תקנות הרשויות המקומיות (ערר על קביעת ארנונה כללית) (סדרי דין בוועדת ערר), התשל"ז-1977
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
2. תוכן כתב הערר
3. הגשת כתב ערר
4. חתימת הערר
5. עותק למשיב
6. תשובת המשיב
7. חתימת התשובה
8. עותק לעורר
9. דיון בערר
9א. צירוף משיב נוסף
10. קביעת מועד לשמיעת הערר והזמנת הצדדים
11. שמיעת הערר
11א. פומביות הדיון
11ב. פרוטוקול
11ג. מותב חסר
11ד. מותב קטוע
12. התייצבות בעלי הדין
13. דחיית הדיון
14. הגשת תצהיר
15. התייצבות לחקירה שכנגד
16. תצהיר כראיה
17. הגבלת הדיון לנימוקים
18. פרטים נוספים
19. מיזוג עררים
19א. תשלום הוצאות
20. החלטת הוועדה
21. מסירת עותק ההחלטה
21א. הארכת מועדים
22. תחילה
23. השם

תקנות הרשויות המקומיות (ערר על קביעת ארנונה כללית) (סדרי דין בוועדת ערר), התשל"ז-1977 1

בתוקף סמכותי לפי סעיף 7 לחוק הרשויות המקומיות (ערר על קביעת ארנונה כללית), התשל"ו-1976 (להלן - החוק), אני מתקין תקנות אלה:
 
1.   
הגדרות
בתקנות אלה -
"ערר" - ערר לפי סעיף 6 לחוק;
"ועדה" - ועדת ערר שנתמנתה לפי סעיף 5 לחוק;
"משיב" - מנהל הארנונה לפי סעיף 2 לחוק.
2.   
תוכן כתב הערר
בכתב הערר יצויינו -
(1) שם העורר, משלח-ידו, מענו והמען להמצאת מסמכים;
(2) פרטי הנכס שבשלו נדרש התשלום;
(3) התאריך שבו נמסרה לעורר תשובת המנהל על השגתו;
(4) הנימוקים עליהם מבסס העורר את עררו;
(5) האם העורר מבקש להתייצב לפני הוועדה כדי להשמיע טענותיו.
3.   
הגשת כתב ערר
העורר ימסור לוועדה או ישלח בדואר רשום לפי מענה את כתב הערר בארבעה עותקים.
4.   
חתימת הערר
כתב הערר ייחתם ביד העורר או בא-כוחו.
5.   
עותק למשיב
עותק של כתב הערר יימסר מאת הוועדה למשיב או יישלח אליו בדואר רשום.
6.   
תשובת המשיב
המשיב יגיש לוועדה לא יאוחר משלושים יום מהיום שנמסר לו עותק כתב הערר, תשובה מנומקת בארבעה עותקים, ויצרף לעותק הראשון עותק של ההחלטה נושא הערר.
7.   
חתימת התשובה
התשובה תיחתם ביד המשיב.
8.   
עותק לעורר
עותק של התשובה יימסר לעורר או יישלח אליו בדואר רשום.
9.   
דיון בערר
(א) הוועדה רשאית לדון בערר ולהחליט בו על יסוד החומר בכתב שהובא לפניה ובהעדרם של בעלי הדין, אם אף אחד מהם לא ביקש בכתב להתייצב לפניה על מנת להשמיע טענותיו.
(ב) ביקש אחד מבעלי הדין להתייצב לפני הוועדה או החליט יושב-ראש הוועדה להזמין את בעלי הדין, יחולו הוראות התקנות 10 עד 18.
9א.   
צירוף משיב נוסף

