שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עבודות שירות למנהל אירועים במלון שנטל לכיסו כספים מלקוחות

חדשות

עבודות שירות למנהל אירועים במלון שנטל לכיסו כספים מלקוחות , צילום: getty images israel
עבודות שירות למנהל אירועים במלון שנטל לכיסו כספים מלקוחות
24/06/2018, עו"ד לילך דניאל

בית משפט השלום גזר 6 חודשי עבודות שירות על מנהל אירועים במלון, שנטל לכיסו כחצי מיליון שקל שהתקבלו מלקוחות עבור אירועים שנערכו במלון והיו אמורים להיות מועברים על ידו להנהלת החשבונות. נקבע, כי בגזירת העונש יש להתחשב בין היתר בשיקום שעבר הנאשם ובחלוף הזמן מאז ביצוע העבירות ועד הגשת כתב האישום

הנאשם עבד במשך כשנתיים כמנהל אירועים במלון בו נערכו מעת לעת אירועים שונים. במסגרת תפקידו, היה הנאשם אמון על קבלתם של כספים בהמחאות ובמזומן מלקוחות המלון, עבור אירועים שנערכו בו, ועל העברת הכספים להנהלת החשבונות של המלון. כמו כן, היה הנאשם אחראי במסגרת תפקידו על ניהולו של 'תיק אירוע' שנפתח לכל אירוע שנערך במלון.

במהלך התקופה, במספר הזדמנויות רב, שלשל הנאשם לכיסו כספים במזומן שהתקבלו מלקוחות ולאחר מכן פעל להסתיר ולטשטש את מעשיו. הנאשם עשה כן בשתי דרכים עיקריות: האחת, באירוע ממנו נטל לכיסו תקבולים במזומן, רשם הנאשם בכזב בחשבונית של אותו אירוע תקבולים בהמחאות ששולמו למלון על ידי לקוחות אחרים בגין אירועים אחרים שנערכו מאוחר יותר. השנייה, לעיתים, בתיק האירוע ממנו נטל לכיסו תקבולים במזומן רשם הנאשם בכזב במסמך שכותרתו 'מסמך סגירת אירוע' מספר מנות קטן ממספר המנות שסופקו בפועל באירוע, ובהתאם רשם בכזב במסמך סגירת האירוע סכום נמוך מסכום התמורה שאמורה הייתה להתקבל מהלקוח בגין האירוע.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

לאחר התאמת הרישומים בתיקי האירוע לסכומים אותם העביר בפועל למלון, סגר הנאשם את 'תיק האירוע' ממנו נטל לכיסו את תקבולי המזומן, העביר אותו להנהלת החשבונות ודיווח עליו כתיק שבו התקבלה מלוא התמורה מהלקוח. הנאשם חזר על המעשים מספר רב של פעמים לאורך התקופה, ובאמצעות שיטת הגניבה הזו רשם בכזב בחשבוניות רבות סכומים שהתקבלו בשיקים בגין אירוע אחד כתקבולים בתיק אירוע אחר ממנו נטל לכיסו תקבולים במזומן. באופן זה, שלשל הנאשם לכיסו 520 אלף שקלים שהיו אמורים להגיע לידי המלון בעבור האירועים שנערכו בו. בגין האמור, הורשע הנאשם על יסוד הודאתו בעבירות של גניבה בידי עובד ורישום כוזב במסמכי תאגיד.

נשיא בית משפט השלום בירושלים, השופט אביטל חן, גזר על הנאשם 6 חודשי עבודות שירות ועונשים נלווים. נקבע, כי כתב האישום מתאר סדרה ארוכה של מעשים שנפרשו על פני כשנתיים, באותו אופן ובאותה שיטת ביצוע ועל כן יש לראותם כאירוע אחד ולקבוע בגינו מתחם עונש הולם. עוד עמד השופט על חומרת העבירה שעניינה גניבה בידי עובד, המתבטאת בקלות הפגיעה ברכושו של המעסיק נוכח שליטתו של העובד ברכוש ובמידע שברשות המעסיק וכן בשל הסיכוי הנמוך בחשיפתה, והכל תוך הפרה בוטה של יחסי האמון המאפיינים את מערכת היחסים של עובד- מעסיק.

עוד צוין כי הערך המוגן בעבירות רישום כוזב במסמכי תאגיד שביצע הנאשם הינו הזכות להגנה על הקניין ועל חופש הפעולה והרצון של הפרט. לדעת השופט, בחינת מידת הפגיעה בערך המוגן מובילה למסקנה כי הפגיעה בערכים המוגנים היא ברף בינוני-גבוה, נוכח גובה הסכומים אותם נטל הנאשם לכיסו, שיטתיות המעשים, הימשכותם לאורך זמן והמעילה בתפקיד במספר רב של הזדמנויות. בנוסף, טענת הנאשם כי ברקע למעשיו עמדה היקלעותו לקשיים כלכליים עקב הימוריו של אמו, אינה יכולה להשפיע על המתחם ואינה יכולה להוות הצדק למעשיו. לצד זאת נתן השופט משקל לעובדה שהנאשם השיב חלק מכספי הגניבה, והגיע להסדר עם המתלוננות.

בחינת מדיניות הענישה הנוהגת מעלה כי במקרים של גניבה בידי עובד, אליה נלוות לרוב עבירות נוספות, הוטלו על נאשמים עונשים במנעד רחב. בהתאם לכללי הבניית ענישה, קבע השופט כי מתחם העונש ההולם במקרה זה נע בין 6 ל-20 חודשי מאסר.

בגזירת העונש המתאים לנאשם, בגדרי מתחם העונש ההולם, יש להתחשב בנסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה.

במסגרת גזירת העונש בתוך המתחם שנקבע התחשב השופט בעובדה שהנאשם נטל אחריות על ביצוע העבירות והביע חרטה על מעשיו, שיתף פעולה עם שירות המבחן, התמיד בטיפול שהוצע לו ואף ביטא רצון להמשיך בטיפול במסגרת השירות, שילם סכום נכבד למעסיק במסגרת הסדר פשרה שהושג בהליכים אזרחיים, והעובדה שממועד ביצוע העבירות חלפו למעלה מ-8 שנים בהם לא נפתחו תיקים פליליים נגד הנאשם. בנוסף, הנאשם הציג מסמכים בדבר תרומתו לחברה בארגון ארוחות לחיילי צה"ל במסגרת מבצע צוק איתן וכתב האישום נגדו הוגש כחמש שנים לאחר מועד ביצוע העבירות בתיק. בנסיבות העניין, נוכח השיקום שעבר הנאשם, ובמיוחד העובדה לפיה מדובר במעידה חד פעמית, חלוף הזמן ומשלא נפתחו תיקים פליליים נוספים נגד הנאשם, סבר השופט כי יש מקום לסטות מן המתחם ולהימנע מהשתת עונש מאסר מאחורי סורג ובריח.

נוכח האמור, גזר השופט על הנאשם 6 חודשי עבודות שירות, 6 חודשי מאסר על תנאי, קנס כספי בסך 20 אלף שקל והתחייבות להמשיך בטיפול של שירות המבחן למשך 18 חודשים.

 

ת"פ 41564-08-15

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:59
קומיט וכל טופס במתנה