פקודת מטא"ר: העסקת שוטר בתשלום
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
2. כללי
3. בקשה של גורם מארגן להקצות שוטרים
4. טיפול הקצין המוסמך בבקשה של גורם מארגן
5. אירוע חריג - טיפול הקצין המוסמך והממ"ר
6. הממ"ר - אופן הפעלת שיקול הדעת
7. אירועים שבהם לא יוקצו שוטרים בתשלום
8. הקצין המוסמך - ההחלטה
9. קצין מוסמך - קביעת מספר השוטרים בתשלום
10. זכות הגורם המארגן - להגיש בקשה לעיון חוזר
11. זכות הגורם המארגן - להגיש ערר לפני ועדת ערר והטיפול בערר
12. העסקת שוטרים בתשלום - סיוע לרשות ציבורית או לגוף ציבורי
13. אחריות ראש אג"ם
14. העסקת שוטר בתשלום -המגבלות
15. שוטר המועסק בתשלום - התנאים
16. שעות ההעסקה בתשלום
17. העסקה בתשלום - ידיעת השוטר, רשימת מועמדים ואופן קביעתם
18. העסקה בתשלום דינה כמילוי תפקיד
19. תשלום השכר
20. דיווח על העסקה בתשלום
21. ביטול פקודת מטא"ר

פקודת מטא"ר: העסקת שוטר בתשלום 1

בתוקף סמכותי לפי סעיף 9א(ב) לפקודת המשטרה [נוסח חדש], התשל"א-1971, הריני קובע את פקודת המטא"ר 07.02.15 - "העסקת שוטר בתשלום", והיא תיכנס לתוקף החל במועד פרסומה.
 
1.   
הגדרות
בפקודת המטא"ר הזאת -
(א) "אירוע" - אירוע או פעולה הנעשים על ידי גורם מארגן;
(ב) "אירוע מיוחד" - אירוע שהבקשה להקצאת שוטרים עבורו מחייבת אישור של מפקד מרחב (ממ"ר) לפחות, וזאת בשל טיבו, אופיו, היקפו או מורכבותו המבצעית;
(ג) "אסיפה" - חמישים איש או יותר שהתקהלו כדי לשמוע נאום או הרצאה בנושא בעל עניין מדיני, או שהתקהלו כדי לדון בנושא כזה;
(ד) "בקשה" - בקשה של גורם מארגן או של נציגו לקיים אירוע, שלדעתם, מחייב הקצאה של שוטרים לשמירה על הסדר הציבורי ושלום הציבור באירוע;
(ה) "גורם מארגן" - גורם האחראי לקיומו של אירוע;
(ז) "מפקד מרחב" (ממ"ר) - לרבות מי שהוא מינה לצורך פקודת המטא"ר הזאת;
(ח) "נוהל" - נוהל אג"ם בנושא שוטרים בתשלום;
(ט) "קצין מוסמך" - קצין משטרה בדרגת פקד ומעלה המשמש ראש משרד סיור שהסמיך לכך ראש אג"ם;
(י) "ראש מחלקת סיור במטא"ר" - לרבות מי שהוא מינה לצורך פקודת המטא"ר הזאת;
(יא) "שוטר בתשלום" - שוטר המועסק תמורת תשלום, כקבוע בהוראות פקודת המטא"ר הזאת;
(יב) "תהלוכה" - חמישים איש או יותר המהלכים יחד או המתקהלים כדי להלך יחד ממקום למקום, בין שהם בתנועה ממש ובין שלאו, בין שהם ערוכים בצורה כלשהי ובין שלאו.
2.   
כללי
סעיף 102א לחוק, המחליף את סעיף 36(א) לפקודת המשטרה, מקנה למשטרה סמכות - בהתקיים נסיבות מסוימות - להקצות שוטרים תמורת תשלום.

פקודת המטא"ר מפרטת את אמות המידה ואת התבחינים המרכזיים להעסקת שוטרים בתשלום, וכן קובעת את רשימת הגופים והרשויות הציבורית הרשאים להסתייע בשוטרים בתשלום לשם סיוע בהפעלת סמכות אכיפה או גביה הנתונות להם על פי דין.