(תיקון התשפ"ב)
(א) ועדה הדנה בערר על תשובת מנהל הארנונה להשגה הכוללת טענה לפי סעיף 3(א)(3) לחוק, רשאית, בכל שלב משלבי הדיון בערר, בין מיוזמתה ובין לבקשת בעל דין או צד שלישי, להורות על צירופו של צד נוסף שישיב לערר אם היה הדבר דרוש לשם הכרעה בערר (בתקנה זו - משיב נוסף); הורתה הוועדה על צירופו של משיב נוסף, יחולו הוראות אלה:
(1) המשיב הנוסף יגיש את תשובתו בכתב לטענות העורר בדבר זיקתו לנכס, באופן מפורש ומפורט, בצירוף מסמכים התומכים בתשובתו, בתוך שלושים ימים מיום שהורתה הוועדה לצרפו כמשיב נוסף (להלן - תשובת המשיב הנוסף);
(2) העורר יגיש את תשובתו בכתב בדבר זיקת המשיב הנוסף לנכס ולתשובת המשיב הנוסף, בתוך שלושים ימים מיום קבלת תשובת המשיב הנוסף (להלן - תשובת העורר);
(3) מנהל הארנונה לפי סעיף 2 לחוק ישיב בכתב לתשובת המשיב הנוסף ולתשובת העורר בדבר זיקת המשיב הנוסף לנכס, בתוך שלושים ימים מיום תשובת העורר (להלן - תשובת המנהל);
(4) הוועדה רשאית להורות למשיב הנוסף להגיש את תשובתו בכתב לתשובת המנהל ולתשובת העורר.
(ב) כתבי טענות לפי תקנה זו יימסרו לוועדה או יישלחו אליה בדואר רשום בארבעה עותקים וכן יימסרו לבעלי הדין האחרים או יישלחו אליהם בדואר רשום בעותק אחד; כתב טענות לפי תקנה זו ייחתם בידי בעל הדין המגיש אותו או בידי בא כוחו.
(ג) הוועדה רשאית לתת כל הוראה נדרשת אחרת, לרבות בדבר המצאת מסמכים מתיק הערר לעיון המשיב הנוסף, וזאת אם הדבר נדרש לשם הכרעה בערר כאמור בסעיף קטן (א).
(ד) אין באמור בפסקאות (1) עד (4) לתקנת משנה (א) כדי לגרוע מסמכותה של הוועדה להורות על קבלת כל התייחסות נוספת מטעם מי מהצדדים לערר האמור בתקנת משנה (א), ובלבד שאם הוגשה התייחסות לפי תקנת משנה זו לפני מועד הגשת תשובת המשיב הנוסף לפי תקנת משנה (א)(1), תובטח למשיב הנוסף שהות שלא תפחת משלושים ימים ממועד קבלת ההתייחסות האמורה, עובר להגשת תשובתו כאמור.
(ה) הורתה הוועדה על צירוף משיב נוסף לערר, תיתן הוועדה את הכרעתה בטענה לפי סעיף 3(א)(3) לחוק בהקדם, וזאת אף לפני הכרעתה בטענות אחרות שהועלו במסגרת הערר.
10.   
קביעת מועד לשמיעת הערר והזמנת הצדדים
יושב-ראש הוועדה יקבע מועד לשמיעת הערר; הזמנות לעורר ולמשיב יימסרו או יישלחו בדואר רשום, לפחות חמישה-עשר יום לפני המועד שנקבע לשמיעתו.
11.   
שמיעת הערר
הוועדה תשמע תחילה את טענות העורר ולאחר מכן את טענות המשיב; הוועדה רשאית, ככל שהדבר ייראה לה, להתיר לעורר להשיב לטענות המשיב.
11א.   
פומביות הדיון

(תיקון התשע"ב)
(א) לדיוני הוועדה יינתן פומבי, כפי שתפרסם המועצה בנוהל, באתר האינטרנט של הרשות המקומית.
(ב) קבעה המועצה כי דיוני הוועדה יתקיימו בדלתיים פתוחות, תהיה הוועדה רשאית לדון בערר מסוים, כולו או מקצתו, בדלתיים סגורות, אם ראתה צורך בכך, מטעמים שיירשמו בפרוטוקול הדיון האמור בתקנה 11ב, באחת מאלה:
(1) לשם שמירה על ביטחון המדינה או על יחסי החוץ שלה;
(2) לשם הגנה על המוסר או על עניינו של קטין;
(3) הדיון הפומבי עלול -
(א) להרתיע עד מלהעיד עדות חופשית או מלהעיד בכלל;
(ב) לפגוע בסוד מסחרי;
(ג) לפגוע בצנעת הפרט.
(ג) התקיים דיון פומבי בערר, ומצא יושב ראש הוועדה כי לא ניתן לקיים את הדיון מחמת הפרעות לדיון, רשאי הוא להפסיק את הדיון או לקבוע כי הדיון, כולו או מקצתו, יתקיים בדלתיים סגורות.
(ד) הפריע אדם בדרך כלשהי לדיוני ועדת הערר במקום הדיון או בסמוך לו, רשאי יושב ראש הוועדה לצוות על הרחקתו.
11ב.   
פרוטוקול

