כללי תאגידי מים וביוב (שפכי מפעלים המוזרמים למערכת הביוב), התשע"א-2011 - בוטל
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
2. מטרת הכללים
3. הזרמת שפכים ממפעל
4. דרישת ביצוע פעולות למניעת נזק ממפעל
5. בדיקות ודגימות שעורכת חברה במפעל
6. הזרמת שפכים חריגים למערכת הביוב
7. הזרמת מים למערכת ביוב
8. טיפול מקדים
9. דיווח ופרסום
10. הוראות החברה
11. שמירת דינים
12. תחילה
13. הוראות מעבר
תוספת ראשונה
תוספת שנייה
תוספת שלישית

כללי תאגידי מים וביוב (שפכי מפעלים המוזרמים למערכת הביוב), התשע"א-2011-בוטל 1

בתוקף סמכותה לפי סעיף 51(ב)(2) לחוק תאגידי מים וביוב, התשס"א-2001 (להלן - החוק), ולאחר שקוימו הוראות סעיף 107 לחוקחוק, קובעת מועצת הרשות הממשלתית למים ולביוב כללים אלה:
 
1.   
הגדרות
בכללים אלה -
"דוגם מוסמך" - מי שעבר הכשרה לדיגום שפכים ומי קולחין והשתלמויות מזמן לזמן, במתכונת שהורה המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות או מנהל רשות המים;
"חברה" - חברה שהוקמה לפי החוק;
"הממונה" - מנהל הרשות הממשלתית או מי שמונה לממונה לפי כללי המים (תעריפים למי קולחין המסופקים ממט"ש), התשע"א-2010;
"הסכם עבר" - הסכמים שנחתמו בין מפעל למט"ש או מפעל לחברה לפני כ"ה בטבת התשנ"א (1 בינואר 2011) כולל הארכות הסכם שנחתמו עד לאותו מועד;
"טיפול מקדים" - הפעלת מיתקן, כולו או חלקו, שבו מטופלים שפכי מפעל לפני סילוקם משטח המפעל לשם הורדת ריכוז המזהמים בשפכים;
"כללי התעריפים" - כללי תאגידי מים וביוב (תעריפים לשירותי מים וביוב והקמת מערכות מים או ביוב), התש"ע-2009;
"מועצת הרשות" - מועצת הרשות, שהוקמה לפי סעיף 124טו לחוק המים, התשי"ט-1959 (להלן - חוק המים);
"מיתקן לטיפול בשפכים" או "מט"ש" - מיתקן לטיפול בשפכים שמיועד להפחתת ריכוז המזהמים בשפכי החברה;
"ממונה סביבה" - כהגדרתו בתקנות קולחין;
"מנהל רשות המים" - מנהל הרשות שמונה לפי סעיף 124יט לחוק המים;
"מעבדה מוסמכת" - מעבדה כהגדרתה בחוק הרשות הלאומית להסמכת מעבדות, התשנ"ז-1997, שהוסמכה לבצע את הבדיקות המנויות בתוספות, כולן או מקצתן;
"מפעיל מט"ש" - אדם שבבעלותו, בהחזקתו, בהשגחתו או בפיקוחו פועל מט"ש;
"מפעל" - מקום שבו מעבדים או מייצרים מוצרים, או נותנים שירותים, ושממנו מוזרמים שפכי תעשייה, במישרין או בעקיפין;
"מערכת ביוב" - כל מערכות הביוב הציבורי, ובכלל זה ביב מאסף וביוב ראשי על כל מיתקניהם, תחנות שאיבה וקווי סניקה, על כל מיתקניהם, מיתקנים לטיהור שפכים, מיתקנים לטיפול בבוצה, וכן מיתקנים לסילוק שפכים מטוהרים;
"שפכים" - מים לאחר שימוש, הטעונים טיהור או סילוק לפי דין;
"שפכים האסורים להזרמה למערכת הביוב" - שפכים הגורמים נזק למערכת הביוב או שמתקיים לגביהם אחד לפחות מהתנאים המפורטים בתוספת הראשונה;
"שפכים חריגים" - שפכים פריקים שיחס COD/BOD בהם קטן מ–4 וריכוז ה– VSS בהם גדול מ–70% מריכוז ה– TSS ; השפכים ניתנים לטיפול במט"ש ולטיפול כאמור עלות נוספת לעומת שפכים סניטריים; ריכוז אחד מהמרכיבים בהם לפחות עולה על הערכים הנקובים בטור ב' בתוספת השנייה;
"שפכים סניטריים" - שפכים שמקורם בשירותים סניטריים או במטבח, ובלבד שאם מקורם במטבח לפי טיבם וכמותם לא נדרש לגביהם טיפול מקדים לפני כניסתם למערכת הביוב;
"שפכי תעשייה" - שפכים שמקורם במפעל המוזרמים מן המפעל למערכת הביוב, למעט שפכים סניטריים;
"תכנית ניטור ובקרה שנתית" - תכנית לקביעת איכות שפכי המפעל המוזרמים למערכת ביוב, לרבות דיגום, בדיקה, פענוח תוצאות ודיווח לפי העניין;
2.   
