חוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק, התשע"א-2011 1 |
| 2. (תיקונים: התשע"א, התשע"ו, התשפ"ד) בחוק זה - (תיקונים: התשע"א, התשע"ו, התשפ"ד) |
| 3. (א) לא ייצר אדם, לא ייבא ולא יחזיק אסבסט, לא יסחור בו, לא ימסור אותו לאחר ולא יעשה עסקה, עבודה או שימוש אחר באסבסט, או בפסולת אסבסט, למעט עבודות אסבסט הנדרשות לצורך סילוק אסבסט והטמנה של פסולת אסבסט, לפי הוראות חוק זה. (ב)2 הוראות סעיף קטן (א) יחולו גם על מוצר אשר בשל מבנהו, צורתו, מראהו או אופן השימוש בו, הוא עלול להטעות כנחזה להיות מוצר אסבסט, והשר קבעו בצו לעניין סעיף זה. |
| 5. (תיקון התשפ"ב) (א) בעל מיתקן תעשייתי יפסיק שימוש קיים באסבסט פריך שהותקן לצורך בידוד תרמי, יסירו ויטמינו בהתאם להוראות לפי חוק זה, בתוך עשר שנים מיום התחילה. (א1) על אף האמור בסעיף קטן (א) - (1) בעל מיתקן תעשייתי שהוא תחנת הכוח רידינג בתל אביב, או המחזיק בו, רשאי להמשיך שימוש קיים באסבסט פריך שהותקן לצורך בידוד תרמי, עד יום כ"ד בסיוון התשצ"ב (3 ביוני 2032), ובלבד שהתקיימו כל אלה: (א) בעל רישיון לניהול המערכת אישר, עד יום 1 ביולי בכל שנה, החל משנת 2022, כי המשך הפעלת המיתקן התעשייתי בשנה העוקבת לשנה שבה ניתן האישור דרוש למניעת פגיעה; בעל הרישיון לניהול המערכת רשאי לדרוש מבעל המיתקן או מהמחזיק בו מידע הדרוש לו לשם קבלת החלטתו; בעל הרישיון לניהול המערכת יעביר לבעל המיתקן או למחזיק בו את אישורו או עותק מהחלטתו בעניין האישור; בסעיף זה - "בעל רישיון לניהול המערכת" - כמשמעותו בחוק משק החשמל; "חוק משק החשמל" - חוק משק החשמל, התשנ"ו-1996; "פגיעה" - פגיעה באמינות אספקת החשמל לאזור גוש דן בהתאם לצפי צריכת החשמל באזור זה, שבעל רישיון לניהול המערכת צופה; "רשות החשמל" - כמשמעותה בסעיף 21 לחוק משק החשמל. (ב) בלי לגרוע מחובותיו האחרות לפי חוק זה, בעל המיתקן התעשייתי או המחזיק בו יבצע את הפעולות המפורטות להלן: (1) ימלא אחר הוראות פסקאות (7), (9) וכן (8) או (10); ואולם בעל המיתקן התעשייתי או המחזיק בו רשאי להמשיך את השימוש באסבסט פריך אף אם לא התקיימו הוראות הפסקאות האמורות, אם המנהל, לאחר התייעצות עם יושב ראש רשות החשמל, אישר זאת; (2) יערוך, אחת לשבוע, בדיקה חזותית במיתקן לאיתור מפגעי אסבסט, וידווח למנהל על ממצאיו; המנהל רשאי לפטור את בעל המיתקן התעשייתי או את המחזיק בו מביצוע בדיקה בשבוע מסוים או לתת ארכה למסירת דיווח, על יסוד בקשה מנומקת בכתב שהגישו לו מראש; אותר מפגע אסבסט, יפעל בעל המיתקן או המחזיק באופן מיידי לטיפול במפגע בהתאם להוראות לפי חוק זה; (ג) (1) לשם המשך הפעלת המיתקן התעשייתי החל משנת 2026, יידרש, נוסף על האמור בפסקאות משנה (א) ו–(ב), אישור שר האנרגיה לאישור שנתן בעל הרישיון לניהול המערכת לפי פסקת משנה (א). (2) טרם מתן אישורו לפי פסקת משנה (1), יתייעץ שר האנרגיה עם השר בנוגע להשלכות המשך השימוש באסבסט פריך על בריאות הציבור והסביבה; עמדת השר תינתן בתוך 21 ימים מיום ששר האנרגיה פנה אליו; לא ניתנה עמדת השר כאמור, יראו את עמדתו כהתנגדות. (3) שר האנרגיה יודיע לבעל הרישיון לניהול המערכת על החלטתו עד יום 30 בספטמבר בכל שנה וישלח את אישורו או עותק מהחלטתו לבעל המיתקן התעשייתי או למחזיק בו; (ד) לשם המשך הפעלת המיתקן התעשייתי החל משנת 2028, יידרש, נוסף על האמור בפסקאות משנה (א) עד (ג), אישור השר להמשך השימוש באסבסט פריך לשם המשך הפעלת המיתקן; השר יודיע לבעל רישיון לניהול המערכת על החלטתו עד יום 15 באוקטובר בכל שנה; לא ניתנה החלטת השר עד למועד האמור, יראו את החלטתו כסירוב למתן האישור; השר ישלח עותק מהחלטתו לבעל המיתקן התעשייתי או למחזיק בו; (2) על אף האמור בפסקה (1)(ד), ניתן אישור שר האנרגיה לפי פסקה (1)(ג) לגבי המשך השימוש באסבסט פריך החל משנת 2028, ולא ניתן אישור השר לפי פסקה (1)(ד), רשאי כל אחד מהשרים האמורים להביא את העניין להכרעת הממשלה במליאתה, והחלטת הממשלה תבוא במקום החלטות השרים לעניין האישורים; (3) החל משנת 2022 ועד להפסקת השימוש במיתקן התעשייתי, ידווחו השר ושר האנרגיה, לפי העניין, לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אחת לשנה, עד יום 31 בדצמבר בכל שנה, על כל אלה: (א) התקדמות התכנון והביצוע של הפעולות הדרושות לשם הבטחת אמינות אספקת החשמל לאזור גוש דן, ללא צורך בהפעלת המיתקן התעשייתי, בהתאם לצפי צריכת החשמל באזור זה שבעל רישיון לניהול המערכת צופה, וכן חסמים העלולים לעכב פעולות אלה; דיווח כאמור יימסר על ידי שר האנרגיה; (ב) קיום הוראות סעיף קטן זה בידי בעל המיתקן התעשייתי או המחזיק בו; (ג) האישור שנתן כל אחד מהשרים לפי פסקה (1)(ג) או (ד), או בדבר החלטת הממשלה לפי פסקה (2), לפי העניין, לצורך המשך השימוש באסבסט פריך החל משנת 2026 או 2028; (4) סבר בעל רישיון לניהול המערכת כי אין עוד צורך בהמשך הפעלת המיתקן התעשייתי לשם מניעת פגיעה החל ממועד מסוים, יודיע לבעל המיתקן ולמחזיק בו על המועד האמור מוקדם ככל האפשר; (5) בעל המיתקן התעשייתי או המחזיק בו יסיר ויטמין את האסבסט הפריך בהתאם להוראות לפי חוק זה, בתוך 18 חודשים מאחד מאלה, לפי העניין: (א) מהמועד שעליו הודיע לו בעל הרישיון לניהול המערכת כאמור בפסקה (4); (ב) מתום השנה האחרונה שלגביה ניתן אחד מאלה: (1) אישור בעל הרישיון לניהול המערכת כאמור בפסקה (1)(א); ואולם אם ניתנה הודעה כאמור בפסקה (4), תחול פסקה (5)(א); (2) אישור שר האנרגיה לפי פסקה (1)(ג) לצורך המשך הפעלת המיתקן התעשייתי החל משנת 2026; (3) אישור השר לפי פסקה (1)(ד) לצורך המשך הפעלת המיתקן התעשייתי החל משנת 2028; לא ניתן אישור השר לגבי שנה מסוימת וניתן אישור הממשלה לפי פסקה (2) לגבי אותה שנה - מתום אותה שנה שלגביה ניתן אישור הממשלה כאמור; (ג) מהמועד האמור ברישה לפסקה (1), ובלבד שניתנו האישורים הנדרשים להמשך הפעלת המיתקן התעשייתי עד לאותו מועד; (6) בעל המיתקן התעשייתי או המחזיק בו ישלח למנהל עותק מהמסמכים המפורטים להלן, ככל שהם ניתנו, לא יאוחר מעשרה ימי עסקים מיום שקיבל את המסמכים: (א) אישור בעל הרישיון לניהול המערכת או החלטתו בעניין האישור