(תיקון התשע"ב)
(א) עיקרי הדברים בדיון יירשמו בפרוטוקול.
(ב) פרוטוקול יכול שייערך גם בדרך של הקלטה או באופן אחר שיורה יושב ראש הוועדה, ובלבד שפרוטוקול שנערך כאמור יועלה על הכתב ויצורף לתיק הדיון.
(ג) יושב ראש הוועדה או מי שהוא הסמיכו לכך מבין חברי הוועדה, יחתום על הפרוטוקול.
(ד) בסמוך לאחר החתימה על הפרוטוקול זכאי בעל דין לקבל העתק ממנו.
11ג.   
מותב חסר

(תיקון התשע"ב)
(א) זומנה הוועדה לישיבה ונעדר מן הישיבה חבר ועדה אחד שאינו יושב הראש, יתקיים הדיון באותה ישיבה לפני חברי הוועדה הנוכחים (להלן - מותב חסר); לא הסכימו לכך בעלי הדין או החליט יושב ראש הוועדה שלא לקיים את הדיון, יידחה הדיון למועד אחר.
(ב) החלטה במותב חסר שנחלקו בו הדעות תתקבל על פי דעתו של יושב ראש הוועדה.
(ג) דיון שנערך במותב חסר יימשך ויסתיים באותו מותב, זולת אם סבר יושב ראש הוועדה כי השתתפותו של החבר שנעדר תועיל לדיון ולא יהיה בכך שהדיון נערך במותב חסר משום עיוות דין.
11ד.   
מותב קטוע

(תיקון התשע"ב)
(א) נבצר מחבר ועדה אחד, שאינו היושב ראש, להישאר בדיון עד לסיומו, יימשך הדיון לפני חברי הוועדה האחרים עד לסיומו (להלן - מותב קטוע), אם הסכימו לכך בעלי הדין, זולת אם החליט יושב ראש הוועדה להפסיק את הדיון או שבעלי הדין לא הסכימו להמשיך את הדיון במותב הקטוע; הופסק הדיון, ימונה חבר אחר מבין ממלאי המקום שמונו לעניין זה או שימונה הרכב חדש לוועדה.
(ב) התמנה חבר אחר למותב הקיים, רשאי המותב להמשיך בדיון מן השלב שאליו הגיע המותב בהרכב הקודם, אם סבר, לאחר שנתן לבעלי הדין הזדמנות לטעון את טענותיהם, שלא ייגרם עיוות דין; החליט המותב להמשיך בדיון, רשאי הוא לנהוג בראיות שגבה המותב בהרכב הקודם כאילו גבה אותן בעצמו או לחזור ולגבותן, כולן או מקצתן.
(ג) התמנה הרכב חדש - יקיים את הדיון מתחילתו.
(ד) החלטה במותב קטוע שנחלקו בו הדעות תתקבל על פי דעתו של יושב ראש הוועדה.
12.   
התייצבות בעלי הדין
לא התייצב אחד מבעלי הדין לפני הוועדה במועד הקבוע לשמיעת הערר והוכח שהוזמן כדין, רשאית הוועדה לדון בערר ולהחליט שלא בפניו.
13.   
דחיית הדיון
הוועדה רשאית לדחות את שמיעת הערר למועד אחר, ומשהתחילה בשמיעתו - לדחות את המשך הדיון בו, אם הדחיה דרושה, לדעתה, למען הצדק.
14.   
הגשת תצהיר
הוועדה רשאית לדרוש מבעל-דין שיגיש לה תצהיר לאימות העובדות שעליהן הוא מסתמך בערר או בתשובה.
15.   
התייצבות לחקירה שכנגד
רצה אחד מבעלי הדין לחקור חקירה שכנגד אדם שמסר תצהיר בהתאם לתקנה 14, יודיע על כך בכתב לבעל הדין השני ארבעה ימים לפחות לפני מועד השמיעה וימסור עותק של הודעתו ליושב-ראש הוועדה.
16.   
תצהיר כראיה
הודיע אחד מבעלי הדין כאמור בתקנה 15, לא ישמש התצהיר שעליו ניתנה ההודעה ראיה, אלא אם היה המצהיר נוכח בשמיעת הערר כשהוא מוכן לחקירה שכנגד, זולת אם היתה הוועדה משוכנעת שקבלת התצהיר דרושה למען הצדק.
17.   
הגבלת הדיון לנימוקים
בשמיעת הערר לא תיזקק הוועדה לכל נימוק שלא יצויין בכתב הערר או בתשובה, אלא אם היא משוכנעת שהנימוק נשמט שלא באשמת בעל הדין המבקש להיעזר בו, או ששמיעת הנימוק דרושה למען הצדק.
18.   
פרטים נוספים
הוועדה רשאית להורות שיוגשו לה פרטים נוספים בכל ענין הנזכר בכתב הערר או בתשובה, או בקשר לכל נימוק שהוועדה החליטה להיזקק לו לפי תקנה 17.
19.   
מיזוג עררים
הוועדה רשאית לאחד עררים, לדון בהם במשותף ולתת החלטה אחת בכולם.
19א.   
תשלום הוצאות