מטרת הכללים
מטרת כללים אלה הסדרת הזרמתם של שפכי המפעלים באופן שלא תגרום נזק למערכת הביוב, תהליכי הטיפול בשפכים וניצול מי הקולחין וכן למניעת מטרדים ונזקים לציבור או לסביבה; החברה תבטיח את איסופם, סילוקם וטיהורם של כל השפכים המוזרמים אל מערכת הביוב ובלבד שקליטתם לא תגרום לפגיעה במערכת הביוב של החברה או של כל גורם אחר; מפעל לא יזרים מן המפעל למערכת הביוב שפכים העלולים לגרום לנזקים כאמור אלא לפי כללים אלה.
3.   
הזרמת שפכים ממפעל
(א) מפעל לא יזרים במישרין או בעקיפין שפכים למערכת הביוב של חברה ולא ירשה לאחר להזרימם משטחו או דרך מיתקניו למערכת הביוב, בכל אחד מהמקרים שלהלן:
(1) שפכים האסורים להזרמה למערכת הביוב;
(2) שפכים חריגים בלא דיווח או אישור החברה לפי סעיף 6.
(ב) חברה תחייב בתשלום מפעל שיזרים שפכים כאמור בסעיף קטן (א), לפי כללי התעריפים; תשלום כאמור יהיה בעד התקופה שחלפה ממועד דגימת הבדיקה האחרונה לפי סעיף 5 או בעד תקופה של חצי שנה שקדמה למועד גילוי הזרמת השפכים בניגוד לסעיף קטן (א), לפי הקצרה מביניהן.
(ג) חויב המפעל בתשלום כאמור בסעיף קטן (ב), אין בתשלום משום היתר, הרשאה או הסכמה לפעולת ההזרמה בניגוד לסעיף קטן (א).
(ד) חייבה החברה את המפעל בתשלום בעד הזרמת שפכים כאמור בסעיף קטן (ב), תפרט את אופן החיוב ותתריע על דבר העבירה.
(ה) חברה לא תרשה למפעל להזרים שפכים כאמור בסעיף קטן (א).
4.   
דרישת ביצוע פעולות למניעת נזק ממפעל
החליטה חברה כי תהליכי ייצור וחומרי הגלם במפעל מעוררים חשש כי המפעל, במישרין או בעקיפין, יזרים למערכת הביוב שפכים בניגוד לאמור בסעיף 3(א), רשאית החברה, לאחר שנתנה הזדמנות למפעל להשמיע את טענותיו, לחייב כל מפעל באחד או יותר מהמפורטים להלן:
(1) לבצע טיפול מקדים בשפכים בטכנולוגיה המיטבית הזמינה (BAT ) להקטנה כמותית של שיעור הרכיבים, כולם או חלקם, לפני כניסתם למערכת הביוב, לרבות דרישה להפרדת זרמי שפכים במפעל;
(2) לערוך ניטור איכות השפכים לפי הנחיות החברה, לרבות מיקום פעולות הניטור, הקמת תא דיגום, המרכיבים שייבדקו, תדירותם ואופן ניתוח ודיווח הממצאים; דוגם מוסמך יבצע את הדיגום והדגימה תיבדק במעבדה מוסמכת לפרמטרים הנדרשים;
(3) לדווח לחברה על סוגים וכמויות המזהמים שהמפעל צרך, אופן סילוקם, ושיעור של כל אחד מהם בשפכים שהמפעל מזרים למערכת הביוב;
(4) למסור הודעה לחברה על שינוי שחל בספיקה או באיכות השפכים שהחברה החליטה שיש בו כדי להשפיע על פעולתה של מערכת הביוב.
