שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ועדת האתיקה יוצאת נגד המסרונים המכפישים בבחירות ללשכת עוה"ד

חדשות

ועדת האתיקה יוצאת נגד המסרונים המכפישים בבחירות ללשכת עוה"ד, צילום: istock
ועדת האתיקה יוצאת נגד המסרונים המכפישים בבחירות ללשכת עוה"ד
15/04/2019, עו"ד לילך דניאל

בעקבות תלונות שהגיעו אליה אודות מסרונים אנונימיים הנשלחים מעת לעת לציבור עורכי הדין בהקשר לבחירות הקרבות ללשכה, פרסמה ועדת האתיקה הארצית של לשכת עוה"ד גילוי דעת בו התריעה מפני התנהלות הפוגעת בכבוד המקצוע: "השימוש בשפה לא הולמת, זלזול בחבר למקצוע והפצת שקרים ומסרים לא מכבדים, או מידע מטעה או חלקי, יובילו לנקיטת צעדים משמעתיים"

ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין פרסמה היום (ב') גילוי דעת התנהלות עורכי דין בבחירות למוסדות הלשכה, שעתידות להתקיים ביוני הקרוב. במסגרת זו, מדגישה הועדה כי חובה על המתמודדים וכל מפרסם מטעמם להקפיד על תעמולה מכובדת ובהתאם לכללי הבחירות ומפצירה בהם לנהוג באיפוק ובריסון תוך כיבוד החברים למקצוע והמקצוע עצמו.

לדברי ועדת האתיקה, גילוי הדעת מגיע בעקבות תלונות שהופנו אליה אודות התופעה של משלוח מסרונים אנונימיים לציבור עורכי הדין, שלא בהסכמת הלשכה, המשבחים או מגדפים מי מן המתמודדים. כזכור, לפני מספר שבועות הוצפה אוכלוסיית עורכי הדין במבול הודעות הנוגעות לבחירות הקרבות ללשכה, שנשלחו במהלך סוף שבוע אחד. ההודעות היו רוויות בהכפשות הדדיות בין המועמדים וחלקן הארי נשלחו ממקור אנונימי ללא מתן אופציה להסרה מרשימת התפוצה. עורכי הדין מצדם, מחו על העניין בפייסבוק וחלקם קראו גם לא להצביע למי שמטריד במסרונים.

"ועדת האתיקה הארצית הדגישה כבר בעבר כי חופש הביטוי אינו מוחלט, ועל כן עורך דין נדרש בזמן מערכת בחירות (הן למוסדות הלשכה והן במסגרת בחירות כלליות לכנסת), לשמור על שפה ראויה ומכבדת", נכתב בגילוי הדעת. "אנו מבקשים להזכירכם/ן כי משלוח פרסומים בניגוד לאמור בתיקון ס' 30א לחוק התקשורת (בזק ושידורים) עשוי כשלעצמו להוות עבירה אתית. מעבר לכך, השימוש בשפה לא הולמת, זלזול בחבר למקצוע והפצת שקרים ומסרים לא מכבדים, או מידע מטעה או חלקי, יובילו לנקיטת צעדים משמעתיים מצד ועדות האתיקה".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

הועדה מדגישה כי על המתמודדים וכל מפרסם מטעמם להקפיד על תעמולה מכובדת ובהתאם לכללי הבחירות, תוך ציון פרטיהם באופן מפורש על מנת למנוע תופעה של הודעות סרק הנשלחות על ידי מאן דהוא. בעניין זה מפנה הועדה לדבריו של יו"ר ועדת הבחירות לכנסת ה-20, השופט בדימ' סלים ג'ובראן, לפיהם "עקרונות השקיפות וההגינות מחייבים כי הטוען דבר נגדו חברו, יטען זאת בעצמו, ולא ממחשכים", וכי המסרים שמבקשים המתמודדים בבחירות להעביר למתמודדים באמצעות מודעות ראוי ונכון שיימסרו מפיהם באופן גלוי, קביעה שחזרה גם במערכת הבחירות הנוכחית לכנסת.

"ועדות האתיקה יתנו מענה הולם לתלונות משמעתיות שיגובו בראיות בעניין זה", נכתב. "אנו קוראים לכם/ן לנהוג באיפוק ובריסון בתקופה אינטנסיבית זו, לכבד את חבריכם וחברותיכן למקצוע ולשמש מופת ודוגמה למקצוע עריכת הדין – מדובר בחובה מקצועית, מוסרית ומעל הכל – אתית".

במקביל, פרסמה אתמול הממונה על ועדת הבחירות בלשכה, עו"ד שלי ואקנין-אדם, הבהרה ודרישה למתמודדים בנוגע לתעמולת בחירות בדרך של פנייה ישירה לבוחרים. "קבלת ספר הבוחרים נעשית בכפוף למגבלות המשפטיות והחוקיות בין היתר בעניין מאגרי מידע והגנת הפרטיות", נכתב בהבהרה. "מגבלות אלו כוללות חובה לאפשר לנמען (הבוחר) להודיע לשולח, כי הוא אינו מעוניין להמשיך ולקבל את ההודעות מטעם השולח (בין אם הפנייה נעשית בדוא"ל, במסרון או בכל דרך אחרת)".

עוד הובהר בהודעה, כי השימוש בספר הבוחרים שנמסר למתמודדים מחייב לכלול בכל משלוח הודעה, לרבות מסרונים, הודעה לפיה הבוחר זכאי בכל עת להודיע על סירובו לקבל דבר תעמולה, כך שבכל משלוח כאמור תינתן לנמען האפשרות להשיב להודעה באופן פשוט ולבקש את הסרתו מרשימת התפוצה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:101
קומיט וכל טופס במתנה