כללי שירות המדינה (מינויים) (מכרזים, בחינות ומבחנים),התשכ"א-1961 11בתוקף סמכותה לפי סעיפים 20, 25, 26 ו-28 לחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959, קבעה ועדת השירות כללים אלה: |
| 2. (תיקון התשס"ט) (א) מכרז יפורסם בדרכים אלה: (1) באתר האינטרנט של נציבות שירות המדינה ושל המשרד או של היחידה הממשלתית שמשובצת בהם המשרה המוכרזת; (2) בשני עיתונים יומיים לפחות בשפה העברית, שאחד מהם הוא עיתון נפוץ כמשמעותו בסעיף 1א(ב) לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965, ובעיתון המתפרסם בשפה הערבית. (ב) נציב שירות המדינה רשאי, בשים לב, בין השאר, לאופייה של המשרה או להיקף השימוש באינטרנט בידי מועמדים פוטנציאליים לסוג המשרה האמור, לקבוע סוגי מכרזים שבהם תפורסם ההודעה, נוסף על הפרסום באתר האינטרנט, בנוסח מלא גם בשני עיתונים נפוצים ובעיתון בשפה הערבית. |
| 3. (תיקון התשע"ד) נציב השירות רשאי להורות על פרסום נוסף למכרז, בנוסח מלא או מקוצר, באמצעי תקשורת נוספים, במשרדי הממשלה ובכל מקום או בכל דרך שימצא לנחוץ. |
| 5. (בוטל). |
| 6. בקשה למשרה תוגש בטפסים, בצורה ובדרך שייקבעו על-ידי נציב השירות. |
| 7. (תיקון התשס"ט) מגיש בקשה למשרה יצרף לבקשתו, תעודות ומסמכים הדרושים לאימות הפרטים שנקבעו בטופס הבקשה למשרה או לכל ענין אחר הקשור בהתאמתו למשרה. |
| 7א. (תיקון התשכ"ד) (א) בקשה למשרה מאת עובד המדינה אשר טרם השלים שנת שירות אחת במשרתו, לא תתקבל אלא לאחר שהעובד קיבל מאת האחראי לעניני עובדים אישור להגשת הבקשה או אם הועבר העובד למשרתו לא עקב בקשתו או לא עקב השתתפותו במכרז פנימי או במכרז פומבי. (ב) בקשה למשרה מאת עובד המדינה אשר אושרה לו חופשה חלקית ללא שכר לשם התמחות במשפטים לפי חוק לשכת עורכי הדין, התשכ"א-1961, ואשר התחייב בכתב לא להגיש בקשה למשרה בתקופת התמחותו ובתקופה שלאחריה בה הוא התחייב להמשיך בעבודתו, לא תתקבל, אלא לאחר שהעובד קיבל לכך אישור מאת האחראי לעניני העובדים; הוראות סעיף קטן זה לא יחולו על עובד המדינה אשר עומד לעבור את כל תקופת התמחותו במשפטים או תקופה של שמונה-עשר חדשי התמחות במשפטים - הכל לפי התקופה הקצרה יותר, בשירות המשפטי כמשמעותו בחוק לשכת עורכי הדין, התשכ"א-1961. (ג) בסעיף זה - |
| 9. נציב השירות יקבע מזמן לזמן מבחן לכל סגולה. |
| 10. נציב השירות יקבע לכל מבחן - על פי שיטה שקבע - מדד להערכת הישגי הנבחנים. |
| 11. (תיקון התשע"ד) על יסוד המדד ייקבעו לכל מבחן תשע רמות של הישגים אשר יצויינו בציונים מ-1 עד 9, הציון הגבוה ביותר הוא 9, הנמוך ביוחר הוא 1 והממוצע - 5 אלא אם כן נציב השירות קבע אחרת. |
| 13. קבע נציב השירות את הסגולות למשרה או לקבוצה של משרות כאמור בסעיף 12, יקבע לכל סגולה מבחן כאמור בסעיף 9, הכל בהתאם לדרישות המשרה או קבוצת המשרות. |