(תיקונים: התשע"ב, התשפ"ב)
(א) היה יושב ראש הוועדה מי שכשיר להתמנות שופט של בית משפט שלום, רשאית הוועדה לפסוק לבעל דין הוצאות, לרבות שכר טרחת עורך דין ולמעט שכר מומחים.
(ב) עד שהוזמן להעיד או להציג מסמך או מוצג אחר לפני הוועדה, רשאית הוועדה לפסוק לו דמי נסיעה, לינה ושכר בטלה.
(ג) הוועדה רשאית להטיל את תשלום ההוצאות על בעלי הדין או על מי מהם, ולקבוע את שיעור התשלום שישלם כל אחד מהם.
(ד) יושב ראש הוועדה רשאי לחייב בעל דין להפקיד ערובה לתשלום הוצאות.
(ה) על פסיקת הוצאות לפי תקנה זו יחולו ההוראות לפי פרק י"ח לחלק ב' לתקנות סדר הדין האזרחי, התשע"ט-2018, בשינויים המחויבים.
20.   
החלטת הוועדה

(תיקון התשע"ב)
(א) החלטת הוועדה תהיה מנומקת; היא תיערך בכתב ותיחתם בידי חברי הוועדה.
(ב) בגוף ההחלטה יצוין כי החלטת הוועדה נתונה לערעור לפני בית המשפט לעניינים מינהליים שבאזור שיפוטו מצוי מקום מושבה, בתוך 45 ימים ממועד המצאת ההחלטה לצדדים.
(ג) החלטות הוועדה יפורסמו באתר האינטרנט של הרשות המקומית, כפי שיקבע יושב ראש הוועדה.
(ד) יושב ראש הוועדה רשאי להורות, מיוזמתו או לבקשת בעל דין, שפרט מן הפרטים המופיעים בהחלטת הוועדה לא יפורסם, אם ראה שיש בחשיפתו משום פגיעה מטעם מן הטעמים המפורטים בתקנה 11א(ב).
21.   
מסירת עותק ההחלטה
עתקים מאושרים של החלטת הוועדה יימסרו לעורר ולמשיב או יישלחו אליהם בדואר רשום, סמוך ככל האפשר למתן ההחלטה.
21א.   
הארכת מועדים

(תיקון התשפ"ב)
הוועדה רשאית להאריך מועד שקבעה וכן להאריך מטעמים מיוחדים שיירשמו, גם מועד שקבוע בתקנות אלה.
22.   
תחילה
תחילתן של תקנות אלה ביום השלושים לאחר פרסומן.
23.   
השם

(תיקון התשע"ב)
(בוטלה).

ב' באייר התשל"ז (20 באפריל 1977)
חיים י' צדוק
שר המשפטים
[1.] ק"ת 3723, התשל"ז (9.6.1977), עמ' 1920.
תיקונים:ק"ת 7114, התשע"ב (30.4.2012), עמ' 1086;
ק"ת 10182, התשפ"ב (30.5.2022), עמ' 2996.