לפי פסקה (1)(א); (ב) אישור שר האנרגיה או החלטתו בעניין האישור לפי פסקה (1)(ג); (ג) הודעת בעל הרישיון לניהול המערכת אל בעל המיתקן ולמחזיק בו לפי פסקה (4); (7) בעל המיתקן התעשייתי או המחזיק בו יסיר ויטמין את האסבסט הפריך שהותקן בו לצורך בידוד תרמי, בחלקים החיצוניים של מבנה תחנת הכוח שהשימוש בהם הופסק, ובלבד שהסרתו לא תפגע, בין במישרין ובין בעקיפין, ביכולת ייצור החשמל במיתקן התעשייתי; הסרה והטמנה כאמור יבוצעו במועד מוקדם ככל האפשר ולא יאוחר מהמועד שהורה המנהל, ובלבד שמועד זה לא יהיה מאוחר מתום חמישה חודשים מיום קבלת היתר לעבודת אסבסט או מיום ב' בתמוז התשפ"ב (1 ביולי 2022), לפי המוקדם; (8) החל מיום ב' בתמוז התשפ"ב (1 ביולי 2022), בעל המיתקן התעשייתי או המחזיק בו יפסיק את השימוש באסבסט הפריך שהותקן לצורך בידוד תרמי בחלקים החיצוניים של מבנה תחנת הכוח ושהשימוש בו לא הופסק בהתאם לפסקה (7); בעל המיתקן או המחזיק בו יסיר ויטמין את האסבסט הפריך כאמור בתוך 18 חודשים מהמועד האמור, אלא אם כן נוכח כי ניתן להסיר את האסבסט הפריך במועד מוקדם יותר בלי לפגוע, בין במישרין ובין בעקיפין, ביכולת ייצור החשמל במיתקן התעשייתי; (9) בעל המיתקן התעשייתי או המחזיק בו יגיש למנהל, בתוך 21 ימים מיום פרסומו של חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"ב-2021, דוח המפרט את רכיבי האסבסט הפריך, בחלקים החיצוניים של מבנה תחנת הכוח אשר השימוש בהם לא הופסק בהתאם לפסקה (7), ואשר ניתן להסירם לפני יום ב' בתמוז התשפ"ב (1 ביולי 2022); (10) (א) על אף האמור בפסקה (8), המנהל רשאי לאשר לבעל המיתקן התעשייתי או למחזיק בו שלא להפסיק את השימוש באסבסט הפריך כאמור באותה פסקה, כולו או חלקו, במועד הקבוע בה, או לדחות את מועד הסרתו והטמנתו למועד מאוחר מהמועד הקבוע באותה פסקה, על יסוד בקשה בכתב שהגיש בעל המיתקן התעשייתי או המחזיק בו, ולפיה הפסקת השימוש כאמור תפגע במישרין או בעקיפין ביכולת ייצור החשמל במיתקן התעשייתי, ובלבד שבקשה כאמור תוגש עד ליום י"ט בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2023); על אסבסט פריך שהבקשה לגביו אושרה, יחולו הוראות פסקאות (1), (4) ו–(5). (ב) המנהל ייתן החלטתו בבקשה לפי פסקת משנה (א) עד ליום כ"א באדר ב' התשפ"ד (31 במרס 2024), לאחר שהתייעץ עם יושב ראש רשות החשמל. (ג) לא אישר המנהל את הבקשה, כולה או חלקה, יפסיק בעל המיתקן התעשייתי או המחזיק בו את השימוש באסבסט הפריך שלגביו לא אושרה הבקשה, יסירו ויטמינו במועד מוקדם ככל האפשר, ולא יאוחר מהמועד שהורה לו המנהל, ובלבד שמועד זה לא יהיה מאוחר מיום י"ב בטבת התשפ"ו (1 בינואר 2026); (11) בלי לגרוע מהוראות סעיף זה, בעל המיתקן התעשייתי או המחזיק בו יפעל להפסיק את השימוש, להסיר ולהטמין כל אסבסט פריך במיתקן התעשייתי, ככל שאין בהפסקת השימוש או בהסרה כאמור כדי לפגוע, במישרין או בעקיפין, ביכולת ייצור החשמל במיתקן התעשייתי. (ב) בעל מיתקן תעשייתי שיש בו בידוד תרמי שהותקן עד תום שנת 1990, יערוך, בתוך שנה מיום התחילה, בדיקה באמצעות מפקח אסבסט פריך לאיתור ולמיפוי של שימוש קיים באסבסט פריך שנעשה לצורך בידוד תרמי כאמור, אלא אם כן ידוע לו, על יסוד מסמכים שבידו, כי הבידוד התרמי אינו מכיל אסבסט פריך (ג) נמצא שימוש קיים באסבסט פריך במיתקן תעשייתי, ידווחו על כך בעל המיתקן והמחזיק בו, לאלתר, למנהל, ויערכו רישום שבו ייכללו מיקום האסבסט, הערכת כמותו ומצבו, יסמנו את המיתקנים התעשייתיים שיש בהם אסבסט, ויעדכנו, מעת לעת, את הרישום והסימון כאמור. (ד) נעשה במיתקן תעשייתי שימוש קיים באסבסט פריך, לצורך בידוד תרמי, והאסבסט הפריך חשוף לאוויר, יאטמו בעל המיתקן התעשייתי והמחזיק בו את החיץ שבין האסבסט לאוויר, או יפסיקו את השימוש במיתקן התעשייתי ויאטמו אותו, באופן שימנע כל אפשרות לשחרור סיבי אסבסט לאוויר, והכל לאלתר ובהתאם להוראות לפי חוק זה. (ה) בעל מיתקן תעשייתי והמחזיק בו יפעלו לתחזוקת החיץ באופן שימנע כל אפשרות לשחרור סיבי אסבסט לאוויר, יבצעו מעקב שוטף אחר תקינות החיץ, וכן פעולות הדרכה, שילוט, ניטור ודיווח ופעולות אחרות הדרושות לצורך מניעת מפגע אסבסט וטיפול בו. (ו) נמצא מיתקן תעשייתי במקרקעין שאינם בחזקתו של בעל המיתקן התעשייתי, רשאים בעל המיתקן התעשייתי, המחזיק בו, וכל מי שפועל מטעמם להיכנס למקרקעין שבהם נמצא המיתקן, לצורך ביצוע חובותיהם לפי סעיף זה; על כניסה למקרקעין כאמור יחולו הוראות סעיף 50 לחוק משק הגז הטבעי, התשס"ב-2002, בשינויים המחויבים. |
| 7. (א) צבא הגנה לישראל יפסיק שימוש קיים באסבסט המותקן בציוד ובכלי רכב שבשימושו, ויפעל להסרתו ולהטמנתו, בתוך שבע שנים מיום התחילה, וכן יסיר את האסבסט מכלי רכב ומציוד בעת שמבוצע טיפול תחזוקה ברכיבים המותקנים בהם שיש בהם אסבסט אף אם טרם חלפו שבע שנים מיום התחילה, והכל בהתאם להוראות לפי חוק זה ולהוראות המנהל; בסעיף זה, (ב) על אף הוראות סעיף קטן (א), צבא הגנה לישראל רשאי להמשיך שימוש קיים באסבסט פריך המותקן בציוד במעמד חירום כמשמעותו בפקודות הצבא, וכן בכלי רכב שהוצא לגביו רישיון רכב צבאי לחירום לפי פקודות הצבא, ובלבד שיפעל לפי הוראות המנהל לעניין דיווח, ניטור, אחסנה, שילוט וסימון, ויסיר את האסבסט מכלי רכב ומציוד בעת שמבוצע טיפול תחזוקה ברכיבים המותקנים בהם שיש בהם אסבסט; בסעיף קטן זה, |
| 10. לא יגרום אדם למפגע אסבסט. |
| 12. נודע לרשות מקומית על קיומו של מפגע אסבסט בתחומה, תודיע על כך לממונה באופן מיידי; אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע מחובותיה של רשות מקומית לפי הוראות כל דין. |
| 13. |