3.   
בקשה של גורם מארגן להקצות שוטרים
(א) גורם מארגן המבקש הקצאת שוטרים לרגל אירוע מטעמו לשמירה על הסדר הציבורי ועל שלום הציבור באירוע - יגיש בקשה בכתב לקצין המוסמך בתחנת המשטרה שבתחומה הוא מבקש לקיים את האירוע.
(ב) בקשה של גורם מארגן לקיים אירוע החייב בקבלת רישיון, היתר או אישור מאת המשטרה וכן הודעה מוקדמת של גורם מארגן בדבר הכוונה לקיים אירוע החייב, לפי הוראות כל דין, במתן הודעה כאמור - יראו אותן כבקשה להקצאת שוטרים כקבוע בסעיף (א).
4.   
טיפול הקצין המוסמך בבקשה של גורם מארגן
(א) הכלל - קצין מוסמך יקצה שוטר רק למשימה שלצורך ביצועה נדרשת הפעלה של סמכויות שוטר.
(ב) בדיקות מוקדמות - קצין מוסמך אשר קיבל בקשה כקבוע בסעיף 3 ומצא כי הבקשה ממלאת את הכלל הקבוע בסעיף (א) - יהיה רשאי להקצות שוטרים בתשלום בכפוף לקבוע בפקודת המטא"ר הזאת, לאחר שבדק כי התקיים כל תנאי מן התנאים האלה:
(1) בשל היקפו, טיבו או מקומו של האירוע קיים חשש לפגיעה בסדר הציבורי או בשלום הציבור;
(2) התקיימו לגבי האירוע הוראות כל דין, ובכלל זה קיומם של רישיונות והיתרים כגון רישיון עסק, ככל שהם נדרשים.
(3) האירוע הוא אחד מאלה:
עבודות בדרך;
"עבודות בדרך " - עבודה הנעשית בכביש או בסמוך לו, והיא עלולה לגרום להפרעות תנועה, לפגיעה בסדר הציבורי או לסיכון למשתמשים בדרך, ולא ניתן להסתפק בהצבת תמרור זמני להסדרת התנועה;
(א) סגירת כביש בנסיבות מיוחדות;
"נסיבות מיוחדות" - כאשר נדרשת סגירה זמנית של הכביש והכוונת תנועה מיוחדת, ולא ניתן להסתפק בהצבת תמרור זמני.
(ב) ליווי מטען חורג בכביש בנסיבות שבהן נדרש ליווי;
(ג) אירוע תרבות;
(ד) אירוע בידור;
(ה) פעילות המתקיימת באזור בילוי מגודר הפועל לפרקי זמן קצובים, בתנאים שנקבעו בנוהל.
"אזור בילוי מגודר " - איזור בילוי מתוחם ומפוקח באמצעים פיזיים או טכנולוגיים שלא על ידי המשטרה;
(ו) אירוע ספורט;
(ז) יריד או פסטיבל;
(ח) אירוע חריג - אירוע שהקצין המוסמך סבור כי יש לשקול בעניינו הקצאה של שוטרים בתשלום, ואין הוא נמנה עם האירועים האמורים בסעיפים (א) - (ח). הטיפול באירוע יהיה כקבוע בסעיף 5 של פקודת המטא"ר הזאת.
(ג) הטיפול בבקשת גורם מארגן הקשורה לענייני תנועה -
(1) על אף הקבוע בסעיף 4(ב), קיבל קצין מוסמך בקשה הקשורה לענייני תנועה - יעביר את הבקשה לגורם המקצועי כקבוע בסעיף (2) ו-(3) לפי העניין, ויפעל לפי הוראותיו.
(2) הייתה הבקשה בנוגע לכבישים בין-עירוניים או לכבישים שבתחום אחריות מתנ"א - יפעל הקצין המוסמך לפי הוראות מפקד יחידת משטרת התנועה הארצית הנוגעת.
(3) הייתה הבקשה בנוגע לכבישים עירוניים - יפעל הקצין המוסמך לפי הוראות קצין האת"ן במרחב או במחוז הנוגע.
