צו איסור הלבנת הון (חובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים של מנהל תיקים למניעת הלבנת הון ומימון טרור), התשע"א-2010 1בתוקף סמכותי לפי סעיפים 7(ב) ו–(ג) ו–32(ג) לחוק איסור הלבנת הון, התש"ס-2000 (להלן - החוק), וסעיף 95(א) לחוק המאבק בטרור, התשע"ו-2016 (להלן - חוק המאבק בטרור), לאחר התייעצות עם השר לביטחון הפנים ועם שר המשפטים ובהסכמת שר המשפטים, ובאישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אני מצווה לאמור: |
| 1. (תיקון התשע"ח) בצו זה - (תיקון התשע"ח) |
| 2. (תיקון התשע"ח) (א) לא יתקשר מנהל תיקים לשם ניהול חשבון מנוהל, בלא שזיהה את מי שמבקש להיות לקוח ובלי שקיים לגביו הליך של הכרת הלקוח, לפי מידת הסיכון של הלקוח להלבנת הון ולמימון טרור; מנהל התיקים יערוך רישומים של פרטים כאמור. (ב) לא יתקשר מנהל תיקים לשם ניהול חשבון מנוהל שבעליו או הנהנה בו הוא איש ציבור זר, אלא אם כן התקבל אישור לכך מנושא משרה במנהל התיקים, לרבות מי שכפוף ישירות למנהל הכללי; מתן אישור כאמור ייבחן לפי מידת הסיכון של איש הציבור הזר להלבנת הון ולמימון טרור; התברר במהלך ההתקשרות כי הלקוח או הנהנה בחשבון הוא איש ציבור זר, לא יבצע מנהל התיקים פעולה בחשבון עד לקבלת אישור כאמור להמשך ההתקשרות; בסעיף זה, (ג) מנהל תיקים יבצע בקרה שוטפת בהתייחס להליך של הכרת הלקוח שביצע עם תחילת ההתקשרות, לפי מידת הסיכון של הלקוח להלבנת הון ולמימון טרור וכן בהתאם לאופי פעילות הנחזית להיות בלתי רגילה בחשבון מנוהל, ויעדכן את רישומיו לפי זה; התעורר ספק ביחס לזהות לקוח או לאמיתות מסמכי הזיהוי המצויים בידי מנהל התיקים, יבצע מנהל התיקים הליך הכרת לקוח פעם נוספת לפי מידת הסיכון של הלקוח ותוך נקיטת אמצעים סבירים. (ד) מנהל תיקים לא ינהל חשבונות בשמות בדויים או חשבונות ממוספרים. (ה) בירור היותו של אדם איש ציבור זר, יכול שייעשה לפי טופס שיפרסם הממונה. |
| 4. (א) מנהל תיקים יאמת את פרטי הזיהוי הנדרשים בפעולות כאמור בסעיף 3(א) ו–(ד)(1) ויקבל לידיו מסמכים, כמפורט להלן: (1) ביחיד שהוא תושב, לעניין רישום פרטי הזיהוי שבסעיף 3(א)(1) עד (3) - תעודת זהות, או העתק מאושר שלה; העתקים מצולמים של מסמכי הזיהוי - לגבי פרטי הזיהוי - יישמרו אצל מנהל התיקים; קיים מיופה כוח בחשבון המנוהל, בלא סיבה נראית לעין, ישווה מנהל התיקים את פרטי הזיהוי של מיופה הכוח עם מסמך זיהוי נוסף, הנושא תמונה ושם או מספר זהות, או שיאמת את פרטי הזיהוי עם מרשם האוכלוסין וישווה את תאריך הנפקת תעודת הזהות המופיע בה עם תאריך הנפקת התעודה האחרונה הרשום במרשם האוכלוסין במשרד הפנים; לעניין פסקה זו - יראו כתעודת זהות גם תעודת עולה עד 30 ימים מיום הנפקתה, דרכון ישראלי תקף שניתן