תקנות רואי חשבון, התשט"ז-1955 1בתוקף סמכותי לפי סעיפים 4(ג) ו–17 לחוק רואי-חשבון, התשט"ו-1955, אני מתקין תקנות אלה: |
| 1 - 3. |
| 4. [תיקונים: התשע"ו, התשפ"ג (מס' 2)] (א) בחינות לרואי-חשבון ייערכו מטעם המועצה פעמיים בשנה. יושב-ראש המועצה (להלן - היושב-ראש), רשאי לקבוע כי הבחינות ייערכו יותר מפעמיים בשנה או פחות מזה. (א1) לעניין חייל מילואים שנקרא לשירות מילואים בקריאת פתע במועד שבו נקבעה בחינה, וכן בן זוג של חייל מילואים כאמור, יחולו הוראות אלה: (1) הוא יהיה זכאי למועד מיוחד לבחינה בכפוף להוראות תקנת משנה זו, ובלבד שלא נבחן במועד הבחינה הרגיל; (2) מועד מיוחד לפי פסקה (1) ייקבע אם זכאים לכך 20 נבחנים לפחות שנקראו לשירות מילואים בקריאת פתע; (3) לעניין תקנת משנה זו - (ב) היושב-ראש יקבע מקומן של הבחינות ומועדיהן והודעה על כך תפורסם באתר האינטרנט של המועצה. (ג) מזכיר המועצה יפרסם את מועדי הרישום לבחינות באתר האינטרנט של המועצה לא יאוחר מ–45 ימים טרם מועד הבחינה. |
| 7. [תיקונים: התשס"ה, התשפ"ג (מס' 2)] (א) הבחינות יהיו בנושאים המפורטים בתוספת השלישית. (ב) (בוטלה). |
| 9. הבחינות יהיו בעברית, אך רשאית המועצה להרשות לנבחן פלוני או לסוג נבחנים לענות על השאלות בלועזית, ובלבד שישאו בהוצאות התרגום לעברית כפי שיקבע היושב-ראש. |
| 11א. [תיקונים: התשל"ה, התשפ"ג (מס' 2)] (בוטלה). |
| 12. [תיקונים: התשנ"ב, התשע"ט (מס' 3)] נכשל נבחן בנושא מנושאי הבחינות, רשאי הוא לשוב ולהיבחן בו. |
| 13. [תיקונים: התשכ"א (מס' 2), התשכ"ח, התשנ"ח (מס' 3), התשפ"ג (מס' 2)] (בוטלה). |
| 17. [תיקונים: התשנ"ב (מס' 3), התשפ"ג (מס' 2)] (בוטלה). |
| 20א [תיקון התשפ"ג (מס' 2)] |
| 21. [תיקונים: התשמ"ט (מס' 2), התשנ"ב (מס' 3), התשס"ח (מס' 2), התשע"ט (מס' 2), התשפ"ג (מס' 2)] (א) כל אחד מהמנויים להלן מוסמך לאמן מתמחים (להלן - מאמן): (1) רואה חשבון עצמאי העוסק ברציפות בראיית חשבון שלוש שנים לפחות; (2) רואה חשבון שכיר העוסק ברציפות בראיית חשבון שלוש שנים לפחות והעובד אצל רואה חשבון עצמאי ושהמועצה או היושב ראש או מי שמינה לעניין זה, הרשו אותו לשמש מאמן; (3) רואה חשבון שכיר העוסק ברציפות בראיית חשבון חמש שנים לפחות והעובד במוסד ציבורי או במפעל עסקי שאישרה המועצה לאחר שהשתכנעה כי ההכשרה הנרכשת בהם שוות ערך להתמחות לפי תקנות אלה ושהמועצה או היושב ראש או מי שמינה לעניין זה, הרשו אותו לשמש מאמן; (4) רואה חשבון העוסק ברציפות בראיית חשבון שנתיים לפחות, שהיה מוסמך בעבר לאמן מתמחים לפי פרטים (1) עד (3) בתקנת משנה זו, ושהמועצה הרשתה אותו לשמש מאמן. (ב) 2 רואה חשבון שכיר המבקש הרשאת המועצה כאמור בתקנת משנה (א) יגיש למועצה בקשה לפי הטופס שבתוספת הרביעית. (ב) נתחייב רואה חשבון בדין על עבירה שיש בה קלון, לא יהא מוסמך להיות מאמן, ואולם רואה חשבון שנמצא אשם בהתנהגות שאינה הולמת את כבוד המקצוע, יהא רשאי להיות מאמן רק לפי החלטת המועצה. |
