| 1. | הגדרות |
| פרק ראשון: מכרז פומבי | |
| 2. | חובה וסייגים של מכרז פומבי |
| 3. | פרטים במכרז פומבי |
| 4. | בקשה להשתתף במכרז |
| 5. | התקופה להגשת הבקשות |
| 6. | פרסום המכרז |
| 7. | דרישות ההשכלה ונסיון למשרה פנויה |
| 8. | בחינות |
| 9. | מבחנים |
| 10. | מבחנים למשרות |
| 11. | תכנית המבחנים |
| 11א. | קביעת רף דרישות למבחנים |
| 11ב. | הקלות במבחנים |
| 12. | עריכת מבחנים |
| 13. | אי הזמנת מועמד |
| 14. | הזמנה למבחן |
| 15. | מועד המבחנים |
| 16. | מינוי מפקח על מבחנים |
| 17. | זיהוי המועמד |
| 18. | גליונות המבחנים |
| 19. | התנהגות בשעת מבחן |
| 20. | הוצאת נבחן מחדר המבחנים |
| 21. | הודעה לרשות המקומית |
| 22. | הנציגים בוועדת בחינה |
| 23. | הרכב ועדת בחינה |
| 23א. | מניין חוקי בוועדות בחינה |
| 23ב. | הרכב ועדת הבחינה לבחירת רב אזורי ורב יישוב |
| 24. | סייגים להשתתפות בהרכב הועדה |
| 25. | הזמנה לראיון |
| 25א. | מיון מקדים |
| 26. | מועד הישיבה |
| 26א. | איסור מסירת זהות חברי הוועדה |
| 26ב. | איסור מסירת שמות המועמדים |
| 27. | הכרעה לגבי מועמדים |
| 28. | החלטות ועדת הבחינה |
| 29. | פרוטוקול ועדת הבחינה |
| 30. | מינוי המועמדים |
| 31. | סודיות דיונים |
| 32. | הודעה לנבחרים |
| 33. | מועמד שהוא עובד הרשות המקומית |
| 34. | תנאים להעסקה על פי חוזה מיוחד |
| 35. | החלת הוראות הפרק הראשון |
| 35א. | תחולה |
| 36. | תחילה |
תקנות העיריות (מכרזים לקבלת עובדים ברשויות המקומיות), התש"ם-1979 1בתוקף סמכותי לפי סעיף 170(ג) לפקודת העיריות, סעיפים 2 ו-34א לפקודת המועצות המקומיות וסעיף 18(א)(4) לחוק איגודי ערים, התשט"ו-1955 ובאישור ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
| 1. (תיקונים: התשנ"ה, התשפ"א) בתקנות אלה - (תיקונים: התשנ"ה, התשפ"א) |
| 2. (תיקונים: התשנ"ה, התשע"ד, התשפ"א) (א) התפנתה משרה שיש עליה הקצבה בתקציב המאושר, ולא אוישה בדרך אחרת, יפורסם לגביה מכרז פומבי. (ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), לא תחול חובת עריכת מכרז פומבי על סוגי המשרות האלה: (1) מורים בבתי ספר יסודיים, בתי ספר של חטיבת הביניים או בבתי ספר על-יסודיים או גננות בגני הילדים שבבעלות הרשות המקומית, ובלבד שיש להם הכישורים הדרושים על ידי משרד החינוך והתרבות למילוי אותה משרה; (2) (נמחקה); (3) מנהל לשכה לראש רשות מקומית, עוזר לראש רשות מקומית, נהג של ראש רשות מקומית, מנהל לשכה לסגן ראש רשות מקומית בשכר, עוזר של סגן ראש רשות מקומית בשכר, מנהל לשכה או עוזר למנהל כללי, ובלבד שהמועצה אישרה את העסקתם, לפי תקן כוח האדם המאושר; (4) משרה המיועדת לבוגרי אוניברסיטה, במסלול של תכנית צוערים לשלטון המקומי שאישר משרד הפנים, ובלבד שהמנהל הכללי של משרד הפנים או מי מטעמו אישר את המשרה כאמור ובתנאי שהתקבל לעבודה בתוך שלוש שנים מיום קבלת התואר במסלול האמור; (4א) משרה המיועדת לבוגרי מוסד כהגדרתו בחוק זכויות הסטודנט, התשס"ז-2007, שהם בוגרי תכנית מיוחדת לקידום ייצוג הולם לאוכלוסיות שונות בשלטון המקומי, המתוקצבת על ידי משרד הפנים, ושהליך גיוס ומיון המועמדים שבה אושר על ידי משרד הפנים, ובלבד שהמנהל הכללי של משרד הפנים או מי מטעמו אישר את המשרה כאמור ובתנאי שהתקבל לעבודה