שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ‏"ישנם עורכי דין מאכערים שיצאו למסע ציד מטורף של ניצולי שואה"

חדשות

‏"ישנם עורכי דין מאכערים שיצאו למסע ציד מטורף של ניצולי שואה", צילום: ח"כ איציק שמולי. צילום: יח"צ
‏"ישנם עורכי דין מאכערים שיצאו למסע ציד מטורף של ניצולי שואה"
29/05/2018, עו"ד לילך דניאל

ועדת החוקה, חוק ומשפט אישרה לקריאה ראשונה את הארכת המועד בו ניצולי שואה יוכלו לבקש השבת עודף שכר טרחה ששילמו לגורמים שטיפלו בעניינם. ח"כ שמולי: "עורכי הדין מתנהלים מול הניצולים כמו במאפיה – שולחים מכתבים של הפחדות הביתה. הניצול שמקבל מכתב כזה רועד ולא ישן בלילה"

ועדת החוקה חוק ומשפט אישרה אתמול (ב') לקריאה ראשונה את הצעת חוק נכי רדיפות הנאצים (תיקון מס' 20) (תיקון - הארכת מועד להגשת בקשה להחזרת עודף שכר טרחה), שיזמו הח"כים אלעזר שטרן, איציק שמולי, טלי פלוסקוב ונוספים. הצעת החוק מאריכה בשנתיים וחצי נוספות את התקופה שבה ניצולי שואה יוכלו להגיש בקשה להשבת שכר טרחה עודף שנגבה מהם על ידי מי שטיפל בתביעתם, מעבר לשכר הטרחה המותר שנקבע בחוק (עד ל-31 בדצמבר 2020). בשל העובדה שהתקופה להגשת בקשה להחזרת עודף שכר הטרחה הסתיימה ב-31 בדצמבר 2016, מוצע לקבוע כי הארכת התקופה תהיה רטרואקטיבית, מ-1 בינואר 2017 ואולם, 60 הימים שבמסגרתם נדרש המטפל בתביעה להחליט האם להשיב 25% מעודף שכר הטרחה או לא, ימנו מיום תחילתו של התיקון המוצע.

מדובר בגביית תשלום עבור טיפול בתביעות של ניצולים לקבלת גמלה מכוח החלטה מנהלית בעניין יהודי לוב, ועבור עזרה בבחירה בין אופציות תשלום שונות לניצולים שמקבלים גמלה מגרמניה בגין התקופה שבה עבדו בגטאות. במהלך הדיון נטען כי רבים מניצולי השואה טרם מימשו את אפשרותם למצות את זכויותיהם להשבת עודף שכר הטרחה, ניצולי שואה מבוגרים המתקשים בניהול הליכים בירוקרטיים, בייחוד כנגד גורמים אשר גבו מהם שכר טרחה ביתר.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

יו"ר הישיבה חה"כ יעל גרמן (יש עתיד): "ניצולי השואה הם הלב של כולנו ואנחנו נושאים באחריות לכך שלא טיפלנו בהם בזמן. התיקון הזה הוא עוד נדבך שבא לעשות צדק בעוול שנעשה להם לאורך השנים. נעביר את הצעת החוק בקריאה ראשונה ואז נשקול את מתווה הפשרה שמציעה לשכת עורכי הדין".

היועץ המשפטי לוועדה עו"ד אלעזר שטרן: "האפשרות לבקש החזר הוגבלה תחילה בחקיקה לשנה ולאחר שחלפה השנה, ביקשו הח"כים להאריך את המועד בטענה שרבים מהניצולים לא הספיקו. השנה הנוספת הסתיימה לפני כשנה וחצי וכעת מוצע להאריך את התקופה לשנתיים וחצי מהיום עד 2020. צריך לזכור שמדובר בחקיקה רטרואקטיבית ולכן יש לחשוב בצורה זהירה על אורך התקופה בין היתר בהתייחס לכמות הפוטנציאלית של ניצולי השואה שיכולים להגיש בקשות החזר".

