד שתקנות. כאמור הותקנו עד יום כ"ד בתשרי התשפ"ב (30 בספטמבר 2021). (5) בצו לפי סעיף קטן (א 1) רשאים השרים, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, להאריך את התקופה האמורה בפסקה (3) בתקופה אחת נוספת עד יום י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025). (ג) (בוטל). (ד) על אף האמור בסעיף 13(ב)(2), עד לכניסתו לתוקף של צו לפי חוק הפיקוח לגבי מחירים מרביים כאמור באותו סעיף, יראו את המחירים שנקבעו בפרסום האחרון שהוציא המשרד בעניין זה לפני יום התחילה, כשהם מעודכנים לפי מנגנון עדכון שיפורסם באתר האינטרנט של המשרד, כמחירים המרביים לעניין אותו סעיף. (ה) המנהל הכללי של המשרד יפרסם ברשומות ובאתר האינטרנט של המשרד הודעה בדבר המחירים המעודכנים לפי סעיפים קטנים (א) ו–(ד). |
| 46. תקנות ראשונות לפי סעיף 12 יובאו לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת בתוך שישה חודשים מיום התחילה. תוספת2 (סעיף 45(א)) 1. ההיטל ליצרני חלב בקר - 4.20 אג' לליטר חלב גולמי; 2. ההיטל ליצרני חלב כבשים - 13.67 אג' לליטר חלב גולמי; 3. ההיטל ליצרני חלב עזים - 5.67 אג' לליטר חלב גולמי; 4. ההיטל למחלבות - 0.25 אג' לליטר חלב גולמי.
|