| 16. (א) המנהל ייתן רישיון קבלן אסבסט צמנט למבקש שמתקיימים בו כל אלה: (1) הוא בגיר ותושב קבע בישראל, או שהוא תאגיד הרשום על פי דין בישראל; (2) הוא קבלן רשום כמשמעותו בחוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, התשכ"ט-1969 (בסעיף זה - חוק רישום קבלנים), וכל עוד רישומו לפי החוק האמור לא בוטל או הותלה; השר רשאי לקבוע כי רק מבקש שהוא קבלן רשום לענף או לסיווג שקבע, ממלא אחר תנאי הרישום הנדרש לפי פסקה זו; (3) מבקש הרישיון, ואם הוא תאגיד - גם נושא משרה ובעל שליטה בו, לא הורשעו בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה, אין הוא ראוי להיות קבלן אסבסט; (4) הוא מעסיק, בכל עת, לפחות עובד אחראי אחד לפי הוראות סעיף 17. (ב) המנהל ייתן רישיון קבלן אסבסט פריך למבקש שמתקיימים בו כל אלה: (1) התנאים המפורטים בסעיף קטן (א)(1) עד (3); (2) הוא מעסיק, בכל עת, לפחות עובד אחראי אחד לעבודות אסבסט פריך לפי הוראות סעיף 17. (ג) על אף הוראות סעיף קטן (א)(2), פטר שר הבינוי והשיכון לפי הוראות סעיף 14א לחוק רישום קבלנים אדם מתחולת החוק האמור, רשאי המנהל לתת לאותו אדם רישיון קבלן אסבסט לגבי ביצוע עבודת אסבסט שלגביה חל הפטור האמור, אף אם לא מתקיים בו התנאי הקבוע בסעיף קטן (א)(2). |
| 17. (א) על אף הוראות סעיף 14(א) ובכפוף להוראות לפי פקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש], התש"ל-1970, עובד של קבלן אסבסט רשאי לבצע עבודת אסבסט, במסגרת עבודתו אצל אותו קבלן, אף שאין בידי העובד רישיון קבלן אסבסט; בפרק זה, (ב) בלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (א), קבלן אסבסט יעסיק עובד אחראי אחד לפחות שמתקיימים בו כל אלה והוא אושר לכך בידי המנהל: (1) לעניין עובד אחראי של קבלן אסבסט צמנט - (א) הוא בגיר ותושב קבע בישראל; (ב) הוא בעל ניסיון מעשי של שישה חודשים לפחות בביצוע עבודות בנייה; (ג) הוא השתתף בקורס הכשרה שהמנהל הכיר בו לעניין זה, ובסיומו עמד בהצלחה בבחינה כפי שהורה המנהל; (ד) הוא לא הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה, אין הוא ראוי להיות עובד אחראי של קבלן אסבסט צמנט; (ה) הוא מועסק בידי קבלן אסבסט במשרה מלאה ובכפוף לתנאים שקבע השר לעניין אופן העסקתו ופעילותו; (2) לעניין עובד אחראי של קבלן אסבסט פריך - מתקיימים בו התנאים המפורטים בפסקה (1), בשינויים המחויבים, וכן כל אלה: (א) הוא הועסק כעובד אחראי של קבלן אסבסט צמנט או היה קבלן כאמור, במשך שנה לפחות, ובמסגרת עיסוקו כאמור ביצע עבודות אסבסט צמנט, המקנות לו ניסיון מקצועי הולם, להנחת דעתם של המנהל ושל הוועדה; (ב) הוא הוכיח, להנחת דעתם של המנהל ושל הוועדה, כי הוא בעל ניסיון או הכשרה מעשית וכן ידע מקצועי בביצוע עבודות אסבסט פריך או עבודות בידוד בעלות מאפיינים דומים, המספיקים לצורך העסקתו כעובד אחראי של קבלן אסבסט פריך. (ג) על אף הוראות סעיף קטן (ב), קבלן אסבסט שהוא יחיד לא יהיה חייב להעסיק עובד אחראי אם התקיימו לגביו הוראות פסקה (1) או (2) של אותו סעיף קטן, לפי העניין, והוא אושר כעובד אחראי בידי המנהל. |
| 18. המנהל ייתן רישיון מפקח אסבסט פריך למבקש שמתקיימים בו כל אלה: (1) הוא בגיר ותושב קבע בישראל; (2) הוא בעל תואר בוגר בתחומי ההנדסה, מדעי הטבע או מדעי הסביבה שניתן מאת מוסד מוכר כמשמעותו בחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-1958, או בעל תואר אקדמי מאת מוסד להשכלה גבוהה מחוץ לישראל שהמנהל הכיר בו כשווה ערך לתואר אקדמי כאמור, או שהוא בעל תואר בוגר אחר ובלבד שהוכיח להנחת דעתם של המנהל ושל הוועדה שהוא בעל ידע ומיומנויות הנדרשים לשם מילוי התפקיד, או שהוא הנדסאי מוסמך הרשום בפנקס ההנדסאים והטכנאים המוסמכים המתנהל לפי חוק המהנדסים והאדריכלים, התשי"ח-1958, במדור הנדסת סביבה או הנדסה אזרחית; (3) הוא השתתף בקורס הכשרה שהמנהל הכיר בו לעניין זה, ובסיומו עמד בהצלחה בבחינה כפי שהורה המנהל; (4) הוא לא הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה, אין הוא ראוי להיות מפקח אסבסט פריך; (5) הוא הוכיח, להנחת דעתם של המנהל ושל הוועדה, כי הוא בעל ניסיון או הכשרה מעשית וכן ידע מקצועי בביצוע עבודות אסבסט פריך או עבודות בידוד בעלות מאפיינים דומים, המספיקים לצורך עבודתו כמפקח אסבסט פריך. |
| 29. בעל רישיון יעמוד, בכל עת, בתנאים אשר נקבעו ברישיון שניתן לו. |
| 30. רישיון לפי הוראות חוק זה הוא אישי ואינו ניתן להעברה. |
| 31. עוסק באסבסט ישתתף בהשתלמויות מקצועיות כפי שיורה המנהל, ובמועדים שיורה; השתתפות בהשתלמויות כאמור תהיה תנאי ברישיון של עוסק באסבסט. |
| 35. |
| 37. (א) המבקש לבצע עבודת אסבסט טעונה היתר (בפרק זה - מזמין), יגיש לממונה בקשה להיתר עבודת אסבסט באמצעות קבלן אסבסט בעל רישיון מתאים לביצוע העבודה, ואם העבודה היא באסבסט פריך - באמצעות מפקח אסבסט פריך; בקשה כאמור תוגש באופן שיורה הממונה ויצורפו אליה תכנית לביצוע העבודה כאמור בסעיף 39(ג)(1) או (ד)(2)(א), לפי העניין, ומידע ומסמכים שידרוש הממונה, בין בדרך כלל ובין לבקשה מסוימת; הממונה רשאי לדרוש ממגיש הבקשה מידע ומסמכים נוספים הדרושים לו לשם החלטה בבקשה. (ב) הוגשה בקשה להיתר עבודת אסבסט, ישקול הממונה אם לאשרה או לסרב לאשרה וכן רשאי הוא להתנות את ההיתר בחובות, בהגבלות ובתנאים הדרושים בין השאר כדי להבטיח כי עבודת האסבסט תבוצע בהתאם להוראות לפי חוק זה, בהתחשב בהיקף עבודת האסבסט, במורכבותה ובמידת הסיכון לציבור ולסביבה הכרוכה בביצועה, ורשאי הוא לתת היתר עבודת אסבסט לעבודת אסבסט מסוימת או לכמה עבודות אסבסט, שיפורטו בהיתר. (ג) הממונה רשאי, אם מצא כי הדבר נדרש בנסיבות העניין, להתנות מתן היתר עבודת אסבסט לעבודת אסבסט מסוימת שאינה עבודת אסבסט פריך בביצועה בידי קבלן אסבסט פריך, או בידי קבלן אסבסט צמנט בפיקוחו של מפקח אסבסט פריך. (ד) (1) הממונה יודיע על החלטתו בבקשה להיתר עבודת אסבסט כאמור בסעיף זה בתוך 30 ימים מיום הגשתה על כל פרטיה כנדרש בהוראות לפי חוק זה; הממונה רשאי, בהודעה מנומקת בכתב להאריך את המועד האמור ב–60 ימים נוספים אם ראה צורך בכך בשל מורכבות הבקשה או היקף העבודה המבוקש. (2) דרש הממונה ממגיש הבקשה מידע ומסמכים נוספים כאמור בסעיף קטן (א), לא יובא במניין התקופות האמורות בפסקה (1) פרק הזמן שעד להגשת המידע והמסמכים כאמור. (ה) אישר הממונה בקשה לפי סעיף זה, יפורסמו הבקשה, לרבות כל מסמך נלווה אליה, והחלטת הממונה בבקשה באתר האינטרנט של המשרד להגנת הסביבה ויועמדו לעיון הציבור במשרדי הממונה, ואולם לא יפרסם הממונה מידע כאמור אם מצא שהתקיימה אחת העילות המנויות בסעיף 9(א) לחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998, ויחולו הוראות סעיפים 10 ו–11 לחוק האמור; מידע לפי סעיף קטן זה יפורסם לפחות עד תום שנה ממועד סיום העבודה, כאמור בסעיף 39(ב). |
