חוק מערכי אכיפה מקומיים, התשע"א-2011 1 |
| 2. [תיקון התשפ"ה (מס' 7)] בחוק זה - [תיקון התשפ"ה (מס' 7)] |
| 3 - 6. (בוטלו). |
| 7א. [תיקון התשפ"ה (מס' 7)] (א) אמות המידה להכללת רשות מקומית בצו מערך אכיפה מקומי הן אלה: (1) היקף עבריינות נרחב ברשות המקומית ברשימת עבירות שהשר גיבש, בהתייעצות עם המפקח הכללי של משטרת ישראל, בתחומי איכות החיים, אלימות, וגרימת נזק חמור לרכוש במרחב הציבורי; (2) גודל האוכלוסייה בתחומי הרשות המקומית; (3) רמת הביטחון האישי ברשות המקומית בהתאם למדד ביטחון אישי שפרסם המשרד לביטחון לאומי בהתאם לתבחינים אלה: (א) המספר הכולל של פניות שהתקבלו במוקד החירום של משטרת ישראל באותה רשות מקומית בשלוש השנים האחרונות; (ב) מספר הפניות שהתקבלו במוקד החירום של משטרת ישראל ביחס למספר התושבים באותה רשות מקומית בשלוש השנים האחרונות; (ג) הערכה מודיעינית של משטרת ישראל לגבי רמת הפשיעה באותה רשות מקומית בשלוש השנים האחרונות; (ד) מרחק הרשות המקומית מקצה תחום החלת המשפט, השיפוט והמינהל של המדינה לפי צו סדרי השלטון והמשפט (מס' 1), התשכ"ז-1967; (4) המענה המשטרתי בתחומי הרשות המקומית כפי שבא לידי ביטוי בעומס אירועים ובמרחק מתחנת משטרה, ולעניין מועצה אזורית - גם זמן תגובה ממוצע. (ב) השר, בהתייעצות עם המפקח הכללי של משטרת ישראל או קצין משטרה בכיר מטעמו, ובהסכמת שר הפנים, יקבע בתקנות את משקלן היחסי של אמות המידה המפורטות בסעיף קטן (א), ורשאי הוא לקבוע בדרך האמורה משקל יחסי ותבחינים לעניין סוגים שונים של רשויות מקומיות, ובאישור הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת - גם תבחינים שוויוניים נוספים לעניין סעיף קטן (א). (ג) (1) על אף האמור בסעיף זה, התקבלה החלטת הממשלה לעניין אזור עדיפות או מיקוד לאומי, רשאית הממשלה להחליט כי ברשויות מקומיות שהן באזור כאמור יוקם ויפעל מערך אכיפה מקומי, אם המפקח הכללי של משטרת ישראל המליץ כי יש צורך בחיזוק הביטחון האישי באותן רשויות מקומיות; החליטה הממשלה כאמור, יוסיף השר את הרשויות המקומיות האמורות לצו מערך האכיפה המקומי בדרך האמורה בסעיף 7(א). (2) בסעיף קטן זה, "אזור עדיפות או מיקוד לאומי" - אזור עדיפות לאומית מכוח פרק כ"ו לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התוכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010), התשס"ט-2009, או אזור מיקוד לאומי מכוח סעיף 18(א) לחוק שיקום נרחב לחבל התקומה כאזור מיקוד לאומי וסיוע ליישובים הסמוכים אליו, התשפ"ה-2025. |