| 22. [תיקונים: התשנ"ב (מס' 3), התשנ"ו (מס' 2] לא יאמן מאמן יותר משני מתמחים בבת-אחת אלא על פי הרשאה מיוחדת מאת המועצה שניתנה לו לאחר שהגיש בקשה לפי הטופס שבתוספת הרביעית. |
| 22א. [תיקונים: התשע"ו, התשפ"ג (מס' 2)] (א) בתקנה זו - (ב) לא יקיים מאמן ריאיון עם מועמד להתמחות לפני שהמועמד השלים את שנת הלימודים השנייה ללימודי התואר או התוכנית המוכרת; בפתח הריאיון יוצגו למאמן אחד מאלה: (1) תעודת תואר; (2) תעודה המעידה על סיום התכנית המוכרת; (3) אישור לפי טופס 1 שבתוספת הרביעית א', שהנפיק המוסד שבו לומד המועמד להתמחות, המעיד כי המועמד השלים את שנת הלימודים השנייה ללימודי התואר או התוכנית המוכרת. (ג) מאמן יודיע על קבלת מועמד להתמחות על ידי משלוח הודעה למתמחה על קבלה להתמחות לפי טופס 2 שבתוספת הרביעית א'; הסכים המועמד להצעה להתקבל להתמחות, יאשר זאת בחתימתו במקום המיועד לכך בטופס 2 האמור ויחזירו למאמן (להלן - סיכום על התמחות); לא יוציא מאמן הודעה על קבלה להתמחות ולא יסכם על התמחות עם מועמד לפני קיום ריאיון עם המועמד להתמחות. (ד) מאמן ישמור במשרדו את הסיכום על ההתמחות וכן את המסמך המעיד על לימודיו של המועמד להתמחות, לתקופה של שלוש שנים ממועד חתימתו של המועמד כמפורט בתקנת משנה (ג). (ה) אין באמור בתקנה זו כדי למנוע ממועמד להתמחות לשלוח את נתוניו האישיים למאמנים מיועדים לפי בחירתו גם לפני המועד שבו ניתן להתחיל בקיום ריאיונות כאמור בתקנת משנה (ב), ואין בו כדי למנוע ממאמנים להזמין מועמדים להתמחות לשלוח אליהם נתונים אישיים לפני המועד האמור. (ו) אין בתקנה זו כדי למנוע העסקה בעבודה שאיננה התמחות לפי סעיף 4(א)(3) לחוק ובלבד שמאמן לא יתנה את המועמדות להתמחות או קבלה להתמחות בעבודה במשרדו בהעסקה בעבודה כאמור לפני המועד שבו ניתן להתחיל בקיום ריאיונות כאמור בתקנת משנה (ב), באשר לאותו מועמד להתמחות. |
| 25א1. [תיקונים: התשע"ו, התשע"ט (מס' 2)] (א) לא תיחשב הפסקת התמחות או אי–הגעה למקום ההתמחות בקביעות, היעדרות לתקופה שלא תעלה על עשרים ושישה שבועות, לרגל חופשת לידה, לפי סעיף 6(ב)(1), (ז1) או (ח) לחוק עבודת נשים, התשי"ד-1954 (בתקנה זו - חופשת לידה), נוסף על ההיעדרות לתקופה האמורה בתקנה 25(ב). (ב) על אף האמור בתקנה 25(ג), לעניין מתמחה אשר נעדר ממקום ההתמחות לרגל חופשת לידה, תיספר במניין ימי ההתמחות היעדרות בנסיבות שלהלן: (2) חופשה, בשכר או שלא בשכר, או חופשת מחלה, לתקופה שלא תעלה על שישים ימים לשתי שנות ההתמחות; (3) שירות במילואים או שירות לפי צו שר הביטחון בצבא הגנה לישראל. (ג) על אף האמור בתקנת משנה (ב)(2), נעדר מתמחה לרגל חופשת לידה לתקופה שאינה עולה על שישים ימים - תיספר במניין ימי ההתמחות היעדרות לרגל חופשה, בשכר או שלא בשכר, וחופשת מחלה, לתקופה שלא תעלה על מאה ועשרים ימים לשתי שנות התמחות. |
| 28. [תיקון התשמ"ט (מס' 4)] המועצה רשאית לאשר התמחות שנרכשה מחוץ לישראל אם היא משוכנעת כי ההכשרה שנרכשה באותה התמחות שוות ערך להכשרה הנרכשת בהתאם לתקנות אלה. |
| 28א. (תיקון התשי"ט) |
| 29. (א) המועצה תתכנס לישיבותיה במקום ובמועד שיקבע היושב-ראש. (ב) מזכיר המועצה או אדם שנתמנה לכך על ידי היושב-ראש ינהל פרוטוקול של כל ישיבותיה. |
| 30. (א) ישיבת המועצה היא חוקית אם השתתפו בה רוב חבריה ובתוכם היושב-ראש. (ב) החלטות המועצה מתקבלות ברוב דעות החברים הנוכחים בישיבה. היו הדעות שקולות, יכריע היושב-ראש. |
| 31. אישור היושב-ראש על החלטה שנתקבלה על ידי המועצה, ישמש ראיה מכרעת לכך. |
| 32. [תיקון התשע"ט (מס' 2)] (בוטל). |
| 33. |
| 34 - 46. |
| 47. [תיקונים3 ] (א) ואלה האגרות שיש לשלם: (1) בחינות - (א) בקשה לגשת לבחינה בכל נושא בחינות ביניים ובחינה סופית חלק א', וכן בקשה לגשת לבחינה שבה הורשה המועמד לגשת לבחינות השלמה או שנכשל וביקש להיבחן שנית במועד אחר - 492 ש"ח; (ב) בקשה לגשת לבחינות בכל נושא בבחינה סופית חלק ב' וכן בקשה לגשת לבחינה שבה הורשה המועמד לגשת לבחינות השלמה או שנכשל וביקש להיבחן שנית במועד אחר - 923 ש"ח; (ג) בקשה לפטור מבחינות - 333 ש"ח, ואולם בקשה לפטור בשל השלמת חובות במסגרת תוכנית לימודים לראיית חשבון בארץ לפי תוכנית שהכירה בה המועצה, לפי תקנה (ב) או (ג), פטורה מתשלום האגרה; (ד) ערר על בחינה - (1) בשאלון פתוח שאינו רב–ברירה - 561 שקלים חדשים; (2) בשאלון רב–ברירה - 281 שקלים חדשים. (2) התמחות - (א) (נמחקה). (ב) בקשה לשחרור מחובת התמחות - 154 ש"ח; (3) בקשה לרישיון רואה חשבון - 1,231 ש"ח; (4) אגרה שנתית - (א) לרואה חשבון שביום 31 בדצמבר בשנה שקדמה לשנת התשלום (להלן - המועד הקובע) טרם חלפו 5 שנים מיום קבלת רישיונו - 351 ש"ח; (ב) לרואה חשבון שבמועד הקבוע חלפו 5 שנים ויותר מיום קבלת רישיונו - 492 ש"ח; (ג) לרואה חשבון בגיל שבעים או יותר - 122 ש"ח; (ד) רואה חשבון, שהצהיר בהצהרה שמסר למועצה לא יאוחר מ-31 בינואר של שנה מסוימת, שאינו רוצה לשמש רואה חשבון באותה שנה, יהיה פטור מתשלום אגרה שנתית לגבי אותה שנה ועד אשר יצהיר בהצהרה שתימסר למועצת רואי חשבון שהוא רוצה