שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > וואטסאפ בחיי היומיום של עורכי הדין: כלי עבודה יעיל או בזבוז זמן?

חדשות

וואטסאפ בחיי היומיום של עורכי הדין: כלי עבודה יעיל או בזבוז זמן?, צילום: istock
וואטסאפ בחיי היומיום של עורכי הדין: כלי עבודה יעיל או בזבוז זמן?
21/05/2019, עו"ד לילך דניאל

בשנים האחרונות הפכה הוואטסאפ לכלי פופולארי מוביל להעברת מסרים מיידיים בין בני אדם, אך רבים מעורכי הדין כבר אימצו אותה ככלי עבודה לכל דבר. הם מתקשרים באמצעותה עם לקוחות, מתייעצים עם קולגות, שולחים מסמכים ואפילו מחליפים רשמים על שופטים. לצד זאת הם מזהירים: "חשוב להשתמש בה באופן מידתי ומאוזן"

מאז שפרצה לחיינו, הפכה הוואטסאפ לאמצעי תקשורת עיקרי בין אנשים, שלעתים מעדיפים אותה אפילו על פני שיחות טלפון. עם זאת, לאורך הזמן רבים גילו כי האפליקציה הפופולארית יכולה לשמש לא רק לפטפוטים בקבוצות הגן והמשפחה, אלא גם ככלי עבודה לכל דבר.

גם בקרב עורכי הדין והמשפטנים, ישנה אסכולה שקוראת להתקדם מכלי העבודה של "העולם הישן", כמו פקס ודואר אלקטרוני, ולהתחיל לשלב את אפליקציות המסרים המיידיים כחלק אינטגרלי מהעבודה. ואכן, חלק לא מבוטל מעורכי הדין כבר אימצו את הוואטסאפ לצורך תקשורת עם לקוחות וקולגות, מתן מענה במשרד לצורך התייעצות ופעילות בקבוצות הוואטסאפ המשפטיות הרבות שפועלות כיום. חלק אחר של עורכי הדין עדיין סבורים שאין לכך מקום, ושהפלטפורמות הללו לא מתאימות לאופי של מקצוע עריכת הדין. כך או כך, אין ספק שמדובר באפשרות מיידית ונוחה להעברת מסרים, בין אם אתם בדיוק בדיון בבית משפט, עובדים במשרד או נמצאים בין פגישות עם לקוחות.

אך לא רק עורכי דין, בשנה שעברה התקבלה החלטה בבית המשפט לענייני משפחה, במסגרת תיק שעסק בסכסוך בין בני זוג בו הבעל התחמק באופן שיטתי מקבלת כתבי טענות. השופטת עופרה גיא, בצעד יוצא דופן שהיו מי שאף הרימו גבה לגביו, התירה להמציא לו כתבי בי-דין דרך הוואטסאפ, לאחר ששוכנעה כי הוא קורא הודעות ומתכתב עם עורך דינה של האישה.

"אין ספק שהוואטסאפ היא אחד הכלים המשמעותיים ביותר בחיי היום יום של עורך דין, לכל הפחות אצל רובנו", אומר עו"ד לירן ינקוביץ', העוסק בתחום האזרחי-מסחרי. "הוא הופך לרוב את התקשורת עם הלקוחות למועילה, קולגות ששולחים תקדימים והישגים משפטיים, טיוטות של כתבי טענות לצרכי התרשמות ולעיתים גם סיוע ומחקר משפטי מעמיק, קבצי עבודה ומסמכים לצורך הכנת כתבי תביעה/הגנה וכו'. הוואטסאפ היא גם כלי שיווקי נהדר ופלטפורמה עסקית, שכן ניתן ליצור הודעות חזרה אוטומטיות ללקוחות, תוך פירוט פרופיל המשרד והקפדה לחזור בהקדם".

 לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 גם עו"ד ורו"ח אדוה יגואר גל, העוסקת במשפט מסחרי ובתחום המטבעות הדיגיטליים ואבטחת מידע, עושה לדבריה שימוש תדיר בוואטסאפ ככלי עבודה. "אני משתמשת בוואטסאפ כל הזמן בשביל העבודה", היא אומרת. "זה בערך כמו פייסבוק, רק קצת אחר. קודם כל אני חברה ומנסה לחבור לקבוצות עורכי דין בתחומים המקצועיים שבהם אני יכולה לתת שירות. זה טריוויאלי וברור. גם בשביל להתייעץ בעצמי אבל גם בשביל לשמוע עצות שאנשים נותנים אחד לשני, אני לומדת מזה המון. כמובן שיש לזה גם מחיר: בכל רגע נתון יש לי אלפי הודעות שלא נקראו בוואטסאפ ואז שואלים אותי למה לא עניתי להודעה שמישהו שלח".