| 7ב. [תיקון התשפ"ה (מס' 7)] (א) השר, בהתייעצות עם שר הפנים ועם המפקח הכללי של משטרת ישראל או קצין משטרה בכיר מטעמו, יקבע, בנוהל, את המספר הכולל של השוטרים ופקחי השיטור המקומיים במערך אכיפה מקומי לפי גודל האוכלוסייה ברשות המקומית, ובמועצה אזורית - גם לפי מספר היישובים במועצה האזורית וזמן התגובה הממוצע. (ב) היחס בין פקחי השיטור המקומיים לשוטרים במערכי אכיפה מקומיים יהיה של פקח שיטור מקומי לכל שוטר, אלא אם כן קבע השר יחס שונה לפי סעיף קטן (ג). (ג) בנוהל כאמור בסעיף קטן (א) יקבע השר, בהתייעצות עם שר הפנים, את אלו: (1) הקטנה או הגדלה של מספר השוטרים במערך אכיפה מקומי, בהתייעצות עם ראש הרשות המקומית ובהמלצת ראש היחידה וקצין משטרה שמינה המפקח הכללי של משטרת ישראל הממונה על תחום מערכי האכיפה המקומיים - בשיעור של עד מחצית ממספר השוטרים שנקבע, ובלבד שהיחס בין השוטרים לפקחי שיטור מקומיים לא יעלה על שלושה פקחי שיטור מקומיים לשוטר, ובערים גדולות - על ארבעה פקחי שיטור מקומיים לשוטר; הוראות פסקה זו לא יחייבו את הרשות המקומית להגדיל את מספר פקחי השיטור המקומיים; (2) הגדלת מספר פקחי השיטור המקומיים במערכי אכיפה מקומיים, לבקשת ראש רשות מקומית, ובלבד שהיחס בין השוטרים לפקחי השיטור המקומיים לא יעלה על שלושה פקחי שיטור מקומיים לשוטר, ולעניין עיר גדולה - על ארבעה פקחי שיטור מקומיים לשוטר; ואולם, קביעה כי היחס האמור יעלה על שני פקחי שיטור מקומיים לשוטר טעונה את אישור שר הפנים. (ד) על אף האמור בסעיף קטן (ג), לא ייקבע יחס של יותר משלושה פקחי שיטור מקומיים לשוטר בעיר גדולה כאמור באותו סעיף קטן אלא ברשויות מקומיות שבהן פועל מערך אכיפה מקומי ברציפות במשך חמש שנים לפחות, וכן בהסכמת שר הפנים ובהמלצת קצין משטרה הממונה על תחום מערכי אכיפה מקומיים כי נדרש באותה רשות מקומית יחס כאמור. (ה) השר יפרסם ברשומות ובאתר האינטרנט של המשרד לביטחון לאומי את הנוהל לפי סעיף זה. (ו) בלי לגרוע מהיחס שנקבע בין מספר פקחי השיטור המקומיים ובין מספר השוטרים באותה רשות מקומית, מערך אכיפה מקומי יהיה רשאי להסתייע במתנדב כמשמעותו בסעיף 49ג(1) לפקודת המשטרה, המסייע ליחידות הסיור של משטרת ישראל וקיבל הכשרה מתאימה כאמור בסעיף 49ב(ד) לפקודת המשטרה, והוא יהיה רשאי לפעול בנוכחות שוטר הנמנה עם כוח שיטור כאמור בסעיף 7(א)(2) ובהתאם להוראות פרק רביעי 1 לפקודת המשטרה. |
| 9. (תיקון התשע"ח) (א) משטרת ישראל לא תפחית את המאמץ המשטרתי הקיים בתחנות משטרה שבמסגרתן פועל כוח שיטור עירוני ייעודי, ולא תפחית מהיקף כוחות השוטרים ומהיקף הפעילות רק בשל הקמת כוח השיטור העירוני הייעודי, אלא לשם פעילות משטרתית במצבי חירום, לרבות פעילות חבלנית עוינת או אירוע חירום אזרחי כהגדרתו בסעיף 90א לפקודת המשטרה. (ב) רשות מקומית לא תפחית את מאמץ הפיקוח העירוני הקיים ברשות שבמסגרתה פועלת יחידת פיקוח עירוני ייעודית, ולא תפחית מהיקף כוחות הפקחים העירוניים ומהיקף הפעילות בשל הקמת יחידת הפיקוח העירוני הייעודית, אלא באישור שר הפנים. |