| 40. (א) לא יוביל אדם אסבסט אלא ברכב סגור הנושא שילוט אזהרה, כשהאסבסט עטוף וארוז באופן המונע פיזור אסבסט; השר רשאי לקבוע הוראות לעניין הובלת אסבסט לשם הבטחת קיומן של מטרות חוק זה. (ב) בלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (א), הובלת אסבסט פריך תיעשה בידי בעל רישיון מוביל ובהתאם להוראות לפי חוק שירותי הובלה, התשנ"ז-1997, החלות על הובלת חומר מסוכן; בסעיף זה, |
| 42. (א) השר ימנה ועדה מקצועית לאסבסט ואבק מזיק, שחבריה יהיו בעלי ידע וניסיון בתחומי פעילותה של הוועדה, וזה הרכבה: (1) המנהל, והוא יהיה יושב ראש הוועדה; (2) שני עובדי המשרד להגנת הסביבה; (3) שני עובדים של משרד התעשייה המסחר והתעסוקה, האחד מאגף הפיקוח על העבודה והשני נציג התעשייה, לפי הצעת המנהל הכללי של משרד התעשייה המסחר והתעסוקה; (4) עובד משרד הבריאות, לפי הצעת המנהל הכללי של משרד הבריאות; (5) נציג המוסד לבטיחות ולגיהות כמשמעותו בחוק ארגון הפיקוח על העבודה, התשי"ד-1954, לפי הצעת מנהל המוסד לבטיחות ולגיהות; (6) נציג צבא הגנה לישראל, לפי הצעת ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצבא הגנה לישראל; (7) עובד רשות מקומית וכן עובד נוסף של רשות מקומית שישמש ממלא מקומו הקבוע, לפי הצעת שר הפנים; (8) אחד עד שלושה חברים, בין מקרב המדינה ובין מקרב הציבור, שהם בעלי מומחיות בתחום האסבסט והאבק המזיק; (9) נציג ציבור שימונה לפי רשימה שיגישו לו הארגונים המנויים בחלק א' לתוספת לחוק ייצוג גופים ציבוריים שעניינם בשמירת איכות הסביבה (תיקוני חקיקה), התשס"ג-2002. (ב) השר ידווח לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת על דבר מינויה של הוועדה ועל הרכבה; מינוי הוועדה והרכבה יפורסם ברשומות. (ג) הוועדה רשאית למנות, מבין חבריה, ועדות משנה קבועות או לעניין מסוים, ולאצול להן מתפקידיה ומסמכויותיה, למעט התפקידים המפורטים בסעיף 44(1); ועדת משנה תדווח לוועדה על החלטותיה, סמוך לאחר קבלתן. (ד) אצלה הוועדה מסמכויותיה לוועדת משנה כאמור בסעיף קטן (ג), יראו את החלטות ועדת המשנה כאילו הן החלטותיה לכל דבר ועניין, ואולם שני חברים לפחות של הוועדה רשאים, בתוך שבעה ימים מיום קבלת החלטתה של ועדת המשנה לידיהם, להגיש ליושב ראש הוועדה דרישה מנומקת בכתב לקיים במליאת הוועדה דיון בעניין שלגביו התקבלה החלטה בוועדת המשנה; נתקבלה הדרישה כאמור תקיים הוועדה דיון בעניין והחלטתה תהיה סופית. |
| 46. החלטות הוועדה לא ייפגעו מחמת שנתפנה מקומו של חבר בהן או מחמת פגם במינויו או בהמשך כהונתו. |
| 48. (א) לשם ביצוע תפקידיהם לפי הוראות חוק זה ולשם פיקוח על ביצוען, רשאי המנהל וכן ממונה שהשר הסמיך לעניין זה - (1) לדרוש מכל אדם למסור לו את שמו ומענו ולהציג לפניו תעודת זהות או תעודה רשמית אחרת המזהה אותו; (2) לדרוש מכל אדם הנוגע בדבר למסור לו כל ידיעה או מסמך שיש בהם כדי להבטיח את ביצוע ההוראות לפי חוק זה או להקל את ביצוען; בפסקה זו, (3) לערוך מדידות או ליטול דגימות של חומרים, וכן למסור את המדידות והדגימות למעבדת אנליזה או למעבדה דוגמת, לשמור אותן או לנהוג בהן בדרך אחרת; (4) להיכנס למקום, לרבות לכלי תחבורה כשהוא נייח, ובלבד שלא ייכנס למקום המשמש למגורים, אלא על פי צו של בית משפט; (ב) המנהל או ממונה שהוסמך לכך לפי הוראות סעיף קטן (א), רשאי להורות לאדם המבצע לנגד עיניו פעולה באסבסט, לאחר שהזדהה בפניו, להימנע מביצוע אותה פעולה או להורות לו כיצד לבצעה, והכל לצורך מניעת מפגע אסבסט או צמצומו; הוראה כאמור תעמוד בתוקפה עד שתינתן הוראה אחרת מאת המנהל או הממונה או עד תום שבעה ימים ממועד נתינתה, לפי המוקדם; המנהל או הממונה יתעד הוראה שנתן כאמור בסעיף קטן זה סמוך ככל האפשר למועד נתינתה. |
| 49. (א) נוכח הממונה כי מתקיים אחד מהמפורטים להלן, וטרם הוגש כתב אישום, רשאי הוא לתת צו מינהלי לעניין אסבסט, לפי הוראות סעיף זה: (1) קיים מפגע אסבסט או חשש ממשי להתהוות מפגע אסבסט; (2) נעשו עבודה או שימוש באסבסט או בפסולת אסבסט בניגוד להוראות לפי חוק זה. (ב) צו מינהלי לעניין אסבסט יכול שיינתן למי שגרם או שעלול לגרום למפגע כאמור בסעיף קטן (א)(1), למי שביצע או עומד לבצע עבודה או שימוש בניגוד להוראות לפי חוק זה כאמור בסעיף קטן (א)(2), או לבעלים או למחזיק של הנכס שנגרם או עלול להיגרם בו המפגע, או שבוצעו או עומדים להתבצע בו העבודה או השימוש כאמור, הכל לפי העניין, ואם קיים מפגע אסבסט ברשות הרבים כהגדרתה בחוק שמירת הניקיון - רשאי הממונה לתת צו כאמור גם לרשות המקומית שהמפגע נמצא בתחומה. (ג) בצו מינהלי לעניין אסבסט רשאי הממונה לצוות, בין השאר, על ביצוע פעולות כמפורט להלן, לפי העניין, באופן ובמועדים שייקבעו בצו: (1) להפסיק את העבודה או את השימוש באסבסט שלגביהם ניתן הצו או להימנע מהם, או לבצעם בהתאם להוראות שנקבעו בצו; (2) לנקוט אמצעים הדרושים למניעה, לצמצום או לסילוק של מפגע האסבסט ולמניעת חשיפה של הציבור למפגע כאמור. (ד) (1) נתן הממונה צו מינהלי לעניין אסבסט לצבא הגנה לישראל לפי הוראות סעיף קטן (א), יעביר העתק מהצו לשר הביטחון. (2) שר הביטחון, לאחר התייעצות עם השר, רשאי, בחתימת ידו, לאשר את המשך ביצוע העבודה או השימוש שלגביהם ניתן הצו בידי צבא הגנה לישראל אם קבע כי העבודה או השימוש שלגביהם ניתן הצו הם חיוניים והפסקתם או צמצומם עלולים לפגוע באופן מהותי בביטחון המדינה ויש הכרח להבטיח את ביצועם. (3) נתן שר הביטחון אישור כאמור בפסקה (2), רשאי הממונה לתת הוראות לעניין המשך ביצוע העבודה או השימוש כאמור, ובלבד שלא יהא בהן כדי לפגוע בצרכים שבשלהם ניתן האישור. (4) תוקפו של אישור כאמור בפסקה (2) לא יעלה על שישה חודשים; חדלו להתקיים הנסיבות שבשלהן ניתן האישור, יפקע תוקפו אף במועד מוקדם מהמועד שנקבע בו. (ה) נוכח ראש רשות מקומית או עובד הרשות המקומית שהוא הסמיך לעניין זה (בסעיף זה - ראש הרשות), לאחר קבלת חוות דעת מאת סוקר אסבסט, כי קיים