שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פרקליט המדינה בנאום חריף: "השקר מחלחל אט אט לליבם של רבים"

חדשות

פרקליט המדינה בנאום חריף: "השקר מחלחל אט אט לליבם של רבים", צילום: צילום: ליאב פלד
פרקליט המדינה בנאום חריף: "השקר מחלחל אט אט לליבם של רבים"
27/05/2019, עו"ד לילך דניאל

בנאומו בכנס לשכת עורכי הדין תקף פרקליט המדינה, שי ניצן, בחריפות את הטענות לפיהן הפרקליטות וגופי האכיפה מונעים משיקולים זרים בכל הנוגע לתיקי רה"מ: "סוף האמת לנצח. סוף הצדק לנצח. שום השמצה ושום שקר לא יסיטו אותנו ממלאכתנו". היועמ"ש מנדלבליט: "איננו משרתים אף אחד, חוץ מהאינטרס הציבורי ומשלטון החוק"

פרקליט המדינה שי ניצן נאם הבוקר בכנס לשכת עורכי הדין באילת, ותקף בחריפות את הטענות המושמעות נגד גופי האכיפה בכל הנוגע להתנהלותם בעניין תיקי ראש הממשלה. ניצן התייחס בעיקר לטענות כי מערכת אכיפת החוק רודפת ומנסה "להפיל" ראש ממשלה בישראל וכינה אותן "טענות כזב" ו"שקרים" מופרכים.

"בשנה האחרונה, ואף לפניה, אנו עדים להתגברות ההתקפות כנגד מערכת אכיפת החוק", אמר ניצן בנאומו. "כבר לקראת העברת תיקי החקירה מהמשטרה לפרקליטות ומיד לאחר מכן, חזינו בהתקפות נגד צוותי החקירה והשתלחויות אישיות נגד מפכ"ל משטרת ישראל הקודם. הטענה הייתה כאילו בכירי משטרת ישראל גיבשו את המלצתם בתיקים אלה משיקולים זרים".

ניצן התייחס גם למתקפות על הפרקליטות והיועמ"ש ואמר: "לצערנו, כפי שהיה צפוי, עם העברת חומרי החקירה לבחינה בפרקליטות וגיבוש המלצותינו, התגברו ההתקפות כלפי הפרקליטות, ובייחוד כלפי פרקליטת המחוז האחראית לתיקים וכלפיי באופן אישי. ושוב, הטענה הייתה כי גם אנו פועלים משיקולים זרים. משגיבש היועץ המשפטי לממשלה את המלצותיו ופירסמן ברבים, נוסף גם הוא לרשימת המותקפים - וראו זה פלא - גם ליועץ המשפטי לממשלה מיוחסים... שיקולים זרים".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

"לפי הטענה, כולם פועלים משיקולים זרים. לכולם יש מטרה זהה. החל במפכ"ל וראשי אגף החקירות; המשך בכל בכירי הפרקליטות, וכלה ביועץ המשפטי לממשלה ובמשניו. והמטרה המיוחסת לנו איננה כמובן עשיית משפט צדק. איננה העמדת מי שיש נגדו ראיות לדין פלילי וגניזת תיק נגד מי שאין נגדו ראיות מספיקות. אלא, לפי הנטען, מטרתנו – מטרת עשרות חוקרים ופרקליטים, ללא יוצא מן הכלל, היא אחת: הפלת ראש הממשלה המכהן מנימוקים פוליטיים בלבד! טענה מופרכת רודפת טענה מופרכת - והשקר – כטיבו של שקר שחוזרים עליו שוב ושוב - מחלחל אט אט לליבם של רבים. כאשר נדמה כי אמירה כזו או אחרת קובעת רף חדש שלא נחזה במקומותינו, לא עוברים ימים ספורים ורף שלילי חדש, גבוה מקודמו, מתרגש עלינו".

ניצן המשיך: "טענות שונות ומשונות מוטחות בנו. על פי רוב אנו מחרישים, אך דומני כי הגיעה העת להשיב דבר, ולו במקצת. הטענה הנשמעת, כאילו מערכת אכיפת החוק של מדינת ישראל רודפת ומנסה "להפיל" ראש ממשלה בישראל – משיקולים זרים - היא טענת כזב. הטענה הנשמעת, כאילו מערכת אכיפת החוק מסמנת מראש מטרות מטעמים פוליטיים ופועלת לנטרל אותן - היא טענת כזב. הטענה הנשמעת כאילו על הפוליטיקאים להתגונן באמצעות חקיקה שונה ומשונה, מפני מערכת אכיפת החוק, "שתופרת תיקים" כביכול, היא טענת כזב. ואף על פי כן, לצערי, נדמה כי השקרים האלה לא נעלמים, אלא הולכים ומתפשטים".