5.   
בדיקות ודגימות שעורכת חברה במפעל
(א) החליטה חברה כי תהליכי הייצור במפעל מעוררים חשש להזרמת שפכים למערכת הביוב בניגוד לאמור בסעיף 3(א), תכין החברה תכנית ניטור ובקרה שנתית על איכות שפכי המפעל לפי תקנה 10 לתקנות קולחין (להלן - תכנית); לא אושר התכנית כאמור, תכין החברה תכנית כמפורט בתוספת השלישית; על התכנית יחולו ההוראות שלהלן:
(1) החברה תודיע למפעל, בכל תחילת שנה ולא יאוחר מיום 15 בינואר, כי הוא כלול בתכנית ניטור ובקרה שנתית של החברה, ותמציא לידיו את פירוט כמות הבדיקות שבכוונתה לבצע, סוגם ומיקום עריכתם;
(2) הזרים מפעל שפכים בניגוד לסעיף 3(א), רשאית החברה לעדכן את התכנית ולהוסיף בדיקות נוספות; עדכנה חברה את התכנית תודיע למפעל בתוך 30 ימים;
(3) החברה תעביר את תוצאות הבדיקות למפעל בתוך 30 ימים ממועד קבלתן;
(4) דוגם מוסמך יבצע את הדיגום והדגימה תיבדק במעבדה מוסמכת לפרמטרים הנדרשים;
(5) הוקם מפעל חדש לאחר המועד האמור בפסקה (1), רשאית החברה לעדכן את תכנית הניטור ובלבד שהודיעה על כך למפעל 14 ימים טרם דיגום לפי התכנית, כי הוא כלול בתכנית.
(ב) ערכה החברה בדיקות לפי תכנית הדיגום, יישא המפעל בעלות הדיגום והבדיקות כמפורט בכללי התעריפים.
(ג) היה מט"ש בבעלות חלקית של החברה, או בבעלות של אחר, תתאם החברה עם מפעיל המט"ש את תכנית הניטור והבקרה השנתית; מפעיל המט"ש רשאי להצטרף לביקור נציג החברה במפעל ובלבד שהודיע לחברה על דבר הצטרפותו, בכתב, 7 ימים מראש; באין הסכמה בין החברה למפעיל המט"ש בדבר התכנית כאמור, יכריע ממונה הסביבה בהסכמת מנהל רשות המים, לאחר שנתן לצדדים הזדמנות להשמיע את טענותיהם.
6.   
הזרמת שפכים חריגים למערכת הביוב
(א) מפעל רשאי להזרים למערכת הביוב שפכים חריגים אם ריכוזם מעל לערכים הנקובים בטור ב' והנמוכים מטור ג' בתוספת השנייה, ובלבד שדיווח לחברה בכתב 30 ימים מראש לפחות על הערכים המרביים וכמות השפכים שבכוונתו להזרים למערכת הביוב.
(ב) מפעל המעוניין להזרים למערכת הביוב שפכים חריגים בריכוז מעל לערכים הנקובים בטור ג', יגיש בקשה מנומקת בכתב ויפרט בה את הערכים המרביים וכמות השפכים המיועדים להזרמה (להלן - בקשה).
(ג) חברה תעביר את הבקשה לתגובת ממונה סביבה בתוך 10 ימים מיום שקיבלה אותה.