מפגע אסבסט או חשש ממשי להתהוות מפגע אסבסט, בתחום הרשות המקומית, רשאי הוא לתת צו מינהלי לעניין אסבסט לפי הוראות סעיף זה, ובלבד שהודיע לממונה על כוונתו לתת צו כאמור, על העילה למתן הצו ועל הפעולות הנדרשות לפיו, והממונה לא התנגד לכך; הסמכות לפי סעיף קטן זה לא תחול לגבי המדינה ומוסדותיה ולגבי מערכת הביטחון. (ו) מי שלא קיים הוראות צו שניתן לפי סעיף זה, רשאי הממונה או ראש הרשות שנתן את הצו, לבצע את הנדרש לפי הצו; בוצע הנדרש כאמור, יהיה מי שנצטווה אך לא מילא אחר הוראות הצו, חייב בתשלום כפל ההוצאות שהוצאו; בוצע הצו בידי הממונה יהיה התשלום לקרן לשמירת הניקיון; בוצע הצו בידי ראש הרשות, יהיה התשלום לקופת הרשות המקומית. (ז) על מסירת צו לפי סעיף זה יחולו הוראות סעיף 237 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982 (להלן - חוק סדר הדין הפלילי), בדבר המצאת מסמכים, בשינויים המחויבים. |
| 52. (תיקון התשע"א) (בוטל). |
| 53. (תיקון התשע"א) |
| 54. (תיקון התשפ"ב) (א) העושה אחד מאלה, דינו - מאסר שישה חודשים או קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (בפרק זה - חוק העונשין), ואם הוא תאגיד - כפל הקנס האמור: (1) לא עורך בדיקה לאיתור ולמיפוי של שימוש קיים באסבסט פריך, בניגוד להוראות סעיפים 5(ב) או 6(ב); (1א) לא עורך בדיקה חזותית במיתקן התעשייתי אחת לשבוע או לא מדווח למנהל על ממצאיה של בדיקה כאמור, בניגוד להוראות סעיף 5(א1)(1)(ב)(2) רישה; (1ב) לא שולח למנהל עותק מהמסמכים כאמור בסעיף 5(א1)(6), בניגוד להוראות אותו סעיף או לא מדווח למנהל על רכיבי האסבסט בחלקים החיצוניים של מבנה תחנת הכוח שלא הופסק השימוש בהם בניגוד להוראות סעיף 5(א1)(9); (2) לא מדווח למנהל על קיומו של אסבסט פריך, לא עורך רישום או לא מסמן את המיתקנים התעשייתיים הכוללים אסבסט, בניגוד להוראות סעיפים 5(ג) או 6(ג); (3) לא מבצע את הפעולות הדרושות במיתקן תעשייתי בניגוד להוראות סעיף 5(ד) או (ה) או במקום ציבורי, בניגוד להוראות סעיף 6(ד) או (ה); (4) לא מוסר מידע בניגוד להוראות סעיפים 9(1) או 27(א); (5) לא מדווח למנהל על אי קיומו של תנאי מתנאי הרישיון, בניגוד להוראות סעיפים 28(א) או 32(ו) סיפה; (6) לא מדווח למנהל על עניין העלול לגרום לפגיעה בציבור או בסביבה, בניגוד להוראות סעיף 28(ב); (7) עוסק באסבסט שעושה פרסומת לעיסוקו שיש בה כדי להטעות, בניגוד להוראות לפי סעיף 35; (8) לא מקיים הוראה שנקבעה בתקנות החלות עליו, לפי הוראות סעיף 78(א)(2) עד (5). (ב) העושה אחד מאלה, דינו - מאסר שנה או הקנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, ואם הוא תאגיד - כפל הקנס האמור: (1) לא מפסיק שימוש קיים באסבסט פריך, לא מסירו ולא מטמינו, בניגוד להוראות סעיפים 5(א), 5(א1)(5), (7), (8) או (10) או 6(א); (2) לא מפסיק שימוש קיים באסבסט המותקן בציוד או בכלי רכב, לא פועל להסרתו ולהטמנתו, או לא פועל לפי הוראות המנהל בקשר אליו, בניגוד להוראות סעיף 7; (3) לא מבצע פעולות תחזוקה באסבסט צמנט, בניגוד להוראות סעיף 8(א) או (ב)(1); (4) לא מדווח לממונה או לא מסיר או לא מטמין אסבסט צמנט, בניגוד להוראות סעיף 8(ב)(2). (ג) העושה אחד מאלה, דינו - מאסר שנתיים או כפל הקנס האמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, ואם הוא תאגיד - כפל הקנס האמור: (1) מייצר, מייבא או מחזיק אסבסט, סוחר בו, מוסר אותו לאחר או עושה עסקה, עבודה או שימוש אחר באסבסט או בפסולת אסבסט, בניגוד להוראות סעיף 3 ושלא בהתאם להוראות פרק ג'; (2) לא פועל לפי הוראות המנהל, בניגוד להוראות סעיף 9(2) או 27(ב); (3) גורם למפגע אסבסט, בניגוד להוראות סעיף 10; (4) לא נוקט אמצעים מיידיים למניעת המשך מפגע אסבסט או להפסקתו ולצמצום הסיכון הנובע ממנו, בניגוד להוראות סעיף 11(א), לא ממלא אחר הנחיות הממונה או מי שהוא הסמיך לעניין זה בניגוד להוראות סעיף 11(ב), או לא מגיש לממונה בקשה להיתר לעבודת אסבסט לצורך סילוק מפגע אסבסט ולא מבצע את העבודה בהתאם להיתר שנתן הממונה, בניגוד להוראות סעיף 11(ג); (5) מי שעוסק באסבסט או מרשה לאחר מטעמו לעסוק באסבסט בלא רישיון המתאים לביצוע העבודה או העיסוק או שלא בהתאם לתנאי הרישיון, בניגוד להוראות סעיף 14(א), או שלא בהתאם לחובות, הגבלות ותנאים שנקבעו לו, בניגוד להוראות סעיף 14(ב)(2) או בניגוד לתנאים לפי הוראות סעיף 29; (6) משתמש בתואר עוסק באסבסט, מציג עצמו כעוסק באסבסט או מתחזה לבעל רישיון של עוסק באסבסט, כשאין בידו רישיון מתאים, בניגוד להוראות סעיף 15; (7) בעל רישיון שאינו ממלא חובות, הגבלות ותנאים נוספים אשר נקבע כי יחולו עליו, בניגוד להוראות סעיף 23; (8) מבצע עבודה טעונה היתר בלא היתר עבודת אסבסט או בניגוד לתנאי ההיתר, בניגוד להוראות סעיף 36(א); (9) מבצע עבודת אסבסט שאינה טעונה היתר או מפר חובות, הגבלות ותנאים החלים על ביצוע אותה עבודה, בניגוד להוראות סעיף 36(ב); (10) מעסיק אדם בביצוע עבודת אסבסט בלי שאותו אדם הציג לפניו רישיון תקף ומתאים לביצוע העבודה, או לא מעסיק עוסק באסבסט שהיה עליו להעסיקו לצורך ביצוע אותה עבודת אסבסט, בניגוד להוראות סעיף 38; (11) מפר חובה מהחובות החלות עליו לפי סעיף 39; (12) מוביל אסבסט בניגוד להוראות סעיף 40; (13) מסלק אסבסט או פסולת אסבסט, מפנה, פורק, מאחסן או מטמין אותם, בניגוד להוראות סעיף 41; (14) אינו ממלא אחר הוראות בעל פה שנתן לו הממונה, בניגוד להוראות סעיף 48(ב); (15) אינו ממלא אחר הוראות צו מינהלי לעניין אסבסט, בניגוד להוראות סעיף 49. (ד) העובר עבירה כאמור בסעיפים קטנים (א) עד (ג) באופן או בנסיבות מחמירות שכתוצאה מהם נגרמה או עלולה להיגרם פגיעה ממשית לציבור או לסביבה, דינו - מאסר שלוש שנים או כפל הקנס שבית משפט היה רשאי להטיל עליו לפי הוראות סעיפים קטנים (א) עד (ג), לפי העניין. (ה) היתה העבירה עבירה נמשכת, רשאי בית המשפט להטיל קנס נוסף, בשיעור של חמישה אחוזים מסכום הקנס הקבוע לאותה עבירה, לכל יום שבו נמשכת העבירה מעבר לתקופת הזמן שנקבעה בצו מינהלי לעניין אסבסט או בהתראה בכתב מאת המנהל או הממונה. (ו) (1) בשל עבירה שעבר אדם לפי חוק זה שכתוצאה ממנה השיג טובת הנאה או רווח, לעצמו או לאחר, רשאי בית המשפט להטיל עליו קנס בשיעור טובת ההנאה או הרווח שהשיג כאמור, נוסף על כל עונש אחר; לעניין סעיף קטן זה, "טובת הנאה" - לרבות הוצאה שנחסכה. (2) אין בהוראות סעיף קטן זה כדי לגרוע מהוראות סעיף 63 לחוק העונשין. (ז) (1) עבירות לפי סעיף קטן (א) הן מסוג העבירות של אחריות קפידה. (2) נעברה עבירה כאמור בסעיף קטן (ב), חזקה כי מי שעבר את העבירה ידע כי העבירה בוצעה באסבסט, אלא אם כן הוכיח כי לא ידע ולא היה עליו לדעת על כך. |