להמשיך ולשמש רואה חשבון. (א1) חייל מילואים פעיל ישלם מחצית מסכומי האגרות הקבועות בתקנת משנה (א); סכום של 50 אגורות יעוגל כלפי מטה; בתקנת משנה זו, "חייל מילואים פעיל" - חייל מילואים כהגדרתו בחוק שירות המילואים, התשס"ח-2008, המחזיק בתעודת משרת מילואים פעיל תקפה שניתנה לו בידי צבא הגנה לישראל ושפרטיו הועברו למשרד המשפטים באופן ממוחשב על ידי משרד הביטחון. (ב) סכומי האגרות לפי תקנת משנה (א) ישתנו ב–1 בינואר של כל שנה לפי שיעור השינוי של המדד שפורסם בחודש נובמבר שקדם לו לעומת המדד שפורסם בחודש נובמבר של השנה שקדמה לה. (ב1) סכום אגרה שהשתנה כאמור יעוגל לשקל החדש השלם הקרוב וסכום של 50 אגורות יעוגל כלפי מעלה. (ג) יושב ראש מועצת רואי חשבון יפרסם ברשומות הודעה ובה נוסח תקנת משנה (א), כפי שהיא מתוקנת עקב האמור בתקנה זו. (ד) בתקנה זו, |
| 48. (תיקון התשנ"ד) (א) (בוטל). (ב) עד סוף השנה שבה ניתן הרשיון רשאי בעל הרשיון לשמש רואה-חשבון בלי תשלום האגרה השנתית. |
| 49. [תיקון התשפ"ג (מס' 2)] היושב-ראש או מי שהוא מינה לעניין זה רשאי, בנסיבות מיוחדות, לפטור מועמד לבחינות מתשלום אגרות-בחינות, כולן או מקצתן, או לדחות תשלומן. |
| 49א. [תיקונים: התשע"ו (מס' 3), התשפ"ג (מס' 2)] |
| 49ב. [תיקון התשפ"ג (מס' 2)] בקשות למועצה לפי תקנות אלה יוגשו באופן מקוון. |
| 50 - 56. (בוטלו). |
| 57. התמחות לפני פרסום תקנות אלה ברשומות (להלן - יום הפרסום), דינה כדין התמחות לפי תקנות אלה לגבי כל מי שהגיש בקשה להירשם כמתמחה תוך שלושים יום מיום הפרסום. |
| 58. לתקנות אלה ייקרא "תקנות רואי-חשבון, התשט"ז-1955". |
[תיקונים: התשנ"ח (מס' 3), התשס"ה, התשס"ט, התשע"א (מס' 3), התשע"ז (מס' 2), התשע"ט, התשפ"ג (מס' 2)] (תקנה 7) בחינות ביניים 1. מבוא לחשבונאות הבחינה תכלול את הנושאים האלה, כולם או חלקם: (א) הנהלת חשבונות; (ב) כללי חשבונאות ודיווח כספי; (ג) דוחות כספיים של חברות תעשייה ומסחר; (ד) שינויים חשבונאיים והתאגדויות עסקיות. 2. משפט עסקי הבחינה תכלול את הנושאים האלה, כולם או חלקם: (א) מבוא למשפט; (ב) משפט ציבורי וחוקתי; (ג) דיני עונשין; (ד) דיני חוזים; (ה) דיני נזיקין; (ו) דיני קניין; (ז) יישוב סכסוכים בדרכים אלטרנטיביות; (ח) ביקורת פנימית; (ט) מסמכים סחירים ושירותי תשלום; (י) דיני מכרזים; (יא) איסור הלבנת הון; (יב) ריבית והצמדה; (יג) דיני בנקאות ותחומי משפט נוספים הנוגעים לעניין; בכל אחד מהנושאים תיכלל רשימת חיקוקים שיש להכיר, לרבות פסיקה עקרונית ועדכנית; הרשימה תפורסם באתר האינטרנט של המועצה לפי תקנה 8(ג). 