עו"ד יגואר גל מספרת על דרך נוספת שבה מצאה את הוואטסאפ יעילה לצורך העיסוק המקצועי שלה: "מישהי הכניסה אותי לקבוצת וואטסאפ של פליליסטים. בהתחלה לא הבנתי מה לי ולזה, כי אני לא עוסקת בתחום בכלל והם לא עוסקים בתחום שלי. אבל אז היא אמרה שדווקא שם יהיה אפשר לתייג אותי או לפנות אליי אם מישהו יצטרך משהו בתחום האזרחי שבו אני עוסקת ואכן היא הפנתה אליי כמה אנשים משם. זה גרם לי לחשוב שאולי באמת כדאי לי להיות חברה גם בקבוצות של תחומים שאני לא עוסקת בהם".

 "למה עורכי הדין צריכים לחיות כמו במאה ה-19?"

לצד זאת, היא מבהירה כי יש לקחת זאת בעירבון מוגבל: "התועלת היא לא מיידית. אחת ל-20 אלף הודעות יהיה אולי מישהו שצריך את השירותים שלי, וגם אז צריך לתפוס את זה מספיק מהר. למשל, בקבוצה שמכילה עורכי דין מתחום ההייטק מישהו חיפש עורך דין שהוא גם רו"ח שירצה על משהו, ועד שהספקתי לפנות אליו הוא כבר קיבל הרבה המלצות על אחרים. אמנם הגבתי תוך שעתיים-שלוש אבל ההזדמנות כבר התפספסה".

לעו"ד יגואר גל יש גם ביקורת על כל אותם קולות שמלינים על השימוש בוואטסאפ ככלי לשליחת מסמכים או לתקשורת עם לקוחות: " אם מישהו מקבל הודעות ב-3 לפנות בוקר שישים את הטלפון שלו על שקט כשהוא הולך לישון. אני בגישה שאם זו שעה שאני לא עובדת בה, בין אם זה חצות, 9 בערב או 4 אחרי הצהריים שאני אוספת את הילדים מהגן, אני לא עונה. גם אם רואים שקראתי את ההודעה עם וי כחול אני יכולה לענות 'צר לי לא הספקתי לחזור אליך'. לגבי שליחת מסמכים, אמנם זה מעצבן שזה לא ישר במייל, אבל מה הבעיה לעשות שיתוף למייל בעצמך במקום לטרטר את הבנאדם? העולם התקדם, אנשים חיים היום בוואטסאפ, ב-wechat, שולחים לי קבצים משפטיים אפילו במסנג'ר של פייסבוק. אז מה, רק עורכי הדין הם "עם סגולה" וצריכים לחיות כמו במאה ה-19? להגיד 'אני לא מקבל מסמכים בוואטסאפ' זה כמו שעורכי הדין של פעם יגידו 'מה פתאום אתה שולח לי בפקס'. זה מכתים אותנו ועושה לנו שם רע של עורכי דין ישנים שעובדים ישן וחושבים ישן".

גם עו"ד ינקוביץ' סבור שיש להציב גבולות בעבודה עם האפליקציה: "כמו בכל דבר בחיים, ככל שהוואטסאפ נטמע יותר ויותר ביום יום, כך גם הבעייתיות הטמונה בו. ישנם לקוחות שמרשים לעצמם לשלוח וואטסאפ בשעות לא מקובלות ומבקשים לדעת היכן עומד התיק בעניינם והתפתחויות כלשהן. לכן אני באופן אישי מקפיד להציב גבולות ולהשיב לרוב עד השעה 20:00, אלא אם כן מדובר בעניין שאינו סובל דיחוי. חשוב מאוד לדעת להשתמש בכלי הזה, כבכל כלי עבודה אחר, באופן מידתי ומאוזן, שיאפשר מרחב תמרון אישי בריא לצד המקצועי. ישנם ימים שהאיזון הזה פשוט מתמסמס וחשוב לעצור ולדעת שמחר תזרח השמש ויחל לו יום חדש".

