תקנות חינוך ממלכתי (מוסדות מוכרים), התשי"ד-1953 1בתוקף סמכותי לפי סעיף 34 לחוק חינוך ממלכתי, התשי"ג-1953, אני מתקין תקנות אלה: |
| 1. (תיקונים: התשכ"ג, התשל"ז, התשמ"א, התשע"ד, התשפ"ב) בתקנות אלה - שאר המונחים, במידה שאינם מצויים בחוק החינוך, פירושם כמשמעותם בחוק הלימוד. (תיקונים: התשכ"ג, התשל"ז, התשמ"א, התשע"ד, התשפ"ב) |
| 3. [תיקונים: התשל"ז, התש"ע, התש"ע (מס' 2), התשע"ד, התשפ"ב] (א) מוסד חינוך לא יוכרז כמוסד מוכר אלא אם נתמלאו תנאים אלה: (1א) המוסד מקיים את תכנית היסוד לפי האמור בתקנה זו; (2) הלימודים הנוספים על תכנית היסוד אושרו על-ידי השר; (2א) מספר התלמידים הצפוי בכל כיתה הוא לפי השיעור הנהוג במוסדות חינוך רשמיים; (2ב) משך השיעורים, ההפסקות ויום הלימודים, הם לפי הנהוג במוסדות חינוך רשמיים; (3) ימי הלימודים בחטיבת ביניים לא רשמית ובחטיבה עליונה הם לא יותר מ–220 לשנה ולא פחות מ–175 לשנה, ובגן ילדים ובמוסד חינוך יסודי הם לא יותר מ–240 לשנה ולא פחות מ–185 לשנה, ובלבד שבמוסדות שבהם מקבלים התלמידים שיכון וכלכלה נוסף על החינוך היסודי, יהיו ימי הלימוד כפי שיאשר השר לגבי אותו מוסד; (3א) מספר שעות הלימוד לאורך יום בשבוע לימודים במוסד יהיה כמפורט להלן, לפי סוג המוסד: (א) במוסד חינוך יסודי שאינו מוסד לחינוך מיוחד - לא יפחת מ–29 שעות שבועיות בכיתות א' עד ב', מ–31 שעות שבועיות בכיתות ג' עד ד' ומ–32 שעות שבועיות בכיתות ה' ומעלה; (ב) בחטיבת ביניים לא רשמית - לא יפחת מ–36 שעות שבועיות בממוצע, לכל שנת לימודים; (ג) בכיתת לימוד בחטיבה עליונה שאינה מוסד לחינוך מיוחד - לא יפחת מ–34 שעות שבועיות בממוצע לכל שנת לימודים; (ד) במוסד לחינוך מיוחד - כפי שנקבע בחוזר מנכ"ל כהגדרתו בחוק חינוך מיוחד; (3ב) בעל המוסד יוודא את עמידת המוסד בקיום מספר שעות הלימוד במוסד כאמור בפסקה (3א); (4) המוסד מקיים חופשות חגים כפי שאישר השר; (5) השכלת המנהל וחבר עובדי ההוראה במוסד הוא לפי השיעורים והכללים הנהוגים במוסדות חינוך רשמיים; (6) משכורות מנהל המוסד, עובדי ההוראה ועובדי השירות והמינהל במוסד, לפי השיעורים והכללים שהיו נהוגים במוסדות חינוך רשמיים שאינם כלולים בתוכנית החדשה, ובמוסדות חינוך בחטיבה העליונה - לפי ההסכמים הקיבוציים החלים על כלל מוסדות החינוך בחטיבה העליונה המצויים בבעלות של רשות חינוך מקומית, ובמוסד לחינוך מיוחד, למעט כיתה לחינוך מיוחד - לפי השיעורים והכללים הנהוגים במוסדות חינוך רשמיים לחינוך מיוחד הכלולים בתוכנית החדשה; (7) תנאי השיכון, הציוד והתנאים הסניטאריים במוסד מניחים את דעת השר; (9) בעל המוסד העמיד חשבון בנק נפרד של המוסד שאליו יופקדו כספי תשלומים שהתקבלו מהורים בעד תלמידי אותו מוסד (להלן - חשבון לתשלומי הורים), וניהל אותו בהתאם להוראות תקנה 9ה, ולעניין חטיבת ביניים לא רשמית וחטיבה עליונה - בהתאם להוראות תקנות לימוד חובה (ייעוד כספי תשלומים), התשס"ה-2004; (10) בעל המוסד ומנהל המוסד מקיימים את הוראות הדין לעניין שמירה על הפרטיות, אבטחת מידע וסייבר. (א1) נתקיימו התנאים בתקנת משנה (א), וראה השר כי הכרזה עלולה לפגוע במערכת החינוך הממלכתית, רשאי השר שלא להכריז על המוסד כמוסד מוכר; לצורך כך רשאי השר לשקול כל שיקול שלדעת השר נוגע לעניין, ובין השאר, שיקולים חינוכיים וכלכליים, לרבות אלה: (1) סגירה צפויה של כיתות, מוסד חינוך או מוסדות חינוך במערכת החינוך הממלכתית; (2) פגיעה צפויה במספר התלמידים או בשיעורם במערכת החינוך הממלכתית; (3) פגיעה צפויה בהרכב האינטגרטיבי, של התלמידים במערכת החינוך הממלכתית; בפסקה זו, בתקנת משנה זו, (ב) מוסד מוכר שמתכוונים להנהיג בו תכנית לימודים לשם ניסוי רשאי השר לפטרו מן התנאים שפורטו בתקנה זו, כולם או מקצתם. (ג) תכנית היסוד במוסד מוכר תהווה 75% מכלל שעות הלימודים במוסד חינוך רשמי, אולם השר רשאי לאשר אחוזים שונים מאלה, ובלבד שתלמידי המוסד יגיעו לפי מבחנים ומבדקים לרמת ההישגים הנתונה במוסד חינוך רשמי. (ד) על אף האמור בתקנת משנה (א)(6), רשאי השר להכיר במוסד אף אם משכורות המורים והעובדים במוסד אינן לפי הכללים האמורים בה, אם המוסד מקיים תכנית הבראה שאושרה מראש ובכתב בידי משרד החינוך ושלדעת חשב המשרד התכנית מחייבת הפחתה בשכר העובדים, ובלבד שההפחתה תהיה מידתית ובהתאם לרכיבי השכר הקודם, וכן לפי נתוני העובדים והעסקתם קודם ההפחתה. |
