תקנות הפיקוח על מעונות (תקן עובדים והכשרתם ותנאי כשירותם של מנהלי מעונות ללוקים בשכלם), תשל"ז-1977
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
1א. הגדרת רמות הפיגור השכלי
2. תקן המעונות
2א. תקן מעונות פנימייה
3. תפקידי מנהל
4. כשירות מנהל
5. תפקיד אם-בית
6. כישורי אם-בית
7. תפקיד רכז חינוכי
8. כישורי רכז חינוכי
9. פטור ושינוי מדרישות התקנות
10. תחולה
11. השם

תקנות הפיקוח על מעונות (תקן עובדים והכשרתם ותנאי כשירותם של מנהלי מעונות ללוקים בשכלם), התשל"ז-1977 1

בתוקף סמכותי לפי סעיף 12 לחוק הפיקוח על מעונות, התשכ"ה-1965, ולאחר התייעצות עם ועדת השירותים הציבוריים של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:
 
1.   
הגדרות

(תיקונים: התשס"ח, התשס"ט)
בתקנות אלה -
"ועדת אבחון" - ועדה שהוקמה לפי סעיף 5 לחוק הסעד (טיפול במפגרים), התשכ"ט-1969 (להלן - חוק הסעד);
"חוסה במעון" - אדם עם פיגור שכלי כמשמעותו של "מפגר" בחוק הסעד השוהה במעון;
"מעון" - מעון רגיל כמשמעותו בתקנות הפיקוח על מעונות (בקשה לרישיון), התשכ"ה-1965, המיועד לחוסים;
"מעון פנימייה" - מעון שבו החוסים לנים מחוץ לביתם ומקבלים טיפול שיקומי ומסגרת תומכת וכוללנית ארוכת טווח, שנותנת מענה למכלול צורכיהם;
"משרה" - תפקיד שנושאו עוסק בו במספר שעות שבועיות בהתאם למקובל באותו מקצוע;
"עובדי שירותים" - עובדים במשרות לאחזקה ותפעול שוטף של המעון שאינן קשורות באופן ישיר לטיפול בחוסים;
"קבוצת טיפול" - מספר חוסים המטופלים כקבוצה אחת שגודלה נקבע על פי רמת הפיגור השכלי כאמור בתקנה 1א.
1א.   
הגדרת רמות הפיגור השכלי

(תיקונים: התשס"ח, התשס"ט)
(א) רמות הפיגור השכלי של חוסים הן כלהלן:
(1) חוסה אימוני - חוסה שוועדת אבחון קבעה כי הוא לוקה בפיגור שכלי קל, קל-בינוני או בינוני, ושאינו חוסה סיעודי, חוסה סיעודי-מורכב, חוסה אי–שקט או חוסה אי–שקט מורכב;
(2) חוסה טיפולי - חוסה שוועדת אבחון קבעה כי הוא לוקה בפיגור שכלי בינוני-נמוך או קשה, ושאינו חוסה סיעודי, חוסה סיעודי-מורכב, חוסה אי–שקט או חוסה אי–שקט מורכב;
(3) חוסה סיעודי - חוסה שמתקיים בו אחד לפחות מאלה:
(א) מצב בריאותו ותפקודו ירודים כתוצאה ממחלה כרונית או מליקוי קבוע, סובל מבעיות רפואיות הדורשות מעקב רפואי מיומן, במסגרת בעלת אופי רפואי, לתקופה ממושכת והוא מרותק למיטה או לכיסא גלגלים;
(ב) ועדת אבחון קבעה כי הוא לוקה בפיגור שכלי עמוק, והוא אינו חוסה אי–שקט או חוסה אי–שקט מורכב;
(4) חוסה סיעודי-מורכב - חוסה סיעודי שיש לו אחד מאלה: פצעי לחץ, זונדה לגסטרוסטומיה, מחלת סרטן ובשל כך מקבל משככי כאבים, עירויים תוך–ורידיים ממושכים או דיאליזה;
(5) חוסה אי–שקט - חוסה בעל הפרעת התנהגות הנובעת ממחלת נפש, ממצב רגשי, ממצב אישיותי, ממצב בריאותי או ממצב סביבתי, ואשר דפוסי ההפרעה הם אחד מאלה: נזק עצמי, תוקפנות כלפי הזולת ונזק לרכוש;
(6) חוסה אי–שקט מורכב - חוסה אי–שקט בעל הפרעת התנהגות חריגה בעוצמה גבוהה ובעל רמת סיכון גבוהה לעצמו או לזולתו.
(ב) מספר החוסים בכל קבוצת טיפול הוא כלהלן:
(1) חוסה אימוני - 15;
(2) חוסה טיפולי - 10;
(3) חוסה סיעודי - 8;
(4) חוסה סיעודי-מורכב - 7;
(5) חוסה אי–שקט - 7;
(6) חוסה אי–שקט מורכב - 6.
2.   
תקן המעונות