ניצן: "משרתי ציבור מסורים מושמצים ומועלבים משיקולים זרים"

"אני בטוח בדבר אחד: סוף האמת לנצח. סוף הצדק לנצח. שום השמצה ושום שקר לא יסיטו אותנו ממלאכתנו. אני וכל עמיתי למלאכה מבטיחים לכם כי אנו נמשיך במלאכתנו, בביצוע חובתנו, עד תום. ללא שום מורא. חובתנו אחת: דין אחד יהיה לכל. שלטון חוק אחד לכל, ממנהיגי הארץ וראשיה ועד לאחרון האזרחים. לא תהיה אפליה בין גדול לקטן, בין עשיר לדל, בין חזק לחלש. איני יודע אילו חוקים יחוקקו כאן בעתיד. אך בכוונתנו להמשיך ללא רתיעה למלא את תפקידנו, לסיים את מלאכתנו ולהציג בפני הציבור את עמדתנו המקצועית הסופית שתגובש אך ורק על פי הדין".

"אנו לא חסינים מטעויות", הדגיש ניתן לסיום. "אני חוזר ואומר זאת בכל הזדמנות. מערכת המשפט אינה חסינה מטעויות. כל מערכת, כל אדם, אינם חסינים מטעויות. אך בין טענות לטעויות שעלולות לקרות בתום-לב, לבין טענות המייחסות זדון לעשרות ומאות משרתי ציבור ישרי-דרך, ישנו מרחק עצום. מערכת אכיפת החוק, ומערכת המשפט כולה, מורכבת מאנשים טובים, אזרחי הארץ הזו. אילו אנשים שלקחו להם כשליחות ציבורית להיאבק ככל יכולתם בפשע ובאלימות, בסמים ובעבירות מין, וגם בשחיתות ובסיאוב, לטובת כולנו, אזרחי המדינה. אילו הם האנשים ששומרים כי רחובות ערינו יהיו נקיים, ככל הניתן, מרוצחים ואנסים; אילו האנשים שדואגים לביטחוננו האישי בלילות; אלו האנשים ששומרים על ילדינו מהסכנות האורבות להם ברשת; אלו האנשים העמלים על הבטחת שוויון זכויות לכל אזרח ללא הבדל דת גזע ולאום; ואלו גם אותם האנשים שתפקידם הוא לבער מתוכנו את נגע השחיתות".

"אלו טובי אנשיה של הארץ הזו. בשר מבשרה. משרתי ציבור מסורים שלאחרונה – משיקולים זרים – כן, משיקולים זרים – הם מושמצים ומועלבים. הם מוכפשים ומותקפים. אני גאה לעמוד לפניכם כאחד מראשי מערכת זו. מערכת מפוארת, שאף אם יש בה פגמים מסוימים הדורשים תיקון, כבכל מערכת, הרי שהיא פועלת ותורמת ללא לאות להמשך בניינה של הארץ הזו. כך עשינו. כך נמשיך לעשות. גם במים סוערים. גם בימים סוערים".

מי שעוד נאם בכנס היה היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, שהתייחס גם הוא לנושאים הבוערים שעומדים במוקד השיח הציבורי. מנדלבליט התייחס לטענה לפיה חוק החסינות נדרש בכדי להתמודד עם לחצים שמופעלים עליו להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה ואמר: "דברים אלו חוטאים לאמת, בלשון המעטה. הם מצטרפים לגל של התבטאויות מצערות בזירה הציבורית והתקשורתית, שמבקשות לפגוע בלגיטימיות של ההחלטות שלנו – ולתייג אותנו בתיוגים פוליטיים, כאילו מאן דהוא קשר קשר כזה או אחר על מנת להשפיע על הזירה הפוליטית מתוך מוטיבציות זרות".