(ד) הטיפול באירוע מיוחד - קיבל קצין מוסמך בקשה, ולאחר שערך את הבדיקות הנדרשות על פי הקבוע בפקודת המטא"ר הזאת, מצא כי מדובר באירוע מיוחד כקבוע בסעיף 1(ב) - יעביר את הבקשה לממ"ר בצירוף עמדתו בכתב. הקצין המוסמך יפעל לפי הוראות הממ"ר.
(ה) שיקולים נוספים - לצורך הקצאת שוטרים בתשלום ישקול הקצין המוסמך, נוסף על הבדיקות המוקדמות שערך, גם את העניינים האלה:
(1) האפשרות להשתמש בחלופות אחרות לצורך אבטחת שלום הציבור באירוע;
"חלופות אחרות" - בסעיף זה: מאבטחים, סדרנים, תמרורים זמניים, אמצעים פיזיים או טכנולוגיים אחרים וכד'.
(2) ההשלכות על פעילות המשטרה ועל השוטרים - לרבות בדיקה אם במסגרת שגרת עבודתה מתאפשר למשטרה להקצות לאירוע שוטרים בתפקיד;
(3) המאפיינים של האירוע; האם לאירוע מאפיינים פרטיים או ציבוריים, לרבות היות האירוע מיועד לציבור מסוים או למטרות רווח.
(ו) אופן הפעלת שיקול הדעת - לצורך קבלת ההחלטה בעניין הקצאת שוטרים בתשלום ייתן הקצין המוסמך את דעתו לכל העניינים הקבועים בסעיף 4, 5 ו-7 של פקודת המטא"ר הזאת.
5.   
אירוע חריג - טיפול הקצין המוסמך והממ"ר
(א) קיבל הקצין המוסמך בקשה להקצות שוטרים לאירוע חריג כקבוע בסעיף 4(ב)(3)(ט), ולאחר שערך את הבדיקות כקבוע בפקודת המטא"ר הזאת, סבר כי יש להקצות לאירוע שוטרים בתשלום - יפנה את הבקשה לממ"ר שבתחומו מבקשים לקיים את האירוע, ויצרף לבקשה את עמדתו המנומקת.
(ב) קיבל הממ"ר את הבקשה - יחליט בבקשה לאחר שנועץ עם קצין האג"ם של המרחב או עם מי מטעמו, וקיבל את אישורו של קצין האג"ם במחוז או של מי מטעמו.
(ג) קצין האג"ם במחוז ייתן את אישורו לאחר שנועץ ביועץ המשפטי של המחוז או במי מטעמו.
(ד) הקצין המוסמך יפעל על פי הוראות הממ"ר.
(ה) הקצין המוסמך יודיע לראש מחלקת סיור במטה הארצי או למי מטעמו על כל החלטה של הממ"ר שהתקבלה לפי סעיף זה.
6.   
הממ"ר - אופן הפעלת שיקול הדעת
לצורך קבלת החלטה במקרים הקבועים בסעיף 4(ד) ו-5(א) של פקודת המטא"ר הזאת, ייתן הממ"ר את דעתו לכל העניינים הקבועים בסעיף 4(ב) ו-4(ה).
7.   
אירועים שבהם לא יוקצו שוטרים בתשלום
קצין מוסמך לא יקצה שוטרים בתשלום לאירועים הקבועים בסעיפים (א) - (ד) שלהלן -
(א) אירוע ממלכתי בעל חשיבות לאומית, כפי שקבעה ועדת שרים שהממשלה הסמיכה לעניין זה;
(ב) אירוע ממלכתי בעל חשיבות לאומית כקבוע בנוהל;
(ג) אסיפה או תהלוכה, כקבוע בסעיף 1(ג) ו-1(יב) של פקודת המטא"ר הזאת;
(ד) משמרת מחאה או הפגנה בעניינים בעלי אופי מדיני או ציבורי.
8.   
הקצין המוסמך - ההחלטה
(א) הקצין המוסמך יחליט בבקשה בהתאם לאמות המידה הקבועות בפקודת המטא"ר הזאת, וההחלטה שיקבל תהיה אחת מאלה:
(1) לא להקצות שוטרים לצורך האירוע;
(2) להקצות שוטרים בתשלום לצורך האירוע.