(תיקונים: התשס"ח, התשס"ט)
(א) בתקן מעון יהיו המשרות כאמור בתוספת הראשונה.
(ב) בנוסף למשרות האמורות בתקנת משנה (א), יועסקו העובדים הבאים במשך מספר שעות ליום לקבוצה או לחלק ממנה שאיננו פחות מ-7 חוסים, כאמוד להלן:
(1) מטפל או מדריך במשך 16 שעות;
(2) מדריך בית במשך 5? שעות;
(3) מטפל לילה במשך 2? שעות;
(4) אחות במשך 2? שעות;
(5) טבח במשך 2 שעות;
(6) פועל מאומן בשירותי מטבח במשך שעה;
(7) מחסנאית - תופרת במשך 1? שעות;
(8) פועל נקיון במשך 4 שעות.
2א.   
תקן מעונות פנימייה

(תיקונים: התשס"ח, התשס"ט)
(א) על אף האמור בתקנה 2, בתקן עובדי מעון פנימייה יהיו המשרות כאמור בתוספת השניה.
(ב) נוסף על המשרות האמורות בתקנת משנה (א) יועסקו העובדים שלהלן במשך מספר שעות ליום כנקוב לצדן:
(1) מטפל או מדריך - במשך 16 שעות לכל קבוצת טיפול או לחלק ממנה שאיננו פחות מחצי; ואולם -
(א) בעבור כל קבוצת טיפול של חוסים שגילם בין 3 ל–21 שנים, שאינם חוסים סיעודיים או סיעודיים מורכבים, תופחת 3/4 משרת מטפל;
(ב) בעבור כל קבוצת טיפול של חוסים שגילם בין 3 ל–21 שנים, שהם חוסים סיעודיים או סיעודיים מורכבים, תופחת 1/2 משרת מטפל;
(2) מטפל ללילה - במשך 2.66 שעות לכל קבוצת טיפול או לחלק ממנה שאיננו פחות מחצי;
(3)2 עובד פארה–רפואי - במשך 1.75 שעות לכל קבוצת טיפול או לחלק ממנה שאיננו פחות מחצי;
(4) עובדי שירותים - במשך 8.66 שעות לכל קבוצה של 12 חוסים או לחלק ממנה שאיננו פחות מ–7.
3.   
תפקידי מנהל
מעון ינוהל בידי מנהל אשר יהא אחראי -
(1) להפעלתו התקינה של המעון;
(2) לרמה נאותה של שירותי המעון;
(3) לשלומם הגופני והנפשי, להתפתחותם ולשיקומם של החוסים במעון;
(4) לקביעת התכנית החינוכית והטיפולית של המעון תוך שיתוף פעולה עם נציגי שר הסעד ועובדי החינוך במעון;
(5) להכנת תקציב המעון ולביצועו כיאות, ולעריכת מאזנו;
(6) לקבלת עובדים מתאימים ולפיטוריהם ולפיקוח על עבודתם;
(7) לקידומם המקצועי של העובדים ולהדרכתם, ולדאגה לתנאי עבודתם;
(8) לייצוגו של המעון כלפי גופים ממשלתיים, ציבוריים ופרטיים;
(9) לדיווח שוטף ולמסירה של כל מידע שידרש להבטחת פיקוחו של שר הסעד על המעון.
4.   
כשירות מנהל
כשיר להיות מנהל -
(1) מי שהוא בעל תואר בוגר אוניברסיטה באחד המקצועות האלה:
(א) חינוך;
(ב) פסיכולוגיה;
(ג) סוציולוגיה;
(ד) עבודה סוציאלית;
(2) מי שנתמלאו בו אחד מאלה:
(א) הוא כשיר לעבודה סוציאלית כמשמעותו בחוק שירותי הסעד, התשי"ח-1958, ובעל שלוש שנות נסיון בחינוך וכן בעל נסיון בהפעלת צוות;
(ב) הוא מורה מוסמך ובעל חמש שנות נסיון בחינוך וכן בעל נסיון בהפעלת צוות.
ובלבד שבכל מקרה תינתן לו הכשרה לפי תכנית הכשרה שנקבעה בידי שר הסעד.
5.   
תפקיד אם-בית
אם-בית תהיה אחראית -
(1) למערכת הטיפול האישי במעון;
