| 1. | הגדרות |
| 2. | נציבות תלונות הציבור על שופטים |
| 3. | כשירות הנציב ומינויו |
| 3א. | הוועדה לבחירת נציב תלונות הציבור על שופטים |
| 4. | ממלא מקום לנציב |
| 5. | הליך בחירת נציב |
| 6. | משך הכהונה |
| 7. | תום כהונה |
| 8. | העברה מכהונה |
| 9. | השעיית הנציב |
| 10. | סייג למינוי כשופט |
| 11. | ייחוד משרה והיתר לעסוק בפעילות |
| 12. | עובדי הנציבות |
| 13. | חובת סודיות |
| 14. | הגשת תלונה |
| 15. | דרך הגשת התלונה |
| 16. | תלונה של אדם המוחזק במשמורת |
| 17. | תלונות שאין לברר אותן |
| 18. | תלונות שבירורן מצריך סיבה מיוחדת |
| 19. | התלונה ועילותיה ופתיחת הבירור |
| 20. | דרכי הבירור ומשכו |
| 21. | הפסקת הבירור |
| 22. | תוצאות הבירור |
| 23. | סייגים לנימוק וגילוי ממצאים |
| 24. | זכויות וסעדים |
| 25. | שכר ותנאי כהונה |
| 26. | אי תלות |
| 27. | דין וחשבון |
| 28. | פרסום הודעות |
| 29. | תקציב הנציבות |
| 30. | תקנות |
| 31. | הנציב הראשון |
| 32. | תיקון חוק השיפוט הצבאי - מס' 40 |
| 33. | תיקון חוק הדיינים - מס' 19 |
| 34. | תיקון חוק הקאדים - מס' 11 |
| 35. | תיקון חוק בתי הדין הדתיים הדרוזיים - מס' 13 |
| 36. | תיקון חוק חופש המידע - מס' 2 |
חוק נציב תלונות הציבור על שופטים, התשס"ב-2002 1 |
| 1. (תיקונים: התשס"ו, התשע"ד, התשפ"ה) בחוק זה - |
| 4. נבצר מהנציב דרך ארעי למלא את תפקידיו, ימנה שר המשפטים בהסכמת נשיא בית המשפט העליון ממלא מקום לנציב לתקופה שלא תעלה על ששה חדשים או עד שיחזור למלא את תפקידיו, לפי המוקדם. |
| 6. (תיקון התשפ"ד) הנציב יכהן תקופת כהונה אחת בלבד של חמש שנים. |
| 8. (תיקון התשפ"ה) (א) הוועדה לבחירת הנציב רשאית, מיוזמתה או לפי הצעת שר המשפטים או נשיא בית המשפט העליון, להעביר, בהחלטה שהתקבלה ברוב של חמישה חברים לפחות, את הנציב מכהונתו, אם התקיים אחד מאלה: (1) הוא הורשע בפסק דין בעבירה פלילית, למעט בעבירות המנויות בסעיף 7(א)(2) לחוק הכנסת, התשנ"ד-1994 (בחוק זה - חוק הכנסת); (2) הוא התנהג באופן שאינו הולם את מעמדו; (3) הוא אינו מבצע את תפקידו כהלכה. (ב) הועדה לבחירת הנציב לא תעביר את הנציב מכהונתו, אלא לאחר שנתנה לו הזדמנות להשמיע את טענותיו בפניה. |
| 9. (תיקון התשפ"ה) (א) לא יוגש כתב אישום נגד הנציב, למעט בעבירות המנויות בסעיף 7(א)(2) לחוק הכנסת, אלא באישור היועץ המשפטי לממשלה, ומשהוגש כתב אישום כאמור יושעה הנציב מכהונתו. (ב) (1) הועדה לבחירת הנציב רשאית, ברוב של חמישה חברים לפחות, להשעות את הנציב מכהונתו, אם מתקיימת נגדו חקירה שיש בה כדי להביא לקיום הליכים פליליים כהגדרתם בסעיף 7(א)(2) לחוק הכנסת, לתקופה שבה הם מתקיימים; ואולם, אם היתה החקירה כאמור, בעבירה אשר מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הנציב ראוי לשמש עוד בתפקידו, תשעה הועדה את הנציב לתקופה האמורה. (2) הועדה לבחירת הנציב לא תשעה את הנציב לפי סעיף קטן זה, אלא לאחר שנתנה לו הזדמנות להשמיע את טענותיו לפניה. (ג) בתקופת ההשעיה ימלא את תפקידי הנציב על פי חוק זה ממלא מקומו, ויחולו הוראות סעיף 4. |