(ד) מצא הממונה, לפי המידע שברשותו, כי התקיים אחד מהמפורטים בסעיף קטן (ה) יודיע על כך לחברה, בתוך 14 ימים, וינמק את החלטתו.
(ה) חברה תאשר את הבקשה שהוגשה, אלא אם כן קיבלה הודעה מהממונה לפי סעיף קטן (ד) או התקיימו אחד מאלה:
(1) קליטת השפכים למט"ש שמטפל בשפכי אותו מפעל אינה מאפשרת למט"ש לטהר את השפכים או את הבוצה לערכים הקבועים לפי הוראות כל דין;
(2) בשל תהליכי הייצור במפעל, השפכים עלולים להכיל מזהמים שאינם מורחקים בתהליכי הטיפול במט"ש.
(ו) על אף האמור בסעיף קטן (ה), החברה רשאית לסרב לבקשת מפעל לפי סעיף קטן (ב), אם ספיקת השפכים או עומס השפכים הם יותר מ–10% משפכי החברה.
(ז) היה המט"ש בבעלות חלקית של החברה או בבעלות של אחר, תתאם החברה עם מפעיל המט"ש את אישורי הזרמת השפכים החריגים באופן המאפשר למט"ש לטהר את השפכים לערכים הקבועים בתקנות קולחין ובתקנות בוצה; באין הסכמה בין החברה למפעיל המט"ש בדבר אישורי ההזרמה, יכריע במחלוקת ממונה סביבה בהסכמת מנהל רשות המים, לאחר שנתן לצדדים הזדמנות להשמיע את טענותיהם.
(ח) חברה תודיע למפעל בכתב על החלטתה בבקשה, בתוך 60 ימים, מיום שהוגשה; סירבה החברה לבקשת המפעל, תנמק את החלטתה בכתב; לא הודיעה החברה על דבר החלטתה בתום המועד האמור, יראו את בקשת המפעל כאילו אושרה.
(ט) ערכים שדיווח מפעל לפי סעיף קטן (א) או קיבל אישור לפי סעיף קטן (ה) יהיו הריכוז המרבי המותר להזרמה על ידי המפעל, וישמשו לקביעת התעריף שתגבה החברה מהמפעל בהתאם לכללי התעריפים.
7.   
הזרמת מים למערכת ביוב
מפעל לא יזרים מים שאינם מזוהמים למערכת הביוב של החברה ולא ירשה לאחר להזרימם משטחו או דרך מיתקניו בלא אישור מראש ובכתב מהחברה; לעניין סעיף זה, "מים" - מים שמקורם בגשם, בנגר עילי, במי תהום, בניקוז תת–קרקעי, בניקוז גגות, חצרות או בריכות.
8.   
טיפול מקדים
(א) מפעל לא יזרים שפכים למערכת ביוב של חברה בלא שעברו טיפול מקדים אלא אם כן קיבל אישור לכך מהחברה לפי סעיף זה.
(ב) מפעל המעוניין להזרים למערכת הביוב שפכים בלא טיפול מקדים, יגיש בקשה מנומקת בכתב (להלן - בקשה לפטור).
(ג) חברה תעביר את הבקשה לתגובת ממונה סביבה בתוך 10 ימים מיום שקיבלה אותה.
(ד) מצא הממונה, לפי המידע שברשותו, כי התקיים אחד מהמפורטים בסעיף 6(ה)(1) או (2) יודיע על כך לחברה, בתוך 14 ימים, וינמק את החלטתו.
(ה) חברה רשאית לאשר את הבקשה שהוגשה, אלא אם כן קיבלה הודעה מהממונה כאמור בסעיף קטן (ד).
9.   
דיווח ופרסום
(א) אחת לרבעון, עד היום ה–15 בחודש העוקב, תדווח חברה למנהל רשות המים ולממונה סביבה על תוצאות בדיקות איכות שפכי מפעל שנערכו לפי סעיף 5 ועל אישורים שנתנה להזרמת שפכים חריגים לפי סעיף 6.
