שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הגנה מפיטורים בחוק עבודת נשים - גם לזוגות גברים בהליך פונדקאות בחו"ל

חדשות

הגנה מפיטורים בחוק עבודת נשים - גם לזוגות גברים בהליך פונדקאות בחו"ל, צילום: pixabay
הגנה מפיטורים בחוק עבודת נשים - גם לזוגות גברים בהליך פונדקאות בחו"ל
09/04/2024, עו"ד שוש גבע

בית הדין לעבודה קבע לראשונה, תוך שנתן תוקף של פסק דין לעמדת המדינה, כי יש להחיל את הוראות חוק עבודת נשים גם במקרה שבו ההורה המיועד מבצע הליך פונדקאות בחו"ל. עמדת המדינה עולה בקנה אחד עם עקרונות השוויון והצדק וחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. יש לתת פרשנות מרחיבה ותכליתית לחוק

 

עסקינן בשני ערעורים שהדיון בהם אוחד, על החלטת הממונה על חוק עבודת נשים במשרד העבודה, לפיה אין צורך במתן היתר לפיטורים לפי חוק עבודת נשים, של גבר הנמצא בהליך פונדקאות בחו"ל.

המערערים טוענים כי החלטת הממונה פוגעת פגיעה קשה בזכויות הבסיסיות ביותר שלהם וברצון שלהם להקים משפחה בישראל. החלטת הממונה לפיה היא איננה בעלת הסמכות לדון בעניינם של המערערים משום הליך הפונדקאות שבוצע בחו"ל – שגוייה ביסודה ולא עולה בקנה אחד עם הזכות לשוויון ופסיקת בית המשפט העליון הרבות בתחום הפונדקאות לזוגות גברים להט"בים.

 לעמדת המדינה, החלטות הממונה מתיישבת עם לשון החוק כפשוטה ומשקפת את המדיניות שלפיה נהגה הממונה. יחד עם זאת, עם קבלת התובענה נערכה בחינה מעמיקה של הסוגייה העקרונית, והוחלט כי יש חלופה פרשנית שאף מתיישבת עם תכלית החקיקה ואשר לפיה ניתן לקבוע כי סעיף 9(א) לחוק יחול, בשינויים המחויבים גם במקרה שבו הורה מבצע הליך של פונדקאות בחו"ל. יש לתת פרשנות מרחיבה ותכליתית לחוק.

כב' השופט ת' סילורה פסק כי יש לקבל את עמדת המדינה ולברך עליה. המדינה, הלכה למעשה,  מסכימה להחיל את הוראות חוק עבודת נשים גם במקרה שבו ההורה המיועד מבצע הליך פונדקאות בחו"ל. עמדת המדינה עולה בקנה אחד עם עקרונות השוויון והצדק בהתאם לעקרונות חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. חוק עבודת נשים נועד בראש ובראשונה לשם שמירה על זכויות נשים במסגרת יחסי עבודה. במקביל התגברה ההבנה שגם גברים זכאים להגנות הקבועות בחוק, כך למשל זכאות לצאת לחופשת לידה ואף להגנות הקיימות בתקופת היריון, טיפולי פוריות וכו'. בשים לב להתפתחות החברה הישראלית אשר מקדמת ערכי שוויון, אכן יש מקום להרחיב – כעמדת המדינה - את הוראות חוק עבודת נשים  גם במקרה שבו ההורה המיועד מבצע הליך פונדקאות בחו"ל.

יתרה מזו, נקבע כי יש מקום ליישם את המדיניות החדשה גם במקרה של המערערים בהליך דנן. עניינם הוא שהוביל לשינוי דין קיים ויש לאפשר להם "להנות" מהפרשנות החדשה שנוקטת המדינה בהתייחס לתחולת חוק עבודת נשים על הליך פונדקאות שמבוצע בחו"ל. מאחר שעניינם של המערערים כלל לא נדון אצל הממונה, שעה שבקשתם נדחתה מהטעם שאין תחולה לחוק עבודת נשים במקרה של הליך פונדקאות המבוצע בחו"ל, עניינם יוחזר לדיון לגופו של עניין אצל הממונה אשר תשקול האם להתיר את פיטוריהם. עמדת המעסיקים תשמע בפני הממונה. נפסק כי חוק עבודת נשים חל גם במקרה שבו הורה מיועד מבצע הליך של פונדקאות בחו"ל. מאחר שמדובר בקביעה שיש בה שינוי של מדיניות קיימת, על המדינה להיערך היערכות מתאימה לשינוי המדיניות כאמור ויידוע המגזר העסקי והציבור בחודשים הקרובים.

לסיכום, הערעור מתקבל.

המערער 2 יוצג ע"י: עו"ד קרן פרוכט כהן; המשיבה יוצגה ע"י: עו"ד דניאל פסי

על"ח 46377-05-23

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:59
קומיט וכל טופס במתנה