| 15. (תיקון התשע"ד) לצורך ביצוע המבחנים האמורים בכללים אלה, רשאי נציב השירות להסתייע במכוני מיון המתמחים באבחון ומיון מועמדים לעבודה (להלן - מכוני מיון). |
| 16. לא יתקבל אדם למשרה שהוכרז עליה אלא אם נבחן בכל המבחנים שנקבעו למשרה זו או לקבוצה אליה היא משתייכת, כאמור בסעיף 13, והגיע לרמה שנקבעה בסעיפים 12 ו-14. |
| 18. |
| 19. (תיקון התשס"ט) ההזמנה למבחן, תישלח למועמד לפחות שבעה ימים לפני מועד המבחן. |
| 21. למועמד אשר לא הוזמן למבחן כאמור בסעיף 20, תישלח על כך הודעה מנומקת בכתב. |
| 23. (תיקון התשע"ד) נבחן חייב להישמע להוראות הבוחן, שנציב השירות הטיל עליו לפקח על סדרי המבחן, לרבות לעובדי מכון מיון שבו מתבצע המבחן (להלן - הבוחן). |
| 24. (תיקון התשע"ד) נבחן שהתייצב למבחן חייב לזהות עצמו לפני הבוחן על ידי תעודת זהות, רישיון נהיגה או דרכון. |
| 25-28. (בוטלו). |
| 29. (תיקון התשע"ד) |
| 30. לא יתקבל מועמד למשרה שהוכרז עליה, אלא אם עמד בבחינה בעל-פה. |
| 31. בבחינה בעל-פה ייבדקו התאמתו של המועמד מבחינת אישיותו וסגולות הדרושות למילוי המשרה; לא יימצא כשיר למשרה מועמד שאינו ממלא אחרי כל התנאים שצויינו במכרז כהכרחיים למילוי המשרה. |
| 32. נתקיימו מבחנים יוזמנו לבחינה בעל-פה רק המועמדים שהשיגו הישגים שנקבעו כהישגים מינימליים כאמור, בסעיף 16 (להלן - מועמדים לתפקיד). |
| 34. הוראות הסעיפים 19, 20 ו-21 בדבר הזמנת מועמד למבחן יחולו גם על הזמנת מועמד לבחינה בעל-פה. |
| 35. למועמד אשר ניגש למבחן ולא הוזמן לבחינה בעל-פה, כאמור בסעיפים 32 ו-33 תישלח הודעה בכתב על כך. |
| 36. [תיקונים: התשל"ג, התשל"ג (מס' 2), התשל"ה, התשל"ו, התשל"ז, התשל"ח (מס' 2), התש"ם, התשמ"ז, התשנ"א, התשס"ז, התשס"ז (מס' 2), התשע"ב, התשע"ו (מס' 2), (מס' 3), (מס' 4), התשע"ז (מס' 2), התשפ"ד] (א) בחינה בעל-פה, כאמור בסעיפים 10 ו-31, תיערך על ידי ועדת בוחנים אשר נציב השירות ימנה את חבריה. (ב) ועדת בוחנים תהיה של ארבעה חברים, בהרכב המפורט להלן: (1) יושב-ראש הועדה יהיה נציב השירות או נציגו; (2) שני חברים נציגים של המשרד הנוגע בדבר, אשר אחד מהם הממונה הישיר על העובד שימונה למשרה המוכרזת או מי מטעמו; (3) חבר אחד יהיה מי שאינו עובד המדינה. היו דעות חברי ועדת הבוחנים שקולות - תכריע דעתו של היושב ראש. (ב1) על אף האמור בסעיף קטן (ב), במכרזים למשרות בכירות ברמת סגן מנהל כללי בכיר או מנהל אגף בכיר ומעלה ומקביליהם, וכן אם יקבע נציב השירות לענין מסוים או דרך קבע, ועדת הבוחנים תהיה של ארבעה חברים בהרכב המפורט להלן: (1) יושב ראש הוועדה יהיה נציב השירות או נציגו; (2) שני חברים נציגים של המשרד הנוגע בדבר, אשר אחד מהם הממונה הישיר על העובד שימונה למשרה המוכרזת או מי מטעמו; (3) חבר