| 10. [תיקון התשפ"ה (מס' 7)] (א) השר, לבקשת רשות מקומית שנקבע לגביה בצו מערך אכיפה מקומי כי יוקם ויפעל בתחומה מערך אכיפה מקומי ובהסכמת שר הפנים, רשאי להסמיך פקח עירוני כפקח שיטור מקומי שיהיו נתונות לו הסמכויות לפי חוק זה, לשם סיוע למשטרת ישראל בפעולות למניעת אלימות, גנבה, נזק חמור לרכוש ומעשה מסכן חיים באמצעות רכב המתבצעים במרחב הציבורי, ובלבד שלא יוסמך פקח שיטור מקומי אלא אם כן התקיימו בו כל אלה: (1) הוא אזרח ישראלי או תושב קבע בישראל; (2) הוא המציא אישור מאת רופא מורשה בדבר כשירותו הרפואית; (3) הוא בעל רישיון או תעודת הרשאה לנשיאת כלי ירייה כאמור בסעיף 4 לחוק כלי הירייה, ככל שיוחלט על ידי משטרת ישראל שעליו לשאת נשק; (4) אין מניעה, לדעת קצין משטרה בכיר שהסמיך המפקח הכללי של משטרת ישראל לעניין זה, להסמיכו כאמור מטעמים של שלום הציבור או ביטחון הציבור, לרבות בשל עברו הפלילי; (5) הוא סיים 12 שנות לימוד במוסד חינוך מוכר כמשמעותו בחוק לימוד חובה, התש"ט-1949, או המציא אישור ממשרד החינוך על השכלה כללית שוות ערך לכך; (6) (א) הוא קיבל הכשרה מתאימה בתחום הסמכויות המסורות לו לפי חוק זה, ולרבות לעניין השימוש בסמכויות אלה, הכל כפי שיורה השר או מי שהסמיך לעניין זה. (ב) הכשרה מתאימה כאמור בפסקת משנה (א) תינתן בהתאם לאישור קצין משטרה בכיר שהמפקח הכללי של משטרת ישראל הסמיך לעניין זה, שיינתן בין השאר בעניינים אלה: (1) כשירות הגוף נותן ההכשרה ובעלי השליטה ונותני ההכשרה בו, אם נמצא כי אין מניעה לכך מטעמים של שלום הציבור או ביטחון המדינה, לרבות לעניין עברם הפלילי; (2) כשירות מקצועית מתאימה של נותני ההכשרה; (3) אופן מתן ההכשרה, תוכנה, היקפה ומקום נתינתה, ובכלל זה בנושא הפעלת הסמכויות כאמור בסעיף 13, ובסעיף 13א בתקופת תוקפו, לרבות כלפי קטינים וחסרי ישע, כהגדרתם בסעיפים 34כד ו-368א לחוק העונשין, התשל"ז-1977, בהתאמה; (4) מועדי הכשרות ריענון לפקחי שיטור מקומיים בתפקיד, אחת לשנה לכל הפחות. (א1) (1) חדל להתקיים בפקח שיטור מקומי אחד מהתנאים המנויים בסעיף קטן (א) או חדל לעבוד כפקח שיטור מקומי באותה רשות מקומית, יפקע תוקפה של ההסמכה. (2) השר, בהסכמת שר הפנים, רשאי לבטל הסמכה של פקח שיטור מקומי אם השתמש בסמכותו שלא כדין או שהתנהג התנהגות שאינה הולמת את תפקידו, ובכלל זה הפר הנחיות והוראות של מפקד היחידה באופן שמונע ממנו להמשיך ולמלא את תפקידו או שחדל להיות מתאים לשמש כפקח שיטור מקומי מכל טעם אחר, ובלבד שראש היחידה המליץ על כך. (ב) הודעה על הסמכת פקח שיטור מקומי או על תום תוקפה לפי סעיף זה תפורסם ברשומות ובאתר האינטרנט של המשרד לביטחון לאומי והרשות המקומית הנוגעת בדבר. |