3. כלכלה הבחינה תכלול את הנושאים האלה, כולם או חלקם: (א) המחסור; (ב) פונקציות ייצור שונות; (ג) צמיחה כלכלית; (ד) מסחר בין-לאומי; (ה) קביעת החלטות כלכליות; (ו) פונקציות הייצור והקצאה יעילה; (ז) שוק תחרותי; (ח) מעגל ההכנסות במשק; (ט) ההיצע; (י) עלויות כלכליות; (יא) הביקוש; (יב) הגמישות; (יג) שיווי משקל בשוק של מוצר יחיד; (יד) השוק לגורמי ייצור; (טו) קשרי גומלין בין שוקי המוצרים לשוקי גורמי ייצור; (טז) שיווי משקל כללי במשק; (יז) התערבות ממשלה; (יח) מסים; (יט) אי-שוויון בהתחלקות בהכנסות; (כ) תחרות לא משוכללת: מונופול וקרטל; (כא) מערכת החשבונאות הלאומית; (כב) פונקציית הצריכה המצרפית; (כג) התאוריה הקיינסיאנית; (כד) התאוריה הקלסית והנאו-קלסית; (כה) הביקוש להשקעה; (כו) קביעת התוצר הלאומי; (כז) הממשלה והמערכת המאקרו-כלכלית; (כח) גידול בביקוש לצריכה ציבורית הממומן על ידי תוספת מסים; (כט) נכסי הציבור; (ל) הכסף במשק; (לא) מערכת הבנקים המסחריים; (לב) הבנק המרכזי; (לג) שוק הכסף; (לד) מודל משולב - שוק הכסף ושוק המוצרים; (לה) מדיניות כלכלית במשק סגור; (לו) שוק מטבע חוץ, סחר בין-לאומי; (לז) מאזן התשלומים; (לח) המודל הקיינסיאני למשק פתוח; (לט) מדיניות כלכלית במשק פתוח; (מ) ביקוש מצרפי - היצע מצרפי (AD-AS ); (מא) אינפלציה. 4. יסודות ביקורת החשבונות הבחינה תכלול את הנושאים האלה, כולם או חלקם: (א) תיאור המקצוע; (ב) הוראות הנוגעות לביקורת חשבונות ואתיקה מקצועית של רואי חשבון בחוקים, בתקנות, בצווים ובהוראות; רשימה של חוקים, תקנות, צווים והוראות כאמור תפורסם באתר האינטרנט של המועצה לפי תקנה 8(ג); (ג) תכנון הביקורת וראיות הביקורת; (ד) ניירות עבודה; (ה) הבקרה הפנימית (לרבות הביקורת הפנימית והסתמכות על מבקר פנימי); (ו) השימוש בדגימה בביקורת החשבונות; (ז) נוהלי ביקורת; (ח) איתור טעויות ודוח המבקר. בחינות סופיות - חלק א' 1. מימון הבחינה תכלול את הנושאים האלה, כולם או חלקם: (א) מטרות הפירמה; (ב) החשיבות של שוק הון יעיל; (ג) תקצוב הון וקריטריונים לבחינת השקעות; (ד) סיכון ואי-ודאות; (ה) בניית תיקי השקעות יעילים; (ו) מבנה ההון וערך הפירמה; (ז) המנוף הפיננסי והשלכותיו; (ח) הגדרה ומדידה של מחיר הון של הפירמה; (ט) מודל שוק ההון - CAPM ; (י) מדיניות דיווידנדים; (יא) חכירה הונית; (יב) מבוא לאופציות וחוזים עתידיים; (יג) תמחור אגרות חוב; (יד) הערך הכלכלי של הטבות מס. 2. דיני תאגידים ומסחר הבחינה תכלול את הנושאים האלה, כולם או חלקם: (א) דיני תאגידים; (ב) דיני ניירות ערך; (ג) דיני עבודה; (ד) דיני חיסכון ארוך טווח; (ה) ביטוח לאומי; (ו) תחרות כלכלית; (ז) דיני חדלות פירעון ושיקום כלכלי; (ח) הגנת הפרטיות; בכל אחד מהנושאים תיכלל רשימת חיקוקים שיש להכיר, לרבות פסיקה עקרונית ועדכנית; הרשימה תפורסם באתר האינטרנט של המועצה לפי תקנה 8(ג). 