(ב) החליט הקצין המוסמך כקבוע בסעיף (א) - יחליט גם לעניין הצורך להשתמש בחלופות אחרות לצורך אבטחת שלום הציבור באירוע, כקבוע בסעיף 4(ה).
(ג) הקצין המוסמך יודיע את החלטתו בכתב לגורם המארגן, וכן יודיע לו כי הוא רשאי להגיש בקשה לעיון חוזר בהחלטה בפני מפקד המחוז (הממ"ז) או בפני סגנו.
9.   
קצין מוסמך - קביעת מספר השוטרים בתשלום
מצא הקצין המוסמך כי יש מקום להקצות שוטרים בתשלום - יקבע את מספר השוטרים בתשלום שיוקצו לאירוע לפי הוראות פקודת המטא"ר הזאת ולפי הקבוע בנוהל.
10.   
זכות הגורם המארגן - להגיש בקשה לעיון חוזר
(א) קיבל גורם מארגן את החלטתו של קצין מוסמך כקבוע בסעיף 8(א) של פקודת המטא"ר הזאת - רשאי הוא לבקש מהממ"ז או מסגנו עיון חוזר בהחלטת הגורם המוסמך.
(ב) הגורם המארגן יגיש את הבקשה לעיון חוזר בכתב, כקבוע בנוהל. הגורם המארגן ינמק את הבקשה ויצרף לבקשה כל מסמך הקשור לעניין.
(ג) הגורם המארגן יגיש את הבקשה לממ"ז או לסגנו באמצעות הקצין המוסמך, וכן רשאי הוא להגיש את הבקשה לממ"ז או לסגנו במישרים, ולשלוח עותק ממנה לקצין המוסמך.
(ד) ממ"ז או סגנו אשר קיבל את בקשת הגורם המארגן לעיון חוזר, בצירוף עמדת הקצין המוסמך ועמדת הממ"ר, לפי העניין, יחליט אחת מאלה וינמק את החלטתו בכתב:
(1) לאשר את החלטת הקצין המוסמך;
(2) לשנות את החלטת הקצין המוסמך;
(3) לבטל את החלטת הקצין המוסמך ולהחליט החלטה אחרת במקומה.
(ה) עם קבלת החלטתו יודיע הממ"ז, סגנו או מי מטעמם בכתב, לגורם המארגן, כי הוא רשאי להגיש ערר על ההחלטה בעיון החוזר, כקבוע בסעיף 11. הממ"ז או סגנו יודיעו את ההחלטה גם לקצין המוסמך.
11.   
זכות הגורם המארגן - להגיש ערר לפני ועדת ערר והטיפול בערר
(א) מועד הגשת הערר - הגורם המארגן יגיש ערר בכתב בארבעה עותקים לוועדת ערר, באמצעות הממ"ז הנוגע בדבר, או סגנו או נציג מטעמם, בתוך שלושים ימים מיום שקיבל את ההחלטה.
(ב) פרטי כתב הערר - כתב הערר יכיל פרטים אלה:
(1) שם העורר, מספר הזהות שלו, ובתאגיד - מספר הרישום שלו, מענו, מספר הטלפון שלו והמען להמצאת הודעות ומסמכים;
(2) פרטי הממ"ז או סגנו או נציג מטעמם הנוגע בדבר;
(3) העתק של ההחלטה שעליה עוררים;
(4) התאריך שבו הומצאה ההחלטה נשוא הערר לעורר;
(5) העובדות שעליהן מסתמך העורר;
(6) הנימוקים עליהם מבסס העורר את הערר;
(7) רשימת מסמכים שעליהם מסתמך העורר, בציון המסמכים שאינם מצויים ברשותו;
(8) הסעד המבוקש.
(ג) ועדת ערר - ועדת ערר - ועדה של שלושה חברים: ראש אג"ם - יושב ראש הוועדה ושני חברים שימונו על ידי השר לביטחון הפנים, מכוח סמכותו על פי החוק.
(ד) ועדת הערר - דיון בהחלטות הממ"ז או סגנו בעיון חוזר - ועדת הערר תדון בהחלטות הממ"ז או סגנו בעיון חוזר.