בתוך שלוש שנים מיום קבלת התעודה על סיום התכנית; (5) משרה של מלווה צמוד לתלמיד ובלבד שמשרד החינוך אישר את תקן המלווה הצמוד לאותו תלמיד; (6) משרה לפי שעות לתקופה שלא תעלה על שלושה חודשים רצופים לצורך ביצוע מיזם זמני, ובתנאי שלא יועסק במשרה זו אדם שבוצעה עמו התקשרות נוספת מכוח סעיף זה בשנת התקציב הנוכחית ובלבד שחלפו שישה חודשים לפחות ממועד ההתקשרות האחרונה; (7) משרה של עובד הנעדר ממשרתו לתקופה זמנית, לשם איושה במילוי מקום, שלא יעלה על שנה; המנהל הכללי רשאי, מטעמים מיוחדים, להאריך את ההעסקה לתקופות נוספות אם מצא כי היעדרות העובד נמשכת, ובלבד שסך כל התקופות הנוספות יפחת משנה; (8) משרה שהתפנתה באורח קבע, לשם איושה במילוי מקום לתקופה זמנית שלא תעלה על שלושה חודשים; המנהל הכללי רשאי להאריך לתקופה נוספת של שלושה חודשים ובלבד שנוכח לדעת כי ננקטו כל הפעולות הדרושות לאיוש המשרה כדין, וכי ההארכה דרושה לשם השלמת הליך המכרז; (9) משרה שדרגתה המרבית אינה עולה על דרגה 7 של הדירוג המינהלי או שדרגתה המרבית אינה עולה על דרגה 37 של דירוג המח”ר (מדעי החברה והרוח) או דירוג ההנדסאים והטכנאים או על הדרגה המקבילה בכל אחד מהדירוגים המקצועיים, ואולם בשלוש הערים הגדולות - משרה שדרגתה המרבית אינה עולה על דרגה 8 של הדירוג המינהלי או שדרגתה המרבית אינה עולה על דרגה 38 של דירוג המח"ר או דירוג ההנדסאים והטכנאים או על הדרגה המקבילה בכל אחד מהדירוגים המקצועיים; (10) משרה המיועדת לסטודנט בהיקף שלא יעלה על 120 שעות חודשיות, ובלבד שתקופת ההעסקה הכוללת לא תעלה על חמש שנים; (11) משרת התמחות במשפטים לפי חוק לשכת עורכי הדין, התשכ"א-1961; (12) משרת מדריך בחוגים הנערכים על ידי הרשות המקומית, שמועסק על בסיס שעתי בהיקף שלא יעלה על 14 שעות שבועיות. (ג) ראש הרשות המקומית רשאי לקבוע בדרך כלל או למקרה מסויים הליכי מכרז, מבחנים ובחינות גם למועמד למשרה הפטורה מחובת מכרז על פי תקנת משנה (ב). (ג1) ראש רשות מקומית ייעד משרות אשר יועסקו בהן, ככל האפשר, רק מועמדים שהם כשירים לתפקיד מקרב אחת או יותר מהקבוצות הזכאיות לייצוג הולם לפי הוראות כל דין שאינן מיוצגות באופן הולם בקרב עובדי הרשות המקומית, לגבי כלל המשרות או סוגים של משרות, וכן הוא רשאי לקבוע לגבי משרה או סוגי משרות כי תינתן עדיפות למועמד מקרב אחת או יותר מהקבוצות האמורות. (ד) איוש המשרות המנויות בתקנת משנה (ב)(1) ו–(4) עד (12) ייעשה בהליך בחירה שוויוני, הגון ושקוף ככל האפשר, לפי סוג המשרה. |
| 4. (תיקון התשפ"א) בקשה להשתתפות במכרז פומבי למשרה פנויה תכלול את הפרטים האלה: (1) סוג המכרז, מספר המכרז, תואר המשרה ומקום העבודה - כפי שפורסם על ידי הרשות המקומית; (2) שמו ושם משפחתו של המועמד; (3) מספר הזהות של המועמד, ובהעדר מספר זהות - מספר הדרכון של המועמד; (4) פירוט השכלה רלוונטית של המועמד ותעודות ומסמכים המאמתים זאת; (5) פירוט ניסיון תעסוקתי רלוונטי של המועמד ותעודות ומסמכים המאמתים זאת, ופירוט הניסיון הניהולי של המועמד, ככל שנדרש בתנאי המכרז; (6) כתובת המגורים בישראל של המועמד או דרכי התקשרות נוספים, כגון כתובת דואר אלקטרוני ומספר טלפון; (7) פירוט קרובי משפחה של המועמד העובדים ברשות המקומית או בתאגיד עירוני של הרשות המקומית, וכל מידע נוסף הדרוש לשם בדיקת ניגוד עניינים; לעניין זה, (8) מועמד המבקש לקבל עדיפות בשל השתייכותו לקבוצת אוכלוסייה הזכאית לייצוג הולם מכוח הדין ימסור גם מידע בדבר השתייכותו לאותה קבוצה; (9) פירוט של כישורים נוספים הנדרשים במסגרת תנאי הסף או העדיפות למשרה, כגון ידיעת שפות ורישיונות מקצועיים; (10) מידע בדבר הצורך של מועמד עם מוגבלות להתאמות בהליכי הקבלה לעבודה, ובכלל זה פירוט ההתאמות הנדרשות וצירוף מסמכים או חוות דעת מתאימה לעניין זה שיש בידי המועמד. |