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני): "אנחנו עומדים בפני מערכה שהיא שטנית, חלק מעורכי הדין יצאו למסע ציד של ממש עם נוכלות והפחדות ולא נרתעים משום צעד על גבם של ניצולי השואה. עורכי הדין מתנהלים מולם כמו במאפיה – שולחים מכתבים של הפחדות הביתה. הניצול שמקבל מכתב כזה רועד ולא ישן בלילה. הזמן משחק לרעתנו ועוה"ד גם לאחר שהכנסת אמרה את דברה וביהמ"ש אמר דברו ממשיכים להתייחס לסוגיה בצורה נבזית כאילו זו רק המלצה שולחים מכתבי איומים לכל הניצולים שהחוב ירדוף אותם עד יומם האחרון. מצפצפים על המחוקק ועל ביהמ"ש. הממשלה צריכה לעשות מאמץ להגיע לכמה שיותר ניצולים ויש להאריך כמה שיותר את הזמן של האפשרות להחזר. מתווה הפשרה הוא פרס לרמאים".

חה"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) פנה לעורכי הדין: "למה באתם לפה בכלל? תלכו ותתביישו בבית. לחוק הזה יש בעייתיות ברטרואקטיביות שלו אך גם בימ"ש העליון הכיר בייחוד התופעה הן במושג ניצול שואה ובייחודיות הניצול הזה". חה"כ אורי מקלב (יהדות התורה): "מבחינה מקצועית עבור ועדת החוקה ללכת על דבר כזה בלי נתונים יהיה בעייתי. צריך להגיע להסכמה לפני חקיקה".

עו"ד גליה מאיר אריכא יועמ"שית ברשות לזכויות ניצולי השואה: "6500 ניצולי לוב קיבלו מאתנו החלטה מנהלית אוטומטית להחזר. אנחנו יודעים שהרבה פעמים אלו שהעזו לפנות לעורכי הדין שילמו מחשש מעורכי הדין, אך הנתונים נמצאים בידי עוה"ד וההנחה היא שרובם לא פנו".

עו"ד שרי ורדי מהסיוע המשפטי במשרד המשפטים: "ב-2015 נפתחו בסיוע המשפטי קרוב ל-1500 תיקים בנושא השבת שכ"ט והגנה מפני גביית שכ"ט. ב-2016, 2017 אנחנו מגיעים למעל 3500 תיקים. ב-50% מהתיקים בנושא השבת שכ"ט – עו"ד וגורמים מטפלים החזירו וולונטרית לאחר מכתבים שלנו. קרוב ל-40% מהניצולים החליטו שאינם רוצים הליכים משפטיים בבימ"ש מפחדים מחשש מההליך. חלק מההליכים עדיין לא הסתיימו. בתביעות שנגמרות בהסכמה ההליך אורך כחצי שנה ותיקים שאין בהם הסכמה יש כאלו עוד מ-2015 שנמשכים. יש עשרות מקרים שפנו אלינו אחרי 1.1.17 ונאלצנו להשיב פניהם ריקם".

עו"ד צורי בן תורה: "כשהממשלה החליטה על ההחלטה המנהלית צוין שיש 6,500 ניצולים שלא מימשו את זכותם. לאחר תיקון החוק מימשו זכות להחזר גג 700-600 איש. מי שנלחם עבור הניצולים לפי רוב הם הילדים שכן הניצולים ברובם לא ניידים ולא מודעים לזכויותיהם. עו"ד שטיפלה ברוב התיקים מסרבת להחזיר את שכה"ט ואנחנו נאלצים לגרור ניצולים לבימ"ש וזה לא עובד. החוק נכשל". עו"ד שי סומך ממשרד המשפטים: "בימ"ש קבע שיש פגיעה בזכות הקניין אך לתכלית ראויה ובאופן מידתי, ולדעתי הארכת התקופה לא פוגעת במידתיות של החוק".

