כללי הבנקאות (שירות ללקוח) (גילוי נאות ומסירת מסמכים), התשנ"ב-1992 1בתוקף סמכותי לפי סעיף 5 לחוק הבנקאות (שירות ללקוח), התשמ"א-1981, והיות שהדבר דרוש לדעתי למניעת הטעייה או פגיעה בלקוח, ולאחר התייעצות עם הועדה המייעצת ובאישור שר האוצר, אני קובע כללים אלה: |
| 1. [תיקונים: התשס"ג, התשע"ה, התשע"ה (מס' 2)] בכללים אלה - |
| 3. [תיקונים: התשנ"ג (מס' 2), התשע"ה (מס' 2)] (א) הסכם מן הסוגים המפורטים להלן בין תאגיד בנקאי לבין לקוח, יערוך אותו התאגיד הבנקאי בכתב ויתן ללקוח אפשרות לעיין בהסכם לפני חתימתו: (1) הסכם לתנאי עסק כלליים; (2) הסכם פתיחת חשבון עובר ושב וניהולו; (3) הסכם להפקדת כספים לזמן קצוב לתקופה העולה על שנה; (4) הסכם למתן אשראי, למעט העמדה חד-צדדית של מסגרת אשראי בידי התאגיד הבנקאי; (5) הסכם פקדון ניירות ערך למשמרת; (6) ייפוי כוח או הרשאה מסוג אחר; (7) הסכם ערבות לטובת התאגיד הבנקאי; (8) הסכם לקבלת כרטיס להפעלת מסוף בנק לשם ביצוע עיסקה; (9) הסכם בנושא הוראות טלפוניות. (א1) על אף האמור בסעיף קטן (א), לא תידרש חתימתו של לקוח על הסכם, אם המפקח הורה על כך בתוקף סמכותו לפי סעיף 5(ג1) לפקודת הבנקאות, 1941, לגבי סוגי חשבונות או בתנאים מסוימים, הכול כפי שהורה. (א2) בלי לגרוע מהאמור בסעיף קטן (א), היה הסכם מן הסוגים המפורטים בסעיף קטן (א) חוזה אחיד, כהגדרתו בחוק החוזים האחידים, התשמ"ג-1982, יפרסם אותו התאגיד הבנקאי באתר האינטרנט שלו. (ב) במקרה שנערך הסכם מסגרת, תתואר העיסקה הנפרדת במסמך משלים, שבו יפורטו העניינים והתנאים המשתנים, ובין היתר, סכום, מועד פרעון ושיעור הריבית. (ג) במקרה שלא נערך הסכם בכתב, תלווה העסקה במסמך שבו יפורטו תנאיה. |
| 5. [תיקון התשע"ה (מס' 2)] (א) לגבי כלל הלקוחות ינהג התאגיד הבנקאי כלהלן: (1) יודיע על שינויים הנוגעים לתנאי ניהול החשבון, לרבות על שינויים בתעריפוני העמלות של התאגיד הבנקאי, המפורסמים בהתאם לכללי הבנקאות (שירות ללקוח) (עמלות), התשס"ח-2008, שבועיים לפחות לפני מועד השינוי; (2) על אף האמור בפסקה (1), תאגיד בנקאי יודיע על השינויים האלה שלושה ימי עסקים לפחות לפני מועד השינוי: (א) שינוי בשיעור הריבית הבסיסית; (ב) שינוי בשיעור המרבי של תוספת הסיכון; (ג) שינוי בשיעור המרבי של הריבית החריגה; (ד) שינוי בעמלת הקצאת האשראי; היה השינוי כאמור בפסקאות משנה (א) עד (ד) נובע מהוראת דין או מהוראת רשות מוסמכת, יודיע התאגיד הבנקאי על השינוי במועד האמור, אם הדבר ניתן; (3) על אף האמור בפסקאות (1) ו–(2), רשאי התאגיד הבנקאי להודיע על שינוי שנעשה לטובת הלקוחות עד שלושה ימי עסקים לאחר השינוי; (4) הודעות על שינויים כאמור בסעיף קטן זה יפורסמו בשני עיתונים יומיים, על גבי לוח בסניף וכן במקום בולט באתר האינטרנט של התאגיד הבנקאי תחת הכותרת "הודעות על שינויים"; הודעה על שינויים כאמור בפסקה 2(א) עד (ד) תהיה כמפורט בתוספת ב'; (5) אם השינוי מתייחס להעלאת תעריפי עמלות הקשורות לשירותים בנקאיים מתמשכים, לרבות דמי ניהול חשבון עובר ושב, דמי שכירת כספת, עמלות על מכירת ניירות ערך, עמלה בעד פעולת פקיד ועמלה בעד פעולה בערוץ ישיר, יודיע התאגיד הבנקאי ללקוח גם בכתב על השינוי שבועיים לפחות לפני מועד תחילת השינוי; (6) הוראות סעיף קטן זה לא יחולו על סוגי ריביות ששיעוריהם משתנים מדי יום. (ב) לגבי לקוח מסוים ינהג התאגיד הבנקאי כלהלן: (1)2 יודיע על שינויים הנוגעים לתנאי ניהול החשבון, לרבות על סיומן של הטבות שניתנו לתקופה העולה על 3 חודשים, שבועיים לפחות לפני מועד השינוי, או מועד סיום ההטבה, לפי העניין; היה חידוש ההטבה מותנה בהמצאת מסמכים, יציין זאת התאגיד הבנקאי בהודעתו; (2) על אף האמור בפסקה (1), רשאי התאגיד הבנקאי להודיע על שינוי שנעשה לטובת הלקוח עד שלושה ימי עסקים לאחר השינוי; (3) בסעיף קטן זה, |