(2) להלבשתם התקינה של החוסים, כלכלתם ונקיונם;
(3) לעיבוד תכניות לקידום ופיתוח פעילותם של החוסים ולארגון הקבוצות והפעלתן במסגרות השונות;
(4) לקביעת סדרי עבודת הצוות הטיפולי והטכני במעון ולהדרכתו;
(5) לדיווח על אופן פעילותם של עובדי המעון למנהל המעון;
(6) למילוי מקומו של מנהל המעון בהעדרו.
6.   
כישורי אם-בית
כשירה להיות אם-בית מי שנתמלאו בה אחד מאלה:
(1) היא בעלת השכלה על-תיכונית או מקצועית מקבילה ושלוש שנות נסיון בעבודת טיפול בנוער או בעבודה חינוכית (להלן בתקנה זו - שנות נסיון);
(2) היא בעלת השכלה תיכונית וחמש שנות נסיון;
(3) היא בעלת השכלה של עשר שנות לימוד ושבע שנות נסיון;
(4) היא בעלת השכלה יסודית ושבע שנות נסיון;
ובלבד שבכל מקרה תינתן לה הכשרה לפי תכנית הכשרה שנקבעה בידי שר הסעד.
7.   
תפקיד רכז חינוכי
רכז חינוכי יהיה אחראי -
(1) לתכנון ולעיבוד המסגרות החברתיות, החינוכיות, הלימודיות והשיקומיות של חניכי המעון בהתאם לרמתם;
(2) לתכנות תוכניות אינדיבידואליות לכל סוגי החניכים לפי רמתם השכלית, ולפיקוח על ביצוע התכניות הללו ושינויין בהתאם לצרכים;
(3) להכנת חומר דידקטי עבור המחנכים ולארגון הפעולות החינוכיות והחברתיות, קבוצתיות ובין קבוצתיות;
(4) לארגון עבודתם של העובדים החינוכיים והשיקומיים, להכוונתם ולהדרכתם ולמעקב אחר ביצוע העבודה הלכה למעשה;
(5) למתן יעוץ והדרכה להנהלת המעון ולהורי החניכים על דרכי הטיפול החברתי והחינוכי בחניכים;
(6) לקיום ישיבות הצוות החינוכי והבאה לדיון של נושאים או בעיות מיוחדות המתעוררים תוך כדי עבודה והעשויים לשפר את דרכי החינוך והטיפול;
(7) לבדיקת רישום הדו"חות החינוכיים על-ידי המדריכים החברתיים, באמצעותם נערך מעקב אחר התקדמות החניכים.
8.   
כישורי רכז חינוכי
כשיר להיות רכז חינוכי מי שנתמלאו בו אחד מאלה:
(1) הוא בעל השכלה אקדמאית בחינוך מיוחד;
(2) הוא בוגר בית-מדרש למורים בחינוך מיוחד;
(3) הוא בוגר אוניברסיטה ובעל שלוש שנות נסיון בחינוך;
(4) הוא מורה מוסמך בעל שלוש שנות נסיון בחינוך;
ובלבד שבכל מקרה תינתן לו הכשרה לפי תכנית הכשרה שנקבעה בידי שר הסעד.
9.   
פטור ושינוי מדרישות התקנות
שר הסעד רשאי לפטור מעון באורח זמני מהוראות תקנות אלה, או לשנות במקרים מיוחדים את התקנים הנדרשים במעון לפי תקנות אלה, בהתחשב בסוגי החוסים ובצרכיהם המיוחדים במעון.
10.   
תחולה
(א) תקנות אלה יוחלו בהדרגה על מעונות על פי צווים שיתן שר הסעד, ובלבד שתחולתן כאמור תושלם לא יאוחר מתום שלוש שנים מיום פרסומן.
(ב) צווים כאמור בתקנת משנה (א) יכול שיהיו לפי אזורים, לפי סוג המעונות או לפי כל סיווג אחר.
11.   
השם
תוספת ראשונה

(תיקונים: התשס"ח, התשס"ט)
(סעיף 2(א))
תקן מעון
 
מספר החוסים במעון
 
 
 
 
 
 
 