(ה) העברת הערר ועמדת נציג המשטרה לחברי ועדת הערר -
(1) קיבל הממ"ז או סגנו או מי מטעמם ערר מטעם הגורם המארגן - יעביר את המסמכים הנוגעים בדבר ליושב ראש הוועדה או מי מטעמו, בצירוף עמדתו, ככל שאינה עולה מהמסמכים ומההחלטות שכבר ניתנו.
(2) יושב ראש הוועדה יעביר לחברי הוועדה את כתב הערר, המסמכים שהעביר הממ"ז, סגנו או מי מטעמם, וכן כל חומר רלוונטי נוסף, סמוך לאחר קבלתם.
(3) יושב ראש ועדת הערר או מי מטעמו, ידאג לזמן את חברי הוועדה לצורך קבלת החלטה בערר מוקדם ככל האפשר, ואולם רשאי יושב ראש הוועדה לקבוע כי הדיון ייערך באמצעות הטלפון או באמצעים אלקטרוניים.
(ו) סמכות הוועדה - ועדת הערר תקבל החלטה בערר בהסתמך על המסמכים שהועברו אליה, והיא מוסמכת להחליט אחד מאלה:
(1) לאשר את החלטת הממ"ז או סגנו;
(2) לשנות את החלטת הממ"ז או סגנו;
(3) לבטל את החלטת הממ"ז או סגנו ולהחליט החלטה אחרת במקומה.
(ז) סדר הדיון -
(1) מצא אחד מחברי ועדת הערר כי לשם קבלת החלטה בערר נדרש לזמן את הצדדים לדיון - יוזמנו הצדדים לדיון.
(2) זומנו הצדדים לדיון, תינתן להם הזדמנות נאותה להשמיע את דבריהם והם רשאים להביא ראיות נוספות לתמיכת טענותיהם, ככל שהדבר נדרש.
(3) זומנו הצדדים, יושב ראש ועדה הערר יקבע את סדר שמיעת הצדדים לפני ועדת הערר.
(4) בכל עניין של סדרי דין שאין לגביו הוראות בפקודת המטא"ר הזאת - תנהג ועדת הערר בדרך הנראית לה צודקת ויעילה בנסיבות העניין.
(5) ועדת הערר רשאית לדרוש מאת הצדדים שימציאו לה, בתוך מועד שתקבע, מסמכים, פרטים או נתונים נוספים הדרושים לדעתה לבירור הערר.
(6) ועדת הערר רשאית להזמין כל אדם שעדותו עשויה לתרום לבירור הערר, להעיד לפניה או להמציא לה כל מסמך הנוגע לערר; זומן אדם לעדות - תזמין ועדת הערר את הצדדים לדיון.
(ח) דיני ראיות - ועדת הערר לא תהיה קשורה בדיני הראיות, פרט לדינים בדבר ראיות חסויות לפי פרק ג' לפקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971.
(ט) פרוטוקול -
(1) יושב ראש ועדת הערר, או מי שהוא מינה לשם כך, ינהל פרוטוקול בכתב של תמצית דיוניה והחלטותיה של ועדת הערר; הפרוטוקול ייחתם ביד יושב ראש ועדת הערר ויומצא לצדדים.
(2) המסמכים שקיבלה הוועדה יצורפו לפרוטוקול ויהוו חלק בלתי נפרד ממנו.
(3) פרוטוקולים של דיוני הוועדה יהיו פתוחים לעיון הציבור, למעט לעניין פרטי מידע שיושב ראש ועדת הערר החליט, מטעמים שיירשמו, כי לא ניתן לגלותם, ובכלל זה מטעמים של ביטחון הציבור, סודיות המידע או טעמים מבצעיים.
(י) ועדת הערר - מועד מתן ההחלטה -
(1) ועדת הערר תיתן החלטה מנומקת מוקדם ככל האפשר, ולא יאוחר משבעה ימים ממועד הגשת הערר; במניין הימים לא יבואו ימי שבת וחג; יושב ראש ועדת הערר רשאי להחליט על הארכת המועד מנימוקים שיירשמו.
(2) ההחלטה תיערך בכתב ותיחתם בידי כל חברי ועדת הערר.
