שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ללא מילים: כיצד פרשנות שפת גוף יכולה לשרת את עולם המשפט?

חדשות

ללא מילים: כיצד פרשנות שפת גוף יכולה לשרת את עולם המשפט?, צילום: istock
ללא מילים: כיצד פרשנות שפת גוף יכולה לשרת את עולם המשפט?
20/02/2019, עו"ד לילך דניאל

ניהול תיק משפטי מחייב הסתמכות על ראיות מוחשיות, מסמכים והסכמים, אך לעתים שילוב ידיים, מבט או משחק בשיער יכולים לומר הרבה יותר. עו"ד לירון פרמינגר שואף להגביר את המודעות לפרשנות שפת גוף בהקשר המשפטי: "93% מהתקשורת בין אנשים היא לא מילולית; עו"ד שיודע לנתח שפת גוף מעניק ללקוח שלו ערך רב יותר מעמיתו שלא למד תחום זה"

כל אדם העוסק במשפט יודע שמדובר בתחום מאד דקדקני הנשען ברובו על ראיות מוחשיות. תיקים משפטיים רבים מוכרעים על פי הסכמים, חוזים, עדויות ודוחות, אך לא רבים מודעים למימד נוסף שניתן לנצל בניהול מו"מ או תיק משפטי. העד משלב ידיים? הצד שכנגד מתחמק מהמבט? הקולגה משחק בשיער או מתופף בעצבנות עם הרגל? לכל אלו יכולות להיות משמעויות הרות משקל ובסופו של דבר להעניק נקודת מבט אחרת וגם להקנות יתרון לא מבוטל למי שידע לפרש כראוי את שפת גופם של הסובבים אותו. הדבר, אגב, יכול לשרת לא רק עורכי דין אלא גם שופטים שאמורים להעריך מהימנות של עדויות, שוטרים שמנהלים חקירות, מומחים, תובעים וקהלים נוספים העוסקים בתחום המשפט.

עו"ד לירון פרמינגר, ליטיגטור ותיק, החליט בשלב מסוים להתמקצע בנושא של ניתוח שפת גוף לאחר שניהל תיק בוררות גדול והגיע למסקנה שמשהו בשפת הגוף של הצד שכנגד נראה לו מוזר. "בהיותי עו"ד אני אדם מאוד רציונאלי שבודק תיקים ומקרים באמצעות ראיות - עדיף ראיות כתובות", הוא מספר בשיחה עם "תקדין". "לפני מספר שנים ניהלתי בוררות בתיק גדול מאוד ויצא שניהלנו ישיבות של שעות על גבי שעות עם הצד שכנגד והבורר. לאחר מספר ישיבות התחושה הייתה די נינוחה, אך כאשר הגענו לשלבי החקירות התחלתי לראות שינויים ברורים בהתנהגותו של הנתבע. למשל, הוא הזדקף בכיסא בשלב מסוים וישב נינוח בשלב אחר, הקיש עם אצבעותיו על גבי השולחן בשאלות מסוימות, רגלו רעדה בעצבנות, והוא שילב את ידיו בשאלות אחרות. התחלתי להבין ששפת הגוף שלו 'מדברת' אלי. בעוד שהוא אומר משהו אחד, הגוף שלו משדר לי משהו אחר. בשפת העם זה נקרא תחושת בטן שמשהו לא מסתדר".

ההבנה הזו, הוא מספר, גרמה לו לרצות לחקור וללמוד יותר על נושא שפת הגוף וכיצד היא יכולה לשרת את עורכי הדין בחיי היום יום שלהם. לצורך כך, עבר קורס אצל מומחה לשפת גוף עסקית והעמיק בנושא גם באמצעות ספרות מקצועית ומחקרים אקדמיים. כיום הוא מעביר הרצאות וסדנאות על ניתוח שפת גוף ומשתף את הידע שלו גם בדף הפייסבוק "בגוף המשפט", ביוטיוב, וגם בקבוצת וואטסאפ בה עורכי דין שואלים ומתייעצים ביניהם בנושא.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

"כעורכי דין באופן כללי ובעיקר אלה העוסקים בליטיגציה, אנחנו מייצרים אינטראקציה יום יומית עם אנשים. חלקם לקוחות, עמיתים, שופטים, מגשרים, עדים ועוד", אומר עו"ד פרמינגר. "פעמים רבות אתה יוצא מפגישה והבטן שלך אומרת לך שהלקוח לא אמר לך את כל האמת או לא סיפר לך את כל הגרסה. מהי אותה תחושת בטן? זוהי למעשה הסתירה בין התקשורת המילולית לבין התקשורת הלא מילולית. ברגע שתדע לזהות את זה, תמצא שאתה יכול לשלוט בסיטואציה הרבה יותר טוב. אני חושב שהידע הזה הוא קריטי עבור מי שעוסק בתחום המשפט ולכן החלטתי להעביר את הידע הזה הלאה".