"טענות אלה הן הבל הבלים", המשיך מנדלבליט. "התביעה הכללית, שבראשה אני עומד, איננה רודפת איש.  היא רודפת רק את האמת ואת הצדק, ופועלת מתוקף סמכויותיה על פי חוק.  בכל הנוגע לתיקי החקירה של ראש הממשלה, כל ההחלטות התקבלו בצורה מקצועית ועניינית, ללא כל הטיה, לא לכאן ולא לכאן.  הדרך בה הלכנו עד כה, בה אני הולך כיום ובה לעולם אלך, היא אחת ויחידה – דרך הישר. שום לחץ לא השפיע עלינו, וגם לא ישפיע עלינו בהמשך.  איננו משרתים אף אחד, חוץ מהאינטרס הציבורי ומשלטון החוק. הם אשר מורים את דרכנו, ואת דרכי באופן אישי".

עוד הכחיש מנדלבליט את הטענה כי תיקון חוק החסינות נדרש כדי להגן על חברי כנסת שמבקשים לקדם חקיקה שקשורה למערכות החוק והמשפט: "הטענה מופרכת לחלוטין. אין כל קשר בין הדברים. האמת צריכה להיאמר – עבודת התביעה הכללית בקשר לתיקי ראש הממשלה היא מקצועית, עניינית ויסודית.  לאורך כל הדרך, עמדנו מול לחצים משני צידי המתרס, ולא נכנענו להם. לעולם לא ניכנע לשום לחץ שהוא. ככל שבאי-כוחו של ראש הממשלה יתייצבו לשימוע במועד שנקבע, טענותיהם יישמעו בלב פתוח ובנפש חפצה ויישקלו לעומקן כנהוג. אני מאמין גדול בחשיבותו של תהליך השימוע, ואינני אומר זאת מן השפה ולחוץ".

עוד יצא מנדלבליט להגנתה של עילת הסבירות, שיש הקוראים לבטלה: "עילת הסבירות היא כלי עבודה משפטי חיוני, המאפשר לתקן ליקויים בתהליך קבלת ההחלטות של השלטון מול האזרח. משמעות ביטולה היא פגיעה ישירה באזרחי המדינה, שייוותרו חשופים לאפשרות שיהיו החלטות שרירותיות של השלטון. לא תהיה לאזרח כל הגנה מפני פעולה של הרשות, שאולי נעשתה בסמכות, אך מתעלמת בצורה קיצונית מזכויותיו, ובכך פוגעת בו שלא כדין.

עילת הסבירות מבטיחה כי ההחלטות של רשויות השלטון במדינת ישראל יתקבלו באופן הגון, בצורה שוויונית, ללא שרירות וללא העדפת פלוני על פני אלמוני מסיבות שאינן ענייניות.

עילת הסבירות מבטיחה כי זכויות הפרט יישמרו, וכי רשויות השלטון יפעלו לפי כללים של מינהל תקין וטוהר מידות".

לדברי מנדלבליט, ביטולה של עילת הסבירות איננו בגדר "החזרת הגלגל לאחור", אלא בגדר "המצאת הגלגל מחדש" – הפעם ללא ערובה משמעותית לזכויותיהם של אזרחי המדינה ולשמירה על שלטון החוק. "ככל שאכן קיימת יוזמה שכזו, מן הראוי להתייצב כנגדה".

בכל הנוגע ליוזמות לרפורמה במערכת המשפט, לרבות פסקת ההתגברות, אמר היועמ"ש:  "אינני נמנה עם אלו הסוברים כי מערכות החוק והמשפט צריכות להיות חסינות מפני כל שינוי. מותר לבדוק. מותר לבחון. מותר לבקר. אך "אסור לשפוך את התינוק עם המים". בחינה כזו חייבת להיעשות בשיתוף ובצורה מכבדת, תוך שמירה על עקרונות היסוד של שיטתנו כמדינה יהודית ודמוקרטית, האמונה על הגנת אזרחיה ותושביה. לשיטתי, תהליכי שינוי – הנעשים באופן ענייני, תוך שיח ציבורי ופרלמנטרי מעמיק ודיאלוג מכבד עם מערכות החוק והמשפט – יכולים להביא לשיפור עבודתן של מערכות אלו ולחיזוק אמון הציבור בהן. העיקר הוא בכך שהשינויים העומדים על הפרק ייבחנו בתום לב, תוך הקפדה כי במסגרתם יישמרו המרכיבים היסודיים של מערכות החוק והמשפט – הכוללים את עצמאות הרשות השופטת והייעוץ המשפטי לממשלה, ויכולתם להגן באופן אפקטיבי על זכויות האדם, המינהל התקין והאינטרס הציבורי".

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:206
קומיט וכל טופס במתנה