3. סטטיסטיקה הבחינה תכלול את הנושאים האלה, כולם או חלקם: (א) השיטה הסטטיסטית, מהותה, מטרותיה והשימוש בה בחשבונאות ובמינהל עסקים; (ב) אוכלוסייה; (ג) מדגם; (ד) סולמות מדידה; (ה) שיטות לאיסוף נתונים; (ו) סטטיסטיקה תיאורית; (ז) הסתברות; (ח) התפלגות נורמלית סטנדרטית (Z ); (ט) התפלגות t ; (י) התפלגות חי בריבוע; (יא) התפלגות F ; (יב) התפלגות בינומית; (יג) הסקה סטטיסטית; (יד) בדיקת השערות ואמידה של ממוצע; (טו) פרופורציה; (טז) השוואות בין ממוצעים (ממדגמים תלויים ובלתי תלויים); (יז) השוואות בין פרופורציות; (יח) מבחני השערות ואמידה של שונות אחת והיחס בין שתי שונויות; (יט) בדיקת דגימה; (כ) מבחן טיב ההתאמה; (כא) מתאם רגרסיה; (כב) סדרות עיתיות; (כג) שימוש בכלים מתמטיים לרבות לוגריתמים; (כד) טור חשבוני; (כה) טור הנדסי ומשוואות ממעלה ראשונה ושנייה לפתרון בעיות; (כו) שיטות מספור שונות לרבות שיטה בינרית; (כז) נוסחאות אופטימיזציה וטכניקות גזירה בסיסית. 4. טכנולוגיות מיד ע הבחינה תכלול את הנושאים האלה, כולם או חלקם: (א) מערכות מידע בארגון; (ב) ניהול טכנולוגית מידע; (ג) תשתיות טכנולוגיות מידע; (ד) ארגון קבצים ומסדי נתונים; (ה) יישומיים ארגוניים; (ו) אבטחת מידע; (ז) עיבוד תנועות במערכות עסקיות וחשבונאיות; (ח) כלי ניתוח נתונים; (ט) הקשר בין מערכות מידע לצד החברתי של העולם - השימוש בפלטפורמות חברתיות לצורכי הארגון. 5. חשבונאות פיננסית א' הבחינה תכלול את הנושאים האלה, כולם או חלקם: (א) המסגרת המושגית; (ב) דוחות לתקופות ביניים; (ג) היוון עלויות אשראי; (ד) פריטים מאזניים; (ה) מלכ"רים; (ו) מענקים ממשלתיים וסיוע ממשלתי; (ז) הצגת הדוחות הכספיים; (ח) אירועים השוברים את רצף הדיווח הכספי; (ט) חכירות; (י) הטבות לעובדים; (יא) הכנסות מחוזים עם לקוחות; (יב) מסים על הכנסה; (יג) דוח תזרים מזומנים. 6. תמחיר וחשבונאות ניהולית מתקדמת הבחינה תכלול את הנושאים האלה או חלקם: (א) התנהגות עלויות ומיונן; (ב) שיטות איסוף ורישום עלויות; (ג) תמחיר תקן וניתוח סטיות; (ד) הכנת תקציב; (ה) תמחיר מבוסס פעילויות; (ו) תמחיר תקן וניתוח סטיות; (ז) תמחיר תרומה (תמחירי ישיר) ותמיר ספיגה; (ח) ניתוח "עלות היקף רווח" (Cost Volume Analysis ), לרבות ניתוח נקודת האיזון והמנוף התפעולי; (ט) עלויות רלוונטיות לקבלת החלטות, התכנון הליניארי בשירות החשבונאות הניהולית; (י) תכנון מלאי ומודל גודל ההזמנה האופטימלי - EOQ , מודלים לבקרת פרויקטים - PERT ו–GANT ; (יא) עקום למידה; (יב) ביזור; (יג) מרכזי אחריות ומחירי העברה; (יד) תמחיר