המשרה
13-54
55-108
109-162
163-216
217-270
271-324
325-378
379-432
מנהל
1
1
1
1
1
1
1
1
רכז חינוך וחברה*
-
1
1
1
1
1
1
1
אם בית
-
1
1
1
1
1
1
1
רכז משמרת
-
-
-
1
1
1
1
1
רכז משמרת לילה
-
-
-
1
1
1
1
1
רופא
¼
½
½
½
¾
¾
1
1
קלינאי תקשורת
¼
½
½
¾
¾
1
1
1
אחות אחראית
-
-
1
1
1
1
1
1
אחות לילה
-
-
1
1
1
1
1
1½
פיזיוטרפיסט
¼
½
½
1
1
1½
1½
2
פסיכולוג
¼
½
½
¾
¾
1
1
1
עובד סוציאלי
¼
½
¾
1
1½
1½
2
2
עוזר לאמרכלות
-
-
1
1
1
1
1
1
פקיד כח אדם
½
1
½
½
1
1
1
1
מזכיר
-
-
-
½
½
1
2
2
אפסנאי ראשי
-
-
1
1
1
1
1
1
מרכז משק
-
-
-
-
1
1
1
1
מחסנאי
½
1
1
1
1
1½
2
2
מנהל מטבח
-
-
1
1
1
1
1
1
טבח ראשי
-
-
-
1
1
1
1
1
טבח בכיר
-
-
-
-
-
1
1
1
משגיח כשרות
-
¼
½
½
1
1
1
1
מנהל מחסן בגדים
-
-
1
1
1
1
1
1
טכנאי החזקה
-
-
-
-
½
1
1
1½
פועל מקצועי
½
1
2
3
4
4
5
5
נהגים
-
-
1
2
2
3
3
3
טרקטוריסט
-
-
-
-
-
1
1
1
* במעון שבו מועסקים מדריכים או מורים.
תוספת שניה

(תיקונים: התשס"ח, התשס"ט)
(תקנה 2א(א))
תקן עובדי מעון פנימייה 3
 
מספר החוסים במעון
  
המשרה
61 עד 90
91 עד 120
121 עד 150
151 עד 180
181 עד 210
211 עד 240
241 עד 270
271 עד 300
301 עד 330
331 עד 370
מנהל
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
רכז תעסוקה/ חינוך
0.75
1
1.25
1.5
1.75
2
2.25
2.5
2.75
2.75
אם בית
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
רכז משמרת
1.32
 
1.32
1.32
1.32
1.32
1.32
1.32
1.32
1.32
רכז משמרת לילה
0
1.32
1.32
1.32
1.32
1.32
1.32
1.32
1.32
1.32
רופא ויועץ רפואי
1
1.25
1.5
1.75
2
2.25
2.5
2.75
3
3
אחות אחראית
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
אחות
3.68
3.68
4.68
6.24
7.8
9.36
10.92
10.92
10.92
10.92
פסיכולוג
0.5
0.75
1
1
1.25
1.25
1.5
1.75
2
2
עובד סוציאלי
0.5
0.75
1
1
1.25
1.25
1.5
1.75
2
2
רכז תכנית קידום
0.75
1
1.25
1.5
1.75
2
2.25
2.5
2.75
2.75;
מדריך בית
2
3
4
5
6
7
8
9
10
10
עובדי שירותים
3.25
5.5
9
11
12.5
15.25
16
21
23
23
סך הכל
16.75
22.57
29.32
34.63
39.94
46
50.56
57.81
62.06
62.06"

ג' בתמוז התשל"ז (19 ביוני 1977)
משה ברעם
שר הסעד
[1.] ק"ת 3743, התשל"ז (28.7.1977), עמ' 2291.
תיקונים:ק"ת 4169, התשמ"א (1.10.1980), עמ' 44;
ק"ת 4212, התשמ"א (9.3.1981), עמ' 651. תיקון זה פורסם כ"תיקון טעות" לתיקון שפורסם בק"ת 4169, והוא מבטלו כאילו לא פורסם ומעולם לא היה לו תוקף;
ק"ת 6712, התשס"ח (21.9.2008), עמ' 1420;
ק"ת 6725, התשס"ט (30.11.2008), עמ' 145.
[2.] הדרישות בענין עובד פארה-רפואי כאמור בתקנה 2א(ב)(3) יוחלו על כל מעון פנימיה עד יום 1.1.2011.
[3.] הדרישות בענין רכז תכנית קידום כאמור בתוספת השניה יוחלו על כל מעון פנימיה עד יום 1.1.2011.