אחד יהיה מי שאינו עובד המדינה שהוא איש אקדמיה או מקצוע בתחום הרלוונטי. היו דעות חברי ועדת הבוחנים שקולות - תכריע דעתו של היושב ראש. (ג) נציב השירות או מי שהסמיך לכך רשאי לקבוע, לאור הנסיבות במקרה מסויים, כי ועדת הבוחנים תהיה של חמישה חברים, בהרכב המפורט להלן: (1) יושב-ראש הועדה יהיה נציג השירות או נציגו. ההוראה הכלולה בסעיף 37 לא תחול על יושב ראש ועדה הממלא תפקיד מנהל מחלקה, יחידה או מכון; (2) חבר אחד יהיה נציג המשרד הנוגע בדבר; (3) חבר אחד יהיה עובד המדינה שאינו מועסק במשרד הנוגע בדבר; (4) שני חברים יהיו מי שאינם עובדי המדינה. (ד) ועדת בוחנים למשרה שצמודה לה דרגה של דירוג הרופאים תהיה בהרכב המפורט להלן: (1) יושב-ראש הוועדה יהיה נציג נציב השירות שימונה לכל ועדה מתוך רשימה של רופאים המוסכמת בין נציב השירות, המנהל הכללי של משרד הבריאות וארגון רופאי המדינה; (2) חבר אחד יהיה נציג המשרד הנוגע בדבר - רופא או המנהל הכללי של המשרד האמור; (3) חבר אחד יהיה נציג ארגון רופאי המדינה, ההוראה הכלולה בסעיף 37 לכללים אלה לא, תחול על חבר זה. (4) למשרת מנהל בית חולים וסגן מנהל בית חולים - שני חברים נוספים: עובד מדינה בכיר, שאינו עובד משרד הבריאות, שיתמנה על ידי נציב שירות המדינה בהתייעצות עם המנהל הכללי של משרד הבריאות; ונציג ציבור שיתמנה על ידי נציב שירות המדינה בהסכמת המנהל הכללי של משרד האוצר והמנהל הכללי של משרד הבריאות; אחד משני חברים אלה יהיה בעל ניסיון וידע בתחום הניהול, והשני, בתחום הכלכלה ובלבד שמספר הרופאים בהרכב לא יפחת משלושה. (ד1) על אף האמור בסעיף קטן (ד), במשרות שצמוד להן יותר מדירוג אחד לרבות דירוג הרופאים, הרכב הוועדה יהיה כאמור בסעיף 36(ב) לכללים אלה. (ה) ועדת בוחנים למשרות פיקוח והדרכה שצמודה להן דרגה של דירוג עובדי הוראה, פרט למשרות ניהול - במשרות בעלות אופי ניהולי ופדגוגי - ביחידות המשרד אשר יקבעו אותן המנהל הכללי של משרד החינוך והתרבות ונציב שירות המדינה, תהיה של שבעה חברים בהרכב המפורט להלן: (1) יושב-ראש הוועדה יהיה נציב השירות או נציגו; (2) חבר אחד יהיה יושב-ראש המזכירות הפדגוגית של משרד החינוך והתרבות או נציגו; (3) חבר אחד יהיה עובד משרד החינוך והתרבות; (4) חבר אחד יהיה עובד משרד ממשלתי אחר; (5) חבר אחד יהיה עובד הוראה שימונה מתוך רשימה שהוגשה לנציב השירות על-ידי מכרז הסתדרות המורים; (6) חבר אחד יהיה עובד הוראה במגמה או בסקטור שאליהם שייכת המשרה, שימונה מתוך רשימה שהוגשה לנציב שירות המדינה - (א) במערכת החינוך היסודית ובבתי המדרש למורים וגננות - על-ידי מרכז הסתדרות המורים; (ב) במערכת שאינה נכנסת למסגרת פסקת משנה (א) - על-ידי ארגון המורים התיכוניים. (7) חבר אחד יהיה איש חינוך או מדע שאינו עובד המדינה. (ו) (נמחק). (ז) ועדת בוחנים למשרות