עורך דין נוסף שהסכים לספר כיצד הוואטסאפ השפיעה על התנהלותו המקצועית הוא עו"ד יואב צח-וכס, העוסק בין היתר בדיני ביטוח לאומי ותביעות חיילים מול משרד הביטחון. "תחילה הוואטסאפ היה גילוי מעניין בו ניתן ליצור קשר בין מי שיש לו אינטרס משותף, או מי שניתן להעביר אליו מידע יחד עם עוד כמה אנשים", הוא מספר. "החברות והחברים הוסיפו מודעות, הודעות, או בדיחות שרצו להצחיק אותי ואת כל העולם גם יחד. הדבר הפך למתיש, ואז חשבתי כיצד אוכל לנצל זאת לטובה ולשלב זאת בעבודתי. ואכן, מצאתי את הדרך הטובה ביותר: יצרתי קבוצות שלי עם הלקוחות שלי שקשורים לאותו נושא שאני מייצג. התקשורת עם הלקוח והרגשתו חשובה לי, ומאחר שאני מטפל במקביל בכמה לקוחות ולא תמיד זמין פיזית להיות אוזן קשבת, ביקשתי שישלחו לי הודעה בוואטסאפ אם אינני זמין טלפונית".

"הלקוחות מרגישים שאני אמפטי, זמין ומוכן לפתור כל שאלה ובעיה שקיימת. ואני מצדי יכול לשאול או להעביר מידע לכל המעורבים בנושא שבטיפולי. למשל, כשאני מטפל בבקשה של חייל לעבור תפקיד או שיבוץ ליחידה אחרת, בו זמנית אני שואל, עונה או מספק מידע לחייל והוריו, כל אחד במקום עבודתו או שהותו. כמו כן, מאחר שלא כל אחד מצויד בסורק או מכונת צילום, הרי שכאשר יש להם מסמך להעביר אלי אני יכול לקבל אותו ישירות לטלפון ואז להדפיס ולהעביר אל הגורם הרלוונטי. כמו כל אמצעי טכנולוגי מודרני, צריך ללמוד איך לנצל את המקסימום מהוואטסאפ בלי להיפגע".

הקבוצה שמחליפה את משוב השופטים

כאמור, השימוש של עורכי דין בוואטסאפ התרחב בשנים האחרונות גם לשלל קבוצות המשמשות להתייעצויות בתחומי משפט שונים, שיתופי פעולה והחלפת מידע בכל הנושאים – השכרת משרדים, מספרי טלפון של נותני שירותים משפטיים, העברת תיקים ועוד. מי שהקימה ומנהלת כמה קבוצות כאלה היא עו"ד זוהר רון, עורכת דין מובילה בתחום דיני המשפחה המשמשת גם כמגשרת, בוררת ונוטריונית. עו"ד רון הקימה 4 קבוצות וואטסאפ שלדבריה מלאות עד אפס מקום והביקוש אליהן גבוה ממספר החברים (וואטסאפ מגבילה את מספר החברים בקבוצה ל-256 בלבד, ל.ד).

"הקמתי את הקבוצות כדי שיהיה ‏לעורכי הדין מקום בטוח וזמין ‏באופן מיידי לשאול שאלות משפטיות, להתייעץ ובכלל ולקבל מענה ‏מעורכי דין מאותו התחום", היא אומרת. "‏אחת הקבוצות הפופולריות במיוחד היא הקבוצה 'איך השופט/ת?', קבוצה שממש מחליפה את משוב השופטים ועורכי דין שואלים ומתייעצים בה לגבי שופטים שונים - ‏איך המזג השיפוטי שלהם, טיפים להופעה באולם ועוד". לאחרונה, לאור הביקוש הרב, פתחה עו"ד רון קבוצת פייסבוק מקבילה של "איך השופט/ת", שצברה עד מהרה חברים רבים.

היא ממשיכה: "‏קבוצה נוספת אהובה במיוחד על עורכי דין היא הקבוצה 'עו”ד ועוד'. ‏זוהי קבוצה שבה עורכי דין יכולים לדבר על כל נושא שהוא משפטי או לא ‏והשיח בה פורה במיוחד. ‏קבוצה נוספת היא 'המשפחתולוגים', אותה הקמתי מאחר שזהו תחום העיסוק שלי כעורכת דין ‏וזה הבית החם לכל עורכי הדין שעוסקים בתחום המשפחה. עוד קבוצה היא 'הנוטריונים', שהוקמה כדי לתת מענה מיידי לשאלות של נוטריונים ועזרה הדדית. ‏הקבוצה הזו מעולה ויש ואפילו תרגומים זמינים למסמכים נדרשים ופופולריים".

"כמקימת הקבוצות, ‏אני מרגישה שעשיתי משהו טוב והרבה עורכי דין נעזרים בהן וגם אני", היא מסיימת. "הניהול לא דורש הרבה זמן מאחר שהחברים בקבוצות מפרסמים שואלים ועונים, וזה מתגלגל בעצמו. היתרון העיקרי הוא שלא כולם נמצאים כל הזמן בפייסבוק אבל כן נמצאים עם הנייד שלהם ‏ויותר זמינים בוואטסאפ".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:170
קומיט וכל טופס במתנה