(ב) עד אחד באפריל של כל שנה, תגיש החברה למנהל רשות המים וממונה סביבה, דוח שנתי המסכם את פעולותיהם לפי סעיפים 4, 5 ו–6 וכן פירוט המקרים הידועים לחברה על הזרמת שפכים האסורים לפי סעיפים 3 ו–7.
(ג) נודע לחברה על הזרמת שפכים אסורים באופן שימנע את יכולת טיהור השפכים או ניצול הקולחין, תודיע על כך מיידית למנהל רשות המים, לממונה סביבה, למט"ש הקולט את השפכים ולצרכן קולחין.
(ד) רשות המים רשאית לדרוש מחברה מסוימת או מכל חברה לפרסם את הדוחות האמורים בסעיפים קטנים (א) עד (ג) באתר האינטרנט שלה, וכן להעמיד את ממצאי הדוחות לעיון הציבור במשרדיה.
10.   
הוראות החברה
לא מילא אדם אחר הוראות כללים אלה, רשאית החברה להתרות בו, בהתראה בכתב, שבה ניתן לקבוע גם מועד לקיומה.
11.   
שמירת דינים
(א) אין בכללים אלה לגרוע מכל אחד מאלה:
(1) תקנות רישוי עסקים (ריכוזי מלחים בשפכים תעשייתיים), התשס"ג-2003, לרבות סמכות נותן אישור לפיהם להחמרה והקלה של הערכים לפי סעיפים 3 ו–4 לאותן תקנות;
(ב) לעניין סעיפים 3(א), 4, 6(א) ו–(ה), אין בכללים אלה לגרוע מתנאים שנקבעו בהיתרים או ברישיונות שניתנו למפעל לפי חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968, או לפי חוק המים, לפי העניין.
12.   
תחילה
(א) תחילתם של כללים אלה, למעט האמור בסעיפים קטנים (ב) ו–(ג), 30 ימים מיום פרסומם (להלן - יום התחילה).
(ב) תחילתו של סעיף 6, 60 ימים מיום התחילה.
(ג) תחילתה של התוספת הראשונה לעניין פרט (26) ביום י"א בתמוז התשע"ב (1 ביולי 2012).
13.   
הוראות מעבר
(א) כללים אלה יגברו על כל הסכם עבר שנעשה בין מפעל לבין מט"ש או בין מפעל לבין חברה לפני קביעת כללים אלה; מפעל לא יזרים שפכים למט"ש אלא לפי כללים אלה ולתעריפים הנקובים בכללי התעריפים.
(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א) -
(1) הממונה רשאי לאשר הסכם עבר, בתנאים הקבועים בפסקה (2), ובלבד שהמפעל או המט"ש הביאו את הסכם העבר לאישור בתוך ארבעה חודשים מיום התחילה;
(2) שוכנע הממונה כי מפעל שילם תשלומים סבירים או מוצדקים בנסיבות העניין, חד–פעמיים או שוטפים בעד המט"ש, רשאי הוא, בנסיבות העניין, לאשר את ההסכם ובלבד שלא יאשרו לתקופה שעולה במצטבר על 15 שנים או שעולה על תקופת הסכם העבר, לפי המוקדם; אישר הממונה כאמור, יראו את הסכם העבר שאישר, בתנאים שאישר או שקבע, כמחייבים ובאים במקום התעריפים שנקבעו לשפכים בכללי התעריפים.
(ג) על אף האמור בסעיף 5(א)(1), הודעת חברה בשנהשבה נכנסו הכללים לתוקף, יכול שתיעשה לאחר 15 בינואר, ובלבד שהודיעה על כך למפעל 14 ימים טרם הדיגום לפי התכנית.