ביחידת הביקורת הפנימית תהיה בהרכב המפורט להלן: (1) למשרת המבקר הפנימי - (א) יושב ראש הוועדה יהיה נציב השירות או נציגו; (ב) חבר אחד יהיה המנהל הכללי של המשרד או מנהל יחידת הסמך הנוגע בדבר; (ג) חבר אחד יהיה נציג משרד אחר, הבקיא בתחומי הביקורת הפנימית; (ד) חבר אחד יהיה נציג ציבור שאינו עובד המדינה, הבקיא בתחומי הביקורת הפנימית; (2) למשרות עובדי הביקורת הפנימית - (א) יושב ראש הוועדה יהיה נציב השירות או נציגו; (ב) חבר אחד יהיה המבקר הפנימי של המשרד הנוגע בדבר או מי מטעמו; (ג) חבר אחד יהיה עובד יחידת ביקורת פנימית במשרד אחר; (ד) חבר אחד יהיה נציג ציבור שאינו עובד מדינה, הבקיא בתחומי הביקורת הפנימית. (ח) ועדת בוחנים למשרות המפורטות להלן, תהיה של שני חברים אשר אחד מהם הוא האחראי במוסד הרפואי או מי מטעמו והשני הוא הממונה הישיר על המשרה: (1) פסיכולוג מתמחה - מתח דרגות 39-38 בדירוג המח"ר; (2) רוקח - מתח דרגות ה1?א בדירוג הרוקחים; (3) עובד מעבדה או עובד מעבדה מתקדם (עמ"מ) - מתח דרגות ה?א2 בדירוג הביוכימאים והמיקרוביולוגים; (4) קלינאי תקשורת - מתח דרגות 2?4 בדירוג הפארה-רפואיים; (5) דיאטן - מתח דרגות 2?3 בדירוג הפארה-רפואיים; לעניין תקנת משנה זו, "מוסד רפואי" - כהגדרתו בסעיף 24 לפקודת בריאות העם, 1940. |
| 37. (תיקון התשע"ז) מתח דרגות משרתם של עובדי המדינה, חברי ועדת הבוחנים, לא יהיה נמוך ממתח הדרגות הצמוד למשרה הנדונה או ממתח הדרגות המקבילות בדירוגים אחרים. |
| 38. נציב השירות רשאי להזמין לישיבות ועדת הבוחנים כבוחן-יועץ, בלי זכות דעה בהחלטה, פסיכולוג או אדם שלדעת נציב השירות מומחה בעבודה אותה יש לבצע במשרה הנדונה. |
| 39. מקום ומועד הבחינה בעל-פה ייקבעו על-ידי נציב השירות. |
| 40. לא יישאל מועמד שאלה בדבר השתייכותו המפלגתית ויש להימנע ככל האפשר משאלות השנויות במחלוקת בין מפלגות במדינה. |
| 42. (תיקון התשע"ד) בוחן אשר מצוי בניגוד עניינים בין מילוי תפקידו כבוחן לבין עניין אישי שלו, לרבות עקב קרבת משפחה עם אחד המועמדים, או לבין תפקיד אחר שהוא ממלא, יודיע לנציב השירות ולא ישתתף בוועדת הבוחנים הבוחנת את המועמד; בסעיף זה, |
| 44. ועדת הבוחנים תקבע לכל מועמד ציון בהתחשב בציונים שניתנו על ידי הבוחנים. |
| 45. נציב השירות רשאי לקבוע את השיטה לפיה ייקבעו הציונים על ידי הבוחנים וועדת הבוחנים. כל עוד לא קבע נציב השירות שיטה כאמור, ייקבעו הציונים בשיטה שתקבע ועדת הבוחנים. |
| 48. דיוני ועדת הבוחנים, מסמכיה ומסקנותיה הם סודיים ואסור להביא מהם לידיעתם של אחרים, אלא באישור נציב השירות. |
| 48א. (תיקון התשנ"ד) |
| 49-51. (בוטלו). |
