שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > האם יש לערוך את בחינת הלשכה גם בשפה הערבית?

חדשות

האם יש לערוך את בחינת הלשכה גם בשפה הערבית?, צילום: pixabay
האם יש לערוך את בחינת הלשכה גם בשפה הערבית?
10/12/2018, עו"ד לילך דניאל

בעתירה שהוגשה אתמול לבג"ץ נטען כי מאז שינוי מתכונת בחינת ההסמכה ירד אחוז הנבחנים הערביים העוברים אותה בהצלחה באופן ניכר, וזאת בשל מימד השפה והלשון שהתווסף לה מעבר למימד הנדרש של בקיאות בחומר: "מצופה כי מיעוט כה גדול במדינת ישראל יזכה לבחינה כה מהותית בשפתו"

ציבור ערביי ישראל המתמחים במשפטים הגיש אתמול (א') עתירה בהולה לבג"ץ נגד שרת המשפטים ולשכת עורכי הדין. בעתירה, שהוגשה ע"י עורכי הדין שי דקס, אורון סלומון ויניב לנקרי, עותרים המתמחים הערבים להורות על עריכת בחינת ההסמכה בשפה הערבית וכן להורות על מתן הקלות שונות לנבחנים בני מגזר זה, לרבות נרמול בדיעבד שישווה את אחוזי המעבר של המתמחים במגזר הערבי בשתי הבחינות האחרונות, לאלו של המתמחים הערביים כפי שהיו לפני שינוי מתכונת הבחינה.

לפי הנטען בעתירה, השינוי במתכונת בחינת ההסמכה הביא עמו, בין היתר, שינוי מהותי חשוב לאין ערוך בדמות מתן דגש להיבט של השפה/הלשון. לדברי העותרים, הבחינה כוללת כיום שאלות בעלות טקסטים ארוכים בשפה העברית שאותם על הנבחן לקרוא, להבין וליישם תוך פרק זמן קצר, ולעתים אף שאלות הכוללות קטעי טקסט ממאמרים אקדמיים של פרופסורים למשפטים. זאת ועוד, על הנבחן לנסח בשפה העברית מטלת כתיבה, ובכך הוא נדרש להפגין את בקיאותו הלשונית/מילולית/שפתית מעבר לידע הנדרש בהוראות הדין.

לפיכך, טוענים העותרים, על מנת לעבור את הבחינה בהצלחה, לא נדרש רק ידע בדין אלא נדרשים גם כישורי לשון ושפה ברמה גבוהה, אשר בלעדיהם הסיכוי לעבור את הבחינה נמוך וקטן יותר. נוכח האמור, טוענים העותרים, אין זה פלא כי מאז שינוי מתכונת הבחינה אחוז העוברים אותה בהצלחה מקרב הנבחנים בני המגזר הערבי  - פחת באופן קיצוני ועומד, לפי פרסומים, על 7% מהנבחנים הערביים שניגשו לשתי הבחינות האחרונות.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

"מצופה כי מיעוט כה גדול במדינת ישראל יזכה לבחינה כה מהותית בשפתו", נכתב בעתירה. "היעדר בחינה בשפה הערבית כמוה כהפליה על רקע לאום אשר מהווה פגיעה אנושה בשוויון של העותרים וחבריהם". עוד מוסיפים העותרים כי מלבד הפגישה בשוויון, העובדה כי הבחינה אינה מתורגמת לשפה הערבית פוגעת בזכותם הבסיסית לחופש העיסוק. כדוגמה לטענותיהם, מזכירים העותרים מספר בחינות המתקיימות גם בשפה הערבית, בהם בחינות התיאוריה של משרד התחבורה, בחינות ההסמכה הממשלתיות לסיעוד, הבחינה הפסיכומטרית וכן בחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין לנבחנים שלמדו בחו"ל.

עו"ד אורון סלומון, המייצג את העותרים, מסר: "אני מקווה שבית המשפט יקבל  את העתירה, ובכך למעשה יביא את הנבחנים מהמגזר הערבי לנקודת פתיחה שווה לנבחנים שעברית הינה שפת אם עבורם. בעת האחרונה נושבות רוחות של שינוי בכל הקשור לבחינות ההסמכה, וכולי תקווה שבית המשפט העליון יתקן את העוול שנעשה לציבור הנבחנים מהמגזר הערבי".

 

*מלשכת עורכי הדין ולשכת שרת המשפטים לא התקבלה תגובה עד למועד הפרסום.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:170
קומיט וכל טופס במתנה