תוספת ראשונה
(סעיף 1 - ההגדרה שפכים האסורים להזרמה למערכת הביוב)
שפכים אסורים
1. שפכים המוזרמים למערכת ביוב לא יכילו -
(1) נוזלים בעלי ערך הגבה (pH ) נמוך מ–6.0 או גבוה מ–10.0;
(2) חומר העשוי לגרום בדרך כלשהי להפרעה באיסופם או בטיפולם של השפכים במערכת הביוב של החברה או של כל גורם אחר לרבות מוצקים או חומר צמיג בגודל ובכמות העשויים לשקוע או שלא להיגרף, לרבות שאריות עוגת סינון, אספלט, פגרי בעלי חיים, גבבה, אפר, חול, בוץ, קש, שארית עיבוד שבבי בתעשייה, שארית גזם נוי, חלקי מתכת, זכוכית, סמרטוטים, נוצות, פלסטיקה, עץ, דם מלא, תוכן קיבת בהמות, עצמות, שיער ושאריות עור, קרביים, מגבונים לחים וכלים חד–פעמיים בין אם הם שלמים או שעברו ריסוק או קיצוץ;
(3) מוצקים שאינם עוברים פתח של 10 מ"מ;
(4) נוזלים בטמפרטורה העולה על 400 צלסיוס;
(5) פסולת העלולה לשקוע ולהפוך למוצקה או לצמיגה בטמפרטורות שבין 200 צלסיוס ל–400 צלסיוס;
(6) נוזל, מוצק או גז העלול לגרום ליצירת תנאי בעירה או פיצוץ במערכת הביוב של החברה או של כל גורם אחר;
(7) כלל פחמימנים הלוגניים מומסים (DOX ) המבוטא ככלורידים, בריכוז העולה על 1 מיליגרם לליטר;
(8) כלור חופשי בריכוז העולה על 0.5 מיליגרם לליטר;
(9) פנולים או קריזולים בריכוז העולה על 3 מיליגרם לליטר;
(10) פוליפנולים בריכוז העולה על 100 מיליגרם לליטר;
(11) ציאנידים כללי בריכוז מעל 0.5 מיליגרם לליטר;
(12) שמן מינרלי בריכוז העולה על 20 מיליגרם לליטר;
(13) שמנים ושומנים כללי בריכוז העולה על 200 מיליגרם לליטר;
(14) שומנים הניתנים להפרדה בריכוז כולל העולה על 100 מיליגרם לליטר;
(15) כלל מוצקים אנאורגניים ומינרלים, מומסים ולא מומסים, בריכוז כולל העולה על 3,500 מיליגרם לליטר;
(16) כלל מוצקים מרחפים למפעל ציפוי מתכות, בריכוז העולה על 30 מיליגרם לליטר;
(17) ריכוז ה–COD הגדול פי 4 ויותר מריכוז ה-BOD ;
(18) ריכוז VSS שיפחת מ–70% מריכוז ה–TSS בשפכים;
(19) סולפיד מומס בריכוז העולה על 1 מיליגרם לליטר;
(20) סולפאטים בריכוז העולה על 200 מיליגרם לליטר כ–SO 4 מעל ריכוזם במים המסופקים למפעל או בריכוז העולה על 500 מיליגרם לליטר כ–SO 4, לפי הנמוך;
(21) כלורידים בריכוז העולה על 200 מיליגרם לליטר כ–Cl מעל ריכוזם במים המסופקים למפעל או בריכוז העולה על 430 מיליגרם לליטר, לפי הנמוך;
(22) נתרן בריכוז העולה על 130 מיליגרם לליטר כ–Na מעל ריכוזו במים המסופקים למפעל או בריכוז העולה על 230 מיליגרם לליטר, לפי הנמוך;