לפי חוק הדרכונים, התשי"ב-1952, ורישיון נהיגה תקף, הכולל את תמונת בעל הרישיון, שניתן לפי פקודת התעבורה [נוסח חדש]; (2) לעניין רישום פרטי הזיהוי שבסעיף 3(א)(1) עד (3) של יחיד שהוא תושב חוץ - דרכון חוץ או תעודת מסע או העתק מאושר של מסמך כאמור; העתקים מצולמים של מסמכי הזיהוי - לגבי פרטי הזיהוי - יישמרו אצל מנהל התיקים; אם היחיד הוא תושב האזור, רשאי מנהל התיקים לרשום את פרטי הזיהוי לפי כרטיס מגנטי שהנפיק המינהל האזרחי, והעתק מצולם שלו - לגבי פרטי הזיהוי האמורים - יישמר אצל מנהל התיקים; קיים מיופה כוח בחשבון המנוהל, בלא סיבה נראית לעין, ישווה מנהל התיקים את פרטי הזיהוי של מיופה הכוח עם מסמך זיהוי נוסף, הנושא תמונה ושם או מספר זהות או שיאמת את פרטי הזיהוי עם מרשם האוכלוסין וישווה את תאריך הנפקת תעודת הזהות המופיע בה עם תאריך הנפקת התעודה האחרונה הרשום במרשם האוכלוסין במשרד הפנים; (3) לעניין רישום פרטי הזיהוי שבסעיף 3(א)(1) עד (3) של תאגיד הרשום בישראל - תעודת הרישום או העתק מאושר שלה, נסח עדכני של פרטי החברה מרשם החברות או אישור של עורך דין על קיום התאגיד, שמו, מספר הזהות שלו ותאריך ההתאגדות שלו; מנהל התיקים יקבל לידיו וישמור את המסמכים האמורים או העתקים מצולמים שלהם, וכן מסמכים אלה: (א) העתק מאושר של החלטת האורגן המוסמך בתאגיד להתקשר עם מנהל התיקים לשם ניהול חשבון מנוהל, או אישור של עורך דין שהחלטה כאמור התקבלה כדין; (ב) העתק מאושר של החלטת האורגן המוסמך בתאגיד על מורשי החתימה בחשבון המנוהל, או אישור של עורך דין על מורשי החתימה בחשבון המנוהל; (4) לעניין רישום פרטי הזיהוי, כאמור בסעיף 3(א)(1) עד (4), של תאגיד שאינו רשום בישראל - מסמך המעיד על רישומו או העתק מאושר ממסמך כאמור, ככל שפרטים אלה מופיעים במסמך; חסר במסמך אחד הפרטים כאמור - אישור של עורך דין; מנהל התיקים יקבל לידיו מסמך המעיד על רישומו של התאגיד ומסמכים כמפורט בפסקה (3); בתאגיד שהואגד במדינה שלא מתקיים בה רישום של תאגידים מסוגו, יקבל לידיו מנהל התיקים אישור של עורך דין על כך שלא קיים רישום במדינת ההתאגדות; מנהל התיקים ישמור מסמכים אלה או העתקים מצולמים שלהם; (5) לעניין רישום השם של מוסד ציבורי ושל תאגיד שהוקם בחיקוק בחוץ לארץ - הצהרת הלקוח, ובתאגיד שהוקם בחיקוק - החיקוק שמכוחו הוקם התאגיד או אישור של עורך דין על קיומו של החיקוק; מנהל התיקים יקבל לידיו מסמכים כאמור בפסקה (3)(א) ו–(ב), בשינויים המחויבים; מנהל התיקים ישמור מסמכים אלה או העתקים מצולמים שלהם; (6) לעניין רישום השם והמען של גוף מוכר - הצהרת הלקוח, לאחר שמנהל התיקים נוכח לדעת, על פי מסמך, שהמבקש להתקשר עמו מוסמך לפעול בשם הגוף המוכר; מנהל התיקים ישמור מסמך זה או העתק מצולם