| 10. מי שהיה נציב לא יתמנה לשופט. |
| 14. (תיקון התשע"ז) (א) רשאי להגיש תלונה לנציב (1) כל אדם הרואה עצמו נפגע בשל התנהגותו של שופט במסגרת מילוי תפקידו כשופט לרבות בדרך ניהול המשפט על ידיו, או מי שאותו אדם הסמיך לכך; (2) מתמחה הרואה את עצמו נפגע בשל התנהגותו של שופט במסגרת מילוי תפקידו כמאמן או בשל תנאי ההתמחות, וכן נציב הפיקוח על ההתמחות, לפי סעיף 41ב(ג) לחוק לשכת עורכי הדין, התשכ"א-1961. (ב) הנשיא או השר רשאי לבקש מהנציב לברר עניין הנוגע להתנהגותו של שופט במסגרת תפקידו כשופט לרבות בדרך ניהול המשפט על ידיו. |
| 15. התלונה תוגש בכתב תיחתם בידי המתלונן ויצויינו בה שם המתלונן ומענו. |
| 16. תלונה של אדם כאמור בפסקאות (1) עד (3) תוגש במעטפה סגורה כמפורט באותן פסקאות או למי שהוא הסמיך לעניין זה, והוא יעבירה, בלי שיפתחה, אל הנציב: (1) אסיר כהגדרתו בפקודת בתי הסוהר [נוסח חדש], התשל"ב-1971, למנהל בית הסוהר שבו הוא מוחזק; (2) עצור כמשמעותו בחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - מעצרים), התשנ"ו-1996 או אסיר, המוחזק בבית מעצר, למפקד בית המעצר שבו הוא מוחזק; (3) כלוא לפי חוק השיפוט הצבאי, למפקד מתקן הכליאה שבו הוא מוחזק. |
| 20. (א) הנציב רשאי לברר את התלונה בכל דרך שימצא לנכון והוא אינו כפוף לסדרי דין או לדיני הראיות. (ב) לצורך הבירור, רשאי הנציב לקבל מכל אדם או גוף, בתוך תקופה שיקבע ובאופן שיקבע, בכפוף לסעיף קטן (ג), כל ידיעה או מסמך העשויים, לדעת הנציב, לסייע בבירור התלונה; מי שנדרש למסור ידיעה או מסמך כאמור, ימלא אחר הדרישה, והוראות סעיף 11, למעט פסקאות (1) ו-(3) של סעיף קטן (א), לחוק ועדות חקירה, התשכ"ט-1968, יחולו, בשינויים המחויבים, על סירוב למלא אחר הדרישה. (ג) לצורך הבירור רשאי הנציב לשמוע את המתלונן, את השופט הנילון, וכל אדם אחר אם ראה תועלת בדבר; סירב השופט הנילון למסור את דבריו בעל פה, ימסרם בכתב ככל שיידרש. (ד) בירור התלונה יסתיים לכל המאוחר עד תום שנה אחת מיום קבלתה בנציבות. |
| 22. (תיקון התשע"ז) (א) מצא הנציב שהתלונה היתה מוצדקת יודיע על כך למתלונן, לשופט הנילון ולמי שמנוי בסעיף 19(ד), לפי העניין, בצירוף החלטתו; בהודעה כאמור רשאי הנציב לפרט את תמצית ממצאיו, כולם או חלקם, ואם העלה הבירור כי קיים ליקוי, רשאי הוא להצביע על הצורך בתיקונו ועל הדרך הראויה לכך. (ב) התקבלה הודעה על צורך בתיקון ליקוי כאמור בסעיף קטן (א) יודיע השופט הנילון, המנהל או נשיא בית המשפט