עד כמה שפת גוף יכולה לשמש כיום ככלי עזר במערכת המשפט?

לפני מספר שבועות הייתי בדיון בתיק אזרחי בבית משפט השלום בתל אביב. השופט היה נעים מאוד כלפי הצדדים ונקט בגישה גישורית. במהלך הדיון שמחוץ לפרוטוקול השופט פנה לתובע וניסה להסביר לו את הסיכונים שיש לו בתיק. התובע נעמד והקשיב תוך שהוא החזיק עם יד שמאל את פרק יד ימין ובזמן שהשופט מדבר הוא התנועע מעט מצד לצד. השופט הפסיק את דבריו ואמר לו שהוא מבין משפת הגוף שלו שהוא עדיין לא בשל לגישור ולכן הציע לו לקבוע את התיק להוכחות. התובע לא התנגד או מחל על כבודו וגם לא תיקן את השופט והיה נראה שהוא מסכים איתו. למעשה, השופט קרא את שפת הגוף של התובע מבלי שזה אמר מילה.

לעומת זאת, ישנם שופטים שבכלל לא מביטים בעדים או בבעלי הדין ונמצאים עם אפם בפרוטוקול וחבל. להכין עדים לדיון זה לא רק לגרום להם להיצמד לגרסה שלהם בכתבי הטענות, זה ללמד אותם כיצד להציג את הדברים וכיצד להשתמש בשפת הגוף שלהם באופן שיתכתב עם המסר שהם רוצים להעביר. ככל שיש קורלציה בין השניים כך המסר נשמע ונראה אמין יותר. זה נכון בבית המשפט ונכון שבעתיים בהליכי גישור ובוררויות שבהם הישיבה היא סביב שולחן והתקשורת היא צמודה הרבה יותר. אני נוכח לדעת שגם שופטים מבינים שמעבר לראיות הכתובות ישנם אלמנטים נוספים כגון התנהלות הצדדים והעדים בדיון אשר משפיעים על ניהול התיק ועל פסק הדין.

באיזו מידה, אם בכלל, נעשה כיום שימוש בכלי של שפת גוף ע"י עורכי דין, שוטרים, שופטים ומומחים?

לצערי, לימוד שפת גוף אינה חלק מתוכנית הלימודים במוסדות אקדמאים ואפילו לא חלק מקורסי העשרה ואני פועל לשנות את זה. ישנם עורכי דין שאינם יודעים כיצד לנהל חקירה באופן אפקטיבי והם נשארים צמודים לשאלות שהכינו מראש, אינם מביטים בעד, אינם חשים אותו ומשכך גם אינם יודעים ללחוץ במקומות הנכונים ולשחרר במקומות אחרים.

יש גם כאלו שחושבים שאם הם יצעקו על העד ויהיו אגרסיביים הוא ישבר על הדוכן, יבכה ויודה שרצח את ארלוזורוב. מקרים כאלה הם נדירים ביותר. חוקרי משטרה בעולם העידו כי שיטת חקירה עדינה יותר תוך שימוש בתנועות גוף מקרבות וחכמה יכולה להועיל יותר בהוצאת האמת לאור. צריך להיות יותר חכם ולהשתמש בכל הכלים שעומדים לרשותנו, לרבות שפת גוף, על מנת להביא את העד למקום אליו אני רוצה להביא אותו.

בהתייחס למומחים, בתחום האזרחי לא נתקלתי בצד שהגיש חוות דעת מומחה בתחום שפת הגוף. יכול להיות שזה מכיוון שחל איסור על צילום באולמות ביהמ"ש בניגוד למדינות מסוימות בארה"ב ובאירופה שם הישיבות מצולמות. בהליך הפלילי זה יותר מקובל בעיקר בשלבי החקירה.

האם עורכי דין יכולים לעשות שימוש בכלי זה על מנת לייצג את לקוחותיהם טוב יותר או לנהל מו"מ מול חברים למקצוע?