שלו; (6א) אם נעשו פעולות לפתיחת החשבון מחוץ לישראל, רשאי מנהל התיקים על אף האמור בפסקאות (2) ו–(4), לרשום את פרטי הזיהוי לפי מסמכי הזיהוי המקובלים בחשבון מן הסוג הזה במדינה שנעשה בה הזיהוי, ובלבד שבמדינה האמורה קיימת חקיקה המחייבת זיהוי לקוחות; מנהל התיקים ישמור בידיו עותקים מצולמים של מסמכי הזיהוי; (7) לגבי קטין שטרם מלאו לו 16 שנים - מסמך זיהוי של אחד מאפוטרופסיו; למן תום שלושה חודשים מיום שמלאו ללקוח 18 שנים, לא יבצע מנהל תיקים כל פעולה יזומה של הלקוח אלא אם כן התקיימו הוראות פסקה (1) או (2), לפי העניין. (ב) בסעיף זה, (ג) מנהל תיקים ינקוט אמצעים סבירים בהתייחס לסיכון להלבנת הון ולמימון טרור לאימות פרטי הזיהוי של נהנה ובעל שליטה בחשבון כאמור בסעיף 3(ב) עד (ד) תוך שימוש במידע רלוונטי או בנתונים שהתקבלו ממקור מהימן המניחים את דעתו; לצורך כך רשאי מנהל התיקים לאמת את פרטי הזיהוי כאמור עם מרשם האוכלוסין. (ד) על אף האמור בסעיף זה, רשאי הממונה, בהתייעצות עם ראש הרשות המוסמכת, להורות על דרכי אימות פרטים ודרישת מסמכים חלופיות. |
| 6. (תיקון התשע"ח) (א) האמור בסעיפים 3(ב), ו–(ד)(2) וכן 5(א), לגבי רישום נהנה בחשבון מנוהל, לא יחול על - (1) חשבון של תאגיד בנקאי, בנק הדואר, מבטח, חבר בורסה, קופת גמל וחברה מנהלת בעבור קופת גמל שבניהולה וחשבון בעבור קרן; (2) חשבון מנוהל של מוסד ציבורי; (3) חשבון מנוהל של גוף מוכר; (4) חשבון מנוהל בעבור הקדש ציבורי הרשום במרשם ההקדשות הציבוריים; (5) חשבון בעבור הקדש ציבורי רבני שניתן לגביו אישור בית הדין הרבני כי הוא הקדש דתי רבני שנועד למטרות ציבוריות, אלא אם כן קיבל מנהל התיקים הודעה מבית הדין הרבני כי האישור בוטל; (6) חשבון מנוהל, המנוהל2 למטרות קהילתיות לטובת קבוצה גדולה או בלתי מוגדרת של נהנים, ובלבד שניתן לכך אישור של האחראי למילוי החובות לפי סעיף 8 לחוק; פתיחת חשבון כאמור תותנה בהצהרה, לפי הטופס שבתוספת השנייה, של המבקש לפותחו, על המטרה המיוחדת של החשבון; (7) חשבון מנוהל, המנוהל למטרות קהילתיות לטובת קבוצה גדולה או בלתי מוגדרת של נהנים, ובלבד שהיתרה בחשבון, אינה עולה על סכום של 50,000 שקלים חדשים; פתיחת חשבון כאמור תותנה בהצהרה, לפי הטופס שבתוספת השנייה, של המבקש לפותחו, על המטרה המיוחדת של החשבון; (8) חשבון מסוג אחר שהורה הממונה. (ב) חדל להתקיים בלקוח אחד התנאים כאמור בסעיף קטן (א)(6) עד (8), תישלח לו התראה על כך; המשיך הלקוח לפעול בחשבון כאמור לאחר שנשלחה ההתראה, לא יבצע מנהל תיקים כל פעולה יזומה בחשבון, אלא אם כן ימלא הלקוח הצהרה על נהנה לפי סעיף 5. (ג) האמור בסעיפים 3(ג) ו–(ד)(3) ו–5(ב) לגבי רישום בעל שליטה לא יחול על חשבונות מנוהלים של תאגיד בנקאי, של מבטח, של קרן, של קופת גמל, של חברה מנהלת בעבור קופת גמל שבניהולה ושל חברה שניירות הערך שלה נסחרים בבורסה לניירות ערך בתל אביב או בבורסה במדינה שהיא חברה ב–OECD וכן על חשבון של תאגיד מסוג אחר שהורה עליו הממונה; בסעיף זה, (ד) נשלטת חברה בידי חברה כאמור בסעיף קטן )ג(, יראו בחברה כאמור בסעיף קטן (ג) בעל שליטה. |