| 55. (א) מעביד ונושא משרה בתאגיד חייב לפקח ולעשות כל שניתן למניעת ביצוע עבירות לפי חוק זה בידי התאגיד או בידי עובד מעובדיו; המפר חובה זו, דינו - קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין. (ב) נעברה עבירה לפי חוק זה בידי עובד, בידי תאגיד או בידי עובד מעובדיו, חזקה היא כי מעביד או נושא משרה בתאגיד הפר את חובתו לפי סעיף קטן (א), אלא אם כן הוכיח כי עשה כל שניתן כדי למלא את חובתו. (ג) בסעיף זה, |
| 56. על אף הוראות סעיף 221(ב) לחוק סדר הדין הפלילי, רשאי שר המשפטים, בהסכמת השר, לקבוע שיעור קנס העולה על סכום הקנס הקבוע בסעיף האמור, לעבירה שנקבעה לפי חוק זה כעבירת קנס וכן לעבירת קנס נמשכת או נוספת שעבר אותו אדם, בהתחשב בסוג העבירה ובנסיבות ביצועה, ובלבד שסכום הקנס לא יעלה על עשרה אחוזים מסכום הקנס המרבי הקבוע לאותה עבירה; קנס כאמור יכול שיהיה בסכומים או בשיעורים שונים לגבי תאגידים, לגבי עבירה נמשכת ולגבי נסיבות שונות של ביצוע העבירה. |
| 58. 3 (תיקון התשפ"א) (א) הפר אדם הוראה מההוראות לפי חוק זה כמפורט להלן, רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בסכום של 59,500 שקלים חדשים, ואם הוא תאגיד - בסכום של 118,990 שקלים חדשים: (1) לא ערך בדיקה לאיתור ולמיפוי של שימוש קיים באסבסט פריך, בניגוד להוראות סעיפים 5(ב) או 6(ב); (1א) לא ערך בדיקה חזותית במיתקן התעשייתי אחת לשבוע או לא דיווח למנהל על ממצאיה של בדיקה כאמור, בניגוד להוראות סעיף 5(א1)(1)(ב)(2) רישה; (1ב) לא שלח למנהל עותק מהמסמכים כאמור בסעיף 5(א1)(6), בניגוד להוראות אותו סעיף או לא דיווח למנהל על רכיבי האסבסט בחלקים החיצוניים של מבנה תחנת הכוח שלא הופסק השימוש בהם בניגוד להוראות סעיף 5(א1)(9); (2) לא דיווח למנהל על קיומו של אסבסט פריך, לא ערך רישום או סימן את המיתקנים התעשייתיים הכוללים אסבסט, בניגוד להוראות סעיפים 5(ג) או 6(ג); (3) לא ביצע את הפעולות הדרושות במיתקן תעשייתי, בניגוד להוראות סעיף 5(ד) או (ה), או במקום ציבורי, בניגוד להוראות סעיף 6(ד) או (ה); (4) לא מסר מידע בניגוד להוראות סעיפים 9(1) או 27(א); (5) לא דיווח למנהל על אי קיומו של תנאי מתנאי הרישיון בניגוד להוראות סעיפים 28(א) או 32(ו) סיפה; (6) לא דיווח למנהל על עניין העלול לגרום לפגיעה בציבור או בסביבה, בניגוד להוראות סעיף 28(ב); (7) לא קיים הוראה שנקבעה בתקנות החלות עליו, לפי הוראות סעיף 78(א)(2) עד (5). (ב) הפר אדם הוראה מההוראות לפי חוק זה כמפורט להלן, רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בסכום של 237,990 שקלים חדשים, ואם הוא תאגיד - בסכום של 475,980 שקלים חדשים: (1) לא הפסיק שימוש קיים באסבסט פריך, לא הסירו ולא הטמינו בניגוד להוראות סעיפים 5(א), 5(א1)(5), (7), (8) או (10) או 6(א); (2) לא הפסיק שימוש קיים באסבסט המותקן בציוד או בכלי רכב שבשימושו, לא פעל להסרתו ולהטמנתו, בניגוד להוראות סעיף 7 או להוראות המנהל כאמור באותו סעיף; (3) לא ביצע פעולות תחזוקה באסבסט צמנט, בניגוד להוראות סעיף 8(א) או (ב)(1); (4) לא דיווח לממונה או לא הסיר או לא הטמין אסבסט צמנט, בניגוד להוראות סעיף 8(ב)(2). (ג) הפר אדם הוראה מההוראות לפי חוק זה כמפורט להלן, רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בסכום של 475,980 שקלים חדשים, ואם הוא תאגיד - בסכום של 951,960 שקלים חדשים: (1) ייצר, ייבא או החזיק אסבסט, סחר בו, מסר אותו לאחר או עשה עסקה, עבודה או שימוש אחר באסבסט או בפסולת אסבסט, בניגוד להוראות סעיף 3 ושלא בהתאם להוראות פרק ג'; לעניין זה, (2) לא פועל לפי הוראות המנהל, בניגוד להוראות סעיף 9(2) או 27(ב); (3) גרם למפגע אסבסט, בניגוד להוראות סעיף 10; (4) לא נקט אמצעים מיידיים למניעת המשך מפגע אסבסט או להפסקתו ולצמצום הסיכון הנובע ממנו, בניגוד להוראות סעיף 11(א), או לא מילא אחר הנחיות הממונה או מי שהוא הסמיך לעניין זה בניגוד להוראות סעיף 11(ב), ולא הגיש לממונה בקשה להיתר לעבודת אסבסט לצורך סילוק מפגע אסבסט, ולא ביצע את העבודה בהתאם להיתר הממונה, בניגוד להוראות סעיף 11(ג); (5) עסק באסבסט או הרשה לאחר מטעמו לעסוק באסבסט בלא רישיון המתאים לביצוע העבודה או העיסוק או שלא בהתאם לתנאי הרישיון, בניגוד להוראות סעיף 14(א), או שלא בהתאם לחובות, הגבלות ותנאים שנקבעו לו, בניגוד להוראות סעיף 14(ב)(2) או בניגוד לתנאים לפי הוראות סעיף 29; (6) השתמש בתואר עוסק באסבסט, הציג את עצמו כעוסק באסבסט או התחזה לבעל רישיון של עוסק באסבסט, כשאין בידו רישיון מתאים, בניגוד להוראות סעיף 15; (7) בעל רישיון שלא מילא חובות, הגבלות ותנאים נוספים אשר נקבע כי יחולו עליו, בניגוד להוראות סעיף 23; (8) ביצע עבודה טעונה היתר בלא היתר עבודת אסבסט או בניגוד לתנאי ההיתר, בניגוד להוראות סעיף 36(א); (9) ביצע עבודת אסבסט שאינה טעונה היתר או הפר חובות, הגבלות ותנאים החלים על ביצוע אותה עבודה, בניגוד להוראות סעיף 36(ב); (10) העסיק אדם בביצוע עבודת אסבסט בלי שאותו אדם הציג לפניו רישיון תקף ומתאים לביצוע העבודה או לא העסיק עוסק באסבסט שהיה עליו להעסיקו לצורך ביצוע אותה עבודת אסבסט, בניגוד להוראות סעיף 38; (11) הפר חובה מהחובות החלות עליו לפי סעיף 39; (12) הוביל אסבסט בניגוד להוראות סעיף 40; (13) סילק אסבסט או פסולת אסבסט, פינה, פירק, אחסן או הטמין אותם, בניגוד להוראות סעיף 41; (14) לא מילא אחר הוראות בעל פה שנתן לו הממונה, בניגוד להוראות סעיף 48(ב); (15) לא מילא אחר הוראות צו מינהלי לעניין אסבסט, בניגוד להוראות סעיף 49. |