| 8. (תיקון התשפ"א) מי שהציע את מועמדותו למשרה המוכרזת וכישוריו עונים לתנאי המכרז יעמוד בבחינות בהתאם להוראות פרק זה. |
| 9. (תיקון התשפ"א) (א) ראה ראש הרשות המקומית צורך לערוך מבחנים, רשאי הוא לעשות כן ויחולו תקנות 10 עד 21. (ב) למועמדים למשרה בדרגה גבוהה ייערכו מבחנים ויחולו תקנות 10 עד 21. |
| 10. המבחנים למשרה מוכרזת ישמשו לבדיקת הסגולות, הכישורים, הידיעות והנסיון הדרושים לאדם הממלא את המשרה. |
| 11. (תיקון התשפ"א) ראש הרשות המקומית יתאים את תכנית המבחן לדרישות המשרה שעליה פורסם המכרז. |
| 13. (תיקון התשפ"א) לא יוזמן מועמד למבחנים ולבחינות אם כישוריו אינם עונים על תנאי המכרז; ראש הרשות המקומית יודיע לו זאת בכתב. |
| 14. (תיקון התשפ"א) הזמנה למבחן תישלח למועמד על ידי ראש הרשות המקומית, או מכון המיון, לפי העניין, לפחות ארבעה-עשר יום לפני מועד המבחן. |
| 15. (תיקון התשפ"א) המבחנים ייערכו במועד ובמקום שיקבע ראש הרשות המקומית או מכון המיון, לפי העניין. |
| 16. (תיקון התשפ"א) ראש הרשות המקומית ימנה מפקח על המבחנים. |
| 17. (תיקון התשפ"א) מועמד שהתייצב למבחן חייב להוכיח את זכותו למפקח בהציגו לפניו תעודת זהות, רישיון נהיגה בתוקף או דרכון בתוקף. |
| 18. גליונות המבחנים יהיו מסומנים במספרים; המפקח יקבע מספר לכל נבחן לשם זיהוי גליונות המבחנים. |
| 20. נבחן העובר על הוראות תקנה 19, רשאי המפקח להוציאו ממקום עריכת המבחן. |
| 23. (תיקון התשמ"א) (א) הרכב ועדת בחינה לא יהיה זוגי, לא יפחת משלושה ולא יעלה על חמישה. (א1) על אף האמור בסעיף קטן (א), לגבי משרה בדרגה גבוהה, רשאי ראש הרשות המקומית או עובד הרשות המקומית שהוסמך לכך על ידו, בהחלטה בכתב, לקבוע לעניין מכרז מסוים כי ועדת הבחינה תהיה של שבעה חברים. (ב) יושב ראש ועדת הבחינה יהיה נציג הרשות המקומית. (ג) כלל הרכב ועדת הבחינה שלושה נציגים, יהיו בין חברי הוועדה נציג ציבור אחד לפחות וכן עובד הרשות המקומית שיהיה הממונה על העובד שימונה למשרה המוכרזת, או מי מטעמו הכפוף לו; כלל הרכב ועדת הבחינה חמישה נציגים, יהיו בין חברי הוועדה לפחות שני נציגי ציבור, וכן עובד הרשות המקומית שיהיה הממונה על העובד שימונה למשרה המוכרזת, או מי מטעמו הכפוף לו; על אף האמור, במשרה בוועדת בחינה למשרה בדרגה גבוהה, ועדת הבחינה תכלול במקום נציג הציבור או אחד מנציגי הציבור, לפי העניין, נציג אשר ימונה על ידי השר או מי שהוסמך לכך על ידו, שהוא עובד משרד הפנים או עובד מדינה ממשרד אחר או עובד רשות מקומית אחרת (בתקנה זו - נציג השר), ואולם אם הרכב ועדת הבחינה למשרה כאמור כלל שלושה נציגים, ייווסף נציג השר להרכב ועדת הבחינה. (ד) כלל הרכב ועדת בחינה שבעה נציגים, יהיו בין חברי הוועדה שני נציגי ציבור לפחות, נציג השר וכן עובד הרשות המקומית שיהיה הממונה על העובד שימונה למשרה המוכרזת, או