| 8. (תיקון התשע"ח) מנהל התיקים ישמור את מסמכי הזיהוי לתקופה של חמש שנים לפחות מיום סיום ההתקשרות או לתקופה ארוכה יותר אם נדרש לעשות כן בידי הממונה במקרים מסוימים שבהם מסמכי הזיהוי נדרשים לצורך חקירה או לשם פיקוח על ביצוע הוראות החוק; שמירת מסמכי הזיהוי, למעט הצהרה שניתנה בחתימת מקור, יכול שתיעשה באמצעות סריקה ממוחשבת בתנאים המפורטים בתקנה 3א לתקנות העדות (העתקים צילומיים), התש"ל-1969 ובלבד שתאפשר איתור יעיל וזמין שלהם; לעניין זה, |
| 10. (תיקון התשע"ח) (א) מנהל תיקים ידווח לרשות המוסמכת על פעולות בחשבון מנוהל לרבות ניסיון לביצוע פעולות, שעל פי המידע המצוי ברשות מנהל התיקים, נחזות בעיניו בלתי רגילות. (ב) בלי לפגוע בכלליות האמור בסעיף קטן (א), יכול שיראו פעולה מן הפעולות המפורטות בתוספת השלישית פעולה בלתי רגילה. (ג) מנהל תיקים ידווח לרשות המוסמכת על פעילות של הלקוח שעליה דיווח למשטרת ישראל לפי סעיף 6(א)(1) לחוק או לפי סעיף 33(א) לחוק המאבק בטרור. |
| 11. (תיקון התשע"ח) (בוטל). |
| 15. |
| 17. (תיקון התשע"ח) (א) מנהל תיקים יקיים מאגר מידע ממוחשב של מספרי החשבונות המנוהלים שבניהולו, ושל כל פרט שיש לדרוש לפי צו זה, לרבות ציון העובדה כי פרט שנדרש לא נמסר. (ב) מנהל תיקים ישמור כל התכתבות עסקית וכל מסמך בקשר לביצוע פעולה ביוזמת הלקוח וכל מסמך בקשר לביצוע פעולה שעליה דיווח לרשות המוסמכת ואת הדיווח עצמו לתקופה של חמש שנים מיום הפעולה, כך שיתאפשר שחזור מלא ויעיל, או לתקופה ארוכה יותר אם הממונה דרש ממנו לעשות כן במקרים מסוימים שבהם מסמך ההוראה לביצוע פעולה או ההתכתבות העסקית נדרשים לצורך חקירה או לשם פיקוח על ביצוע החוק; שמירת המסמכים האמורים, יכול שתיעשה באמצעות סריקה ממוחשבת בתנאים המפורטים בתקנה 3א לתקנות העדות (העתקים צילומיים), התש"ל-1969. (ג) מנהל התיקים ישמור תיעוד בכתב של בדיקת פעילות כאמור בסעיף 9 וממצאיה לתקופה של חמש שנים ממועד ביצוע הבדיקה או לתקופה ארוכה יותר אם הממונה דרש ממנו לעשות כן במקרים מסוימים שבהם תיעוד בדיקת פעילות כאמור בסעיף 9 וממצאיה נדרשים לצורך חקירה או לשם פיקוח על ביצוע החוק. |
| 18. מנהל תיקים ימסור, לפי דרישה, לרשות ניירות ערך או לעובד שהסמיכה, מסמכים, ידיעות והסברים בקשר למילוי חובותיו לפי צו זה. |