| 60. מפר שנמסרה לו הודעה על כוונת חיוב לפי הוראות סעיף 59, רשאי לטעון את טענותיו, בכתב, לפני המנהל, לעניין הכוונה להטיל עליו עיצום כספי ולעניין סכומו, בתוך 30 ימים ממועד מסירת ההודעה. |
| 65. העיצום הכספי ישולם בתוך 30 ימים מיום מסירת דרישת התשלום כאמור. |
| 66. (תיקון התשפ"ד) לא שולם עיצום כספי במועד, ייווספו עליו, לתקופת הפיגור, ריבית שקלית ודמי פיגורים עד לתשלומו ויחולו הוראות חוק פסיקת ריבית והצמדה לעניין ריבית זו, בשינויים המחויבים. |
| 67. (תיקון התשפ"ד) (א) אין בהגשת עתירה לבית משפט לעניינים מינהליים על דרישה לתשלום עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, כדי לעכב את תשלום העיצום הכספי או את פרסום ההחלטה לפי סעיף 68, אלא בהסכמת המנהל או אם בית המשפט הורה על כך. (ב) התקבלה עתירה כאמור בסעיף קטן (א) לאחר ששולם העיצום הכספי, יוחזר הסכום ששולם בתוספת ריבית שקלית מיום תשלומו עד יום החזרתו ויחולו הוראות חוק פסיקת ריבית והצמדה לעניין ריבית זו, בשינויים המחויבים. |
| 69. (תיקון התשפ"ד (א) תשלום עיצום כספי לפי הוראות פרק זה לא יגרע מאחריותו הפלילית של אדם בשל הפרת הוראה לפי חוק זה כאמור בסעיף 58. (ב) הוגש נגד אדם כתב אישום בשל הפרת הוראה לפי חוק זה כאמור בסעיף 58, לא יחויב בשל המעשה המהווה את העבירה בתשלום עיצום כספי ואם שילם אותו אדם עיצום כספי - יוחזר לו הסכום ששולם, בתוספת ריבית שקלית מיום תשלומו עד יום החזרתו ויחולו הוראות חוק פסיקת ריבית והצמדה לעניין ריבית זו, בשינויים המחויבים. (תיקון התשפ"ד |
| 72. קנס ועיצום כספי שהוטלו לפי חוק זה ישולמו לקרן לשמירת הניקיון, ואולם קנס שהוטל עקב הפעלת סמכותו של עובד רשות מקומית ישולם לקופת הרשות המקומית. |
| 73. על גביית עיצומים כספיים, קנסות והוצאות לפי חוק זה תחול פקודת המסים (גבייה). |
| 75. (תיקון התשע"א) (א) חוק זה יחול על המדינה, ואולם - (1) השר, בהסכמת השר הממונה, יורה בנוהל על יישום הפעלת סמכויות המנהל והממונה לפי סעיף 48 בגוף המנוי בהגדרה "מערכת הביטחון"; בנוהל יהיה ניתן לקבוע כללי אבטחת מידע שיחולו על הפעלת הסמכויות האמורות; נוהל ראשון לפי פסקה זו ייקבע בתוך 90 ימים מיום תחילתו של חוק זה, ובהעדר הסכמה בין השרים -בידי ראש הממשלה, בתוך 30 ימים לאחר מכן; (2) על אף האמור בסעיף 48, קצין מוסמך רשאי לעכב את כניסתו המיידית של המנהל או הממונה למיתקן המוחזק בידי מערכת הביטחון או לחלק ממנו, אם מצא כי התקיים אחד מהמפורטים להלן, ובלבד שיודיע על כך למנהל או לממונה באופן שנקבע בנוהל, ויקבע מועד חדש לכניסת המנהל או הממונה, מוקדם ככל האפשר לאחר שחלפה העילה שמנעה את כניסתו: (א) כניסתו באותה עת תשבש פעילות מבצעית או מודיעינית, או חקירה פלילית, או אימון או תרגיל רחבי היקף או שנעשה בהם שימוש באמצעי לחימה; (ב) מתרחשת במקום פעילות עוינת; (ג) מתקיימת במיתקן פעילות שהמנהל או הממונה אינו רשאי להיחשף לה מטעמים של ביטחון המדינה או יחסי החוץ של מדינת ישראל; (3) דרש המנהל או הממונה מאדם להזדהות בפניו, לשם הפעלת סמכויותיו לפי סעיף 48, כלפי מערכת הביטחון במיתקן המוחזק בידי מערכת הביטחון, ופקודות מערכת הביטחון או נהליה אוסרים על אותו אדם להזדהות אלא בפני מי שמוסמך לכך על פיהן, רשאי אותו אדם להימנע מהצגת תעודה מזהה ולהציג את עצמו בדרך שתיקבע בנוהל; (4) מדידות, דגימות וציוד דיגום שניטלו ממיתקן המוחזק בידי מערכת הביטחון שהן או תוצאותיהן עשויות להיות מסווגות, יבוצעו ויישמרו במעבדות מסווגות, כפי שייקבע בנוהל, ובלבד שלא יהיה בכך כדי למנוע נטילת מדידה או דגימה; (5) (בוטלה); (6) המנהל או הממונה לא יעשה שימוש בסמכויותיו כלפי מערכת הביטחון לפי הוראות סעיף 48, אלא לאחר שעבר התאמה ביטחונית מתאימה, ולפי כללי אבטחת מידע הנהוגים מגוף המנוי בהגדרה "מערכת הביטחון" שכלפיו נעשה שימוש בסמכות כאמור; (7) בקשות, מסמכים וכל מידע אחר שמערכת הביטחון חייבת במסירתו לפי הוראות חוק זה, למעט לפי סעיף 48(א)(2) (בסעיף זה - מידע), והם מסווגים, יימסרו רק למי שהוא בעל התאמה ביטחונית מתאימה ולפי כללי אבטחת מידע הנהוגים מגוף המנוי בהגדרה "מערכת הביטחון", הנוגע בדבר, ואם לא היו בעלי התאמה ביטחונית כאמור - למנהל הכללי של המשרד או לעובד בכיר הכפוף לו במישרין, ובלבד שהוא בעל התאמה ביטחונית מתאימה; (8) על אף האמור בסעיף 48(א)(2), מסירת ידיעה או מסמך, כולם או חלקם, למנהל או לממונה, תהיה בהתאם להתאמתו הביטחונית ובהתאם לכללי אבטחת המידע של הגוף הביטחוני, ואולם קצין מוסמך רשאי להורות כי - (א) ידיעה או מסמך מסוימים בעלי רגישות ביטחונית מיוחדת לא יועברו למנהל או לממונה, אף אם התאמתו הביטחונית מתאימה, אלא לעובד המשרד להגנת הסביבה כפי שייקבע בנוהל; (ב) המנהל או הממונה לא יוציא ממיתקן ביטחוני מסמך מסוים שהקצין המוסמך קבע לגביו כי הוא בעל רגישות ביטחונית מיוחדת; מסמך כאמור יישמר במקום שייועד לשם כך במיתקן, ויהיה נגיש למנהל, לממונה או לעובד המשרד שנקבע כאמור בפסקת משנה (א), לפי העניין, בהתאם לכללי אבטחת המידע של גוף מהגופים המנויים בהגדרה "מערכת הביטחון"; (ג) מידע מסווג שאינו קשור במישרין לעילת הפיקוח, לא ייכלל בידיעה או במסמך הנמסרים למנהל, לממונה או לעובד המשרד כאמור בפסקת משנה (א), ובלבד שיידע את אותו גורם על כך שהשמיט מידע; (9) לא יפורסם, לפי הוראות חוק זה, מידע אשר יש בפרסומו כדי לפגוע בביטחון המדינה; (10) מי שקיבל מידע כאמור בפסקה (7) או (8), ינהג בו לפי הנחיות ממונה ביטחון במשרד להגנת הסביבה בנוגע לאבטחת מידע. (ב) בסעיף זה - |
| 76. הוראות חוק זה באות להוסיף על הוראות כל דין אחר ולא לגרוע מהן. |
| 77. על אף האמור בסעיף 76, הוראות חוק זה לא יחולו על חשיפה של עובד לאסבסט ולאבק מזיק במקום עבודתו, מקום שנקבעו לעניין זה הוראות לפי פקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש], התש"ל-1970. |
| 80. בחוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, התשנ"ה-1995, בסעיף 1, בהגדרה "חוב", בפסקה (9), אחרי פסקת משנה (ז) יבוא: "(ח) לשם ביצוע צו מינהלי לעניין אסבסט, לפי סעיף 49 לחוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק, התשע"א-2011;". |