| 13. [תיקון התשפ"ה (מס' 7)] (א) לשם סיוע למשטרת ישראל, רשאי פקח שיטור מקומי להפעיל את הסמכויות המפורטות בסעיף קטן (ג) במקרים שלהלן, ובלבד שקיבל הכשרה מתאימה בתחום הסמכויות לפי סעיף זה: (1) אם ביצע אדם במרחב הציבורי מעשה אלימות, מעשה גנבה או מעשה שגרם לנזק של ממש לרכוש או ביצע מעשה המסכן חיים באופן מיידי וממשי באמצעות רכב במקומות המנויים בפרטים (1) עד (6) ובפרט (8) לתוספת, בפני פקח השיטור המקומי או בפני אדם אחר הקורא לעזרה והמצביע עליו בפני פקח השיטור המקומי; (2) אם היה לפקח השיטור המקומי חשד סביר כי אדם עומד לבצע במרחב הציבורי, בטווח זמן מיידי, מעשה אלימות או מעשה שיגרום לנזק של ממש לרכוש או כי בטרם התחלת הנסיעה ברכב האדם נתון תחת השפעת סמים מסוכנים או משקאות משכרים כמשמעותם בפקודת התעבורה, במקומות המנויים בפרטים (1) עד (6) ובפרט (8) לתוספת, ועקב כך הוא עומד לסכן חיים בטווח הזמן המיידי באמצעות רכב ; (3) אם היה לפקח שיטור מקומי במרחב הציבורי חשד סביר כי אדם נושא עימו נשק שלא כדין או עומד לעשות שימוש בנשק שלא כדין, או שנשק המוחזק שלא כדין נמצא ברכב. (ב) אירע מפגע בטיחותי בפני פקח שיטור מקומי או בפני אדם אחר הקורא לעזרה והמצביע עליו בפני פקח השיטור המקומי, תהיה לפקח השיטור המקומי הסמכות למנוע גישה למפגע ולסביבתו הקרובה, ולתת הוראות להכוונת התנועה בסביבתו הקרובה של המפגע הבטיחותי עד להגעתו של שוטר, ובלבד שקיבל הכשרה מתאימה לכך. (ג) לעניין סעיף קטן (א), יהיו נתונות לפקח שיטור מקומי הסמכויות שלהלן: (1) לדרוש מאדם למסור לו את שמו ומענו ולהציג לפניו תעודת זהות או תעודה רשמית אחרת המזהה אותו; (2) לערוך חיפוש על גופו של האדם או ברכב אם יש לו חשד סביר שאותו אדם נושא עימו שלא כדין נשק או עומד לעשות שימוש שלא כדין בנשק, או שנשק המוחזק שלא כדין נמצא ברכב; (3) לעכב את האדם עד לבואו של שוטר; על עיכוב לפי פסקה זו יחולו הוראות סעיפים 72 עד 74 לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - מעצרים), התשנ"ו-1996, בשינויים המחויבים, וסעיף 44 לפקודת החיפוש; פקח שיטור מקומי המבצע עיכוב לפי פסקה זו רשאי להשתמש בכוח סביר, אם סירב האדם להיעתר לבקשת העיכוב ויש חשש שיימלט או שזהותו אינה ידועה. (ד) לעניין מעשה מסכן חיים באמצעות רכב לפי סעיף זה רשאי פקח שיטור מקומי להורות לנהג הרכב לעצור את רכבו לשם עיכובו; סירב הנהג להיענות להוראה והמשיך בנסיעה, יחדל פקח שיטור מקומי מטיפול באירוע. (ה) הפעיל פקח שיטור מקומי את סמכויותיו לפי סעיף זה או סעיף 13א בתקופת תוקפו, יתעד את פעולותיו; תיעוד כאמור יועבר למפקד יחידת השיטור המקומית הנוגעת לעניין; התיעוד יכלול, בין השאר, את פרטי האירוע, פרטי המעורבים והסמכויות שהופעלו. (ו) קצין משטרה בכיר מטעם המפקח הכללי של משטרת ישראל יעביר דיווח חודשי בעניין הפעלת סמכויות פקחי השיטור המקומיים לפי סעיף זה או סעיף 13א בתקופת תוקפו לראש היחידה. (ז) השר, בהתייעצות עם המפקח הכללי של משטרת ישראל או קצין משטרה בכיר מטעמו, יקבע נוהל בעניין אופן ההכשרה של פקחי השיטור המקומיים, תוכנה והיקפה בשים לב, בין השאר, לאופן השימוש בסמכויות לפי פרק זה ובכלל זה לאופן השימוש בסמכויות כלפי קטין וחסר ישע. (ח) בסעיף זה - |