מי מטעמו הכפוף לו. (ה) על אף האמור בתקנות משנה (ג) ו-(ד), השר רשאי להורות לגבי מכרז מסוים, כי במקום נציג השר ימנה ראש הרשות המקומית עובד מדינה או עובד רשות מקומית אחרת. (ו) על אף האמור בתקנת משנה (א), ברשות מקומית שבה ממונה חשב מלווה לפי סעיף (ז) לא ימונה ולא ישמש כחבר ועדת בחינה לפי תקנות משנה (ג), (ד) או (ה) עובד רשות מקומית אחרת, אלא אם כן מתקיימים לגביו כל התנאים האלה: (1) תחום עיסוקו מצוי בתחום עיסוקה של המשרה שהיא נושא המכרז; (2) דרגתו התחילית גבוהה מהדרגה התחילית למשרה שהיא נושא המכרז, והוא בעל ותק של שנתיים לפחות בתפקידו; (3) הוא לא שימש כחבר או כנציג בוועדת בחינה ברשות המקומית יותר מפעם אחת בשנה שקדמה למינויו הנוכחי. (ח) בוועדת בחינה לגבי משרות בדרגה גבוהה יהיה נוכח כמשקיף מבקר הרשות המקומית או עובד לשכתו שמונה לכך. (ט) הוראות תקנה זו לא יחולו על מינוי של עובדים בכירים כמשמעותם בסעיף 169ב לפקודת העיריות, בעיריות; הרכב ועדת הבחינה למינוי עובדים בכירים ברשות המקומית, למעט מינוי המנהל הכללי של הרשות המקומית, יהיה לפי הרכב ועדת המכרזים לפי סעיף 169ב לפקודת העיריות. (י) בהרכב ועדת בחינה יינתן ביטוי הולם, בנסיבות העניין, לייצוגן של נשים. (יא) על אף האמור בסעיפים קטנים (א) עד (ו), נקבע בדין שהיה קיים ערב תחילתן של תקנות העיריות (מכרזים לקבלת עובדים) (תיקון), התשפ"א-2021, בהסכם קיבוצי או בהסדר קיבוצי בכתב, כי בהרכב ועדת הבחינה למשרה מסוימת יהיה חבר נציג של ארגון עובדים, ייווסף הנציג כאמור להרכב ועדת הבחינה כחבר נוסף. |
| 26. (תיקון התשפ"א) מועד ומקום הישיבה של ועדת בחינה ייקבע על ידי ראש הרשות המקומית. |
| 26א. (תיקון התשפ"א) שמות חברי הוועדה לא יובאו לידיעת מועמדים אלא בעת התכנסות הוועדה. |
| 26ב. (תיקון התשפ"א) שמות מועמדים אחרים במכרז לא יימסרו למועמד; הסתיימו הליכי המכרז, מועמד יהיה זכאי לקבל את שמו של המועמד הזוכה במכרז. |
| 32. (תיקון התשפ"א) ראש הרשות המקומית ישלח למועמדים שהתייצבו לראיון בפני ועדת הבחינה, הודעות בכתב על בחירתם או אי-בחירתם. |
| 33. (תיקון התשפ"א) אין בהוראות פרק זה כדי למנוע מעובד הרשות המקומית להגיש את מועמדותו למכרז פומבי. |
| 35. (תיקונים: התש"ם, התשפ"א) (בוטלה). |
| 35א. [תיקונים: התש"ם (מס' 2)], התשפ"א (בוטלה). |
| 36. תחילתן של תקנות אלה 30 יום מיום פרסומן. |
טופס א' (תקנה 3) עירית ______________________ מכרז פומבי בהתאם לסעיף 3 לתקנות העיריות (מכרזים לקבלת עובדים), התש"ם-1979, מכריזה בזה עירית __________________________ על משרה פנויה כדלקמן: מכרז מס'_______________________________________ 1. תואר המשרה_____________________________ 2. דרגת המשרה_____________________________ 3. שיעור המשרה____________________________ 4. עיקרי הכישורים הדרושים למילוי המשרה:______________________________________________ בקשות למכרז יש להגיש להנהלת הרשות המקומית עד יום טפסים להגשת הבקשות אפשר להשיג במשרדי הרשות המקומית ברחוב ________________________________
מועמד אשר מבקש התאמות בהליכי קבלה לעבודה מחמת מוגבלותו, יפרט את הצורך בהתאמות ויצרף מסמכים או חוות דעת המעידים על הצורך. טופס ב' (בוטל) טופס ג' (בוטל) ד' בתשרי התש"ם (25 בספטמבר 1979) יוסף בורג שר הפנים |