או בית הדין שבו מכהן השופט, לנציב, על הצעדים שננקטו לתיקון הליקוי; לא התקבלה הודעה בתוך זמן סביר או שההודעה אינה מניחה את דעתו של הנציב, רשאי הוא להביא את הענין לפני הנשיא והשר. (ג) מצא הנציב שהתלונה לא היתה מוצדקת, יודיע על כך בכתב למתלונן ולמי שמנוי בסעיף 19(ד), לפי העניין, ורשאי הנציב לפרט להם את תמצית ממצאיו. (ד) העלה בירור התלונה חשש למעשה פלילי, יביא הנציב את הענין לידיעת היועץ המשפטי לממשלה, וכן לידיעת השר והנשיא; העלה בירור התלונה חשש לעבירה משמעתית יביא הנציב את הענין לידיעת השר והנשיא ורשאי הוא להמליץ לשר על הגשת קובלנה לבית הדין המשמעתי לשופטים. (ה) הנציב רשאי, אם מצא לנכון לעשות כן בעקבות ממצאיו, להמליץ לועדה לבחירת שופטים, לסיים את כהונתו של שופט על פי סמכותה או להמליץ לשר או לנשיא להביא לועדה לבחירת שופטים הצעה לסיים את כהונתו של שופט; החליטו הועדה, השר או הנשיא שלא לקבל את המלצת הנציב, ינמקו את החלטתם. (ו) בלי לגרוע מסמכויות הנציב לפי חוק זה, הנציב רשאי, אם מצא שתלונה של מתמחה אצל שופט, של מתמחה לשעבר אצל שופט או של נציב הפיקוח על ההתמחות כהגדרתו בחוק לשכת עורכי הדין, התשכ"א-1961, היתה מוצדקת, להורות כי השופט הנילון לא יורשה לאמן מתמחים לתקופה שיקבע, לאחר שייתן לשופט הנילון הזדמנות לטעון את טענותיו; הנציב יקבע את מועד תחילתה של תקופה כאמור והוא רשאי לקצר את התקופה אם נוכח כי תוקנו הליקויים. |
| 25. שכרו, תנאי שירותו וגימלאותיו של הנציב יהיו כשל שופט בית המשפט העליון. |
| 26. אין על הנציב ועל עובדי הנציבות מרות בענין מילוי תפקידיהם לפי חוק זה, זולת מרותו של הדין. |
| 28. שר המשפטים יפרסם הודעה על מינויו של הנציב, הדרך לפנות אליו ועיקרי סמכויותיו, בדרך שתיקבע בתקנות. |
| 29. תקציב הנציבות יוכן על ידי שר המשפטים בתיאום עם הנציב וייקבע בחוק התקציב השנתי של המדינה, בתחום פעולה נפרד, במסגרת תקציב משרד המשפטים. |
| 31. הנציב הראשון יתמנה לא יאוחר מתום מאה ועשרים ימים מיום פרסומו של חוק זה. |
| 32. (1) בסעיף 1, אחרי ההגדרה "עבירה צבאית" יבוא: |
| 33. בחוק הדיינים - (1) בסעיף 1 אחרי ההגדרה "מועצת הרבנות הראשית" יבוא: (2) בסעיף 16א(א) אחרי "כנשיא בית הדין הרבני הגדול" יבוא "או הנציב". |
| 34. בחוק הקאדים - (1) בסעיף 1 לפני ההגדרה "קאדי" יבוא: (2) בסעיף 13א(א) אחרי "כנשיא בית הדין השרעי לערעורים" יבוא "או הנציב". |
| 35. (1) בסעיף 1 אחרי ההגדרה "המועצה" יבוא: (2) בסעיף 19א(א) אחרי "ראש בית הדין לערעורים" יבוא "או הנציב". |
| 36. בחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998, בסעיף 14(א), אחרי פסקה (11), יבוא: "(12) נציבות תלונות הציבור על שופטים - לגבי בירור תלונה על שופט לפי חוק נציב תלונות הציבור על שופטים, התשס"ב-2002".
|