| 81. בחוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס-2000, בתוספת הראשונה, בפרט 23, בסופו יבוא: "(8) החלטות המנהל או הממונה לפי חוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק, התשע"א-2011." |
| 82. בחוק שמירת הניקיון, התשמ"ד-1984, בסעיף 10 - (1) בסעיף קטן (ב), בסופו יבוא "וליישום הוראות חוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק, התשע"א-2011, ולקידום מטרותיו"; (2) בסעיף קטן (ה), במקום "ותרומות" יבוא "תרומות, וכל מקור אחר שנקבע לפי דין". |
| 83. בחוק למניעת מפגעים סביבתיים (תביעות אזרחיות), התשנ"ב-1992, בסעיף 1 - (1) אחרי ההגדרה "זיהום על ידי קרינה" יבוא: " (2) בהגדרה "מפגע סביבתי", אחרי "פגיעה בסביבה החופית" יבוא "מפגע אסבסט". |
| 84. תחילתו של חוק זה ארבעה חודשים מיום פרסומו, ואולם תחילתו של סעיף 74 ביום פרסומו של חוק זה. |
| 85. (א) מי שבידו, ערב יום התחילה, אישור קבלן אסבסט צמנט שנתנה הוועדה הטכנית לאבק מזיק (בסעיף זה - הוועדה הטכנית) לפי תקנות הבטיחות בעבודה (גיהות תעסוקתית ובריאות הציבור והעובדים באבק מזיק), התשמ"ד-1984 (בסעיף זה - תקנות אבק מזיק), יראו את העובד ששמו מצוין באישור כאמור כעובד אחראי של קבלן אסבסט צמנט שקיבל אישור לפי חוק זה ואת המעביד ששמו מצוין באישור כקבלן אסבסט צמנט שקיבל רישיון לפי חוק זה, והם יהיו רשאים לבצע עבודת אסבסט צמנט בהתאם לתנאי האישור ולהוראות לפי חוק זה, כל עוד המעביד הוא קבלן רשום כאמור בסעיף 16(א)(2) והעובד מועסק אצלו, והכל עד תום שנה מיום התחילה, אף אם לא מתקיימים בהם התנאים שבסעיפים 16 ו– 17. (ב) מי שבידו, ערב יום התחילה, אישור מפקח אסבסט צמנט שנתנה הוועדה הטכנית לפי תקנות אבק מזיק, יראו אותו כעובד אחראי של קבלן אסבסט צמנט לפי חוק זה אף אם לא מתקיים בו תנאי מהתנאים שבסעיפים 16 ו–17, והוא יהיה רשאי לבצע עבודת אסבסט צמנט שהממונה נתן לה היתר, אף אם הקבלן שעמו הוא מבצע את העבודה אינו קבלן אסבסט, ובלבד שפעל לפי תנאי האישור וההיתר כאמור, והכל עד תום שנה מיום התחילה. (ג) מי שבידו, ערב יום התחילה, אישור קבלן אסבסט פריך שנתנה הוועדה הטכנית לפי תקנות אבק מזיק, יראו את העובד ששמו מצוין באישור כעובד אחראי של קבלן אסבסט פריך שקיבל אישור לפי חוק זה ואת המעביד ששמו מצוין באישור כקבלן אסבסט פריך שקיבל רישיון לפי חוק זה, והם יהיו רשאים לבצע עבודת אסבסט בהתאם לתנאי האישור ולהוראות לפי חוק זה, כל עוד המעביד הוא קבלן רשום כאמור בסעיף 16(א)(2) והעובד מועסק אצלו, והכל עד תום שנה מיום התחילה, אף אם לא מתקיים בהם תנאי מהתנאים שבסעיפים 16 ו–17; בתום התקופה האמורה רשאי המנהל לתת למי שחלות עליו הוראות סעיף קטן זה אישור עובד אחראי של קבלן אסבסט פריך אף אם לא מתקיים בו התנאי האמור בסעיף 17(ב)(2)(ב), ובלבד שאותו עובד קיבל את אישור הוועדה הטכנית לפחות 12 חודשים לפני יום התחילה. (ד) מי שבידו, ערב יום התחילה, אישור מפקח אסבסט פריך שנתנה הוועדה הטכנית לפי תקנות אבק מזיק, יראו אותו - (1) כמפקח אסבסט פריך לפי הוראות חוק זה עד תום שנה מיום התחילה אף אם לא מתקיימים בו התנאים שבסעיף 18; בתום התקופה האמורה רשאי המנהל לתת למי שחלות לגביו הוראות פסקה זו, רישיון מפקח אסבסט פריך לפי הוראות חוק זה, אף אם לא מתקיים בו האמור בסעיף 18(2). (2) כמי שקיבל אישור עובד אחראי של קבלן אסבסט פריך עד תום שנה מיום התחילה אף אם לא מתקיימים בו התנאים שבסעיף 17(ב)(2)(א) וכל עוד המעביד הוא קבלן רשום כאמור בסעיף 16(א)(2) והעובד מועסק אצלו; בתום התקופה האמורה רשאי המנהל לתת למי שחלות לגביו הוראות פסקה זו, אישור עובד אחראי של קבלן אסבסט פריך לפי הוראות חוק זה, אף אם לא מתקיים בו האמור בסעיף 17(ב)(2)(א). (ה) מעבדה שערב יום התחילה היתה מוסמכת לפי תקנות אבק מזיק לבצע בדיקות מעבדה, יראו אותה כמעבדת אנליזה לפי הוראות חוק זה עד תום שנתיים מיום התחילה, אף אם לא מתקיימים בה התנאים שבסעיף 19. (ו) מעבדה שערב יום התחילה היתה מוסמכת לפי תקנות אבק מזיק ליטול דגימת אוויר, יראו אותה כמעבדה דוגמת לפי הוראות חוק זה עד תום שנתיים מיום התחילה, אף אם לא מתקיימים בה התנאים שבסעיף 20(א). (ז) בודק מעבדה המועסק במעבדה מוסמכת לפי תקנות אבק מזיק ליטול דגימת אוויר, שערב יום התחילה היה מוסמך לפי תקנות אבק מזיק ליטול דגימת אוויר, יראו אותו כדוגם אסבסט לפי הוראות חוק זה עד תום שנתיים מיום התחילה אף אם לא מתקיימים בו התנאים שבסעיף 20(ב). (ח) מי שלפני יום התחילה עבר קורס הכשרה לקבלנים ולמפקחים של אסבסט ובסיומו עמד בהצלחה בבחינה, והמנהל הכיר בקורס ובבחינה לעניין סעיף קטן זה, יראו אותו כסוקר אסבסט לפי הוראות חוק זה עד תום שנה מיום התחילה אף אם לא מתקיימים בו התנאים שבסעיף 21. (ט) מפעיל אתר פסולת שלפי תנאי רישיון העסק שבידו, כמשמעותו לפי חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968, ערב יום התחילה רשאי להטמין באתר הפסולת פסולת אסבסט פריך או פסולת אסבסט צמנט, לפי העניין, רשאי להמשיך להטמין פסולת אסבסט באתר הפסולת עד תום שנה מיום התחילה אף בלא רישיון מפעיל אתר פסולת אסבסט, ובלבד שהוא פועל לפי תנאים והוראות שחלו עליו ערב יום התחילה. (י) אישור לביצוע עבודת אסבסט שנתנה הוועדה הטכנית לפי תקנות אבק מזיק, שעמד בתוקפו ערב יום התחילה, יראו אותו כהיתר עבודת אסבסט שניתן לפי חוק זה עד תום שישה חודשים מיום התחילה. (יא) עד מינויה של הוועדה המקצועית כאמור בסעיף 42, תמשיך לכהן הוועדה הטכנית ויהיו לה סמכויותיה של הוועדה המקצועית לפי חוק זה. (יב) (1) על אף האמור בסעיף 3 ובלי לגרוע מהוראות סעיף 9, גוף המנוי בפסקה (5) להגדרה "מערכת הביטחון" ומפורט להלן, רשאי להמשיך ולייצר מוצר שיש בו אסבסט, שעסק בייצורו ערב יום התחילה, וכן להחזיקו ולעשות בו עבודה או שימוש, והכל לתקופה שלא תעלה על ארבע שנים מיום התחילה: (א) התעשייה הצבאית לישראל בע"מ - חטיבת גבעון; (ב) רפאל - מערכות לחימה מתקדמות בע"מ. (2) שר הביטחון ידווח לשר, מדי שנה, על התקדמות במציאת חלופות לשימוש באסבסט במוצרים כאמור בפסקה (1).
|