| 19. צו איסור הלבנת הון (חובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים של מנהל תיקים), התשס"ב-2001, למעט סעיף 18 בו - בטל. |
| 20. תחילתו של צו זה שישה חודשים מיום פרסומו. |
(תיקון התשע"ח) (סעיפים 1, 6א(ב) ו–9(1)) רשימת המדינות והטריטוריות 1. מדינה או טריטוריה כפי שיקבע ראש הרשות המוסמכת, מתוך רשימת המדינות והטריטוריות שארגון ה–FATF , ארגון Moneyval או ארגונים בין–לאומיים אחרים פרסמו לגביהן הסתייגות בנוגע לעמידתן בהמלצות הארגון בנושא איסור הלבנת הון ומימון טרור, הכול כפי שפורסם באתר האינטרנט של הרשות המוסמכת. 2. (נמחק). 3. המדינות או הטריטוריות שלהלן: איראן, אלג'יריה, אפגניסטאן, הממלכה של ירדן, הרשות הפלסטינית, לבנון, לוב, מועצת הנסיכויות הערביות המאוחדות, מלזיה, מצרים, מרוקו, סודאן, סומליה, סוריה, סעודיה, עירק, פקיסטאן, רצועת עזה, תוניס, תימן. |
(סעיפים 5(ג) ו–6(א)(6) ו–(7)) טופס הצהרה על נהנה ובעל שליטה אני ________________ (שם המבקש להיות לקוח ובתאגיד - שם התאגיד), בעל מספר זהות ________________ מצהיר בזה כי: [ ] אני פועל בעבור עצמי בלבד. [ ] יש נהנה בזכויות כאמור, ואולם פרטי הזיהוי שלו טרם ידועים; הסיבה לכך _________________ _________________ _________________ _________________ אני מתחייב למסור את פרטי הנהנה מיד עם היוודע זהותו. [ ] הנהנים בפעולה/בחשבון הם:
הזיקה ביני ובין אחר/ים המצוין/ים לעיל היא: ________________ _________________ _______________ [ ] הפרטים לעיל לגבי הנהנה בחשבון הם אותם פרטים שמסרתי לתאגיד בנקאי/חבר הבורסה שבו מתנהל החשבון. [ ] הפרטים לעיל לגבי הנהנה בחשבון אינם אותם פרטים שמסרתי לתאגיד בנקאי/חבר הבורסה שבו מצוי החשבון. הסיבה לכך ________________ __________________ ______________________________ [ ] החשבון מנוהל למטרות קהילתיות לטובת קבוצה גדולה או קבוצה בלתי מוגדרת של נהנים, והיתרה בחשבון לא תעלה על סכום של 50,000 שקלים חדשים; מטרת החשבון היא ________________ _________________ _________________ __________________________ [ ] החשבון מנוהל למטרות קהילתיות לטובת קבוצה גדולה או קבוצה בלתי מוגדרת של נהנים (כפוף למתן אישור של האחראי למילוי החובות לפי סעיף 8 לחוק); מטרת החשבון היא ________________ _________________ __________________ _________________________ למילוי בידי תאגיד: [ ] אין בעל שליטה בתאגיד; [ ] בעלי השליטה בתאגיד הם:
__________________ * לרבות שם המדינה שבה הוצא מסמך הזיהוי. אני מתחייב להודיע למנהל התיקים בכתב בהקדם האפשרי על כל שינוי בפרטים שמסרתי לעיל. ידוע לי כי מסירת מידע כוזב, לרבות אי–מסירת עדכון של פרט החייב בדיווח, במטרה שלא יהיה דיווח או כדי לגרום לדיווח בלתי נכון לפי סעיף 7 לחוק, מהווה עבירה פלילית.