| 13א 2 [תיקון התשפ"ה (מס' 7)] . (א) לשם סיוע למשטרת ישראל במאבק בתופעת השכרות, יהיו לפקח שיטור מקומי סמכויות לפי חוק המאבק בתופעת השכרות, התש"ע-2010 (בסעיף זה - חוק המאבק בתופעת השכרות), באזורים שהורה מפקד המחוז במשטרת ישראל שהם מסוג המקומות המנויים בפרטים (1) עד (7) לתוספת. (ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), לא יפעיל פקח שיטור מקומי את סמכויותיו לפי סעיף זה כלפי קטין אלא בין השעות 21:00 ל-06:00. (ד) השר, באישור הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת, רשאי, בצו, לשנות את התוספת. (ה) השר ידווח לוועדה לביטחון לאומי של הכנסת, אחת לשישה חודשים, על מספר המקרים שבהם הפעילו פקחי שיטור מקומיים את סמכויותיהם לפי סעיף זה, בפילוח לפי מספר המקרים שהסמכויות הופעלו כלפי קטינים וכלפי בגירים. |
| 14. (א) על חיפוש לפי סעיף 13(ג)(2) יחולו הוראות אלה: (1) חיפוש על גופו של אדם הכרוך במגע גופני ייערך על ידי בן מינו, אלא אם כן בנסיבות העניין לא ניתן לעשות כן ויש בדחיית החיפוש סיכון בלתי סביר לשלום הציבור או לשלומו של אדם; (2) אין לדרוש מאדם לחשוף בפרהסיה חלקי גוף שבדרך כלל הם מוסתרים אלא כדי למנוע סכנה קרובה לוודאי לשלום הציבור; (3) התגלה אגב החיפוש חפץ העלול לפגוע בביטחון הציבור, רשאי פקח שיטור מקומי לתפוס אותו ולהעבירו בהקדם האפשרי למשטרת ישראל, ויחולו עליו הוראות הפרק הרביעי של פקודת החיפוש, בשינויים המחויבים; (4) סירב אדם לחיפוש, והיה חשד סביר שהוא נושא שלא כדין נשק או עומד לעשות שימוש שלא כדין בנשק, רשאי פקח שיטור מקומי לערוך את החיפוש, על אף הסירוב, ואף להשתמש בכוח סביר לשם כך. (ב) בסעיף זה, "חיפוש על גופו של אדם" - חיפוש על פני גופו של אדם, בבגדיו או בכליו שאינו חיפוש חיצוני או פנימי כהגדרתם בחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - חיפוש בגוף ונטילת אמצעי זיהוי), התשנ"ו-1996. |
| 15. [תיקון התשפ"ה (מס' 7)] (בוטל). |
| 17. [תיקון התשפ"ה (מס' 7)] (א) כל אדם רשאי להגיש תלונה בקשר להפעלת סמכות שלא כדין של פקח שיטור מקומי לפי חוק זה, לאחד מאלה: (1) ליחידה; (2) לממונה על תלונות הציבור כהגדרתו בחוק הרשויות המקומיות (ממונה על תלונות הציבור), התשס"ח-2008 (בסעיף זה - הממונה על תלונות הציבור); על תלונה כאמור יחולו הוראות החוק האמור. (ב) (1) הממונה על תלונות הציבור יודיע לראש היחידה על תלונות שהוגשו אליו לפי סעיף קטן (א), וכן על הליכים שננקטו או