אין לי ספק שעו"ד שמכיר ויודע לנתח שפת גוף, מעניק ללקוח שלו ערך רב יותר מעמיתו שלא למד תחום זה. אני אזכיר כי שפת גוף אינה רק השפה של איבר אחד בגוף אלא היא שם כללי לתקשורת שאינה מילולית. גם אינטונציה היא חלק ממכלול הדברים הקרואים שפת גוף. מחקר שנעשה באוניברסיטת תל אביב עוד בשנות השמונים הראה כי רק 7% מהמסר שאתה מעביר הוא המסר המילולי. משמע, 93% מהתקשורת שעוברת מאדם אחד לשני הוא בכלל לא מילולית. היכולת לשלוט בזה היא כוח אדיר.

לאיזה סממנים בולטים של שפת גוף כדאי לשים לב בהקשר המשפטי?

ראשית, חשוב לומר שלא ניתן לקבוע האם אדם משקר או דובר אמת רק על סמך תנועת גוף אחת. יש לראות את האדם כמכלול החל מהשיער בראשו ועד לכפות הרגליו. שנית, על מנת לאתר חריגות התנהגותיות צריך קודם כל ליצור פרופיל של התנהגות "רגילה" של אותו אדם, מה שאני קורא לו Base Line"". לכן, חשוב לנהל שיחת חולין של מספר דקות עם האדם ורק לאחר מכן לצלול למחלוקות או לתיק. אז ניתן לראות את השינויים בהתנהגות. לא כל אדם שנוגע באף הוא שקרן ולא כל אדם שמשלב ידיים הוא מתגונן.

יחד עם זאת, ישנן התנהגויות אשר מאפיינות יותר אנשים הנמצאים בלחץ. כך למשל ליקוק שפתיים. מחקרים מראים שכאשר אדם בלחץ הפה מתייבש ולכן אנשים נוהגים ללקק את השפתיים במצבי לחץ. גם ליטוף עצמי, בצוואר, בשיער, בברכיים כל אלו מעידים על כך שאדם מנסה להרגיע את עצמו ועוד. מי שילמד לזהות את הדברים הללו ידע לשלוט במצבים ולנהל אותם בצורה אפקטיבית יותר.

האם יש לך דוגמאות למקרים בהם שימוש בפרשנות של שפת גוף סייעה בצורה כלשהי ב"פיצוח" תיק משפטי?

ישנם מקרים רבים כאלה. ישנם פסקי דין רבים בהם השופט מציין כי עדותו של העד שכנעה אותו מכיוון שהיא הייתה "רגועה, קוהרנטית וישירה". במילים אחרות, השופט אומר שהוא האמין לעד מפני שהעד לא גמגם, ענה באופן חד וישר, לא הראה סימני לחץ גופניים וגרסתו הייתה ישירה. מחקרים מראים שאנשים שמשקרים מוסיפים לתשובותיהם פרטים ומידע שהם לא נשאלו לגביו, על מנת ליצור מסך ערפל של עובדות שיטשטש את העובדה שהם ממציאים משהו שלא קיים. לעומתם, דוברי אמת לא צריכים להמציא מכלול של עובדות נלוות ועונים ישר ולעניין. זו אחת הטכניקות לזהות שקרנים.

להיכן לדעתך התחום הזה עתיד להתפתח בשנים הקרובות? מה ה"חזון" שלך?

החזון שלי זה שכל עו"ד עצמאי וכל עו"ד שעוסק בליטיגציה ילמד, ידע ויתרגל שפת גוף ובכך יעניק ללקוחות שלו ולו עצמו ערך רב ומוסף על הידע המשפטי היבש. ראשית, אני פועל על מנת להכניס את התחום של לימוד שפת גוף למוסדות אקדמאים כחלק מתוכניות להכשרת עורכי דין ומנהלים. אני גם מעביר סדנאות בתוכניות מנהלים פרטיות בשוק וכך מנהלים ואנשי מכירות הופכים להיות הרבה יותר מודעים ללקוחות, לעובדים שלהם, לספקים ובכלל הדבר מייצר תוצאות טובות יותר במשאים ומתנים. אני חושב, שבסופו של דבר לא יהיה עו"ד, מנהל, איש מכירות או כל אדם אשר מנהל עסק עצמאי ויש לו תקשורת עם אנשים, שלא יכיר ברמה כזו או אחרת ובאופן מעשי את עולם שפת הגוף.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:168
קומיט וכל טופס במתנה