יעל גויסקי מלשכת עוה"ד: "לאחר שהובא לידיעת הלשכה שמדובר על קומץ אנשים הלשכה מציעה מתווה פשרה שיעלה לאישור הוועד המרכזי ב-5.6 והלשכה תהיה צד לו יחד עם משרד המשפטים". עו"ד אלי ובר: "עזרתי להמון ניצולי שואה ולא סירבתי לאף ניצול. אין נגדי שום תביעה להחזר שכ"ט. עד היום החזרתי מאות אלפים והורדתי סכומים בהסכמה. יש לקחת בחשבון שכל מה שיוצא מפה עובר ישר לשגרירות גרמניה ומקשה על הצלחה בתביעות". עו"ד שרה טראוב: "אם יש עו"ד גנבים ונוכלים אנחנו אתכם אבל אי אפשר בגלל עשב שוטה לשרוף את כולנו. גביית שכה"ט במקור ב-2010 ו-2011 הייתה לפי הסכום שהמחוקק קבע, בממוצע 11,000 ₪. לאחר מכן המחוקק הוריד ל-7,000, לכן ביטויים בנוסח שכ"ט מופרז אינם נכונים. הצ"ח מהפכנית כי היא אומרת ירידה ב-90% וריככו אותה בהחזר הדרגתי. בהארכה התברר שמדובר על 150 ניצולים בסך הכל שלא ניצלו זכותם. אלינו הגיעו 5 פניות. מאחר ומדובר בקבוצה מצומצמת אנחנו בעד מתווה הפשרה".

נציגי אירגוני ניצולי שואה התנגדו בחלקם להצעת החוק. עו"ד דוד נאוי: "אני מבקש שהכנסת שחוקקה את החוק לניצולי השואה תיתן דוגמה אישית. מה הולכים להרוס את עוה"ד כשהכנסת לא רוצה להוציא את הכסף ממשרד האוצר ולתת לניצולים. כשזורקים רפש על עוה"ד, תבדקו קודם את העובדות. חה"כ שמולי הגיב לדבריו בחריפות: "באת להגן על עוה"ד ולא על הניצולים".

רפאל בן שושן מנהל ארגון ניצולי שואה יוצאי צפון אפריקה: "5 שנים אני עוקב אחרי המאבק של עוה"ד בבימ"ש ואחרי המאבק הבלתי סביר של האוצר. כל חצי שנה משרד האוצר מביא מומחה חדש או ראיה חדשה כדי למנוע הכרעה. הצעת החוק תפגע בכל הניצולים שיש להם סיכוי לקבל משהו לקראת סוף חייהם. שכ"ט הלך וירד עד שהכדאיות לעוה"ד כבר לא קיימת. החוק מיותר". מאיר כחלון יו"ר מועצת הארגון העולמי של יהודי לוב: "הניצולים במצב של סיום חיים וקשה להם לראות את המכתבים הללו. תאריכו את תוקף החוק. אני מחזק את דברי הח"כים כפל כפליים אבל אל תכלילו את כולם בסל אחד".

בעקבות הדיון כתב הבוקר ח"כ איציק שמולי בחשבון הפייסבוק שלו: "ישנם עורכי דין מאכערים שיצאו למסע ציד מטורף של ניצולי שואה, שלא מצליחים לישון בלילה בגללם. בניגוד למה שקבענו בכנסת וקיבל גם ביהמ"ש הם גוזלים את כספם של הניצולים בדמי שכר טרחה מופקעים בכל דרך- בערמומיות ובסחיטה באיומים. אנחנו נשים לזה סוף. החוק המשותף של אלעזר שטרן ושלי יעניק לניצולים את הזכות החוקית לתבוע את כספם בחזרה מול עורכי דין נבזיים שאיבדו גם את היושר וגם את הנשמה".

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:231
קומיט וכל טופס במתנה