|
(תיקון התשע"ח) (סעיף 10(ב)) רשימת פעולות שיכול שייראו פעולות בלתי רגילות 1. נראה על פי נסיבות העניין שקיים בחשבון נהנה, בלי שהצהיר על כך הלקוח, לרבות לקוח המלווה באדם אחר ויש למנהל התיקים יסוד לחשוב כי ההנחיות וההוראות שנותן הלקוח מקורן באותו אדם. 1א. פעילות של מיופה כוח בחשבון, בלא סיבה נראית לעין. 2. פעילות שנראה שמטרתה לעקוף את חובת הזיהוי. 3. פעילות שבעטיה החליט מנהל התיקים לסרב להתקשר עם לקוח או לסיים את ההתקשרות עמו ממניעים של איסור הלבנת הון או איסור מימון טרור. 4. פעילות שנראה כי נועדה לבוא במקום פעילות של ארגון שהוכרז ארגון טרור לפי סעיפים 3(א), 4(א), 6(א) או 11(א) לחוק המאבק בטרור. 5. פעילות שנראה כי נועדה לבוא במקום פעילות של אדם שהוכרז פעיל טרור לפי סעיף 11(א)(2) או (3) לחוק המאבק בטרור. 6. פעילות הנראית חסרת היגיון עסקי או כלכלי, בהתייחס לסוג החשבון או לדרכי התנהגותו של הלקוח או שאינה מתיישבת עם מטרותיו וייעודו של החשבון המנוהל. 7. פעילות בחשבון של משיכת כספים וניירות ערך, בלא סיבה נראית לעין, סמוך לאחר הפקדתם, שלא במסגרת מהלך העסקים הרגיל, ככל הידוע למנהל תיקים. 8. פעולה יזומה של לקוח או מיופה כוח בחשבון מנוהל, לרבות שינוי הצרכים וההנחיות והיקף הסמכות ושיקול הדעת המוקנים למנהל התיקים על פי ייפוי הכוח, אשר אינה אופיינית ללקוח או לסוג החשבון, בלא סיבה נראית לעין. 9. היקף פעולות יוצא דופן או שינוי משמעותי ביתרת חשבון, בלא סיבה נראית לעין. 10. רצף הוראות של הלקוח לרכישה או מכירה של ניירות ערך, בלא סיבה נראית לעין. 11. פעילות של ארגון שאינו למטרת רווח שככל הידוע למנהל התיקים אינה עולה בקנה אחד עם מטרת הפעילות של הארגון. 11א. פעילות של ארגון שאינו למטרת רווח עם גופים במדינה או בטריטוריה מן המנויות בתוספת הראשונה. 12. פעילות בחשבון שנפתח בעבור השקעה משותפת שנראה כי נפתח רק לצורך ניהול חשבון משותף בלא סיבה נראית לעין. 13. התקשרות של לקוח לשם ניהול כמה חשבונות של אותו לקוח אצל חברי בורסה או תאגידים בנקאיים שונים וכן פעילות ביותר מחשבון מנוהל אחד, בין כלקוח ובין כמי שאחר פועל בעבורו בלא סיבה נראית לעין. 14. לקוח שהצהיר כי הוא פועל בחשבון מנוהל בעבור אחר שאינו ידוע לו. 15. פעולה ראשונה שיזם הלקוח לאחר 17 באוגוסט 2003, בחשבון מנוהל שנפתח לפני 17 בפברואר 2001, בלי שהלקוח זוהה פנים אל פנים. 16. חוסר אכפתיות שמראה הלקוח בנוגע לסיכונים, עמלות ועלויות של הפעילויות. 17. חשבון המנוהל למטרה ציבורית והמבקש להיות לקוח הצהיר לגביו שאין נהנים בו. 18. הצהרה לפי צו זה שנחזית להיות בלתי נכונה. 19. הצהרת לקוח לפי סעיף 5 לצו זה, שהפרטים שמסר בה אינם זהים לפרטים שמסר לתאגיד הבנקאי או לחבר הבורסה שאצלו מתנהל החשבון המנוהל, ככל שידוע למנהל התיקים. ח' באלול התש"ע (18 באוגוסט 2010) יובל שטייניץ שר האוצר |