יינקטו עקב התלונה. (2) ראש היחידה יודיע לממונה על תלונות הציבור ברשות המקומית הנוגעת בדבר, על תלונות שהוגשו אליו לפי סעיף קטן (א). (ג) ראש היחידה רשאי לברר תלונה או לברר בקשה מנומקת שהוגשה לו לביטול הסמכתו של פקח שיטור מקומי כאמור בסעיף 17א; מצא ראש היחידה כי התלונה או הבקשה מוצדקת, רשאי הוא - (1) להמליץ לשר על ביצוע הכשרה עיתית לפקח שיטור מקומי; (2) להמליץ לראש הרשות המקומית על נקיטת אמצעים למניעת הישנות מקרים דומים; (3) להמליץ לראש הרשות המקומית או ליועץ המשפטי לממשלה להגיש קובלנה בשל עבירת משמעת כאמור בסעיף 9(8) לחוק הרשויות המקומיות (משמעת), התשל"ח-1978; (4) להמליץ לשר על ביטול הסמכתו של הנילון כפקח שיטור מקומי. (ד) השר, בהתייעצות עם שר הפנים, יקבע בתקנות הוראות לעניין סדרי הטיפול בתלונות לפי סעיף זה, ובכלל זה דרכי בירור התלונה, מתן הזדמנות לפקח השיטור המקומי הנילון להשמיע את טענותיו ומתן אפשרות לראש הרשות המקומית הנוגעת בדבר להביא את עמדתו לפני היחידה. (ה) אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע מסמכות הנתונה לפי כל דין לקיום הליך משמעתי או פלילי בקשר למעשה נשוא התלונה או מסמכות הממונה על תלונות הציבור. (ו) החליט ראש רשות מקומית או היועץ המשפטי לממשלה להגיש קובלנה נגד פקח שיטור מקומי בשל עבירת משמעת כאמור בסעיף 9(8) לחוק הרשויות המקומיות (משמעת), התשל"ח-1978, בין ביוזמתו ובין בהמלצת ראש היחידה כאמור בסעיף קטן (ג)(3), יודיע על כך לשר. |
| 17ב. [תיקון התשפ"ה (מס' 7)] (א) מערך אכיפה מקומי רשאי להחזיק ברישיון מיוחד לפי סעיף 10(א) לחוק כלי הירייה, אם קבע לגביו קצין משטרה בכיר כי יש צורך בכך; על מערך אכיפה מקומי כאמור יחולו הוראות סעיפים 10(ב) ו–(ג) לחוק האמור, ולא יחולו הוראות סעיף 9 לחוק האמור. (ב) הכשרת פקח שיטור מקומי לעניין החזקת נשק במערך אכיפה מקומי תיעשה בתוכנית הכשרה לקבלת רישיון והרשאה להחזקה ונשיאה של כלי ירייה לצורכי אבטחה, וכן בתוכנית ריענון לצורך המשך החזקה כאמור לפי חוק כלי הירייה. |
| 18. [תיקונים: התשפ"ג, התשפ"ה (מס' 7)] (בוטל). |
| 20. אין בהוראות חוק זה כדי לגרוע מסמכויות שוטר ופקח לפי כל דין. |
| 21. (תיקון עקיף בחוק הרשויות המקומיות (משמעת), התשל"ח-1978. התיקון שולב בחוק). |
| 22. [תיקון התשפ"ה (מס' 7)] (א) השר ממונה על ביצועו של חוק זה. (ב) (בוטל). |
| 23. [תיקון התשפ"ה (מס' 7)] (בוטל). |
[תיקון התשפ"ה (מס' 7)] (סעיף 13 וסעיף 13א בתקופת תוקפו) (1) חופי רחצה; (2) טיילות; (3) חניונים ציבוריים; (4) גנים ציבוריים; (5) פארקים; (6) אזורי מסחר ובכלל זה מרכזי קניות ואזורי בילוי; (7) בתי חולים ומקומות אשפוז; (8) סמוך למוסדות חינוך, וסמוך למקום שמתקיימת בו פעילות חינוכית או פעילות תרבות ופנאי לקהל הרחב.
|