(23) פלואורידים בריכוז העולה על 6 מיליגרם לליטר;
(24) בורון בריכוז העולה על 1.5 מיליגרם לליטר;
(25) דטרגנטים קשים (נוניונים) בריכוז העולה על 1 מיליגרם לליטר או דטרגנטים רכים (אניונים) בריכוז העולה על 40 מיליגרם לליטר;
(26) תרופות שאינן פריקות ביולוגית בטכנולוגיה של בוצה משופעלת;
(27) חומרים כמפורט להלן בריכוז העולה על הריכוז הרשום לצדם:
אבץ - 3 או 3 מיליגרם לליטר מעל למי הרקע, הגבוה מביניהם - כ–Zn ;
ארסן - 0.1 מיליגרם לליטר - כ–As ;
בדיל - 2 מיליגרם לליטר - כ–Sn ;
בריליום - 0.50 מיליגרם לליטר - כ–Be ;
ונדיום - 0.50 מיליגרם לליטר - כ–V ;
חמרן - 25 מיליגרם לליטר - כ–Al ;
כסף - 0.1 מיליגרם לליטר - כ–Ag ;
כספית - 0.05 מיליגרם לליטר - כ–Hg ;
כרום שלוש ערכי - 0.5 מיליגרם לליטר - כ–Cr ;
כרום שש ערכי - 0.10 מיליגרם לליטר - כ–Cr +6 ;
ליתיום - 0.3 מיליגרם לליטר - כ–Li ;
מוליבדן - 0.15 מיליגרם לליטר - כ–Mo ;
מנגן - 1 או 0.5 מיליגרם לליטר מעל למי הרקע, הגבוה מביניהם - כ–Mg ;
נחושת - 1 או 1 מיליגרם לליטר מעל למי הרקע, הגבוה מביניהם - כ–Cu ;
ניקל - 0.5 מיליגרם לליטר - כ–Ni ;
סלניום - 0.05 מיליגרם לליטר - כ–Se ;
עופרת - 0.5 מיליגרם לליטר - כ–Pb ;
קדמיום - 0.1 מיליגרם לליטר - כ–Cd ;
קובלט - 1 מיליגרם לליטר - כ–Co ;
(28) חומרים שמנהל הרשות קבע באופן פרטני לגבי תחומה של חברה מסוימת שהם שפכים מזיקים, ויידע את ממונה הסביבה ופרסם הודעה על כך באתר האינטרנט של הרשות בלבד שאפשר לציבור להביע את עמדתו בעניין זה; קביעה כאמור יכול שתהיה לגבי חומרים המפורטים בתוספת זו בריכוז המותר להזרמה למערכת השפכים ויכול שתהיה לגבי חומרים שלא מפורטים בתוספת זו.
2. אין בתוספת זו כדי להחליף ערכים שנקבעו למפעל לפי סעיף 3(ה) לתקנות המים (מניעת זיהום מים) (מתכות ומזהמים אחרים), התשס"א-2000, או לפי סעיפים 3 ו–4 לתקנות רישוי עסקים (ריכוזי מלחים בשפכים תעשייתיים), התשס"ג-2003, או לפי תקנות המים (מניעת זיהום מים) (ערכי הגבה של שפכי תעשייה), התשס"ד-2003.
תוספת שנייה
(סעיף 1 - ההגדרה שפכים חריגים, ו–6(א) ו–(ב))
שפכים חריגים

תקפה רק למפעלים המזרימים שפכים שאינם אסורים ועיקרה מרכיבים פריקים בתהליכי הטיפול במט"ש

טור א'
מרכיב
טור ב'
ריכוז - מיליגרם לליטר
טור ג'
ריכוז - מיליגרם לליטר
כלל מוצקים מרחפים (TSS )
400
1000
צריכת חמצן כימית (COD )
800
2000
חנקן קילדל*
50
100
זרחן כP *
15
30

* הזרמה למט"ש המרחיק חנקן או זרחן או המחויב בהרחקתם לפי תקנות קולחין.