מטרה; (טו) ניהול כולל לאיכות - TQM ומודל עלויות האיכות; (טז) גישת ניהול בדיוק בזמן - Just in Time וגישת התמחיר בדיעבד Backflush Costing ; (יז) גיליון הישגים מאוזן - Balanced Scorecard ; (יח) מדדים להערכת רמת הביצוע. בחינות סופיות - חלק ב' 1. מסים הבחינה תכלול את הנושאים האלה, כולם או חלקם: (א) מבוא למסים ועקרונות שיטת המס; (ב) פרשנות דיני המס; (ג) בסיס הדיווח; (ד) מקורות ההכנסה; (ה) הוצאות; (ו) פטורים; (ז) הפסדים; (ח) שינוי ייעוד; (ט) מיסוי רווחי הון; (י) מיסוי תאגידים; (יא) מיסוי היחיד; (יב) דמי ביטוח לאומי ומס בריאות; (יג) מיסוי מכשירי השקעה; (יד) עבירות פליליות בדיני המס; (טו) מיסוי בין-לאומי; (טז) מיסוי קבלנים ועבודות ארוכות טווח; (יז) מיסוי תוכניות תגמול והטבות לעובדים; (יח) מיסוי מוסדות ציבור ומוסדות ללא כוונת רווח; (יט) מיסוי שינוי מבנה; (כ) הליכי שומה; (כא) חובות דיווח; (כב) הליכי גבייה וניכוי מס במקור; (כג) הוראות ניהול ספרים לצורכי מס; (כד) עקרונות תכנון המס; (כה) הימנעות ממס ועסקאות מלאכותיות; (כו) דרך פעולתו של רואה החשבון לפני רשויות המס; (כח) חוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975, והתקנות שהותקנו מכוחו; (כט) חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963, והתקנות שהותקנו מכוחו. 2. חשבונאות פיננסית מתקדמ ת הבחינה תכלול את הנושאים האלה, כולם או חלקם: (א) המסגרת המושגית והצגת הדוחות הכספיים כולל ביאורים נלווים; (ב) דוחות כספיים נפרדים; (ג) דיווח כספי לתקופות ביניים; (ד) רווח למניה; (ה) מלכ"רים; (ו) מגזרי פעילות; (ז) אירועים לאחר תקופת הדיווח; (ח) פריטים מהדוח על המצב הכספי; (ט) פריטים תוצאתיים (לרבות פריטים הנכללים בדוח על הרווח הכולל); (י) פריטים תזרימיים; (יא) השפעות על סעיפים בהון; (יב) דוח תזרים מזומנים; (יג) ניתוח דוחות כספיים והערכת שווי פירמות; (יד) השוואה בין התקינה הבין-לאומית לתקינה הישראלית ברמת הפערים העיקריים; (טו) כל החומר שנכלל בבחינות מבוא לחשבונאות כמפורט בפרט 1 לבחינות ביניים לתוספת זו, וחשבונאות פיננסית א' כמפורט בפרט 5 לבחינות סופיות - חלק א' לתוספת זו. 3. ביקורת חשבונות ובעיות ביקורת מיוחדות הבחינה תכלול את הנושאים האלה, כולם או חלקם: (א) פסיקה ותקדימים הרלוונטיים להתנהלות מקצועית של רואה חשבון; (ב) בקרת איכות במשרדי רואה חשבון וסקר עמיתים במשרדי רואה חשבון; (ג) עקרונות יסוד בעבודת ביקורת משותפת; (ד) שיקולי ביקורת הקשורים לגופים מבוקרים המשתמשים בלשכת שירות; (ה) ביקורת המדינה; (ו) מבנה המקצוע בארץ ובעולם; (ז) מבנה מערכות מידע וסביבת פעילותן; (ח) אישורים חיצוניים