| 52. (תיקונים: התשכ"א, התשכ"ו, התשכ"ח, התשע"ד) (א) מועמד למשרה שלא חלה עליה חבות המכרז לפי סעיף 22 לחוק, יעמוד במבחן, אם הוא מבקש להתקבל למשרה לה צמודה בתקן דרגה של סולם הדרגות המינהלי, אולם רשאי נציב השירות לפטור ממבחן, כולו או מקצתו, מועמד שטרם מלאו לו שתי שנים לישיבתו בישראל או שגילו מעל ל-50 שנה, אם שוכנע שהמועמד מתאים למשרה הנדונה. (ב) האמור בפרק השני והשלישי לגבי היקף מבחנים וסדריהם חל גם על מבחנים בהתאם לסעיף קטן (א), אולם לגבי מבחנים לסוגי משרות המצויים ביותר ממשרד אחד לא תחול חובת ההתייעצויות עם שרים האמורה בסעיף 12.המכרז לפי פסקאות (1), (2), (14) ו-(15), להודעה בדבר פטור ממכרז. (ג) מועמד למשרה כאמור בסעיף קטן (א) יהיה פטור ממבחן אם נתקיימו בו כל אלה: (1) המועמד שירת בעבר במדינה לאחר שעמד במבחן בהצלחה; (2) טרם חלפו חמש שנים מיום שסיים המועמד את שירותו הקודם במדינה; (3) המועמד מתקבל למשרה פנויה שהדרגה הצמודה לה היא 17 בדירוג המינהלי או דרגה מקבילה לה בדירוג הטכנאים או דרגות נמוכות מאלה; (4) המועמד מתקבל למשרה שתפקידיה מצויים בתחום הרחב של עיסוקיו בשירותו הקודם במדינה. |
| 52א. (בוטל). |
| 54. |
| 54א. (תיקון התשכ"ד) הוראות כללים אלה החלות על מועמד, יחולו גם על מועמד שהוא עובד המדינה. |
| 55. תחילתם של כללים אלה היא כתום 30 יום מיום פרסומם ברשומות. |
| 56. לכללים אלה ייקרא "כללי שירות המדינה (מינויים) (מכרזים, בחינות ומבחנים), התשכ"א-1961". (תיקון התשע"ד) (סעיף 8) 1. חשיבה אנליטית 2. חשיבה מילולית 3. חשיבה לוגית 4. חשיבה כמותית (מספרית) 5. חשיבה טכנית: תפיסה מרחבית, הבנה טכנית 6. הבנת הוראות 7. זיכרון (ויזואלי, מילולי, מספרי) 8. ידע כללי 9. יכולת ביטוי בכתב 10. יכולת ביטוי בעל פה 11. יכולת למידה 12. גמישות מחשבתית 13. חשיבה יצירתית 14. ביטחון עצמי 15. שאפתנות והישגיות 16. עצמאות 17. הסתגלות למסגרת וכללים 18. נטיות מקצועיות 19. בשלות ויציבות רגשית 20. התמודדות עם שינויים 21. התמודדות עם קשיים וכשלונות 22. שליטה עצמית 23. יכולת תפקוד בלחץ 24. הבחנה בין עיקר לטפל, תכליתיות ברמה אסטרטגית 25. סדר ושיטתיות בעבודה 26. יעילות ואפקטיביות 27. אנרגטיות ודינמיות 28. יוזמה 29. השקעה והתמדה 30. אחריות ומשמעת עצמית 31. דיוק ותשומת לב לפרטים 32. מהירות וזריזות בעבודה 33. קואורדינציה (יד-עין) 34. משמעת וקבלת מרות 35. יחסים בין–אישיים 36. שיתוף פעולה בצוות 37. השתלבות במסגרת 38. שירותיות (אדיבות ומיומנות במתן שירות) 39. כושר שכנוע וניהול משא ומתן 40. פתיחות למשוב ולביקורת 41. ראייה מערכתית 42. קבלת החלטות ניהוליות 43. תכנון וקביעת סדרי עדיפויות 44. עצמאות בחשיבה 45. הובלת תהליכים 46. נוכחות, עוצמה אישית 47. הפעלת כפיפים, שכנוע והנעה 48. אסרטיביות וסמכותיות 49. יושרה ואמינות 50. ידע מקצועי 51. ידיעת השפה העברית ושפות אחרות כ"ד באדר התשכ"א (12 במרס 1961) יצחק מלמד יושב ראש ועדת השירות |