| 6. |
| 12א. [תיקון התשנ"ג (מס' 2)] בדף חשבון עובר ושב יצויין שם החשבון וסוגו. |
| 17. [תיקון התשע"ה (מס' 2)] (בוטל). |
| 19. [תיקונים: התשס"ג, התשע"ה, התשע"ה (מס' 2)] (בוטל). |
| 26. (תיקון התשס"ח) תאגיד בנקאי יאפשר לתאגיד, שאינו עסק קטן, כהגדרתו בכללי הבנקאות (שירות כלקוח) (עמלות), התשס"ח-2008, לקבל את תעריפון שירותיו בסניפיו ובאמצעות אתר האינטרנט שלו. |
| 26ב. (תיקון התשע"ה) תאגיד בנקאי ימסור לכל אדם המבקש לפתוח חשבון למטרת עסק, דף הסבר, במסמך נפרד, אשר יכלול הבהרות אלה: (1) המשמעות המעשית של סיווג החשבון כחשבון "עסק קטן" לעניין תעריפון השירותים; (2) משמעות המונחים "עסק קטן" ו"דוח שנתי" כהגדרתם בכללי הבנקאות (שירות ללקוח) (עמלות), התשס”ח-2008. |
| 27. (בוטל). |
| 28. (תיקון התשע"ה) |
| 32. מסר הלקוח הוראה טלפונית והשיחה הוקלטה וטרם נמחקה, ימסור התאגיד הבנקאי ללקוח, לפי בקשתו, הקלטה מהשיחה. |
| 33. [תיקונים: התשנ"ג (מס' 2), התשס"ג, התשס"ח, התשע"ה (מס' 2)] (בוטל). |
| 33א. (תיקון התשנ"ה) על ערב יחולו רק סעיפים 3(א)(7), 4 ו-5, ככל שהם נוגעים לחיוביו של הערב. |
| 34. [תיקון התשנ"ג (מס' 2)] תאגיד בנקאי פטור ממשלוח הודעות ללקוחות על פי סעיפים 8 ו-11, בשל סכומים הנקובים בתוספת ה'; אין בהוראה זו כדי לפטור את הבנק מלמסור ללקוח פרטים אם ביקש זאת. |
| 35. המפקח רשאי לשנות את הסכומים הנקובים בכללים אלה בהודעה שתפורסם ברשומות. |
| 36. כללי הבנקאות (שירות ללקוח) (גילוי נאות ומסירת מסמכים), התשמ"ו-1986 - בטלים. |
תוספת א' (סעיף 1) דרך חישוב ריבית מתואמת שנתית הריבית המתואמת השנתית, כאמור בסעיף 1 לכללים אלה, נועדה להביא למכנה משותף ריבית שחושבה בדרכים שונות ולפרקי זמן שונים, והיא מביאה בחשבון את הריבית דריבית בהתאם למועדי התשלום של הריבית. להלן מובאות נוסחאות מעבר מריבית תעריפית שנתית לריבית מתואמת שנתית, ומריבית מתואמת תקופתית לריבית מתואמת שנתית (כאשר הריבית אחידה על פני התקופה). בנוסחאות אלה - i - שיעור ריבית תעריפית שנתית; m - מספר חישובי הריבית בשנה (כך לדוגמה כאשר חישוב הריבית הוא יומי 365 m כאשר הוא חודשי 12 m וכדומה); n - אורך תקופת ההלוואה או הפיקדון, בימים; R - שיעור ריבית מתואמת שנתית; r - שיעור ריבית מתואמת תקופתית; 7 |
[תיקון התשע"ה (מס' 2)] (סעיף 5(א)(4)) נוסח ההודעה בעיתונים ועל גבי לוח בסניפים וכן באתר האינטרנט של התאגיד הבנקאי בקשר לשינויים בעלות האשראי בחשבונות עובר ושב: שינויים בעלות האשראי בחשבונות עובר ושב ופירוט מרכיבי העלות
|
(סעיף 22(7)) שיעור ריבית מתואמת שנתית המגולמת בדמי החכירה 1. שיעור ריבית חודשית המגולמת כדמי החכירה הוא r הפותר את משוואה (1). בנוסחה זו - PV - המחיר היסודי של הנכס (ללא מע"מ); PMT - התשלום החודשי הקבוע (ללא מע"מ); CFo - תשלומי עמלה וחיובים אחרים בעת כריתת החוזה שאינם מהווים כיסוי הוצאות ממשיות; n - תקופת החכירה בחודשים;
7
2. שיעור הריבית השנתית המגולמת בדמי החכירה - ra
7
|
[תיקון התשנ"ג (מס' 2)] (סעיף 34) הסכמים הפטורים ממשלוח הודעות ללקוחות תאגיד בנקאי פטור ממשלוח הודעות ללקוחות בגין הסכומים הבאים:
כ"ו באב התשנ"ב (25 באוגוסט 1992) יעקב פרנקל נגיד בנק ישראל |