(3) העתק מההחלטה יימסר לצדדים.
(4) ההחלטה בערר תתקבל על פי רוב קולות החברים.
(5) על אף הקבוע בסעיף (4) - ההחלטה בערר לעניין הקצאת שוטרים לאירוע ולעניין מספר השוטרים הדרוש לשמירה על הסדר הציבורי או על שלום הציבור באירוע, תתקבל בהסכמת יושב ראש הוועדה.
12.   
העסקת שוטרים בתשלום - סיוע לרשות ציבורית או לגוף ציבורי
(א) בפקודת המטא"ר הזאת -
"רשות ציבורית או גוף ציבורי" - אחד מאלה:
(1) מערכת ההוצאה לפועל, למעט לשם ביצוע תפקיד שהוטל על יחידה מיוחדת כמשמעותה בסעיף 74יט לחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז-1967 בהתאם להוראות פרק ז' 4 לחוק האמור;
(2) גובה ארנונה כהגדרתו בסעיף 305 לפקודות העיריות;
(3) גובה מסים כהגדרתו בסעיף 2 לפקודת המסים (גבייה);
(4) הנהלת בתי המשפט;
(5) חברת החשמל לישראל בע"מ;
(6) מקורות, חברת מים בע"מ;
(7) נתיבי הגז הטבעי לישראל בע"מ;
(8) המוסד לביטוח לאומי;
(9) משרדי הממשלה, למעט משרד הפנים;
(10) רשויות מקומיות;
(11) רשות המסים בישראל;
(12) המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות;
(13) המועצה לענף הלול.
(ב) רשות ציבורית או גוף ציבורי, המבקשים להקצות שוטרים בתשלום לשם סיוע בהפעלת סמכות אכיפה או גבייה הנתונות להם על פי דין - יגישו בקשה בכתב לקצין המוסמך בתחנת המשטרה שבתחומה הם מבקשים את הסיוע.
(ג) קיבל קצין מוסמך בקשה כקבוע בסעיף (ב) - יהיה רשאי להקצות שוטרים בתשלום לאחר שבדק ומצא כי התקיימו כל אלה:
(1) מגיש הבקשה הוא רשות ציבורית או גוף ציבורי;
(2) הבקשה להקצות שוטרים בתשלום נועדה לסייע בהפעלת סמכות אכיפה או גבייה הנתונות לרשות הציבורית או לגוף הציבורי על פי דין.
(ד) דרך הגשת הבקשה ואופן הטיפול בה, לרבות קביעת מספר השוטרים בתשלום שיוקצו - יהיו כקבוע בנוהל.
13.   
אחריות ראש אג"ם
ראש אג"ם הוא האחראי המקצועי כגורם מטה להקצאת שוטרים בתשלום ולהפעלתם המבצעית על פי הקבוע בפקודת המטא"ר הזאת ובנוהל.
14.   
העסקת שוטר בתשלום -המגבלות
(א) ממ"ר או מי שהוא מינה לשם כך רשאי לאשר לשוטר עד דרגת פקד (כולל) העסקה בתשלום באירוע.
(ב) על אף הקבוע בסעיף (א) - ממ"ר רשאי לאשר לשוטר שהוא קצין בדרגת רב-פקד או סגן-ניצב העסקה בתשלום בהתקיים אחד מאלה:
(1) המדובר באירוע שהוא משחק ספורט והקצין הוא מפקד הכוח;
(2) המדובר באירוע שבשל נסיבותיו או מאפייניו סבור הממ"ר כי על מפקד הכוח להיות קצין בדרגת רב-פקד או סגן-ניצב.
(ג) שוטר מג"ב יועסק בתשלום רק לאחר קבלת אישור מהממ"ר שבאזורו מתקיים האירוע.
(ד) שוטר המשרת שירות חובה במג"ב או שוטר המשרת שירות חובה ביחידה אחרת של משטרת ישראל לא יועסק בתשלום באירוע.
(ה) שוטר בתפקידים מיוחדים (שת"ם) יועסק בתשלום באירוע - רק במקרים בהם העבודה בתשלום היא באותו תפקיד אשר לשמו גויס.
15.   