ואישורים מיוחדים לרשויות ולגופים אחרים; (ט) ביקורת דוחות פרופורמה ובדיקת מידע כספי עתידי; (י) ציות לחוקים ותקנות החלים על גוף מבוקר; (יא) ביקורת בענפים מיוחדים; (יב) סוגיות ביקורת בגופים הכפופים לחוק ניירות ערך; (יג) כללי התנהגות מקצועית; (יד) זהירות מקצועית; (טו) ספקנות מקצועית ושיקול דעת מקצועי; (טז) אי-תלות רואה חשבון; (יז) אחריותו החוקית והמקצועית של רואה חשבון; (יח) חוק רואי חשבון, התשט"ו-1955, והתקנות שהותקנו לפיו; (יט) מטרות ראשיות של רואה חשבון המבקר ועריכת ביקורת בהתאם לתקני ביקורת מקובלים בישראל; (כ) מכתב התקשרות לביצוע ביקורת ומערכת הסכמות בין המבקר למבוקר; (כא) תיעוד הביקורת; (כב) אחריות המבקר לשקול אפשרות קיומה של תרמית; (כג) התייחסות להוראות חוק ורגולציה; (כד) תקשורת בנושאי ביקורת עם גורמים המופקדים על ביקורת העל בגוף המבוקר; (כה) תכנון הביקורת; (כו) הבנה של הגוף המבוקר וסביבתו והערכת סיכונים המתייחסים להצגה מוטעית מהותית, מהותיות בתכנון ובביצוע של ביקורת; (כז) הערכת הבקרה הפנימית; (כח) סיכונים ומתן מענה לסיכונים שהוערכו; (כט) תהליך הביקורת; (ל) הבנה של הגוף המבוקר וסביבתו; (לא) מהותיות בתכנון ובביצוע של ביקורת, הערכת ההשפעה של הצגות מוטעות שזוהו במהלך הביקורת; (לב) ראיות הביקורת; (לג) ביקורת יתרות פתיחה; (לד) נהלים אנליטיים; (לה) דגימה בביקורת; (לו) ביקורת אמדנים בחשבונאות; (לז) ביקורת המדידה והגילוי של שווי הוגן; (לח) ביקורת עסקאות עם צדדים קשורים ובעלי עניין; (לט) אירועים לאחר תאריך המאזן או לאחר תאריך דוח המבקר; (מ) עקרון העסק החי; (מא) הצהרה בכתב לרואה חשבון המבקר; (מב) הסתמכות על מבקרים אחרים; (מג) התחשבות בעבודת ביקורת פנימית; (מד) שימוש בעבודת מומחה; (מה) דוח המבקר; (מו) דוחות מיוחדים; (מז) התייחסות המבקר לדוחות כספיים השוואתיים; (מח) מידע אחר במסמכים המכילים דוחות כספיים מבוקרים; (מט) דוחות מיוחדים של רואה חשבון; (נ) ביקורת של בקרה פנימית על דיווח כספי המשולבת עם ביקורת של דוחות כספיים; (נא) ביקורת של רכיבי בקרה פנימית; (נב) הסמכה של רואה חשבון המבקר להכללת דוחות במסמך הצעה; (נג) סקירה של מידע כספי לתקופות ביניים; (נד) דוחות כספיים בלתי מבוקרים; (נה) דוחות חשבונאיים בלתי מבוקרים; (נו) ידע ויכולת שימוש במערכי מידע ממוחשבים לביצוע ביקורת דוחות כספיים; (נז) שימוש במאגרי מידע גדולים לצורך ביצוע הליכי ביקורת; (נח) הערכת סיכוני שימוש במערכות מידע; (נט) ביקורת פנימית; (ס) בדיקת אפקטיביות הבקרה הפנימית ודווח עליה. |
תוספת שביעית8 [תיקון התשע"ט (מס' 3)] (תקנה 26) ט' בתשרי התשט"ז (25 בספטמבר 1955) פנחס רוזן שר המשפטים |