| 3א. (תיקון התשל"ז) הכרה שלא פורשו בה כיתות לדרגותיהן היא הכרה בכיתות א' עד ו'. |
| 4. |
| 9א. (תיקון התשל"ז) מוסד מוכר המקבל תמיכת המדינה יגיש, בכל עת שדרש זאת מנהל המחוז, דין-וחשבון כספי. |
| 9ב. (תיקון התשע"ג) ראה השר כי במוסד חינוך מתקיים האמור בתקנת משנה 3(א1) רשאי הוא להורות שמשרד החינוך לא ישתתף בתקציבו של אותו מוסד חינוך. |
| 9ג1. 2 (תיקון התשפ"ב) על אף האמור בתקנה 9, רשאי השר להשתתף בתקציבים נוספים על תקן הבסיס למוסד מוכר, כמפורט להלן, בשיעור של עד 75%, לפי שיעור ההשתתפות שנקבע למוסד מוכר לפי תקנה 9, ובלבד שמוסדות חינוך בעלי מאפיינים דומים יזכו להשתתפות בשיעור זהה: (1) השתתפות בעד תוספת שעות טיפוח לפי תלמיד, באופן יחסי, כך שתלמיד שלומד במוסד מוכר שמדד הטיפוח שלו הגבוה ביותר, יהיה זכאי לתוספת שעות טיפוח גדולה פי 3 מתלמיד שלומד במוסד מוכר שמדד הטיפוח שלו הנמוך ביותר; (2) השתתפות בעד תוספת שעות תמריץ לכיתה תקנית לפי הטבלה שלהלן (המספרים מבטאים את מספר התלמידים ובצידם, בסוגריים, תוספת שעות תמריץ): 20 (0); 21 (0.2); 22 (0.4); 23 (0.6); 24 (0.8); 25 (1); 26 (1.2); 27 (1.4); 28 (1.6); 29 (1.8); 30 (2); 31 (2.2); 32 (2.4); 33 (2.6); 34 (2.8); 35 (3); 36 (3.8); 37 (5); 38 (6.2); 39 (7.4); 40 (8.6); |
| 10. (תיקון התשל"ז) הכרה תפקע אם לא מתקיים עוד המוסד התנאי שבתקנה 3(א)(1) והיא תבוטל אם לא מתקיים עוד במוסד תנאי מן התנאים האחרים שבתקנה 3. |
| 10א. (תיקון התשפ"ב) הוראות תקנות 9(א), (ב) ו–(ג) עד (ו) ו–9ג לא יחולו על מוסד מוכר שהוא מוסד לחינוך מיוחד. |
| 11. לתקנות אלה ייקרא "תקנות חינוך ממלכתי (מוסדות מוכרים), התשי"ד-1953". |
(תיקון התשפ"ב) (תקנה 9ה(י)) דיווח שנתי של מנהל מוסד חינוך על פי תקנות חינוך ממלכתי (מוסדות מוכרים), התשי"ד-1953, אנו מדווחים בזה כמתחייב לשנת הלימודים .........................: בשקלים חדשים 1. סך כל התקבולים מתשלומי הורים לשנת הלימודים: ...................................................... 2. סך כל התשלומים שהוצאו מהחשבון בשנת הלימודים: .................................................. 3. יתרה: עודף בתום שנת הלימודים (ראו פרט 8(ה)): .......................................................... 4. בתום שנת הלימודים הועברה להורים יתרת הסכומים שנותרה בחשבון: ...................... 5. עמלות: ............................. 6. הסכום שנותר בחשבון לתלמידים הממשיכים ללמוד במוסד החינוך: .......................... 7. הסכום שנותר לניהול החשבון בתקופת הפגרה: .............................. 8. לדיווח זה מצורפים המסמכים שלהלן: (א) פירוט התנועות בחשבון הבנק מתחילת שנת הלימודים בשנה המבוקרת עד יום פתיחת שנת הלימודים שלאחריה; (ב) פירוט סכום התקבולים השנתיים, לגבי כל שכבה בנפרד, לצד הפעילויות שלשמן התקבלו; (ג) פירוט סכום ההוצאות השנתיות, לגבי כל שכבה בנפרד, לצד הפעילויות שלשמן הוצאו; (ד) הסבר מפורט בקשר לסכומים חריגים שהוצאו מחשבון זה; (ה) פירוט הנסיבות שבהן נוצרו עודפים בחשבון (אם קיימים): ............................................................................................................................... ............................................................................................................................... ...............................................................................................................................
י' בחשון התשי"ד (19 באוקטובר 1953) בן-ציון דינור שר החינוך והתרבות |