שוטר המועסק בתשלום - התנאים
(א) שוטר יועסק בתשלום רק על פי הסכמתו.
(ב) שוטר שיועסק בתשלום באירוע יהיה בעל ידע משטרתי נאות ומצב בריאותי שאינו מונע את העסקתו בתפקידים האלה.
(ג) שוטר שהוגבל, ושהגבלתו כוללת קיצור שעות העבודה או הגבלה לעבודה בשעות מסוימות בלבד, לא יועסק בתשלום באירוע.
(ד) שוטר שהוגבל, ושהגבלתו אינה כוללת קיצור שעות העבודה או הגבלה לעבודה בשעות מסוימות בלבד, יועסק באירוע תמורת תשלום רק באישור רופא משטרה.
(ה) שוטר הנמצא בחופשת פרישה, לא יועסק בתשלום באירוע.
(ו) שוטר לא יועסק בתשלום בימי חופשתו השנתית אלא ביתרת ימי החופשה השנתית המגיעים לו בשל שנות עבודה קודמות.
(ז) שוטר רשאי להיות מועסק בתשלום ביום מנוחה אחד מתוך שני ימי המנוחה המגיעים לו בשבוע עבודה.
(ח) שוטר לא יועסק יותר מ-16 שעות ביום ובכלל זה יימנו שעות העסקה בתשלום.
(ט) ביום חופשה או פגרה לא יועסק שוטר יותר מ-12 שעות העסקה בתשלום.
16.   
שעות ההעסקה בתשלום
(א) העסקת שוטר בתשלום תהיה שלא בשעות שבהן השוטר ממלא תפקיד.
(ב) שעות כוננות המחייבות שהייה במתקן משטרתי תיחשבנה לעניין זה כשעות עבודה, שבהן לא תתבצע העסקה בתשלום.
17.   
העסקה בתשלום - ידיעת השוטר, רשימת מועמדים ואופן קביעתם
(א) דבר קיומם של אירועים מתוכננים שבהם יועסקו שוטרים בתשלום, יפורסם ויובא לידיעת השוטר המשרת ביחידה שבאזורה יתקיים האירוע, מוקדם ככל האפשר.
(ב) הגורם המשטרתי האחראי על ההעסקה בתשלום יערוך רשימה של שוטרים המעוניינים לעבוד בתשלום.
(ג) המועמדים להעסקה בתשלום ייקבעו בכפוף לצרכים המבצעיים ולהכשרות הנדרשות לסוג ההעסקה בתשלום.
18.   
העסקה בתשלום דינה כמילוי תפקיד
(א) שוטר המועסק בתשלום ייחשב לכל דבר ועניין כשוטר בתפקיד, יהיו לו כל הסמכויות והחסינויות של שוטר בדרגתו ויחולו עליו כל חובות השוטר על פי החוק, הפקודות והנהלים המחייבים במשטרה.
(ב) שוטר המועסק בתשלום יהיה כפוף למרותו של מפקד הכוח ולהוראותיו בלבד. אין המעסיק רשאי לתת לו הוראות כלשהן.
(ג) בעת העסקה בתשלום ילבש שוטר מדים, על פי הפקודות המחייבות.
19.   
תשלום השכר
(א) שכרו של שוטר המועסק בתשלום ייקבע על פי המפורט בנוהלי החשבות.
(ב) התשלום בגין העסקה בתשלום יבוצע באמצעות משכורתו של השוטר.
20.   
דיווח על העסקה בתשלום
(א) מיד בתום האירוע ידווח הגורם המשטרתי האחראי על ההעסקה לחשבות המשטרה על ההעסקה בתשלום.
(ב) הדיווח ייעשה כמפורט בנוהלי החשבות.
21.   
ביטול פקודת מטא"ר
פקודת המטא"ר 07.02.15 - "העסקת שוטר בתשלום" מיום 5.5.09 - בטלה.

כ"ח באב התש"ע (8 באוגוסט 2010)
דודי כהן , רב-ניצב
המפקח הכללי
[1.] פקודת המטא"ר שמספרה 07.02.15 פורסמה בי"פ 6306, התשע"ב (6.10.2011), עמ' 126.