תוספת שלישית
(סעיף 5)
ניטור איכות שפכי מפעלים

מגזר תעשייתי
מס' דיגומים בשנה
פרמטרים לבדיקה
מוסכים (מכונאות רכב)
3
pH , שמן מינרלי, סריקת מתכות כבדות COD , BOD , TSS

מגזר תעשייתי
מס' דיגומים בשנה
פרמטרים לבדיקה
אולמות אירועים, מסעדות, קניונים
3
שמנים ושומנים, pH ,COD ,BOD ,TSS , כלוריד, נתרן, דטרגנטים אניוניים
מפעלי מזון ומשקאות
4
שמנים ושומנים, שמן מינרלי,COD , pH ,BOD ,TSS , כלוריד, נתרן, חנקן קיילדל (TKN ), חנקן כללי, זרחן כללי, סולפיד (ביקבים)
משחטות, בתי מטבחיים, בתי נחירה, עיבו דדגים
4
שמנים ושומנים, TSS ,pH ,BOD , COD , חנקן קיילדל (TKN ), זרחן כללי, כלוריד, נתרן, סולפיד, מוליכות חשמלית
טקסטיל כולל הלבנה או צביעה
6
כלוריד, כלל פחמימנים הלוגניים מומסים (DOX ), COD , סריקת מתכות כבדות, סולפאט, סולפיד, TSS ,pH , דטרגנטים אניוניים
טקסטיל בלא הלבנה או צביעה
3
BOD ,COD , סריקת מתכות כבדות, כלוריד, נתרן, TSS ,pH , דטרגנטים אניוניים
מפעלי ציפוי מתכות וטיפול פני שטח
6
סריקת מתכות כבדות,COD ,TSS , BOD , שמן מינרלי (אם קיים עיבוד שבבי), VOC ,pH , כלוריד, סולפאט, סולפיד, כלל פחמימנים הלוגניים מומסים (DOX ), דטרגנטים רכים
מפעלים ביטחוניים
4
נוכחות חומרי נפץ, pH , שמן מינרלי, TSS,BOD ,COD , כלוריד, נתרן, סריקת מתכות כבדות, VOC's ,VOC כלל פחמימנים הלוגניים מומסים (DOX )
מכבסות
3
כלוריד, נתרן, סולפיד, pH , דטרגנטים אניוניים, דטרגנטים נוניוניים, TSS
תחנות תדלוק
3
שמן מינרלי, MTBE ,COD ,pH
רפת או לול
4
BOD ,COD , כלוריד, נתרן, pH , חנקן כללי, חנקן קיילדל (TKN ), זרחן כללי, TSS
מפעלי עיבוד עורות
6
סריקת מתכות כבדות, סולפיד, סולפאט, כלוריד, pH ,TSS ,BOD ,COD
תחנות מעבר לפסולת
6
שמנים ושומנים, סריקת מתכות כבדות, כלוריד, נתרן, BOD ,COD ,pH ,TSS , חנקן כללי, חנקן קיילדל (TKN ), זרחן כללי

מגזר תעשייתי
מס' דיגומים בשנה
פרמטרים לבדיקה
בתי דפוס
6
סריקת מתכות כבדות, BOD ,COD ,pH ,TSS
מפעלי כימיה לפי פעילות המפעל: פרמצבטיקה, ייצור כימיקלים, קוסמטיקה ותמרוקים, דבקים וצבעים, דטרגנטים, ממיסים, חומרי הדברה, פטרוכימיה, פלסטיק, הובלת כימיקלים
6 עד 12
סריקת מתכות כבדות, BOD ,COD , שמן מינרלי, pH ,TSS , כלוריד, נתרן, פחמימנים הלוגניים מומסים (DOX ), דטרגנטים אניוניים, חנקן כללי, חנקן קיילדל (TKN ), זרחן כללי,VOC's , VOC
מפעלי חומרי בנייה
2
סריקת מתכות כבדות, BOD ,COD ,pH ,TSS, כלוריד ונתרן
בתי חולים
3
סריקת מתכות כבדות, BOD ,COD , כלוריד, pH
בתי מלון
3
שמנים ושומנים, BOD ,COD ,pH , TSS , כלוריד, נתרן, בורון, דטרגנטים אניוניים
תחנות רחיצת רכב
2
דטרגנטים אניוניים, דטרגנטים נוניוניים, שמן מינרלי
שפכים חריגים
בהתאם למגזר התעשייתי
TSS ,COD , חנקן קיילדל (TKN ), זרחן כללי

ב' באב התשע"א (2 באוגוסט 2011)
עודד פיקסלר
יושב ראש מועצת הרשות הממשלתית למים ולביוב (בפועל)
[1.] ק"ת 7021, התשע"א (8.8.2011), עמ' 1218.